
- 1 -

UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
FILOZOFICKÁ FAKULTA
KATEDRA BOHEMISTIKY

Československá emigrace v roce 1968 
v soudobém domácím tisku

BAKALÁŘSKÁ DIPLOMOVÁ PRÁCE

Jana Kopečková

Vedoucí práce: Mgr. Vladimír Polách

Olomouc 2010



- 2 -

Prohlašuji, že jsem tuto práci vypracovala samostatně s použitím odborné 
literatury uvedené v bibliografii.

V Olomouci 12. 5. 2010 Jana Kopečková



- 3 -

Za množství cenných rad a inspirativních připomínek při zpracovávání 
bakalářské práce děkuji Mgr. Vladimíru Poláchovi, svému vedoucímu.



- 4 -

OBSAH

ÚVOD ...............................................................................................................................- 5 -

1 CENZURA ....................................................................................................................- 7 -

1. 1 CENZURA PŘED ROKEM 1968 .................................................................................. - 7 -
1. 2 CENZURA V OBDOBÍ PRAŽSKÉHO JARA ................................................................... - 9 -
1. 3 CENZURA PO 21. SRPNU ........................................................................................ - 11 -

2 EMIGRACE 1968.......................................................................................................- 16 -

2. 1 POSRPNOVÍ EMIGRANTI......................................................................................... - 17 -
2. 1. 1 Ivan Sviták...................................................................................................- 17 -
2. 1. 2 Eduard Goldstücker ....................................................................................- 18 -
2. 1. 3 Antonín Jaroslav Liehm ..............................................................................- 19 -
2. 1. 4 Ludvík Veselý ..............................................................................................- 20 -
2. 1. 5 Ota Šik.........................................................................................................- 21 -
2. 1. 6 Ladislav Mňačko .........................................................................................- 22 -

2. 2 KDO JE EMIGRANT?............................................................................................... - 22 -

3. POHLED NA EMIGRACI V TIŠTĚNÝCH DENÍCÍCH ......................................- 24 -

3. 1. PROFILY RUBRIK .................................................................................................. - 24 -
3. 1. 1 Komentáře ze zahraničí...............................................................................- 24 -
3. 1. 2 Ostatní texty ................................................................................................- 25 -
3. 1. 3 Oficiální texty ..............................................................................................- 25 -

3. 2. MLADÁ FRONTA................................................................................................... - 26 -
3. 2. 1 Komentáře ze zahraniční.............................................................................- 26 -
3. 2. 2 Ostatní texty ................................................................................................- 28 -
3. 2. 3 Oficiální texty ..............................................................................................- 31 -
3. 2. 4 Analýza........................................................................................................- 32 -

3. 3. RUDÉ PRÁVO........................................................................................................ - 33 -
3. 3. 1 Komentáře ze zahraniční.............................................................................- 33 -
3. 3. 2 Ostatní texty ................................................................................................- 35 -
3. 3. 3 Oficiální texty ..............................................................................................- 37 -
3. 3. 4 Analýza .........................................................................................................- 40 -

3. 4. SVOBODNÉ SLOVO ............................................................................................... - 41 -
3. 4. 1 Komentáře ze zahraničí...............................................................................- 41 -
3. 4. 2 Ostatní texty ................................................................................................- 44 -
3. 4. 3 Oficiální texty ..............................................................................................- 47 -
3. 4. 4 Analýza........................................................................................................- 48 -

3. 5. PRÁCE.................................................................................................................. - 48 -
3. 5. 1 Komentáře ze zahraničí...............................................................................- 48 -
3. 5. 2 Ostatní texty ................................................................................................- 51 -
3. 5. 3 Oficiální texty ..............................................................................................- 52 -
3. 5. 4 Analýza........................................................................................................- 53 -

4. ZÁVĚR .......................................................................................................................- 54 -

POUŽITÁ LITERATURA: ..........................................................................................- 59 -



- 5 -

Úvod

Cílem této práce je zmapovat, jakým způsobem reflektovaly soudobé 

deníky na podzim 1968, tedy v období září až listopadu, situaci, kdy se po 

srpnové invazi sovětských vojsk vytvořila nová vlna čítající 127 000 

československých občanů, kteří se rozhodli emigrovat.1 Ačkoliv v České 

republice existuje několik organizací zabývajících se totalitním režimem a 

perzekuovanými osobami, je tato práce svého druhu ojedinělá. Dosud totiž 

nikdo emigrantství jako masový jev v zrcadle hromadných sdělovacích 

prostředků nezpracoval. 

