
Česká zemědělská univerzita v Praze 
 

Provozně ekonomická fakulta 
 

Katedra ekonomických teorií 
 
 

 
 
 
 

Bakalářská práce 
 

Význam a přínos vysílání Rádia Svobodná Evropa pro 
nedemokratické státy 

 
 
 

Kateřina Černíková 
 
 
 
 
 

© 2011 ČZU v Praze 
 



 
 

 

 

. 



 
 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čestné prohlášení 

 

Prohlašuji, že svou bakalářskou práci „Význam a přínos vysílání Rádia Svobodná 

Evropa pro nedemokratické státy " jsem vypracovala samostatně pod vedením vedoucího 

bakalářské práce a s použitím odborné literatury a dalších informačních zdrojů, které jsou 

citovány v práci a  uvedeny v seznamu literatury na konci práce. Jako autorka uvedené 

bakalářské práce dále prohlašuji, že jsem v souvislosti s jejím vytvořením neporušila 

autorská práva třetích osob. 

 

V Praze dne 29. července 2010            ___________________________ 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

 

Ráda bych touto cestou poděkovala vedoucí mé bakalářské práce Ing. Evě 

Kaňkové, Ph.D. a panu Pavlu Pecháčkovi, bývalému prezidentovi Rádia Svobodná 

Evropa, se kterými jsem na tvorbě této bakalářské práce spolupracovala. 

 



 6 

Význam a přínos vysílání Rádia Svobodná Evropa pro 

nedemokratické státy 

 

The importance and the benefits of broadcasting Radio 

Free Europe for non-democratic countries 

 

Souhrn 
 Předložená bakalářská práce je zaměřena na způsob a princip fungování Rádia 

Svobodná Evropa. Pozornost je soustředěna zejména na vliv vysílání této rozhlasové 

stanice na společnost od minulosti až po současnost. Literární rešerže byla zpracována na 

základě odborné literatury na dané téma a věnuje se celkovému průřezu existence této 

rozhlasové stanice.  

 Praktická část se zabývá konkrétními informacemi o tomto rádiu a analýze vlivu 

vysílání na konečné konzumenty. V neposlední řadě je zde řešen princip toku finančních 

prostředků, mzdové otázky a daňové politiky. 

 Tato bakalářská práce vychází z konkrétních poznatků získaných z dostupné 

literatury a odborných článků a z osobních poznatků a zkušeností zainteresovaných osob.  

 

Summary 
 This bachelor thesis is focused on the method and principle of operation of Radio 

Free Europe. The attention is focused mainly on the affect of radio station on the societies 

from past to present. The literary glossary based on publicattions on this topic and overall 

cross-section existence of this radio station. 

 The practical part deals with specific information about this radio broadcaster, and 

the analysis of its impact on final consumers. Finally, there is a solution principle of the 

flow of financial resources, payroll and tax policy issues. 



 7 

 The Bachelor’s Essay is based on the facts gained from the available literature and 

professional articles but mainly from personal knowledge and experiences of people who 

were involved.  

 

Klíčová slova: rádio,  stanice,  vysílání,  vliv, svoboda,  objektivita, informace, význam, 

komunismus, diktatura 
 

Keywords: radio, station, broadcasting, influence, freedom, objectivity, information, 

meaning, cummunism, dictatorship 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 8 

Obsah 

1 ÚVOD.....................................................................................................11 

2 CÍL PRÁCE A METODIKA ................................................................12 

2.1 CÍL PRÁCE...........................................................................................................12 

2.2 METODIKA ..........................................................................................................12 

2.2.1 Studium dokumentů ...................................................................................... 12 
2.2.2 Individuální rozhovory ................................................................................. 13 

3 LITERÁRNÍ REŠERŠE .......................................................................14 

3.1 ROZHLASOVÁ STANICE RÁDIO SVOBODNÁ EVROPA ...........................................14 

3.1.1 Rozhlasová stanice....................................................................................... 14 

3.1.2 Rádio Svobodná Evropa............................................................................... 14 
3.1.3 BBG............................................................................................................. 15 

3.2 HISTORICKÝ VÝVOJ RÁDIA SVOBODNÁ EVROPA ................................................15 

3.2.1 Počátky vysílání ........................................................................................... 15 

3.2.2 Logo rozhlasové stanice RFE....................................................................... 16 
3.2.3 Vysílání z Mnichovské centrály .................................................................... 17 

3.2.4 Program vysílání ......................................................................................... 19 
3.2.5 Historie rušiček............................................................................................ 20 

3.2.6 Špionážní aféry a atentáty ............................................................................ 21 
3.3 RÁDIO SVOBODNÁ EVROPA PŘED A PO ROCE 1989..............................................23 

3.3.1 Reportáže z Václavského náměstí ................................................................. 23 

3.3.2 Z Mnichova do Prahy................................................................................... 23 
3.3.3 Vysílání z Prahy........................................................................................... 24 

4 PODSTATA RFE A JEHO VLIV NA SPOLEČNOST ......................25 

4.1 SVOBODA PROJEVU .............................................................................................25 

4.2 VLIV NA SPOLEČNOST .........................................................................................26 

5 FINANCOVÁNÍ RFE ...........................................................................27 

5.1 TOK FINANČNÍCH PROTŘEDKŮ ............................................................................27 

5.1.1 Rozpočet ...................................................................................................... 27 



 9 

5.1.2 Výše rozpočtu pro RFE/RL........................................................................... 28 

5.2 MZDOVÁ OTÁZKA ...............................................................................................30 

5.2.1 Lokální zaměstnanci..................................................................................... 30 

5.2.2 Zahraniční zaměstnanci ............................................................................... 31 
5.2.3 Sociální a zdravotní zabezpečení.................................................................. 32 

5.2.4 Dopisovatelé ................................................................................................ 32 
5.3 RFE/RL A DANĚ .................................................................................................32 

5.3.1 Daň z příjmů ................................................................................................ 32 

5.3.2 Daň z přidané hodnoty................................................................................. 33 
5.3.3 Archivace dokladů ....................................................................................... 33 

6 CELKOVÉ HODNOCENÍ VLIVU RFE A POROVNÁNÍ CHODU U 

JEDNOTLIVÝCH SERVISŮ ....................................................................35 

6.1 REGIONÁLNÍ VYSÍLÁNÍ ........................................................................................36 

6.2 FINANČNÍ TOK PENĚŽNÍCH PROSTŘEDKŮ PRO REG. VYSÍLÁNÍ.............................36 

6.3 VYSÍLÁNÍ DO RUSKÉ FEDERACE ..........................................................................36 

6.3.1 Situace po roce 1989.................................................................................... 37 
6.3.2 Omezení pro novináře .................................................................................. 37 

6.3.3 Zaměstnanci moskevského vysílání............................................................... 38 
6.3.4 Porovnání vlivu vysílání před a po roce 1989............................................... 38 

6.4 VYSÍLÁNÍ DO AFGHÁNISTÁNU .............................................................................40 

6.4.1 Historie vysílání........................................................................................... 40 

6.4.2 Zaměstnanci................................................................................................. 41 
6.4.3 Historická událost vysílání rozhlasové stanice ............................................. 41 
6.4.4 Popularita vysílání....................................................................................... 41 

6.5 VYSÍLÁNÍ DO IRÁKU ............................................................................................42 

6.5.1 Vysílání RFI................................................................................................. 43 

6.5.2 Zaměstnanci................................................................................................. 43 
6.5.3 Hlavní cíl vysílání ........................................................................................ 43 

6.6 HODNOCENÍ POSLECHOVOSTI .............................................................................45 

6.7 ZHODNOCENÍ VLIVU RFE ...................................................................................46 

7 ZÁVĚR...................................................................................................49 

8 SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ ......................................................51 



 10 

9 PŘÍLOHY ..............................................................................................53 

 



 11 

1 Úvod 

 Rozhlasové stanici Svobodná Evropa byla v uplynulých čtyřiceti letech přisuzována 

nezastupitelná úloha rozrušovatele komunistické nadvlády v zemích střední a východní 

Evropy i Sovětského svazu. Zejména této úloze je připisován výrazný podíl v souvislosti 

s pádem komunistické diktatury. 

 Během celého období existence stanice bylo dbáno na to, aby vysílané informace 

byly pravdivé a nezkreslené, čímž rádio získalo status objektivního média a tento kredit si 

uchovává dodnes. 

 Avšak ani dnes, kdy se Evropa aktuálně nachází na pomyslné cestě demokracie, 

nelze považovat vysílání této stanice za nedůležité či nesmyslné. I v dnešní době existuje 

ještě mnoho zemí, kde slovo svoboda, je stále považováno za neznámý pojem. Zájem 

o téma totoho druhu a touha zjistit jakou úlohu v této problematice plní Rádio Svobodná 

Evropa, byly také jedním z důvodů volby tématu této bakalářské práce. 

 Doba zkreslování skutečností, potlačování lidské důstojnosti a nesporně i svobody 

slova, stálé zůstává bezesporu velmi zajímavým tématem pro podrobnější šetření.  

 Hlavním cílem vysílání Rádia Svobodná Evropa bylo a stále zůstává tyto dopady 

doby napravovat pomocí vyvracení účelových lží a polopravd. Tohoto úkolu se tato 

rozhlasová stanice zhostila s důstojností, noblesou a profesionalitou tak vysoce ceněnou 

zejména v zahraničí.  

   

 

  



 12 

2 Cíl práce a metodika 

2.1 Cíl práce 

 Hlavním cílem bakalářské práce je na základě rozhovorů s bývalým dlouholetým 

prezidentem Rádia Svobodná Evropa a na základě analýzy dostupných materiálů, provést 

šetření o významu a přínosu vysílání Rádia Svobodná Evropa pro nedemokratické státy 

v minulosti a v současnosti.  

 Dílčím cílem práce je zpracování literární rešerže k dané problematice, 

charakteristika společnosti Rádia Svobodná Evropa, zmapování toků finančních 

prostředků,  jejich získávání a  řešení mzdové a daňové politiky.  

 Dalšími dílčími cíli je zhodnocení smyslu vysílání Rádia Svobodná Evropa 

a celkové zhodnocení provozu tohoto média a zejména zjištění pravdy o jeho historii, z níž 

byl komunistickou propagandou vytvořen mýtus. 

 

2.2 Metodika 

2.2.1 Studium dokumentů 

 Hlavním zdrojem pro získávání informací bylo studium dostupné literatury. 

Analýza  dokumentů byla využita při: 

 

• průzkumu dostupných dokumentů a zdrojů k získání maximálního množství 

informací potřebných k tvorbě této práce, 

• aplikaci těchto informací pro potřeby bakalářské práce, 

• vyhodnocení šetření. 

 Studie dokumentů byla soustředěna zejména na literární zdroje s touto tématikou 

souvisejících. Získaná data byla využita zejména jako jeden ze základních podkladů pro 

tvorbu literární rešerže. 



