
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI 

FILOZOFICKÁ FAKULTA 

 

 

Katedra nederlandistiky                          studijní rok 2020/21 

 

 

 

NEDERLANDS VERZETSPERS: TOEN EN HEDEN – COMPARATIEVE ANALYSE VAN 

TROUW EN VRIJ NEDERLAND VANAF DE 2E WERELDOORLOG  

Dutch resistance press then and now - Comparative analysis of Trouw and 

Vrij Nederland from World War II 

Nizozemský odbojový tisk kdysi a dnes - Komparativní analýza Trouw a 

Vrij Nederland od druhé světové války  

 

Bakalářská práce 

Praktická nizozemská filologie 

 

Filip Horák 

 

 

 

Vedoucí práce: Drs. Bas Hamers 

Olomouc 2021 



 

 

Verklaring 

Hiermee verklaar ik, dat ik mijn scriptie zonder hulp van derden geschreven heb en dat alle 

vakliteratuur, archiefbronnen en andere bronnen vermeld zijn.  

 

Olomouc, 31 maart 2021 

 

Prohlášení 

Tímto prohlašuji, že jsem svou bakalářskou práci napsal bez pomoci třetí strany a že veškerá 

odborná literatura, prameny z archivů a všechny další zdroje jsou zde uvedeny. 

  

Olomouc 31. Března 2021 

 

Filip Horák 

 

 

  



 

 

Inhoud 
Dankbetuiging ............................................................................................................................ 5 

Inleiding ..................................................................................................................................... 6 

1.Theoretische deel: Geschiedenis van de verzetskranten ......................................................... 8 

1.1. Wat is een verzetskrant? .................................................................................................. 8 

1.2 De eerste pogingen tot een verzetskrant ........................................................................... 8 

1.3. Verzetskranten in Nederland ........................................................................................... 9 

1.4. Splitsing van Vrij Nederland en Trouw ......................................................................... 10 

1.5. Vrij Nederland na de splitsing ....................................................................................... 11 

1.6. Trouw na de splitsing ..................................................................................................... 14 

2. Theoretische deel 2: Mediaal-theoretische basis. ................................................................. 19 

2.1. Medium is the message. Inleiding in de mediaal-deterministische theorie ................... 19 

2.2. Structuur en functie van de krant. Inleiding in het structureel functionalisme .............. 21 

3. Praktische Deel: Comparatieve Analyse .............................................................................. 25 

3.1. Wat betekent ‘Multidimensionale comparatieve analyse’? ........................................... 25 

3.2. De lay-out van de bladen in de loop van tijd ................................................................. 25 

3.2.1. Vrij Nederland ........................................................................................................ 25 

3.2.2. Trouw ...................................................................................................................... 27 

3.3. De lay-out van de websites in de loop van tijd .............................................................. 28 

3.4. Vrij Nederland en Trouw in de statistiek: oplagecijfers en losse prijzen ...................... 30 

3.5. Hoofdpersonen ............................................................................................................... 34 

Frans Hofker (1921-2000) ................................................................................................ 35 

Wim Speelman (1919-1945) ............................................................................................. 35 

Gezina van der Molen (1892-1978) .................................................................................. 35 

Hendrik Matheus (Henk) van Randwijk (1909-1966) ...................................................... 36 

Sieuwert Bruins Slot (1906-1972) .................................................................................... 36 

Mathieu Smedts (1913-1996)............................................................................................ 36 

Rinus Ferdinandusse (1931).............................................................................................. 36 

Jan Greven (1942) ............................................................................................................. 36 

Bibeb, pseudoniem van Elisabeth Maria Lampe-Soutberg (1914-2010) .......................... 36 

Vanaf de jaren vijftig maakte zij beroemde interviews, onder andere met Roald Dahl, 

Brigitte Bardot en Picasso. ................................................................................................... 37 



Gerard van Westerloo (1943-2012) .................................................................................. 37 

Joop van Tijn (1938-1997) ................................................................................................ 37 

Perdiep Ramessar (1987) .................................................................................................. 37 

Conclusie .................................................................................................................................. 37 

Literatuuropgave ...................................................................................................................... 39 

Literatuur .............................................................................................................................. 39 

Kranten en websites .............................................................................................................. 40 

Multimedia en tv-uitzendingen ............................................................................................. 42 

Andere bronnen .................................................................................................................... 42 

Correspondentie .................................................................................................................... 43 

Bijlagen .................................................................................................................................... 44 

Bijlage 1 ................................................................................................................................ 44 

Bijlage 2 ................................................................................................................................ 45 

Bijlage 3 ................................................................................................................................ 46 

Bijlage 4 ................................................................................................................................ 47 

Bijlage 5 ................................................................................................................................ 48 

Bijlage 6 ................................................................................................................................ 49 

Resumé ..................................................................................................................................... 50 

Summary .................................................................................................................................. 52 

ANNOTATIE ........................................................................................................................... 54 

 

 



Dankbetuiging 

Hiermee wil ik van harte Bas Hamers bedanken, mijn scriptiebegeleider, voor zijn steun, geduld 

en raadplegingen. Ik wil ook mijn dank betuigen aan Prof. Wilken Engelbrecht voor zijn 

opmerkingen, die mij geholpen hebben, om het onderwerp van mijn scriptie te specificeren. 

Mijn dank behoort ook aan de heer Wart Wijndelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland, voor 

zijn tijd en antwoorden op mijn vragen. Verder dank ik ook mijn vrienden en familie voor hun 

steun. 

 



6 

 

 

 

Inleiding 

 

De geschiedenis van de pers speelt in Nederland een grotere rol ten opzichte van de andere 

landen. Het land waar de wereldwijde handel eeuwenlang een grote rol speelt, moest altijd 

precies weten wat er wereldwijd gebeurt. De eerste regelmatige mediale producten, zgn. 

Corantos of Amsterdamsche couranten, zijn daarom een uitvinding van de Lage Landen aan 

het einde van de 16e, begin van de 17e eeuw. Niet alleen wegens de handel, maar ook vanwege 

redelijk weinig censuur en grote tolerantie was Nederland de geboorteplaats van de krant. 

De krant was belangrijk in de geschiedenis van Nederland, als een afspiegeling van de 

maatschappij. Vooral de moderne tijd na de Eerste Wereldoorlog is voor een groot deel het 

verhaal van de kranten als strijdperk van stromingen, ideeën, maar ook zakelijke belangen. 

Voor de persgeschiedenis van Nederland betekende de Tweede Wereldoorlog heel veel.  

Sommige kranten stopten wegens de Duitse bezetting – zoals De Standaard - en nieuwe werden 

opgericht, zoals vooral de verzetskranten. Sommigen hebben nog steeds een grote invloed op 

de Nederlandse media, evenals op de maatschappij.  

De oudste grote verzetskrant is Het Parool, uitgegeven sinds juli 1940, toen nog onder de naam 

Nieuwsbrief van Pieter ’t Hoen.  Op 31 augustus 1941 verscheen het eerste nummer van Vrij 

Nederland en na de ideologische splitsing in 1943 ontstond het blad Trouw. Laatstgenoemde 

twee zullen in mijn scriptie behandeld worden. 

De splitsing van Vrij Nederland en Trouw volgt ongeveer de lijn tussen politiek links en recht, 

tussen conservatieve en progressieve ideeën, maar beide titels hadden ook een andere strategie 

om lezers te winnen. Trouw wordt na de oorlog een dagblad, Vrij Nederland een weekblad en 

vervolgens een maandblad. De verschillen tussen de twee stromingen binnen het 

oorspronkelijke Vrij Nederland, die Frans Hofker in Amsterdam opgericht had, zijn de kern 

van deze scriptie. 

De krant als een mediaal product wordt in deze scriptie voorgesteld als een soort organisme met 

een structuur en functie. Er wordt gebruikgemaakt van de mediaal-deterministische optiek, 

zoals opgesteld door de school van Toronto en Marshall McLuhan. De kern van deze optiek is 

the medium is the message en het verleden is heden ten dage de message. Deze theorie wordt 

verder voorgesteld in het theoretische deel en zal met de geschiedenis van deze twee kranten 

dienen als de basis van deze scriptie.  

Het praktische deel zal zich richten op verschillende aspecten van de twee laatstgenoemde 

kranten in de loop van de tijd.  De comparatieve analyse van de inhoud, de lay-out, de 

economische indicatoren zoals de oplagecijfers, of de verhalen van de hoofdredacteurs en 

andere belangrijke personen, die aan de kranten meewerkten, zal hier uitgewerkt worden. 



7 

 

Dit zou ertoe moeten bijdragen dat een deel van de transformatieprocessen die de twee kranten 

ondergingen, breder bekend worden en in de praktijk van binnenlands mediabeheer kunnen 

worden gebruikt. 

Deze analyse zal zowel bijdragen aan de ontwikkeling van de opinie-oriëntatie voor de 

Tsjechische ontvanger en aan het discours over de receptie van de Nederlandse media in 

Tsjechië en Midden-Europa, dat parallel loopt aan het discours van de literaire receptie. 

  



8 

 

 

 

1.Theoretische deel: Geschiedenis van de verzetskranten  

 1.1. Wat is een verzetskrant? 

De Nederlandse verzetskrant is een groep drukwerken, die tijdens de Tweede Wereldoorlog 

door het verzet illegaal werden geproduceerd en verspreid, ook wel illegale pers genoemd. Tot 

de illegale pers behoren ook verzetspamfletten, brochures, tijdschriften en oproepen.  

In de monografie van Winkel en de Vries Ondergrondse Pers 1940-45 staat ongeveer 1300 

verschillende verzetskranten in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog beschreven, 

inclusief alle regionale mutaties van de verzetskaranten (Winkel 2014:10). 

1.2 De eerste pogingen tot een verzetskrant 

De Volkskrant, tot heden een van de grootste Nederlandse kranten, heeft over de Duitse inval 

geschreven. De eerste berichten gingen over de parachutetroepen, die in sommige gebieden 

succesvol door het Nederlandse leger gestopt waren, over de reactie van England en Frankrijk 

en onder andere over de sluiting van de scholen in Rotterdam (Z.n. 1940a:1) De situatie was 

chaotisch. Op pagina 3 stond ook het korte bericht, dat ook Zwitserland aangevallen werd door 

het bombardement van het dorp Courrendlin. (Z.n. 1940a:3) Deze actie was echter een fout van 

de Duitse luchtmacht.  Andere dagbladen schreven soortgelijke berichten. De rede van 

Koninigin Wilhelmina stond op de voorpagina van alle landelijke kranten. 

Toen het Nederlandse leger capituleerde, hebben de Duitsers alle landelijke kranten 

overgenomen en gecensureerd, maar ook de radio en alle andere vormen van communicatie. 

Daardoor was het voor het volk belangrijk om in andere bronnen informatie te zoeken en via 

andere bronnen te communiceren.  

De eerste poging tot een verzetskrant – De Berichten van Geuzenactie- vond al vijf dagen na 

de overgave plaats, en was met de hand geschreven. De auteur daarvan was Bernardus 

IJzerdraat, een restaurateur en kunstenaar in Dinxperlo, nabij de Duitse grens. (Winkel 2014:13)   

Toen de Duitse pers op 9 mei 1940 de aanval op Nederland ontkende als een gerucht en Engels 

verzinsel (Z.n. 1940b:1), wist IJzerdraat door de ervaringen met de Nazi’s overgenomen van 

Duitse vluchtelingen (Teunissen z.d.) al lang welk regime worden de Duitsers in Nederland 

gerichten en hoe ze de maatschappij konden controleren.  

Dat was de reden waarom hij al sinds 1936 lid was van de beweging Eenheid door Democratie, 

die optrad tegen de fascistische stromingen in de maatschappij onder leiding van Anton Mussert 

en ook tegen het communisme. In de tweede Geuzenbericht (IJzerdraat 1940) schreef hij, dat 

door de Duitsers Nederland ‘nieuwe Alva en inquisitie’ krijgt. 

De inhoud van De berichten van Geuzenactie bestond vooral uit vooroorlogse patriottische 

gedichten en opinies.  Het werd vanuit Haarlem naar verschillende plekken in Nederland in vijf 

exemplaren gestuurd, en verder verspreid in tientallen kopieën. IJzerdraat werd op 25 november 

1940 in Haarlem opgepakt en in maart 1941 gefusilleerd in de duinen vlakbij Scheveningen. 



9 

 

Hij was een van de verzetsstrijders waarover Jan Campert in het Lied der achttien doden1 

schreef. 

Het eerste gestencilde verzetsblad was volgens Winkel en De Vries Het Bulletin (Winkel 

2014:14). Het eerste nummer kwam al een maand na de Duitse inval uit en verscheen in meer 

dan duizend exemplaren. Dit blad bevatte al vaste rubrieken en opiniepublicistiek. Al deze 

pogingen waren voorgangers van de eerste verzetskranten, die breed uitgegeven werden, Het 

Parool, Trouw en Vrij Nederland. 

 

 

1.3. Verzetskranten in Nederland 

 

Loe de Jong schrijft in zijn Koninkrijk der Nederlanden tijdens de Tweede Wereldoorlog, dat 

de eerste pamfletten die tijdens de eerste maanden na de Duitse overheersing uitkwamen, 

geleidelijk een product voor honderdduizenden lezers werd. Illegale bladen waren volgens De 

Jong niet alleen een middel van informatie, maar ook een verenigingsmiddel van het 

Nederlandse volk. 

 ‚Deze was niet alleen een bron van informatie (men denke aan de berichten over de 

invoering van de tweede distributiestamkaart - een hoogst belangrijk punt, waar de 

gelijkgeschakelde ‘legale’ pers in alle talen over zweeg) maar zij was ook, ja misschien 

wel in de eerste plaats, een middel tot bezieling: elk nummer van elk illegaal blad wekte 

tot voortgezette strijd op maar hield bovendien door zijn verschijnen elke illegale werker 

voor dat er talloze andere Nederlanders waren die zich óók tegen de bezetter keerden en 

bereid waren daar grote risico’s bij te lopen. (De Jong 1976: 837) 

Iedere Nederlander die verzetskranten in bezit had of verspreidde, riskeerde de doodstraf en 

iedereen die meedeed had een doel, namelijk de overwinning. Han van der Horst is van mening, 

dat zo’n grote activiteit van de illegale pers een unicum is in Europa. (van der Horst 2005: 416) 

In de jaren 1943-44 bestonden er ongeveer 150 bladen die wij als illegale pers kunnen 

bestempelen (De Jong 1976: 838). Er waren grote landelijke kranten, maar ook kleine bladen 

waarin alleen de informatie over de oorlogsfronten waarover de door de Duitsers gecontroleerde 

kranten zwegen, werden overgenomen van de buitenlandse radiozenders – de BBC of Radio 

Oranje. De krant Vrij Nederland heeft zijn naam ontleend aan Radio Vrij Nederland, die vanuit 

Parijs uitzond.  

Niet alleen de Duitsers, maar ook de praktische en economische problemen waren de vijand 

van de verzetskranten. Er was altijd een tekort aan stencilpapier, inkt of andere dringend nodige 

materialen.  Dan moesten de redacties van heel verschillende bladen met elkaar samenwerken, 

zoals het communistische De Waarheid en het conservatieve Trouw bij tekort van inkt of papier 

 
1 Lied der achttien doden is een bekend Nederlands verzetsgedicht. 



10 

 

(Winkel 2014:34). Andere benodigde materialen kwamen van verzetsacties (overvallen op 

stadhuizen, waar de mensen van de NSB zaten) of van financiële en materiële steun uit Londen. 

 

 

 

 1.4. Splitsing van Vrij Nederland en Trouw 

 

De geschiedenis van de oprichting van Vrij Nederland is niet alleen een belangrijk hoofdstuk 

in de geschiedenisboeken over de oorlog en het verzet. Het is ook van belang in de geschiedenis 

van de huidige pers, want Vrij Nederland is van pamflet tot een invloedrijk links maandblad 

uitgegroeid. Maar ook voor het rechtse spectrum van de Nederlandse media is dit belangrijk, 

omdat zonder oprichting van Vrij Nederland, Trouw, een leidend conservatief dagblad, niet zou 

bestaan. 