Pro výzkum jsem se rozhodla z několika periodik v té době oficiálně 

vycházejících vybrat čtyři, protože, jak se domnívám, je toto množství 

dostačující pro vytvoření reprezentativního vzorku. Tomuto účelu byl 

podřízen i výběr novin. Pro objektivní posouzení prezentace emigrantů jsem 

se rozhodla analyzovat deníky různých vydavatelů, abych tak docílila 

pokrytí většiny společenského spektra. Rudé právo bylo vybráno kvůli 

tomu, že bylo vydáváno Ústředním výborem Komunistické strany 

Československa a s nejširší odběratelskou základnou představovalo 

nejvlivnější soudobý deník. Mladá fronta šířená Ústředním výborem 

Československého svazu mládeže měla zase dominantní postavení mezi 

mladými lidmi. Periodikum Svobodné slovo bylo analyzováno především 

proto, že stejně jako Rudé právo bylo určeno všem občanům a jeho náklad 

tím pádem patřil mezi ty vyšší. Jiný vydavatel, kterým byl ústřední výkonný 

výbor Československé strany národně socialistické, však do jisté míry 

sliboval možnou odlišnost obsahu. Nejspecifičtější trh příjemců měla Práce, 

kterou vydávala Ústřední rada odborů a byla tak určena pro všechny členy 

Revolučního odborového hnutí.

Před vlastní analýzou soudobých periodik je z důvodu lepší orientace 

čtenářů zařazeno několik dalších kapitol. Tou první je poměrně obsáhlý oddíl 
                                               
1 Tento počet uvádí s odkazem na Neue Zürcher Zeitung Pavel Tigrid. Viz TIGRID, Pavel. 
Politická emigrace v atomovém věku. Praha: Prostor, 1990, s. 92.



- 6 -

týkající se cenzurních opatření. Tato část je do práce včleněna proto, že 

cenzura ovlivňovala tehdejší podobu podávaných informací o veškerém dění 

patrně nejvíce a tudíž se tedy značně podepsala mimo jiné i na množství a 

podobě zpráv o emigraci. Kapitola druhá se již plně věnuje emigraci. Jejím 

cílem ale není podat vyčerpávající seznam posrpnových emigrantů, nýbrž 

stručně seznámit publikum s těmi osobnostmi, které byly v novinách 

jakýmkoliv způsobem reflektovány a byly již na podzim 1968 v exilu. 

Zároveň jsou zde uváděni jen ti, jejichž jména se objevila minimálně ve dvou 

periodikách. Avšak rozhodnout se, koho považovat již v této době za 

emigranta a koho nikoliv, se v průběhu psaní ukázalo v některých případech 

problematické, proto je této záležitosti poskytnut prostor v jedné podkapitole, 

kde se pokusím vysvětlit důvody některých mých voleb.

Analýza jednotlivých deníků je rozdělena podle povahy zkoumaných 

článků do skupin, jejichž počet se ustálil na třech u každého periodika. Jsou 

jimi Komentáře ze zahraničí, Ostatní texty a Oficiální texty. Celkové 

prezentaci těchto oddílů je před samotným rozborem vyčleněna jedna 

podkapitola. Zde se čtenář seznámí s jejich charakteristikou, což by mu mělo 

umožnit lepší orientaci v dané problematice. V závěrečné kapitole se pokusím 

shrnout výsledky svého bádání a ty následně interpretovat a zhodnotit.

V tomto výzkumu bylo zahrnuto celkem 307 čísel, tzn. celkem 11 276 

textů, z toho 260 představuje rubriku Komentáře ze zahraničí, 231 oficiálních 

textů a 10 785 článků spadá do kategorie Ostatní texty.

Smyslem této práce není podat vyčerpávající komentář k politickému, 

kulturnímu nebo společenskému ovzduší podzimu 1968 v Československu. 