 13 

 Na základě výsledků tohoto šetření byla získaná data vyhodnocena jako velmi 

přínosná, nikoli však dostačující. Bylo nutné podklady rozšířit. Pro toto doplnění byla 

zvolena  forma osobních rozhovorů s přímými účastníky provozu této rozhlasové stanice. 

2.2.2 Individuální rozhovory 

 Cílem těchto rozhovorů bylo získání chybějících informací týkajících se: 

 

• historické studie rozhlasové stanice, 

• osobních podnětů, vzpomínek a zkušeností z období spolupráce s rozhlasovou 

stanicí Rádio Svobodná Evropa, 

• zhodnocení významu a vlivu vysílání jak v minulosti, tak v současnosti. 

 

 Formou individuálních rozhovorů bylo osloveno celkem 15 zaměstanců Rádia 

Svobodná Evropa. Rozhovory byly vedeny jak s pracovníky vrcholového vedení, tak 

i s řadovými redaktory. Výsledky rozhovorů byly zakomponovány jako doplňující 

informace do literární rešerže a dále do obsahu praktické části této práce. 

 

 Rádio Svobodná Evropa bylo více než 40 let významným symbolem boje proti 

falšování informací, zamlčování událostí a cenzuře. 

Téměř po celou dobu trvání ho provázelo a provází jméno Pavel Pecháček. (1) Výsledky 

rozhovorů s panem Pavlem Pecháčkem, který doposud strávil v Rádiu Svobodná Evropa 

a v Hlasu Ameriky téměř 43 let, během nichž působil buď jako ředitel bývalého 

československého vysílání, nebo jako prezident rozhlasové stanice, byly vzhledem k jeho 

dlouholetým zkušenostem a osobním poznatkům velmi přínosné a staly se nosným pilířem 

celé práce. 

  



 14 

3 Literární rešerše 

3.1 Rozhlasová stanice Rádio Svobodná Evropa 

3.1.1 Rozhlasová stanice 

 Samotné slovo rozhlas není potřeba hledat v daleké minulosti. Vzniká někdy kolem 

roku 1924, kdy byla Radiojournalem vypsána soutěž pro české pojmenováni rádia. Až do 

tohoto roku byl používán pojem radiožurnál. 

3.1.2 Rádio Svobodná Evropa 

 Rádio Svobodná Evropa je nezisková nevládní rozhlasová stanice pro vysílání 

objektivních, necenzurovaných a  pravdivých informací.  

 Vysílání je vedeno ve 28 jazycích a směřuje do zemí, kde je svobodný tisk a šíření 

pravdivých informací místní vládou zakázáno úplně nebo alespoň cenzurováno jiným 

způsobem. 

 Vysílání RFE/RL je možno každý týden slyšet ve 21 zemích a to v 11 časových 

pásmech, včetně Íránu, Iráku, Afghánistánu, Pákistánu nebo Ruska. 

 Hlavním cílem RFE/RL je oslovení lidí, kteří žijí v zemích, kde i v dnešní době 

vládne diktatura a tamní vláda se snaží místní obyvatelstvo držet v izolaci od ostatního 

světa. I v dnešní době je takovýchto zemí celá řada, kde je přístup skutečným a pravdivým 

informacím striktně omezen. 

 V dnešní době rozvinutých infomačních technologií je úloha šíření informací 

značně ulehčena. RFE/RL má možnost za použití nejnovějších technologií dodat 

zpravodajství formou internetu, SMS (textových zpráv), satelitních rádií a neposlední řadě 

i  pomocí sociálních sítí (Facebook). 

 Jak již bylo řečeno, Rádio Svobodná Evropa je nevládní nezisková organizace a je 

plně financována z grantu pro rozhlasové a televizní vysílání Rady guvernérů (BBG). 



 15 

3.1.3 BBG 

 BBG (plný anglický název Broadcasting Board of Governors) je Správní Rada 

Guvernérů pro rozhlasové a televizní vysílání. BBG je nezávislá federální agentura pro 

civilní mezinárodní rozhlasové a televizní vysílání podporované americkou vládou. 

 Pod správu BBG spadají kromě Rádia Svobodná Evropa také Hlas Ameriky (VOA 

–Voice of America), Radio a TV Martí, Radio Free Asia (RFA), Blízký východ a vysílací 

sítě (MBN-.Middle East Broadcasting Networks) –Rádio Sawa a Alhurra televize.  

 Správní Radě předsedá skupina kongresmenů, které schvaluje a potvrzuje Senát 

Spojených státu amerických (United States Senate). Jedno z posledních jmenování 

proběhlo 30. června 2010, kdy bylo potvrzeno předsednictví 8 kandidátů (seznam členů 

Správní rady je uveden v příloze 1).  

3.2 Historický vývoj Rádia Svobodná Evropa 

3.2.1 Počátky vysílání 

 Již 5. března roku 1946 po projevu Winstona Churchilla na půdě americké 

univerzity Westminster College v městě Fulton (stát Missouri) se můžeme setkat 

s označením období studené války. V projevu bylo použito výrazu železná opona, jako 

pojmenování situace ve státech východní Evropy a Sovětského svazu. 

 Jednou z mála možností jak proniknout za tuto železnou oponu byly právě rádiové 

vlny. Použití televizního vysílání, které je pro nás v dnešní době samozřejmostí, bylo 

nemožné, neboť televize v dimenzích, jak je nám známá dnes, ještě neexistovala.  

 Jedním z prvních podnětů pro vznik stanice Rádio Svobodná Evropa byl nejspíše 

komunistický puč v únoru roku 1948. Byl to signál pro pronásledování demokraticky 

smýšlejících lidí, kteří následkem toho po tisících začali prchat do exilu.  

 Přesně o rok později 25. února 1949 vzniká Rada svobodného Československa 

(RSČ, anglický plný název The Council of Free Czechoslovakia), jejímž prvotním cílem 

bylo znovuzavedení demokracie a  opětovné získání nezávislosti Československa. Jejími 

prvními členy se stávají právě členové československého exilu.  Do čela této organizace 

byl zvolen bývalý místopředseda předúnorové československé vlády a několikanásobný 

primátor Prahy. dr. Petr Zenkl. Jeho nástupcem byl jmenován dr. Jozef Lettrich, předseda 



 16 

slovenské Demokratické strany. Ve spolupráci s dr. Jánem Papánkem, bývalým 

československým velvyslancem u Spojených národů, a významným publicistou 

Ferdinandem Peroutkou  kontaktovali ministerstvo zahraničních věcí USA a navázali styky 

s administrací prezidenta H. Trumana v Bílém domě. Bylo uskutečněno několik schůzek, 

jejichž výsledkem bylo rozhodnutí o založení rozhlasové stanice, která bude nezávislá na 

americké vládě, tudíž soukromá. Výsledkem těchto jednání, které trvalo několik měsíců 

bylo 17. března roku 1949 založení Národního výboru pro Svobodnou Evropu. Výbor měl 

za cíl šíření amerického vlivu v Evropě a působení proti stalinistické diktatuře. Mezi jeho 

první úkoly bylo zajištění finančních prostředků od soukromníků, organizací a společností. 

Národní výbor byl podporován mnoha předními americkými  představiteli, mezi které 

patřil například americký ministr zahraničních věcí Dean Acheson, spisovatel John 

Steinbeck nebo významný publicista a spoluzakladatel týdeníku time C.D. Jackson 

a mnozí další. Velký význam založení rozhlasové stanice přikládál i pozdější prezident 

generál Dwight D. Eisenhower.  

 Paradoxem může být i fakt, že k založení rozhlasové stanice přispěla sama 

stalinistická diktatura. Vrcholné období stalinismu ve střední a východní Evropě a v SSSR 

doprovázela válečná psychóza a hrubé zkreslování skutečnosti. Komunistická propaganda 

denně útočila na západní demokracie a tvrdila, že se připravují na další novou válku. Tu 

ale nakonec rozpoutali komunisté roku 1950 sami v Koreji a z útoku lživě obvinili Spojené 

státy. 

 I proto se jedním z prvořadých úkolů  Národního výboru pro Svobodnou Evropu 

stalo jednoznačně pravdivé  informování a podporování myšlenek svobody a demokracie. 

Informace měly být vysílány jak éterem, tak tiskoviny, které chtěli dopravovat přes 

železnou oponu pomocí vzdušných balónů.  

3.2.2 Logo rozhlasové stanice RFE 

 Jako symbol vysílání stanice Rádio Svobodná Evropa byl vybrán Zvon svobody, 

který již v červenci roku 1776 oznamoval ve Filadelfii vyhlášení nezávislosti. V Londýně 

byla odlita replika zvonu, která následně putovala po celých Spojených státech v rámci 

akce na podporu Rádia Svobodná Evropa. The Crusade for Freedom, Křižáci svobody, 

soukromá organizace občanů, byla podporována milióny Američanů a vyjadřovala jejich 



 17 

názor, že všichni lidé si zaslouží žít svobodně. Do prvního finančního fondu tehdy přispělo 

téměř 16 miliónu Američanů. (2) 

 Dlouhá léta byl tento symbol znakem RFE. Teprve o několik let později bylo 

schváleno a následně instalováno logo nové. Toto zobrazení bylo inspirováno světadíly. 

Pomocí grafického vyjádření, by bylo možné vidět postupné přibližování a tvarování 

světadílů až do konečné podoby loga. Toto logo má opět vyjadřovat celosvětovou touhu po 

svobodě pro všechny obyvatele naší planety.  

 
Obr. 1 Vývoj loga Rádia Svobodná Evropa 

 

3.2.3 Vysílání z Mnichovské centrály 

 Na úvod je třeba objasnit rozdíl mezi rozhlasovou stanicí Rádio Svobodná Evropa 

a Hlasem Ameriky. Hlas Ameriky (Voice of America, VOA) je původně rozhlasová 

(později také televizní) vysílací stanice založená v USA v roce 1942. Hlavním posláním 

této rozhlasové stanice je vysílání pravdivých informací do zemí, kde panuje 

dezinformovanost nebo nám již známá cenzura. Stejně jako Rádio Svobodná Evropa spadá 

pod správu BBG.  

 Hlavní rozdíl mezi Hlasem Ameriky a Rádiem Svobodná Evropa. Jednoduše 

řečeno, důvodem vzniku Hlasu Ameriky byla II. světová válka a její vysílání bylo 

zaměřeno hlavně proti německé okupaci. V té době pro Hlas Ameriky pracovali například 

Jiří Voskovec, Jan Werich nebo Jaroslav Ježek. Kolem roku 1949 se začalo uvažovat 

o tom, že Amerika potřebuje proti komunistické diktatuře nějakou další stanici. Tato nová 

stanice měla mít následující výhodu. V případě, že by si někdo z československé nebo jiné 



 18 

vlády stěžoval u americké vlády nebo jejich velvyslanců, na vysílání nevhodných 

informací, mohli velvyslanci zcela popravdě odpovědět, že to ale není stanice americké 

vlády. Touto stanicí se stala právě Svobodná Evropa. Pokud bychom měli jednoduše 

vyjádřit rozdíl mezi stanicemi, mohl by popis vypadat následovně. 