Alles begon bij Frans Hofker, een twintiger uit Amsterdam. Hij was net afgestudeerd en kreeg 

toen een plek als typist bij de Telefoondienst aan de Herengracht. In het begin van juli 1940 

kwamen ook de eerste mededelingen van Duitse propaganda uit, onder andere de artikels over 

de Nederlandse schuld aan het bombardement van Rotterdam. Dit soort artikels werden ook in 

het door de Duitsers bezette Bohemen gepubliceerd. De Tsjechische krant Národní listy 

(Nationaal Blad) moest een bericht over gewelddadige Hollanders publiceren, en hoe ze een 

grote stad als Rotterdam vol burgers durfden te verdedigen. ‘Wie de geschiedenis van Warschau 

en Casa del Campo in de Spaanse oorlog zag, moest zien dat de verdediging van de grote steden 

een verachtelijke misdaad van oorlogzoekers is’ (Z.n. 1940c: 1 [mijn vertaling]) stond in het 

bericht van het Duitse persbureau. Frans Hofker kwam in contact met dit soort mededelingen 

en heeft besloten er een antwoord op te geven. (Gruythuysen 1996: 18) 

De stencilmachine stond in zijn werkplaats en met Cees Galjaard, een vriend van hem, hebben 

ze de eerste semi-illegale materialen gestencild en de exemplaren in het openbaar vervoer en in 

willekeurige brievenbussen in Amsterdam verspreid. Pas daarna kreeg Frans Hofker het idee 

om een onafhankelijk blad uit te geven. De stencilmachine van de Telefoondienst was echter 

niet veilig meer en het inkomen van de groep rond Hofker was ook niet genoeg. (Gruythuysen 

1996: 18) 

Geld kregen ze van Jacoba van Tongeren, een sociaal medewerkster en dochter van Hermanus 

van Tongeren, een grootmeester in de Vrijmetselarij. Een actieve medewerker van het 

toekomstige Vrij Nederland, Jan van Neut, stond met haar in contact. Het bedrag van 

vijfendertig gulden diende om de eerste tweedehands duplicator en papier aan te schaffen, 

waarna de eerste exemplaren van Vrij Nederland bij van Neut thuis gedrukt werden.  Dit zou 

gebeuren op 31 augustus 1940, ter gelegenheid van de verjaardag van koningin Wilhelmina, 

maar dat lukte niet op tijd. 



11 

 

De eerste nummers van Vrij Nederland hadden een protestants karakter, want van de oprichters 

was een meerderheid afgestudeerd op protestantse scholen. Een grote rol speelden daarin Wim 

Speelman en vooral Kees Troost, later een hoofdredacteur van Trouw. 

Kees Troost was al bij het tweede nummer betrokken. Onder zijn leiding veranderde het pamflet 

in een echte krant, met een redactie zoals in de grote kranten van toen, met een conservatieve 

oriëntatie. Dat heeft hij gedaan tot zijn arrestatie door de Duitsers in het begin van 1941. Daarna 

kwam H. M. van Randwijk bij Vrij Nederland na contact met Wim Speelman. Eerst wilde hij 

niet, omdat hij Vrij Nederland een ‘rotblaadje’ vond en hij wou niet zijn leven riskeren. Pas na 

een gesprek met zijn vrouw Ada stemt hij toe (Botje, Scherphuis: 2010). 

Al in januari 1942 schreef van Randwijk het artikel ‘revolutie of inbraak?’, waarin hij sterk het 

kapitalisme bekritiseerde en voorspelde dat het communistische systeem in Rusland hoop zal 

brengen. Soortgelijke tekst is verschenen in Vrij Nederland in April 1942: 

 ‘En wanneer onze niet-communistische maatschappij de risico’s van werkloosheid en 

pauperiseering, zelfs maar voor een klein deel handhaaft, dan behoeven wij over de 

keus van ons volk niet in twijfel te verkeeren.’ (Bak 1993: hoofdstuk 1) 

De oprichting van de nieuwe, niet-socialistische krant hing samen met het Koninklijk Huis. De 

voorloper van deze krant, de Oranje-Bode, werd namelijk uitgegeven naar aanleiding van de 

geboorte van prinses Margriet, opvallend genoeg op oranje papier. Op 18 februari 1943 

verscheen het eerste blad met de naam Trouw. De hoofdpersonen waren Wim Speelman, 

Sieuwert Bruins Slot en Jan Schouten, alle verbonden aan de Antirevolutionaire partij2, de 

leidende protestantse politieke partij van vooroorlogs Nederland.  

 

1.5. Vrij Nederland na de splitsing 

Na het afscheid van de christelijke redacteurs bleef Van Randwijk in de leiding van Vrij 

Nederland. Sindsdien kreeg deze een linkse identiteit en een steeds socialistischer karakter. 

‘Zijn beterwereldoptimisme vervreemdt de orthodoxe gereformeerden… ze kunnen zich niet 

vinden in de pleidooien voor geleide economie, partijhervorming en het Oranjehuis als 

‘symbool der vernieuwing’ schrijft John Jansen van Galen (2016) in zijn boek Het verhaal van 

Vrij Nederland: de gouden jaren van het linkse levensgevoel De eerste missie van Van 

Randwijk was een nieuw Nederland te vormen, waar minder liberalisme in de economische zin 

een plaats heeft en meer nationale en internationale beheersorganen voor de productiemiddelen 

bestaan (van Galen 2016). Daarvan maakte hij een manifest, maar alleen Het Parool deed mee.  

Niettemin was het blad succesvol. Vrij Nederland werd na de oorlog het synoniem van de 

verzetspers. (van Galen 2016) Op 9 mei hield M. R. Randwijk dan ook een bevrijdingstoespraak 

voor de hele illegaliteit in Amsterdam. Kort na de bevrijding had Vrij Nederland een oplage 

van 300.000 exemplaren, Trouw een kwart miljoen. 

 
2 De Antirevolutionaire Partij richtte zich tegen de resultaten van de Franse revolutie in 1789. De ARP was dus 

conservatief ongeveer in de zin van Burke. 



12 

 

 Onder leiding van Randwijk was er meer politiek dan journalistiek. Zelf een leraar, wilde hij 

nu het volk ‘opvoeden’ en zijn antikapitalistische richting vermengde hij met het protestantse 

geloof. Toen Kees Troost terugkwam uit Duitsland na zijn arrestatie, werd hij wegens zijn 

politiek te rechtse mening in de redactie van Vrij Nederland ontslagen, dus ging hij ook naar 

Trouw. 

Een volgende taak en groot thema van Vrij Nederland lag in Indonesië. De Tsjechoslowaakse 

communistische krant Rudé Právo sprak over de situatie in Indonesië als over ‘de zwaarste taak 

van de veiligheidsraad van de Verenigde Naties’ (Mg 1946:3). Tot 1945 behoorde Indonesië, 

bijna net zo groot als heel Europa, tot het Koninkrijk der Nederlanden. Tijdens de Tweede 

Wereldoorlog werd Nederlands-Indië door Japan bezet en na de oorlog besloten de Indonesiërs 

de onafhankelijkheid af te kondigen. Er was een plan bij de Nederlandse regering om Indonesië 

stap voor stap de onafhankelijkheid te geven, maar zo snel wilde de Nederlandse regering in 

Den Haag dat niet. Daarbij was er overal angst voor geweld van de Indonesische nationalisten 

en het feit dat ze tijdens de oorlog gedeeltelijk met de Japanners collaboreerden, speelde ook 

een rol. De Nederlanders hebben daarom in twee zogenaamde politionele acties – in 

werkelijkheid militaire acties – geprobeerd om Indonesië te behouden en dat verdeelde de 

meningen in Nederland. 

 Meestal kozen de Nederlanders geen kant voor de Indonesische revolutie, maar dat was niet 

het geval bij H.M. van Randwijk. Oorspronkelijk was Vrij Nederland tevreden met de mening 

van Koningin Wilhelmina, dus zelfstandigheid voor Indonesië in het kader van het Koninkrijk 

der Nederlanden, maar later was hij, na een gesprek met de Indonesische studentenleiders, voor 

de republiek van Soekarno. 

Op 26 juli 1947 publiceerde Van Randwijk het artikel Omdat ik Nederlander ben. Daarin 

schreef hij dat hij een gevoel van schaamte had bij Het Wilhelmus toen het aan het begin van 

de politionele acties van het Nederlandse leger op de radio werd gespeeld, want dat deed hem 

denken aan mei 1940, met het verschil dat de Nederlanders nu de agressor zijn. Als socialist 

steunde hij de revolutie en dat kostte Vrij Nederland veel abonnementen: 

 En nu nog, op het moment waarop reeds de kanonnen spreken, wil men ons, Nederlands 

volk, in deze het geweten en de daadkracht dodende atmosfeer dringen: Een politionele 

actie, geen oorlog; een beperkt doel, geen volledige bezetting van de Republiek; 

wapengeweld ter uitvoering van het vriendschapsaccoord; de oorlogsdrijvers hun zin 

gegeven om hun heerschappij te voorkomen! (van Randwijk 1947) 

 

Aan het einde van van Randwijks redacteurschap was de oplage van het blad kleiner dan in de 

oorlog. Als gevolg daarvan moest Van Randwijk in 1950 aftreden als hoofdredacteur en het 

tijdschrift werd overgenomen door uitgeverij De Arbeiderspers, verbonden met de SDAP, 

waardoor de oplage langzaam weer steeg. De grootste concurrentie van Vrij Nederland was 

toen niet Trouw, maar het nieuwe Elseviers Weekblad, toen sterk rechts georiënteerd (van der 

Horst 2005: 474) 



13 

 

Een grote rol in de groei van Vrij Nederland speelde de nieuwe hoofdredacteur Mathieu Smedts, 

een katholiek uit Limburg, die de redactie van de krant leidde tot 1969. Hij werd vooral beroemd 

met de reportages over de inheemse volkeren in de oerwouden van Nieuw-Guinea. Er kwam 

ook verandering van eigenaar – Vrij Nederland werd in 1965 eigendom van de Stichting 

Weekbladpers, WPG Uitgevers, en bleef dat tot op heden.  

Na Smedts werd aan het begin van de jaren zeventig de progressieve journalist Rinus 

Ferdinandusse hoofdredacteur. Zijn tijdperk was het meest succesvol, qua inhoud, aantal lezers 

en ook invloed. De journaliste Bibeb, geboren in Nederlands-Indië en oud-gevangene in een 

Japans kamp, interviewde Remco Campert, Lucebert en Picasso en toen Suriname zijn 

onafhankelijkheid verkreeg, was daar journalist Gerard Westerlo met zijn reportages, waarin 

het jonge land in Zuid-Amerika en zijn weg naar zelfstandigheid geanalyseerd werden. Sinds 

1960 was ook tekenaar Peter Vos actief met zijn wekelijkse tekeningen van de leeuw. ‘Wij 

controleren de macht’ zei destijds hoofdredacteur Ferdinandusse. Hij bedoelde de invloed, de 

watchdog role van de krant en ook de personen in de politiek. In de periode van 1973-77 was 

Joop den Uyl, voormalig redacteur van o.a. Vrij Nederland, minister-president. 

In de jaren tachtig waren de gouden tijden voor de krant echter voorbij. En dat gold ook voor 

de linkerkant van het politieke spectrum in het algemeen. In het Verenigd Koninkrijk was 

Margaret Thatcher aan de macht, in de VS Ronald Reagan en in Nederland Ruud Lubbers. 

Medio jaren tachtig zakten de oplagecijfers onder de honderdduizend en de redactie was met 

een innerlijke crisis bezig. Daarmee daalde ook het aantal advertenties en steeg de prijs. ‘Vrij 

Nederland was het blad van de generatie van 1968, het was inmiddels 1981 en er was een hele 

nieuwe generatie die het blad van haar ouders niet wilde lezen’ zei Max van Wezel (van Galen 

2016), een politiek journalist van Vrij Nederland.  

Oplagecijfers boven de honderdduizend waren er niet meer. Er was nog een kleine stijging 

tijdens het hoofdredacteurschap van Joop van Tijn, die beroemd was als een groot politiek 

journalist die Soekarno en negen Nederlandse premiers interviewde. Van Tijn was bovendien 

ook bekend van radio en televisie. 

 Niettemin was de oorzaak van deze daling gedeeltelijk de lagere populariteit van de 

opiniebladen in het algemeen en het begin van het internettijdperk. Dat loste de redactie op door 

de verandering van krant naar tijdschrift en vervolgens van weekblad naar maandblad in 2016. 

Sinds 1995 is Vrij Nederland op internet actief en vanaf 2008 zijn volgens hoofdredacteur Wart 

Wijndelts alle artikelen die Vrij Nederland publiceert, online beschikbaar. In 2018 kwam Vrij 

Nederland met het concept ‘Lees minder, blijf vrij van geest’, waardoor Vrij Nederland op zijn 

website een verhaal per dag produceert en de lay-out van de website verandert. Nu verstrekt 

Vrij Nederland de verhalen ook per whatsapp. Deze verandering kreeg goede feedback en de 

oplagecijfers stegen. ‘Onze website is van groot belang voor onze toekomst, ‘aldus 

hoofdredacteur Wijndelts.3 

 

 
3 Mijn eigen correspondentie met Wart Wijndelts, zie Correspondentie  



14 

 

1.6. Trouw na de splitsing 

 

Van Randwijk gedroeg zich zeer dominant (van Galen 2016, Bak 1993: hoofdstuk 1, Bootsma 

2018) in de leiding van Vrij Nederland. Henk Hos, een van de leidende personen in Vrij 

Nederland en verantwoordelijk voor de verspreiding van de krant, was sterk tegen dit gedrag. 

Teleurgesteld door de ruzies in de krant wegens de politieke oriëntatie, besloot hij, met wat 

spionagemateriaal, naar Engeland te vluchten. Deze poging was echter niet succesvol en Henk 

Hos werd opgepakt door de Duitsers en wat later gefusilleerd. De arrestatie van Wim Speelman 

volgt een maand daarna. Hij werd geïnterneerd in het gijzelaarskamp in Haaren, maar het lukte 

hem om een raam te breken en korte tijd was hij weer een vrij man.  

Deze gebeurtenissen veroorzaakten een sfeer van verdenkingen onder de medewerkers van de 

krant (Bak 1993: hoofdstuk 1). De redacteurs verwachtten een verrader in hun kring en de 

mensen die zich bezighielden met de verspreiding waren steeds meer ontevreden met de inhoud 

van wat ze verspreidden. Ook het feit, dat alle redacteurs die opgepakt werden door de Duitsers 

zich niet in het communistische kamp bevonden, droeg tot de spanning bij. De verdenkingen 

bleken zonder reden. De mol in de redactie was een jonge man, die eerst door de 

Sicherheitsdienst opgepakt werd, omdat hij joden hielp en dan gedwongen werd om in het blad 

te infiltreren (Bak 1993: hoofdstuk 1). 

Toen Wim Speelman terugkwam naar de redactie van Vrij Nederland, waren de ideologische 

ruzies al groot. Er was een groep binnen de redactie, die de behoefte van het Nederlandse volk 

voor een rechts verzetsblad voelde en deze groep, onder wie Wim Speelman, wilde de naam 

Vrij Nederland voor zichzelf. Van Randwijk kwam namelijk later in de redactie en had dus 

volgens hen geen recht op deze naam. Vooral Speelman was van deze mening, maar Gezina 

van der Molen, na de oorlog vrouwenvertegenwoordiger bij de Verenigde Naties en die ook in 

Vrij Nederland actief was, heeft hem ervan overtuigd, dat de voortdurende conflicten met Van 

Randwijk alleen de Duitsers helpen. 

Eerst kwam de Oranje-Bode uit, en vervolgens op 18 februari 1943, als tweede nummer van 

deze rechtse krant, het verzetsblad Trouw. Op de eerste pagina werd verklaard, waarom deze 

krant Trouw gaat heten:  

‘Trouw. Dit is een van de woorden van onzen taalschat, welke zeer rijk aan inhoud zijn. 

