FILOZOFICKA FAKULTA UNIVERZITY PALACKEHO
V OLOMOUCI
Katedra medialnich a kulturalnich studii a Zurnalistiky

DIOIVODY, ODQHODI"J NOVINARU
7Z MEDIALNI SKUPINY MAFRA

THE REASONS FOR THE DEPARTURE OF JOURNALISTS FROM THE
MAFRA MEDIA GROUP

Karolina Lamaczova

Bakalafska diplomova prace
Studijni obor: Zurnalistika
Vedouci diplomové prace: Mgr. et Mgr. Karel Paral Ph.D.



Cestné prohlaseni

Prohlasuji, Ze jsem bakaladfskou praci na téma DlUvody odchodl novinaiti z medidlni skupiny
MAFRA vypracovala samostatné a s pouzitim uvedené literatury, prament a elektronickych
zdroju.

Prace obsahuje: 72 085 znakl véetné mezer.

V Olomouci, dne

Karolina Lamaczova



Podékovani

Rada bych na tomto misté podékovala vedoucimu své prace, Mgr. et Mgr. Karlu Péralovi
za jeho odbornou pomoc, ¢as, poskytnutou literaturu, dilezité rady pii tvorbé této prace, a
hlavné za jeho trpélivost. Dale pak dekuji Daliboru BalSinkovi, Janu Kalalovi, Daliboru
Martinkovi, Markété Radové, Robertu Casenskému a Sabing Slonkové za jejich ¢as, spolupraci
a za poskytnuté informace, bez kterych bych tuto praci nemohla zrealizovat. Nakonec také
dékuji své roding a pratelim, kteti mé béhem tvorby této prace a studia na Univerzité Palackého

plné€ podporovali.



Abstrakt

Tato bakalarska prace se zabyva divody odchodli novinait z medidlniho domu MAFRA.
Hlavnim cilem prace je zjistit, z jakého diivodu rozvézali vybrani novinéfi pracovni pomér
po roce 2013, kdy medialni dim MAFRA koupil Andrej Babis. Dil¢im cilem préce je zji$téni,
zda zména vlastnictvi méla vliv na jejich redakéni praci, a to pak zapficinilo jejich odchod
zredakci MF Dnes a Lidovych novin. K dosaZeni stanovené¢ho cile pouzivam kvalitativni
metodu a techniku polostrukturovanych rozhovori. V rdmci vyzkumu byli dotazovani novinafi,
kteti odesli z redakeci MF Dnes a Lidovych novin po ¢ervnu roku 2013. Zakladem teoretického
ramce prace je zpracovana vlastnicka struktura ¢eského medialniho trhu, trend koncentrace a
oligarchizace médii a ,,viny* odchodi novinatii z MAFRY, ze kterych vychazim i ve vyzkumné

Casti prace.

Klicova slova

Média, vlastnik, koncentrace vlastnictvi, politicky paralelismus, oligarchizace, odchody,

MAFRA, Andrej Babis, Lidové Noviny, MF Dnes

Abstract

This bachelor thesis deals with the reasons for journalists' departures from the media house
MAFRA. The main goal is to find out the reasons why the selected journalists terminated their
employment after 2013, when the media group MAFRA was bought by Andrej Babi$. The
partial goal is to find out whether the change of ownership had an impact on their editorial work
and this in turn caused their departure from the editorial offices of MF Dnes and Lidové noviny.
To achieve the stated objective, I use a qualitative method and a semi-structured interview
technique. The research included interviews with journalists who left the editorial offices of
MF Dnes and Lidové noviny after June 2013. The theoretical framework of the thesis is based
on the ownership structure of the Czech media market, the trend of media concentration and
oligarchization, and the "waves" of journalists leaving MAFRA, which I also draw on in the

research part of the thesis.

Keywords

Media, owner, political parallelism, concentration of ownership, oligarchization, departures,

MAFRA, Andrej Babis, Lidové Noviny, MF Dnes



Obsah

1 Uvod 1
2 Teoreticky ramec prace 4
2. 1 Viastnictvi ceskych médii od roku 2000 az PO SOUCASROSE ...........ccccoeveeruiniiiiiiiiieieiet ettt 4
2.2 POLItIcky PAFQIEIISIUS ..............ccoooeeiiiieiiieeeiee et ettt ettt ettt se bt ateeae et e st enaeeneeseeneas 8
2.3 KONCENIFACE VIASINICIVI ...ttt ettt ettt ere e 11
2.3.1 Oligarchizace Ceskych MEII .................cccociriiiiiiiiiiiiiiiiiict ettt 14

3 Medialni diim MAFRA 15
3.1 VYVO] VIASINICKE STFUKIUFY ...ttt 15
3.2 Charakteristika titulu ME DIES .............cccoceiciiiiiiiiiniieieeeeeee ettt 16
3.3 Charakteristika titulu LidOVE NOVIMY............ccccooiiiiiiiniiiiiiiiieiietet ettt e 18
3.4 VIASINTK ANAYEJ BADIS........c..c.ceiiieiit ettt ettt 19

4 ,,Viny“ odchodi novinaii z MAFRY 20
5 Metodika prace 22
5.1 Cll VPZKUMRENO SEIFONI ...ttt ettt ettt 22
5.2 MetOdOIOZIE VYZKUMILL.............cc.ooceieieii ettt ettt ettt sae e et be et et e e beeneenaeenes 22
5.2.1 Kvalitativni poloStrukturované rozHOVOFY ...............cccccuciiiiiiiiiiiiniiieese sttt e 22
5.2.2 Kvalitativni pristup ve VYZKUMNEM SEIFENI .............c.cccoooueiiieeieeieeeeie ettt 23

5.3 POStUD VYZKUINERO SOOI ..ottt ettt eae et e e e beeneeeneenes 23
5.4 Vyhody a nevyhody zvolené MeEtOAY ..............c.ccccoueoiioiioiiiiiiiiiiiitit ettt e 24
5.5 VPZKUIIY VZOFCK ...ttt 25
5.5.1 ROBDEEE CASCHSK ... 25
5.5.2.8ABINGA SIONKOVA ...ttt 26

5.5.3 MAVKEta RAAOVA ...ttt 26

5.5.4 DALIDOT BAISTHEK. ...ttt 26

5.5.5 DaliDOT MATHINEK. ..ottt ettt 27

.50 JaN KQIAL ...ttt 27

6 Analyticka ¢ast 28
6.1 Okruh — Informantova profesni kariéra a pohled na problematiku viastnictvi médii ...................cccccoe.... 28
6.1.1 Zmény zaméstnavatelii v ramci medialni kariéry a jejich VDEr ...............cccccevcevcieviecianieieeeeieene 28

6.1.2 Pohled na viastnictvi medii @ JERO VIIV............c..ccoccieviiiiiiiieii ettt 29

6.1.3 Odchody z jinych redakci VS z MAFRY ........cccccoooioiiiiiiiiiiiiiiiiineseeese ettt e 30

0. 1.4 SHFTUIL ...ttt ettt ettt bttt eae e 31

6.2 Okruh — Okolnosti zmény viastnictvi MAFRY v 10ce 2013.........ccccooiuviiiinininininieeeeetsc e 32
6.2.1 Andrej Babi§ koupil MAFRU ..........cccooiiiiiiiiiiiiiiitit ettt 32

6.2.2 VIiv nového viastnika na redakCni Praci..................ccccocoiiiiiiiiiniininiinceeeeeet e 33

6.2.3 Okolnosti ukonceni pracoVinilo POMETU...................cccvciriiroiiiiniirinineseeeeeee ettt 33

0. 2.4 SHITUIL ...ttt ettt ettt ettt 36

7 Zavér 37
8 Seznam pouzité literatury a prament 40



9 Seznam elektronickych zdroji

10 Seznam priloh

42

48



1 Uvod

‘

., Svoboda tisku konci u jeho viastniku.

A. J. Liebling, americky novinaf

Za posledni dekady hralo roli ve vyvoji a sméfovani vlastnictvi médii nékolik faktort. Uz
od 90. let, kdy vétsina statnich médii byla privatizovana a pievzata do rukou soukromnik, az
po rychly rozvoj digitalizace a vznik novych médii. V soucasnosti je vlastnictvi médii v Ceské
republice velmi koncentrované a je rozlozeno mezi nékolik velkych spole¢nosti, jejichz podily

vlastni vysoce postaveni podnikatelé nebo politicky angazovani oligarchové.

V této praci jsem se zaméfila na jeden z nejvlivngjsich medialnich domii v Ceské republice, a
to na medidlni skupinu MAFRA. Celkova ¢tenost titul vychézejicich pod MAFROU se
pohybuje okolo 4,93 milionu ¢tenait. MAFRA zastituje dva nejctencjsi deniky Mladé fronta
DNES a Lidové noviny, usp&$né internetové portaly iDNES.cz a Lidovky.cz a mnoho dals$ich.
Medialni skupinu MAFRA jsem si vybrala nejen z divodu velkého vlivu na Ctenate, ale taky

z diivodu politické angazovanosti aktudlniho vlastnika, podnikatele a poslance Andreje Babise.

Hlavnim cilem této prace je popsat divody odchodl novinafi z medidlni skupiny MAFRA.
Za dil¢i cil jsem si stanovila zjistit, zda zména vlastnictvi v roce 2013, kdy byla medialni
skupina MAFRA koupena holdingem Agrofert vlastnénym podnikatelem Andrejem BabiSem,
néjak ovlivnila jejich redakéni praci, coz nasledné zapfticinilo jejich odchod z redakci MF Dnes
a Lidovych novin.

K naplnéni cile mé prace budu pomoci kvalitativni analyzy polostrukturovanych rozhovora
zjiStovat, z jakych divodi novinafi, ktefi se rozhodli na rozhovorech podilet, opustili redakce

MF Dnes a Lidovych novin spadajicich pod MAFRU.

Medidlni ddm MAFRA koupil v ¢ervnu roku 2013 od némecké spolecnosti Rheinisch-
Bergische Druckerei — und Verlagsgesellschaft (RBVG) skrze skupinu Agrofert Andrej Babis.
Bezprostfedné po nakupu MAFRY sdélil médiim v reakci na obavy z mozného zasahovani
do obsahu médii nasledujici: ,, Nebudu viitbec mluvit s novinari Mafry.* a ,, V Zadném pripade
nebudu nikdy zasahovat do prdace redaktorii. “ O nékolik desitek hodin pozdé&ji volal tehdejsSimu
politickému reportérovi Lidovych novin Janu Kalalovi a divil se, pro¢ denik nenapsal o tiskové

konferenci jeho politického projektu ANO 2011, uvadi Neumann, Berger, Bfest'an aj. (2019)



Kontroverzni telefonat ukoncil tehdy novy vlastnik MAFRY slovy: ,, Doufdam, ze kluci védi, co
délaj, jako. Asi nevedi, s kym maji tu Cest. Ale to je jedno. Dobry. Méjte se fajn. * Andrej Babi§
se poté za telefonat s Janem Kalalem pfiSel osobn¢ do redakce Lidovych novin omluvit a fekl,

ze tohle se jiz nebude opakovat.

Po zméné vlastnictvi medialni skupiny MAFRA v roce 2013 doslo ke hromadnym odchodim
novinara.

Odchody novinait ze dvou celostatnich deniki MF Dnes a Lidovych novin mizeme rozdélit
do n¢kolika fazi- ,,vIin“. ,,Prvni vlna* odchodi novinaiti nastala nékolik mésict po c¢ervnu roku
2013, kdy Andrej Babi§ koupil MAFRU. Redakci MF Dnes opustil naptiklad $éfredaktor
Robert Casensky, investigativni redaktor Jaroslav Kmenta, §éfeditor Michal Musil a z redakce
Lidovych novin odesel kupiikladu $éfredaktor Dalibor Balsinek a Jan Kalal. (Svec, CT24,
2017)

Postupné se zacali novinafi v redakcich MF Dnes a Lidovych novin obméiovat. Poté, co
na pozici $éfredaktora MF Dnes nastoupila Sabina Slonkova, doslo ke zmé&nam redakéni prace
a spustila se ,,druha vlna“ odchodi. Kdyz na konci ¢ervna roku 2014 Sabina Slonkova
oznamila odchod z funkce a nahradil ji Jaroslav Plesl, doslo k pomysiné ,,tfeti viné“ odchodii
novinafi a z redakce MF Dnes odeSel naptiklad zastupce $éfredaktora Jiti Kubik a vedouci

politickych reportéri Vaclav Dolejsi.

Duvody, které nekteti z novinaia vetejné sdélily, byly riznorodého charakteru. Souvisely se

zménou redak¢ni prace, novym vlastnikem ¢i s jinou, osobni nebo karierni potiebou.

Z dtvodu zasazeni této prace do kontextu jsem do teoretického rdmce prace zatadila a popsala
vlastnictvi médii v Ceské republice od roku 2000 aZ po souc¢asnost, na kterém lze demonstrovat
postupny trend koncentrace vlastnictvi médii. Pro lepSi uchopeni problematiky vlastnictvi
v ndvaznosti na politikou sféru se v teoretické ¢asti prace opirdm i o tzv. Politicky paralelismus.
Dale se v praci vénuji popisu trendu koncentrace vlastnictvi a oligarchizace médii. Cast této
prace predstavuje i charakteristiku medialni skupiny MAFRA, jeji vyvoj vlastnictvi a

samotného vlastnika.



O této problematice vysla v roce 2004 publikace od Milana Smida z Institutu komunikaénich
studii a zurnalistiky na Karlové Univerzit€ s ndzvem Viiv viastnictvi medii na jejich nezavislost
a pluralitu. Tématu vlastnictvi médii v Ceské republice se vénoval Vaclav Stétka a Vit Koufil
z Institutu demokracie pro vSechny v publikaci Viastnickad struktura ceského medialniho trhu
s ohledem na globalizacni procesy. Rovnéz se tato prace opird o analyzy vlastnictvi ¢eského
zpravodajského webu MediaGuru. Jelikoz prace, kterd by mapovala jednotlivé odchody
novinaft z medidlni skupiny MAFRA po zméné vlastnictvi vroce 2013, nebyla nikym

zpracovana, rozhodla jsem se toto téma zpracovat sama.



2 Teoreticky ramec prace

2. 1 Vlastnictvi ¢eskych médii od roku 2000 aZ po soucasnost

Za poslednich dvacet let se vlastnictvi medii v Ceské republice vyznamné zménilo. Vliv
na zménu vlastnickych struktur mély ekonomické, politické a technologické faktory.

Postupné zacalo dochézet ke koncentraci vlastnictvi velkych medidlnich skupin do rukou
malého poctu vlastnikti, coZ je problematické zejména v oblasti ohroZeni nezavislosti a plurality
médii.

V devadesatych letech v Evrop¢ vydala Komise Evropskych spolecenstvi v reakci na mozné
ohroZzeni pluralismu medidlnich instituci a koncentraci vlastnictvi Zelenou knihu, kterd
navrhovala opatfeni na podporu plurality a zamezeni koncentrace vlastnictvi. (Komise

evropskych spolecenstvi, 1992)

Nicmén& to, jakym zptisobem vypadaji vlastnické struktury médii v Ceské republice a
v ostatnich evropskych statech, maji na starosti staty samotné a podle Smida (2004, s. 18) je
,, Ceska republika zemi s minimalnimi restrikcemi tykajicimi se viastnictvi médii. Neexistuji zde
Zadné limity pro zahranicniho investora. Jediné omezeni kiizového vlastnictvi médii stanovil
vysilaci zakon z roku 2001, ktery nedovoluje, aby jeden majitel celoplosného rozhlasového nebo
televizniho programu vlastnil ¢i kontroloval jiny celoplosny rozhlasovy nebo televizni

‘

program. ‘

Smid (2004) uvadi, Ze dalezitym kritériem hodnoceni zmén v médiich v byvalém
Ceskoslovensku, dnesni Ceské republice, je jeji politicky vyvoj v historickém kontextu.
Komunisticka strana v Ceskoslovensku byla s vyjimkou NDR jedinou vychodoevropskou
zemi, kterd se po padu rezimu vroce 1989 nepokusila provést reformy politického a

ekonomického systému.

Dtrazny odpor vici totalitnimu politickému sytému, ktery byl udrZzovany béhem sovétské
perestrojky!, byl jednou z moznych pficin, pro¢ Ceska spolenost byvaly rezim odmitla a

sméfovala k intenzivnimu pfechodu k demokracii. Tento faktor hral také dilezitou roli

! Série politickych a ekonomickych reforem v 80. letech v Sovétském svazu. Toto obdobi zmén a nestabilita
prispély k napéti ve spole¢nosti a naslednému rozpadu Sovétského svazu.



pfi podpote politickych a ekonomickych reforem, kdy se role staitu omezila na minimum a
,heviditelné ruce svobodného trhu* se staly hlavnim regulujicim cinitelem spolec¢enskych

vztaht, a to v¢etné oblasti médii.

S privatizaci, kterd méla zasah do témét vSech priimyslovych odvétvi, obchodu, sluzeb a také
médii, bylo nastoleno politick¢ klima, které ptehlizelo potiebu nastaveni limitli v oblasti
vlastnictvi médii. To vedlo podle Smida 2004 k nepfijeti jakychkoli omezeni a piijaly se

tendence o deregulaci rozhlasového a televizniho vysilani.

Obrazek 2.1.1 Viastnicka struktura televizniho trhu

Podil vlastnikt TV skupin, share 4+ (%)

ostatni; 7,28
Atmedia; 4,75

Stanice O (Agrofert);
0,44

Barrandov (Empresa -
Soukup); 5,52

Prima (GES Media -
Zach); 24,39

Ceské televize; 30,60

Nova (PPF - Kellner);
27,02

Podil TV skupin (%), CS 4+, 1.1.-31.10. 2020, Zdroj: Mediaguru.cz, 2020

Vlastnictvi televiznich skupin je v Ceské republice vyrazné koncentrované. Jedna ze dvou
nejveétSich celoplosnych televiznich stanic TV Nova je vlastnénd skupinou PPF, kde mél
majoritni podil podnikatel Petr Kellner. Zacatkem roku 2021 tragicky zahynul a majoritni podil
(98.93 %) skupiny PPF zdédila jeho manzelka Renata Kellnerova a jejich Ctyti déti. (Novak,
Seznam zpravy, 2022)

Druhé nejvétsi celoplo$na stanice Prima patii podnikatelské skupiné GES Holding, pfi¢emz
vétSinovy podil FTV Prima patii podnikateli Ivanu Zachovi. Stanice Barrandov je z vétSiny
vlastnéna spolecnosti Empresa Media, kterou z vétSiny vlastni podnikatel Jaromir Soukup.

(CTK, 2012)



Obrazek 2.1.2 Viastnicka struktura rozhlasového trhu

Podil vlastnikd radii, share 12-79 (%)

ostatni; 9,40

Radio United (GES Media Bohemia

Media - Zach); 12,70 (Sedlaéek, Neuman);

24,10

Londa (Agrofert);
13,60

Cesky rozhlas; 22,70

Active Radio (CMI -
Kretinsky, Tkaé);
17,50

Podil provozovatelil radii na poslechovosti (%), CS 12-79, Zdroj: Mediaguru.cz, 2020

Vlastnické struktura rozhlasového trhu v CR se vyznaduje také koncentraci do nékolika malo
velkych spolecnosti. Jedna znejvétSich skupin Media Bohemia je vlastnénd Danielem
Sedlackem a Janem Neumanem. Skupina Active Radio, pod kterou spada naptiklad komercni
stanice Evropa 2 nebo Frekvence 1, byla odkoupena od zahrani¢nich vlastnikli dvéma ¢eskymi

podnikateli Danielem Kietinskym a Patrikem Tka¢em. (MediaGuru, 2021)

Skupina Londa, kterda ma pod sebou napfiklad stanici Impuls, byla vlastnéna zahrani¢nimi
vlastniky az do roku 2013, kdy ji koupil skrze holding Agrofert podnikatel Andrej Babis.
V zahrani¢nim vlastnictvi byla také skupina Radio United, pod kterou spadéa napiiklad stanice
Kiss. V roce 2013 se spolec¢nost Radio United ptesunula pod skupinu GES Group Media, kterou

vlastni podnikatel Ivan Zach.



Obrazek 2.1.3 Viastnicka struktura trhu s tiskem

Podil vydavatel tisku, share 12-79 (%)

Business Media; 3,00 ostatni; 5,00

Economia (Bakala);
3,00

RF Hobby; 4,00

Mafra (Agrofert);

, 25,00
Borgis (Porybny,

Seznam.cz); 4,00

Extra Publishing; 4,00 \

Burda International
CZ;7,00

Czech News Center (CMI -

Kretinsky, Tkag); 25,
Vitava Labe Media Fetinsky, Tkad); 25,00

(Penta Investments);
20,00

Podil vydavateli tisku na ¢tenosti (%), Zdroj: Mediaguru.cz, 2020

Vlastnictvi trhu s tiskem se v Ceské republice také d&li mezi nékolik subjekti. Medialni skupina
MAFRA, vlastnici nejen dva z nejvétsich celostatnich deniku v CR MF Dnes a Lidové noviny,
patii skrze holding Agrofert podnikateli Andrejovi BabiSovi. Spole¢nost Czech News Center
(CNC), vydavajici naptiklad bulvarni denik Blesk, je vlastnénd podnikateli Danielem

Kfetinskym a Patrikem Tkacem.

Skupina Vltava-Labe-Press, vydavajici vétSinovy regiondlni tisk, spada pod investi¢ni skupinu

Penta, jejiz majoritnimi vlastniky jsou podnikatelé Marek Dospiva a Jaroslav Hasc¢ak.

Pod némeckymi vlastniky vydava lifestylové tituly ceské vydavatelstvi Burda International.
Vlastnikem c¢eského vydavatelstvi Extra Publishing, které¢ vydava popularné-naucné tituly, je
Pavel Pospisil. Vydavatelstvi FR Hobby, které je na trhu uz od roku 1998, vlastni Pavel
Kvoriak. (MediaGuru, 2017)

Spole¢nost Borgis, vlastnici denik Pravo, odkoupila spole¢nost Seznam.cz od tehdejSiho
majitele Zdenika Porybného. Medidlni dim Economia, vydavajici ekonomickd a odborna

periodika, vlastni ¢esky podnikatel Zden¢k Bakala.



2.2 Politicky paralelismus

Pojem politicky paralelismus, ktery definovali medidlni teoretici Hallin a Mancini (2008)
urcuje, do jaké miry jsou propojeny medidlni systémy s politickou sférou, zabyva se vyvojem

novinafského profesionalismu a také povahou zésaht statu do medialniho odvétvi.

Hallin a Mancini (2008) se domnivaji, Ze i piesto, Ze se novinaii snazi byt objektivni a nezavisli,

tak stejné se do jejich prace promitaji jejich politické postoje.

