From Stage to Screen: The Poetry of Adapting Macbeth – Bc. Kryštof Horáček
Bc. Kryštof Horáček
Master's thesis
From Stage to Screen: The Poetry of Adapting Macbeth
From Stage to Screen: The Poetry of Adapting Macbeth
Abstract:
Hlavním cílem této práce je najít odpověď na otázku, jak konkrétní filmové adaptace Macbetha Williama Shakespeara přistupují ke zpracování a převyprávění příběhu, který se ve svém počátečním pojetí opíral především o obrazotvornost dialogů zasazených do prostorově omezených scén. Cílem analýzy je popsat, jak Macbeth Orsona Wellese (1948), Throne of Blood Akiry Kurosawy (1957) a Macbeth Justina Kurzela …moreAbstract:
The primary concern of the thesis is to answer the question of how specific film adaptations of William Shakespeare's Macbeth approach the depiction of the story that in its conception relied primarily on the poetry of dialog and few stage setups. The aim of the analysis is to describe how Orson Welles’ Macbeth (1948), Akira Kurosawa's Throne of Blood (1957), and Justin Kurzel's Macbeth (2015) enrich …more
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 13. 12. 2022
Identifier:
https://is.muni.cz/th/q86y4/
Thesis defence
- Date of defence: 30. 1. 2023
- Supervisor: prof. Mgr. Milada Franková, CSc.
- Reader: Mgr. Filip Krajník, Ph.D.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsMaster programme / field:
English Language and Literature / English Language and Literature