Trouw zijn betekent: stipt, nauwkeurig, eerlijk, standvastig, zeer gehecht, innig 

verbonden zijn. Er zijn tijden in het leven, waarin er gemakkelijk schijnt trouw te 

zijn(…) Er zijn tijden, waar in de diepe zin van dit woord niet of zelden meer wordt 

onderkend, waarin de zin is vervlakt, waarin waarachtige Trouw schaarsch is.(…)En er 

zijn ook tijden, waarin trouw zijn zo ontzaglijk veel eischt en ten gevolgen heeft, dat 

velen het woord haast niet meer durven gebruiken, omdat zij beseffen, dat het handelen 

ver, zeer ver, blijft beneden het nor, welke in het woord is uitgedrukt. Zulk een tijd 

beleven wij thans.’              (Zie Bijlage 2)  

 



15 

 

 

Verder was daar een sterke veroordeling van het nationaalsocialisme:  

‘Zij (de vijand) wil het nationaal-socialisme, het moderne heidendom, aan ons met 

dwang en geweld opleggen. Zij wil het tegenwoordige Duitsche systeem, alhoewel dit 

geen exportartikel was, hier tot heerschappij brengen. Zij wil de christelijke grondslagen 

van ons volksleven sloopen, en die van het moderne heidendom ervoor in de plaats 

legen.’ (Zie Bijlage 2)         

 

Op februari begon ook Sieuwert Bruins Slot bij Trouw te werken. Hij was toen voorzitter van 

de illegale Antirevolutionaire Partij.  

Trouw was logischerwijs de concurrent van De Standaard, een legale krant die vroeger 

conservatief christelijk was, onder leiding van de prominente collaborateur Max Blokzijl. 

Tijdens de oorlog schreef Trouw heel vaak tegen De Standaard, net zoals tegen Het Parool en 

Vrij Nederland, in de ogen van de hoofdredacteurs de linkse media.   

Het plan na de bevrijding was om alle faciliteiten van De Standaard over te nemen en deze 

onder dezelfde naam voort te zetten. Bruins Slot zou hoofdredacteur worden. In 1945 vestigde 

Trouw zich inderdaad in het oude gebouw van De Standaard om hun werk voort te zetten. Ter 

gelegenheid van 25 jaar Trouw in de jaren 70 heeft Trouw dat met humor als ‘kraken’ 

beschreven, maar er was niemand meer en ze betaalden huur. Dit gebouw was echter tegenover 

het gebouw van De Telegraaf, wat in de toekomst veel problemen en burenruzies met zich 

meebracht. Nu zit Trouw in zijn eigen gebouw en het voormalige pand van De Standaard is nu 

een appartementencomplex, waarop nog ‘de Standaard’ boven de deur staat. 

  De Standaard stopte echter al een jaar voor de bevrijdiging (pogingen om het na de oorlog 

voort te zetten duurden twee jaren zonder succes (Bootsma 2018), en de beslissing was toch al 

om als Trouw verder te gaan, want De Standaard werd door Trouw sterk bekritiseert.  

Wim Speelman, een van de oprichters van Trouw, overleefde de oorlog niet. Hij werd op 29 

januari 1945 opgepakt door de Duitsers en kort daarna gefusilleerd. Wegens de distributie en 

samenwerking met de krant Trouw werden meer dan dertig mensen om het leven gebracht, 

onder wie de verspreiders van de krant, bekend als de 23 van Trouw.  

Sieuwert Bruins Slot bleef hoofdredacteur van Trouw, ook lang nadat Trouw geen ondergronds 

blad meer was. Zijn hoofdredacteurschap betekende ook toenadering van de redactie van Trouw 

tot de illegale ARP. Trouw deed mee aan de verkiezingscampagne van Jan Schouten in 1946. 

Bruins Slot trad echt als baas van de krant op, net zoals Van Randwijk bij Vrij Nederland.  

Het standpunt van Bruins Slot over Nederlands-Indië was heel anders dan die van Van 

Randwijk van Vrij Nederland. Van Randwijk wilde dat Indonesië onafhankelijk werd, juist 

omdat hij Nederlander was, zoals hij geschreven heeft, maar Bruins Slot en dus Trouw wilden 

de Indonesische Republiek ‘radicaal opruimen’ en stond aan de zijde van de Nederlandse 



16 

 

soldaten. De souvereniteitsoverdraging door Koningin Juliana in 1949 beschreef Trouw als ‘een 

zwarte dag’ (Bootsma 2018). 

Bruins Slot was niet alleen journalist, maar ook politicus. Hij zat vanaf 1946 in de Tweede 

Kamer voor ARP, werd fractievoorzitter en was ook aanwezig bij de vergadering van de 

Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Daardoor werd Trouw een streng christelijk 

opinieblad. Er waren meer columns dan berichten en meer opinies die Bruins Slot van belang 

vond  (Bootsma 2018). Er was sterke kritiek op het apartheid-regime in Zuid-Afrika en de 

Amerikaanse aanwezigheid in Vietnam. In 1971 trad Bruins Slot als redacteur af en ging met 

pensioen. Hij overleed een jaar daarna. Zijn opvolger, Jenze Tamminga, werd pas in 1972 

aangesteld. 

 

1971 bracht ook de fusie met de zogenaamde Kwartetbladen, de vier regionale bladen uit Zuid-

Holland. De grootste daarvan was De Rotterdammer. Toen Bruins Slot aan het einde van zijn 

redacteurschap poogde om meer progressief te zijn (bovenstaande vraagstukken van Vietnam 

of Apartheid), bleven de lezers van deze bladen echter conservatief. Bruins Slot heeft ook 

gezegd, dat Trouw een stem zou zijn van de christelijke geest, en niet van de gereformeerde 

kerk. 

 Daarbij kwam er ook nieuwe concurrentie bij de christelijke kranten. In 1971 werd het 

Reformatorisch Dagblad opgericht, verbonden met de SGP. Het Reformatorisch Dagblad vond 

dat Trouw niet meer christelijk en gereformeerd genoeg was en de redacteurs van de regionale 

Kwartetbladen waren het daar mee eens. De Rotterdammer, het Dordts Dagblad, de Nieuwe 

Haagsche- en Nieuwe Leidsche courant, die verenigd waren als bijlagen bij Trouw, hadden 

lezers in orthodoxe calvinistische gebieden, en deze lezers stapten over op het Reformatorisch 

Dagblad. 

In 1974 fuseerde Trouw om economische redenen met de Perscombinatie, waar ook de 

Volkskrant werd uitgegeven. Het pand van De Standaard in het centrum van Amsterdam moest 

Trouw verlaten, en verhuisde naar het gebouw van Het Parool in de Wibautstraat. Van een 

christelijke krant verbonden met de politiek veranderde het langzaam in een dagblad met 

berichtgeving onafhankelijk van een christelijke partij of gereformeerde kerk. 

In 1980 hebben de grote christelijke partijen in Nederland, namelijk de ARP, Christelijk-

Historische Unie (CHU) en de Katholieke Volkspartij (KVP) zich verenigd in de politieke partij 

Christen Democratisch Appèl (CDA). Er werd van Trouw verwacht dat het een blad conform 

met deze partij zou zijn. Dat was echter niet helemaal het geval – Trouw was gedeeltelijk 

kritisch ook op deze partij, alhoewel Jenze Tamminga, die nog steeds redacteur was, uit de 

partijkringen van de ARP kwam. Het doel van Trouw was kritisch, maar loyaal te zijn. De 

affaire met CDA-politicus Willem Aantjes bijvoorbeeld, die in oorlogstijd vrijwilliger was bij 

de Germaansche SS: Trouw heeft hem niet gedekt en ook geen officiële mededeling van het 

CDA verspreid. De berichtgeving van de verkiezingen in 1981 was ook niet helemaal naar de 

wens van het CDA. Hoewel het CDA de grootste partij was geworden, was de coalitie van CDA 



17 

 

en VVD de meerderheid kwijt. Het eerste feit stond niet in de kop van het artikel, het tweede 

wel. (Bootsma 2018) 

Begin jaren tachtig was ook de situatie van de papierprijs en advertentiemarkt kritisch. Er moest 

dus een organisatieverandering komen om de krant efficiënt te houden. Er kwamen 

bijvoorbeeld innovaties in de abonnementen en bezorging (Trouw en De Volkskrant werden 

samen bezorgd). Dat was de verdienste van redacteur-uitgever Herman Spruijt. Er werd ook 

een taboe doorbroken met contactadvertenties voor homoseksuelen.  

In 1984 werd Jenze Tamminga vervangen door Jan Greven, die theologie aan de Vrije 

Universiteit studeerde. Dit was de eerste hoofdredacteur die geen politicus bij het CDA of de 

ARP was. ‘Ik geloof helemaal niet in een christelijke krant.’ (Beunders 2018) zei hij, en 

daarmee begint het tijdperk van Trouw, die van protestantse waarden naar een onafhankelijke 

krant verschuift. 

De meningen van Jan Greven over de berichtgeving in de krant waren als volgt: 

 ‘Het nieuws moet zo gepresenteerd worden dat men na een korte lezing ’s ochtends bij 

is en de confrontatie over actuele onderwerpen met lezers van andere kranten actief kan 

volgen (en bij voorkeur een stapje voor is). Voor de opbouw van de krant betekent dit 

bondig nieuws met daarnaast voor latere lezing achtergrondinformatie. Het betekent ook 

meer dan tot nu toe luchtigheid in een goed geïllustreerde krant. Inhoud en presentatie 

van het nieuws moeten aansluiten bij de belangstelling en levenswijze van de lezer die 

wij op het oog hebben, zonder truttig te zijn (Bootsma 2018).                        

 

In de tweede helft van de jaren tachtig wordt geëxperimenteerd met de schreefloze letter. De 

reden daarvoor was Trouw een moderne lay-out te geven. Er werd een nieuw lettertype 

geïntroduceerd: de Frutiger, en met de nieuwe lay-out werd in 1992 de internationale prijs van 

de Society of Typographic designers gewonnen. 

Het einde van de jaren tachtig is verbonden met de oprichting van Letter en Geest.  ‘In het 

katern Letter en geest gaat Trouw nadrukkelijk op zoek naar de onderlinge samenhang van het 

nieuws. Om als het ware een brug te slaan tussen de elementen die de cultuur bepalen… Met 

dit nieuwe katern geeft Trouw een extra dimensie aan het nieuws.’ is geschreven in de 

advertentie van Trouw in het nummer van mei 1990 (Z.n. 1990a:1). Deze katern is vooral 

bekend vanwege de reacties op de gebeurtenissen verbonden met islam, multiculturaliteit en 

migratie. Dat kunnen wij bijvoorbeeld zien bij de criminaliteitsanalyse van autochtonen en 

allochtonen van Chris Rutenfrans van 14 december 2000. In 1997 kwam Frits van Exter, als 

eerste niet-christelijke hoofdredacteur. Twee jaar later werd de tweede opiniekatern, De 

Verdieping, opgericht. Sinds 1999 heeft Trouw ook zijn eigen website, wat in vergelijking met 

andere Nederlandse kranten wel wat later is (Z.n. 1999). De mensen verantwoordelijk voor de 

marketing van Trouw, waaronder S. Rietbergen, zagen internet destijds als speelgoed, waarmee 

geen geld te verdienen is. Er werd een internetredactie opgericht, en een van de eerste 

internetredacteurs was van mening, dat er geen grote interesse is voor de krant in het geheel, en 



18 

 

dat de surfende mensen meestal naar specifiek nieuws zoeken. Romana Abels, die sinds 1993 

bij Trouw is en nu politiek redacteur is, zei dat het eigenlijk een minderheid in de krant was, 

die de website wilde oprichten, en dat ze voor dit idee hard moest vechten. 

 

Er waren alleen een paar duizend mensen per maand die in het begin de website bekeken, maar 

nu zijn er meer dan 44.509 bezoekers per dag. Met zijn website kan Trouw vandaag maximaal 

370 dollar per dag verdienen met digitale advertenties (Z.n 2021). 

In 2005 veranderde Trouw zijn formaat van broadsheet tot compact. Op 2012 heeft Trouw, 

samen met de Belgische krant De Tijd de European Newspaper Award gewonnen (Z.n 2016). 

Toen had Trouw 105 journalisten, 14 fotografen en 14 layouters.  

  



19 

 

 

2. Theoretische deel 2: Mediaal-theoretische basis. 

 

 

2.1. Medium is the message. Inleiding in de mediaal-deterministische theorie 

Toen er 75 jaar Trouw gevierd werd, liet de toenmalige hoofdredacteur in zijn kantoor de 

herinnering aan de 23 van Trouw zien. (Nauta 2018) Deze helden werden door de Duitsers 

gedood vanwege de verspreiding van het blad en zijn dus het symbool van het verzet in 

Nederland. Daarbij moet nog een keer Loe de Jong aangehaald worden, namelijk dat de 

verzetskrant zelf al vanaf het begin vol gedichten en met niet zo veel nieuws erin, het bericht 

was. In dit geval het gedicht dat Nederland vrij zou zijn en dat er nog mensen zijn, die Trouw 

zijn.  

Over deze dimensie van het medium spreekt de mediaal-deterministische optiek. Medium is the 

message, samengevat.’” Medium is the message” means, in terms of the electronic age, that a 

totally new environment has been created. The “content” of this new environment is the old 

mechanized environment of the industrial age. ‘(McLuhan 2003:13) In de taal van Nederland 

in de oorlog betekent dit, dat de verzetskranten een nieuw milieu hebben gecreëerd, zoals staat 

in het tweede nummer van Trouw: ‘Nederlandse staatswezen, Nederlandse historie, 

Nederlandse recht en de Nederlandse vrijheid.’   

De mediocentrische theorie werd ontwikkeld door de school van Toronto midden jaren zestig, 

om een theoretische basis te vormen voor de mediale producten in het komende tijdperk van de 

computers. De hoofdpunten van de theorie zijn echter ook retrospectief in veel opzichten geldig.  

Marshall McLuhan was een filosoof en mediatheoreticus uit Canada. Geboren in Edmonton en 

afgestudeerd in Cambridge, heeft hij samen met zijn collega Harold Innis in Toronto lesgegeven 

en heeft daar ook het Center for Technology and Culture4 opgericht, die tot op heden zijn naam 

draagt. Dit instituut houdt zich nu bezig met onderzoek naar de invloed van techniek op het 

culturele milieu. Dit thema heeft McLuhan geanalyseerd in zijn boek Understanding Media, 

uitgegeven in het jaar 1964. Al voor de uitvinding van het internet heeft hij een theoretische 

basis gegeven voor de processen die wij nu met sociale netwerken, memes en online media 

kennen. 

Zijn onderzoek houdt zich echter niet alleen met de toekomst bezig, maar ook met de media 

van het verleden. McLuhan is van mening dat nieuwe mediavormen, oude mediavormen tot een 

‘kunstvorm’ degraderen. Hij illustreerde dit fenomeen aan de hand van de Griekse antieke 

cultuur en de evolutie van de Homeerse orale mythen tot de literatuurerfenis geschreven in het 

Griekse alfabet. ‘As our proliferating technologies have created a whole series of new 

environments, men have become aware of the arts as “anti-environments” or 

“counterenvironments” that provide us with the means of perceiving the environment itself’ 

 
4 https://www.mcluhancentre.ca/ 



20 

 

(McLuhan 2003:14) zei McLuhan in zijn boek Understanding Media. Dit kunnen wij ook voor 

de relatie tussen de Duitse propaganda en de Nederlandse pers gebruiken. De Duitse 

propaganda was in technologische zin grensverleggend. De films van Leni Riefenstahl of de 

televisie-uitzending van de Olympische Spelen in Berlijn stonden in deze tijd bijvoorbeeld in 

contrast met de gestencilde verzetspamfletten. In de eerste jaren van de verzetspers stonden de 

verzetspamfletten zoals bijvoorbeeld de Geuzenactie, ook vol patriottische gedichten en 

manifesten, dus vol kunst.  