 

• Hlas Ameriky se zaobíral především tématy týkající se přímo Ameriky, 

implementací amerických postojů k zákonům apod. 

• Svobodná Evropa se zabývala hlavně problémy a tématy té konkrétní oblasti, do 

které se vysílalo. Nelze zde ovšem nepoznamenat, že v letech 1983 - 1985 Hlas 

Ameriky částečně přebral roli Rádia Svobodná Evropa, neboť stanice byla téměř od 

samého počátku vysílání rušena. (4) 

 

 Úplně první vysílání Rádia Svobodné Evropy začínalo na vlnách z východního 

pobřeží Ameriky, což se posléze ukázalo jako naprosto nedostatečné jak z hlediska 

technického, tak z hlediska vzdálenosti od Evropy.  Bylo proto nutné pružně reagovat 

a najít nějaké místo, které bude blízko hranic satelitních zemí sovětského bloku. Vedla se 

dlouhá jednání s německou a  bavorskou vládou, neboť nebylo jednoduché prosadit 

umístění rozhlasové stanice tohoto typu. Nejspíše to byla hlavně i řeč peněz (o tom 

můžeme dnes již ale jen polemizovat), nicméně se podařilo umístit stanici do bývalé 

americké zóny v Mnichově. Volba nebyla jistě volena náhodně. Bylo to místo, kam 

přicházelo nejvíce uprchlíků a byla zde možnost poslouchat i český rozhlas. První vysílání 

na sebe nenechalo dlouho čekat a Rádio Svobodná Evropa se stalo tzv. Svobodným hlasem 

Československa. (2) 

 První provizorní vysílání redakce Svobodné Evropy se uskutečnilo 4. července 

1950. Byl v tom jakýsi smysl pro symboliku, neboť toho zkušební vysílání započalo právě 

v den nezávislosti.  

 První slova regulérního vysílání RFE zazněla na střední vlně 417 metrů a na 

několika připojených krátkých vlnách v Mnichově 1. května 1951, v den Svátku práce, 

v jedenáct hodin a v českém jazyce. První věta zněla: Volá hlas svobodného 

Československa, rozhlasová stanice Svobodná Evropa. Za několik minut nato se ozval 

typický zvuk rušiček, jejichž zvuku se říkalo moskevské boogie.  



 19 

 Prvním šéfredaktorem československé stanice RFE se stal pan Ferdinand Peroutka.  

1. března 1953 se k Rádiu Evropa připojuje „Rádio Liberty“ (Radio Svoboda), které bylo 

zaměřeno na vysílání hlavně pro národy Sovětského svazu.  Z počátku bylo nazýváno 

Rádio osvobození (Радио освобождены). Až počátkem roku 1959 ruské vedení ruší tento 

název a přejímá pojmenování Rádio Svoboda (Radio Liberty). (2) Obě stanice byly posléze 

1. října roku 1976 sloučeny do konečné podoby Radio Free Europe/Radio Liberty 

(RFE/RL). 

3.2.4 Program vysílání  

 Charakteristika některých vysílaných pořadů (počínaje těmi nejposlouchanějšími). 

Citace z dobového dokumentu: 

• Rub a líc - dle dostupných pramenů nevíce komunisty nenáviděn, mezi posluchači 

ovšem nejvíce oblíben. Smyl vysílání byl ve srozumitelné řeči formou pádných 

argumentů ukázat nepravdivé body komunistické propagandy jak v komunistickém 

rozhlase tak novinách a dodati k nim pravdivý komentář. 

• Vzkazy domovu - program skládající se ze dvou částí. První část varující svým 

vysíláním obyvatele ČSR před udavači a komunistickými agenty atd. Druhá část 

věnující se kódovým vzkazům domovu- přátelům a příbuzným emigrantů. 

• Odpovědi domovu- program odpovídající na dotazy, které byly zasílány 

z Československa. 

• Zvukový zápisník ze světa - přehled nejdůležitějších událostí v městech západní 

Evropy. Úkolem byla informovanost posluchačů a vytvoření představy, co se 

skutečně děje na Západě. 

• Kulturní zprávy ze světa - shrnutí nejdůležitějších kulturních událostí v západních 

zemích týkající se literatury, umění hudby, divadla, filosofických úvah atd. 

• Hudba - k dispozici byly všechny druhy hudby počínaje klasickou až po jazzovou. 

Největší poslechovosti se těšilo vysílání redaktorky Roziny Jadrné, jejíž hudební 

produkci s oblibou poslouchali i lidé v Bavorsku. 

• Pražské bohoslužby, Život a cestování ve svobodném světě, Hlasy básníků, Dětské 

programy, Voláme armádu, Sport ve světě, Čtení ze zakázaných knih . Ve výčtu je 

možné pokračovat i dále, ale pouze o tom tato práce nepojednává. 



 20 

3.2.5 Historie rušiček 

 Jak již dnes víme, komunistickému režimu v Československu bylo vysílání RFE 

krajně nepříjemné. (5) Jak bylo již uvedeno, téměř od prvních zvuků vysílání zde byla 

snaha znemožnit poslech pomocí rušivých vysílačů. 

 Sama historie rušiček je velice zajímavá a poučná. Již za I. světové války se Říšská 

pošta v Berlíně snažila o rušení bezdrátové telegrafie mezi Petrohradem a Paříží. Hlasitý 

hlučící zvuk rušiček vešel v podvědomí v období II. světové války, kdy německý ministr 

propagandy Joseph Goebbels nařídil, aby se všemi dostupnými prostředky docílilo rušení 

západních stanic. Ty ve svém vysílání, které směřovalo do Německa a jím okupovaných 

zemí Evropy, vysílaly pravdivé informace odpovídající na hitlerovskou propagandu a staly 

se nadějí pro desítky miliónů Evropanů. Rušení se samozřejmě týkalo i vysílání pro 

okupované Československo, tedy i svobodný rozhlas československé londýnské vlády. 

Paradoxem je, že stále sílící rozhlasová propaganda, která směřovala do zahraničí, rušena 

nebyla. Jedinou výjimkou se stalo Rusko, kde Stalin, který nevěřil ani vlastnímu 

obyvatelstvu, zakázal jakékoliv soukromé vlastnictví rozhlasových přijímačů. 

 Po ukončení války s pádem nacismu a fašismu ve většině rušení éteru ustalo. 

Všeobecně se doufalo, že tomu tak zůstane. Opak se však stal pradou a právě období 

studené války opět provázel i boj v éteru. 

 Na mohutnou sovětskou a východoevropskou propagandu (nerušenou), odpovídaly 

západní stanice nejdříve zdráhavě, ale později přece jen stále důrazněji. V podstatě přes 

noc vyrostly v sovětském bloku tisíce rušiček, které se snažily přerušit vše co do tohoto 

bloku, jeho režimy neschváleno, na rozhlasových vlnách pronikalo. Rušilo se téměř vše-

Hlas Ameriky, BBC, Paříž, Kanada, Řím a dokonce i vatikánský rozhlas. Západ odpovídal 

zvyšováním výkonu a filtrováním vysílání. Američany byla vymyšlena metoda cudling up 

– kde západní frekvence byly v těsně blízkosti sovětských frekvencí. Západní signál 

pronikal a rušičky byly často neefektivní. Sovětům to ale nevadilo a rušili dál i za cenu 

rušení vlastního vysílání. (2) 

 K určitému posunu došlo až v roce 1956, během polských událostí, kdy dělníci 

napadli nákladné rušící stanice. Rušení poté bylo na čas zastaveno. Pokud jde o Svobodnou 

Evropu tak rušení opět započalo kolem roku 1970. 



 21 

Kolik tyto továrny na hluk stály, nebylo nikdy pravdivě zveřejněno. Když bylo ovšem 

v roce 1956 v Polsku přerušeno vysílání, bylo vypočítáno, že toto rušení mělo tak vysoké 

náklady, jako celé tehdejší vysílání Hlasu Ameriky. Odborníci se posléze snažili 

vypočítati, že pokud by se počítalo se třemi tisíci rušiček, které v sovětském bloku 

působily, tak jejich náklady na obsluhu a údržbu musely být nesporně velmi vysoké. Jen 

odhad spotřeby energie byl 15 milionů dolarů ročně. Celkové roční náklady na rušení byly 

odhadem určeny na 200 miliónů ročně. Za desítky let rušení se dostáváme na miliardové 

plýtvání finančními prostředky.  

 Totalitní systémy se ke konci osmdesátých let pomalu a jistě hroutily a s tím 

potichu přicházel i konec rušiček. V osmdesátých letech s rušením zabývalo 117 vysílačů 

s úhrnným výkonem 1933 kW a v roce 1987 u nich pracovalo 251 lidí a spotřeba těchto 

rušiček byla 14386 MWh elektrické energie za 27,4 miliónů korun. Dálkové rušení 

přestalo na sovětskou žádost 1. prosince 1988 a 16. prosince v 16 hodin ustalo i místní 

rušení. Konečně.  Režim se ocitl ve slepé uličce. (2) 

3.2.6 Špionážní aféry a atentáty  

 Jak již dnes víme, nebylo žádným tajemstvím, že velkou pozornost věnoval 

komunistický režim v Československu exilu, a to především těm osobám a organizacím, 

kterým ležel na srdci osud naší vlasti. (1) Jinak tomu nebylo ani u Rádia Svobodná Evropa. 

V letech 1951 – 1989 došlo v oblasti RFE k několika desítkám atentátů, únosům a jiným 

pokusům o zastrašení zaměstnanců i externích spolupracovníků této rozhlasové stanice ze 

strany východoevropských zpravodajských služeb. (2) Nasazených špiónů bylo hned 

několik a psát o všech by bylo velice obsáhlé. Zřejmě nejvíce medializovaná byla kauza 

s agentem Pavlem Minaříkem. Nikoho dnes již nepřekvapí, že nasazení špioni v RFE měli 

za úkol informovat Prahu o všem  a hlásit na své kolegy i takové věci, co jako dělají 

v soukromí, jaké mají osobní problémy, s kým se setkávají apod. Zvlástnostmi mezi 

donašeči nasazenými z Prahy byl zmiňovaný Pavel Minařík, který nastoupil do RFE v roce 

1969 jako hlasatel československého vysílání. Minaříkovi ovšem nestačilo jen donášet, co 

kdo kdy řekl, ale osobně se podílel na přípravách únosu pětiletého syna pozdějšího ředitele 

československého vysílání Pavla Pecháčka. Dle jeho slov agent Minařík dále navrhoval 

unesení i samotného pana Pecháčka do Vídně, kde z něj měla být násilím získána 

informace,  kdo je korespondentem RFE z Ústředního výboru KSČ. Ani jeden z těchto 



 22 

plánů naštěstí nebyl uskutečněn a v  roce 1976 byl Pavel Minařík z RFE propuštěn. 

