Většina terapií je zařazena do projektu Ucelená rehabilitační péče a je nedílnou součástí speciálně-pedagogické péče na naší škole.

Canisterapie

Žák v průběhu canisterapie

Dobrou kamarádkou našich dětí je peruánský naháč Agáta, která se svojí "paničkou" Mgr. Ivou Bajtlerovou, rozdává pohodu a dobrou náladu při logopedii i canisterapii.

Slovo canisterapie se objevuje v současné době stále častěji a ve volném překladu znamená terapii s pomocí psa. Je to způsob terapie, který využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka, přičemž klade důraz především na řešení problémů psychologických, citových a sociálně-integračních. Uplatňuje se zejména jako pomocná psychoterapeutická metoda při řešení různých situací v případě, že jiné metody nejsou účinné nebo použitelné. Jedná se např. o navazování kontaktu s pacienty, kteří obtížně komunikují a při práci s citově deprivovanými dětmi, autistickými dětmi, mentálně postiženými, v logopedické a rehabilitační praxi, při výskytu apatie, u dlouhodobě nemocných dětí nebo jako součást komplexní terapie v geriatrii apod.

Trampoterapie

Průběh trampoterapie

Trampolining netradiční cvičení na terapeutické trampolíně s vazbou na psychiku. Princip úspěšnosti trampoterapie spočívá ve fyziologii a biomechanice pohybu na trampolíně. Při individuální práci s dítětem dochází v trampoterapii k posilování odolnosti a obranyschopnosti organismu, zlepšování fyzické i psychické kondice. Navozováním krátkodobého (ale mnohokrát opakovaného) stavu nulové gravitace dochází k spontánnímu prožívání radosti a opojení z netradiční pohybové aktivity. Terapeut tohoto stavu dosáhne i u „vozíčkáře“.

Terapii vedou Míla Holá a Zuzka Nykodýmová

Pobyt v solné jeskyni

Žáci v solné jeskyni

Solno jodová jeskyně posktuje čisté ionizované ovzduší, obohacené o mnohé minerály, napomáhá zlepšovat psychockou kondici a pomáhá při prevenci a léčbě různých zdravotních problémů. Je účinná při onemocnění dýchacích cest, astmatu, zánětu krku a nosohltanu, chronické rýmě, chřipce, angíně, onemocnění trávicího traktu. Stejně blahodárný účinek má solno - jodová jeskyně při neurózách a psychickém stresu, vyčerpanosti, depresích, nemocech krevního oběhu, ischemii a vysokém krevním tlaku. Solná jeskyně z pravé mořské soli jednoznačně patří k pozitivum, kterými je možné rozšířit škálu léčivých prostředků bez nejmenšího rizika pro organizmus.

Muzikoterapie

Hodina muzikoterapie

využívá hudby, ticha, rytmu, zvuků, tónu, zpěvu, často v návaznosti na pohyb či výtvarnou tvorbu. Jako většina terapií působí na člověka jako celek, je to proces, který prostřednictvím hudby dokáže zlepšit zdravotní stav, případně zmírnit následky postižení u dětí i dospělých. Léčebnou metodou je jak vytváření nebo podílení se na hudbě, tak i její poslouchání, vnímání či jiné kreativní zpracování.

Velká část pedagogů prošla nějakou formou proškolení v této oblasti, odborným garantem muzikoterapie je na naší škole Mgr. Pavlína Zachová.

Psychomotorika

Rozvoj psychomotoriky

Hlavním cílem psychomotoriky je bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení. Směřuje k vytvoření tzv. bio – psycho – socio – spirituální pohody člověka. Zahrnuje různé pohybové aktivity za účelem zlepšení obratnosti, posílení fyzické zdatnosti. Psychomotorických cvičení se dá využít ve všech věkových kategoriích, velké uplatnění však mají zvláště u jedinců zdravotně oslabených a méně pohybově nadaných. Je formou aktivního odpočinku, procesem regenerace a vhodnou aktivitou ke kompenzování duševní námahy. Rozvíjí psychickou, fyzickou i společenskou stránku. Při psychomotorických aktivitách se využívá řada netradičních pomůcek a náčiní, většinou však jednoduchých a běžně dostupných. Základními pomůckami jsou padák, molitanový míč, deky, noviny, balanční pomůcky (šlapák, chůdy, rolovací deska s válcem, káča), pivní tácky či víčka od PET lahví.

Aquaterapie

Průběh aquaterapie

- neboli rehabilitační a kondiční plavání, během něho je kladen důraz na složku kondiční (metodicky naučené a zvládnuté různé plavecké styly) a na složku rehabilitační (zlepšení zdravotního stavu jedince) - individuální práce s dětmi - primárně - rozvinutí motorických dovedností dítěte uvolněním spastického napětí a aktivací hypotonických svalových skupin, zvýšení kloubní pohyblivosti a sekundárně - zlepšení psychického stavu dítěte.

Osobou odpovědnou za tuto terapii je Radka Šindílková.