Een voorbeeld is het gedicht vliegers die genade kennen, uitgegeven in 1940. Dat was een 

directe reactie op de Duitse propaganda, namelijk het aanplakbiljet De Engelse vliegers kennen 

geen genade, die op de straten van de Nederlandse steden te zien was. Het affiche zou de 

Nederlanders moeten waarschuwen de ramen dicht te doen wegens geallieerde 

bombardementen. Dat deed de auteur (de Rotterdammer A. van Atten onder het pseudoniem 

Hein van Oranje) van dit gedicht (Mos, Schenk 1975: 196) denken aan het bombardement op 

Rotterdam en hij stelde de Duitse vliegers, die aan deze aanslag hebben meegedaan, ironisch 

voor als genadevol.  

‘Door middel van aanplakbiljetten tracht men ons te suggereeren: Engelsche vliegers 

kennen geen genade, zij werpen bommen op vreedzame burgers. Neen, dan de Duitsche 

vliegers! Die kennen genade! DENK MAAR EENS AAN ROTTERDAM! 

 

Er kwamen vliegers aangevlogen haast als lammetjes zo zacht, 

Die hebben vol van mededogen een bezoek aan Rotterdam gebracht. 

Ze lieten daar hun bommen vallen van liefde en tederheid bezield. 

De vliegers die genade kennen hebben Rotterdam vernield.’ 

 

 Deze kunst creëerde een antimilieu. McLuhan (2003:14) gaat verder: ‘art as anti-environment 

became more than ever the means of training perception and judgement.’ 

 

De Duitse bezettingsmacht en vooral de Nazipartij had de allermodernste middelen van media: 

de films van Leni Riefenstahl in de bioscopen en de eerste pogingen tot tv-uitzending al voor 

de oorlog, tijdens de Olympische Spelen in Berlijn in 1936. Vele van deze middelen hadden de 

Nederlandse collaborateurs ook. De NSB bijvoorbeeld had zijn eigen filmdienst, en omdat de 

camera’s van de NSB verloren waren gegaan, moesten de Nederlandse bedrijven Polygoon en 

Profilti op bevel van de Duitsers meewerken aan propagandafilmpjes voor de NSB. (Blom 

2018) Opvallend genoeg hebben ook de Japanners geprofiteerd van het sterke medium van film 

bij de bezetting van Indië, waar zelfs mobiele bioscopen het Indonesische nationalisme en anti-

Nederlandse sentimenten in de samenleving hebben bevorderd (NTR, VPRO 2017).  

Dit was een sterke tegenstelling tot de mogelijkheden van het Nederlandse verzet, die alleen op 

stencilmachines met papier- en inkttekort zijn bladen en pamfletten heeft gemaakt. Allergrootst 



21 

 

is deze verschil duidelijk op de distributie. Het is ook sprake over kunst, want van de bladen 

bevatten onder andere die patriottische gedichten.  

De ondertitel van McLuhan zijn boek Understanding media is The extensions of men. Er stond 

in de inleiding: ’During the mechanical ages we had extended our bodies in space. Today, after 

more than a century of electric technology, we have extended our central nervous system itself 

in a global embrace, abolishing both space and time as far as our planet is concerned.’ 

(McLuhan 2003:5) Zo begreep McLuhan, dat elk middel van wat mensen maken is een 

verlenging van mensen zelf. Media zijn geen uitzondering, juist omgekeerd. Verder wordt daar 

gesproken over de wapen als over de extensie van een hand. (McLuhan 2003:379) 

Daarbij is goed om te herinneren, dat Napoleon de media (toen vooral de kranten) de Vierde 

macht noemde. Dus de media van het verzet waren de krachtige extensie van de handen van de 

gewone, anders onbewapende Nederlanders, en daarom werden ook van de Duitsers tegen de 

beheersers van de kranten gevochten als tegen gewapende verzetsstrijders.  

De karakteristiek van de krant als een bericht in de zin van the medium is the massage richt zich 

op opinië, die het medium draagt. De Vrij Nederland droeg eerst de protestantse verzetsbericht, 

dan na de opkomst van van Randwijk in de redactie richtte zich tegen het kapitalisme en verder, 

vooral in de jaren zeventig was er klaar link liberale message aanwezig. Trouw is ook geboren 

van de innerlijke strijd over het karakter van het algemene bericht van de krant. De protestantse 

geest ging hierdoor. Dan kunnen wij hier de tendentie observeren, dat het allen een christelijke 

krant werd en dan het algemene. 

  De karakteristiek van de medium als extension of a man heeft, aan de andere kant wel wat te 

maken met het uitzicht van de krant. Toen er in 2018 de nieuwe layout van de Vrij Nereland 

websites voorgesteld werd, was het klaar een poging tot deze extensie van een mens compacter 

en efficiënter te maken. Er werd ook een schokelement aanwezig: De Nieuwssite die van jou 

minder lezen vroeg. 

Bij beide karakteristieken hebben de kleine veranderingen van de detaills geholpen.  En dat is 

te zien om ook objectief te analyseren aan een structureel-functionalistische optiek. 

 

2.2. Structuur en functie van de krant. Inleiding in het structureel functionalisme 

Onafhankelijk van de rol van het medium als een boodschap, heeft een medium zijn innerlijke 

systeem: de structuur en functie staan in het centrum van de structureel-functionalistische 

theorie van de perswetenschap. 

Het structureel functionalisme is een van de oudste stromingen in de sociologie.  Het beschrijft 

de hele maatschappij als een systeem met een structuur en functies. De encyclopedie van 

Sociologie beschrijft de theorie als volgt: 

 ‘1. de samenleving moet als een geheel worden gezien (holisme), als een sociaal 

systeem dat uit elementen bestaat; 2. deze elementen (elementen, subsystemen) hangen met 

elkaar samen en vervullen bepaalde functies ten opzichte van elkaar en het geheel; 3. deze 

functies kunnen positief (eufunctie) of negatief (disfunctie), opzettelijk (manifeste functie) of 



22 

 

onbedoeld (latente functie) zijn; 4. Elk systeem tracht door aanpassing en controle verandering 

tot een minimum te beperken, en streeft naar een toestand van dynamisch sociaal 

evenwicht.’(Nešpor 2018) 

Het structureel functionalisme is beïnvloed door de werken van Auguste Comte5, maar de 

vergelijking van een sociaal systeem en de organismen van de natuur, de zogenaamde 

‘organistische theorie’ werd geïntroduceerd door Herbert Spencer. Deze Britse socioloog is 

ook de bedenker van het concept van de overleving van de sterkste, wat aan Darwin vaak wordt 

toegeschreven. Herbert Spencer zag de maatschappij als een soort organisch wezen, dat als een 

geheel kan groeien en dat zelfs zijn eigen dysfunctionele organen overleeft. 

In de mediale wetenschap heeft bijvoorbeeld de mediatheoreticus Harold Laswell6 zich met 

deze theorie beziggehouden. Volgens hem zijn de hoofdfuncties van de media: constante 

observatie van de omgeving, het aangaan van relaties in de samenleving en de overdracht van 

cultureel erfgoed. (McQuail 2009: 109) Later werd door Wright7 ook de plezier- en 

ontspanningsfunctie toegevoegd.  De laatste functie van de media is de overtuigingsfunctie. 

De hoofdfuncties van de media zijn volgens de mediawetenschapper Dennis McQuail8 echter 

informeren, correlatie, continuïteit van de maatschappij en ontspanning.  Informeren betekent 

vooral het aanbod van informatie over de wereld en maatschappij, inzicht in machtsrelaties, 

steun aan innovaties en aanpassing aan de huidige maatschappij. In het geval van de 

verzetskranten ging het om de aanpassing aan het naoorlogse leven. Dat veroorzaakte ook grote 

verschillen tussen Vrij Nederland en Trouw in de volgende twee functies. Correlatie betekent 

in principe opinievorming en steun van de consensus. De continuïteit heeft te maken met de 

oorspronkelijke functie van de overdracht van cultuur en algemene waarden. Ontspanning en 

plezier heeft vooral de functie van afzwakkingsmiddel van de sociale spanning in de 

maatschappij. Deze functie was bij Vrij Nederland goed zichtbaar in de jaren zeventig bij de 

Detectieve- en Thrillergids. 

Sleutelfunctie in de oorlogstijd was de overtuigingsfunctie. Deze functie wordt gebruikt op het 

gebied van politiek, economie en religie. Dat was ook de eerste functie van Trouw en Vrij 

Nederland in de oorlog en tot nu blijft deze functie belangrijk bij het huidige Vrij Nederland en 

de opiniekaternen van Trouw.  

 

Bij het structureel functionalisme is de structurele analyse belangrijk. Deze methode probeert 

de verschijnselen te analyseren in relatie met het hogere geheel waarvan ze deel uitmaken, 

evenals de relatie met andere verschijnselen in het systeem. De basis van de structurele analyse 

werd geïntroduceerd door Talcott Parsons9. Een grote stap verder in de structurele analyse werd 

 
5 Auguste Comte (1798-1857) Frans filosoof, een van de oprichters van de sociologie 
6 Harold Laswell (1902-1978) Amerikaans politoloog en communicatiewetenschapper, bedenker van het 

communicatiemodel (systematisering van de rol van de zender, bericht en ontvanger in het communicatiesysteem) 
7 Charles Robert Wright (1927-2017) Amerikaans communicatiewetenschapper, die zich bezighield met de 

structurele analyse van de media 
8 Dennis McQuail (1935-2017) Britse communicatiewetenschapper. Theoreticus van massamedia.  
9 Talcott Parsons (1902-1979), Amerikaans socioloog. Hoofdpersoon van het structureel functionalisme.  



23 

 

genomen door Robert K. Merton10. Zich bewust van de crisis van de sociologie aan het begin 

van de jaren zeventig waarin te veel stromingen bestonden die te veel problemen wilden 

oplossen11, vond Merton gedeeltelijk de oplossing in de functionele analyse, die door Parsons 

was geïntroduceerd. Hij heeft daarbij Churchill geparafraseerd, namelijk dat de kritische 

analyse de allerergste theoretische richting in de sociologie is, behalve alle andere. (Merton 

2000: 79) In zijn 14 uitzonderingen voor structurele analyse definieerde hij ‘sociale structuur’ 

als een term, die polymorf en ontwikkelend is. Verder zei hij dat er een verschil is tussen 

openlijke (manifeste) en latente structuren en functies. De 14 uitzonderingen bevatten ook het 

feit, dat de sociale structuren ook sociale conflicten en sociale deviaties veroorzaken en dat de 

structurele analyse, zoals ook andere methoden van de sociologie, niet een perfecte beschrijving 

van de maatschappij aan kan bieden.  

Hoe de structurele analyse in de massamedia kan werken, heeft Charles R. Wright in zijn paper 

Functional Analysis and Mass media Revisited voorgesteld. Hij denkt dat het oorspronkelijke 

onderzoek van massamedia (inclusief de kranten) structureel functionalistisch was. Om het 

belang van massamedia als een ‘orgaan van het maatschappelijke lichaam’ te demonstreren, 

stelde hij twee hypothetische situaties voor. De wereld zonder massacommunicatie en de wereld 

waar juist geen andere mogelijkheid is om te communiceren dan de massamedia. De eerste 

bestaat zelden, de tweede bestaat nooit. (Wright 1974: 199) De wereld waar alléén 

massacommunicatie bestaat, zou een goed voorbeeld van een anti-utopie zijn, maar hoe groter 

het volume van de massacommunicatie is, des te meer verbonden, dus complex, de 

maatschappij is. Verder vroeg hij zich af welke invloed een combinatie van massacommunicatie 

en interpersonele communicatie op de maatschappij heeft, en wat het over de maatschappij zegt. 

De Nederlanders hadden in de oorlog, zoals andere maatschappijen onder autoritaire leiding, 

geen vrijheid van meningsuiting, dus de interpersonele communicatie was beperkt. De 

massacommunicatie is dus gemonopoliseerd.  

Dat is cruciaal, want de bedoeling van massacommunicatie (de verzetskranten en bijvoorbeeld 

Riefenstahls film Triumph des Willens) is het geven van een beeld van 1.wat er is 2. wat er 

belangrijk is 3. wat er  correct is en 4. Wat waarmee verbonden is. Aldus de theorie van George 

Gerbner, zoals voorgesteld in het werk van Charles Wright (1974: 200).  

Hoe kan je dan een structurele analyse van media maken? Wright schreef over drie 

hoofdstrategieën. De eerste onderzoeksstrategie ligt in het analyseren van welke invloed een 

type van media op de maatschappij heeft. Dat is goed te zien, als een medium (krant, radio of 

een ander product), om een bepaalde reden niet aanwezig is op een plaats.  

Dat was te zien, volgens de studie van Foos en Bisschof, waarover de Financial Times schreef 

in de wijk Merseyside in Liverpool tijdens het Brexit-referendum. (Bounds 2019) The Sun, de 

tweede tabloid in het Verenigd Koninkrijk, werd in Merseyside al dertig jaar geboycot. De 

oorzaak van deze boycott ontstond in 1989 tijdens de ramp in voetbalstadion Hillsborough in 

 
10 Robert K. Merton (1910-2003) Amerikaans socioloog van Russische komaf. Onderzoeker van structureel 

functionalisme, bekend vooral door zijn werken over het thema selffulfilling prophecy. 
11 Merton sprak over de ziekte van sociologie. Dat betekende dat er te veel stromingen en problemen waren, maar 

een oplossing in de vorm van normalisering vond hij nog erger. 



24 

 

Sheffield, waar 96 fans van voetbalclub Liverpool FC overleden door verdrukking in het 

overvolle voetbalstadion. The Sun, deel van de News Group van Rupert Murdoch (onder andere 

ook eigenaar van Daily Telegraph en Daily Mail) heeft de fans van deze tragische gebeurtenis 

schuldig gemaakt. Als gevolg daarvan lazen meer bewoners van Merseyside de Daily Mirror, 

die niet tot de persgroep van Ruppert Murdoch bijhoorde.  

Deze wijk van Liverpool was voorheen redelijk eurosceptisch: 

‘In 1989, 34 per cent of people in Merseyside wanted to leave the EU, against 25 per cent in 

comparable English counties. In 2004, the figures were 14 per cent and 18 per cent, 

respectively,‘aldus de Financial Times (Bounds 2019).  

Zevenentwintig jaar later heeft James Cameron het referendum over het uittreden van het 

Verenigd Koninkrijk uit de EU gehouden. Rupert Murdoch zijn persconglomeraat had de anti-

EU-meningen in de maatschappij al jaren sterk gesteund en de regelmatige lezers van zijn 

tabloids werden dan de kiezers die met Brexit akkoord waren. De Daily Mirror was anti-brexit. 

Merceyside heeft Remain gekozen, alhoewel de peilingen dicht bij elkaar lagen. Heel Liverpool 

heeft 58% remain gestemd. Volgens Foos zouden zonder opzegging van The Sun de 

Merceyside inwoners 40-60% pro-Brexit zijn. 

Deze studie heeft niet bewezen, dat als een medium plotseling verdwijnt, dat invloed op de 

meningen van de bevolking heeft. Hier werd 30 jaar geanalyseerd en ook een vergelijking 

gemaakt met andere wijken in Engeland, waar deze boycot niet bestond. De conclusie van dit 

onderzoek is, dat de massamedia alleen op lange termijn invloed hebben op meningen.  

De tweede onderzoeksstrategie is volgens Wright de analyse van het moment waarop een nieuw 

medium wordt geïntroduceerd in de maatschappij. Tot deze strategie behoren de analyses van 

Tv-uitzendingen op het individu van de jaren 60 en 70. De studie van Michael B. Rothenberg12 

uit 1975 Effect of television violence on children and youth, zegt bijvoorbeeld dat een doorsnee 

Amerikaans kind ongeveer 1000 moorden, verkrachtingen en andere gewelddaden per jaar ziet.  

De derde strategie is de institutionele analyse. Dat bestaat uit casusstudies, comparatieve 

analyses en studies van mediamiddelen, zoals de pers, televisie of omroep in het algemeen. 

Deze derde strategie werd ook gebruikt bij de analyse van Vrij Nederland en Trouw.   

 
12 Michael B Rothenberg, amerikaanse psychiater en kinderarts. 



25 

 

 

3. Praktische Deel: Comparatieve Analyse 

 

 3.1. Wat betekent ‘Multidimensionale comparatieve analyse’? 

 

‘Functional analysis is primarily concerned with the consequences of standardized, patterned, 

and repetitive social phenomena, such as social roles and institutional patterns.’ Zo 

interpreteerde Wright (1974:198) de mening van Merton, namelijk wat voor een verschijnsel 

met de functionele analyse zou moeten worden onderzocht. Een van de institutional patterns is 

hier de krant van het oorlogsverzet, die oorspronkelijk één institutie was en nu twee stromingen 

heeft, die zich verschillend ontwikkeld hebben. 

Er wordt hier gebruik gemaakt van een case study in de derde strategie, zoals beschreven door 

Wright (1974:209). Deze case study zal multidimensionaal en comparatief zijn. 

Multidimensional betekent hier de analyse van de inhoud, evenals de maatschappelijke en 

politieke achtergrond en lay-out. Dit om te demonstreren hoe media werken als message and 

extension of a man volgens McLuhan. Het comparatieve deel bestaat uit de vergelijking van 

Trouw en Vrij Nederland op basis van ‘comparative analyses of differently organized media,’ 

zoals beschreven door Wright (1974:209).  

 

3.2. De lay-out van de bladen in de loop van tijd 

 

 3.2.1. Vrij Nederland  

Vrij Nederland begon in het ondergrondse milieu op 31 augustus als een gestencilde 

pamfletserie. ‘Elk exemplaar bestond uit vier aan beide kanten betikte vellen, bij elkaar 

gehouden door nietjes. Het eerste blad was verlucht met een kroontje en de woorden "Nederland 

voor Oranje"‘(Gruythuysen 1996:22). Het blad noemde zichzelf ‘een strijdblad voor de 

bevrijding van ons land.’ (Redactie [Vrij Nederland] 1940) Een leidmotief van dit eerste blad 

was het voortbestaan van het vieren van de verjaardag van koningin Wilhelmina.  De toespraak 

van de koningin wordt in het geheel in de eerste uitgave afgedrukt. Verder werden de 

herdenking van de overleden soldaten en de protestnota van generaal Henri Winkelman13 tegen 

de Duitse interpretatie van het bombardement van Rotterdam afgedrukt. Daarnaast stonden in 

de eerste Vrij Nederland ook gedichten ter ere van de koningin. Met de slechte financiële en 

technische mogelijkheden werden er ongeveer 130 exemplaren gedraaid, alhoewel de groep 

van Frans Hofker 1001 exemplaren heeft vermeld om de Duitsers te misleiden. (Winkel 2014: 

277) 

 
13 Henri Winkelman (1876-1952) was de opperbevelhebber van de Nederlandse landmacht tijdens de Duitse 

aanval. Hij capituleerde en was in krijgsgevangenschap. 



26 

 

In 1940 werden verder vier nummers van Vrij Nederland gestencild. Vanaf december 1941 

werden de Amsterdamse uitgaven van Vrij Nederland niet gestencild, maar gedrukt. 

(Gruythuysen 1996:79) De regionale kopijen en andere bulletins, waarmee de redactie van Vrij 

Nederland samenwerkte, werden tot het einde van de oorlog gestencild of zelfs getypt.  

 De lay-out van Vrij Nederland wordt het jaar daarna door de Duitsers vervalst, om het blad 

belachelijk te maken. Deze vervalsingen werden gepubliceerd met een vraagteken achter ‘Vrij 

Nederland’ op de voorpagina. Daarop antwoordde de echte redactie met het uitbrengen van Vrij 

Nederland met een uitroepteken na de titel. (Renders 2003: 10) Op deze tactiek van de Duitsers 

werd echter snel gereageerd, en er kwamen in de echte verzetskranten, o. a. ook in Trouw, 

regelmatige waarschuwingen.  

Al tijdens de oorlog heeft Vrij Nederland allerlei thematische bulletins, extra-edities en 

brochures. In februari 1942 werd de brochure Tenzij… gedrukt, met het thema 

Jodenvervolging. In de jaren 1943-1944 werden er drie extra nummers uitgegeven: over het 

komende vredesproces in 1943, over mens en maatschappij en over Nederlands-Indië in 1944. 

Nadat de redactie van Vrij Nederland de problemen met de transitie tot de legaliteit na de 

bevrijding had opgelost, verschenen ze als weekblad. De ondertitel in 1947 was ‘onafhankelijk 

cultureel, sociaal en politiek weekblad’, een jaar later ‘onafhankelijk weekblad’.  

De lay-out van toen beschreef Vrij Nederland zelf als ‘van tien à twaalf pagina’s op grauw 

oorlogspapier, vol taaie beschouwingen. ‘(Botje, Cohen 2016). Ook de symbolen van het Huis 

Oranje en Nederland waren verdwenen.  

Toen Vrij Nederland twintig jaar bestond, kreeg deze krant ook het beroemde „VN“ logo met 

een design van Karst L. Zwart.  Deze verdween met het hoofdredacteurschap van Frits van 

Exter in het jaar 2009, maar heden ten dage is ze weer terug. 

Typisch voor Vrij Nederland was ook de karikatuur van De Zetter. Model voor deze karikatuur 

stond de echte zetter Stein (Den Tex 1978), die bij Vrij Nederland werkte. Deze tekening was 

gekoppeld aan de rubriek De Zetter, waarin een opzettelijke zetfout stond: bij voorbeeld Nice 

versa, Tanks for the memory, Plompidou of Keukenmof. Deze Rubriek was bedacht door de 

columnist Eli Asser en bestond van 1948 tot 2012. 

 Met hoofdredacteur Mathieu Smedts (1952-1969) komen er nieuwe en langere reportages, 

gevolgd door steeds meer professionele foto’s. De beroemde Detective– en Thrillergids 

verscheen voor het eerst in 1980. In het begin wordt deze katern een keer per maand uitgegeven 

en daarna, wegens succes, wekelijks.  

In de jaren negentig veranderde Vrij Nederland langzaam in een tijdschrift. Het eerste format 

werd overgenomen van het Franse Libération. (Botje, Cohen 2010) In de tweede helft van de 

jaren negentig wordt het format nog kleiner gemaakt en vanaf dat moment wordt Vrij Nederland 

als een tijdschrift beschouwd. 

Onder het slogan Lang leve de inhoud kwam er een grote redesign van het tijdschrift in 2009. 

Met de verdikking (van 84 tot honderd pagina’s), vergroting van het formaat en betere 



27 

 

papierkwaliteit. Het oude VN-logo verdween en deze redesign werd ook door een grote 

reclamecampagne bekendgemaakt. 

 In december 2016 wordt Vrij Nederland een maandblad, steeds meer gelezen op internet dan 

in de gedrukte versie. 

3.2.2. Trouw 

In vergelijking met de eerste editie van Vrij Nederland ís de grafische opmaak van de eerste 

editie van Trouw meer professioneel. In werkelijkheid was het nummer van 18 februari 1943 

niet de eerste van Trouw, want dat was de Oranjebode, die gedrukt was met oranje inkt ter 

gelegenheid van de geboorte van prinses Margriet. Dit speciale nummer had 4 pagina’s. Later 

kwam er nog een Oranjebode, op de koninginnedag van 31 augustus 1943.   

De scheiding van Vrij Nederland en Trouw kwam in 1943, en toen was er al geen sprake meer 

van een gestencild verzetspamflet. De illustratie op de voorpagina was naar de standaarden van 

oorlogstijd behoorlijk rijk en bevatte het silhouette van Koningin Wilhelmina met drie appeltjes 

van Oranje. Bij deze appeltjes zijn ook de namen van de prinsessen Irene, Margriet en Beatrix 

aanwezig. De motieven van de kroon en de ketting zijn gebleven. In de eerste uitgave van Vrij 

Nederland stond in de ruimte van de kettingen NEDERLAND en ORANJE, op de voorpagina 

van Trouw stond GOD ZIJ MET ONS – ook een symbool van de conservatieve en religieuze 

richting van het blad. Deze voorpagina had Vrij Nederland tot december 1944. Daarna werd 

het vervangen door een grafisch eenvoudigere voorpagina, die meer op andere kranten leek. Dit 

werd als eerste voorgesteld in het decembernummer gewijd aan het overlijden van Hendricus 

Colijn, een prominent vooroorlogs politicus van de ARP. Het logo werd gemaakt door Daan 

van Driel (zie bijlage 2). 

De eerste editie stond, zoals ook in de eerste Vrij Nederland, vol gedichten, kunst en 

patriottische oproepen, maar in de rubriek U moet weten waren al korte berichten, bijvoorbeeld 

over het aantal arbeiders die verplicht naar Duitsland moesten. Tijdens de oorlog werden ook 

speciale nummers uitgegeven, zoals bij Vrij Nederland. In december 1943 verscheen het eerste 

Indië-nummer, in de gewone layout met 16 bladzijden. Deze werd ook in het Engels uitgegeven, 

met 13 pagina’s. Ook in daaropvolgende nummers verscheen wel wat in het Engels, vooral in 

de tijden van de bevrijding. Meestal waren dat dankbetuigingen aan de bondgenoten. Er waren 

verder geen artikels in een vreemde taal, met uitzondering van de paginaruil met het Zuid-

Afrikaanse dagblad Die Burger, waar in december 1963 teksten in het Afrikaans stonden, 

waarnaar al maanden voor uitgave wordt verwezen. Het thema van de paginaruil was de 

discussie over apartheid in Zuid-Afrika. 

Nadat in de naoorlogse tijd Trouw de plaats van de krant De Standaard letterlijk overnam, was 

er geen sprake over verandering in weekblad. In tegenstelling tot Vrij Nederland bleef Trouw 

een dagblad, later ook met veel opiniekaternen. Sieuwert Bruins Slot bleef aan als 

hoofdredacteur tot 1971 en het logo van Daan van Driel wordt na zijn redacteurschap ook 

veranderd. In het nummer van 21 juni 1971 werd een nieuw logo, van Gerard Unger 

gepresenteerd, die al lijkt op het logo dat Trouw tot op heden gebruikt. Tijdens de fusie met de 

Kwartetbladen (Nieuw Haagsche Courant, de Rotterdammer, Nieuwe Leidsche Courant en het 



28 

 

Dordtse Dagblad) mochten de namen van twee van deze bladen ook niet op de voorpagina 

ontbreken. Zo moest op voorpagina van de krant in 1975 Trouw met Nieuwe Haagsche Courant 

en Nieuwe Leidsche Courant staan. Op andere pagina’s stond Trouw/Kwartet. Toen de 

Kwartetbladen overgenomen werden door Trouw, werd op de voorpagina weer alleen Trouw 

vermeld. 

 In 1986 werd beslist om over te stappen op de schreefloze letter. Het nieuwe lettertype Frutiger, 

uitgevonden door de Zwitser met dezelfde naam, werd voorheen ook gebruikt voor de 

belettering van de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. 

In 1996 stonden de allereerste kleurenfoto’s op de voorpagina van de krant, namelijk van 

Koerdische vluchtelingen aan de Turks-Iraanse grens van fotograaf Werry Crone (Bootsma 

2018). Werry Crone was ook de eerste fotoredacteur bij Trouw. 

In 2005 wordt Trouw als eerste landelijke krant verkleind van Broadsheet tot Tabloid. Door 

mediaonderzoek.nl (Wiegman 2004) wordt deze verandering als volgt beschreven:  

‘Behalve het formaat zal Trouw Compact zich onderscheiden door een grotere leesletter, 

meer gebruik van kleur, foto‘s, infographics en een gevarieerdere presentatie. Artikelen 

worden niet per se korter, maar toegankelijker op verschillende niveaus: zowel voor 

degenen die in korte tijd de essentie van nieuws en achtergronden tot zich willen nemen 

als voor degenen die zich daar verder in willen verdiepen. Omvang en formule van de 

krant blijven verder hetzelfde. ‘  

3.3. De lay-out van de websites in de loop van tijd 

 

‘Binnenkort komt hier de website van Vrij Nederland. Of het nu gaat om politiek, 

maatschappij of cultuur… u denkt net even iets verder. Want u wilt scherp blijven, het 

naadje van de kous weten en intellectueel uitgedaagd worden. Vrij Nederland gaat 

online, zodat u iedere week op de hoogte wordt gebracht van wat Vrij Nederland u te 

bieden heeft. Wij hopen over enige tijd operationeel te zijn. Graag tot dan.’ 

 Deze mededeling verschijnt op de internetsite vn.nl in 2003 en het is ook de alleroudste 

gearchiveerde14 website van Vrij Nederland. Volgens hoofdreacteur Wijndelts is Vrij 

Nederland echter met zijn website in 1995 begonnen. 15 

Bij Trouw begon de internetgeschiedenis in 1999. De eerste krant in digitale vorm in Nederland 

was volgens de Kroniek van de Nederlandse Dagblad- en Opiniepers echter het Eindhovens 

Dagblad, in december 1994. In juli 1995 werd NRC Handelsblad als eerste landelijke krant op 

het internet gezet. (van de Plasse, Verbei  2005 :120) Op 19 maart 1999 heeft Jaap de Berg 16 

(de Berg 1993) de grafische beginselen van Trouw als volgt beschreven: 

 
14 Geanalyseerd door the Wayback Machine, de tool van de Amerikaanse stichting Internet archive, die de oude 

kopieën van websites bevat. Voor vn.nl (Vrij Nederland) zijn daar 378 gearchiveerde kopieën, voor trouw.nl 

(Trouw) bevat het archief 40.444 kopieën 
15 Het internetarchief bevat alleen de websites vanaf 1996. 
16 Jaap de Berg, tegenwoordig journalist bij Trouw en 1998-2002 medehoofdredacteur met Frits van Exter. 



29 

 

 ‘Het elektronische Trouw is nog geen drie maanden oud. Flamboyant is de aanblik niet. 

De sobere, rustige site, helder en zonder overdadig kleurgebruik vormgegeven, mikt op 

tekstlezers die liever niet worden afgeleid door veel flitsende toeters en bellen. Wel door 

advertenties? Tja, dat wel, want in de elektronische wereld gaat zelfs de zon niet voor 

niets op.’ 

Van het begin wordt om financiële redenen niet de hele krant gratis op internet gezet. Er werden 

echter enkele artikelen van de gedrukte krant gekozen om op internet te plaatsen.  

De website vn.nl van Vrij Nederland werd in 2003 stap voor stap tot leven gebracht. In 

tegenstelling tot Trouw werd de meest dominante kleur van de website van Vrij Nederland rood. 

Ook zijn politieke richting liet Vrij Nederland in de lay-out van zijn website zien. Er was een 

teller aanwezig die aangaf hoeveel dagen nog overblijven tot het einde van de regering George 

W. Bush in de Vereinigde Staten. De oorlogsgeschiedenis werd hier ook niet helemaal vergeten. 

In de sectie ‘over vn’ werd in het Nederlands en in het Engels kort verteld, hoe Vrij Nederland 

zijn beginselen in de verzetskrant vond. (Zie bijlage 3). 

Trouw besteedde meer aandacht aan het verzetserfgoed. Vanaf 1999 stond een link op een apart, 

door de krant gemaakt online archief www.illegaletrouw.nl. Hier kon men alle nummers van 

de illegale Trouw vinden. Deze website was tot 2019 actief, en is nu gearchiveerd. Nu zijn alle 

nummers van Trouw van 1946 tot 1995 te vinden op Delpher.nl, een digitaal kranten-, boeken- 

en tijdschriftenarchief van de Koninklijke Bibliotheek. 

In tegenstelling tot de digitalisering van Trouw, gaat dit proces bij Vrij Nederland langzamer. 

Alhoewel door de Koninklijke Bibliotheek in 2017 een overeenkomst met Vrij Nederland werd 

gemaakt17 over de digitalisering van het archief, zijn tot op heden de oude nummers van Vrij 

Nederland zelden op Delpher geplaatst. Sommige regionale versies uit de oorlog zijn wel op 

Delpher.nl18 te vinden, maar het project van de digitalisering van de naoorlogse nummers van 

Vrij Nederland is nog niet voltooid.  

De website van Vrij Nederland was in 2003 vrij overzichtelijk met twaalf secties in het menu 

aan de linkerkant. (zie bijlage 3) Onder de sectie ‘homepage’ stond de inhoud van het volgende 

nummer (sectie ‘in dit nummer’) en de sectie ‘opinie’. Onder deze rubriek stonden weblogs met 

speciale inhoud, die niet in de krant stond en Dossiers, waarin thema’s zoals de Nederlandse 

onderwereld en de Tamiltijgers diepgravend behandeld werden. Dit werd gevolgd door de 

Abonementssectie, waar de abonnementsaanbiedingen voorgesteld werden van Vrij Nederland. 

De laatste drie secties waren de algemene informatie, de redactie en contact. 

In 2006 stond onder ‘Opinies’ nog ‘VN in actie’ en ‘VN in debat’. ‘VN in actie’ was een 

overzicht van de culturele activiteiten, zoals bijvoorbeeld het kerstdiner met Arnon Grunberg, 

of verschillende vertoningen. ‘VN in debat’ was de rubriek die zich bezighield met het 

organiseren van discussies in studentensteden. Een van de debatten in 2006 was bijvoorbeeld 

een debat met als thema De Erfenis van Fortuyn in Leiden.   

 
 

 



30 

 

Bij Trouw stond in 2003 het hoofdmenu ook aan de linkerzijde. In tegenstelling tot Vrij 

Nederland bevat het menu van de digitale Trouw meer links en secties (zie bijlage 4). In het 

bovenste deel van het menu, behalve ‘voorpagina’ link op homepage, waren er 4 thematische 

secties (zorg en gezondheid, opvoeding en onderwijs, religie en filosofie, natuur en milieu, 

nieuws en achtergronden). Daaronder stonden nog andere secties van het menu (in totaal 37 

links), verdeeld door rubrieken, opinie, extra en diensten.  

 Onder deze links stonden ook twee kleine banners voor de advertenties. Een grote banner stond 

nog in de kop van de pagina. De advertentieruimte was groter bij VN, waar de commerciële 

recensies van de boeken op de homepage stonden. In 2005 werd de website met het menu onder 

de kop geïntroduceerd. Een grotere redesign kwam in samenhang met de verandering van het 

gedrukte tijdschrift in 2009.  

Sindsdien werd het webdesign van de digitale versie van Vrij Nederland steeds 

minimalistischer. 

In 2018 kwam ook het concept Minder lezen, blijf vrij van geest, dat op de website een verhaal 

per dag bracht. Ook de website was vernieuwd, en er was ook toen een klokje aanwezig, dat 

aangaf, hoeveel tijd de lezer nodig zou hebben voor het lezen van het artikel.  

Ook Trouw onderging veranderingen. Zoals bij Vrij Nederland hing dat samen met het redesign 

van de gedrukte versie. In 2005 werd ook een redesign van de digitale lay-out gemaakt en Trouw 

verloor ook zijn blauwe achtergrondskleur. Net zoals bij Vrij Nederland staat het Menu nu 

onder de kop en is het vereenvoudigd. In 2008 kreeg de site een witgrijs design. Een 

gedeeltelijke terugkeer naar blauw-wit wordt gemaakt in 2011, kleine en gedeeltelijke 

veranderingen kwamen vervolgens elk jaar. Grotere veranderingen werden in 2017 en 2019 

gemaakt. In 2019 ontving Trouw de prijs van Website van het jaar in de categorie Nieuws. 

 

3.4. Vrij Nederland en Trouw in de statistiek: oplagecijfers en losse prijzen 

 

Alhoewel beide kranten al in de tweede helft van de oorlog pogingen hebben ondernomen om 

een normale betaalde krant te maken, was er van concurrentie pas na de oorlog sprake.  Beide 

kranten waren succesvol: Trouw werd met een oplage van een kwart miljoen19  de nieuwe De 

Standaard van Abraham Kuyper en Vrij Nederland als een weekblad met honderdduizenden 

lezers wordt voor de gewone Nederlander symbool voor alle voormalige verzetskranten.  (van 

Galen 2016) 

Tussen de jaren 1945-1949, toen het Indonesische vraagstuk actueel was, verloor Vrij 

Nederland massaal lezers wegens de meningen van Van Randwijk. Hij was sterk voor de 

onafhankelijkheid van Indonesië en de aanwezigheid van het Nederlandse leger vond hij 

historisch ontoelaatbaar. 

 
 



31 

 

 De situatie verbeterde in de jaren zestig en zeventig, toen Vrij Nederland de lezers van 

katholieke, liberale en socialistische zuil gewonnen had, terwijl Trouw onzeker was over de 

eigen positie als een protestantse krant. Dat werd veroorzaakt door de liberale meningen van 

Bruins Slot op de vraagstukken van de oorlog in Vietnam en Apartheid en later door het 

hoofdredacteurschap van Jan Greven. 

Katholieke lezers waren aangetrokken door de persoon van Mathieu Smeedts, een katholieke 

correspondent van de Volkskrant in Londen. Bovendien vindt de opkomst van Vrij Nederland 

plaats in de periode van de rooms-rode coalitie, namelijk de kabinetten Drees. ‘Is het toeval, 

dat de bewindvoerders van Vrij Nederland in 1954, op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur, 

uitkomen bij een katholieke journalist? Of is het een plaagstoot naar de roomse clerus?’ schreef 

van Galen. Verder beschreef van Galen dit als een opzet en poging de katholieken uit hun 

moederkerk los te weken. (van Galen 2016) 

 De lezers uit de liberale zuil komen terecht bij Vrij Nederland door de inhoud en ook door de 

politieke veranderingen in de jaren 60 en 70. Bij beide groepen lezers was het typisch, dat zij 

progressief waren. In vergelijking daarmee stapten in de jaren 70 de lezers van Trouw over naar 

meer conservatieve kranten, zoals het Reformatorisch Dagblad. 

De oplagecijfers van beide kranten daalden ook door verschillende oorzaken, namelijk de 

introductie van de televisie in de jaren vijftig en van internet in de tweede helft van de jaren 

negentig. Deze daling is typisch wereldwijd. (Z.n. 2020)  

 Het diagram (Fig.1) vergelijkt de oplagecijfers en de losse verkoop van Vrij Nederland. De 

daling in 1945 is veroorzaakt door het einde van de oorlog en de meningen van Van Randwijk 

op het vraagstuk van Indonesië. De jaren 60 en 70 waren ’gouden jaren' (van Galen 2016), de 

daling in latere jaren is veroorzaakt door een decennium van Thatcherisme (kabinet Lubbers), 

komst van het internet en the decline of newspapers (Z.n 2020a). 



32 

 

De tweede grafiek (Fig.2) vergelijkt Vrij Nederland en Trouw in prijzen. Vrij Nederland was 

na de oorlog een weekblad, sinds 2016 een maandblad, Trouw een dagblad. De prijsstijging van 

Vrij Nederland in de jaren negentig wordt veroorzaakt door de transformatie van een krant tot 

tijdschrift. In de derde grafiek is goed de prijsstijging van Vrij Nederland aan het begin van de 

jaren zestig te zien, maar de komst van Lubbers in 1982 bracht in samenhang met de tendentie 

van Fig. 1. Een daling met zich mee. In de tijden van Lubbers leven de oplagecijfers van Trouw 

echter stabiel. De komst van het het internet veroorzaakte een snelle oplagedaling van beide 

bladen. De prijzen stegen echter. De ontwikkeling van de prijzen en oplagen is dan een bewijs 

van het eerder besproken the decline of newspapers. Opiniebladen zoals Vrij Nederland vechten 

sindsdien om hun voortbestaan.  

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

20000

40000

60000

80000

100000

120000

1945 1947 1954 1955 1960 1969 1970 1985 1990 2000 NLG -
> EUR

2003 2007 2010 2015 2020

Fig.1: Vrij Nederland - oplagecijfers ten opzichte van de prijs 
in een losse verkoop 1945-2020 NLG;EUR

oplagecijfers prijs in losverkoop

Bronnen: Z.n. 2021, Zn. 2021a, van de Plasse, Verbei 2005, losse exemplaren van Vrij Nederland). In de ontbrekende jaren 

data niet beschikbaar (eigen grafiek). 



33 

 

 

Bron: Losse exemplaren van Trouw en Vrij Nederland uit aangegevene jaren. (eigen grafiek) 

 

In de ontbrekende jaren data niet beschikbaar Bronnen: Z.n 2021, Z,n. 2021a,  van de Plasse, Verbei 2005 , Bootsma 2018, de 

Telegraaf 1961,1971 Volkskrant 1973, 1976, 1995, Algemeen Dagblad 1986, 1988 (eigen grafiek). 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Fig. 2: Prijs van de losse exemplaren van Vrij 
Nederland en Trouw, 1945-2020 in NLG;EUR

Vrij Nederland Trouw

0

20000

40000

60000

80000

100000

120000

140000

160000

180000

200000

1945 1947 1951 1955 1960 1965 1970 1973 1975 1977 1980 1986 1990 1991 1995 2000 2005 2010 2015

Fig. 3: Oplagecijfers van Vrij Nederland en Trouw per jaar, 
1945-2020

Trouw Vrij Nederland



34 

 

 

 Bron: Z.n 2021, Z, n. 2021a, Trouw 1947,1954,1980,1986,1990,2000,2005,2010,2015,2020, In de ontbrekende jaren data niet 

beschikbaar. (eigen grafiek) 

 

Vrij Nederland is niet het enige opinieblad dat nu om zijn voortbestaan vecht. Voor andere 

Nederlandse opiniebladen, onder andere Elsevier, is de situatie ook kritiek. ‘Ooit floreerden de 

opiniebladen, maar inmiddels worstelen de meeste om te overleven. Hun functie is deels 

overgenomen door kranten en online platforms. Uitzondering is De Groene Amsterdammer; dit 

blad, ooit een zorgenkindje, doet het juist goed,’ (Becker 2019) schreef een journalist van 

Trouw Sander Becker, toen redacteur Wijndelts grote bezuiningen moest doorvoeren, 

waaronder ook het ontslaan van een groot deel van de redactie. 

Het grootste deel van de winst wordt behaald uit de advertenties en de digitale versies. Zowel 

Vrij Nederland als Trouw hebben nu paywall, en daarom moet meneen abonnee zijn, om de 

inhoud van het medium online te kunnen consumeren. Vanaf 2017 werd bij Vrij Nederland een 

‘metered paywall’ geïnstalleerd. Deze tool zorgt ervoor, dat een niet-abonnee maximaal 3 

artikels kan lezen. Trouw heeft sinds 2017 een paywall, die 7 artikels gratis laat lezen.  

3.5. Hoofdpersonen 

 In de volgende opsomming bevinden zich twaalf personages, die aan Vrij Nederland en Trouw 

verbonden waren. Hoewel Vrij Nederland als een protestantse krant is begonnen, werd hij 

ontwikkeld door een links medium. De personen, die actief waren in Vrij Nederland, kwamen 

vaak uit het kunstmilieu, radio, cabaret of tv, zoals Jaap van Tijn en Rinus Ferdinandusse. Ook 

Henk van Randwijk was aan het einde van zijn hoofdredacteurschap te zien op tv. Ze kwamen 

vaak op TV. 

Zeer typisch voor de leidende personen van Trouw was, dat zij aan de Vrije Universiteit 

afgestudeerd waren: Jan Greven, Gezina van der Molen, Wim Speelman en ook Sieuwert 

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

3,5

0

20000

40000

60000

80000

100000

120000

140000

160000

180000

200000

1947 1954 1980 1986 1990 2000 NLG ->
EUR

2005 2010 2015 2020

Fig.4:Trouw: oplagecijfers ten opzichte van de prijs in een 
losse verkoop 1947-2020 NLG;EUR

oplagecijfers prijs in losverkoop



35 

 

Bruins Slot. Dat is geen toeval: de Vrije Universiteit is de hoofdinstitutie van het Protestantse 

conservatieve onderwijs in Nederland.  

De eerste naoorlogse hoofdredacteurs, H.M. van Randwijk en Sieuwert Bruins Slot, hebben 

zekere overeenkomsten in karakter. Beide hadden politieke ambities en waren meer mannen 

van opinie dan van berichtgeving en journalistieke inhoud. Oorspronkelijk waren zij geen 

journalisten. Bruins Slot was advocaat en Van Randwijk werkte in het onderwijs. Beide 

hoofdredacteurs ontwikkelden hun eigen definitie van gerechtigheid, beïnvloed door hun 

politieke richting. Van Randwijk ontwikkelde zijn linkse meningen in de crisis van de jaren 

dertig. Toen was Siewert Bruins Slot burgemeester en een politicus van de ARP.  

Na de oorlog hebben zij beide hun mening over wereldwijde politieke zaken in hun kranten 

gegeven. Met hun meningen op verschillende politieke vraagstukken waren de lezers het niet 

eens. Ten eerste was Van Randwijk voor de Indonesische onafhankelijkheid. Bruins Slot was 

tegen de apartheid in Zuid-Afrika en tegen het imperialisme van de VS. 

Frans Hofker (1921-2000)  

Frans Hofker was een protestantse verzetsstrijder en de oprichter van het oorspronkelijke Vrij 

Nederland. In de oorlog was hij werkzaam als een typist op de Herengracht in Amsterdam. Met 

een groep vrienden had hij een stencilmachine, waarop zij de eerste Vrij Nederland gedraaid 

hebben. Later heeft hij Vrij Nederland overgelaten aan Kees Troost. In 1941 werd hij 

gearresteerd en tot zes jaar dwangarbeid in Duitsland veroordeeld. Na vier jaar is hij gevlucht. 

Vanaf 1961 woonde hij in Delft, waar hij in 2000 overleden is. (Stift 2019)  

In tegenstelling tot andere mensen, die in dit deel voorgesteld werden, was hij vooral een 

verzetsstrijder en geen echte journalist. Toen Vrij Nederland een echte verzetskrant werd, is het 

hem boven het hoofd gegroeid. (Bak 1993: hoofdstuk 1). 

Wim Speelman (1919-1945)  

Wim Speelman was een protestantse redacteur bij Vrij Nederland en een van de medeoprichters 

van Trouw. Voor de oorlog studeerde hij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vanaf 1941 

was hij actief bij Vrij Nederland en na het meningsverschil met hoofdredacteur H. M. van 

Randwijk, begon hij met Trouw waar hij zich met de verspreiding bezighield. Hij werd in 1942 

door de Duitsers gearresteerd, maar het lukte hem om te ontsnappen. In 1945 werd hij voor de 

tweede keer in Amsterdam gearresteerd en daarna gefusilleerd. Post mortem ontving hij het 

Verzetskruis en hij werd in Bloemendaal begraven. (Bak 1993: hoofdstuk 1) Hun politieke 

meningen waren tegengesteld aan de ideeën van H. M. van Randwijk, en dat leidde tot de 

splitsing van de verzetskrant.  

Gezina van der Molen (1892-1978)  

Gezina van der Molen was een rechtsgeleerde, journaliste en verzetsstrijder in de Tweede 

Wereldoorlog. Zij heeft een cruciale rol gespeeld in de oprichting van Trouw en naar haar 

initiatief heet het dagblad zo. (Bak 1993: hoofdstuk 1) Voor de oorlog schreef zij voor een 

christelijk blad, De Amsterdammer. Naast het werk voor Trouw heeft zij ook meegewerkt aan 

de jodenhulp. In 1952 wordt zij vertegenwoordiger van de vrouwen bij de Verenigde Naties.  