V lednu 1976 odletěl bez své mnichovské manželky do USA, kde se snažil sehnat 

zaměstnání.  Záhy se ke konci ledna objevuje v Praze jako „hrdinný“ rozvědčík kapitán 

Minařík. Komunistickou propagandou byl jak v televizi, tak i v rozhlase využit 

k pomlouvání lidí v RFE a celkovému zastrašování posluchačů. Minařík byl dokonce za 

svou činnost vyznamenám řádem Rudé hvězdy a poslán za „odměnu“ na studia do 

Sovětského svazu.  (1;2) 

 Komunistický režim se ale nespokojil jen s pomlouváním a vysíláním agentů. 

Rozhodl se zpřísnit a uskutečnit teroristické útoky namířené do samotného nitra Rádia 

Svobodná Evropa. 

Slánková aféra 

 Téměř dvacet let před samotným pumovým atentátem (1981) se pokusili komunisté 

vnést mezi zaměstnance RFE rozruch. Plánem mělo být nasypání atropinu do slánek 

v kantýně Svobodné Evropy. Akci měli provést dva zaměstnanci rozhlasové stanice, kteří 

měli být komunisty vydíráni. Oba se nakonec akce zalekli a vše oznámili americké 

bezpečnosti. Oba byli posléze z důvodu bezpečnosti odesláni do USA, aby se jim agenti 

z Prahy nepomstili. 

Pumový atentát 

 Byl pozdní večer 21. února roku 1981. Jako každý večer bylo v redakci zpráv 

československého oddělení připravováno vysílání na 22. hodinu. Ve 21. hodin 46 minut 

zazvonil telefon, na jehož konci bylo ale jen ticho. 21 hodin 47 minut se ozvala ohlušující 

rána. Redakce zpráv se ve chvíly proměnila v hromadu sutin. Detonace byla tak silná, že 

i budovy vzdálené kilometr od RFE/RL měly vytlučená okna. Všichni tři zaměstnanci, 

kteří byli v redakci přítomni, byli velmi těžce zraněni. Přežili všichni, bohužel následky si 

s sebou nesli do konce života. Skutečností zůstává to, že vedoucí představitelé rozhlasu 

s něčím podobným nepočítali. Teprve až po tomto atentátu byla postavena vysoká zeď 

s televizními kamerami. 



 23 

3.3 Rádio Svobodná Evropa před a po roce 1989 

3.3.1 Reportáže z Václavského náměstí 

 V listopadových dnech roku 1989 v období demonstrací v Praze se lidé prahli po 

každé nové informaci. Mnichovská redakce RFE byla zahrnována dopisy a telefonáty 

o studentské demonstraci a jejím následném násilném ukončení. Na post ředitele 

československého  vysílání byl právě jmenován již výše zmíněný pan Pavel Pecháček, 

který se i přes nebezpečí zatčení dokázal dostat až do Prahy právě v době demonstrací, 

které nakonec vedly k historickému pádu moci komunistické vlády v Československu. 

Jeho reportáže přímo z Václavského náměstí byly naprosto unikátní. 

 Projevy i reakce demonstrantů byly nahrávány a přímo do mnichovského studia 

telefonicky vysílány z předpokoje balkonu Melantrichu. Mnoho lidí tehdy uvádělo, že tyto 

reportáže pro ně byly v období revolučních týdnů jedinou komunikací s Prahou. Při 

rozhovorech pan Pecháček uvedl, že: “ Osobně si myslím, že ohlasy tehdejších posluchačů 

mi dávají za pravdu, že právě toto byl zasloužený vrchol existence Svobodné Evropy 

vysílající do Československa, protože komunista tehdy konečně prohrál“. (4) 

3.3.2 Z Mnichova do Prahy 

 Rozhlasová stanice RFE/RL po pádu komunistického systému v roce 1989 

nezanikla. Počátkem 90. let byla však americkou vládou značně omezena finanční podpora 

stanice. Přestože posluchačská obliba Rádia Svobodná Evropa se nesnižovala, americký 

kongres začal na jaře roku 1991 uvažovat o jeho zrušení. Polské a maďarské vysílání bylo 

silně zredukováno a úsporná opatření postihla i československou redakci. Americký 

Kongres nakonec rozhodl na základě analýz politického vývoje ve střední Evropě o dalším 

financování Rádia Svobodná Evropa. Následovalo snížení počtu zaměstnanců i počtu 

vysílacích hodin. (2) Nedostatek finančních prostředků i propouštění kolegů přispěli 

k nápadu přesunutí stanice z Mnichovské centrály do Prahy. Tento nápad se zrodil v hlavě 

pana Pavla Pecháčka. Po schůzce s Václavem Havlem a Václavem Klausem v Praze byl 

návrh přednesen americkému vedení RFE/RL. Velkou podporou pro další jednání byl 

americký diplomat Richard Holbrooke nebo republikánský politik v Bílém domě David 

Gergen. 



 24 

 Návrh byl americkému Kongresu přednesen tehdejším prezidentem Billem 

Clintonem. Bylo rozhodnuto – Svobodná Evropa se stěhovala do Prahy.  Československý 

servis byl mezi prvními. Bohužel z 81 stálých pracovníků přešlo do Prahy pouhých 

10 osob. 

3.3.3 Vysílání z Prahy 

 Svoji činnost v Mnichově ukončila Svobodná Evropa 30. června 1994 o půlnoci 

a již 1. července 1994 začíná vysílat z Prahy.  

 Původní česká redakce Rádia Svobodná Evropa byla roku 1995 připojena 

k Českému rozhlasu. Vzniká tak Český rozhlas 6/Rádio Svobodná Evropa. Šéfredaktorem 

ČRo6 a zároveň prezidentem RFE byl určen Mgr. Pavel Pecháček. (2) Po dokončení 

přesunu celého rádia z Mnichova se sídlem rozhlasové stanice na delší dobu stává budova 

bývalého Federálního shromáždění. Neustálá hrozba teroristických útoků a bezpečnostní 

rizika, byly důvodem výstavby nové budovy (s vysokým stupněm zabezpečení) v Praze na 

Hagiboru. I přes smutný fakt, že čs. vysílání bylo roku 2004 ukončeno (neformálním 

nástupcem tohoto vysílání se stal ČRo6),  RFE/RL je jako celek i nadále funkční a vysílání 

do mnoha destinací stále pokračuje. 



 25 

4 Podstata RFE a jeho vliv na společnost 

4.1 Svoboda projevu 

 Svoboda projevu (též. Svoboda slova) je svoboda vyjadřovat se bez cenzury 

a bez dalšího omezení. Synonymní termín Svoboda vyjadřování bývá někdy používán 

pro indikaci, že nejde jen o sobodu projevu, ale také o svobodu informace a myšlenky 

příjímat a vyhledávat a rozšiřovat jakmkoliv způsobem, bez ohledu na použité 

prostředky. (2) 

 

 Mezi základní motta vysílání rozhlasové stanice bezesporu patří Svoboda projevu 

a podpora demokracie. Pro zajištění svobody slova RFE vysílá ve 28 jazycích do zemí, kde 

je málo svobody slova, nebo je svoboda potlačována úplně.  Prvořadým úkolem vysílání je 

posilování víry v konečné vítězství svobody a demokracie. Na základě studia dokumentů 

a rozhovorů zúčastněných lidí, je možné konstatovat, že hlavním posláním je poskytování 

pravdivých informací. Z rozhovorů jasně vyplývá, že šlo hlavně o to, vysílat pravdu i za 

cenu zpoždění. Hlavní snaha vysílání svobodné rozhlasové stanice byla nutnost 

informovat. RFE/RL se v období studené války stalo prakticky jediným zdrojem přísunu 

svobodných informací pro občany východního bloku.  Rádiem Svobodná Evropa byl po 

celá léta vysílání vybudován status zdroje objektivních, pravdivých a nezkreslených 

informací, jak už na témata politická, kulturní, duchovní, historická či sportovní. 

 V dnešní době vyvinutých technologií je šíření informací velmi podpořeno faktem 

existence internetu, facebookových stránek atd. Ovšem i tato moderní doba přináší fakt, že 

i dnes v některých zemích není tato technologie rozšířena a rádiové vlny tak zůstávají 

i nadále jedním z mála informačních zdrojů. 

 Velmi přesně na toto téma znělo vyjádření prvního šéfredaktora čs. stanice rozhlasu 

Svobodná Evropa, Ferdinanda Peroutky, který řekl: „Budeme se snažit, abychom pojmům 

a slovům vrátili jejich starý obsah, který jim lidstvo vždy přikládalo. Nechceme-li, aby lidé 

špatně jednali, nesmíme dopustit, aby byli násilím donuceni špatně myslit“. (2) 



 26 

4.2 Vliv na společnost 

 V této části práci se pokusím nastínit, proč byl a je vliv vysílání tak zásadní. Vliv 

vysílání roízhlasové stanice byl v minulosti značný. Z dostupných dokumentů byla vyčtena 

následující fakta. Ve všech socialistických zemích mělo vysílání podle výpočtů RFE/RL  

dopad buď přímo nebo nepřímo na více než 80% dospělých obyvatel. 

Nejméně to bylo v Bulharsku, v ČSSR pak na 81% obyvatel. Význam zpravodajství byl 

vysoký kvůli cenzuře vnitrostátních médií. (5)  

 Nazývání věcí pravými jmény, informování o událostech, které byly zamlčovány, 

to vše bylo a je pro obyvatele v nedemokratických zemích významným krokem k návratu 

demokracie. 

Nechtěnou reklamou byla paradoxně snaha diktátotrských režimů o znehodnocení 

informací rozhlasovou stanicí vysílaných. Opak se však stal pravdou. Tato snaha 

vyvolávala v lidech ještě větší touhu dozvědět se, co je skutečně stanicí vysíláno. 

 Ohlasy posluchačů svědčí o tom, že význam vysílání byl a stále je. Zásluhu na tom 

mají objektivní a nezávíslé komentáře. O ty je bohužel v dnešnídobě elektronických médií 

nouze. Zájem přicházející ze zemí východní Evropy jistě přitahuje řada pořadů 

zaměřených na hodnoty duchovní a historické. 

 Ani v dnešní době, kdy většina států z bývalého sovětského bloku vykročila po 

cestě demokracie, neztrácí vysílání RFE/RL význam. Stále je zde mnoho států, kde vládne 

buď diktatura, nebo jimi zmítá občanská válka, je zde silně rozšířena negramotnost atd. 

 V připadě chudoby padne volba spíše na potraviny, než na zakoupení novin. 

Negramotnost nedovoluje písemné dokumenty přečíst. V diktatuře jsou noviny i televize 

ovlivňovány vládnoucí třídou. Tak tedy vysílání této stanice stále zůstává jediným zdrojem 

informací, kterou tito lidé mají. Tato stanice je mezi nimi respektována a brána jako 

objektivní rádio, informující pravdivě, nezkresleně a hlavně o všem.  

 



 27 

5 Financování RFE 

5.1 Tok finančních protředků     

 V této části bakalářské práce by měla být řešena otázka finančních toků, a to od 

prvotního přísunu financí, přes určení výše rozpočtu pro další období, rozdělení finančních 

prostředků a v konečné fázi hrubé nastínění daňové otázky. 

