Mgr. Jitka Šťávová, Ph.D.

Diplomová práce

Divadelní poetika Rudolfa Steinera

Rudolf Steiner's Theatre Poetics
Anotace:
Diplomová práce pojednává o umlecké koncepci Rudolfa Steinera, zamenou na umní divadelní. Práce se nejdíve sousteuje na Steinerv život, základní pojmy a myšlenky z hlediska anthroposofie, duchovní vdy, u jejíhož zrodu Rudolf Steiner stál. Steinerv život i anthroposofie jsou dležitými vodítky pro pochopení Steinerova pojetí divadla, které je zárove hlavním tématem diplomové práce. Zvláštní pozornost …více
Abstract:
The thesis discusses Rudolf Steiners conception of art and especially theatrical art. First, the thesis focuses on Steiners life and fundamental views and thoughts from the anthroposofical point of view. The main theme of this thesis is focused on particular staging means. With special attention I deal with two staging constituents developed for years in Steiner artistic work. It is the area of the …více
 

Klíčová slova

Rudolf Steiner (1861-1925) vdec umlec spisovatel známý pedevším jako zakladatel duchovní vdy anthroposofie velký znalec J. W. Goetha iniciátor nového pohybového umní-eurytmie a specifického ztvárnní ei autor mnoha duchovn-filozofických spis vlastní divadelní poetiky a 4 mysterijních dramat. Anthroposofie duchovní nauka vzniklá na poátku 20. století jejíž podstatou je poznání lovka zamené pedevším na sebepoznání a jeho spojitost se svtem vnjším piemž poznání sebe sama i svta kolem sebe spolu vždy úzce souvisí. Anthroposofie se zabývá pedevším otázkami po duchovním pvodu lovka jeho vlastní podstat a smyslu vcí jakož i po existenci a svébytnosti nadsmyslových svt je tedy jakousi cestou k sebeuvdomní a k duševním výsledkm pozorování podle pírodovdecké metody. Trojlennost lidského organismu jedna ze základních myšlenek anthroposofie založená na tezi že lidská bytost nemá jenom dv podstatn odlišné složky jak tomu bylo ureno kesanskou církví ale ti tlo duši a ducha. lovk má tedy tlo jímž souvisí s fyzickým svtem duši kterou vytváí svj vlastní vnitní svt a ducha jímž se spojuje s ním nadsmyslovým ale nesubjektivním co trvá a psobí ve svt. Reinkarnace další podstatná souást anthroposofického myšlení. O lidském já anthroposofie hlásá že i po smrti trvá dále v duchovním svt kde zpracovává zkušenosti z uplynulého života mní je v trvalé duchové kvality ale pak se opt vtluje na Zemi aby pokraovalo ve svém vývoji. Na rozdíl od východní filozofie je reinkarnace z hlediska anthroposofie vnímaná jako možnost dalšího vývoje a zdokonalování. Nadsmyslový duchovní svt svt který se skrývá za hranicemi lidského smyslového vnímání ke kterému je však možné dospt rznými meditacemi a zasvceními u Steinera též prostednictvím jeho tzv. mysterijních dramat. Tento svt odkrývá lovku možnost pravého poznání svta lidské existence a pedevším možnost sebepoznání. Mysterijní dramata cyklus Steinerových ty dramat jehož obsahem jsou souhrnné poznatky uení anthroposofie o lidstvu i lovku jako samotné individualit a cestách z pozemského (smyslového) svta do nadpozemské (nadsmyslové) íše. Umní mysterijní dramatiky je individuální forma cesty poznání k duchu. Takové umní je myšlené jako inicianí proces pedvedeným ped a pro veejnost. Duchovní (spirituální) realismus základní princip mysterijních dramat. V dramatech dle Steinerových princip jsou oblasti lidského nitra a nadsmyslového svta vyjadovány realisticky a neexistují zde ostré hranice mezi svtem reálným a nadsmyslovým. Taktéž postavy a události z tohoto nadsmyslového svta nejsou chápány jako urité symboly ale jako reálné duševní zážitky a skutené prožívání jedinc. Ztvárnní ei jedna ze stžejních složek Steinerovy koncepce umní. e je zde chápána jako prostedek vyjádení ducha. V každém jazyce a jeho slovech ve všech slabikách a hláskách se vždy odráží pocity lovka doplnné gesty a pohyby. Každá souhláska odráží touhu duše zobrazit vnjší svt zatímco samohláska je vyjádením vnitního duševního prožívání. Každý jazykový projev je souasn vyjáden i podpoen tzv. eurytmickým pohybem. Eurytmie druh pohybového umní které formou vnitních specifických pohyb a gest zachycuje rzné kvality hlásek a tón. Základem eurytmie je recitace nebo hudba kterou eurytmisté pevádjí pohybem a gesty na jevišt. Steiner ji chápal jako viditelnou e a viditelný zpv. Existují dv základní podoby pohybu eurytmist pohyb charakteristický výrazovými gesty pi vyjadování samohlásek a významová gesta znázorující souhlásky. Eurytmickým pohybem je možné vyjádit hluboké a vnitní pochopení a procítní ei a hudby práv tím že ono slyšitelné se adekvátn objevuje ve viditelném. Eurytmie je obecn chápána jako umní které
 
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 30. 6. 2006

Obhajoba závěrečné práce

  • Obhajoba proběhla 18. 9. 2006
  • Vedoucí: Mgr. Pavel Klein, Ph.D.

Citační záznam

Plný text práce

Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:
  • světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta