Adriana Starostová

Doctoral thesis

Sensory marketing and the cross modal correspondences: The effect of product colour on the perception of product odour

Senzorický marketing a smyslové shody - Efekt produktové barvy na vnímání vůně
Abstract:
Záměrem práce je zkoumání role barvy na vnímání vůně měřením vnímané a) preference a za b) intenzity u 16 možných kombinací 4 barevných lahviček obsahujících 4 vůně, které byly hodnoceny celkem 297 respondenty (130 mužů a 167 žen). Pomocí analýzy rozptylu (ANOVA) pro preferenci bylo zjištěno, že barva i vůně hraje významnou roli u Čechů. Nicméně pro skupinu Čechů a Slováků se tento efekt snižuje. Pro …more
Abstract:
The purpose of this dissertation is to investigate the role of colour on the perception of odour by measuring the a) preference and b) intensity of 16 possible combinations of 4 coloured bottles and 4 odours as rated by 297 participants (130 males and 167 females). The two way ANOVA for preference revealed that the role of both – colour and odour is significant for Czech participants, but the significance …more
 
 
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 4. 11. 2015

Thesis defence

  • Date of defence: 9. 5. 2019
  • Supervisor: Václav Stříteský
  • Reader: Martin Lukeš, Marie Přibová

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Vysoká škola ekonomická v Praze
http://www.vse.cz/vskp/eid/75751

Vysoká škola ekonomická v Praze

Doctoral programme / field:
Ekonomika a management / Podniková ekonomika a management