Tímto fenoménem se ostatně zabývá již mnoho publikací. Mým záměrem 

bylo, jak jsem již naznačila na začátku, čtenáře seznámit s oficiálním 

stanoviskem, jaké zaujímaly soudobé prostředky hromadné komunikace, 

respektive tištěné deníky, k jevu emigrace. Politické ovlivňování médií je sice 

v této době neoddiskutovatelné a zasloužilo by možná více pozornosti, 

nicméně domnívám se, že pro naše účely postačí, když se této problematice 

budu věnovat pouze v kapitole o cenzuře.



- 7 -

1 Cenzura

1. 1 Cenzura před rokem 1968

Stejně jako v ostatních zemích východního bloku, i v Československu 

byl tisk, rozhlas i televize pákou totalitní moci. Zrádnost celého 

informačního systému v komunismu spočívala především v tom, že systém 

neplnil základní funkce, jako jsou seznámení politiků s veřejným míněním a 

poskytování informací o událostech tuzemských i zahraničních veřejnosti. 

V důsledku cenzurních opatření bylo proudění informací výrazně 

omezováno, zprávy uveřejňované ve sdělovacích prostředcích tak vědomě 

mystifikovaly. To mělo za následek fakt, že veřejnost nebyla dostatečným 

způsobem informovaná, což se odráželo v zkreslenosti veřejného mínění. 

Poskytování zpráv a spoluvytváření společenského mínění měl 

prostřednictvím cenzurních orgánů v kompetenci stranický aparát. 

Základním předpokladem v publikování informací byla myšlenka toho, že 

„občanům se musí informace třídit a jejich rozsah omezovat tak, aby 

nevykonávaly ideologický vliv v rozporu se socialismem“2. Takovýto 

způsob záměrného matení společnosti byl prostředkem, kterým se 

komunistický režim chránil a současně usiloval i o vytvoření jakéhosi 

ideologického pouta obyvatel s režimem.3

Po „vítězném únoru“ začal nový státní systém systematicky zavádět 

cenzuru. Kontrolu nad médii vykonával nejprve tiskový odbor ÚV KSČ a 

tiskoví referenti v oblastních aparátech strany.4 Od počátku 50. let chtěli 

však čelní politici rozdělit stranickou a státní moc, proto usnesením č. 17 

z 22. dubna 1953 založila vláda nový cenzurní institut – Úřad státního 

tiskového dohledu. Toto usnesení nebylo zveřejněno, úřad byl konstituován 

jako neveřejný orgán vlády. Rok po jeho založení byl přejmenován na 
                                               
2 KAPLAN, Karel. Cenzura v Československu 1945–1970. Studie. 1983, 90, s. 475.
3 Tamtéž.
4 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny k 
dějinám československé krize v letech 1967 – 1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 9.