Již na počátku této práce bylo uvedeno, že Rádio Svobodná Evropa je nevládní nezisková 

organizace a je plně financována z grantu pro rozhlasové a televizní vysílání Rady 

guvernérů (BBG).   

 Situace na samém počátku vysílání rozhlasové stanice byla mírně odlišná. Některé 

dokumenty chybně uvádějí, že financování stanice bylo realizováno prostřednictvím CIA. 

Tato informace se ukázala jako nepřesná.  Americkým kongresem byly ohledně rozpočtu 

schvalovány tzv. balíky peněz, pro další období. Nebylo, a ani dnes není hlasováno 

o každém detailu rozpočtu zvláště. Finanční prostředky pro rozhlasovou stanici byly 

obsaženy ve stejném velkém balíku jako byl rozpočet pro CIA. To ovšem neznamenalo, že 

CIA se nějak podílela na chodu Svobodné Evropy nebo jí byla nějak nadřízena.  Koncem 

roku 1971 byl americkému kongresu předložen vládní návrh zákona o státní finanční 

podpoře pro Rádio Svobodná Evropa a Rádio Svoboda. Bylo doporučeno zřízení 

společnosti Americké rady pro soukromé vysílání. Touto radou se stala právě Rada 

guvernérů BBG. Soukromá rada měla umožnit, aby sdělovací prostředky, které spravovala 

a podporovala, mohly svou funkci plnit jako objektivní reportéři a nezávislí komentátoři 

a nikoliv jako mluvčí americké vlády.  (2) 

5.1.1 Rozpočet  

  Rozpočtový proces je možné rozdělit do dvou fází: 

• v prvním kroku je Americkým kongresem schválen celkový rozpočet pro civilní 

mezinárodní rozhlasové a televizní vysílání,  

• v druhém kroku jsou tzv. správcem tohoto rozpočtu, kterým je Rada guvernérů 

(BBG), tyto finance dále přerozdělovány mezi zmiňovaná vysílání, do kterých patří 

i rozhlasová stanice Rádio Svobodná Evropa. 



 28 

5.1.2 Výše rozpočtu pro RFE/RL 

 Finanční prostředky jsou RFE/RL přidělovány právě BBG, a to na celý fiskální rok 

(rozpočtový rok – začínající v RFE/RL 1. října). 

• Tok peněžních prostředků pro RFE/RL – určení výše rozpočtu směřované přímo 

pro potřeby RFE/EL jsou závislé na schválení BBG. Předchází jí vytvoření velmi 

podrobného programového plánu. Tento plán je sestavován ve spolupráci 

jednotlivých oddělení fungujících v rádiu. Princip vyplácení funguje na měsíční 

bázi. Každý měsíc je vedením stanice sestavována žádost, obsahující 

předpokládanou výši provozních nákladů v daném měsíci. Tato žádost je 

předkládána BBG, kde projde schvalovacím řízením. Teprve poté jsou peněžní 

prostředky zaslány na bankovní účet RFE/RL. 

• Proces schvalování uvnitř RFE/RL - výše uvedeným krokům ovšem předchází celé 

několikastupňové schvalovaní uvnitř samotné rozhlasové stanice. Je zde nezbytně 

nutná funkčnost spolupráce finančního oddělení s vedoucími pracovníky ostatních 

servisů. Výsledkem předkládaných požadavků od ředitelů jednotlivých servisů je 

vytvoření programového plánu, který je sestavován taktéž pro následujících 24 

měsíců. Pokud se v tomto období (vyskytnou dodatečně předpokládané budoucí 

výdaje, je zde možnost předložení doplňujícího programového plánu, kde je prvotní 

žádaná částka navýšena. 

 



 29 

 
Obr. 2 Tok finančních prostředků 



 30 

 
Graf 1 Výše schváleného rozpočtu pro RFE/RL 

 

5.2 Mzdová otázka 

5.2.1  Lokální zaměstnanci 

 Obecné zaměstnávání osob je podřízeno právním předpisům České republiky. 

Pracovně právní vztahy, které je RFE/RL povinna dodržovat , byly s účinností od 1. 1. 

2007 upraveny  Zákonem č. 262/2006 Sb. ,zákoníku práce. Tento zákon byl ještě před 

účinností novelizován zákonem č. 585/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb. 

O nemocenském pojištění. (3) 

 Pojištění lokálních zaměstnanců 

• Zaměstnavatel – se pro účely zdravotního pojištění rozumí právnická nebo fyzická 

osoba se sídlem nebo trvalým pobytem na území ČR, která je plátcem příjmů ze 

závislé činnosti a funkčních požitků ve smyslu ustanovení § 6 zákona č. 586/1992 

Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů.  Zaměstnavatel je plátcem 

pojistného za své zaměstnance. 



 31 

 Zdravotní pojištění lokálních zaměstnanců 

• Rozhodné období  - rozhodným obdobím, z něhož se vyměřuje vyměřovací základ 

je dle § 4 odst. 1. zák. č. 592/1992 Sb. kalendářní měsíc. 

• Výše pojistného  - dle § 2 zák. Č. 592/1992 Sb. se pojistné zaokrouhluje vždy na 

celé koruny směrem nahoru a platí se v Kč.  Z vyměřovacího základu každého 

zaměstnance se vypočte 13,5 %. Z této částky, která je zaokrouhlena na celou 

korunu nahoru, odvede zaměstnavatel příslušné zdravotní pojištovně. Jedna třetina 

z takto vypočtené částky se strhne zaměstnanci z platu. Rozdíl mezi celkovou výší 

pojistného a částkou, která je shrnuta zaměstnanci z platu, tvoří pojistné hrazené 

zaměstnavatelem. (3) 

 Sociální pojištění lokálních zaměstanců 

• Rozhodné období  - rozhodným obdobím, z něhož se vyměřuje vyměřovací základ 

je dle § 6 zák. č. 589/1992 Sb.  kalendářní měsíc.  

• Výše pojistného – dle § 7 zák. Č. 589/1992 Sb. se pojistné rozděluje na dvě části 

a to: 26% hrazených zaměstnavatelem a 8% hrazených zaměstnancem. Pojistné se 

zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru. Odděleně je třeba zaokrouhlovat 

pojistné, které platí zaměstnavatel a odděleně jednotlivé pojistné, které platí jeho 

zaměstnanci. Organizace je povinna sama vypočítat pojistné a vypočtené pojistné 

odvádět v úhrnu na příslušný účet správy sociálního zabezpečení. Pokud má 

zaměstnanec u svého zaměstnavatele více pracovních vztahů, ze kterých je 

nemocenstky pojištěn, postupuje organizace u každého zaměstnání (pracovní 

činnosti) samostatně včetně výpočtů a zaokrouhlování. (3) 

5.2.2  Zahraniční zaměstnanci 

 Druhá skupina je tvořena pracovníky, kteří pracují na americký kontrakt. Mzdová 

agenda je spravována mzdovou účetní v kanceláři RFE/RL ve Washingtonu DC a plně 

podléhá americkým právním předpisům a zákonům. 



 32 

5.2.3 Sociální a zdravotní zabezpečení  

• Sociální zabezpečení – Sociální zabezpečení se ve Spojených státech amerických 

řídí federálním programem OASDI (Old-Age, Survivors, and Disability Insurance). 

Sociální pojištění v USA je financováno prostřednictvím specializované daně ze 

mzdy, tzv. Federálního pojištění (zákon FICA- Federal Insurance Contributions 

Act).  

• Zdravotní zabezpečení – Většina zdravotního pojištění je hrazena zaměstnavatelem. 

Jde o výhodnou formu pojištění, do jehož plnění je možné zahrnout i rodinné 

příslušníky. Jedná se o určitou formu benefitu. Platnost tohoto benefitu je 

samozřejmě jen po dobu trvání pracovního poměru. Nicméně tato forma pojištění 

nepokrývá všechny případné budoucí situace a část pojištění si je zaměstnanec 

nucen financovat z vlastních zdrojů. 

5.2.4 Dopisovatelé 

Poslední skupinou jsou dopisovatelé, kteří pracují  buď na dobu určitou (většinou  je zde 

forma roční smlouvy o spolupráci ), nebo jsou  úplní externisté, kteří pracují na principu 

honorářů (jsou placeni od délky příspěvku). 

Tito dopisovatelé mají daňovou povinnost ke státu, kde jsou zaregistrování k trvalému 

pobytu. Výjimku tvoří případy, kdy konkrétní země nemá s Českou republikou podepsánu 

Dohodu o zamezení o dvojím zdanění. V tomto případě jsou povinni odvést daň z příjmu 

ve výši 15% do státního rozpočtu České republiky a druhá daňová povinnost nastává 

v zemi s jejich trvalým pobytem. 

5.3 RFE/RL a daně 

5.3.1 Daň z příjmů  

Daň z příjmu je upravována zákonem č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů. 

  

V případě daně z příjmů právnických osob spadá Rádio Svobodná Evropa do 

zvláštní skupiny poplatníků, což jsou právnické osoby, které nejsou založeny za účelem 



 33 

podnikání – tzn. neziskové organizace. Předmětem daně z příjmů jsou veškeré příjmy 

(výnosy), které poplatník dosahuje ze svých aktivit, činností nebo z nakládání se svým 

majetkem. (3) V případě RFE/RL jsou tyto příjmy nulové. 

 Ani s touto skutečností ovšem nezaniká povinnost podávat přiznání k dani z příjmu 

právnických osob. Poplatníci podávají přiznání k dani z příjmů právnických osob za 

zdaňovací období nepozději do tří měsíců po uplynutí příslušného zdaňovacího období. (8) 

 

5.3.2 Daň z přidané hodnoty 

Otázka DPH je řešena zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. 

 

 Také neziskové organizace mohou být plátci daně z přidané hodnoty.  (3) Zákon 

o dani z přidané hodnoty rozeznává ve vztahu k dani z přidané hodnoty dva typy osob: 

osoby povinné k dani (registrované jako plátci DPH) a osoby identifikované k dani. (7) Pro 

potřeby zdanění daní z přidané hodnoty je podstatné, zda předmětné výkony neziskové 

organizace jsou ekonomickou činností. Nezisková organizace, která provádí ekonomickou 

činnost, je osoba povinná k dani. Do této skupiny patří i Rádio Svobodná Evropa. (3) 

Vzhledem k výši obratu,  kterého RFE/RL dosahuje je povinnost odváděné daně z přídané 

hodnoty měsíční. Povinnost podání  přiznání k DPH,  je stanovena nejpozději do 25. dne 

po uplynutí příslušného zdaňovacího období. 

5.3.3 Archivace dokladů 

Povinnosti ukládání, uspořádání a archivace účetních dokladů jsou stanoveny 

Zákonem o účetnictví č. 563/1991 Sb.  

 
 Archivační lhůty jsou dány § 31 a  § 32 Zákona o účetnictví. Registrovaní plátci 

DPH postupují také podle dílu 5 § 27 Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, 

a je nutno přihlížet k ustanovení § 38r Zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů. 