36 

 

Hendrik Matheus (Henk) van Randwijk (1909-1966)  

H. van Randwijk was een leraar, verzetsman en krantenredacteur met socialistische tendenties. 

Voor de oorlog was hij hoofd van een lagere school en in de jaren 1941-1950 hoofdredacteur 

van Vrij Nederland. In deze functie diende hij als een linkse activist, die zich vooral op de 

onafhankelijkheid van Indonesië richtte. Over dit thema schreef hij in 1947 het artikel Omdat 

ik Nederlander ben waarin hij de Nederlandse aanwezigheid in Indonesië veroordeelde. Na het 

hoofdredacteurschap van Vrij Nederland was hij televisiecommentator en columnist bij De 

Groene Amsterdammer. Hij overleed aan een hartaanval in Purmerend in 1966. 

Sieuwert Bruins Slot (1906-1972)  

Bruins Slot was een rechter, journalist, verzetsstrijder en politicus in de Antirevolutionere 

Partij. Hij was 27 jaar hoofdredacteur van Trouw. Bruins Slot studeerde aan de Vrije 

Universiteit in Amsterdam. Hij was ook een van de medeoprichters van deze krant. Zijn vader 

was burgemeester van Schiermonnikoog en voor de oorlog was hij burgemeester van Adorp. 

Naast redacteur van Trouw was hij ook de leider van de illegale ARP in de jaren 1943-45. 

Na de oorlog had hij ook verschillende politieke functies: hij heeft het aanbod van de 

ministeriepost van Binnenlandse Zaken geweigerd en later was hij actief in de Europese 

Gemeenschap voor Kolen en Staal. In 1945 ontving hij de Medal of Freedom van de regering 

van de Verenigde Staten. Hij overleed in Haarlem in 1972. 

Mathieu Smedts (1913-1996)  

Mathieu Smedts was een katholieke schrijver, hoofdredacteur van Vrij Nederland en een 

verzetsman. Alhoewel hij in de oorlog niet als journalist actief was, was hij actief bij het 

socialistische verzet en pilotenhulp. Na de oorlog werkte hij als correspondent in Londen voor 

De Volkskrant. Bij Vrij Nederland was hij hoofdredacteur in de jaren 1955-1969. De keuze van 

de katholieke redacteur werd opzettelijk gemaakt door Arbeiderpers om de katholieke lezers 

voor zich te winnen.  

Rinus Ferdinandusse (1931)  

Rinus Ferdinandusse is een linkse schrijver en redacteur. Van 1969-1991 was hij 

hoofdredacteur van Vrij Nederland. In zijn studentenjaren was hij hoofdredacteur van Propria 

Cures, het oudste studentenblad van Nederland. Hij is ook bekend als cabaretier en schrijver. 

Tot zijn bekendste werken behoort het boek Naakt over de schutting uit 1996. 

Jan Greven (1942) 

Jan Greven is een Nederlandse schrijver en theoloog werkzaam in Congo en op de Vrije 

Universiteit en was hoofdredacteur van Trouw tussen 1984 en 1997. Onder zijn leiding werd 

Trouw van een conservatief-protestants dagblad tot een ontzuilde krant gemaakt.  

Bibeb, pseudoniem van Elisabeth Maria Lampe-Soutberg (1914-2010) 

Bibeb was een journaliste, vooral bekend als maker van interviews voor Vrij Nederland. Voor 

de oorlog accepteerde zij een baan als journaliste voor Medan Post in toenmalig Nederlands- 

Indië en daardoor moest zij de Tweede Wereldoorlog overleven in een Japans 

interneringskamp.  



37 

 

Vanaf de jaren vijftig maakte zij beroemde interviews, onder andere met Roald Dahl, Brigitte 

Bardot en Picasso.  

Gerard van Westerloo (1943-2012)  

Gerard van Westerloo was een journalist van Vrij Nederland. Samen met Bibeb was hij een 

leidende persoon in de jaren 1969-1991. Later werd hij hoofdredacteur van De Groene 

Amsterdammer. Hij was vooral bekend door reportages (vooral met Suriname als thema, maar 

ook bijvoorbeeld over de opkomst van Pim Fortuyn) en boeken. ‘Wie zijn grote reportages (hij 

noemde 101 getikte vellen zijn persoonlijke record) las, begreep waar het om draaide in de 

journalistiek: echte verhalen over echte mensen, prachtig geschreven op basis van uitputtend 

onderzoek,’ schreef Vrij Nederland (van Exter 2012) ter gelegenheid van zijn dood.  

Joop van Tijn (1938-1997)  

Van Tijn was hoofdredacteur van Vrij Nederland in de jaren negentig. Hij verscheen ook in 

televisieshows en op de radio. Net als Bibeb zat hij ook in een Japans integreringskamp. Hij is 

als een bohémien bekend. Voordat hij bij Vrij Nederland werkte, interviewde hij bijvoorbeeld 

Soekarno.  

Het Artikel Vele levens van Joop van Tijn van Botje en Cohen (Botje, Cohen 2007), uitgegeven 

in Vrij Nederland, beschrijft Joop van Tijn als een excentrieke man. (In 1974 zei hij voor het 

eerste keer het woord “neuken” op de Nederlandse televisie). Hij overleed onverwacht in 1997 

aan een slokdarmtumor. 

Perdiep Ramessar (1987)  

Perdiep Ramessar is een voormalig journalist van Trouw geboren in Paramaribo. Hij schreef 

over multiculturalisme, islam en mensenhandel. Hij werd vooral bekend om zijn slordige werk 

met bronnen en het verzinnen van namen en verhalen. In 2014 kreeg hij een Diwali award voor 

zijn journalistieke werk. In hetzelfde jaar duikt de waarheid over zijn brongebruik op. Als 

gevolg daarvan moest Trouw 126 artikels van Ramessar verwijderen. 

 Frits van Exter (1955)  

Van Exter is een journalist die hoofdredacteur was van zowel Trouw (1998-2007) als van Vrij 

Nederland (2008-2015). In 2020 was hij voorzitter van de Raad voor de Journalistiek en 

voorzitter van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.  Bij Vrij Nederland organiseerde hij 

de redesign onder de slogan ‘Lang leve de inhoud’ in 2009. 

  

 

Conclusie 

Het doel van deze scriptie was om te bepalen hoe Trouw en Vrij Nederland zich hebben 

ontwikkeld vanaf de Tweede Wereldoorlog als verzetskrant, tot heden. Ook wilde ik bepalen 

wat voor een message, volgens McLuhan, we kunnen vinden in Trouw en Vrij Nederland. Ook 

heb ik gekeken welke extension of a man Trouw en Vrij Nederland bieden en boden. Het 



38 

 

antwoord is duidelijk, namelijk het verzet, ook na de oorlog. Bij de media – die ook als bewaker 

van vrijheid werken - is dit een voordeel. 

De verzetsbladen Vrij Nederland en Trouw hebben daarom lang na de oorlog nog invloed. Vrij 

Nederland werd in de loop van tijd van weekblad, zeer populair in de jaren zestig en zeventig 

als een stem van de linkse politiek, tot een maandblad van linkse signatuur. De erfenis van het 

verzet wordt onder journalisten van Vrij Nederland begrepen als het verzet tegen het 

kapitalistische systeem en establishment. Soms viel de traditie van het verzet niet goed bij de 

lezers, zoals bij het artikel Omdat ik Nederlander ben over het onafhankelijkheidsproces van 

Indonesië van H.M. van Randwijk. Hierdoor daalden de oplagecijfers. 

Trouw werd na de oorlog een van de belangrijkste dagbladen, en begreep zijn verzetserfenis als 

verdediging van christelijke Nederlandse waarden en dus – in tegenstelling tot Vrij Nederland 

– als verdediging van rechtse, conservatieve politiek. Belangrijke personen zoals Sieuwert 

Bruins Slot en Jan Greven hebben namelijk een directe link tot het verzet in de Tweede 

Wereldoorlog. Verzet tegen de huidige wereld was zeker ook de message van Perdiep 

Ramessar, alhoewel zijn werk over de islam in Nederland de eerste sporen van fake news 

bevatte. 

De problemen met dalende oplagecijfers zijn echter niet aleen een teken van nonconformisme, 

maar ook een fenomeen verbonden met de opkomst van internet en sociale netwerken. Dit geldt 

voor alle Nederlandse opiniebladen. Deze algemene tendens in de media wordt the decline of 

newspapers genoemd.   

Heden ten dage wordt ook veel in het design van de kranten en websites geïnvesteerd.  “De 

Nederlanders en de Belgen hebben de mooiste kranten in Europa,” wordt in Tsjechië in de 

internetkrant Týden (De Week) (ZŠ 2012) vermeld, toen in 2012 Trouw the Newspaper Award 

gewonnen had. Hoewel in een slechte financiële situatie, probeert ook Vrij Nederland 

innovatief te zijn. De innovatie van ‘minder lezen, blijf vrij van geest’ met het overzicht van 

hoeveel tijd een artikel kost, zou een inspiratie voor komende vergelijkbare opniebladen zijn. 

Het mediale millieu van Nederland is een belangrijke sleutel tot de Nederlandse cultuur en 

maatschappij. De neerlandistiek zou zich daarom ook systematisch bezig kunnen houden met 

de receptie van de media, zoals het zich nu ook bezighoudt met de receptie van literatuur. Dat 

kan namelijk zeer veel opleveren, want soms zijn de kranten de eerste geschreven bronnen die 

actuele gebeurtenissen en culturele kwesties beschrijven. 

 

 

 

 



39 

 

Literatuuropgave 

Literatuur 

Bak 1993 – Peter Bak: Harde koppen, rechte lijnen. De lokale en regionale edities van 

Trouw in oorlogstijd Amsterdam-Kampen 1993, URL: 

https://www.bakschrijft.nl/HKRL.html 

Bootsma 2018 – Peter Bootsma: Trouw. 75 Jaar tegen de stroom in. [EPUB] Amsterdam: 

Boom 2018.  

van der Horst 2005 – Han van der Horst: Dějiny Nizozemska [vertaling van Nederland: De 

vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu. Vertaler: Petra Schürová, Jana 

Pellarová]. Nakladatelství Lidové Noviny 2005. 

van Galen 2016 – John Janssen van Galen: Vrij Nederland: De Gouden jaren van het linkse 

levensgevoel. [EPUB] Amsterdam: Balans 2016.  

Gruythuysen 1996 – MWMM Gruythuysen: Vrij Nederland, 1940-1952, de archieven. 

Amsterdam: Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie 1996. 

De Jong 1976 – Loe de Jong: Koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog, deel 

7, tweede helft. ’s Gravenhage: Martinus Nijhoff 1976. 

Merton 2000 – Robert K. Merton: Studie ze sociologické teorie [vertaling van meer boeken 

van de auteur, vertaler: Jana Ogrocká]. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) 2000. 

McLuhan 2003 – Marshall McLuhan: Understanding Media: The Extensions of Man 

(critical edition). Gingko Press 2003. 

McQuail 2009 – Dennis McQuail: Úvod do teorie masové komunikace [Vertaling van: The 

Mass Communication theory, 3rd edition, vertaler: Hana Loupová] Praha: Portál 2009  

Renders 2003 – Hans Renders: ‘Humor in journalistiek en literatuur als propaganda: 

pseudo-propagandistische tijdschriften op het breukvlak van oorlog en vrede.’ In: TS - 

Tijdschrift voor tijdschriftstudies, Jaargang 2003 (nrs.13-14) 2003:15-34. URL: 

https://doi.org/10.18352/ts.170 

van de Plasse, Verbei  2005 –  Jan van de Plasse & Wim Verbei: Kroniek van de 

Nederlandse dagblad- en opiniepers. Amsterdam: O.Cramwinckel 2005. 

Winkel 2014 – Lydia E. Winkel & Hans de Vries: De ondergrondse pers 1940-1945 

[Geheel beschikbaar onder Creative Commons BY-SA licentie bij het NIOD]. Amsterdam: 

Veen 1989.  

Wright 1974 – Charles Robert Wright: ‘Functional analysis and mass communication 

revisited’. In: J. G. Blumler & E. Katz (Eds.), The uses of mass communications: 197-212. 

Beverly Hills: SAGE Publications 1974. [Inc. Retrieved from 

http://repository.upenn.edu/asc_papers/8]. 

 



40 

 

Kranten en websites 

Becker 2019 – Sander Becker: ‘Ooit floreerden de opiniebladen, nu dreigt Vrij Nederland 

de redactie te ontslaan.’ In: Trouw 10.04.2019. URL: https://www.trouw.nl/nieuws/ooit-

floreerden-de-opiniebladen-nu-dreigt-vrij-nederland-de-redactie-te-ontslaan~bd51359a 

Beunders 2018 – Henri Beunders: ‘Trouw aan wat? Trouw aan zichzelf.’  In: Trouw 

17.02.2018. URL: https://www.trouw.nl/nieuws/trouw-aan-wat-trouw-aan-

zichzelf~b945707e/ 

Blom 2018 – Ruurd Blom: ‘Propagandafilms van de Filmdienst der NSB open beschikbaar 

Beeld en Geluid.’ In: beeldengeluid.nl 31.05.2018. URL: 

https://beeldengeluid.nl/kennis/blog/propagandafilms-van-de-filmdienst-der-nsb-open-

beschikbaar 

Bounds 2019 – Andy Bounds: ‘Sun boycott reduced Euroscepticism on Merseyside; study 

shows.’ In: The Financial Times 25.08.2019. URL: https://www.ft.com/content/ffdb6e8c-

c5c8-11e9-a8e9-296ca66511c9 

Botje, Schephuis 2010 – Ede Botje, Ageeth Scherphuis: ‘Interview met Ada Randwijk’ In: 

Vrij Nederland 04.07.2010. URL: https://www.vn.nl/interview-ada-van-randwijk/ 

Botje, Cohen 2016 – Ede Botje, Mischa Cohen: ‘Sterft, oude vormen’ In: Vrij Nederland 

14.12.2016 URL: https://www.vn.nl/sterft-oude-

vormen/?token=Qi9QN0xWTlJ0c2JjYVZQbVQxMEJYSGNQbmZNbzJQVm5FNWJuO

EJsQmNYTT0 

Den Tex 1978 – Ursula den Tex: ‘De oude typografen, dat waren de heren van de 

arbeidersklasse’ In: Vrij Nederland 04.02.1978: 17-18 URL: https://www.vn.nl/wp-

content/uploads/2016/05/Ursula-den-Tex-over-de-typografen.pdf¨ 

van Exter 2019 –  Frits van Exter: ‘Gerard van Westerloo (1943–2012)‘  In: Vrij Nederland 

06.05.2012. URL: https://www.vn.nl/gerard-van-westerloo-1943-2012/ 

Mg 1946 – Mg: ‘Proč se vede válka v Indonesii?‘ In: Rudé Právo 14.02.1946 URL: 

http://www.digitalniknihovna.cz/cbvk/view/uuid:8aefec00-f407-11dc-bb4c-

000d606f5dc6?page=uuid:f5e56b30-f401-11dc-a07c-000d606f5dc6&fulltext=Indonésie 

Nešpor 2018 – Zdeněk R. Nešpor: ‘Strukturální funkcionalismus’ In: Sociologická 

encyklopedie. URL: 

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Funkcionalismus_struktur%C3%A1ln%C3%AD 

Redactie [Vrij Nederland] 1940 – Redactie [Vrij Nederland]: De eerste Vrij Nederland  In: 

Vrij Nederland  [dateerd aan 29.08.1940, maar de artikel is bi 80 Jaar Vrij Nederland 

uitgegeven] URL: https://www.vn.nl/de-eerste-vrij-nederland/ 

Stift 2019 – Ruud Stift: ‘Frans Hofker, oprichter van “verzetsblad” Vrij Nederland ‘. In: 

Delft op Zondag 14.04.2019. URL: 

https://www.delftopzondag.nl/reader/22662/31761/frans-hofker-oprichter-van-

http://www.digitalniknihovna.cz/cbvk/view/uuid:8aefec00-f407-11dc-bb4c-000d606f5dc6?page=uuid:f5e56b30-f401-11dc-a07c-000d606f5dc6&fulltext=Indonésie
http://www.digitalniknihovna.cz/cbvk/view/uuid:8aefec00-f407-11dc-bb4c-000d606f5dc6?page=uuid:f5e56b30-f401-11dc-a07c-000d606f5dc6&fulltext=Indonésie


41 

 

verzetsblad-vrij-nederland-verhaal-van-jonge-delftse-verzetsheld-opgetekend-in-een-

kinderboek 

Teunissen z.d. –Teunissen, H.:  ‘Portret van Bernard IJzerdraat - Geuzenserie deel 5’ Z.d. 

