Working lives of university educated women in Slovenia and in the Czech Republic: The role of gender in the working trajectories of university educated women whitin the diverse structural, institutional and cultural contexts. – Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
Disertační práce
Working lives of university educated women in Slovenia and in the Czech Republic: The role of gender in the working trajectories of university educated women whitin the diverse structural, institutional and cultural contexts.
Working lives of university educated women in Slovenia and in the Czech Republic: The role of gender in the working trajectories of university educated women whitin the diverse structural, institutional and cultural contexts.
Anotace:
Předkládaná disertační práce se zabývá analýzou strategií vysokoškolsky vzdělaných žen v oblasti kombinace práce a rodinného života v kontextu dvou zemí regionu Střední a Východní Evropy: Slovinska a České Republiky, formou mezinárodní komparativní studie. Teoretický a analytický model je postaven na předpokladu, že životní dráhy mužů a žen jsou institucionalizovány na kulturní a strukturální úrovni …víceAbstract:
The thesis presents an international comparative study on work-life reconciliation strategies of university educated women in the two Central and Eastern European countries (CEECs): Slovenia and the Czech Republic. Assuming the life-courses of men and women being institutionalized on both cultural and structural levels, the thesis aims to explain the impact of these factors on individual working biographies …víceKeywords
Slovinsko Česká Republika mateřství nová sociální rizika životní dráha kombinace práce a osobního života střední a východní Evropa transformace ideály péče gender familialismus vysokoškolačky sociální stát rodinná politika genderové urovnání Czech Republic motherhood new social risks life-course work-life reconciliation Central and Eastern Europe transition ideals of care familializm university educated women care welfare state family policy gender arrangement employment impact of motherhood
Jazyk práce: angličtina
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 15. 7. 2014
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/kl157/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 25. 8. 2014
- Vedoucí: prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc.
- Oponent: doc. PhDr. Mariana Szapuová, PhD., Mgr. Jana Paloncyová, Ph.D.
Citační záznam
Citace dle ISO 690:
FORMÁNKOVÁ, Lenka. \textit{Working lives of university educated women in Slovenia and in the Czech Republic: The role of gender in the working trajectories of university educated women whitin the diverse structural, institutional and cultural contexts.}. Online. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2014. Dostupné z: https://theses.cz/id/0kdtnr/.
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studiíMasarykova univerzita
Fakulta sociálních studiíDoktorský studijní program / obor:
Sociální politika a sociální práce (čtyřleté) / Sociální politika a sociální práce
Práce na příbuzné téma
-
Kombinace práce a studia vysokoškolskými studenty
Veronika Ptáčková -
Kombinace práce a péče o seniory z pohledu pečující rodiny
Alena Tesařová -
Kombinace pracovního a rodinného života očima žen: Preference a realita
Zuzana Radoňová -
Analysis of genetic diversity of \kur{Borrelia burgdorferi} sensu lato and \kur{Borrelia miyamotoi} across Central and Eastern Europe using multilocus sequence typing (MLST) in range of Slovakia and data from the MLST database with focus on Central and Eastern Europe
Veronika MORÁVKOVÁ -
Strategic Aspects of TNCs Entry into the Markets of Central and Eastern Europe
Stepan Zhukevych -
Western Hegemony of Queer Activism in Central and Eastern Europe
Tereza Ulrichová -
A Geoeconomic Analysis of Chinese Investments in Central and Eastern Europe and their Impact on European Union Security Policy
Matthew Strogen -
Unequal access to higher education in Central and Eastern Europe between 1946-1989
Ondřej Malina