 Vzhledem k tomu, že účetní doklady jsou důležitým průkazným materiálem, musí 

být uspořádány i archivovány tak, aby při případné kontrole mohly být použity jako 

důkazní prostředek. (3) 



 34 

Účetní doklady se uchovávají následovně: 

• Účetní uzávěrka a výroční zpráva – po dobu 10 let; 

• Mzdové listy – po dobu 30 let; 

• Účetní doklady, účtové rozvrhy, odpisový plán – po dobu 5 let; 

• Daňové doklady“– po dobu 10 let. 



 35 

6 Celkové hodnocení vlivu RFE a porovnání chodu 

u jednotlivých servisů 

 Jak již bylo uvedeno v úvodu této práce, RFE/RL dnes vysílá ve 28 jazycích a je 

možno ji slyšet přes 11 časových pásem ve 21 zemích. Vysílání není soustředěno jen 

z centrálního sídla v Praze, ale je prováděno také z 19 regionálních kanceláří, aktuálně 

soustředěných ve východní Evropě a Asii. 

 

 Přerozdělování finanční částky pro chod jednotlivých servisů se děje na  návrh 

ředitele Svobodné Evropy (stávajícím  ředitelem RFE/RL je Victor Jeffrey Gedmin).  

Tento  návrh zohledňuje názory jeho nejbližších spolupracovníků. V tomto konkrétním 

případě ředitelů, nebo-li šefredaktorů jednotlivých vysílání.  

 

 
Obr. 3 Mapa regionálních kanceláří 



 36 

6.1 Regionální vysílání 

 V této části práce bude provedena analýza vysílání konkrétních servisů Rádia 

Svobodná Evropa. Pro toto šetření byl proveden výběr tří konkrétních regionálních vysílání 

a to do Ruska, Afghánistánu a Iráku.  

6.2 Finanční tok peněžních prostředků pro reg. vysílání 

 Přerozdělování finančních prostředků pro jednotlivá regionální vysílání probíhá 

v následujících krocích: 

• ředitelé jednotlivých vysílání předkládají své předpoklady finančních výdajů pro 

následující období, 

• souhrnný návrh těchto předpokládaných finančních výdajů je poté předložen 

prezidentem Rádia Svobodná Evropa ke schválení do BBG, 

• následně probíhá schvalovací proces v BBG, 

• schválený obnos je zaslán na bankovní účet Rádia Svobodná Evropa, konkrétně do 

Washingtonu DC a následně probíhá průběžné financování fungující na principu 

zasílání záloh na účet regionálních kanceláří. V kancelářích, kde není možné 

z nějakého důvodu držení bankovního účtu, jsou finance doručovány náhradní 

cestou (tuto cestu zde z pochopitelných bezpečnostních důvodů  není možné 

podrobněji popisovat). 

6.3 Vysílání do Ruské federace  

 Vysílání do této destinace je aktuálně nejdéle fungujícím vysíláním ze stávajících 

servisů z celého Rádia Svobodná Evropa (jak již víme čs. vysílání, jehož počátky sahaly 

ještě hlouběji do minulosti, utichlo roku 1994). Rozsah získaných poznatků o tomto 

vysílání tedy značně přesahuje množství informací o následujících dvou vysílání do 

Afghánistánu a Iráku.  

 RFE/RL – Rádio Svoboda je významné mezinárodní vysílání do Ruské federace. 

Jak již bylo několikát zmiňováno i dnešní doba nepřínáší pro toto vysílání jistotu 

svobodných a nezávislých informací. I dnes jsme svědky rostoucího potlačování svobody 



 37 

projevu a kontroly médií ze strany státních orgánů.  Novináři jsou kvůli svému kritickému 

postoji k úředníkům často vystavováni velikému riziku. 

 Vysílání pod názvem Rádio Svoboda bylo zahájeno v Mnichově roku 1953. 

V období studené války bylo toto vysílání klíčovým zdrojem informací pro obyvatele 

Sovětského svazu, neboť poskytovalo prostor  pro disidenty a emigranty toužící vyjádřit 

svůj názor. Jak již bylo několikráte zmíněno, celou dobu se ruská moc snažila toto vysílání 

jakýmkoliv způsobem narušovat. Po roce 1989 díky politickým změnám nastává pro toto 

vysílání příznivější situace. 

6.3.1 Situace po roce 1989 

 Zajímavostí tohoto regionálního vysílání  je to, že je licencované ruskou vládou. To 

znamená, že je to ruská rozhlasová instituce, která má západní mateřskou stanici. Tato 

licence byla udělena bývalým prezidentem Borisem Jelcinem rokud 1991. Licence byla 

udělena po srpnovém protigorbačovském puči jako poděkování rozhlasové stanici za 

služby prokázané ruské demokracii. Tímto zvláštním výnosem otevřel Boris Jelcin cestu 

pro založení moskevské kanceláře. Toto byla doba, kdy Rusko vážně uvažovalo 

o demokracii. Tyto dobré vztahy s ruskou mocí ovšem neměly dlouhého trvání. Postupně  

se horšily následkem měnící se orientace ruských mocenských orgánů. Časem začala být 

pociťována politická nevraživost vůči moskevskému vysílání, která byla součástí celkové 

nevraživosti vůči sdělovacím prostředkům. Tato nevraživost měla zčásti dopad na vysílání 

moskevské stanice. V devatesátých letech bylo vysílání z velké části orientováno na 

partnerské vysílací zařízení na ruském venkově, které tento signál retranslovalo dále. Na 

tyto retlanslační stanice byl posléze vyvíjen nátlak místních orgánů a byly jim činěny různé 

překážky. Ve snaze neprovokovat místní moc začaly tyto stanice vypovídat smlouvy 

s moskevskou kanceláří RFE/RL. Postupně z původního počtu 21 retranslačních stanic 

zůstaly jen 3, což velmi ztěžuje práci moskevského vysílání.  

6.3.2 Omezení pro novináře 

 Z rozhovorů nadále vyplývá, že co se pronásledování ruských novinářů týče, nelze 

mluvit o masovém pronásledování. Větší výjimku tvoří území Severního Kavkazu (tedy 

republiky, které formálně spadají pod Ruskou federaci).  Tady je práce dopisovatelů 



 38 

značně ztížena. Pro utajení se používají nezřídka i umělecká jména, aby pravá identita 

dopisovatelů nebyla prozrazena a jejich život nebyl ohrožen. Osobní zážitky některých 

dopisovatelů potvrzují, že politická moc (byť formálně spadající pod Ruskou federaci) si 

utvořila svoje vlastní zákony, pořádky a zacházení.  Nejpřesněji tuto situaci vystihuje 

poznámka nejmenované osoby : „Co znamená zákon v Rusku”. Obdobná situace panuje 

i v jiných partnerských stanicích RFE/RL, kde například v Bělorusku, Ázerbajdžánu, 

Uzbekistánu nebo v Tádžikistánu je situace nesrovnatelně horší. Nezřídka zde jde skutečně 

o existenci jednotlivých novinářů, kteří za pravdivou reportáž mohou zaplatit i životem. 

6.3.3 Zaměstnanci moskevského vysílání 

 Aktuální čísla počtů zaměstnanců tohoto servisu se pohybují v číslech 32 stálých 

zaměstnanců v Praze  a 57 v Moskvě (k tomuto počtu je nutné připočíst ještě 5 technických 

pracovníků). Všichni pracovníci jsou občané Ruské federace a jsou rekrutováni 

z novinářských kruhů Ruska. Tito pracovníci jsou odpovědni řediteli ruského vysílání, 

který má svou kancelář v Pražské centrále. 

Získávání informací pro vysílání ovšem neleží jen na zodpovědnosti těchto stálých 

zaměstnanců. Svá místa zde mají i stálí dopisovatelé ruské národnosti  nebo dopisovatelé 

z jiných redakcí. Druhou skupinu tvoří redaktoři, kteří z různých důvodů nemohou mít 

stálé místo ve svých zemích. Příkladem mohou být dopisovatele z Tatar-Bashkiru, 

Azerbaijany a další. Všichni tito dopisovatelé spadají do kompetenční sféry svých ředitelů 

vysílání. Za chod moskevské kanceláře jako celku zodpovídá jedna pověřená osoba, která 

pracuje na pozici ředitelky moskevské regionální kanceláře. 

6.3.4 Porovnání vlivu vysílání před a po roce 1989 

 Revolučním rokem 1989 a změnou politické situace v Evropě, nastává i období 

změn pro ruské vysílání. Cíl vysílání zůstává stejný, ale obsahová stránka doznala určitých 

obměn. 

 Situaci před rokem 1989 můžeme vystihnout následovně: 

• RFE/RL nemělo, co se vysílání týče téměř žádných konkurentů, 



 39 

• zdrojem informací bylo pouze podávání nezkreslených, pokud možno úplných 

zpráv o dění ve světě. Již tato samotná skutečnost měla demokratizující účinek na 

obyvatelstvo Ruska, 

• Formou vysílání byli posluchači seznamování s  uměleckými díly, která byla 

zamlčována. Bylo čteno ze zakázaných děl. Už samotné přečtení úryvku díla mělo 

obrovský efekt u posluchačů.  Informovalo se o všem o čem se mluvilo málo nebo 

nesmělo mluvit vůbec, 

• popularita byla velmi vysoká a poslechovost značná 

 Dnešní situace je odlišná, neboť v Rusku prakticky všechny informace jsou. Jen 

podávány selektivně tak, jak jsou výhodné pro současnou politickou moc. Ruské vysílání 

RFE/RL se snaží o úplnost, objektivitu a nestrannost podávaných informací a snahou je 

posílit. Dnešním úkolem již není nabídnout posluchačům příkladně zakázané  verše nebo 

romány, ale  prezentovat posluchačům některé tendence.  Nepoučovat je, ale nabídnout jim 

zkušenost ze západních zemí.  

 

Vybrané příklady náplně vysílání: 

• Řešení problémů menšin. Vztah menšin je důležitou součástí demokracie. Snaha 

o vysvětlení postavení menšin ve světě. 

• Řešení otázky náboženských svobod na západě. 

• Existence a funkčnost odborů. 

• Otázka privatizace, lustrace, restitucí, které v Rusku do dnešho dne neproběhly. 

• Existence funkční opozice (v Rusku téměř neexistuje). 

 

 

 

 



 40 

 
 

 

 
Obr. 4 Rádio Svoboda 

 

6.4 Vysílání do Afghánistánu 

 RFE/RL neboli Radio AZADI (afghánský název pro RFE/RL) je aktuálně vysílání 

s nejvyšší poslechovostí ze všech servisů z celé RFE/RL. Vysílání je vedeno ve dvou 

oficiálních jazycích a to Pashto a Dari (afghánská perština). I zde je vyvíjena snaha o to, 

aby vysílání nahradilo obyvatelstvu fatální nedostatek svobodných médií. Informovat 

objektivně, pravdivě, uceleně a hlavně neutrálně. 