- 8 -

Hlavní správu tiskového dohledu a převeden pod působnost ministerstva 

vnitra.5

V roce 1966 byl schválen nový tiskový zákon č. 81/1966 Sb., který 

v sobě zahrnoval zřízení Ústřední publikační správy. Ta měla od 1. ledna 

1967 nahradit dosavadní Hlavní správu tiskového dohledu, čímž se dosud 

legislativně nedeterminovaný kontrolní úřad stal oficiální součástí státní 

správy podléhající ministerstvu vnitra.6 Zákon vymezoval princip, jakým 

docházelo ke kontrole médií. Šéfredaktor určoval obsah jednotlivých 

vydání, který musel být v souladu s „politickoideovým programem“ 

periodika a zároveň nesměl být v rozporu se „zájmy a cíli socialistického 

myšlení“.7

Zákon také mimo jiné garantoval ochranu proti zneužívání svobody 

projevu, slova a tisku.8 Komunistická moc si ještě před přijetím zákona o 

periodickém tisku a ostatních hromadných sdělovacích prostředcích utvrdila 

svou úplnou moc nad médii, když 30. srpna 1966 přijala usnesení 

předsednictva ÚV KSČ „K aktuálním otázkám stranického vedení tisku a 

ostatních masových prostředků ideového působení“. Tímto byly vyřešeny 

možné potíže vzniklé případnými spory mezi cenzory a šéfredaktory o 

otištění nebo neotištění určité informace, protože tyto konflikty měl řešit 

krajský soud.9

                                               
5 KAPLAN, Karel; TOMÁŠEK, Dušan. O cenzuře v Československu v letech 194 –1956. 
Praha: ÚSD, 1994. 15–16 s.
6 Tamtéž, s. 9.
7 Československo. O periodickém tisku a ostatních hromadných informačních prostředcích. 
In Sbírka zákonů, Československá socialistická republika. 1966, 36, 81, s. 432–347.
8KRYŠPÍNOVÁ, Jitka; ŠÁDOVÁ, Eva. Kalendárium českých médií od roku 1900 do 
současnosti. Sborník národního muzea v Praze: Řada C - Literární historie. 2008, 1–4, s. 
93
9HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny k 
dějinám československé krize v letech 196 –1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 9.



- 9 -

1. 2 Cenzura v období Pražského jara

Zvolením Alexandra Dubčeka na post generálního tajemníka ÚV KSČ 

se začalo projevovat postupné uvolňování poměrů ve společnosti. Tzv. 

obrodný proces, o kterém mluvíme v souvislosti se změnou ve vedení KSČ, 

s sebou přinesl i liberalizaci médií, což mělo za následek jak obsahovou 

proměnu10, tak nárůst vlivu hromadných informačních prostředků na 

veřejný život. Televize, rozhlas i tisk začaly pozvolna fungovat jako 

platforma pro vyjadřování veřejného mínění na otázky spojené s činností 

stranických orgánů. Stoupenci reformního procesu neměli ještě na počátku 

roku tolik síly, aby své odpůrce, tedy konzervativní politické činitele, 

zlikvidovali vnitrostranickými prostředky. Podporu tedy bylo nutno hledat 

jinde. Jako nejvýhodnější partner se ukázaly právě hromadné informační 

prostředky. „Vznikla tak situace, kdy reformní komunisté předpokládali, že 

neřízená média pro ně neznamenají hrozbu – společné cíle a společný 

‚nepřítel‘ vyvolávali dojem jednoty a vzájemnosti.“11 Je samozřejmostí, že 

se antireformní komunisté snažili proces demokratizace a liberalizace médií 

omezovat, byli ale pod tvrdým mediálním tlakem, proto jejich snahy, pokud 

je vůbec vyvíjeli, vycházely naprázdno.12

S tím, jak se Dubčekovi lidé ve vedení KSČ stále více prosazovali, 

otvíral se i médiím širší manévrovací prostor pro novinařinu. Již v polovině 

února předsednictvo ÚV KSČ začalo uvažovat o přetavení cenzury 

předběžné v cenzuru následnou.13 Negativní postoj k cenzurním opatřením 

dostal konkrétní podobu v březnu 1968, kdy vedoucí činitelé KSČ 

                                               
10 Proměnou mediálního obsahu nejdůležitějšího soudobého deníku, Rudého práva, se 
zabývají ve své studii J. Končelík a T. Trampota. Ve své studii docházejí ke zjištění, že 
v průběhu Pražského jara se Rudé právo orientovalo spíše na domácí politickou scénu, 
avšak po 21. srpnu dává přednost apolitickým tuzemským tématům a zahraniční scéně.
Příčinu vidí ve snaze obejít kontroverzní témata. Viz KONČELÍK, Jakub; TRAMPOTA 
Tomáš. Rudé právo v kontextu reforem konce 60. let: Metodické poznámky ke kvantitativní 
analýze. Praha, UK FSV 2006. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada, MED-008.  
11 KONČELÍK, Jakub. Média pražského jara: Zrod reforem a demokratizace novinářské 
práce. Sborník Národního muzea v Praze: Řada C – Literární historie. 2008, 1–4, s. 67.
12 Tamtéž.
13 Tamtéž.