., Vzhledem k tomu, Zze masova média se v procesu modernizace stala vyznamnym projevem
politického Zivota spolecnosti, (v jistem smyslu jsou dokonce instituci svobody projevu jako
zakladniho lidského prava), patri mezi ustredni témata analyzy soucasnych demokratickych
spolecnosti i vyklad vztahu mezi médii dané spolecnosti a jejim politickym Zivotem. “ (Jirdk a

Trampota, 2008, s. 10)

Indikatorem ,,zdravého* politického Zivota byla vzdy ze strany spolecenskych elit a Siroké
vetejnosti svoboda a ,,nezavislost* médii.

Podle normativniho ptfedpokladu v demokratickych spole¢nostech jsou média vniména jako
instituce svobody slova, kterd zastupuje obCany a vefejnost pfi interakci s moci, trhem a
byrokracii. Zacatkem Sedesatych let doSlo ke zméné€ vztahu mezi médii a politikou. Televize
pfevzala dominantni roli v politické komunikaci a zaroven zacalo dochazet ke snizovani

vérnosti volict viici politickym strandm, uvadi Jirdk a Trampota (2008).

Hallin a Mancini (2008) rozdélili jednotlivé zemé na zakladé vztahti mezi médii a politikou
do ti'i modeli:
1. Stfedomotisky model vyznacujici se siln¢ polarizovanym pluralismem a pomérné
pozdnim nastupem demokracie piiznaénym pro Spanélsko, Portugalsko, ale také Italii.
2. Severostiedoevropsky model s korporativistickym pfistupem k médiim i politice
typickym pro Némecko a Rakousko, ale také skandinavské zemé.
3. Liberalni model s komerénim pojetim médii, jaké 1ze vysledovat ve Velké Britanii a
Spojenych statech. Tento model postupem casu nabyva vrchu a medidlni systémy zemi

s odlisnym vyvojem médii maji tendenci k nému v soucasnosti konvergovat.



2.2.1 Obrazek Charakteristika medialnich systéemit podle Halliniho a Manciniho

modely Vyvoj mediilniho Politickv Zumalisticky Role stitu v
trhu paralelismus profesionalismus a medidlnim systému
profesionalizace
Stredomorsky - pomémeé pozdni - politickd a -nizky pocet -silné postaveni
(Italie, Recko, vznik medidlni sféra silné | profesnich statu v medidlnim
Spanélsko, -neexistence provazana organizaci systému
Portugalsko, Francie) | bulvaru -jasné vyjadreni -nizky vliv téchto - silné postaveni
- zaméteni médii politickvch organizaci crkevnich
spiSe na vyssi vrstvu | preferenci -neexistence organizaci v ramci
obyvatelstva profesniho védomi, medialntho systému
-pomémeé nizky sounalezitosti
zijem spoleénosti o - formadlni regulace
tiSténd média meédii
Severo/sttedoevropsky | - pomémé brzkv - politicky a -silné postaveni - stait ma spiSe
(skandinavské staty, vznik medidlni systém profesnich regulacni funkci
Némecko, Rakousko, | -silnd pozice propojen jen mimé organizaci - obcanska,
Sv¥carsko, zemé regionalniho tisku (zpravidlau -silné profesni nabozenskd a
Beneluxu) -silna pozice politického tisku) sebepojeti etnicka sdruzeni
politického tisku (v | -jasné vyjadreni - dlouha tradice zapojena do
posledni dobé politick¥ch profesniho medialnitvorby
upada) preferenci vzdélavani
-vysoky zdjem -pomalu pfesun k
spoleénosti o tisténd | neutralité
média (hlavné
seriozni tisk)
Severoatlanticky - pomeémeé brzky - politicky a - silné profesni - stat neni do
(Velka Britanie. Irsko. | vaik medidlni systém sebepojeti medidlniho systému
USA. Kanada) -silna pozice oddélen - dlouha tradice zapojen
bulvamiho tisku -spiSe neutralnitén | profesniho
- stfedné velky zZprav vzdélavani
zajem spolecnosti o -maly pocet
tisténd média profesnich
(hlavné seriozni organizaci
tisk) -neformalni
regulace médii

Zdroj: Raposova, 2016

V ramci zafazeni ¢eskych médii do tfi vySe uvedenych modelt od Halliniho a Manciniho je
tieba brat podle Jirdka a Trampoty (2008) v potaz, Ze studium ¢eské medialni krajiny dosud

nema dostatek metodicky ukotvenych dat k jednotlivym prvkiim medidlnich systém.

., Uvazujeme-li tedy o tom, k jakéemu modelu se blizi systéem ceskych médii v prvni dekade
21. stoleti, musime mit na paméti, ze v ramci modelu ¢. 1: starsi vyvoj médii do roku 1938 dal
vzniknout modelu s vyraznymi rysy demokraticko-korporativistickymi, v ramci modelu ¢. 2: byl
tento vyvoj narusen nejprve druhou svétovou valkou a po kratké renesanci demokratickych
pomeéri opéet po roce 1948 a v ramci modelu ¢. 3: transformace médii po roce 1989 se
odehravala v podminkach siliciho vilivu liberdlniho modelu v celé zapadni Evropé — siliciho
do té miry, Ze se pro zemé, které prochadzely procesem demokratizace, stal v podstaté jedinym

viditelnym vzorcem. “ (Jirdk a Trampota, 2008, s. 16)



V ramci prace s indexem vySe nakladu tisku na tisic obyvatel vypocital Jirdk a Trampota
(2008), ze Ceska republika prevySovala zemé stiedomoiského modelu. Ve srovnani se zemémi
spadajicimi do liberdlniho modelu a demokraticko-korporativistického modelu vykazovala
Ceskéa republika v obou piipadech niz§i hodnoty. V ramci rodového rozloZeni &tenaiti a
tenafek denniho tisku prevySovala Ceska republika vrodové vyvazenosti zemé
sttedomotského modelu (50,4 % muzl a 46 % Zen), niz8i rodovou vyvazenost vykazovala vici
zemim liberalniho, atlantského modelu a nejvice se podobala zemim demokraticko-
korporativistického modelu. Z pohledu tohoto ukazatele, 1ze pfi ur¢itém zobecnéni fict, Ze se
Ceské medidlni prostiedi pohybuje mezi liberdlnim modelem a modelem demokraticko-

korporativistickym.

Jirdk a Trampota (2008) také zkoumali hodnoty kazdodenniho sledovani televiznich zprav a
¢tenost novin. Z udaji k roku 2007 vyplynulo, Ze televizni zpravodajstvi sleduje v priméru
46,8 % obyvatel nad 15 let a ¢tenost novin v ¢eském prostiedi se pohybuje okolo 48,1 %,
u obyvatel starSich 12 let. Tyto ukazatele pfedstavuji v kontextu vSech zkoumanych zemi

ojedinély vysledek, kdy ¢tenost novin prevazuje sledovanost televizniho zpravodajstvi.

Vztahneme-li politicky paralelismus na ¢eskda média, i tam lze najit implicitni politickou
nachylnost. ,, Ta se muze projevovat vyberem témat a aktéru a odlisnou moznosti pristupu

predstaviteli jednotlivych ideovych proudii do jejich obsahii. “ (Jirdk a Trampota, 2008, s.17)

Jediny titul, ktery byl k roku 2022 ptimo spojen s politickou stranou v Ceské republice, byly
Halo noviny, které vychazely pod Komunistickou stranou Cech a Moravy. V ramci propojeni
medialni sféry a politiky lze chapat i koupé medidlni skupiny MAFRA politikem Andrejem

Babisem.

Politickou inklinaci jednotlivych tituld v Ceské republice viak lze pouze predpokladat. Jirak a
Trampota (2008) postavili po vzoru Halliniho a Manciniho ¢eské deniky na pomyslnou osu
pravice a levice a podle politické orientace jejich ¢tenafti se snazili vyvodit ur€itou miru

paralelismu.
,,Z vychazejicich ceskych celostatnich denikii je z hlediska struktury ctendrii nejvyraznéji

napravo denik Hospodarské noviny (v prvanim pololeti 2007 se k orientaci napravo od stredu

prihlasilo vice nez 58 % jejich ctenarii), coZ souvisi i s jeho specifickym zamérenim

10



zdiiraznujicim ekonomicka témata. Z hlediska vseobecnych titulii se nejvice napravo radi denik
MF Drnes (k orientaci napravo od stredu se prihldsilo pres 42 % ctenaru) a Lidové noviny
(v roce 2005 se k orientaci napravo od stredu prihlasilo 42 %). Nicméné z prihlédnuti k
obsahovym parametrim se miizZe zdat, zZe jsou Lidové noviny obsahové pravicovejsi nez MF

Dnes. ““ (Jirdk a Trampota, 2008, s. 18)

2.3 Koncentrace vlastnictvi

Koncentrace vlastnictvi médii miize byt problematicka hned z n¢kolika aspektl. Zaprvé miize
omezit pocet hlasii a nazort, které se objevuji ve sd€lovacich prostfedcich, a tim by mohla
omezit pfistup k Sirokému spektru informaci a pohledi. Zadruhé mulze vyvolat restrikce
v oblasti svobody tisku, protoze vlastnik médii ma eventualné¢ moznost regulovat informace a
zpravy tak, aby odpovidaly jeho z4jmim. Kromé toho by mohla koncentrace vlastnictvi médii
vyvolat vznik monopolt a oligopolil, coz by mohlo omezit konkurenci a vést k vyS$$im cenam

pro spotiebitele.

V zasadé dokéze koncentrace vlastnictvi médii omezit svobodu a diverzitu médii, coz by mohlo
vést k negativnimu dopadu na demokracii a pluralitu ndzort v nasi spole¢nosti.
Vyse uvedenym problematickym aspektiim je tieba predchézet, a proto je dilezité koncentraci

vlastnictvi reflektovat a ptipadné upravovat.

Trampota a Vojtéchovskd (2010) piSou o procesu méfeni koncentrace jako o postupu,
pfi kterém se stanovi, jakym zpisobem jsou média ovladdna jednim vlastnikem. Pro méfeni
koncentrace se vychazi zejména z ekonomickych ukazateltl, jako je naptiklad trzni podil média,

pocet rtiznych vlastniki média, pocet trhli apod.

Vzhledem k tomu, Ze ¢iselné idaje nemohou vystihnout podstatu medidlni nabidky, tak se
diskuse o vhodném modelu pro méfeni medidlni koncentrace (a s tim souvisejici diverzity
medialni nabidky) neustale vedou. Pro stanoveni miry koncentrace vétSinou plati zdkony, které
upravuji hospodaiskou soutéz, a také se mize vztahovat na medialni spolecnosti stejné jako

na jakékoli jiné obchodni subjekty.

11



Dle Trampoty a Vojtéchovské (2010) je pro méteni koncentrace vlastnictvi podstatné:

1.

Definovat trh, na némz se bude koncentrace mérit. Definovani relevantniho trhu je
pro uspéSnou analyzu velmi dulezité. Geografické a produktové vymezeni je nutné
zohlednit pfi Upravé trhu. Geografické vymezeni mize byt lokalni, celostatni nebo
mezindrodni a produktové vymezeni zahrnuje specifické medidlni vystupy, jako jsou
Casopisy, televizni stanice nebo jiné. Problém s definovanim relevantniho trhu je vSak
ztizen konvergenci médii, kdy se rizné medidlni obsahy prolinaji diky rGiznym

24

nezbytnym pro uspésné provedeni analyzy.

Porovnat ukazatele, které vypovidaji o pozici daného média ¢i medialniho

vlastnika, a zjistit jejich procentualni podil. Vychozimi ukazateli jsou zejména:

a) VySe obratu — jednd se o finan¢ni ukazatel, ktery vyjadiuje financni silu
spolecnosti. Tento udaj lze ziskat z celoro¢nich hospodaiskych vysledka
spoleCnosti. Je relevantni i pro spolecnosti, které nejsou cist¢ medidlni a pii
posuzovani fuzi nebo spojeni konkurenc¢nich spolecnosti.

b) VySeinzertnich pFrijmi — vyjadiuji postaveni medialniho podniku nebo spole¢nosti
na reklamnim trhu. Velikost inzertniho objemu se méfi monitorovanim inzerce.
Vedle podilu na inzertnich pfijmech lze méfit 1 miru koncentrace u zadavatelt
reklamy.

¢) Velikost publika — udava pocet divaki, posluchacti nebo ctenait daného média.
Zjistuje se pomoci pruzkumil ¢tenosti tisku, sledovanosti televize, poslechovosti
rozhlasu nebo navstévnosti internetu. U tisténych médii nebo placenych televiznich
kanalt se velikost publika mize vyjadtit také podle vyse prodané¢ho nékladu titult

nebo poctu predplatitelt u placenych televiznich kanal.

Ur¢it miru koncentrace. Pro stanoveni procentudlnich podilti médii na trhu je nutné
pracovat s kritérii, jako je vySe inzertnich pfijmi. Pokud se pouzivd pouze jedno
kritérium, je dilezité uvést, k ¢emu se vztahuje. V piipadé nejednoznacnosti vysledkii
je vhodné pracovat s vice ukazateli.

Medialni koncentrace se nejcastéji rozdéluje na horizontalni a vertikalni, ale existuji i

dalsi kategorie, jako je monomedialni, krosmedidlni a diagonalni koncentrace. Narodni

12



legislativy stanovuji, Ze urcitd vysSe koncentrace je nezadouci. V monomedialni
koncentraci je dominantni pozice povazovana za postaveni, kde se podil jedné
spolecnosti pohybuje mezi 30-35 %, nebo kdy podily dvou az tfi spole¢nosti dosahuji
50 % a vice, nebo podily Ctyt az péti spole¢nosti dosahuji 60 % a vice, uvadi McQuail

(2007).

Mezi dal$i pouzivané metody méfeni koncentrace patii podle Trampoty a Vojtéchovské

(2010) naptiklad:

a) HHI index (Herfindahl-Hirschmantiv index) je definovan jako suma druhych
mocnin podill jednotlivych firem na trhu. Hodnota tohoto indexu se pohybuje od 0
(pro trh s nulovou koncentraci) do 10 000 (pro trh s maximalni koncentraci). Pokud
je HHI index niz$i nez 1000, povazuje se trh za nedostatecn¢ koncentrovany.

Trh s hodnotou indexu v rozmezi 1000 az 1800 se povazuje za mirné koncentrovany.
Pokud piekroc¢i hodnotu 1800, pak se trh povazuje za koncentrovany. Napiiklad,
pokud je na denikovém trhu pét vydavatelt s podily 40 %, 30 %, 30 %, 20 % a 20 %,

pak bude HHI index 4200, coz signalizuje vysokou miru koncentrace na tomto trhu.

b) Index diverzity — je metoda, kterou vytvofil americky regula¢ni orgdn FCC
pro posouzeni miry koncentrace na mistnich trzich. V tomto modelu je kazdy
medialni produkt povazovan za stejné dilezity, bez ohledu na jeho trzni silu. To
znamena, ze denik s nakladem 500 tisic vytiskid je stejné dilezity jako Casopis
s nédkladem 20 tisic vytiskii. Naptiklad, pokud existuje deset denikl na sledovaném

trhu, kazdému z nich je ptifazen podil 10 % (100/10) v tomto indexu diverzity.

Hodnoceni jednotlivych typti médii od FCC urcuje hodnoty aktiv medidlnich
spolecnosti. Ty jsou urceny jako soucin stanovené¢ho podilu (10) a hodnoty
stanovené pro denni tisk (0,204), coz ptedstavuje 2,04 %. Pokud jedna spolecnost

vlastni pét denikti z téchto publikaci, jeji podil na trhu bude 10,2 % (5 x 2,04).

Jelinkova (2017) zdaraziiuje v ramci koncentrace ceského medidlniho trhu také spojitost

s globalizaci a digitdlnim rozvojem: ,, V soucasnosti je velkym trendem slucovat kombinaci vice

13



médii (napr. deniky, rozhlasové stanice, zpravodajsky portal) pod jednu viastnickou strukturu.
Dochazi k tomu hlavne z duvodu zvysovani Sanci viastniki médii na globalizujicim se
medialnim trhu. Jednotliva média se mohou velice dobre doplnovat (napriklad jeden pribeh Ize
prodat jako film do kin a zaroven ziskat penize z prodeje zvukovych nahravek k filmu). Kumulaci
viastnictvi takového typu dochdzi k tzv. synergickému efektu’. Diky digitalizaci dat miiZe
viastnik, ktery kontroluje ruzné typy médii, oslovit nebyvale siroké publikum, proti cemuz zbroji
Fada statii a snazi se krizeni vlastnictvi médii omezovat zakonem. I pres tuto snahu ale

‘

medialniho korporace naddle nabyvaji na vyznamu. “.

2.3.1 Oligarchizace ¢eskych médii

Pojem oligarchie pochazi z feckého slova Oligarchia a z ptekladu anglického vymezeni ,,rule
of the few* nebo ,,goverment by the few*. To mizeme definovat jako formu vlady, v niz se

na vladnuti podili pouze hrstka bohatych lidi. (Raymond, 1992, s. 345)

Nezavisla instituce Think-tank Go Think Initiative vypracovala analyzu ¢eského medialniho
trhu, ze které mimo jiné vyplyvéa netransparentni vlastnictvi a s tim spojend vys$si nediivéra
v média ze strany vetejnosti, uvadi Kasparek, Denik Referendum (2018).

Autorky analyzy Gwyneth Jones, Heidi Koelle a Justyna HinzTy fikaji, Ze se pesimistické
vnimani médii a nizka diveéra v média v poslednich letech zvysila, a to hlavné v souvislosti

s netransparentnim vlastnictvim médii a procesem oznacovanym jako ,,0ligarchizace®.

Studie datuje jeji zacatek k roku 2013, kdy medialni skupinu MAFRA koupil koncern
soutasného premiéra Andreje Babise (ANO). Specifikem Ceské republiky pfitom je, Ze
od ekonomické krize roku 2008 média skupuji predevsim tuzemsti podnikatelé a oligarchizace

tak zlstava v Cisteé Ceské rezii, piSe Kasparek, Denik Referendum (2018).

Smid (2004, s. 12) uvadi, Ze ,, Redakce ceskych denikii pracuji v zdsadé samostatné a nezavisle
na svych vydavatelich, kteri se bezprostiedné nevmeésuji do prace redakcnich tymii. Nicméné
tvar ceskych denikii nepiimo a zprostiedkované ovlivituji ekonomické zajmy téchto vydavateli.
Ti na jedné strané maji zajem o celkovou spolecenskou stabilitu, o hospodarskou prosperitu a
férové podminky podnikani. Na strane druhé vsak usiluji o to, aby jejich podniky pracovaly

efektivne a se ziskem, tj. aby zvySovaly prodany nadklad a pritazlivost pro zadavatele reklamy,

2 Efekt spoluptisobenti, sou¢innosti vice ¢initeld.

14



coz tlaci ceska média jako celek, a zvlaste zpravodajska periodika smerem k infotainmentu a

k bulvarizaci agendy.

3 Medialni dim MAFRA

Vydavatelstvi MAFRA funguje na medidlnim trhu od roku 1991 a od roku 1994 bylo
v majoritnim  vlastnictvim némeckého holdingu Rheinisch-Bergische Druckerei und
Verlagsgesellschaft mbH. Dnes pod medialni skupinu Mafra patii jedny z nejctenéjSich
tiskovin, a to denik MF Dnes a Lidové noviny. V jejim vlastnictvi jsou i internetové portaly
iDNES.cz, Lidovky.cz, bezplatny denik Metro, tydenik 5plus2, hudebni televizni stanice O¢ko

a radio Impuls.

., Babis zaplatil za Mafru podle dostupnych informaci 2,4 miliardy korun. Za tuto castku ziskal
vedle médii i dalsi éasti patiici pod vydavatelstvi Mafra, véetné televize Ocko a tiskdren v Praze
a v Olomouci. K tomu pak navic za dalsi vice nez miliardu prevzal od némeckych akcionarii i
budovu vydavatelstvi na prazskéem Andelu. Pokud bychom spocitali, kolik lidi si pusti mésicné
na svych pocitacich, mobilech a tabletech vsechny dostupné weby skupiny Mafra, dojdeme
k zavratnému cislu: 6 milionu redlnych uzivatelii.

2,4 milionu lidi ¢etlo v souctu vSechny tiskoviny vydavané Mafrou, ¢islo udavalo denni ctenost.

piSe Kmenta (2017, s. 12).

Podle MediaGuru (2022) ,, Mafra svymi tituly celkove oslovi 3,24 mil. ctenadrii, coz je témer
stejny vysledek jako v obdobi druhého pololeti roku 2020 (3,25 mil.). Na ctenarskem trhu tak
vydavatel denikit MF Dnes, Lidové noviny nebo Metro dosahuje podilu ve vysi 25,4 %. “

3.1 Vyvoj vlastnické struktury

Medialni skupinu od roku 1994 vlastnila vétSinové némecka spole¢nost Rheinisch-Bergische
Druckerei und Verlagsgesellschaft mbH. V roce 2013 zvefejnila némeckd RBVG tiskovou
zpravu, ve které informovala, Ze spolecnost Agrofert vlastnénd Andrejem BabiSem koupila

spole¢nost MAFRA.

Séfredaktor webu Mediat.cz Ondiej Aust k nakupu v roce 2013 fekl: ,, Mafia je na jednu stranu

nalomena propady inzerce a prodeje tistenych titulli a kupuje ji vyznamny miliardar.

15



Dlouhodobé to pro ni muze byt pozitivni. Na druhou stranu se ukazuje, Ze minimalné v té
emocionalni roviné byly ty noviny pod némeckym vedenim brany jako nezavislejsi. Jestli se
skutecné ukaze zmena v obsahu kviili zajmim v jinych oborech, bude se ale muset pozorovat az
pozdéji po posouzeni ze strany UOHS. Zdlezi ale i na redakci, aby nezavddvala pricinu

ke spekulacim. “ (Kejlova, CT24, 2013).

Predseda predstavenstva némecké spolecnosti Rheinisch-Bergische Druckerei und
Verlagsgesellschaft mbH Karl Hans Arnold o prodeji MAFRY sdélil: ,,Jsem presvédcen, ze
skupinu MAFRA ceka na ceskem medialnim trhu uspésnd budoucnost. Spolecnost prodavame
ze strategickych duvodii, abychom mohli investovat do riiznych novych aktivit. Preji novému

majiteli a také vSem kolegiim hodné iispéchii a vie nejlepsi. “ (Kejlova, CT24, 2013).

Po koupi MAFRY Agrofertem doSlo k pomérné velkému odchodu novinart, mezi které patii
naptiklad $éfredaktor MF Dnes Robert Casensky, $éfredaktor Lidovych novin Dalibor
BalSinek, Jaroslav Kmenta a Jana Klimova. Novinaii se idajné bali mozného ovliviiovani

ze strany vlastnika Agrofetu Andreje Babise, uvadi MediaGuru (2014).