In: Oranjehotel.org URL: https://www.oranjehotel.org/nl/ontdek/verhalen-en-

collectie/portret-van-bernard-ijzerdraat-geuzenserie-deel-5/ 

Weigman 2004 –Peter Wiegman: ‘Trouw naar tabloid. ‘  In: Mediaonderzoek.nl. 

16.11.2004.  URL: https://mediaonderzoek.nl/108/trouw-naar-tabloid/ 

IJzerdraat 1940 – Bernardus IJzerdraat: ‘Tweede Geuzenbericht’ In: 

Oorlogsgravenstichting.nl 22.07.2014 [geplaatst door Piet Buitendijk] URL: 

https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/176333/bernardus-ijzerdraat 

Z.n. 1940a –Z.n.: De Volkskrant 10.05.1940, URL: 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&query=%28oorlog+koningin%29&cql

%5B%5D=%28date+_gte_+%2205-05-

1940%22%29&cql%5B%5D=%28date+_lte_+%2210-05-

1940%22%29&cql%5B%5D=ppn+any+%28412869594+OR+412869608+OR+41286963

2+OR+412869624+OR+412869616%29&facets%5Btype%5D%5B%5D=artikel&facets

%5Bspatial%5D%5B%5D=Landelijk&redirect=true&sortfield=date&identifier=ABCDD

D:010845285:mpeg21:a0001&resultsidentifier=ABCDDD:010845285:mpeg21:a0001 

Z.n. 1940b – Z.n.: De Volkskrant 09.05.1940 URL: 

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?cql%5B%5D=%28date+_gte_+%2201-04-

1940%22%29&cql%5B%5D=%28date+_lte_+%2210-05-

1940%22%29&query=duitsland+het+aanval+op+nederland&coll=ddd&sortfield=title&re

direct=true&page=2&identifier=ABCDDD:010845284:mpeg21:a0022&resultsidentifier=

ABCDDD:010845284:mpeg21:a0022 

Z.n. 1940c –Z.n.: ‘V poslední minutě byl Rotterdam silně opevněn’ In: Večerník Národní 

Listy 24.05.1940 URL: http://www.digitalniknihovna.cz/cbvk/view/uuid:f432284b-435d-

11dd-b505-00145e5790ea?page=uuid:720a8913-435f-11dd-b505-

00145e5790ea&fulltext=Rotterdam%201940  

Z.n. 1999 – Z.n.: ‘Trouw maakt de stap naar Internet’ In: Trouw 04.02.1999. www.trouw.nl 

URL: https://www.trouw.nl/nieuws/trouw-maakt-de-stap-naar-internet-www-trouw-

nl~b1482645/ 

ZŠ 2012 – ZŠ: ‘Nejhezčí noviny v Evropě mají Belgičané a Nizozemci’ In: Týden.cz 

30.11.2012 URL: Nejhezčí noviny v Evropě mají Belgičané a Nizozemci | Týden.cz 

(tyden.cz) 

Z.n 2016 – Z.n.: Press Release 14th European Newspaper Awards In: European Newspaper 

Awards URL: https://web.archive.org/web/20160313051352/http://www.editorial-

design.com/13/e/Press_Release_14th_ENA.pdf [gearchiveerd door The Wayback 

Machine] 



42 

 

Z.n 2020 – Z.n.: Hypestat.com: trouw.nl Info In: Hypestat.com URL: 

https://hypestat.com/info/trouw.nl 

Z.n 2020a – Z.n.: 'Decline of newspapers.' In: Wikipedia. 03.05.2020. URL: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_newspapers 

Z.n 2021 – Z.n.: 'Vrij Nederland' In: Wikipedia. 20.06.2021. URL: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrij_Nederland 

Z.n 2021a – Z.n.: 'Trouw (krant)' In: Wikipedia. 20.06.2021 URL: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_(krant) 

Multimedia en tv-uitzendingen 

Nauta 2018 – Hans Nauta: ‘75 Jaar Trouw, een krant met ideaal’ 16.02.2018 URL: 

https://www.youtube.com/watch?v=virNJ6Sld6o 

NTR, VPRO 2017 – NTR, VPRO Andere Tijden, 21.2.2017 URL: 

https://www.npostart.nl/andere-tijden/25-02-2017/VPWON_1267522 

Andere bronnen 

Wikimedia Commons (1) – categorie Vrij Nederland URL: 

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Voorpagina_Vrij_Nederland_31_augustus_194

0.jpg 

Wikimedia Commons (2) – categorie Trouw URL: 

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tweede_nummer_van_verzetskrant_Trouw.jpg 

 

 

 

  



43 

 

 

Correspondentie 

 

Wart Wijndels, toenmalige hoofdredacteur Vrij Nederland 

 

Beste Filip Horak, 

Dank voor uw interessante bericht. Wat leuk dat u Neerlandistiek studeert. Ik studeerde het ook, in Amsterdam. Ik 

wist niet dat je het ook kon studeren in Olomouc, Tsjechië. 

We zijn in 1995 begonnen met een website. Eerst publiceerden we kleine artikelen. Sinds 2018 publiceren we alle 

artikelen. Onze website is van groot belang voor onze toekomst. 

We groeien nu weer dankzij internet. 

Wat fijn! 

Heel veel succes met uw onderzoek. 

Hartelijke groet, 

Ward Wijndelts 

Hoofdredacteur Vrij Nederland 

April 3 2020 

 

 

 

 

 



44 

 

Bijlagen 

Bijlage 1 

 

Bijlage 1: De eerste uitgave van Vrij Nederland. 31 Augustus 1940 Bron: Wikimedia Commons (1).  



45 

 

Bijlage 2  

 

Bijlage 2: Het eerste nummer van Trouw (No 2., omdat de eerste nummer Oranjebode was), 18. febrauri 1943 Bron: Wikimedia 

Commons (2)  



46 

 

Bijlage 3 

 

Bijlage 3: De website van Trouw in 2003 Bron: trouw.nl, gearchiveerd door The Wayback Machine  



47 

 

Bijlage 4 

 

Bijlage 4: De Website van Vrij Nederland in 2003. Bron: vn.nl, gearchiveerd door The wayback Machine 



48 

 

Bijlage 5 

 

Bijlage 5: Logo's van Vrij Nederland uitgenomen van het losse nummer in de jaren 1940, 1943, 

1947,1951,1960,2009,2017,2016 en 2019 

  



49 

 

 

Bijlage 6 

 

Bijlage 6: De Logo's van Trouw van de losse nummers in de jaren 1943, 1944,1973, 2000 en 2018. In 2018 werd er 75 jaar 

van Trouw gevierd. 

  



50 

 

 

Resumé 

Původně odbojový tisk vzniklý za duhé světové války tvoří vlivný sektor na poli tištěných médií 

v Nizozemsku. Mezi dnešní známe tituly vzniklé jako odbojové letáky patří mj. Het Parool a 

právě Vrij Nederland a posléze z něj vzniknuvší Trouw. 

 Příběh posledních dvou jmenovaných začíná ve stejné době, prolíná se a to mě vedlo, abych se 

v této práci věnoval právě těmto dvěma tištěným médiím. Jakožto student dvouoboru, kdy mým 

druhým oborem je žurnalistika, jsem chtěl ve své práci využít jak nizozemský jazyk a lokální 

zdroje, tak i základy mediální teorie. Toho jsem chtěl docílit pomocí srovnávací (komparativní) 

analýzy Vrij Nederland a Trouw.    

Práce je rozdělena do tří částí a je doplněna přílohami.  Po úvodu do problematiky odbojových 

tisků v Nizozemsku za druhé světové války, který obsahuje i základní historická fakta k tomuto 

tématu, je v práci v rámci první kapitoly představena historie obou médií jak přímo během 

konfliktu, tak i po něm. Druhá kapitola tvoří teoretický mediální základ, který nacházím v 

mediálně-deterministickém pohledu z hlediska smyslu médií a strukturáně-funkční analýze pro 

popis jejich vnitřního fungování.  Tyto dva mediálněteoretické koncepty jsou zde stručně 

představeny a jsou uvedeny i jiné příklady jejich praktického využití, jako například studie o 

vlivu bojkotu listu The Sun na míru euroskepticismu v Liverpoolské čtvti Merseyside z roku 

2019. Komparativní analýza je pak jednou ze strategií výzkumu médií.  

Vrij Nederland a Trouw se od svého oddělení v důsledku světonázorových neshod, které 

proběhlo ještě během druhé světové války odvíjely zcela odlišným směrem. Z Vrij Nederland 

se stalo levicové médium, které mělo vliv hlavně v 60. a 70. letech, charakterizovaným v 

Nizozemsku hnutím Provo. Jeho forma směřovala od novin až k časopisu, který dnes vychází 

jako měsíčník.  

Naopak Trouw zaujal místo na konzervativní pravici, kde nahradil do té doby dominující De 

Standaard. De Standaard založil Abraham Kuyper, nestor konzervativismu v Nizozemsku, 

zakladatel Antirevoluční strany a autor konceptu souvereniteit in eigen kring /suverenita ve 

vlastním kruhu/, který určoval vzhled Nizozemské společnosti v celém 20 století a způsobil 

tradiční rozdělení tamní společnosti do “sloupů” podle politických názorů a víry zvané 

verzuiling. Samotný De Standaard se ale zprofanoval kolaborací s německými okupanty a tak 

Trouw, který naopak nacisty odsuzoval jako moderní pohany, zaujal jeho místo. Převzal formu 

deníku, dokonce i sídlo staráho De Standaard a jeho “zlatým obdobím” byla pak vláda pravice, 

charakterizovaná v USA Ronaldem Reaganem, v Británii Margaret Thatcherovou a v 

nizozemsku Ruudem Lubbersem, který vládl na přelomu 80.-90. let.  

To je ukázáno na sledování vývoje ceny peroidik a jejich nákladů, do kterých dále zasahuje 

nástup internetu. To způsobilo rapidní pokles nákladů a vzrůst ceny. Tento trend je celosvětový 

a nazývá se the decline of newspapers.  

Proto následuje i srovnání vzhledu webových stránek Vrij Nederland a Trouw a historie toho, 

jak si jednotlivé tituly osvojoval internetový prostor. K přiblížení rozdílů publicistické agendy 

jsou v závěru práce krátkými medailony představeny osobnosti, které formovaly daná média – 

hlavně šéfredaktoři a významní novináři. V závěru je interpretován smysl těchto médií podle 

McLuhanovské teze o tom, že médium je poselství a jsou interpretovány podobnosti a rozdíly 



51 

 

v osobnostech redaktorů. Úplným závěrem práce je pak návrh na to, aby byla média podrobena 

recepci v rámci nederladistiky, tak jako v rámci nederlandistiky existuje i literární recepce. 

Zdůvodnění je, že právě média přináší nejrychleji obrazy ze sledované země.   



52 

 

 

Summary 

 

Newspaers originated as a resistance press created during the World War II have remarkable 

influence sector in the field of print media in the Netherlands. Today's well-known titles created 

as resistance leaflets include Het Parool, Vrij Nederland, and later Trouw. 

 The story of the two last named begins at the same time, it intertwines, and this led me to focus 

on these newspapers in this thesis. As a minor-major student, where my second field is 

journalism, I wanted to use both the Dutch language and local sources, as well as the basics of 

media theory, in my thesis. I wanted to achieve this with the help of comparative analysis of 

Vrij Nederland and Trouw. 

The thesis is divided into three parts and is supplemented by appendices. After an introduction 

to the issue of resistance press in the Netherlands during the Second World War, which also 

contains basic historical facts on this topic, the work of the first chapter presents the history of 

both media both during and after the conflict. The second chapter forms the theoretical media 

basis, which I found in the media-deterministic view in terms of the meaning of the media and 

structural-functional analysis to describe their internal functioning. These two media-

theoretical concepts are briefly introduced here, and other examples of their practical 

application are given, e.g. a study of the impact of The Sun's boycott on the rate of 

Euroscepticism in Liverpool's Merseyside district from 2019. Comparative analysis is one of 

the media research strategies. 

Vrij Nederland and Trouw developed in a completely different direction from their spit due to 

political disagreements that took placealready during the Second World War. Vrij Nederland 

became a left-wing newspaper, having influence mainly in the 1960s and 1970s, which were 

characterized in the Netherlands by the Provo movement. Its form went from newspapers to 

magazine, which are now published as a monthly magazine. 

On the contrary, Trouw took a seat on the conservative right, replacing the then-dominant De 

Standaard. De Standaard was founded by Abraham Kuyper, nestor of conservatism in the 

Netherlands, founder of the Anti-Revolutionary Party and author of the concept of sphere 

souvereignity, which determined (trough pillarization) the appearance of Dutch society 

throughout the 20th century. De Standaard, however, profaned himself from collaborating with 

the German occupiers, and so Trouw, who, on the contrary, denounced the Nazis as modern 

pagans, took his place. He took the form of a newspaper, even the headquarter of old De 

Standaard.  "golden age" of Trouw was the period of right-wing government, characterized in 

the US by Ronald Reagan, in Britain by Margaret Thatcher, and in the Netherlands by Ruud 

Lubbers, who ruled in the 1980s and 1990s.  

This is shown by monitoring the development of the price of these newspapers and their costs, 

which are further affected by the advent of the Internet. This caused a rapid drop in costs and 

an increase in prices. This trend is worldwide and is called the decline of newspapers. 

This is followed in a thesis by a comparison of the layout of the Vrij Nederland and Trouw 

websites and the history of how the individual titles have mastered the Internet space. 



53 

 

 To approach the differences of the journalistic agenda, personalities who shaped Vrij 

Nederland and Trouw - mainly editors-in-chief and important journalists - are presented at the 

end of the work with short medallions.  

In the end, the meaning of these media is interpreted according to McLuhan's medium is a 

message and the similarities and differences in the personalities of the editors are interpreted. 

The last word of the work is a proposal for the media to be a subject to reception within Dutch 

studies, just as there is also a literary reception. The reason is that it is the media that brings the 

fastest images from the monitored country.  



54 

 

 

ANNOTATIE 

Jméno autora: Filip Horák 

Název fakulty a katedry: Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, katedra 

nederlandistiky  

Název bakalářské práce: Nederlands verzetspers: toen en heden - Comparatieve analyse van 

Trouw en Vrij Nederland vanaf 2e wereldoorlo 

Anglický název bakalářské práce: Dutch resistance press then and now – Comparative 

analysis of Trouw and Vrij Nederland from World War II  

Český název bakalářské práce: Nizozemský odbojový tisk kdysi a dnes - Komparativní 

analýza Trouw a Vrij Nederland od druhé světové války  

Vedoucí diplomové práce: Drs. Bas Hamers 

Počet znaků: 89672 

Počet stran: 53  

Počet příloh: 6 

Počet použitých titulů:  

a) literární zdroje – 12 

b) internetové zdroje (zahrnuje na internetu dostupné archivní a multimedální materiály) – 29 

c) korespondence se šéfredaktorem – 1 

Klíčová slova: média, Nizozemsko, 2. světová válka, historie, Vrij Nederland, Trouw, odboj 

Krátká charakteristika:  

Tématem této práce jsou mediální tituly Vrij Nederland a Trouw, které vznikly v Nizozemsku 

během druhé světové války. Nejdříve – roku 1940 – vznikl Vrij Nederland jako odbojový tisk 

a posléze se od něj v důsledku politických neshod oddělil Trouw. Vrij Nederland se nadále 

profiloval jako levicové periodikum, přičemž Trouw se naopak stal novinami protestantské 

pravice. Tato práce pomocí teoretického základu ze strukturálně funkčního a technologicky 

deterministického pohledu srovnává historii obou periodik, některé ekonomické aspekty jejich 

vydávání a osobnosti v jejich čele.  