- 10 -

předběžnou cenzuru zrušili.14 Také byl změněn úřad kontrolující Ústředí 

publikační správy, již jím nebylo ministerstvo vnitra. Zákon však pouze 

reflektoval situaci, která ve sféře československých médií a v široké 

společnosti vůbec panovala. Šéfredaktoři periodických tisků se již odmítali 

podrobovat nařízením strany ohledně toho, které informace smějí či nesmějí 

uveřejňovat. K reformním aktivitám začalo tendovat i Rudé právo, jehož 

„redakce […] už nechtěla být zodpovědná pouze předsednictvu a 

sekretariátu ÚV, ale chtěla být mluvčím ‚celé strany‘ a domáhala se 

samostatného podílu na tvorbě politiky“15 Jan Pauer dochází k názoru, že se 

rozhlas, tisk a televize staly zástupcem a informační základnou veřejnosti a 

tím pádem zároveň odpůrci soudobého systému.16

I když byl vývoj v oblasti sdělovacích prostředků velmi dynamický a 

vyvíjený tlak na „Dubčekovce“ poměrně výrazný, k úplnému zrušení 

cenzury došlo až tím, že 26. června 1968 vstoupil v platnost zákon č. 

84/1968 Sb. V něm došlo ke změně zákona č. 81/1966 Sb., konkrétně § 17, 

kde se vymezovala funkce Ústřední publikační správy. Ta byla nyní 

zrušena. V zákoně se mimo jiné také pravilo: „Cenzura je nepřípustná. 

Cenzurou se rozumějí jakékoliv zásahy státních orgánů proti svobodě slova 

a obrazu a jejich šíření hromadnými informačními prostředky. Tím není 

dotčena pravomoc prokurátora a soudu.“17  Tento zákon tedy hodnotil 

cenzuru jako trestný čin.

Reformní úsilí a stále se zvětšující emancipace médií se v Sovětském 

svazu a ostatních zemích východního bloku nesetkala s pochopením. Sověti 

opakovaně pranýřovali československé vedení za to, jakým způsobem 

v Československu pracují prostředky masové komunikace.18 Vadil jim 

především fakt, že KSČ v tisku, rozhlasu i televizi ztratila vedoucí postavení 
                                               
14 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 11.
15 PAUER, Jan. Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy: Pozadí – plánování – provedení. 
Praha: Argo, 2004, s. 28.
16 Tamtéž.
17 Československo. Zákon, kterým se mění zákon č. 81/1966 Sb. o periodickém tisku a 
ostatních hromadných informačních prostředcích. In Sbírka zákonů, Československá 
socialistická republika. 1968, 26, 84, s. 238.
18 KONČELÍK, Jakub. Média pražského jara: Zrod reforem a demokratizace novinářské 
práce. Sborník Národního muzea v Praze: Řada C – Literární historie. 2008, 1–4, s. 69.



- 11 -

a nyní se uplatňuje v podobě jakýchsi etických rad.19 Období úplné absence 

cenzury ale mělo krátkého trvání. Jako všechny demokratizační a 

liberalizační snahy byla i svoboda tisku násilně přerušena sovětskou 

intervencí.     

1. 3 Cenzura po 21. srpnu

Období, které odstartovalo vpádem pěti vojsk Varšavské smlouvy 21. 

srpna roku 1968, znamenalo konec Pražského jara. Reformní proces tímto 

datem definitivně skončil a započalo následné upevňování moci 

komunistické strany. Vedení KSČ se snažilo dosáhnout maximální kontroly 

všech sfér veřejného života, včetně hromadných sdělovacích prostředků.20

Dne 26. srpna téhož roku českoslovenští čelní politici podepsali na 

jednáních v Moskvě tzv. Moskevský protokol, v němž přijali instrukce 

vedoucí k potlačení „kontrarevolučních“ a „antisocialistických“ sil 

v Československu.21 Plnění závazků z toho vyplývajících znamenalo nutnost 

provést určité personální změny. Mezi jinými musel své místo opustit 

například místopředseda vlády a potenciální kandidát na premiérské křeslo 

Ota Šik nebo ministr zahraničí Jiří Hájek.22

Ve čtvrtém článku moskevské dohody se rovněž přikazovalo 

ovládnout sdělovací prostředky, protože právě ty byly podle vedení 

Sovětského svazu základní platformou pro vyjadřování kontrarevolučních 

                                               
19 KONČELÍK, Jakub; TRAMPOTA, Tomáš. Rudé právo v kontextu reforem konce 60. let: 
Metodické poznámky ke kvantitativní analýze. Praha, UK FSV 2006. Pražské sociálně vědní 
studie. Mediální řada, MED-008, s. 6.  
20 Tamtéž, s. 5.
21 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 16.
22 Národní archiv (NA), f. KSČ ÚO 02/1, sv. 85, ar. j. 132, b. 7 ze dne 1. 11. 1968. Zpráva 
o některých změnách provedených v září 1968 ve složení vlády a v řízení ústředních úřadů 
a orgánů, citováno dle: KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968: zřízení Úřadu 
pro tisk a informace jako služba Moskevskému protokolu. In MAGÁL, Slavomír; MILOŠ, 
Mistrík; SOLÍK, Martin. Masmediálna komunikácia a realita II: Fakulta masmediálnej 
komunikácie. Trnava: UCM, 2009. s. 207 – 208.



- 12 -

myšlenek nepřátel socialismu.23 Proto se personální opatření dotkla 

samozřejmě i novinářských kruhů. Vláda například odvolala ředitele 

Československého rozhlasu Zdeňka Hejzlara; Jiřího Pelikána, jenž stál 

v čele Československé televize, nejprve vládní činitelé poslali na dovolenou, 

avšak nakonec i jeho stihl podobný osud jako Z. Hejzlara.24 Zároveň však 

došlo i k oslabení konzervativního (promoskevského) křídla v komunistické 

straně, neboť byl odvolán šéfredaktor Rudého práva Oldřich Švestka. Na 

jeho místo nastoupil dosavadní zástupce šéfredaktora Jiří Sekera.25

Československá vláda článkem č. 292 ze dne 30. srpna založila Úřad 

pro tisk a informace. Do čela byl zvolen Josef Vohnout, který viděl jako 

jeden z nejdůležitějších úkolů úřadu to, aby tisk, rozhlas a televize působily 

ve shodě se zněním moskevského protokolu. V první vyhlášce, kterou tento 

Úřad pro tisk a informace vydal, se požadovalo:

„a) nepublikovat nic, co by mohlo vyznít jako kritika Sovětského 

svazu, Polské lidové republiky, NDR, Bulharské lidové republiky, 

Maďarské lidové republiky a komunistických stran těchto zemí a co by 

mohlo být vykládáno jako útoky proti základům socialismu […],

b) neuveřejňovat informace a články, které by napadaly cizí vojenské 

jednotky na území našeho státu, vyzývaly ke konfliktům a akcím proti nim 

c) nepoužívat termínu okupant a okupace […]“26

Proti skutečnosti, že je do společnosti znovu zaváděna cenzura, 

novináři ostře protestovali27, protože takový vládní postup vnímali jako 

                                               
23 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967 – 1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 16.
24 Syndikát novinářů České republiky [online]. 2008 [cit. 2010-04-29]. Září 1968. Dostupné 
z WWW: <http://syndikat-novinaru.cz/12/42/121/1968/zari>.
25 KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968: zřízení Úřadu pro tisk a informace 
jako služba Moskevskému protokolu. In MAGÁL, Slavomír; MILOŠ, Mistrík; SOLÍK, 
Martin. Masmediálna komunikácia a realita II: Fakulta masmediálnej komunikácie. 
Trnava: UCM, 2009. s. 208
26 SOA Praha, f. Středočeský KV KSČ, karton 318, předsednictvo 9. 9. 1968, citováno dle: 
KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968: zřízení Úřadu pro tisk a informace 
jako služba Moskevskému protokolu. In MAGÁL, Slavomír; MILOŠ, Mistrík; SOLÍK, 
Martin. Masmediálna komunikácia a realita II: Fakulta masmediálnej komunikácie. 
Trnava: UCM, 2009. s. 210
27 Např. 28. srpna emitovala redakce Literárních listů prohlášení, ve kterém Mosekvský 
protokol odmítla: „Nepřistoupíme už nikdy na ‚realistickou‛ politiku filtrovaných pravd… 
Hrdinství jedné chvíle je romanticky krásné, ale neúčinné a zbytečné. Hledejte hrdinství 