Na vlnu negativnich reakci na nadkup medidlniho domu reagoval v roce 2014 Andrej Babis§
slovy: ,, Koupil jsem si média, do kterych nemuizu volat, které o mné casto pisou negativne. Ja
si tu investici neznic¢im, protoze novinari drzi spolu a kdybych je ovliviioval, tak si to vSichni
reknou, a potom bych mél problém a poskodil bych si tu investici. Proc¢ bych to delal?", pise

MediaGuru (2014).

Dle MediaGuru (2014) se zpétné Andrej Babis ke koupi MAFRY vyjadril, tak, Ze mél misto
medialni skupiny MAFRA koupit bulvarni denik Blesk, ktery mél udajné tenkrat jako moznost

Cislo dvé.

3.2 Charakteristika titulu MF Dnes

Jeden z nejprodavanéjsich ceskych titult Mlada fronta Dnes (MF Dnes) pilisobi na ceském
medialnim trhu jiz od roku 1990. Noviny navazaly na list Ustfedniho vyboru Socialistického

svazu mladeze, ktery nesl nazev Mlada fronta. Vydavateli ¢eskych deniki v letech 1990-1992

byly bud'to jednotlivé politické strany, nebo statni organy jako Ministerstvo zemé&délstvi a

16



Ministerstvo obrany. V pifipadé tistén¢ho titulu MF Dnes se jednalo o organizaci
Socialistického svazu mladeze SSM.

Postupné se rozmohl trend ,,spontanni privatizace* ¢eskych denikii, na ktery Mlada fronta
navazala. Doslo k zaniku tehdejsiho vydavatele Ustfedniho vyboru Socialistického svazu
mladeze a jednani o prechodu vydavatelskych prav na vydavatelstvi Mlada fronta, jez bylo
vlastnéno statem, se protahlo. Tehdejsi redaktoti Mladé fronty tak zalozili akciovou spole¢nost
MaF a.s., diky které dostali vydavatelska prava pro denik Mlada fronta Dnes.

K datu 31. srpna 1990 piestal vychazet denik Mlada fronta a 1. zafi 1990 jej nahradil denik
Mlada fronta Dnes, uvadi Smid (2004).

., Novi cesti majitelé celostatnich denikii se jiz zacatkem 90. let zacali rozhlizet po kapitdlove
silnych partnerech, nebot’ jim chybély prostredky pro rozvoj a modernizaci zastaralého
vybaveni redakci a tiskdaren, pro nakup novych technologii. Protoze cesky kapital bud nebyl!
ochoten do médii vstoupit, nebo nebyl k dispozici, viastniky spontanné privatizovanych (Mlada
fronta, Zemédélské noviny) i nové vzniklych (Lidové noviny, Hospoddriské noviny) denikii se

stali zahranicni vydavatelé. * (Smid, 2004, s. 8).

V roce 1991 vstoupila na trh spole¢nost Socpress patiici francouzské skupiné Hersant, ktera
skrze nové vzniklou spole¢nosti Mafra a.s. koupila denik Mlada fronta Dnes. O ctyii roky
pozdéji se francouzskd Socpress dostala do finan¢nich problému a prodala podily v Mladé
front¢ Dnes némeckému vydavateli Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG), pise
Smid (2004).

Denik MF Dnes se zamé&fuje pfedevsim na ¢lanky zpravodajského a publicistického charakteru,
které jsou rozdeleny do rubrik Z domova, Ze svéta, Ekonomika, Kultura, Nazory a Sport.
V roce 2014 vystiidal na pozici $éfredaktora Sabinu Slonkovou Jaroslav Plesl, ktery byl séfem

tydeniku Tyden, uvadi MediaGuru (2014).

Obrazek 3.2.1 Logo MF Dnes

MLADA FRONTA

Zdroj: MF Dnes, 2011 (online)

17



3.3 Charakteristika titulu Lidové noviny

Prvni vydani titulu Lidovych novin sahd az do roku 1893, kdyz novinaf Adolf Stransky
inicioval spojeni olomouckého cCasopisu Pozor a brnénskych Moravskych listd, uvadi

Internetova encyklopedie déjin Brna (2019).

Po komunistickém pievratu bylo v roce 1952 vydavéani Lidovych novin zastaveno a znovu
nelegdlné obnoveno skupinou disidentt v roce 1987.

Legalné bylo obnoveno vydéavani v roce 1990 akciovou spolecnosti Lidové noviny a z diivodu
nedostatkll finan¢nich prostiedki se vlastnikem stali zahrani¢ni vydavatelé, a to némecké
Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft RBVG, uvadi Smid (2004).

Lidové noviny v roce 2013 koupil skrze holding Agrofert Andrej Babi§ a komentatofi LN se

zacali kriticky vyjadiovat k novému majiteli.

., Zmeéna dikce Lidovych novin viici novéemu majiteli nebyla patrna, pouze v letnich mésicich se
o ném psalo spise sporadicky, vétsinou v neutrdalnim duchu. To se zménilo az v zdri a zejména
v iijnu, kdy se komentatori zacali vénovat nadchazejicim volbam. Stejné jako hnuti ANO
(,,uceloveé®, , bez programu*, ,,ANO Fert*) si vzali na paskal i jeho predsedu: ,,Andrej Babis
Jje volbou jednookého mezi slepymi. Nikdo nevi, zda dostatecné chdpe, Ze obcané Ceské
republiky nejsou zaméstnanci jeho Agrofertu a Ze ne vsechno v zZivote lidské spolecnosti se da

koupit penezi. “ (MediaGuru, 2013)

Lidové noviny uz od svych zacatk se vénovaly zahrani¢ni politice a kultufe. V roce 2021

obsadil pozici §éfredaktora Petr Busta a vymenil tak Istvana Léka, uvadi MediaGuru (2021).

Obrazek 3.3.1 Logo Lidovych novin

LIDOVE NOVINY

Zdroj: Lidovky.cz, 2010 (online)

18



3.4 Vlastnik Andrej Babis

Do roku 1997 byl Babis madlo znamy cesko-slovensky podnikatel s minimdlnim vlivem
na zdejsi politiku. Byl témeér ,, nikdo “. Kdyz si date do vyhledavace archivu médii jméno Babis,
vyjde vam v obdobi od ledna 1995 do prosince 1998 jen 23 odkazii. “, uvadi Kmenta (2017,
s. 20).

Andrej Babi§, podnikatel, ktery se vroce 1954 narodil v Bratislavé, patii mezi jednoho
z nejvlivnéjsich lidi. Spole¢né se Ctyfmi spolecniky zalozil v roce 1993 spole¢nost Agrofert,
ktera je holdingovou spolecnosti, pod niz spadd ptes 250 dcefinych spolecnosti. Agrofert

podnikd primarné v odvétvi zemédélstvi, potravinarstvi, chemického primyslu a médii.

V roce 2011 zfidil iniciativu Akce nespokojenych obcantl, kterd se pozd¢ji pietransformovala
na politické hnuti ANO 2011. Aktivnéji vstoupil do politiky v roce 2013, kdy byl zvolen
poslancem Parlamentu Ceské republiky. O rok pozdéji se stal vicepremiérem a ministrem
financi ve vlad¢ Bohuslava Sobotky, a to do roku 2017.

Dle Forum24 (2015) byl opakované vydan Poslaneckou snémovnou CR k trestnimu stihani
v kauze Capi hnizdo, kterd se tykala opravnénosti dotaci k vystavbé aredlu Capi hnizdo
pro spolecnost patiici do holdingu Agrofert.

Podle CT24 (2023) v kauze Capi hnizdo byli zatatkem roku 2023 Andrej Babis se svoji byvalou

manazerkou zprosténi obZaloby.

Obrazek 4.4.1 Spolecnosti viastnéné Andrejem Babisem k roku 2015.

hudebni televize virtuaini operator

AGR%FERT
l @
AG%MEDIA

N
pfevzato
I 10.10. 2013
antimonopolni Gfad
> mafra

1 tisténné denniky

LONDA spol s r.0.*
denné prodanych
Lurws sk vprosici 201 ot v AGE medie Aarolert
Raéabdio 159 790 38 946 i

*spoleénost dnes patfi pfimo pod Agrofert

internetové portaly

Zdroj: CT24, 2015 (online)



4 ,,VIiny“ odchodii novinaii z MAFRY

V cervnu roku 2013 se objevily ve vetejném prostoru spekulace, ze si podnikatel Andrej Babis
planuje koupit ,,néjaké* vyznamné medidlni vydavatelstvi. Do posledni chvile nesdélil, o jaké
vydavatelstvi ptijde viz. jeho vyjadieni z Twitteru ze dne 24. 6. 2013 ,, Zitra asi néco koupim *
(Babis, Twitter, 2013).

Akvizice medidlntho domu MAFRA a holdingu Agrofert vyvolala ve spolecnosti riznorodé
postoje a medidlni vyjadfeni Andreje Babise, Ze ,, koupil noviny, aby psaly pravdu‘ v ¢asti

spole&nosti vyvolavalo obavy, uvadi Svec, CT24 (2017).

Dilezitym faktorem bylo, kdyz tehdejsi $éfredaktor MF Dnes Robert Casensky v listopadu
vefejné rezignoval na svoji funkei (vypovéd’ podal jiz 26. Cervna 2013). Po téchto udalostech
doslo k tzv. ,,prvni vIné“ odchodu novindit. MF Dnes tenkrat opustil investigativni redaktor

Jaroslav Kmenta, séfeditor Michal Musil nebo $éfka zahrani¢ni rubriky Adéla Drazanova.

Do ,,prvni viny*“ Ize také zatadit moderatora Vaclava Moravce, ktery po koupi MAFRY
Andrejem BabiSem oznamil, ze ukoncuje spolupraci s Radiem Impuls, které patii skrze
spole¢nost Londa pod medidlni dim MAFRA. Vaclav Moravec na radiu Impuls moderoval svijj
diskuzni potfad Impulsy Vaclava Moravce. Svlij odchod zdiivodnil tim, ze se chce vyhnout

pfipadnému stfetu zajmu, informuje Aust, Mediat.cz (2014).

Z redakce Lidovych novin odesel $éfredaktor a ¢len predstavenstva MAFRY Dalibor BalSinek,
zastupce $éfredaktora Dalibor Martinek, reportér domaci redakce Jan Kélal nebo komentétorka
Lenka Zlamalova. (Echo24, 2015)

Po odchodu Dalibora Bal$inka se pozice $éfredaktora docasné ujal Veselin Vackov a toho pak

od 1. prosince 2013 nahradil Istvan Léko.

Na zac¢atku roku 2014 nastoupila na pozici $éfredaktora MF Dnes Sabina Slonkové a nahradila
ve funkci Roberta Casenského, ktery na svoji funkei rezignoval. Zména $éfredaktora s sebou
pfinesla zmény redak¢ni prace, nové posty a zménu podoby titulu MF Dnes.

zéstupci §éfredaktora Martina Riebauerova a Karel Skrabal, editor doméci rubriky Robert Klos

nebo redaktor zahraniéni rubriky Pavel Novotny, pise Svec, CT24 (2017).

20



V ramci ,,druhé viny“ odesla i zbylad ¢ast investigativnich redaktor Jana Klimova a Tomas
Syrovatka.

Z Lidovych novin odeSel vtomto obdobi komentator Petr PeSek, redaktorka domaciho
zpravodajstvi Veronika Rodriguez a ekonomicka redaktorka Pavla Kreuzigerova, uvadi Echo24

(2015).

»ITeti vinu®“ odchodli novinarii z redakce MF Dnes vyvolal odchod $éfredaktorky Sabiny
Slonkové, kterou nahradil na jeji pozici Jaroslav Plesl. V této fazi redakci MF Dnes opustil
zastupce S$éfredaktora Jifi Kubik, editor domdci rubriky Jan Mates a vedouci politickych
reportéri Vaclav Dolejsi.

Sabina Slonkové byla na pozici $éfredaktorky MF Dnes necelych pét mésicti a ke svému
odchodu tekla pro MediaGuru (2014): ,,Moje nazory na obsah se diametralné rozchazeji

se zbytkem vedeni firmy."

Za dalsi dulezity milnik a tzv. ,,étvrtou vinu“ mizeme povazovat zati roku 2018, kdy odchod
z redakce Lidovych novin ozndmila po dvaceti sedmi letech reportérka Petra Prochazkova,
Séfka Akademie Bara Cihelkova, editor zvlastnich ptiloh Lukas Rous, Ivana Milenkovicova,
dlouholety $éf zahrani¢i Milan Rokos, datovy novindi Marcel Sulek, redaktorka Sarka

Kabatova a hlavni editor Vojtéch Gibis, pise Kratochvilova, Globe24.cz (2018).

Pro vétSinu vySe uvedenych jmen byl zdsadnim zlomem text, ktery tidajné napsala zastupkyné
humanitni organizace, v némz bylo podpofeno stanovisko, tehdy premiéra Andreje Babise
ohledné¢ pfijimani syrskych uprchlikii. Podle Prochazkové tento text poslala do redakce
Lidovych novin asistentka Andreje Babise. ,, V Lidovych novindch nemél takto vyjit text, ktery
byl zcela jasné podporou Babisova postoje a byl ucelové zarazeny do novin dva dny pred
zasadni schiizkou premiéra Babise a europoslankyné Michaely Sojdrové. Ja to hlavné povazuji

za naprosty podvod na ctenare. A toho ja se nemuzu ucastnit. “ fekla Prochdzkova, Aktulng.cz

(2018).

21



5 Metodika prace

5.1 Cil vyzkumného Setieni

Hlavnim cilem mé prace je popsat divody odchodl vybranych novinaiti z medialni skupiny
MAFRA, po roce 2013, kdy MAFRU koupil Andrej Babis. Dotazovat se budu novinari, kteti
rozvazali svij pracovni pomér v redakcich MF Dnes a Lidovych novinach. Prace se také
zamé&fuje na zjiSténi, zda zména vlastnictvi této medialni spolec¢nosti néjak ovlivnila jejich

redakéni préci, a to nasledné zapficinilo odchod dotazovanych redaktort.

5.2 Metodologie vyzkumu

Vyzkumnou metodou bude kvalitativni metoda zaloZena na technice polostrukturovanych
rozhovoril s vybranymi novinafi, ktefi budou ochotni na nich participovat. V rdmci vyzkumu
budou analyzovani ¢esti novinaii, ktefi odesli z medidlniho domu MAFRA v letech 2013 az
2018. Tématem rozhovorii budou divody jejich odchodu z redakei a pfipadny postoj ke zméné
vlastnictvi medialniho domu. Ke sbéru dat budu vyuzivat audialni zdznamy, fotografie a osobni
komentafe. Vzhledem k hlavnimu cili této bakalaiské prace bude tato metoda nejvhodnéjsi,
jelikoz se pevné drzi dané struktury a zaroven nabizi moznost se individudlné doptavat

na dopliujici otazky.

5.2.1 Kvalitativni polostrukturované rozhovory

Dle Sedlakové (2014, s. 208) ,, Vyzkumny rozhovor je specifickou, uméle navozenou socialni
situaci, ktera vznikda na popud tazatele. Jde o kontextoveé zakotveny interaktivni proces,
ziskavani dat o postojich, nazorech, pranich, planech, chapani véci nebo jejich hodnoceni a
podobne. Rozhovor neni neutrdlnim ndstrojem sbéru dat, ale aktivni interakci mezi

‘

vyzkumnikem a informantem, pri néemz dochazi k produkci vyznamu.

Polostrukturované rozhovory jsou velmi ¢asto vyuzivanou metodou, které jsou ozna¢ované také
jako semistrukturované nebo fizené. Oznacuji se také jako rozhovory s ndvodem, jelikoZ tazatel
ma pfipraveny soupis otazek, ale rovnéz je schopen, na zédkladé podrobné piipravy béhem

rozhovoru, jej doplnit o dalsi otdzky nebo nékteré upravit podle aktualni situace. Také béhem

22



rozhovoru vyvstava prostor na to, ze informant béhem rozhovoru odpovi i na otazky, které ani
nebyly polozeny. Otazky polostrukturovanych rozhovorti se déli na: primarni — predem

pfipravené a sekundarni — ty, které vznikaji pfi realizaci rozhovort, piSe Sedlakova (2014).

,, Polostrukturovany rozhovor byvd povazovan za optimalni zpusob ziskavani dat, nebot
kombinuje vyhody standardizované i nestandardizované formy dotazovani a snazZi se
minimalizovat jejich omezeni. Patii proto k nejcasteji vyuzivanym technikam kvalitativniho

pristupu. ““ (Sedlakova, 2014, s. 211)

5.2.2 Kvalitativni pFistup ve vyzkumném Setieni

.,V typickem pripadeé kvalitativni vyzkumnik vybira na zacatku vyzkumu téma a urci zakladni
vyzkumné otazky. Otazky miize modifikovat nebo dopliiovat v priitbehu vyzkumu, béehem sbéru a
analyzy dat. Z tohoto diivodu se nékdy kvalitativni vyzkum povazuje za emergentni nebo pruzny
typ vyzkumu. V jeho priibehu nevznikaji pouze vyzkumné otdzky, ale také hypotézy i nova
rozhodnuti, jak modifikovat zvoleny vyzkumny plan a pokracovat pri sbéru dat i jejich analyze.
Prace kvalitativniho vyzkumnika je prirovnavana k cinnosti detektiva. Vyzkumnik vyhledava a
analyzuje jakékoliv informace, které prispivaji k osvétleni vyzkumnych otazek, provadi
deduktivni a induktivni zavery. Seznamuje se s novymi lidmi a pracuje primo v terénu, kde se
néco deje. Sber dat a jejich analyza v kvalitativnim vyzkumu probihaji v delsim casovém

intervalu, vyzkumny proces ma longitudindlni charakter. *“ (Hendl, 2005, s. 50)

5.3 Postup vyzkumného Seti‘eni

Zakladem pro vyzkumné Setfeni pomoci kvalitativniho pfistupu polostrukturovanych
rozhovori bylo stanoveni vyzkumného vzorku. Hlavnim kritériem pro vybér mych informantt
bylo, aby byli dani novindii minimalné¢ do Cervna roku 2013 zaméstnanci redakci MF Dnes
nebo Lidovych novin spadajicich pod medidlni skupinu MAFRA. Druhé, neodmyslitelné
kritérium bylo, aby konkrétni novinaii v rozmezi od ¢ervna roku 2013 az do roku 2018 redakce
MAFRY opustili®, a to z jakéhokoliv diivodu. Na zakladné& stanovenych kritérii jsem oslovila

mozn¢é informanty, ktefi m¢li na mnou vypracované vyzkumné otdzky odpovidat.

3 Tzn. rozvazali pracovni pomér.

23



Kontakt s potencidlnimi informanty jsem navazovala za pomoci emailové komunikace a ptes
mobilni telefon. VSechny informanty, které jsem kontaktovala, a kteti se rozhodli na rozhovoru
participovat, jsem dopfedu seznamila scilem a obsahem mé prace. Vyzkumné Setfeni
s vybranymi informanty probihalo rtiznou formou. S jednou z mych informantek probihalo
Setfeni pouze skrze emailovou komunikaci, domnivam se, Ze tomu tak bylo z diivodu jejiho
pracovniho vytizeni. Se tfemi informanty jsem uskutec¢nila vyzkumny rozhovor skrze online

videohovor a se dvéma informanty jsem si domluvila osobni schiizku v Praze.*

Otazky jsem rozdélila do dvou tematickych okruhli. Béhem vyzkumného Setfeni jsem dané
otazky pokladala vzdy v individudlnim pofadi, podle toho, jakym smérem se konkrétni
rozhovor ubiral. Aby byly vyzkumné otazky relevantni, musela jsem u nékterych z informant

otazky upravit nebo zcela vypustit.

Jelikoz Setfeni pomoci polostrukturovanych rozhovorti umoziuje individualné se doptavat, tak
v ruznych ptipadech byly pevné stanovené otazky doplnény podotazkou ¢i jinak pifizplisobeny
individudlni situaci. VSechny vypovédi jsem si nahravala na diktafon a informanty na to pfedem
upozornila. V8echny dotazované jsem rovnéz sezndmila s tim, jakym zptisobem budou jejich

vypovedi pouZity.

Audio nahravky jsem nésledné ptevedla do psané formy (viz. Pfiloha). Aby se mi délala analyza
snaze, vyuzivala jsem pro lepsi orientaci v pfepsaném textu barvené rozdé€leni. V praktické
Casti jsem vypovedi na dané vyzkumné otazky vyhodnotila, pfipadné navzajem komparovala.
Analyzu vypovédi jsem rozdélila podle dvou tematickych okruhti na Informantova profesni
kariéra a pohled na problematiku vlastnictvi médii a Okolnosti zmény vlastnictvi MAFRY v

roce 2013.

5.4 Vyhody a nevyhody zvolené metody

Podle Sedldkové (2014) patii mezi vyhody polostrukturovaného rozhovoru flexibilita, kterd
umoziuje tazateli reagovat na informanta. Tato metoda poskytuje komunikaci pfirozeny a

snadny charakter. Tdzajici mize téma rozvinout do hloubky, ale stile dodrzuje ramec, ktery si

4 Rozhovory, které probihaly v rdmci osobni schiizky bych zhodnotila jako nejlepsi moznou formu.
V komunikaci skrze videohovor ¢i email je vEétsi prostor pro tzv. komunikaéni Sum.

24



stanovil na zacatku. V kontrastu nestrukturovaného rozhovoru umoznuje polostrukturovany

rozhovor uréité zobecnéni.

Jednim z klicovych uskali vyzkumné techniky polostrukturovanych rozhovort je dle Sedldkové
(2014, s. 244) ze ,,Nikdy nelze zarucit, ze vyznamové ramce, které jednotlivi komunikujici

¢

v interakci pouzivaji, se zcela prekryvaji, a Ze pronesenym vypovédim rozuméji zcela stejné.

Mezi dalsi uskali mnou zvolené metody je jeji Casova a psychicka narocnost.
Tazatel musi mit hluboké znalosti v konkrétni oblasti a také musi zvladnout vhodné reagovat

na odpovédi informanta, uvadi Sedlakova (2014).

5.5 Vyzkumny vzorek

Vyzkumnych rozhovorti se zcastnilo Sest informantl, ktefi byli dopfedu sezndmeni
se zamérem mé prace a byli ochotni mi poskytnout stézejni odpovédi, ze kterych vychazim
v analytické ¢asti této prace. Vysledné sloZeni informant je ve své podstatné ndhodné.
Pii kontaktovani vhodnych informanti pro milj vyzkum jsem kontaktovala i jiné
novinafe/novinaiky, nez mam ve svém findlnim vyzkumném vzorku. V emailové komunikaci
jsem byla naptiklad s novinatrkou Petrou Prochdzkovou, kterou bych zatadila do ,,étvrté viny*
odchodi novinait z MAFRY. Domnivam se, ze rozhovor nebyl realizovan z diivodu pracovni
vytizenosti pani Prochazkové. Déle jsem skrze email oslovila novinafe Vaclava Dolejsiho a

Janu Klimovou, od kterych jsem nedostala zddnou odpoved.

