Jakub Rataj

Doctoral thesis

Lidský dech jako základní východisko hudební kompozice

Human breath as a starting point of musical composition

Abstract:
Tato práce pojednává o lidském dechu, jakožto o základním východisku hudební kompozice. Na lidský dech je v tomto kontextu nahlíženo z hlediska konceptu vtěleného hudebního poznání. Následně se autor zabývá tématem hudebního gesta a na základě uvedených definic a teoretických souvislostí navrhuje typologii a hierarchii hudebního gesta. Současně popisuje, jakým způsobem je s hudebním gestem pracováno …more
Abstract:
This work explores the human breath as a starting point of musical composition. Breathing is observed in the context of embodied music cognition. According to its definitions and theoretic contexts, a typology and hierarchy of musical gesture is brought forth and applied to the author's personal compositional approach. The author investigates the shaping of musical time from an empirical perspective …more
 

Keywords

hudba

Keywords

hudební čas

Keywords

zvuk

Keywords

soudobá hudba

Keywords

Cendo Raphaël 1975-
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 30. 6. 2020

Thesis defence

  • Date of defence: 10. 9. 2020
  • Supervisor: Luboš MRKVIČKA
  • Reader: Jan TROJAN

Citation record

Full text of thesis

Accessibility: Autor udělil v licenci souhlas s:
In the license agreement the author has granted the following:

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • Soubory jsou od 27. 11. 2020 dostupné: autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty, autentizovaným studentům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna

Akademie múzických umění v Praze

Hudební a taneční fakulta

Doctoral programme / field:
Hudebního umění / Skladba a teorie skladby