Modalita v melodiích gregoriánského chorálu z výpočetního hlediska – Jan Hajič, Ph.D.
Jan Hajič, Ph.D.
Master's thesis
Modalita v melodiích gregoriánského chorálu z výpočetního hlediska
Modality in Gregorian Chant Melodies from a Computational Perspective
Abstract:
Diplomová práce „Modalita v melodiích gregoriánského chorálu z výpočetního hlediska“, inspirována hypotézou centonizace, experimentálně ověřuje, zda existuje množina melodických jednotek, pomocí kterých lze charakterizovat modální příslušnost gregoriánských melodií. Na antifonách z databáze Cantus lze mody klasifikovat pomocí charakteristických jednotek s přesností 82 % až 92 %, zatímco „tradiční“ …moreAbstract:
The thesis „Modality in Gregorian chant melodies from a computational point of view“, inspired by the centonization hypothesis, experimentally verifies whether there is a set of melodic units that can be used to characterize the modal affiliation of Gregorian melodies. Using antiphons from the Cantus database, the modal classification can be performed using characteristic units with an accuracy of …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 12. 5. 2023
Identifier:
https://is.jamu.cz/th/cucv6/
Thesis defence
- Date of defence: 7. 6. 2023
- Supervisor: PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
- Reader: Mag. Art. et Mag. Art. et Mag. Art. Ondřej Múčka, Bakk. Art.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
HAJIČ, Jan. \textit{Modalita v melodiích gregoriánského chorálu z výpočetního hlediska}. Online. Master's thesis. Brno: Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno, Faculty of Music. 2023. Available from: https://theses.cz/id/2qjvgb/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Janáčkova akademie múzických umění, Hudební fakultahttps://is.jamu.cz/th/cucv6/
Janáček Academy of Performing Arts
Faculty of MusicMaster programme / field:
Art of Music / Historical interpretation
Theses on a related topic
- No theses on a related topic available.