5.5.1 Robert Casensky

Uznavany cesky novinaf, komentator, ktery v roce 2014 po odchodu z MAFRY zalozil
reportdzné-investigativni magazin Reportér a zarovenn je jeho S$éfredaktorem.> Plsobit
v médiich zagal v roce 1993 v Ceském deniku, odkud presel pies Denni telegraf az do Lidovych
novin na pozici zastupce $éfredaktora. Z Lidovych novin odeSel v rdmci medidlniho domu
MAFRA do MF Dnes, kde se pozdé&ji stal $éfredaktorem. Béhem jeho pisobeni v MF Dnes
rozkryl tento titul né€kolik kauz tykajicich se vysoce postavenych Ceskych politikti. Tohoto

5 Népad na zaloZeni magazinu Reportér mél Césensky jiz v roce 2011 -pied koupi MAFRY Andrejem Babisem,
kdy zalozil Nadac¢ni fond Reportéra, uvedl Casensky pro bakaldfskou praci Michala Bajnoka, Vstup ¢asopisu
Reportér na cesky medialni trh (2020).

25



informanta jsem si vybrala pro sviij vyzkum z diivodu jeho ptsobeni v MF Dnes v letech 2006-

2013. Z postu $éfredaktora MF Dnes odesel kratce po nakupu MAFRY Andrejem BabiSem.

5.5.2 Sabina Slonkova

Sabina Slonkova je vyznamnou tvaii na poli investigativni zurnalistiky. Aktualné je v cele
tisténého deniku Neovlivni.cz, kde plisobi na pozici §éfredaktorky a zaroven majitelky. Od roku
1991 pracovala v MF Dnes a pozd¢ji v Hospodaiskych novinach. Pracovala pro prvni online
zpravodajsky portdl Aktualné.cz na pozici $éfreportérky. Tuto informantku jsem si zvolila
pro svij vyzkum, jelikoz od 1. ledna vystfidala na pozici $éfredaktora v MF Dnes Roberta
Césenského poté, co MAFRU koupil Andrej Babis. Na pozici skonéila o piil roku pozdéji, kdy
dala vypoved.

5.5.3 Markéta Radova

Markéta Radova aktualné plisobi v regionalni redakci zpravodajstvi Ceské televize v Ostravé.
Po ukonceni studia na vysoké Skole v roce 2004 nastoupila do regionalni redakce MF Dnes
v Ostravé, a to je ostatné diivod, pro¢ jsem ji oslovila do mého vyzkumu. V redakci MF Dnes

pisobila az do roku 2014, odkud poté presla do vefejnopravni Ceské televize.

5.5.4 Dalibor BalSinek

Dalibor BalSinek je Cesky novinaf a manaZzer, ktery od roku 1994 pracoval jako redaktor
Lidovych novin. O dva roky pozdé&ji zacal ptsobit v TV Nova jako politicky reportér. Pozdéji
zalozil pod vydavatelstvim Stratosféra titul Spy a nasledné piestoupil opét do TV Nova. V roce
1999 se stal v TV Nova feditelem tisku a PR. O rok pozdé&ji zacal ptsobit jako $éfredaktor
casopisu Tyden a o dva roky pozdé€ji uz zakladal vlastni ¢asopis Instinkt a soucasné se stal
medidlnim feditelem vydavatelstvi Mediacop. V lednu roku 2009 nastoupil na pozici
v pfedstavenstvu MAFRY a zaroven se stal $éfredaktorem Lidovych novin. Tohoto informanta
jsem si vybrala, jelikoz opustil medidlni skupinu MAFRA v poloviné listopadu 2013. Po
odchodu zMAFRY zalozil vroce 2014 internetovy denik Echo24, jehoz je soucasné

$éfredaktorem.

26



5.5.5 Dalibor Martinek

Dalibor Martinek je novinaf, ktery zapocal svoji kariérni cestu jako editor v deniku Dnes.
Pozdéji puasobil v Hospodaiskych novinach, kde se vypracoval na pozici $éfeditora
zpravodajstvi. Poté pomahal s rozjezdem ekonomické rubriky na televiznim kanale CT24, a
nasledné se stal $éfeditorem a spoluzakladatelem ekonomického deniku E15. V ¢ervnu roku
2010 nastoupil do Lidovych novin na pozici vedouciho ekonomické rubriky a soucasné se stal
zastupcem S$éfredaktora. Informanta jsem si zvolila z toho divodu, Ze opustil Lidové noviny
v prosinci roku 2013, odkud odeSel do Economie na post $éfredaktora tydeniku Ekonom.

Aktudlné piSe pro web Newstream.cz.

5.5.6 Jan Kalal

Jan Kalal aktualné¢ plisobi na pozici zastupce Séfredaktora zpravodajstvi a publicistiky na CNN
Prima News. Pracoval v jiz neexistujici televizi Z1, poté jako reportér v agenture Mediafax,
odkud v t{jnu 2012 piestoupil do Lidovych novin. Vybér tohoto informanta pro mé byla jasna
volba, jelikoz opustil Lidové noviny v tnoru roku 2014 a soucasné se jedna o novinaie, kterému
po koupi MAFRY volal Andrej Babi$ (podrobnosti viz. Pfiloha). Z Lidovych novin odesel
do nové vzniklého deniku Echo24 a pozdé&ji ptisobil pies Sest let v Blesku odkud presel na CNN

Prima News.

27



6 Analyticka cast

6.1 Okruh — Informantova profesni kariéra a pohled na problematiku vlastnictvi médii

6.1.1 Zmény zaméstnavatelli v ramci medialni kariéry a jejich vybér

U tématu Cetnosti pfechodl v rdmci rozdilnych medialnich redakci odpovédéli tdzani novinaii
pomérné individualné. Polovina informanti se v rdmci jejich pisobeni v médiich povazuji
za tzv. drzaky, ktefi v jednotlivych medidlnich redakcich zlstavaji dlouhou dobu. ,,Jd jsem spis
ta druha skupina (drzak). Mné je ted’ petactyricet a od té doby, co jsem vystudovala vysokou

Skolu, tak jsem teprve u druhého zaméstnavatele. *“ (Radova).

Martinek vnima ptechody v rdmeci riznych medidlnich redakei jako urcitou soucast medialniho
svéta a své prechody popisuje jako pfijimani vyzev a posouvani se ve své profesi. ,,Jd jsem
takhle treba odesel do Hospodarskych novin, jelikoz jsem dostal vyzvu: ,,Pojd’ nam pomoct
s Hospodarskymi novinami“, tak jsem Sel. Byl jsem tam Sest let. Pak jsem dostal vyzvu z Ceské
televize: ,,Pojd’ nam pomoct s poradem v Ceské televizi*. V Ceské televizi jsem dostal vyzvu:
,,Pojd’ nam pomoci zalozit denik E15“, a pak jsem dostal vyzvu: ,,Pojd’ do Lidovych novin*.

Takze téech mych presunii je viastné hodné, aniz by je clovek vylozene chtel. © (Martinek)

Na proménu Zurnalistické profese, kdy si za¢inajici novinafi mohou v ramci jednoho média
osahat jak praci s textem, tak s audiem a s videem, poukazuje BalSinek: ,, Z principu si myslim,
Ze je dobré, kdyz zacinajici novinar vyzkousi vice formatii. Dneska je to uz trochu jiné, jelikoz
vds ta profese nuti k tomu, abyste se naucili mluvit, pracovali s audiem, a i s videem. Pred temi

pétadvaceti lety ty moznosti diky tomu digitdalu nebyly. “ (BalSinek)

VSsichni z dotazovanych novinatt se shodli, ze pti vybéru média, v kterém budou plsobit, hraje
zésadni roli svoboda psani a kdyz maji tzv. ,,volné ruce®. Casensky ze své dlouhodobé pozice
Séfredaktora poukazuje na to, Ze svoboda psani je zasadné spojena se sloZzenim kolektivu
v redaket ,, (...), aby se ty véci mohly délat dobre, tak k tomu potrebujete dobry kolektiv, ktery

si vetsinou Séfredaktor mize uzpusobit svym predstavam. “ (Casensky)

28



6.1.2 Pohled na vlastnictvi médii a jeho vliv

Informanti se shodli na tom, ze faktor vlastnictvi médii je zdsadnim aspektem, a to i pii vybéru
medialnich redakci, pro které dotazovani pracuji. Na postupnou koncentraci a oligarchizaci
médii v Ceské republice (viz. kapitola 3 Koncentrace médii) konkrétné poukazuje Radova,
kterd mimo jiné pfed ndkupem MAFRY Andrejem BabiSem otazku vlastnictvi nefesila.

., Musim Fict, Ze se to zménilo asi s riznymi zménami viastnikii médit v Cesku, a i s tou zménou

viastnictvi Mladé fronty. “ (Radova)

Polovina z informantii poukazovala na znatelny rozdil ve vlastnictvi MAFRY némeckymi
vlastniky a aktudlnim vlastnikem Andrejem BabiSem a jejich pfistup k pojeti vlastnictvi
popisovali stejné.

., (...) némeckeé vlastniky zajimaly ekonomicke vysledky a na mé, jako na clovéeka, kterého platili

za to, Ze vede redakci Mladé fronty, nechdvali konkrétni obsah, a to je idedlni. “ (Casensky)

Obrazek 6.1.2.1 Viiv viastnika

Setkali jste se nékdy s primym/nepfimym vlivem ze
strany vlastnika médii?

ANO NE ZDRZEL/LA SE
KOMENTARE

Zdroj: Vlastni vyzkum
Ptimy ¢i nepiimy zésah vlastnikit médii zaznamenala polovina informant. Dva informanti
popisuji, ze se vliv vlastnika projevil tak, ze si vlastnik dosadil na zasadni pozice v redakei lidi,

kteti byli ,, (...) slabi a ohnuli zada. “ (Martinek).

29



Konkrétni pokus o zasah do obsahu zazil Casensky v roce 2003 v Mladé fronté. ,, V roce 2003
v léte, kdy nove prichozi zastupce nemeckého vydavatelstvi navstivil karlovarsky festival a
v redakci Mladé fronty se psalo o tom, jak firmy sponzoruji pobyty politiki. On tehdy rekl, ze

tam tenhle clanek nevyjde, a vzniklo okolo toho dost velké halo. “ (Casensky).

S lehkymi zasahy do toho, ¢emu se bude redakce vénovat, se setkal Kélal pouze ze strany
Séfredaktora, ale podotykad, ze nikdy za sviij profesni Zivot se nesetkal s tim, ze by si vlastnik
udaval agendu setting neboli ,,nastolovani agendy, tedy urcovani témat, o kterych média

referuji nebo budou referovat. *“ (Halada a Osvaldova, 2017, s. 106)

., Nekdy byly momenty, ale i tech byla jenom hrstka, kdy bylo nejaké prani Séfredaktora o tom,
abychom se nécemu vénovali vic nebo min. Tam jsem si mohl myslet, Ze tam je néjaky viivovy

zajem, ale za ty roky, co jsem v médiich, bych ty pripady spocital na jedné ruce. “ (Kalal)

Dva informanti mluvili o uréitém trendu, ktery tady v Ceské republice je patrny, a to o vlastnéni
velkych medidlnich domi vlivnymi podnikateli, kteti je vlastni jako tzv. ,,atomovy kuffik*,
ktery v pfipadé ohrozeni jejich businessu mohou pouzit. ,, Velkd ceska média sirozdeélili
oligarchové a nijak se netajili tim, Ze to délaji proto, aby méli "atomovy destnik" proti

konkurenci, jak to nazval Marek Dospiva. ““ (Slonkova)

Césensky popisuje, Ze se za svoji pracovni kariéru v médiich setkal jesté s jinym typem pokusu
o zésah do obsahu, a to ze strany Ceskych politikii. ,, Pamatuji si i opacny scény a bylo jich
mnoho, kdy si rizni lideé z ceské politiky, napriklad tehdejsi premiér Necas stezZoval, ze je Mlada
fronta moc kriticka. Dokonce nékteri psali i rodinam téch némeckych akcionari. Vétsinou mi
prisla zprava z Néemecka, Ze at’ si to zajdu vyridit, Ze za to mé plati. Sesel jsem se s premiérem
Necasem, ktery se mi nakonec omluvil, Ze nemél nikde psat, a vyrikali jsme si to. Za tii mésice
to udelal znovu a poslal zase dopis do Neémecka, coz mi prislo trochu jako skunkovskeé

pocinani.“ (Casensky)
6.1.3 Odchody z jinych redakci VS z MAFRY

Hromadné odchody zredakci, ke kterym doilo po roce 2013 v MAFRE, zazil jeden
z informant béhem své kariéry i v jinych redakcich. Prvni hromadny odchod z redakce zazil

Casensky po roce 1993 v redakci Ceského deniku, kdy tehdejsi vlastnik Josef Kudlaéek vstoupil

30



aktivné do politiky. ,,(...), a tehdy nam jako redakci prislo, Ze to tak nema byt, ze viastnik bude

zdroveri politickym aktérem. “ (Casensky)

Dalsi provazani vlastnictvi médii a politickych zajmi v devadesatych letech popisuje Casensky
v redakci Denniho telegrafu. TehdejSim vlastnikem byla statni firma Investi¢ni a poStovni
banka (IPB), ktera byla udajné pod silnym vlivem tehdy vladnouci ODS. ,, My jsme v Telegrafu
psali veci, které se ODS nelibily, a tehdy si ta politicka scéna zaridila pres IPB, Ze byl odvolany

$éfredaktor a velka ¢dst redakce na to zareagovala tak, Ze odesla pry¢. « (Casensky)

Problematickd provazanost politiky a vlastnictvi médii, ktera odliSovala odchod z MAFRY
od jinych odchodt z jinych redakei hréla roli u poloviny mych informanti. Na rozdil od svych
pfedchozich odchodli zredakci popisuje Martinek specifické okolnosti chovani Andreje
Babise, které mimo jiné pravdépodobné ptispély, k jeho nechuti dale pracovat pod medidlnim
domem MAFRA. , Jelikoz on je , hajzlik“, tak dal signal do ceskych médii, Ze néco koupi, a
vSichni si mysleli, Ze to bude Blesk. Jenze udelal kulisarnu a koupil Mafru. Tim se vysmal
Ceskym novinarim a my jsme tehdy v Lidovkach vydali clanek, Ze Babis jede koupit

Blesk- Ringier.** (Martinek)

6.1.4 Shrnuti

Na zacatek je dulezité podotknout, ze ve shrnuti budu vychazet pouze z odpovédi mnou
dotazovanych informantl a nelze z toho vyvozovat obecné zavéry.

U vsech novinait je ziejmé, Ze jim neni jedno, kdo média vlastni a sami se nad tim zamysleji.
Dtraz na vlastnictvi médii byl u nckterych informanti podpofen postupnou oligarchizaci
Ceskych médii a vlastnimi zkuSenostmi s pfimymi ¢i nepfimymi zasahy vlastniki médii,
pro které v minulosti pracovali. Za svoji kariéru se pulka z nich setkala se zdsahy vlastnika, a
to rizného typu. Dal§im podstatnym faktorem v ndvaznosti na vlastnictvi médii je pro vétSinu

z nich problematické spojeni vlastnictvi médii a ptisobeni v politické sféte.

31



6.2 Okruh — Okolnosti zmény vlastnictvi MAFRY v roce 2013

6.2.1 Andrej Babi$ koupil MAFRU

Pro vSechny informanty byla koupé medialniho domu MAFRA Andrejem BabiSem skrze
holding Agrofert velmi zdsadnim krokem. Jesté pfedtim, nez bylo vefejné ozndmeno, ze Andrej
Babis kupuje MAFRU, vedly se ve vetfejném prostoru spekulace, ze by mohl koupit i
vydavatelstvi Ringier. Uz pfed koupi mél $éfredaktor MF Dnes na situaci jasny pohled.
., Predem jsem si to doma vyrikal s manzelkou, ze pokud Andrej Babis koupi Mladou frontu, tak
e ja tam nebudu. “ (Casensky)

Vétsina informantii méla také ur¢ité obavy z mozného vlivu nového vlastnika Andreje Babise,

ktery ,, (...) md vedle médii jesté devétatricet firem a jednu politickou stranu, (...)* (Casensky)

Za velmi problematicky krok ze strany tehdy nového vlastnika Andreje BabiSe povazuje
polovina informantii telefonat s novinafem Janem Kalalem, ktery byl za Lidové noviny
na tiskové konferenci hnuti Andreje Babise ANO 2011. Kalal popisuje, ze se v redakci
po tiskové konferenci rozhodli, Ze jelikoZ na ni nezazné€lo nic nového, tak se tomu nebudou
vénovat. Tehdy volal Andrej Babis Janu Kalalovi. ,, V tom telefonatu zjistoval veci, proc se z té
jeho tiskové konference nedostaly do Lidovych novin Zadné informace a argumentoval tim, Ze

Jjinde se o néem psalo. “ (Kélal)

To, ze ndkup MAFRY Andrejem BabiSem byl pro nékteré novinaie negativni zpravou, popisuje
vétSina informantd. Kdyz pfiSel redaktorim MF Dnes hromadny email o zméné vlastnika,
popisuje tehdejsi séfredaktor naladu v redakci nésledovné: ,, (...), v ten moment bylo v redakci
ticho jak v krematoriu. V newsroomu, kde bylo treba sto lidi a kde normalné byva hrozny
rachot, a kdyz jsem tam tehdy prochazel, tak tam bylo uplné ticho. Fakt, jako kdyz jste
na pohibu. “ (Casensky)

Néladu v redakci Lidovych novin popsal jeden z informantl také jako vcelku pochmurnou.

., V téhle atmosfére jsme uz vsichni vedeli, na cem jsme, a vSichni jsme se Sli ozrat a piilka lidi

dala pozdeji vypoved'. Vsichni to brali tak, Ze to je konec a vsichni budeme slouzit nécimu zajmu.

32



Kdyz Mafru viastnili Néemci, tak ti z toho chtéli jen penize. Piilka lidi v redakci se tvarila, Ze

nevi, kdo je Andrej Babis, a piilka lidi to samozrejmeé uz védela“ (Martinek)

V regionalni redakci MAFRY v Ostravé naopak tato koupé podle Radové nevyvolala tak
vyrazné emoce. ,, Samoziejmé Ze jsme se o tom bavili a probirali jsme to, ale asi to pro nds

nebylo uplné zivotni téema. “ (Radova)

6.2.2 Vliv nového vlastnika na redakéni praci

Dva informanti popsali, Ze ptfesto Ze jim do obsahu novy majitel nijak nemluvil, tak ten vliv
vnimali spi§ na Grovni personalniho obsazeni. Oba novinafi z Lidovych novin popisovali, ze
uréité pozice v redakci postupné obsadili novinafi z redakce Ceské pozice v &ele s Istvanem
Lékem (viz. kapitola ,,Viny* odchodl novinait z MAFRY). ,, A¢ uz titulni strana, druha, treti
tak potom uz to prebrali autori Ceské pozice, na mé zbyly néjaké mensi, ne tolik pracné
materidaly nékde na strané ctyri, a to je asi i ta klicova véc, ktera me potom rozhoupala

k odchodu. “ (Kalal)

Jeden zinformanti popsal obtisk zmény vlastnika v podobé jakéhosi psychologického
momentu v ramci, jiz vySe uvedeného telefonatu Andreje BabiSe a Jana Kélala. ,, (...) nahravky
hovoru s Janem Kalalem ukazovaly, Ze uz se nejakym zpiisobem snazil ziskat v Mafie veétsi

prizen. TakzZe ta zména se tam neprojevila formou prikazu, ale néjaké atmosfery. * (BalSinek)

Naopak redaktorka regiondlni redakce MF Dnes po zméné vlastnictvi zaddnou zménu
nezaznamenala.

,,Ja coby redaktor tady ostravské redakce, ktery mél na starosti Zivotni prostredi na Ostravsku,
kvalitu ovzdusi, urbanisticky rozvoj, architekturu a obecné regionalni véci, tak ja jsem ten viiv

na svoji praci nepocitila. ““ (Radova)

6.2.3 Okolnosti ukonéeni pracovniho poméru

Vétsina mych informantt se shodla, Ze by politicky angazovani lidé neméli obecné vlastnit

média, a Ze tento faktor byl pro n¢ v souvislosti s jejich odchody zésadni. ,, Kdyz si média koupi

33



clovek, ktery by mél byt spis objektem popisovani nez vasim vlastnikem, tak to se mi s pojetim

novinariny, jak jd jsem ji vidycky chapal, viplné miji. “ (Casensky)

Tehdejsi $éfredaktor Lidovych novin Dalibor BalSinek o svém odchodu v principu dlouho
neuvazoval a béhem toho, co Cekal na uplynuti jeho tehdej$i smlouvy, zafal zakladat
internetovy denik Echo24. Timto svym pocinem tak nabidnul novinaitm, ktefi chtéli v redakci
Lidovych novin skonc¢it, pracovni pozice a hodné¢ znich se tam po odchodu z MAFRY
ptesunulo. ,, Vedel jsem, zZe nemiizu pro Andreje Babise pracovat predevsim proto, Ze ma
politickou stranu a politické zajmy. To byl pro mé ten zdkladni problém a bylo jedno, jestli mél

levicoveé, pravicove, progresivni nebo konzervativni smysleni. “ (BalSinek)

Jeden z mych informanti také zmifioval, Ze vnima vyraznou zménu v kontextu vetejné kritiky
osoby Andreje BabiSe. ,,Spolecnost se chovala jinak, nez se chova dnes. Dneska je nadavat
na Babise naprosto bezpecné, ale tenkrat Andrej Babis vyvolaval strach a obavy. My jsme se
setkali s tim, Ze kdyz jsme zalozili Echo24, tak nas tenkrat poucoval Erik Tabery, séfredaktor
Respektu, ze nemame rozum a Ze Andrej Babis je hrozné zajimavy clovek, Ze mu volal a pry
nikomu nechce ublizovat a at’ mu dame sanci. Takovych lidi byla ohromna spousta. Takze my
Jjsme Sli viastné do existencniho rizika, ale tenkrat nikdo nechapal, jaké riziko Andrej Babis
predstavuje a co v ném je. Rada téch lidi, kteri jsou dnes ti nejvétsi babisobijci, byli ti, kteii

kdyz jsme zakladali Echo, schovani nékde v koutku spis tu situaci zneutralizovali. (BalSinek)

V souvislosti s problematikou tehdy nového politicky angazovaného vlastnika Andreje BabiSe
popsal Martinek situaci, kdy v ramci parlamentnich voleb v redakci Lidovych novin debatovali,
jak toto téma zpracuji a pozvali si 1 Andreje BabiSe. Martinek se ho tehdy tédzal, Ze
za pfedpokladu, kdyby vyhral volby, stal se ministrem nebo premiérem, jestli by to nevnimal
jako sttet zajmu, kdyz vlastni média, nespocet ¢eskych podnikl a zaroven by byl ve vysoké
politické funkci. Odpovéd’ byla nasledovna: ,, Vam se nelibi, Ze zaméstndavam ceské obcany? “

Tento moment povazuje Martinek za zlomovy, co se jeho ptisobeni v Lidovych novinach tyce.
., V ten moment jsem pochopil, Ze s tim ¢lovekem neni moznad zZadna debata a Ze tam nemiizu

zustat. On se stal financnim vlastnikem média, ale vitbec nepochopil myslenku nezavislosti

meédii. “ (Martinek)

Soucasné s problémem vlastnéni médii politikem narézi u okolnosti odchodu reportér Lidovych

novin Jan Kélal na jiZ vy$e uvedenou skute¢nost, kdy s piichodem redaktorti Ceské pozice mu

34



ubylo vyrazné pro n¢j zdsadni prace: ,, Byla to kombinace faktorii. To, Ze se ¢lovek citi profesné
nedostatecné vyuzity a zaroven ma prilezitost jit nekam jinam, kde se mu treba miZou otevrit

néjaké jiné obzory. *“ (Kalal)

Zména pfiistupu k redakéni praci a obecné odliSné pojeti zurnalistiky popisuje v rdmci svého
odchodu tehdejsi séfredaktorka MF Dnes. ,, Obecné plati, Ze se nase pohledy s AB na svobodu
slova diametralné lisily, coz se ukazalo v praxi. Po pul roce pri navratu do MF Dnes jsem

zjistila, Ze spolecnou re¢ s Andrejem Babisem na redakcni praci nenajdu. *“ (Slonkova)

Motivaci k odchodu v roce 2014 popisuje redaktorka regionalni redakce MF Dnes jako potiebu
urcité zmeny v ramci jeji pracovni kariéry: ,, Uz jsem tam byla relativné dlouho a citila jsem, Ze
bych potiebovala néjakou zménu. Dostala jsem nabidku piimo z Ceské televize od tehdejsi séfky

zpravodajstvi a ja jsem na to kyvla. “ (Radova)

Dva z mych informant mluvili také o tom, ze svym odchodem z MAFRY pfisli o vyhodnou
pozici v medialnim svété a vyhodné finanéni ohodnoceni. ,, Kdyby mi slo tieba jen o penize, tak
to jsem mél komfortni situaci a nemusel jsem nic délat. Tehdy, kdyz jsem pak informoval o svoji
vypovédi, tak tehdejsi vedouci redakce Veselin Vackov mi Fikal, Ze jsem v tuhle chvili
nevyhoditelny. Tézko by vyhazovali nekoho, komu predtim Babis volal. Ja jsem ale na tuhle

kartu nechtél sazet. “ (Kalal)

Obrazek 6.2.3.1 Souvislost odchodii

Souvisel jakkoliv vds odchod s osobou
Andreje Babise?

HANO mNE =

Zdroj: Vlastni vyzkum

35



Dva z mych respondentt, kteti si po odchodu z MAFRY zalozili sva média, poukazovali na to,
ze v ramci svého presvédceni si zvolili téz§i cestu, a to budovat od zac¢atku nové médium.
,,Shodou okolnosti jsem tehdy mél rocni dite a Zenu na materskeé, ale fakt mé nenapadlo, ze
bych si rekl ,,Hele mas hypotéku, dve deti a musis tady zustat”. Ono by to néjak dopadlo.
Kuprikladu jsem se potkal s reditelkou gymndzia, na které jsem chodil, a ta rikala, zZe kdyby

nebylo zbyti, Ze miizu u nich na gymplu ucit obéanskou nauku. “ (Casensky)

6.2.4 Shrnuti

Pro lepsi zasazeni do kontextu udalosti po &ervnu roku 2013 v MAFRE, lze odchody
jednotlivych novinafi napasovat do tzv. ,,vIn* odchodt (viz. kapitola ,,Viny* odchodl novinait
z MAFRY). Odchod Roberta Casenského z pozice $éfredaktora MF Dnes, ktery dal vypovéd’
hned v den, kdy Andrej Babi$ koupil MAFRU, lze zatadit do ,,prvni viny*. V té dob& podali
vypovédi z redakce MF Dnes i jini novinafi, napiiklad investigativni redaktor Jaroslav Kmenta.
Casensky také popisuje, ., (...) Ze ta posledni véc, kterou jsem v prdci udélal, tak bylo, Ze jsem
podepsal vypovéd Jaroslava Kmenty.“ (Casensky)

Do ,,prvni viny“ odchodii novindit z MAFRY lze zatadit tehdejSiho €lena predstavenstva
MAFRY a také $éfredaktora Lidovych novin Dalibora BalSinka, reportéra Jana Kalala a
zastupce $éfredaktora Lidovych novin Dalibora Martinka.

Soucasti ,,tfeti viny“ odchodt je Sabina Slonkova, kterd po ptl roce opustila post séfredaktorky
MF Dnes a spolu s ni odeSel naptiklad zastupce $éfredaktora Jifi Kubik a vedouci politickych

reportéri Vaclav Dolejsi.

Odchod Markéty Radové zregiondlni redakce MF Dnes nelze povazovat za soucast

hromadnych odchodii z redakei spadajicich pod MAFRU. Jeji odchod mél pouze rozméry jejiho

vvvvvv

36



7 Zavér

V této praci jsem se zabyvala divody odchodd novinafi z medialni skupiny MAFRA. Cilem
bylo popsat, zjakého divodu odesli dotazovani novinaii z redakei spadajici pod medialni

skupinu MAFRA od ¢ervna roku 2013, kdy tuto skupinu koupil podnikatel Andrej Babis.

Prace je rozdélena do tii hlavnich ¢asti. V prvni €asti se zabyvam teoretickymi vychodisky,
ktera jsem rozdélila na oblast vlastnictvi ¢eského medidlniho trhu, politicky paralelismus,
na koncept koncentrace vlastnictvi, na medidlni skupinu MAFRA a na jednotlivé ,,vIny*
odchodl novinait z této skupiny. V druhé ¢asti nasledné popisuji vybranou metodu vyzkumu,
a to kvalitativni vyzkum ve spojeni s technikou polostrukturovanych rozhovort. V analytické
Casti prace se vénuji jednotlivym divodim odchodl novinati z MAFRY, jejich postojim

ohledné¢ vlastnictvi médii a pfipadnému ovliviiovani ze strany majitell.

Rozhovory jsem uskuteCnila s Sesti novinafi, ktefi odesli zredakci spadajici pod MAFRU
po ¢ervnu roku 2013 a rozhodli na nich participovat. Rozhovory probihaly formou osobni
schiizky, online videohovoru a jeden skrze emailovou komunikaci. Priibéh rozhovorti jsem si
vzdy nahravala na diktafon a nésledné jej ptepsala (viz. Pfiloha). Rozhovory trvaly v priméru
35 minut a béhem nich mi informanti, mimo mnou vypracované otazky, poskytli i mnoho

informaci nad ramec.

Jako moji hlavni vyzkumnou otazku jsem si stanovila: Jaké okolnosti hraly roli béhem vaseho

rozhodnuti o odchodu z medialniho domu MAFRA?

Z rozhovorll s novinafi na téma, jaké aspekty by mélo spliiovat médium, pro které pracuji, se
vSichni informanti shodli, Ze nejzdsadnéjsi je pro n¢€ svoboda psani a ,,svobodné ruce v ramci
pfinaSeni témat, kterym se vénuji. Dotazovani novinafi také vyzdvihovali dobré pracovni
prostiedi, a to jak ze strany vedeni daného média, tak také ze strany kolegt. Jako dulezity aspekt
oznacili mimo jiné i1 otazku vlastnictvi, a to i v ndvaznosti na svobodnou redakéni praci.

Polovina informantti poukazovala na zménu kurzu vlastnictvi v roce 2013, kdy média spadajici

pod MAFRU koupil podnikatel Andrej Babis.

37



S pfimymi ¢i nepfimymi zasahy do chodu redakce ze strany vlastnika se za svoji profesni
kariéru setkala polovina mnou zpovidanych informantti. Pficemz dva informanti poukazovali
u zmény vlastnictvi MAFRY na tendence obsazovani klicovych postli v redakci lidmi, ktefi

v urcitych ohledech jdou vlastnikovi ,,na ruku®.

Jeden z mych informantd byl pfi pfichodu nového vlastnika MAFRY Andreje BabiSe pfimym
aktérem telefonatu ze strany nového vlastnika, ktery mu volal, a zajimal se pro¢ v Lidovych
novinach nevysla zprava z jeho tiskové konference o jeho politické stran€. Tento po€in byl i
podle jinych informantli oznacen za problematicky, a u nékterych tak mimo jiné pfispél
k naslednému odchodu. Dalsi z problematickych rysit v ramci vlastnictvi médii vlivnymi
podnikateli oznacili néktefi informanti problematiku vlastnéni médii podnikateli jakozto

matomovy kuftik®.

Nutné je také podotknout, Ze se n¢ktefi informanti setkali s ur¢itym vlivem ze strany vlastnictvi
i vredakcich mimo MAFRU, kdy podnikatelé¢ ¢i politické subjekty se snazili n&jakym
zpusobem zasahovat do obsahu daného média. Tyto ptipady jsou vSak spise ojedinélé. Jako
zasadni a obecny problém v oblasti vlastnictvi médii oznacila vétSina novinafi vlastnéni médii
politickymi aktéry. Tento faktor hral roli pfi vétSin¢ naslednych odchodii novinait z redakci

spadajicich pod MAFRU.

Na to, ze trend oligarchizace ¢eskych médii je nékterym novinditm proti srsti, také ukazuji
vysledky analyzy této prace. V tomto kontextu se dva moji informanti rozhodli zaloZzit svoje
internetova média, aby se vyhnuli jiz vySe uvedenym tendencim pfimych ¢i nepifimych zasaht

vlastnikti do jejich prace.

S postupnou koncentraci vlastnictvi a trendem oligarchizace ¢eskych médii lze fici, Ze v rdmci
politického paralelismu, z né¢hoz vychazi modely od Halliniho a Manciniho vyjadiujicich vztah
mezi médii a politikou, se ¢esky medidlni trh blizi ke stfedomoiskému modelu, ktery se

vyznacuje silné polarizovanym pluralismem (viz. kapitola Politicky pluralismus).
Z vysledkit mé prace lze obecné fict, Ze dotazovani novinafi, ktefi psali pod MAFROU

na celostatni trovni, méli s tehdy novym vlastnictvim MAFRY problém, na jehoz zakladé€ pak

vybrand média opustili. Problémy, které se ve vypovédich informantl opakovaly, bylo

38



vlastnéni médii vlivnymi podnikateli a politickymi aktéry a taky riznymi redakénimi zménami

spojenymi s pisobenim vlastnika Andreje Babise.

Jeden z informantd, ktery ptsobil v médiu pod MAFROU na lokdlni Grovni zadny problém
spojeny se zménou vlastnika nepocitil a diivod jeho odchodu byl Cisté¢ zalozen na moznosti
kariérniho ristu v médiu vetejné sluzby. Zatim co v centralnich redakcich MAFRY se jak
redakéni, tak persondlni situace se zménou vlastnika proménila, situace v regionalnich
redakcich byla v tomto specifickd. To ukazuje i ptipad olomoucké redakce MF Dnes, ktera az
do roku 2021 fungovala bez persondlnich a redakénich promén a zména vlastnika MAFRY se

do jejich prace zdsadné nepromitla.

39



8 Seznam pouZzité literatury a prameni

BEDNARIK, Petr, Jan JIRAK a Barbara KOPPLOVA. Déjiny ceskych médii: od pocatku
do soucasnosti. Praha: Grada, 2011. Zurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.

HALADA, Jan a Barbora OSVALDOVA, ed. Slovnik zurnalistiky: vyklad pojmii a teorie
oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelstvi Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5.

HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Syst¢émy médii v postmodernim svété: tfi modely
médii a politiky. Praha: Portal, 2008. ISBN 978-80-7367-377-2.

HENDL, Jan. Kvalitativni vyzkum: zékladni teorie, metody a aplikace. Ctvrté, pfepracované a
roz$ifené vydani. Praha: Portal, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

HRVATIN, S.; KUCIC, L. J.; PETKOVIC, B. Media ownership: Impact on media
independence and pluralism in Slovenia and other post-socialist European countries. Slovenia:
Peace Institute, 2004.

HVIZDALA, Karel. Zakladni pojmy a struktura vef'ejnopravni instituce, in Moc a nemoc médii,
str.236-242, vydani prvni, Praha 2003.

JELINKOVA, Jana. Role vlastnické struktury médii v Ceské republice (s dirazem
na informovani o bezpe¢nostnich tématech). Ochrana & Bezpecnost: 2017. ISSN 1805-5656.
McQuail, D. (2007). Uvod do teorie masové komunikace (tfeti vydani), Praha: Portal

NEUMANN, Ondfej, Vojtéch BERGER, Robert BRESTAN, Tereza ENGELOVA, Robert
MALECKY a Ales ROZEHNAL. Sok! Hriza! Média! V Brné: CPress, 2019. ISBN 978-80-
264-2830-5.

RAPOSOVA, Veronika. Ceskd republika a tii modely medidlnich systémii. 2016. Bakalaiska

prace. Univerzita Karlova, Filozoficka fakulta, Katedra sociologie. Vedouci prace Lupac, Petr.
RAYMOND, W. J. 1992. Dictionary of Politics. Lawrenceville, VA: Brunswick.

SEDLAKOVA, Renata. Vyzkum médii: nejuzivanéjsi metody a techniky. Praha: Grada, 2014.
Zurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SMID, Milan. Viiv viastnictvi médii na jejich nezavislost a pluralitu. Open Society Fund Praha,

2004.

40



STETKA, V.; KOURIL, V. Vlastnicka struktura ¢eského medialniho trhu s ohledem na
globaliza¢ni procesy. Brno. 2005. 19 s, 2005.

TRAMPOTA, Toma$ a Martina VOJTECHOVSKA. Metody vyzkumu médii. Praha: Portal,
2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

41



9 Seznam elektronickych zdroju

Pluralism and Media Concentration in the Internal Market, An Assessment of the need for
Community action, Commission Green Paper, COM (92) 480, 23.12.1992 [online]. Dostupné
z: https://eur-lex.europa.eu/legal-

content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:51992DC0480&from=EN

Mapa vlastnikii ceskych médii v roce 2020 | MediaGuru. Homepage | MediaGuru [online].
Copyright © 2023 [cit. 14.03.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/10/mapa-vlastniku-ceskych-medii-v-roce-2020/

Medialni obchod roku: miliardatr Zach ovladl televizi Prima | e15.cz. el5.cz - Byznys, politika,
ekonomika, finance, uddlosti [online]. Copyright © 2001 [cit. 14.03.2023]. Dostupné
z: https://www.el5.cz/byznys/ostatni/medialni-obchod-roku-miliardar-zach-ovladl-televizi-

prima-1328046

S nakupem skupiny Nova se stal z Kellnera medidlni magnat. Ziskal obrovsky vliv -
Aktualné.cz. Zpravy - Aktudlné.cz [online]. Copyright © [cit. 14.03.2023]. Dostupné
z: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ppf-nova/r~c988bdd20d2d11eb842{f0cc47ab5f122/

Kellnerova je oficialn¢ nejbohatsi. Dédicové si rozdélili skupinu PPF — Seznam Zpravy.
[online]. Copyright © Seznam Zpravy, a.s. [cit. 11.04.2023]. Dostupné

z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-kellnerova-je-oficialne-nejbohatsi-

dedicove-si-rozdelili-skupinu-ppf-215481

Kellnerova PPF koupila televizi Nova. Za cely obchod utratila ptes 48 miliard korun -
Aktualné.cz. Zpravy - Aktudlné.cz [online]. Copyright © [cit. 14.03.2023]. Dostupné
z: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ppf-podepsala-dohodu-se-cme-o-jejim-prevzeti-v-

cesku-tak-zis/r~0eeb4382190111e9a24cacl{6b220ee8/

Rozkryvani majetkovych struktur médii — Transparency International. Mapujeme stav
korupce v CR a aktivné prispivame k jejimu omezovani [online]. Dostupné

z: https://www.transparency.cz/rozkryvani-majetkovych-struktur-medii/

42



Ceska medialni scéna: Problémem je oligarchizace i nediivéra veiejnosti. Denik
Referendum [online]. Copyright © [cit. 15.03.2023]. Dostupné

z: https://denikreferendum.cz/clanek/28722-ceska-medialni-scena-problemem-je-

oligarchizace-i-neduvera-verejnosti

Véclav Moravec v BabiSové radiu Impuls kon¢i. Mediaf.cz [online]. Copyright © News

Media 2011 [cit. 23.04.2023]. Dostupné z: https://www.mediar.cz/vaclav-moravec-v-

babisove-radiu-impuls-konci/

51 novinait, ktefi opustili za BabiSe MF DNES a LN - Echo24.cz. Echo24.cz - Nazorovy
denik [online]. Copyright © Echo Media, a.s. [cit. 12.04.2023]. Dostupné

z: https://echo24.cz/a/wGuWL/51-novinaru-kteri-opustili-za-babise-mf-dnes-a-In

Medialni magnat Jaromir Soukup koupil TV Barrandov - Denik.cz. Denik.cz - informace,
které jsou vam nejbliz [online]. Copyright © [cit. 15.03.2023]. Dostupné
z: https://www.denik.cz/ekonomika/medialni-magnat-jaromir-soukup-koupil-tv-barrandov-

20120912.html

Medialni vlastnici a jejich aktudlni podily na trhu | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 15.03.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/11/medialni-vlastnici-a-jejich-aktualni-podily-na-

trhu/

Media Bohemia se stane ptimym vlastnikem dalSich radii | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 21.03.2023]. Dostupné
z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/05/media-bohemia-se-stane-primym-vlastnikem-

dalsich-radii/

Homepage webu Infobanka CTK — zpravodajstvi, uddlosti, archivy [online]. Dostupné
z: https://ib.ctk.cz/cs/fond?id=T201311250736403

43



Souhrnny pohled: Nejvétsi vlastnici v ¢eském tisku | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2014/06/souhrnny-pohled-nejvetsi-vlastnici-v-ceskem-

tisku/

Trampoty s oligarchy, dil druhy: Jak Zden€k Bakala kupoval vydavatelstvi Economia —
HlidaciPes.org. Zurnalistika ve verejném zdjmu — HlidaciPes.org [online]. Copyright © 2023
HlidaciPes.org [cit. 05.04.2023]. Dostupné z: https://hlidacipes.org/trampoty-s-oligarchy-dil-

druhy-jak-zdenek-bakala-kupoval-vydavatelstvi-economia/

[online]. Copyright © News Media 2011 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediar.cz/penta-koupila-vydavatele-regionalnich-deniku-vitava-labe-press/

O spolecnosti | Burda. [online]. Copyright © 2003 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://burda.cz/cs/vydavatelstvi/o-spolecnosti

Extra Publishing rozsitilo 100+1, zamiftilo 1 do knih | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 05.04.2023]. Dostupné
z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2017/02/extra-publishing-rozsirilo-100-1-zamirilo-i-do-

knih/

O nas — RF-Hobby.cz. RF-Hobby.cz — Casopisy, které vis budou bavit [online]. Copyright ©
RF [cit. 05.04.2023]. Dostupné z: https://rf-hobby.cz/0-nas/

Seznam.cz kupuje vydavatele Prava a provozovatele webu Novinky —
CzechCrunch. CzechCrunch — Hlavni zdroj informaci moderniho ¢lovéka [online]. Copyright

© 2014 [cit. 05.04.2023]. Dostupné z: https://cc.cz/velka-medialni-fuze-seznam-cz-kupuje-

vydavatele-deniku-pravo-a-provozovatele-webu-novinky-cz/

"3. dil: Média vetejné sluzby." Bulletin Medidlni vzdélavani. Jazykovédna spolecnost

Neofilologického ustavu J. A. Komenského, 2016, https://www.jsns.cz/projekty/medialni-

vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/ceska-medialni-krajina/3.-dil-media-verejne-sluzby/.

44



Ceska medialni scéna: Problémem je oligarchizace i nediivéra veiejnosti. Denik
Referendum [online]. Copyright © [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://denikreferendum.cz/clanek/28722-ceska-medialni-scena-problemem-je-

oligarchizace-i-neduvera-verejnosti

Portrét spolecnosti [online]. MAFRA [cit. 2023-04-04]. Dostupné v archivu potizeném dne
2011-04-04.
https://web.archive.org/web/20110404214515/http://www.mafra.cz/cs/default.asp?y=mafra a

11%5Ccs_o-spolecnosti_portret-spolecnosti.htm

Babis koupil Mafru. Do obsahu novin zasahovat nebude, ¥ik4 jeho mluvéi — CT24 — Ceska
televize. CT24 — Nejdiivéryhodnéjsi zpravodajsky web v CR — Ceskd televize [online].
Copyright © Ceska televize 1996 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-

zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci

Babis: Néakup skupiny Mafra Agrofertem byla chyba | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2014/10/babis-nakup-skupiny-mafra-agrofertem-byla-

chyba/

Sabinu Slonkovovou nahradi v MF Dnes Jaroslav Plesl | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2014/06/sabinu-slonkovovou-nahradi-v-mf-dnes-

jaroslav-plesl/

Séfredaktorem Lidovych novin je Petr Busta, stfida Istvana Léko | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/01/sefredaktorem-lidovych-novin-je-petr-busta-

strida-istvana-leko/

16. 12. 1893 Historicky prvni ¢islo Lidovych novin vyslo v Brné€ — Profil udélosti. [online].

