Bc. Tereza Hlavizňová
Bachelor's thesis
Metodiky hry na flétnu v 18.století
Methodology of playing flute in the 18th century
Abstract:
Záměrem této bakalářské práce je srovnání tří metodických spisů (Jacques Martin Hotteterre - Principes de la Flûte Traversière 1707, Johann Joachim Quantz - Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen 1752, Johann Georg Tromlitz - Ausführlicher und gründlicher Unterricht die Flöte zu spielen 1791) zabývajících se hrou na příčnou flétnu v průběhu 18. století. Analýze byly podrobeny čtyři …moreAbstract:
The aim of this excerpt is a comparison of three methodological treaties .. that record the ways of teaching to play the flute throughout the 18th century. Four thematic approaches have been analysed – the historical development of the flute, the body positioning at playing, holding of the instrument and approach creation. The text tries to find common and different hints at the ways of treating particular …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 30. 5. 2011
Identifier:
https://is.muni.cz/th/rmls6/
Thesis defence
- Date of defence: 29. 6. 2011
- Supervisor: PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D.
- Reader: doc. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsBachelor programme / field:
General Theory and History of Arts and Culture / Theory and Practice of Ancient Music
Theses on a related topic
-
Interpretace koncertu A dur QV5:217 J. J. Quantze na modelu jeho flétny
Anežka Levová -
Johann George Tromlitz: Ausführlicher und gründlicher Unterricht die Flöte zu spielen. Překlad částí metodiky hry na barokní příčnou flétnu věnujících se podstatným ozdobám a jejich srovnání s jinými nástrojovými metodikami 18. století
Lucie Hagenhoferová -
Barokní příčná flétna v 21. století
Pavlína Zámečníková -
Srovnání způsobu hry a interpretace na barokní traverso a flétnu současného typu
Anežka Šejnohová -
Barokní příčná flétna a historický vývoj názorů na interpretaci flétnové literatury
Andrea KOPSOVÁ -
Interpretace Partity Johanna Sebastiana Bacha pro flétnu sólo a-moll BWV 1013 současnými interprety
Yanina Aliakhnovich -
Současné trendy ve výuce hry na příčnou flétnu na ZUŠ v České republice
Aneta Herková -
Vývoj metodik hry na traverso v 20. a 21. století a jejich aplikace v praxi
Pavlína Kavulová