Mgr. Irena KAPUSTOVÁ

Doctoral thesis

Kánon velkých Čechů v učebnicích dějepisu od roku 1918 a způsoby formování historického vědomí mládeže v současnosti

Canon of the great Czechs in textbooks history since 1918 and its reflection in the historical consciousness of school youth in the present
Abstract:
Dizertační práce se zaměřuje na panteon historických osobností v dějepisných učebnicích základních a středních škol v uplynulých sto letech a v současné školní výuce dějepisu. Teoretická část práce se zabývá termíny, se kterými je těsně spjata část výzkumná. Jde primárně o pojmy jako je historické vědomí, kolektivní paměť či narativ, dále jsou zmiňovány přístupy k analýze učebních textů, učebnice dějepisu …more
Abstract:
The thesis focuses on the pantheon of historical figures in the history books of primary and secondary schools over the past century and in contemporary school history teaching. The theoretical part of the paper deals with terms with which the research part is closely linked.These are primarily concepts such as historical consciousness, collective memory or narratives, and approaches to the analysis …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 25. 6. 2021

Thesis defence

  • Date of defence: 24. 8. 2021
  • Supervisor: doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc., doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.

Citation record

The right form of listing the thesis as a source quoted

KAPUSTOVÁ, Irena. Kánon velkých Čechů v učebnicích dějepisu od roku 1918 a způsoby formování historického vědomí mládeže v současnosti. Ostrava, 2021. disertační práce (Ph.D.). OSTRAVSKÁ UNIVERZITA. Filozofická fakulta

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty, autentizovaným studentům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: OSTRAVSKÁ UNIVERZITA, Filozofická fakulta

University of Ostrava

Faculty of Arts

Doctoral programme / field:
Historical Sciences / Didactics of History