Dostupné z: https://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil udalosti&load=2937

45



Andrej Babis | Vlada CR. Uvodni stranka | Vidda CR [online]. Dostupné

z: https://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/andrej-babis-115388/

Babisovo Capi hnizdo pfedmétem trestniho oznameni pro dotaéni podvod —
Forum24. Forum24 [online]. Copyright © 2023 Forum 24 a.s. Publikovani nebo §ifeni obsahu
je zakéazéano bez predchoziho souhlasu. [cit. 05.04.2023]. Dostupné

z: https://www.forum24.cz/babisovo-capi-hnizdo-predmetem-trestniho-oznameni-pro-

dotacni-podvod-ve-zlocinnem-spolceni/

Babi§, nejmocnéjsi osoba tuzemské medialni sféry — CT24 — Ceska televize. CT24 —
Nejdivéryhodnéjsi zpravodajsky web v CR — Ceskd televize [online]. Copyright © Ceska
televize 1996 [cit. 06.04.2023]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1507168-

babis-nejmocnejsi-osoba-tuzemske-medialni-sfery

Svec: Jak se proménila média po vstupu Andreje Babise do MF Dnes — CT24 — Cesk4
televize. CT24 — Nejdiivéryhodnéjsi zpravodajsky web v CR — Ceskd televize [online].
Copyright © Ceska televize 1996 [cit. 11.04.2023]. Dostupné

z: https://ct24.ceskatelevize.cz/media/2124621-svec-jak-se-promenila-media-po-vstupu-

andreje-babise-do-mf-dnes

Spolumajitel Primy piebird nova radia. Jak zméni trh? | MediaGuru. Homepage |
MediaGuru [online]. Copyright © 2023 [cit. 11.04.2023]. Dostupné

z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2013/02/spolumajitel-primy-prebira-nova-radia-jak-

zmeni-trh/

Zpravy — Seznam zprav, udalosti, novinky | Globe24.cz - aktualné z celého svéta. Zpravy —
Seznam zprav, udadlosti, novinky | Globe24.cz - aktualné z celého svéta [online]. Copyright ©

2023 [cit. 12.04.2023]. Dostupné z: https://globe24.cz/domov/62248-hromadny-odchod-

novinaru-z-lidovych-novin-odmitam-byt-sluhou-andreje-babise

46



Robert Casensky — JSNS. JSNS — Promitejte ve §kole zdarma a legdlné dokumentdrni
filmy. [online]. Copyright © Vzdélavaci program JSNS [cit. 16.04.2023]. Dostupné

z: https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/tydny-medialniho-vzdelavani/tmv-

2017/zapojeni-novinari-2017/robert-casensky

Sabina Slonkova —. Neovlivni — investigativni denik o vlivu a lidech [online]. Copyright ©

Dead Line Media s.r.0. 2016 [cit. 16.04.2023]. Dostupné z: https://neovlivni.cz/author/sabina-

slonkova/

Redakce zpravodajstvi TS Ostrava — Zpravodajstvi — Zpravodajstvi a sport — Lidé — Vse
o CT — Ceska televize. Ceskd televize[online]. Copyright © 1996 [cit. 16.04.2023]. Dostupné

z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/lide/zpravodajstvi/redakce-zpravodajstvi/ts-ostrava/

Echo24.cz - Nazorovy denik. Echo24.cz - Nazorovy denik [online]. Copyright © Echo Media,
a.s. [cit. 16.04.2023]. Dostupné z: https://echo24.cz/author/dalibor-balsinek

Zpravy ze svéta penéz | Newstream. Zpravy ze svéta penéz | Newstream [online]. Copyright ©
newstream a dodavatelé obsahu, created by [cit. 16.04.2023]. Dostupné

z: https://www.newstream.cz

LinkedIn: Pracovni zkuSenosti: Jan Kalal [online]. Dostupné

z: https://www.linkedin.com/in/jankalal/details/experience/

47



10 Seznam priloh

Otazky k polostrukturovanym rozhovorim

Polostrukturované rozhovory s novindii, ktefi opustili MAFRU po ¢ervnu 2013

48



Prilohy

Otazky k polostrukturovanym rozhovorim

Okruhy a otazky k rozhovoram k Bakalaiské praci:

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii

1.

Kdybyste mél/a zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spis jako
n¢kdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v rdmci médii, pro které pracujete, nebo
jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad zlistava?

Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro né€j rozhodl/a pracovat?

. Je pro Vas otazka vlastnictvi médii zasadni, pfipadné jak dileZitou roli hraje pii volbé

média, ve kterém chcete pisobit?
Jakym zplsobem se odrazelo vlastnictvi médii, pro které jste béhem Vasi kariéry

pracoval/a?

. Jak byste porovnal/a Vase pfedchozi odchody z jinych médii s odchodem z MAFRY?

Zména vlastnictvi 2013

1.

KdyZz vroce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od pivodniho némeckého
vlastnika, jak zdsadni faktor to pro Vas byl?

Obéval/a jste se mozného vlivu na redakéni préci ze strany vlastnika Agrofertu Andreje

Babise?

. Jak se z Vaseho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné jestli

jste pocitil/la n¢jaky pfimy ¢i neptimy vliv ze strany nového majitele

Jaké jste vnimal/la u VasSich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?

. Jaky dopad m¢la zména vlastnika na Vasi tvirci svobodu?

Jaké okolnosti hraly roli béhem VasSeho rozhodnuti o odchodu z medidlniho domu
MAFRA?

Mg¢l diivod vaseho odchodu néjaky vyvoj? Naptiklad jestli jste o odchodu uvazoval/a
jiz delsi dobu nebo se to vyvrbilo rychle

Jak VaSe rozhodnuti vnimali kolegové =zredakce? Setkal/a jste se ptipadné

s nepochopenim/porozumeénim?

49



9. Jak dtlezitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Véas béhem VaSeho rozhodovani?
Piipadné jestli jste tento faktor vidél/a u kolegt, ktefi se také rozhodovali, jak se
k situaci postavit?

10. Jaké jsou Vase postoje ohledné¢ mozného navratu do MAFRY v budoucnosti?

11. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem casu?

50



Polostrukturované rozhovory s novinari, kteri odesli z MAFRY

Rozhovor ¢&. 1- Robert Casensky, v MAFRE byl na pozici $éfredaktora MF Dnes

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste mél zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi§ jako
nékdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v ramci médii, pro které pracujete
nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

Vzhledem k tomu, Ze v poslednich dvou redakcich, ve kterych jsem putisobil, tak jsem
v nich byl dohromady dvaadvacet let. Nejsem moc fluktuant, v Mladé fronté jsem byl

od roku 2001 do druhé pilky roku 2013 a v Reportérovi jsem od roku 2014 az do ted’.

2. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodl pracovat?

Vzhledem k tomu, ze uz dlouhé roky ty redakce vedu, tak mi zalezi na tom, abych m¢l
svobodu rozhodovani, svobodu psani a aby se ty véci mohly délat dobfe, tak k tomu
potfebujete dobry kolektiv, ktery si vétSinou Séfredaktor miize uzplsobit svym
pfedstavam. Zaroven svoboda rozhodovani velmi izce souvisi s tim, kdo je vlastnikem
toho média. Pokud je to nastaveno tak, jak to byvalo v Mafte pied prodejem, ze némecké
vlastniky zajimaly pouze ekonomické vysledky a na mé, jako na ¢loveka, kterého platili
za to, ze vede redakci Mladé fronty nechavali konkrétni obsah, tak to je idealni. Ted’ je
ta situace jesté trochu jina, protoze mi Casopis Reportér patii, tudiz vztah s vlastnikem

je jednoduchy.

3. Jakym zpiisobem se odraZelo vlastnictvi médii, pro které jste béhem Vasi kariéry

pracoval?

V roce 2003 v 1été, kdy nové piichozi zastupce némeckého vydavatelstvi navstivil
karlovarsky festival a v redakci Mladé fronty se psalo o tom, jak firmy sponzoruji
pobyty politikli. On tehdy fekl, ze tam tenhle ¢lanek nevyjde a vzniklo okolo toho dost

velké halo. Myslim, Ze to pro néj tehdy bylo pouceni, protoze uz nikdy nic takového

51



neudélal a pochopil, Ze tak se to fakt délat nema. Takze ano, takové jednotlivosti jsem
zazil. Samoziejmé Ze tu a tam, téch tlakl zazivate spoustu, ale vétSinou nebyly ze strany
vlastnikd.

Nékdy s vami fesi ekonomické vysledky, zvlast’ v dobach finan¢ni krize, ale kromé tady
té¢ jedné situace, nemé&li némecti vlastnici tendenci mluvit do obsahu. Pamatuji si i
opacny scény a bylo jich mnoho, kdy si rizni lidé z ¢eské politiky, naptiklad tehde;jsi
premiér Necas stézoval, Ze je Mladd fronta moc kritickd. Dokonce néktefi psali i
rodindm téch némeckych akcionari. VétSinou mi pfisla zprava z Némecka, Ze at’ si to
zajdu vyfidit, Ze za to mé plati. SeSel jsem se s premiérem Necasem, ktery se mi nakonec
omluvil, Ze nemél nikde psat, a vytikali jsme si to. Za tfi mésice to udélal znovu a poslal
zase dopis do Némecka, coz mi pfislo trochu jako skunkovské pocinani. Ze strany
vlastniki to bylo vzdycky tak, Ze vyfesit tyhle véci je nase zodpovédnost, kdyZ se o to

médium starame.

Jak byste porovnal VaSe predchozi odchody zjinych médii s odchodem

z MAFRY?

V roce 1993 jsem byl v redakci Ceského deniku, kam jsem nastoupil, kdyz mi bylo
devatenact let. Tam jsem byl t¥iétvrté roku a skonéilo to tim, Ze vlastnik Ceského deniku
Josef Kudlacek se rozhodl, Ze aktivné vstoupi do politiky. Podilel se na zalozeni strany
Demokraticka unie a stavél se ostie do opozice vi¢i tehdy dominantnimu hraci Vaclavu
Klausovi. Tehdy ndm jako redakci pfislo, Ze to tak nema byt, Ze vlastnik bude zaroven
politickym aktérem a tenkrat jsem zaZzil prvni hromadny odchod. O necely rok pozdéji
druhy, protoze jsem pfisel do redakce Denniho telegrafu, kde byla ale upIné jina situace.
Telegraf patfil tehdy statni firmé Investi¢ni a poStovni bance (IPB), ktera byla pod
velkym vlivem vladnouci ODS. My jsme v Telegrafu psali véci, které se ODS nelibily,
a tenkrat si ta politickd scéna zatidila ptes IPB, Ze byl odvolany §éfredaktor a velka ¢ast
redakce na to zareagovala tak, Ze odesla pryc¢. Tohle byly jiné odchody a pak moje tieti
pusobeni po nékolikaleté pauze, bylo v Lidovych novinach, kdy odtamtud jsem
odchazel do Mladé fronty a stal jsem se ze zastupce $éfredaktora Lidovych novin
zastupcem S$éfredaktora Mladé fronty a poté jejim Séfredaktorem. Tam to nebyl odchod

z redakce, ale jen pfestup z mensi redakce do vétsi.

52



Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyzZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

J& jsem v té dobé véd¢l, Ze Andrej Babis$ usiluje o ndkup n¢jakého média. Tehdy se
predpokladalo, ze bude kupovat ¢eskou ¢ast Ringieru, nicméné byly i signdly, ze by
mohl mit zdjem o Mafru. Pfedem jsem si to doma vytikal s manzelkou, ze pokud Andre;j
Babis koupi Mladou frontu, tak ze ja tam nebudu. KdyZz k tomu nakupu doslo, tak jsem
rovnou fekl, ze bych chtél vyjednavat o konci pracovni smlouvy. Vydavatelstvi to
muselo udélat tak, ze némecti vlastnici kontaktovali BabiSe, ze si koupil média
bez $éfredaktora a on mi pak psal o piilnoci SMS, Ze slySel, Ze jsem nasrany a Ze tam
nechci byt. Sdélil jsem mu, Ze to slySel spravné a on mé pozéadal o schiizku. Kdyz jsme
se potkali, tak mi vysvétloval, ze ho poskodi, kdyz v téch novindch nebudu, a ja jsem
mu fikal, Ze ja tam ale byt nechci a Ze 1 kdyby byl and¢l, tak ta situace, kdyz ma vedle
médii jest¢ dve sté tiicet firem a jednu politickou stranu, tak podle mé nejde tu praci
délat tak, jak si ji ja predstavuju.

Pozadal mé, jestli bych si to jeSté nerozmyslel. Potom jsme se vidéli jesté dvakrat nebo
tiikrat a kdyz pochopil, ze se opravdu nedomluvime, tak mi fekl, at’ si to ,,podpisu jesté
s Némcami®. Ja jsem si to ,,podpisal s Némcami‘ a tésné po tom, kdy v pilce listopadu
2013 Agrofert pievzal Mafru se v§im vSudy, tak jsem skoncil. Tehdej$im némeckym
vlastniktim jsem slibil, ze tam s nimi budu, dokud Mafru nepfevezme plné Agrofert. To
mi pfislo docela fér, jelikoz mi v necelych dvaatiiceti svétili vedeni nejvétSich novin

v zemi.

2. Obaval jste se moZzného vlivu na redakcni praci ze strany vlastnika Agrofertu

Andreje BabiSe?

O Andreji Babisovi jsem piece jen védél, Ze jeho podnikatelskd minulost neni Gplné
ktistalove Cista a zadruhé jsme spolu méli i osobni zkuSenost, jelikoz mi obcas volaval
a stézoval si na to, Zze mu tfeba komentafové oddéleni nechce otisknout jeho reakce
na komentare, které ho kritizovaly. Ten hlavni divod, ktery jsem se mu snazil vysvétlit,

ze cokoliv, co ty noviny v oblasti tfeba investigativni Zurnalistiky, kterou se Mlada

53



fronta podle mé¢ vymykala, tak cokoliv, co by ud¢laly, tak automaticky budou
v podezieni, Ze to délaji kvili svému vlastnikovi.

KdyZ v dobr¢ vite udélate kauzu, kde chytnete néjakého ministra, jak krade, tak prvni,
co bude je to, Ze to vyhovuje BabiSovi. Tohle byla pro mé véc, kterd mi pfisla, ze tu
praci prosté znehodnoti. Pfislo mi, ze to viibec neslo dohromady. Vy nemiiZete bojovat
za svobodu tisku na jedné stran¢, a pak si vlézt do chlivku k problematickému
miliardafi, ktery jesté navic byval agentem STB, a tvafit se, Ze se na vaSem Zivoté€ nic
nezménilo. J& bych to nedovedl.

Nékteti moji kamaradi mimo obor mi fikali, Ze to bude super pfece pracovat s takovymi

finan¢nimi zdroji, a za par mésict mi dali za pravdu, Ze to byla pekna blbost.

Jak se z Vaseho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci?

Myslim si, Ze je docela evidentni, ze zaprvé v téch novinach dramaticky ubylo od roku
2013 do roku 2023 dobrych a vyznamnych autort a zadruhé Gpln€ vymizela jakakoliv
snaha o investigativni zurnalistiku, coZ je asi logické vzhledem k tomu, jak se zménily
ty poméry. A jestlize ti miliardafi, ktefi si kupuji média, a to neplati jen pro Andreje
Babise, fikaji, Ze to délaji proto, aby se zvysila kvalita, tak ja jsem teda u zddaného

z nich zvySeni kvality nezaznamenal.

Jaké jste vnimal u VaSich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?

Ja myslim, Ze docela trefné ptirovnani pouzil kdysi mij tehdejsi kolega a zastupce Karel
Skrabal, ktery po tomhle momentu prohlasil, Ze to bylo jedenacté zaii zurnalistiky. Ta
samotné reakce byla celkem zajimava, protoze redakci piiSel hromadny email, ktery
informoval o zméné¢ vlastnika, a v ten moment bylo v redakci ticho jak v krematoriu.
V newsroomu, kde bylo tfeba sto lidi a kde normalné€ byva hrozny rachot, tak kdyz jsem
tam tehdy prochazel, bylo Gplné ticho. Opravdu jako kdyZ jste na pohibu. Pak se o tom

lidi mezi sebou samoziejmé zacali bavit, ale nadSeni to nevyvolalo.

Jaky dopad méla zména vlastnika na Vasi tviiréi svobodu?

Piimo jako s Agrofertem jsem se potkal v Maffe asi tak tii nedéle, to znamena do té

doby, nez mi dob&hl termin vypovédi. V té dobé jeste neméli vybraného mého néstupce

54



a ja jsem veédél, Ze se nemuze stat zddna okolnost, kdy bych tam byl ochoten zistat.

Takze to bylo docela bezproblémové.

. Jaké okolnosti hraly roli béhem Vaseho rozhodnuti o odchodu z medialniho domu
MAFRA?

Cel¢ to pro mé byla nepfekonatelna situace. KdyZz si média koupi ¢lovek, ktery by mél
byt spis objektem popisovani nez vasim vlastnikem, tak to se mi s pojetim novinatiny,

jak ja jsem ji vzdycky chapal, Gplné miji.

. Mél divod vaseho odchodu néjaky vyvoej?

Jak jsem fikal. Mél jsem doptedu rozmyslené, co by se stalo, kdyby Andrej Babis koupil
Mafru. Co ale mélo vyvoj, tak sice jsem mél signaly, ze by mohl Agrofert koupit Mafru
ane Ringier, ale vzdycky jsem si na to naivn¢ fikal: ,,Nas by pfece naSi Némci neprodali

a kdyz uz, tak ne tomuhle ¢loveku, kdyz védi, co je za¢®, ale prodali.

. Jak VaSe rozhodnuti vnimali kolegové z redakce?

Tehdy jsem nefekl vSem v redakci, ze odchdzim. VEdéli to pouze mi zastupci a par
dal$ich nejblizsich kolegi, protoZe jsem nechtél, aby se tam tieba najednou sebralo tieba
Ctyficet lidi a dali hromadnou vypovéd, jelikoz jsem nevédél, co bych jim mohl
nabidnout. Pfislo mi, Ze bude lepsi, kdyZ si to kazdy rozhodne po svém, bez néjakého
takového gesta. Kdyz uz jsem pak mél podepsanou dohodu o tom, kdy skoncim, tak
soucasti t¢ dohody bylo, Ze do 1. listopadu to nesmim vetejné fict. Par dni po 1. listopadu
jsem to mohl oznamit celé redakci a mezitim uz né&kteti kolegové byli rozmysleni
podobné. Takova zajimavost je, Ze ten den, kdyZz jsem koncil uplné, coz bylo
15. listopadu, tak posledni véc, kterou jsem v praci udélal, bylo, ze jsem podepsal

vypoved Jaroslava Kmenty.

55



9. Jak dileZitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Vas béhem VaSeho

rozhodovani?

Shodou okolnosti jsem tehdy mél ro¢ni dité a Zenu na matetské, ale fakt mé nenapadlo,
ze bych si fekl ,,Hele mas hypotéku, dvé déti a musis tady zlstat. Ono by to né&jak
dopadlo. Kuptikladu jsem se potkal s feditelkou gymnazia, na které jsem chodil, a ta
fikala, ze kdyby nebylo zbyti, Ze miiZzu u nich na gymplu ucit ob¢anskou nauku.

10. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Myslim, Ze to bylo fajn rozhodnuti. Rozhodné toho nelituju. J& jsem si nikdy nemyslel,

ze m¢ n¢jakd prace mize bavit vice nez vedeni Mladé fronty, a zjistil jsem, Ze muze.

56



Rozhovor ¢&. 2- Jan Kélal, v MAFRE byl na pozici politického reportéra Lidovych novin

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste mél zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi§ jako

nékdo, kdo inklinuje ke zménam/pirechodiim v ramci médii, pro které pracujete

nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

KdyZ se podivam na svoji profesni historii, tak je pravda, Ze né¢kolik médii jsem uz

prostiidal. Pracoval jsem v ted uz neexistujici televizi Z1, agentuie Mediafax,

v Lidovych novinach, v Echu24, v Blesku a ted’ uz vice nez rok na Prim¢. VétSinou to

byla zména motivovand néjakou moznosti kariérniho postupu, zajimavou zménou nebo

moznosti byt u n&jakého zajimavého projektu. Nedokazu dat uplné jednoznacnou

odpovéd’. Nejsem asi ten clovek, ktery je dvacet let na jednom misté a nehne se. Jsem

naklonény zménam, ale pokud se n€kde zakousnu a libi se mi tam, umim i vydrzet.

V Blesku, kde jsem ptisobil pfed Primou, tak tam jsem stravil Sest rok.

2. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodl pracovat?

Asi musim védét, co je moji pracovni ndplni, abych d¢lal véci, které se mi nebudou

pficit, a abych védél, alesponi ramcové, jak vpada kolektiv, do kterého nastupuji, a kdo

jsou mi pfimi nadfizeni, se kterymi budu mit intenzivni kontakt.

3. Je pro Vis otiazka vlastnictvi médii zasadni, pripadné jak dileZitou roli hraje pri

volbé média, ve kterém chcete pusobit?

Myslim si, Ze faktor vlastnictvi hral pro mé¢ roli asi jenom jednou v Zivoté, protoze

média, pokud to nejsou média vefejné sluzby, tak jsou vzdycky nékym vlastnéna.

V Blesku je jednim ze spolumajiteld Daniel Kietinsky a nemél jsem problém, ze by tam

byly néjaké treci plochy, na které bych narazil. Lidové noviny pfed pfichodem Andreje

BabiSe mély némeckého vlastnika a z toho, jakou jsem ja mél redakéni zkuSenost, tak

tam nebyl néjaky zasah, ktery by tu praci ovliviioval. Problematické mi pfislo pracovat

57



v médiu, které vlastni aktivni politik a clovek, ktery mé naptiklad ambici stat se

pfedsedou vlady nebo ministrem.

4. Jakym zpiisobem se odraZelo vlastnictvi médii, pro které jste béhem Vasi kariéry

pracoval?

Ze by pfisel pfimo majitel, a fekl by, Ze n&co bude nebo nebude, to se nikdy nestalo.
Nékdy byly momenty, ale i téch byla jenom hrstka, kdy bylo néjaké pfani Séfredaktora
o tom, abychom se né¢emu vénovali vic nebo miil. Tam jsem si mohl myslet, ze tam je
néjaky vlivovy zajem, ale za ty roky, co jsem v médiich, bych ty ptipady spocital

na jedné ruce.

5. Jak byste porovnal VaSe predchozi odchody zjinych médii s odchodem
z MAFRY?

Odchod z Mafry mél pomémé jednoduchou logiku. Tehdejsi $éfredaktor Lidovych
novin Dalibor Bal$inek po svém odchodu zac¢al davat dohromady novy projekt Echo24
a postupné do néj oslovoval komentatory, kteti pracovali v Lidovych novinach typu
Lenka Zlamalova nebo Daniel Kaiser. Obratil se taky na m¢ a na mého tehdejsiho
partaka Filipa Nachtmanna, jestli bychom neméli zajem se podilet na zpravodajstvi,
které Echo bude vytvéfet. Po urcitém zvazovani jsem se rozhodl tu nabidku vyslySet a

dal jsem vypovéd.

Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

Pro vSechny to byl zasadni faktor a byla to velmi piekvapivd zprava. Piedtim se
spekulovalo o tom, Ze by mél Andrej Babis koupit vydavatelstvi Ringier, které vydava
denik Blesk a Casopis Reflex. Tam zifejmé narazil na pomérné tuhy odpor, a nakonec
napsal dnes uz legendarni tweet ,,Zitra asi néco koupim* a pak pfisla informace, kterou
jsme vSichni dostali do emailovych schranek, Ze vydavatelstvi MAFRA koupil Andre;j

Babis. Poté jesté probihalo jednani s antimonopolnim Gfadem, jestli to projde nebo ne.