6.4.1 Historie vysílání 

 Hornatý Afghánistán ležící na jihu Asie představuje od sedmdesátých let jedno 

z ohnisek napětí světa. Od komunistického převratu na konci sedmdesátých let zemí 

zmítají krvavé konflikty. Deset let trvalo, než byla vytlačena sovětská vojska, pak bojovaly 

jednotlivé frakce vzbouřenců mezi sebou, než zemi ovládl Tálibán. (6)  

 První vysílání do této oblasti bylo zahájeno RFE/RL již 1. října 1985, a to právě  

v období sovětské invaze do Afghánistánu (1979-1989).  Jeho cílem bylo přinášet 



 41 

objektivní, necenzurované zprávy a informace pro obyvatelstvo a následná podpora odporu 

tamního obyvatelstva proti sovětským okupantům. Původní vysílání fungovalo dvatrát 

týdně a to ve čtyřicetiminutových vstupech, a to v jazyce Dari. Později došlo k rozšíření na 

pravidelné pětidenní vysílání a přidán druhý jazyk Pashtu. Z důvodu krácení rozpočtu bylo 

toto vysílání rokem 1993 ukončeno, avšak roku 2001 po americké invazi do Afghánistánu 

opět obnoveno. 

6.4.2 Zaměstnanci  

 Pražské ústředí čítá 36 stálých zaměstnanců a Kábulská regionální kancelář 

aktuálně zaměstnává 45 pracovníků.  Stejně jako u ruského vysílání, přispívají i zde svými 

příspěvky dopisovatelé z celé země. Tato činnost ale bohužel s sebou nese i mnohá 

nebezpečí. Zaměstnanci Rádia Azadi jsou vAfghánistánu pod neustálou hrozbou 

zastrašování ze strany válečníků Tálibánu nebo některými z dalších extrémistů.  

Roku 2008 došlo k unesení 3 reportérů Rádia Azadi. Díky mnohočetné pomoci samotné 

stanice, notné dávky diplomacie, rodiny unesených a místních kmenů, došlo k jejich 

pozdějšímu propuštění.  

6.4.3 Historická událost vysílání rozhlasové stanice 

 Tato událost patří v tradičně islámských zemích k přelomovým. V době 

prezidentských voleb a probihající prezedentské kampaně v roce 2009, hostilo studio 

RFE/RL v Kábulu prezidenta Hamída Karzáího a jeho dva protikandidáty. Tuto historicky 

první veřejnou debatu přenášela jak rozhlasová stanice, tak i afghánská národní televize. 

Tento výběr jednoznačně ukazoval, že pro prezidentské duely byla hledána stanice 

s nejvyšší poslechovostí. Což je naproto ojedinělé. 

6.4.4 Popularita vysílání 

 Radio Azadi si vybudovalo v Afghánistánu rozsáhlé publikum a honosí se titulem 

nejoblíbenějsí rozhlasové stanice v zemi. Tato situace je velmi zajímavá, neboť vysílání 

rádia Azadi není zakázané, protože Američané jsou oficiálně bráni jako spojenci afghánské 

vlády.  Zároveň ale tito lidé nemají přístup k větším informačním zdrojům. Značnou 



 42 

oblíbenost zaznamenávají pořady pro ženy a mládež, literární pořady, relace z celého světa 

a další. 

 Výše zájmu o toto vysílání je zapříčiněna i vysokým stupněm negramotnosti, který 

v této oblasti stále převládá. Lidé si nemohou přečíst noviny, pro zakoupení televize 

nedisponují dostatečným finančním obnosem, a tak rozhlas je jediný zdroj informací, který 

mají k dispozici. Rádio AZADI respektují a uznávají jako objektivní rozhlasovou stanici, 

informující o všem aktuálním dění z domova i ze světa. O trh se RFE/RL dělí s BBC 

(British Broadcasting Corporation), kde je zaznamenána také vysoká poslechovost. 

 

 
 

 

 
Obr. 5 Rádio Azadi 

 

6.5 Vysílání do Iráku 

 Počínaje rokem 1998 zahájila RFE/RL vysílání Rádia Svobodný Irák RFI (Radio 

Free Iraq).  Jak již bylo několikráte zmíněno, i zde ve velmi nebezpečném mediálním 

prostředí, působí Rádio Svobodný Irák, jako spolehlivý zdroj odborných a nezávislých 

informací. 



 43 

6.5.1 Vysílání RFI 

  Rádio Svobodný Irák je jedna z nejdůvěryhodnějsích rozhlasových stanic v Iráku 

a její týdenní poslechovost, dosahuje téměř 20% dospělé populace Iráku. Jazykem 

používaným při vysílání v tomto rádiu je arabština. Vysílací denní doba dosahuje hodnoty 

17 hodin. Informace poskytované na rozhlasových vlnách jsou doplňovány i velmi 

populárními internetovými stránkami. 

6.5.2 Zaměstnanci 

 Stejně jako předchozí dva servisy, i RFI má ústřední sídlo v Praze, kde je trvale 

zaměstnáno 12 pracovníků. Ostatních 38 redaktorů pracuje přímo v Bagdádu nebo dalších 

větších iráckých městech. Podobně jako v Afghánistánu i zde jsou na místě obavy o jejich 

bezpečnost. Ohrožení ze strany zločineckých útoků místních sektářských fanatiků je stále 

aktuálním nebezpečím. Bezpočet novinářů již zahynulo při výkonu svého povolání. 

6.5.3 Hlavní cíl vysílání 

 Rádio Svobodný Irák je důvěryhodný zdroj informací, hlavně pro tamní inteligenci. 

Aktuálně je Irák místem působení mnoha lokálních stanic a novin, které jsou však 

zameřeny na různé zájmové skupiny. Zpravodajské organizace patří k politickým 

skupinám a dodávají převážně informace o politické agendě těchto skupin. (možné 

přirovnání k situaci v ČR by mohl být příklad Haló novin, které jsou spjaty s KSČM a jsou 

velice tendeční). Objektivních informačních zdrojů v Iráku neni mnoho. Hlavním cílem 

RFI je poskytování objektivních a vyvážených  informací. V Iráku je značná existence 

různých odstínů mínění a názorů, které jsou ovšem hodnoceny, jako velmi netolerantní. 

Rádio Svobodný Iraq vyvíjí snahu  prezentovat informace v co nejširším úhlu pohledu 

a posunout probírané téma do civilizované podoby. Radio RFI získalo status 

důvěryhodnosti také faktem, že je zde možné slyšet i zprávy, které nehovoří o Spojených 

státech amerických  zrovna lichotivě. Známý je také fakt, že vysoce postavení iráčtí politici 

běžně poskytují reportérům RFI rozhovory, což je pro vysílání velice důležitý fakt.  

 

 



 44 

 
 

 
Obr. 6 Rádio Iraq 



 45 

6.6 Hodnocení poslechovosti 

Popis získávání údajů o poslechovosti RFE/RL je následující: 

• Výzkum poslechovosti - oddělení vyhodnocující celkovou poslechovost 

jednotlivých vysílání, jmenovitě Audience Research, zadává výzkum poslechovosti 

v jednotlivých zemích (tzv. national surveys) externi firme InterMedia sídlíci ve 

Washngtonu, D.C. Touto firmou jsou následně najímány  firmy v daných zemich, 

které provádějí vlastní výzkum a  zpracování dat. Ve většině zemí je dotazovaný 

vzorek 200 respondentů (pouze v Rusku je 4600 respondentů). S těmito 

respondenty je veden osobní rozhovor dle přesně daného dotazníku. Existují ovšem 

země, kde tato forma výzkumu není možná, a potom je nutné využít jiné cesty, jak 

požadované informace získat. Například v Iránu je výzkum prováděn pomocí 

telefonického šetření z jedné ze sousedních zemí, jelikož vedení dotazníkového 

šetření přímo na místě není z důvodu bezpečnosti možné. Otázky v dotazníku jsou 

jak obecné, zaměřující se na vlastnictví rádiových přístrojů, televizorů, mobilních 

telefonů či počítačů nebo přístupu a využívání internetu v daných zemích, tak také 

na poslechovost národních i mezinárodních radiových a televizních stanic.  

• Závěrečná zpráva - externí firmy provádějící tento výzkum jsou zodpovědné za 

organizaci dotazníkových šetření, sběr dat a jejich následného vložení do datového 

souboru, který je zasílán zpět  do Washingtonu D.C. firmě InterMedia. Zde jsou 

jejich analytiky zkontrolovány a na jejich základě je sepsána závěrečná zpráva. 

Tato zpráva je následně dána k dispozici managementu RFE/RL, stávajícímu 

prezidentovi RFE/RL a příslušným ředitelům jednotlivých servisů. 

• Využití výsledků výzkumu v RFE/RL - již zmíněné oddělení Audience Research má 

možnost s těmito daty dále dle aktuálních požadavků nakládat a podrobněji 

zpracovávat pro potřeby managementu RFE/RL. Názorným příkladem může být 

právě příprava výroční zprávy pro BBG.  Další využití je možné při analyzování 

dat pro příslušné servisy, z důvodu podrobnější informovanosti o jejich publiku či 

mediálním prostředí v dané zemi. Výsledky závěrečné zprávy jsou pak následně 

také prezentovány na každoročním hodnocení servisů (tzv. Service Review). 



 46 

• Vliv na rozpočet - co se rozdělení rozpočtu pro jednotlivé servisy týče, tak 

z krátkodobého hlediska zde výsledek poslechovosti vliv nemá. Není zde tedy 

přímá úměra poklesu poslechovosti a tudíž okažitému krácení rozpočtu příslušného 

servisu. Opakem je však dlouhodobé hledisko. Pokud se jedná o dlouhodobý trend 

a poslechovost daného servisu postupně klesá, může následně dojít k již 

zmiňovanému krácení rozpočtu.  

 Následující schema názorně zobrazuje výsledek výzkumu poslechovosti u tří 

vybraných servisů, a to v Rusku, Afhgánistánu a Iráku. 

 

 
Graf 2 Schematické zobrazení poslechovosti 

 

6.7 Zhodnocení vlivu RFE 

 Celkové hodnocení vlivu vysílání Radia Svobodná Evropa je možné na základě 

získané studie hodnotit jako velmi významný. Boj jednotlivce i společenství v boji za 

svobodu a demokracii zůstává i v dnešní době stále aktuálním tématem.  

• Vysílání před rokem 1989 z období studené války - vysílání Rádia Svobodná 

Evropa v době studené války lze hodnotit jako spojení jednotlivců v boji proti 

diktatuře. Popis událostí prostřednictvím pravdivých komentářů, čtení z titulů lidem 

za „železnou oponou“ nedostupných, přehrávání všech hudebních žánrů, veškerá 

informovanost ohledně celosvětového dění atd. Léta Rádiem Svobodná Evropa 



 47 

budovaný status vyvolávalo v lidech za železnou oponou – víru, že toto snažení 

přispěje k pádu komunistické diktatury. Dle slov pamětníků, dávalo vysílání lidem 

sílu přežít v komunisty uměle vybudovaném vakuu. Nezanedbatelný vliv mělo 

vysílání i po roce 1968, kdy po příchodu sovětských vojsk byly domácí rozhlasové 

stanice téměř umlčeny nebo v naprostém područí bývalé vlády. Tehdejší ohlasy 

a reakce posluchačů zřetelně ukazovaly, jak veliký tento vliv vysílání Rádia 

Svobodná Evropa mělo. Nepopiratelným důvodem tohoto stavu je skutečnost, že 

nepřesnosti nebo chybovost ve vysílaných zpravodajstvích byly téměř nulové. 