58



Bylo to v dobé, kdy Lidové noviny slavily sto dvacet let a byl to najednou zajimavy
novy smér a obavy z toho, nakolik se to vlastnictvi bude ¢i nebude prolinat mezi nami,

existovaly.

Obaval jste se mozZného vlivu na redakéni praci ze strany vlastnika Agrofertu

Andreje BabiSe?

Tak ono je to vlastné i zdokumentované. J4 jsem byl ten novinaf, kterému Andrej Babis
volal po tom, co Lidové noviny koupil. Ja jsem byl tehdy na tiskové konferenci hnuti
ANO, kde Andrej Babi§ s Martinem Komadarkem piedstavovali svoje plany do
snémovnich voleb v roce 2013. Kladl jsem tam néjaké otazky, zjiStoval podrobnosti ale
nakonec, kdyZ jsem se vracel do redakce a ptal jsem se kolegii co z toho udélame, tak
jsem celil otazce, jestli tam zaznélo néco nového a nic nového tam opravdu nezaznélo.
Proto padlo rozhodnuti, Ze z toho zadny ¢lanek nebude. Bylo to uz po tom, co Andre;j
Babi$ vydavatelstvi Mafra koupil, ale jesté to neproSlo pfes antimonopolni Giad a on mi
potom nasledujici den volal. V tom telefonatu zjistoval, pro¢ se zté jeho tiskové
konference nedostaly do Lidovych novin Zadné informace a argumentoval tim, Ze jinde
se o ném psalo. Tteba Mlada fronta to udélala tak, Ze pfevzala jenom kratkou zpravu
z CTK a Hospodaiské noviny mély vlastni agendu, ktera se tykala kampané hnuti ANO
2011, a nevychazely z té tiskové konference.

Samoziejmé jsem informoval své nadiizené o tom, ze takovy telefonat probéhl, a i oni
méli moznost si ho poslechnout, jelikoz jsem si ho nahral. Potom pfisSel tehdejsi
némecky vlastnik, aby si poslechl, o co jde a aby mél dostatek informaci. Jesté to
vyustilo v to, Ze ten den asi v 16:00 pfiSel Andrej Babi§ do Lidovych novin, aby se

ptedstavil redakci a omluvil se za to, co udélal. Slibil, Ze do obsahu zasahovat nebude.

Jak se z VaSeho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné

jestli jste pocitil néjaky primy ¢i nepiimy vliv ze strany nového majitele

Mné& do obsahu urcité nezasahoval. Tam byla spi§ jina rovina, a to rovina personalni.
Tehdejsi $éf domaci redakce, miyj pfimy nadiizeny Vladimir Ktivka se rozhodl odejit
do Ceského rozhlasu a na jeho misto piisel Adam Junek z Ceské pozice, pFi¢emz
tehdejsi §éfredaktor Ceské pozice Istvan Léko byl dobry pfitel Andreje Babise. Adam

pfichazel s tim, Ze rozhodné to neni tak, Ze by s nim pfichazela cela Ceska pozice, ale

59



druhy den jsme se dozvédéli o tom, Ze prakticky cela Ceska pozice pFichazi do Lidovych
novin.

Mné se délo akorat to, ze zatimco s kolegou Filipem Nachtmannem jsem byl zvykly
na to, byt na titulni stran¢ Lidovych novin a plnit at’ uz titulni stranu, druhou, tfeti, tak
to potom uz piebrali autofi Ceské pozice a na mé zbyly n&jaké mensi, ne tolik pracné
materidly nékde na strané Ctyfi, a to je asi i ta klicova véc, kterd mé potom rozhoupala
k odchodu.

Kdyby mi $§lo tieba jen o penize, tak to jsem mél komfortni situaci a nemusel jsem nic
délat. Tehdy, kdyzZ jsem pak informoval o svoji vypovedi, tak tehdejsi vedouci redakce
Veselin Vackov mi fikal, Ze jsem v tuhle chvili nevyhoditelny. Tézko by vyhazovali

nékoho, komu predtim Babis volal. Ja jsem ale na tuhle kartu nechtél sazet.

Jaké jste vnimal u VaSich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?

Jak jsem fekl, obava, co pfijde, jak moc bude chtit vyznamny podnikatel s velkou
politickou chuti chtit zasahovat do obsahu. Kromé toho, co jsem tady popsal, tak za tu
dobu, co jsem tam byl, tak o vyrazng&j$im zdsahu nevim. Samoziejmé pak byly rizné
véci, které se v souvislosti s Lidovymi novinami a Mafrou fesily, ale v obdobi, kdy jsem

tam byl j4, tak uz nic vyrazného fict neumim.

Jaky dopad méla zména vlastnika na Vasi tviiréi svobodu?

Tvirc¢i svoboda ubyla akorat tim, Ze na klicova témata byli nasazovani jini autofi.

Jaké okolnosti hraly roli béhem VaSeho rozhodnuti o odchodu z medidlniho domu

MAFRA?

Byla to kombinace faktorii. To, ze se ¢lovek citi profesné nedostatecné vyuzity a
zaroven ma prilezitost jit n€kam jinam, kde se mu tfeba mizou oteviit n¢jaké jiné
obzory. Coz je samoziejmé vzdycky krok do nejistoty, ale ja jsem uz byl u vice projekti,
které teprve zacinaly. Stejné tak i zpravodajska televize Z1, tehdy kdyz se stavéla
na nohy, tak j& jsem se tam postupné pies n¢kolik pozic vypracoval aZ na vedouciho

vydani. Vlastné je to véc, kterou mam rad, kdyz vidim, jak néco roste od zacatku.

60



7.

10.

Mél duvod vaseho odchodu néjaky vyvoj?

Ptedtim jsem o odchodu neuvazoval. I kdyz byla ta prace casové velmi narocna a pokud
¢loveék plni titulni stranu a podobné, tak pracuje s materidly, které ¢ekaji az na posledni
chvili, nez tam jsou v té kvalité, v jaké by mély byt. To ¢lovéku ukousne pomérné

vyznamnou ¢ast dne ale i pfesto jsem nemél ty uvahy o tom pfechazet jinam.

Jak VaSe rozhodnuti vnimali kolegové z redakce?

S kolegy jsem tam vychézel velmi dobfe a ti, co ziistavali, tak jim bylo lito, ze s Filipem
odchazime, ale zaroven méli pochopeni, Ze se to déje. Ja s kolegou Nachtmannem jsme
nebyli jedini, ktefi Lidové noviny postupné opoustéli, ale Ze by se na me& kvuli toho, ze

jdu pry¢, né€kdo mracil, to se asi fict nedd. Brali to jako logicky krok.

Jak dileZitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Vas béhem VaSeho

rozhodovani?

Kdybych si chtél nechat jistou pracovni pozici, tak ziistanu v Lidovych novinach,
protoze jak jsem zminil, tak kvtli toho, co mezi mnou a Andrejem BabiSem probéhlo,
tak ta pozice byla relativné pevna. Ale kviili toho, ze jsem chtél délat néco dalSiho a
zajimavého, tak jsem piestoupil jinam. Jistota pracovni pozice v novém projektu je
vzdycky diskutabilni. Musite spoléhat na to, jestli se ten projekt uchyti a bude
dostatecné Zivotaschopny. Je to vyrazné€ nejistejsi krok, nez pokud jste nékde v médiu,

které ma stabilni historii a funguje.

Jaké jsou VasSe postoje ohledné moZného navratu do MAFRY v budoucnosti?

Asi jsem o tom neuvazoval. Nedokdzu vyloucit, Ze nikdy takova situace nenastane.
Neteknu vam tady vétu, Ze uz nikdy bych nesel pracovat do Mafry, pokud ji bude
vlastnit Andrej Babis$. Jsou kolegové, kteti z Lidovych novin nebo z Mladé fronty
odesli, a ted’ tam jsou zpatky, jsou spokojeni a délaji vybornou préci. Takze to asi

neumim posoudit.

61



11. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Myslim, Ze bylo v tu dobu jediné spravné.

62



Rozhovor ¢&. 3- Sabina Slonkova, v MAFRE byla na pozici §éfredaktorky MF Dnes

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste méla zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi$ jako
nékdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v ramci médii, pro které pracujete
nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

Jsem, jak fikate, drzdk. Za vice nez tficetiletou praxi jsem prosla jen malo redakcemi.
Zacinala jsem v devadesatych letech v MF Dnes, kde jsem byla ptes deset let, po ro¢ni
zastavce v Hospodatskych novinach jsem s kolegy zakladala prvni ¢isté onlinovy denik
Aktudlné.cz, nasledné jsem byla pil roku opét v MF Dnes, odkud jsem odchéazela v roce
2014, a od té doby vlastnim a provozuji Neovlivni.cz.

Ctim loajalitu, kdyz jsem pro né¢koho pracovala, nikdy jsem zevnitt firmu nerozbijela

nebo nekverulovala.

2. Jak byste porovnala VaSe predchozi odchody z jinych médii s odchodem

z MAFRY?

Odchézela jsem vzdy ve chvili, kdy mi pfestaly vyhovovat podminky. Z MF Dnes prvné
poté, co redakéni obsah musel ustoupit zajmu inzerenta, z Aktualné poté, co se zménil
majitel a nechtéla jsem pracovat pro Zdeiika Bakalu. Myslim, Ze se na praci projevi,
pokud délate n€kde, kde vas to nebavi a nemate ve vedeni diivéru. Kdyz pro mé takova
situace nastala, odesla jsem. MoZnost, Ze se ptizpusobim, pro mé& nepfipadala v tivahu.

Vyrostla jsem ve svobodnych médiich a na stard kolena se uz ménit nebudu.

3. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodla pracovat?
Za dulezité skute¢né povazuji praci pro nékoho, kdo mi nechava volné pole piisobnosti,
rozhoduje kvalita prace a nikoli politické ¢i obchodni zajmy. Na praci mnoha novinait

je vidét, ze pracuji pro nékoho, koho si nevazi a nejsou loajalni k té znacce. Coz je podle

m¢e z gruntu Spatné.

63



4. Je pro Vas otiazka vlastnictvi médii zasadni, pripadné jak dileZitou roli hraje pri

volbé média, ve kterém chcete pusobit?

Vlastnictvi médii je dualezité, bohuzel v Ceskych podminkach nefunguje to, co
v zahrani¢i, Ze n€kdo vlastni velkd média proto, Ze to povazuje za potiebné a dulezité.
My jsme v tomhle takovi upatlani. Velka ¢eska média si rozdélili oligarchové a nijak se
netajili tim, ze to délaji proto, aby méli "atomovy destnik" proti konkurenci, jak to
nazval Marek Dospiva. Vyjimku tvoii Ivo Lukacovi¢, kterému se podafilo vybudovat
skute¢né vlivné velké médium, kdy do obsahu nezasahuje. Vim to, protoze jsem pro n¢

tocila reportaze a zazila jsem fungovani té firmy.

Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyzZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

JistéZe jsem s tou moznosti byla srozuména, ale jak fikam, vétila jsem, Ze to ustojim.
Byla jsem piesvéd&ena, Ze to pietlaéim. Ze Andreje Babise piesvédéim, Ze nejveétsi
hodnota, kterou firma m4, je jeji ditvéryhodnost. BohuZzel se mi to nepovedlo. V tu chvili
existovala dvé feSeni: podiidit se tomu a stat se soucasti medialni divize politikova

holdingu nebo odejit. Vybrala jsem si druhou cestu.

2. Jak se z VaSeho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné

jestli jste pocitila néjaky primy ¢i nepfimy vliv ze strany nového majitele?

Mluvit o detailech z kuchyné nebudu, co se doma navafi, to se taky sni.

3. Jaké jste vnimala u VaSich kolegti z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?

O postojich kolegi mluvit nebudu, je to jejich svédomi a jejich cesta.

64



4. Jaké okolnosti hraly roli béhem Vaseho rozhodnuti o odchodu z medidlniho domu
MAFRA?

Obecné plati, Ze se naSe pohledy s Andrejem BabiSem na svobodu slova diametralné

lisily, coz se ukazalo v praxi.

5. Meél diivod Vaseho odchodu néjaky vyvoej?

Po pil roce pii navratu do MF Dnes jsem zjistila, Ze spole¢nou fe¢ s Andrejem BabiSem

na redakéni praci nenajdu.

6. Jak dileZitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Vas béhem VaSeho

rozhodovani?

KdyZ jsem déavala Andreji BabiSovi vypovéd’, viibec jsem netusila, co budu délat.
Védéla jsem jen to, ze takto dal pokracovat nebudu a nechci se stat soucasti takového
svéta a popfit vSechno, jak jsem cely dospély profesni Zivot Zila.

Z mého rozhodnuti nasledné vyplynul vznik mého malého vydavatelstvi Neovlivni.cz,
jehoz soucasti je ¢asopis a web. Dokdzala jsem, ze 1 bez opory velkého vydavatelstvi
lze mit v médiich vliv a nastolovat témata. Dikazem mutze byt skutecnost, ze za celou
dekadu, co tu Andrej Babis vladnul, opozice svolala jen dvé mimotadné schiize ohledné
jeho kauz — obé& byly mé. Slo o &api hnizdo a jeho lhani v roce 2016 a v roce 2018

o ptipad syna Andreje BabiSe.

7. Jaké jsou Vase postoje ohledné mozného navratu do MAFRY v budoucnosti?

Névrat do MF Dnes uz neni redlny, vliv tém novindm uz nikdy nikdo nevrati, znacka je

definitivné znicend. Potieti uz osobné do stejné feky nevstoupim.

8. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Jsem rada, Ze se mi dafi od roku 2015 stat na vlastnich nohach a vénovat se na své triko
tomu, co délam cely zivot: tedy svobodnému popisovani toho, co se kolem nés

odehrava.

65



Rozhovor & 4- Markéta Radova, v MAFRE byla redaktorka v regionalni redakci MF Dnes

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste méla zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi$ jako
nékdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v ramci médii, pro které pracujete
nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

Ja jsem spis ta druhd skupina (drzék). M¢& je ted’ pétactyticet a od té doby, co jsem
vystudovala vysokou skolu, tak jsem teprve u druhého zaméstnavatele. Uz od konce
vysky jsem zacala pracovat v Mladé fronté v Ostravé v regionalni mutaci. Vydrzela
jsem tam do roku 2014 a v roce 2015 jsem piesla do regionalniho studia Ceské televize.
Teprve je to miyj druhy zaméstnavatel, takze jsem docela konzervativni, ale na druhou

stranu se nebranim zménam.

2. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodla pracovat?

To je tézk4 otazka. Dulezita je pro mé seridznost média a myslim, ze byla uz od poc¢atku.
KdyZ jsem se rozhodovala pro novinatfskou branzi, tak bych asi brala uplné¢ cokoliv.
Zasadni je pro mé tedy seridéznost, pracovni prostiedi, kolektiv lidi, se kteryma pracuju
a taky to, jestli mam volné ruce a abych nebyla néjakym zplsobem limitovana tifeba co
se ty¢e vybéru témat. Pokud jsou to formalni véci, tak mi to nevadi, ale kdyby mé nékdo

m¢él limitovat obsahové, tak bych byla dost siln¢ proti.

3. Je pro Vas otiazka vlastnictvi médii zasadni, pripadné jak dileZitou roli hraje pri

volbé média, ve kterém chcete pusobit?

Pfizndm se, Ze kdyz vnimam tu realitu t¢ medialni scény, tak je to podle m¢ téma,
na které m¢ nenapadlo se diive zamétovat. KdyZ jsem vstupovala do Mladé fronty
v roce 2004, tak jsem to ani netfeSila. Mozna jsem byla naivni, ale pro mé to coby
pro studentku nebylo diilezité. Brala jsem to jako samoziejmost, Ze vlastnik nezasahuje
do déni v tom médiu, a Ze to je jeden z aspektl, ktery je dulezity hlavné po strance

fungovani toho média a finan¢niho zdzemi pro zaméstnance.

66



Nenapadlo by mé¢, Ze by mé to mohlo néjak limitovat, co se ty¢e ndzorti nebo rozhodnuti
o publikaci nékterych typt ¢lankt. TakZe dfive jsem o tom neuvazovala a dneska to je
pro mé dilezité. Musim fict, Ze se to zm¢nilo asi s riznymi zménami vlastnikt médii
v Cesku, a i s tou zménou vlastnictvi Mladé fronty. Pravé proto musim Fict opravdu
od srdce, Ze si vazim toho, Ze ted’ pracuju v Ceské televizi, protoze ji povazuju
za seriozni médium, které je v dneSni dob€ podle mé, brano pro divéky jako objektivni

tvurce relevantnich nazora.

Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyzZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

Ur¢ité jsem to vnimala a vim, Ze se tehdy fesilo, Ze jsme po BabisSovi, ktery se tehdy
rozvijel coby politik, chtéli, aby nam dal garanci, Ze nebude ovliviilovat obsah novin.
Vim, Ze on to tehdy néjakym zptisobem symbolicky udélal. Takhle zpétné si to uz presné
nepamatuji, ale tuSim, Ze tehdy byla né&jaka slovni nebo i1 pisemnéd garance toho, ze
svymi slovy deklaroval, Ze samoziejm¢ zachova nezavislost tisku. To pro mé bylo

hodné dualezité.

2. Obavala jste se mozného vlivu na redakéni praci ze strany vlastnika Agrofertu

Andreje BabiSe?

Nemtzu fict, Ze by to byly vylozené obavy, pfi nichz bych se tfasla strachy, spi$ jsme

tak ¢ekali, co bude. Bylo to spis§ ocekavani toho, jestli se to miize stat a v jaké formé¢.

3. Jak se z VaSeho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné

jestli jste pocitila néjaky primy ¢i neprimy vliv ze strany nového majitele?

J& jsem méla napiiklad kolegy, kteti pracovali v jinych redakcich MAFRY, jako tfeba
v Sedmicce, kde jsem méla kolegyni, kterd to vnimala jako velky zasah do jeji prace. Ja
coby redaktor tady ostravské redakce, ktery mél na starosti Zivotni prostfedi
na Ostravsku, kvalitu ovzdusi, urbanisticky rozvoj, architekturu a obecné regionalni

véci, tak j& jsem ten vliv na svoji praci nepocitila. Mam kamarady, co pofad pracuji v té

67



regionalni redakci a tikaji, Ze na jejich regiondlni praci ten vliv neni a nebyl. Nicméné

ty noviny se promé&nily jako celek. Asi jiny vliv byl v celostatni redakci.

. Jaké jste vnimala u Vasich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?

KdyZ si vzpomenu na dobu, kdy Andrej Babi§ koupil Mladou frontu, tak si dobie
pamatuji, ze jsme to s kolegy hodné prozivali. V ramci té redakce, ve které jsem ja
pusobila, tak tam je fakt dobra parta lidi a myslim si, Ze tam ta lidsk4 stranka téch vztahii
prevazuje. Je to tak dobry kolektiv, Ze ti lidi jsou takovy soudrzni. Samoziejm¢ Ze jsme

se o tom bavili a probirali jsme to, ale asi to pro nas nebylo Gplné Zivotni téma.

. Jaké okolnosti hraly roli béhem Vaseho rozhodnuti o odchodu z medidlniho domu
MAFRA?

Okolnosti byly jednoduché. Uz jsem tam byla relativné dlouho a citila jsem, ze bych
potiebovala n&jakou zménu. Dostala jsem nabidku piimo z Ceské televize od tehdejsi
Séfky zpravodajstvi a ja jsem na to kyvla. Nebylo to vylozené ze bych se rozhodovala
na zakladé zmény vlastnika, ale spi§ to byla takova souhra ndhod. Nicméné potom
zpétné, kdyz jsem byla v Ceské televizi, tak jsem to vnimala i s ohledem na pfitomnost

Babise v Mlad¢ fronté jako dobré rozhodnuti.

. Mél divod vaseho odchodu néjaky vyvoej?

Byla to souhra ndhod. Pfislo to tak najednou a asi béhem mésice jsem se rozhodla. Kdyz
jsem v roce 2014 odchazela, tak mi bylo tfiatficet a chtéla jsem néjakou novou vyzvu.

Rikala jsem si, Ze by to mohlo byt fajn a Ze by mé& to zase posunulo nékam dal v té praci.

. Jaké jsou Vase postoje ohledné mozZného navratu do MAFRY v budoucnosti?

Asi by se to ted’ odvijelo hodné od toho vlastnictvi a od toho, kam se ty noviny budou
ubirat. Pokud bych vidéla, Ze se néjakym zplisobem ten jejich kredit zase vraci a
zvysuje, tak bych mozna o tom pifemyslela. Ale jsou tam i dalsi faktory. JelikoZ to jsou
papirové noviny, které¢ v dnesni dob¢ uz ten dopad nemaji tak silny. Lidé uz papirové

noviny tolik nekupuji, a tudiz i ten spolecensky dopad vasi prace neni az takovy. M¢

68



na té praci prave bavi to, Ze témata, kterd jsou fajn a dilezitd, tak je mizu néjakym

zpusobem rozsifovat a aby tfeba troSku rezonovaly v néjaké skupiné.

8. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Rozhodné€ pozitivné. ZkuSenost v Ceské televizi vnimam urc€ité pozitivné a osobnostné

mi to hodné dalo.

69



Rozhovor &. 5- Dalibor Martinek, v MAFRE byl vedoucim ekonomické rubriky a zastupcem

Séfredaktora Lidovych novin

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste mél zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi§ jako
nékdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v ramci médii, pro které pracujete
nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

J& jsem za svoji kariéru v novinach prosel asi Sesti — sedmi redakcemi. Nikdy ne proto,
ze bych zamérné chtél ménit redakce. Vlastné je mi vnitiné blizké byt né¢kde dlouhou
dobu a zavidim zaméstnanclim posty, ze jsou n¢kde ctyficet let a pak jdou do dichodu.
V téch médiich to moc nejde. Bud'to se tvofi néco nového, nebo mate nové vyzvy a
odchazite na nové misto. Ja jsem takhle tfeba odeSel do Hospodatskych novin, jelikoz
jsem dostal vyzvu: ,,Pojd’ ndm pomoct s Hospodatfskymi novinami®, tak jsem Sel. Byl
jsem tam $est let. Pak jsem dostal vyzvu z Ceské televize: ,,Pojd’ n4m pomoct s pofadem
v Ceské televizi“. V Ceské televizi jsem dostal vyzvu: ,,Pojd’ nAm pomoct zalozit denik
E15“ a pak jsem dostal vyzvu: ,,Pojd’ do Lidovych novin“. Takze téch mych ptesunti je
vlastné hodné, aniz by je Clovek vylozené chtél. Nesouvisi to nijak s t€émi majiteli.
Kazdé médium ma néjaky zamér, chce ho néjak naplnit, ale za par let se to tfeba zméni

a ¢lovek jde zase dal.

2. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodl pracovat?

Na novinafiné je skvélé, ze vzdycky jste svlj pan a vzdycky délate to, co chcete.
Samoziejmé jsou né&jaci §éfove, majitelé, ale kdyby majitel mluvil do toho, jak mam
pracovat nebo o ¢em mam psat, tak tam by byla vZdycky kone¢na. Novinat mé velkou
vyhodu, Ze kdyz je v dobrém novinaiském prostfedi a mé prostor pro svoji praci, mize
byt svym panem, at’ to souvisi s jakymkoliv majitelem. Mlze pfijit za ministrem,
premiérem nebo miliardafem a ti ho vzdycky respektuji, trochu se ho boji a zaroven mu

daji ¢as a feknou mu svoje myslenky.

70



3. Je pro Vis otiazka vlastnictvi médii zasadni, pripadné jak dileZitou roli hraje pri

volbé média, ve kterém chcete pusobit?

Tieba u deniku E15, tvofil se novy projekt, ktery mél dobry obchodni koncept
zkopirovany z ciziny a zaroven chtéli mit nezavisly obsah. Kazdy novinaf, ktery tam
Sel, tak se ptal, kdo je majitelem tohohle projektu, aby nebyli na n€kom zavisly a museli
podle n¢koho tvofit obsah. Odpovéd’ od $éfa, ktery to mél na starost, byla, Ze to je fond
riznych investorii. Tak si feknete, Ze to zni nezavisle a jdete do toho. Ale samoziejmé
se pak dozvite, ze hlavni majitel je jenom jeden a mozna je to p€kny hajzlik. V tomto
ptipad€ pan Savov, ktery se k vlastnictvi E15 nikdy nepfiznal, ale vlastné ji ovladal.
Do obsahu ani redakce nezasahoval, takze novinatska prace byla v potadku, ale to, ze
ten vlastnik tfeba neplati dané, krade nebo nékoho vrazdi, to vy nikdy nemuizete védét.
Pan Bakala, vlastnik Economie, ktery kupoval véci, aby je finan¢né zhodnotil a kdyz je
finan¢né zhodnotil, tak si koupil jesté¢ média. Pofidil si Economii proto, Ze na to mél a
mohl ji vlastnit. Nijak do ni nezasahoval, vSechno fungovalo dobfte, ale vlastné ne tak
uplné. Majitel, ktery se o ty média nestara, protoze to je pro néj pouze investice,
respektive takovy ,,atomovy kuftik*, tak mu nikdy nebudou fungovat dobte. Tim chci
fict, Ze majitele si v podstaté nevyberete. Majitel je n€kdo, kdo vlastni média, protoze
ma hodn¢ penéz, ale neni to vyloZené né€kdo, kdo ty média pietvari.

Majitel je vzdycky dilezity, nékdy do nich mize zasahovat, n€kdy ne, ale ty zasahy jsou
jiného charakter. Neni to tak, ze fidi, co se napiSe nebo urcuje obsah, ale zasahuje

napiiklad tak, ze si tam dosadi svého ¢loveka, ktery je slaby a ohne zada.

4. Jakym zpiisobem se odraZelo vlastnictvi médii, pro které jste béhem Vasi kariéry

pracoval?

Naptiklad kdyz Babis$ koupil Mafru, tak si tam vzal Istvana Léka, aby mu obhospodatil
Lidové noviny. Cely tym Istvana Léka se z redakce Ceské pozice piesunul do Lidovek,
aby mu ovladli nové noviny. Cili vliv majitele je ten, Ze si tam dosadi svého Istvana
Lékanebo jiné ,,vlezdotitky*, ktefi chtéji penize nebo vliv. Ti se tak stanou $éfredaktory
a obsadi zasadni pozice. Tim si ten majitel zajisti, Ze to médium funguje tak, jak

pottebuje. Takze to je ten zplsob fizeni média majitelem.

71



5. Jak byste porovnal VaSe predchozi odchody zjinych médii s odchodem
z MAFRY?

Kdyz se zacalo spekulovat o tom, Ze si Babis jede koupit média, tak do té doby vSechny
ty hlavni média — Mafru a Economii vlastnili némecti investofi, protoze jim to
ekonomicky vynaselo. Do obsahu nijak nezasahovali a méli tady né¢jakého manazera,
chudaka, ktery tady sedél jako generalni feditel a jednou za rok se tady ukazal, ale jinak
jezdil do Némecka za svoji rodinou. S poklesem tiskovin ten jejich business koncil a
pro né to prestalo byt zajimavé. Média zacali kupovat cesti oligarchové a Babi§ v tom
roce 2013 taky néjaké médium chtél. V €ervnu roku 2013 Babis letél do Némecka, aby
jednal o ndkupu Blesku, a kdyz uz to mél skoro nakoupeno, tak se sdm chlubil, ze
pteletél do jiného némeckého mésta a od jiné rodinné firmy koupil Mafru. JelikoZ on je
,hajzlik*, tak dal signal do ceskych médii, ze néco koupi, a vSichni si mysleli, Ze to bude
Blesk. Jenze ud¢lal kuliSarnu a koupil Mafru. Tim se vysmal ¢eskym novinaiim a my
jsme tehdy v Lidovkach vydali ¢lanek, Ze Babi§ jede koupit Blesk-Ringier.

KdyZ slavnostné oznamil, Ze kupuje Mafru, tak se nam pftiSel vysmat do redakce, ze
jsme blbi a napsali jsme ten ¢lanek blbé. Takze okolnosti odchodu z Mafry s sebou nesly

tyhle neobvyklé udalosti.

Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyzZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

Par dni poté, kdy Andrej Babis volal Honzovi Kélalovi ,,ze kluci asi nevédi, s kym si
zahravaji®, pfisel fict k ndm do redakce, Ze nas teda koupil a Tomas§ Némecek mu dal
okamzitou vypovéd’. Rekl, Ze chce ponechat nezavislost médii, ale o$éfoval si nas tim,
ze dal nového teditele a nového $éfredaktora.

V téhle atmosféfe jsme uz vSichni védéli, na ¢em jsme a vSichni jsme se Sli ozrat.
VSsichni to brali tak, ze to je konec a vSichni budeme slouzit né¢imu zajmu. Kdyz Mafru
vlastnili Némci, tak ti z toho chtéli jen penize.

Pulka lidi v redakci se tvéfila, Ze nevi, kdo je Andrej Babis, a ptlka lidi to samoziejmé
uz veédéla. Naptiklad slavnéd novinaika, ted’ uz pisici v Deniku N, Petra Prochazkova,

védéla, kdo je Andrej Babis$, a presto tam zistala dalSich pét let. Asi ji bylo jedno, cemu

72



slouzi. Pualka lidi uz v té dob¢ védéla, ze musi skondit, a zacali hledat, kam by tak zhruba
Sli. Dalibor Balsinek si hned zacal hledat investora, ktery by ho zalozil a podpofil jeho
novy projekt Echo24. Na podzim to zacalo padat, ptlka redakce odchazela do jinych
médii. Ne, Ze by Andrej Babis fikal, co se ted’ bude psat, ale vnimali jsme to tak, ze to

je zmeéna kurzu toho média.

2. Obaval jste se moZzného vlivu na redakcni praci ze strany vlastnika Agrofertu

Andreje BabiSe?

Tak za prvé se ni¢eho nebojim. Tenkrat probihaly parlamentni volby a méli jsme
v redakci debatu, kde jsme pozvali i Andreje BabiSe. V rdmci pfedvolebni debaty jsme
méli kazdy napsat n¢jaky clanek a ja jsem se BabiSe zeptal, ze kdyby vyhral volby a stal
se ministrem nebo premiérem, jestli to nebere jako stiet zajmu, kdyz je politik a zaroven
majitel tolika podnikii a médii. On mi na to Uto¢né odvétil: ,,Vam se nelibi, ze
zaméstnavam Ceské obCany?*.

V ten moment jsem pochopil, ze s tim ¢lovékem neni moznd zddnd debata a ze tam
nemuzu zUstat. On se stal finan¢nim vlastnikem média, ale viibec nepochopil myslenku

nezavislosti médii.

3. Jak se z VaSeho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné

jestli jste pocitil néjaky primy ¢i nepiimy vliv ze strany nového majitele

Novy vlastnik se neprojevil skrze zménu redakéni prace, ale spis tak, Ze si na vrcholné

pozice nasadil lidi, kteti pro néj bez problému ohnuli hibet.

4. Jaké jste vnimal u Vasich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?
Pulka lidi chépala, ze s BabiSem to neptijde. On je nastaveny myslenkové tak, ze bud’
mu vSichni slouzi, nebo jsou jeho neptatelé. V téhle atmosfére jsme uz vSichni védeli,
na ¢em jsme, a vSichni jsme se $li ozrat. Pllka lidi dala pozdé&ji vypovéd’. Daliborovi

Balsinkovi se podafilo rozjet projekt Echo24 a odtahl tam patnact — dvacet lidi.

5. Jaky dopad méla zména vlastnika na Vasi tviiréi svobodu?

73



10.

Ne, ze by mi nékdo fikal, jak mam psat a pracovat, ale Babis je myslenkové n¢kde jinde.

Védel jsem, ze to dale nepujde.

Mél duvod vaseho odchodu néjaky vyvoj?

Vyvoj to nemélo. Sdm jsem védél, ze kdyz to médium zmeénilo kurz, tak ja toho nechci

byt soucasti. Dostal jsem vyhodnou nabidku jit do Economie. Tak jsem Sel.

Jak VaSe rozhodnuti vnimali kolegové z redakce?

Tam vSichni védeli, jak to je. Lidi, kteti chtéli odejit, tak na konci roku odesli, a pak uz
tam sed¢li lidi od Istvdna Léka. Uz jsme v&déli, Ze tam nepatiime. Nektefi, kteti o tom

zase tolik nepfemysleji, tam zlstali a je jim to jedno.

Jak dileZitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Vas béhem VaSeho

rozhodovani?

KdyZ jste nékde zaméstnand a berete néjaké penize a ted’ mate odejit, protoze pfiSel
Babis, tak to ¢loveék hodné zvazuje. V ten moment si fikate: ,,Kde budu hledat praci?*,
,Kde mi daji stejné penize?*, takZe to byl mimo jiné i obrovsky ekonomicky tlak
na vSechny. Ja jsem v té dobé& dostal nabidku za vyssi penize do Economie, takze ja jsem
s tim nem¢l problém.

Jaké jsou VaSe postoje ohledné mozného navratu do MAFRY v budoucnosti?

Do Mafry? (smich) Ne.

Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Urcité to povazuji za spravné rozhodnuti. Ja bych nemohl pod BabiSem pracovat.

74



Rozhovor €. 6 — Dalibor BalSinek, byl clenem pifedstavenstva MAFRY a $éfredaktorem

Lidovych novin

Profesni kariéra a obecny pohled na vlastnictvi médii:

1. Kdybyste mél zhodnotit Vasi dosavadni kariéru v médiich, vnimate se spi§ jako
nékdo, kdo inklinuje ke zménam/piechodiim v ramci médii, pro které pracujete
nebo jste naopak tzv. drzak, ktery v konkrétnim médiu v ramci profese rad

zastava?

Néco jiného to bylo, kdyz €lovek sbiral zkuSenosti. Do mych pétadvaceti let jsem
pracoval v regionalnim tydeniku, pak jsem pracoval v celostatnim deniku — v Lidovych
novinach, ptsobil jsem jako televizni politicky reportér na TV Nova a kdyz vypukla
véalka o Novu, tak uz jsem se nechtél vratit na obrazovku. Mezitim jsem vedl sviij prvni
casopisecky projekt, ale kdyz jsem se nedohodl na tom, jak by se to dale mélo vyvijet,
tak jsem se zpatky vratil na Novu, kde jsem se staral o marketing. V té dob¢ jsem byl
relativné mlady, takZe t€ch moznosti bylo hodné.

Ve vydavatelstvi ¢asopisu Tyden, jsem pusobil deset let udélal jsem tam dalsi dva
projekty — Casopis Instinkt a Ned€lni noviny. Dalo by se fict, Ze tehdy jsem byl hodné
zaddanym medidlnim manazerem, tak jsem si mohl vybrat, do kterého média pijdu a
nabidli mi misto v pfedstavenstvu Mafry. Tam bych asi zGstal, kdyby Mafru nekoupil
Andrej Babi$. Z principu si myslim, Ze je dobré, kdyZ za¢inajici novinaf vyzkousi vice
formati. Dneska je to uz trochu jiné, jelikoz vas ta profese nuti k tomu, abyste se naucili
mluvit, pracovat s audiem, a i s videem. Pfed témi pétadvaceti lety ty moznosti diky
tomu digitalu nebyly. I my s Echem jsme nejdiiv méli takovy pokus o Echo TV, pak to
finan¢né nefungovalo, tak jsme to déle nerozvijeli. Co se tyka téch zkuSenosti, tak uz
asi neni nutné, aby museli mladi lidé zkouset ty mista tak, jako jsem je tehdy zkousel
ja.

Z principu jsem otevieny zménam, co se tyce technologii, ale v principu jsem loajalni a

Echo24 uz délam deset let.

75



2. Jaké faktory musi spliiovat médium, abyste se pro néj rozhodl pracovat?

Pomérné Casto jsem prestal délat tu klasickou novinatskou praci a zacal jsem d¢lat tu
fidici, takze ja jsem trochu v jiné pozici nez novinaf, reportér nebo komentator. Jsem
spi§ zvykly lidi fidit a médium vytvaiet. Trend posledni doby je individualizace
jednotlivych novinait. Instituce jako celek jsou v pomérné velké krizi, a to i zatézi
distribuce a inzerce. Myslim si, ze to uz ty velké medialni skupiny nemaji Sanci dobie
ptekonat. Co funguje, tak jsou solitérni novinafi, kteti vytvareji svoje blogy a podcasty,
1 kdyz to teda neni jednoduché. Taky miizou dobfe fungovat malé a stfedni

vydavatelstvi, které jsou schopny mnohem snadnéji reagovat na néjaké zmeény.

3. Je pro Vis otiazka vlastnictvi médii zasadni, pripadné jak dileZitou roli hraje pri

volbé média, ve kterém chcete pusobit?

Zasadni otazka to urcité je. Némci, ktefi vlastnili Mafru, tak ty v podstaté zajimaly jen
ekonomické vysledky, nikoliv ten obsah. V piipadé¢ Echa jsem se vzdycky s tim
vlastnikem urcitym zptsobem souznél, méli jsme shodu a vnimali, Ze ta redakce je

autonomni. V principu je to jedno, kdo je vlastnik, ale zaleZzi, jak se ten vlastnik chova.

4. Jakym zpiisobem se odraZelo vlastnictvi médii, pro které jste béhem Vasi kariéry

pracoval?

Neodrazelo se to.

5. Jak byste porovnal VaSe predchozi odchody zjinych médii s odchodem
z MAFRY?

Tak odchod z Mafry byl vylozené¢ vynuceny. Moje situace, kdyz jsem byl
v predstavenstvu Mafry, byla trochu jind. Oznamil jsem, Zze nechci dale kandidovat
na funkci a odeSel jsem hned, kdyz Andrej Babi$ tu spole¢nost prevzal.

Tam byl rozdil, ze Andrej Babi§ oznamil nakup té spolecnosti n€kdy v €ervnu, ale jeho
managment tam nastoupil az po volbach né¢kdy v listopadu. Do té doby redln¢ nemé¢l

Andrej Babis ani nikdo z jeho managmentu na to vydavatelstvi vliv, protoze tam nebyli.

76



Zmeéna vlastnictvi 2013:

1. KdyzZ v roce 2013 skupina Agrofert koupila MAFRU od piivodniho némeckého

vlastnika, jak zasadni faktor to pro Vas byl?

V té dob¢ jsem si viibec nedovedl pfedstavit, Ze bych tam dale pracoval.

2. Obaval/a jste se mozného vlivu na redakéni praci ze strany vlastnika Agrofertu

Andreje BabiSe?

Mozného vlivu jsem se urcit¢ obaval. Tak tfeba ten telefonat s Kalalem, nebo unikla
nahravka s Markem Pfibilem z Mlad¢ fronty, ve které Andrej Babi$ ukoluje redaktora,

koho ma sesttelit, s jakym tématem vyjit ven atd.

3. Jak se z VaSeho pohledu odrazila zména vlastnika na redakéni praci? Eventualné

jestli jste pocitil néjaky primy ¢i nepiimy vliv ze strany nového majitele

To vydavatelstvi mu nijak neslouzilo, ale zaroven ten psychologicky moment v podobé
té nahravky hovoru s Janem Kélalem ukazoval, Ze uz se néjakym zptsobem snazil ziskat
v Maffe vétsi pfizen. TakZe ta zména se tam neprojevila formou ptikazu, ale néjaké

atmosféry.

4. Jaké jste vnimal u VaSich kolegii z redakce po zméné vlastnictvi nalady a postoje?
V Lidovych novinach pracovalo pies sto padesat lidi a s t€émi klicovymi jsme méli shodu
na tom, ze odejdeme. Bud’, Ze sezenu penize a néco zalozim, nebo se rozprchneme

né¢kam jinam.

Pak jsme se tedy domluvili s klicovymi lidmi, Ze zaloZzime svij vlastni projekt.

71



5. Jaky dopad méla zména vlastnika na Vasi tviiréi svobodu?

Nemtzu fict, Ze by to mélo dopad na tvir¢i svobodu. Aby to nebylo okaté, tak kdyz
odesel Robert Casensky, tak na jeho misto pfisla Sabina Slonkova. Vlastnik miize
protlacit né¢jaka sva témata, ale to médium se nedd nikdy ovladnout. Pokud tam existuje

n¢jakad skrytd, ale ziejma rezistence, tak se to vzdycky projevi.

6. Jaké okolnosti hraly roli béhem Vaseho rozhodnuti 0 odchodu z medidlniho domu
MAFRA?

VéEdél jsem, Ze nemuzu pro Andreje Babise pracovat ptedevSim proto, Ze ma politickou
stranu a politické zajmy. To byl pro m¢ ten zakladni problém a bylo jedno, jestli mél
levicové, pravicové, progresivni nebo konzervativni smysleni. Jde o samotnou podstatu

toho, Ze politické strany by nem¢la vlastnit média.

7. Meél diivod Vaseho odchodu néjaky vyvoj?

Ten mij odchod byl rychly. Oni samoziejmé chtéli, abych tam zstal, ale j& jsem jasné
fekl, ze uz tam byt nechci. Tenkrat jsem mél smlouvu, kterd mi koncila v lednu roku
2014 a mélo se jednat o jejim prodlouZeni, ale ja jsem o tom jednat necht&l. Cekal jsem
na ukonfeni mandatu a ono nemé¢lo smysl délat n¢jaké scény demonstrativniho
odchodu. To by se mi kazdy vysmal a ja nejsem ani takovy typ odborarského
Séfredaktora. Koupil to clovek, jaky to koupil, a my mame volbu bud’ s nim pracovat,

nebo odejit.
8. Jak VaSe rozhodnuti vnimali kolegové z redakce?
Rada z nich uz tu vypovéd’ dala. Bylo to trochu koordinované a védgli, Ze shanim penize

na novy projekt a pocitali s tim, Ze néco nového vznikne. Lidé jako Lenka Zldmalova,

Daniel Kaiser, Martin Weiss a Tomas Némecek dali vypovéd a j& jsem je zaméstnal.

78



9. Jak dileZitou roli hrala jistota pracovni pozice pro Vas béhem VaSeho

rozhodovani?

No samoziejmé jsem piiSel o penize a postaveni a zacinal jsem od zacatku. Pronajali
jsme si kancelafe na Malostranském nédmésti, pofidili jsme si pocitace a nic jiného
nebylo. My jsme defacto méli jen ty naSe jména, ¢ast ¢tendit Sla za nami, ale nebylo to
jednoduché obdobi. Andrej Babi§ byl v prvnim vladnim obdobi skutecné agresivni a
vyhrozoval riznym lidem vcetné nas. Tenkrat piisla divné kontrola z finanéniho tfadu,
nemusel to tfeba chtit on, ale asi se mu n¢kdo chtél zavdécit. Spolecnost se chovala
jinak, nez se chova dnes. Dneska je nad4vat na BabiSe naprosto bezpecné, ale tenkrat
Andrej Babi$ vyvolaval strach a obavy. My jsme se setkali s tim, Ze kdyZ jsme zaloZili
Echo24, tak nas tenkrat poucoval Erik Tabery, $éfredaktor Respektu, Ze nemadme rozum
a ze Andrej Babis je hrozné zajimavy ¢lovék, Ze mu volal a pry nikomu nechce ublizovat
a at mu dame Sanci. Takovych lidi byla ohromna spousta. TakZze my jsme §li vlastné
do existen¢niho rizika, ale tenkrat nikdo nechapal, jaké riziko Andrej Babi$ pfedstavuje,
a co v ném je. Rada téch lidi, ktefi jsou dnes ti nejvétsi babiSobijci, byli ti, ktefi kdyz
jsme zakladali Echo, schovani n€kde v koutku spis tu situaci zneutralizovali. Tehdy Sel

z Andreje Babise strach, a dokonce se u nas v Echu bdly firmy vefejn¢ inzerovat.

10. Jaké jsou Vase postoje ohledné moZného navratu do MAFRY v budoucnosti?

Ja nemdm rad korporace obecng. I v t&€ Mafie jsem jim tam dé€lal trochu ¢aru ptes rozpocet.
Ty korporace jsou byrokratické, zkostnatélé a ja jsem tam pfiSel z relativné malého a
pruzného vydavatelstvi a chtél jsem po nich néjakou praci, a to narazelo na odpor. Takze ja
si uz nedokdzu pfedstavit, ze bych se nechal zamé&stnat v korporaci obecné. Poslednich deset
let, kdy jsem autonomni i ekonomicky, tak by to bylo pro mé t¢zké se i objevit na n¢jakych
korporétnich poradach. Korporace je opakem toho, Ze sami rozhodujete a nesete za sva

rozhodnuti zodpovédnost.

11. Jak hodnotite VaSe rozhodnuti s odstupem ¢asu?

Urcité jsem tenkrat nemél jinou moznost. Musel jsem odejit, protoZe bych tam byl nest’astny

a nespokojeny. J4 hlavné¢ musim véfit tomu, co délam a tam bych tomu véfit nemohl. Byt

79



si myslim, ze 1 Andrej Babis se trosku posunul, a i to jeho druhé funkéni obdobi bylo trochu

jiné, nez to prvni, ale v té dob€ Zadna jind moZznost prosté nebyla.

80