„V zahraničí nevznikla po únoru 1948 žádná osvobozenecká armáda, neexistovalo 

žádné jednoduché řešení jak odstranit totalitní systém. Není asi náhodou, že právě 

pro naši zemi mělo takový význam slovo, myšlenka. A bylo to nakonec toto slovo, 

které přemohlo nepřátelskou armádu, stranické a bezpečnostní aparáty a všechen 

arzenál prázdné a lživé ideologie a manipulace. Význam vysílání Rádia Svobodná 

Evropa je hodnocen tudíž jako nepopiratelný“. (5) 

• Stávající vysílání - výsledek politických změn po roce 1989 zapříčinil i postupnou 

změnu vysílání Rádia Svobodná Evropa. Čs. vysílání bylo postupem let ukončeno. 

Příčinou zrušení byl názor, že v zemi spadající pod křídla NATO, tudíž zemi 

demokratickou, vysílání tohoto typu již není třeba. Větší soustředěnost vysílání 

tudíž přechází více do východní Evropy a Asie. Ve skutečnosti poslání Rádia 

Svobodná Evropa nebylo radikálně změněno. I nadále poskytuje informace 

a zachovává si status objektivního a pravdivého komentátora. Do zemí kde, i nadále 

panuje diktatura a dochází k opětovnému zkreslování skutečností, jsou 

s neutuchající vírou ve vítězství demokracie vysílány pravdivé verze událostí. 

Vysílání je soustředěno i na pomoc v oblastech, ve kterých byly sice otevřeny 

pomyslné dveře ke svobodě a demokracii, ale rozhlas a televize jsou tamní vládou i 

nadále ovlivňovány a zkreslovány. Pro mnoho lidí na Dálném východě má vliv 

vysílání RFE/RL hlavně i duchovní význam. 

• Význam osobního rázu - nelze pominout ani vliv, co se osobního rázu týče. Už jen 

fakt, že pronásledovaným spisovatelům nebo redaktorům, kteří jsou nuceni mnohdy 

s celou rodinou opustit svou vlast, bylo a je v Rádiu Svobodná Evropa dána 

možnost pracovního uplatnění a tím se i nadále podílet na započatém konání - 

informovat. Většině z těchto lidí  je posléze dána možnost získání statutu uprchlíka 



 48 

a  následného trvalého pobytu, který tyto lidi chrání před vypovězením. 

V konkrétních případech některých zaměstnanců RFE/RL je tato skutečnost, 

záchranou životů celé rodiny (více konkrétnějších informací nelze z důvodu 

ochrany osobnosti poskytnout). Mé osobní zkušenosti při setkání s těmito lidmi, 

dávají tomuto tvrzení jistě za pravdu. Smutným faktem zůstává, že i přes veškerá 

bezpečnostní opatření někteří z nich zaplatili svou snahu životem. I vysílání do 

islamistických zemí vyvolává obavu z případného teroristického útoku „myšleného 

jako pomstu”  směřovaného přímo na budovu RFE/RL nebo na Českou republiku, 

který v tomto případě představuje hostitelský stát. 

 Vliv vysílání Rádia Svobodná Evropa je na základě provedeného šetření hodnocen 

jako velmi  významný. 



 49 

7 Závěr 

 Na základě provedeného šetření je zřejmé, že vysílání Rádia Svobodná Evropa bylo 

neodmyslitelnou součástí naší historie, současnosti a s největší pravděpodobností 

i budoucnosti. Téměř šedesát let je fenoménem boje za svobodu slova a demokracii. Je 

symbolem boje proti zamlčování skutečností, falšování informací, cenzuře a potlačovaní 

lidských práv a svobod. Dalším důvodem existence vysílání  je potřeba ze strany 

konečných konzumentů tohoto vysílání. Jde o protržení jejich izolovanosti, a to jak 

zeměpisné, diplomatické, tak i mentální. Začínají vnímat svět jako širší záležitost a jsou 

jim nabízeny určité alternativy. Tyto alternativy jsou demokratičtější než jejich státní 

zřízení. Pro tyto lidi, kteří stále žijí v zemích s nedemokratickým režimem, se toto vysílání 

stalo neodmyslitelnou součástí jejich života. 

 Získáné informace z dostupných literárních zdrojů byly použity pro vytvoření 

uceleného pohledu informujícím o historické i současné podobě Rádia Svobodná Evropa. 

Chod rozhlasové stanice není jednoduchý, v mnoha bodech jistě i komplikovaný, nicméně 

spolehlivě seřízený systém, plnící své poslání – pravdivě informovat. 

 Z ekonomického hlediska lze rozhlasovou stanici Svobodná Evropa považovat za 

velice ojedinělý ekonomický subjekt, a to zejména vzhledem ke způsobu financování, 

neboť je jako jeden z mála (soukromých neziskových nevládních společností) financován 

přímo z amerického kongresu.  Otázka daňové politiky a mzdové otázky této rozhlasové 

stanice  jsou přímo podřízeny daňovým zákonům České republiky.  

 A důvod, proč Amerika i v dnešní době potřebuje toto vysílání, je jednoznačný. 

V nadneseném významu můžeme konstatovat, že RFE/RL je nejlevnější nástroj americké 

zahraniční politiky a takzvané veřejné diplomacie. Právě informační tok má ohromný vliv. 

V podstatě svět odjakživa vychází z mínění, že tam kde je demokracie , nebývá agresivní 

válka.  

 Závěrem lze tedy konstatovat, že vliv vysílání Rádia Svobodná Evropa je na 

základě provedeného šetření hodnocen jako unikátní, nepopiratelný a  velmi významný. 

V očích totalitních systémů mělo a má vysílání Rádia Svobodná Evropa postavení jednoho 

z největších a nejsilnějších soupeřů v boji proti potlačování  účelových lží a polopravd. 



 50 

Objektivnost a produkování pravdivých informací, bylo příčinou vybudování statusu jedné 

z nejlepších rozhlasových stanic mezi společnostmi plnící funkci veřejnoprávního vysílání. 

 V závěru této práce lze tedy konstatovat, že požadovaný cíl byl splněn. Dále mohu 

podotknout, že konkrétně pro mou osobu byla tvorba této bakalářské velkým přínosem, co 

se znalostí o Rádiu Svobodná Evropa týká a tudíž splnil mé očekávání. 



 51 

8 Seznam použitých zdrojů 

Seznam literatury: 
1. JANOVSKÝ-DRÁŽĎANSKÝ, K. Svobodná Evropa. Vimperk: Papyrus, 1995. ISBN 

80-85776-48-0. 

2. SEDLÁČEK, K. Volá Svobodná Evropa, Praha: Archa 90, 1993. ISBN 80-90117-5-0. 

3. STUCHLÍKOVÁ,H.,KOMRSKOVÁ,S. Zdaňování neziskových organizací s příklady 

z praxe 2009. Olomouc: Anag, 2009. ISBN 80-7273-160-2. 

4. LISTOPAD 1989 v Československu. Havlíčkův Brod: Muzeum Vysočiny Havlíčkův 

Brod, p.o., 2009. ISBN 978-80-87302-04-0. 

Seznam internetových zdrojů: 
5. TOMEK, P. Místo československé redakce RSE v historii [on-line]. Dostupný na 

WWW: http://www.moderni-dejiny.cz. 

6. ŠVAMBERK, A. Tema.novinky [online]. 2009 [cit. 2010-8-27] Afghánistán. Dostupné 

z WWW: <http://tema.novinky.cz/afghanistan>. 

7. NA ÚŘAD PŘES INTERNET [online]. 2010 [cit. 2011-03-27]. Portál veřejné správy 

České republiky. Dostupné z WWW: <http://portal.gov.cz/wps/portal>. 

8. BBG [online]. 2010 [cit. 2010-08-15]. Broadcasting Board of Governors. Dostupné z 

WWW: <http://www.bbg.gov./>. 

Seznam použitých obrázků: 

Obr. 1 Vývoj loga Rádia Svobodná Evropa ..................................................................... 17 

Obr. 2 Tok finančních prostředků .................................................................................... 29 

Obr. 3 Mapa regionálních kanceláří................................................................................. 35 

Obr. 4 Rádio Svoboda ..................................................................................................... 40 

Obr. 5 Rádio Azadi ......................................................................................................... 42 

Obr. 6 Rádio Iraq ............................................................................................................ 44 

 
 
 
 



 52 

Seznam použitých grafů: 

 
Graf 1 Výše schváleného rozpočtu pro RFE/RL .............................................................. 30 

Graf 2 Schematické zobrazení poslechovosti ................................................................... 46 

 



 53 

9 Přílohy 

Příloha 1: Seznam stávajících členů Správní rady BBG 

Victor H. Ashe   

• bývalý velvyslanec Spojených států v Polsku. V letech 1987 až 2003 byl starostou 

města Knoxville ve státě Tennessee. (zajímavostí je obdržení vyznamenání za 

nejdéle sloužícího starostu města Knoxville). 

Hilary Rodham Clinton 

• současná ministryně zahraničních věcí Spojených států amerických. Původním 

povoláním právnička. 

Walter Isaacson 

• americký spisovatel a autor životopisů. Stávající prezidentem Aspen Institute. 

Bývalý předseda představenstva a generálním ředitelem CNN a bývalý generální 

šéfredaktor časopisu Time Magazine. 

Michael Lynton 

• předseda představenstva a generální ředitel společnosti Sony Pictures 

Entertainment. (mimo rodné angličtiny plynně hovoří francouzskiy, německy 

a holandsky). 

Sasan McCue 

• předsedkyní zprávy Global (strategické věci veřejné). Pro zajímavost byla 

časopisem  Washingtonian v roce 2006 označena za jednu ze 100 nejmocnějších 

žen ve Washingtonu. 

Michael P. Meehan 

• v současné době slouží jako prezident Blue Line Strategic Communications a jako 

Senior Vice President na Virilion Digital Media Company. Je bývalým prvním 

prezidentem BGR Public Relations, LLC. 

Dennis Mulhaupt 

• zakladatel a výkonný ředitel společnosti Commonwealth Partners, Inc pro 

poskytování poradenských služeb na  dobročinné instituce. 

 

 



 54 

Dana Perino 

• bývalá tisková tajemnice prezidenta George W.Bushe. Zakladatelka Dana Perino 

and Company – firmy pro strategickou komunikaci. 

S. Enders Wimbush 

• senior Vice President v Hudson Institute. V letech 1987-1993 působil jako ředitel 

Rádia Svobodná Evropa v Mnichově . (8) 

 
 
 


	xcerk112_BP.pdf
	xcerk112_BP.2