- 13 -

nejen odklon od linie danou Akčním programem KSČ, nýbrž i jako návrat 

k předlednovým poměrům. Své výhrady dokládali faktem existence stále 

platného zákona 84/1968 Sb., kterým se předběžná cenzura stavěla mimo 

zákon.28 A právě pro odpor žurnalistů se vládní činitelé potýkali s poměrně 

velkými problémy v obsazování míst vzniklých v nové cenzurní instituci.29

Vláda tedy musela zavést další opatření, jejichž součástí bylo i ustanovení 

Vládního výboru pro tisk a informace dne 12. září 1968, orgánu, který byl 

pověřený vedením Úřadu pro tisk a informace a který měl zároveň 

zajišťovat „koordinaci činnosti v oblasti sdělovacích prostředků“.30

Dalším krokem bylo uzákonění cenzury. To se uskutečnilo 13. září 

1968, kdy Národní shromáždění Československé republiky schválilo zákon 

„o některých přechodných opatřeních v oblasti tisku a ostatních hromadných 

informačních prostředků“31.  V něm se také mimo jiné pravilo, že ÚTI má 

právo sám nebo prostřednictvím zmocněnce zajišťovat, aby v periodickém 

tisku nebo jiném informačním prostředku nebyly zveřejňovány informace, 

které by svým obsahem odporovaly zájmům vnitřní i zahraniční politiky. 

Pokud by se tak dělo, měl zmocněnec pravomoc pozastavit zveřejnění 

takové informace nebo jakýmkoliv jiným způsobem zamezit její 

rozšiřování. Tímto zákonem se také pozastavovala účinnost § 17 zákona č. 

81/1966 Sb., ve znění zákona č. 84/1968 Sb., v němž byla cenzura uvedena 

jako nepřípustná.32

                                                                                                                       
trvalého odporu! Buďte nesmiřitelní, nepoddávejte se, ale nepodléhejte hysterii! Vždý t ani v této 
reálné situaci nejsme bezbranní. Sedm dní okupace ukázalo, že naše národy jsou schopny 
vynalézat v nejtěžších podmínkách nové a nové způsoby odporu, nesouhlasu, protestu…“ viz 
JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud. Brno: Atlantis, 1999, s. 296–297.
28 HAVLÍČEK, Dušan. Jaro na krku: Zážitky ze zákulisí sekretariátu ÚV KSČ od června do 
prosince 1968. Praha: ÚSD, 1998, s. 179–180.
29 KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968: zřízení Úřadu pro tisk a informace 
jako služba Moskevskému protokolu. In MAGÁL, Slavomír; MILOŠ, Mistrík; SOLÍK, 
Martin. Masmediálna komunikácia a realita II: Fakulta masmediálnej komunikácie. 
Trnava: UCM, 2009. s. 211.
30HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny k 
dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 17.
31 Československo. Zákon o některých přechodných opatřeních v oblasti tisku a ostatních 
hromadných informačních prostředků. In Sbírka zákonů, Československá socialistická 
republika. 1968, 36, 127, s. 346–347.
32 Tamtéž.



- 14 -

Avšak i když byla cenzura nyní uzákoněna, neuplatňovala se prozatím 

se vší silou všude. Dosud se objevovala periodika, v nichž redaktoři podle 

svého svědomí publikovali zprávy, které cenzurní kontrolou neprošly.33

Navíc se musela moc vyrovnat s alergií široké veřejnosti na jakékoliv 

cenzurní aktivity. 34

Opatření, které vláda pod mocenským nátlakem provedla, se nesetkala 

u Sovětů a jejich spojenců s úspěchem. Těm i nadále byla činnost 

hromadných informačních prostředků trnem v oku. „Prohlašovali, že je řídí 

titíž lidé jako před srpnem, že změny na generálských místech nestačí a že 

je nezbytné rozhodně očistit redakce.“35

Štvavou propagandu vůči československým představitelům 

uplatňovali interventi i ve svém domácím tisku. To vše bylo v přímém 

rozporu s Moskevským protokolem, který garantoval, že se do interních 

záležitostí Československa nebudou vojska Varšavské smlouvy vměšovat. 

Československo se takové působení okupačních armád snažilo 

diplomatickou cestou omezovat36

Obecně by se dal nástup normalizace v médiích v září a říjnu roku 

1968 ale vyhodnotit jako relativně pozvolný. Cenzurní systém, který měl 

hromadné sdělovací prostředky usměrňovat v duchu Moskevského 

protokolu, selhal, protože médiím se ho víceméně dařilo obcházet. Od 

listopadu se ale ve sdělovacích prostředcích začala situace vyhrocovat. Dne 

8. listopadu bylo po dobu čtyř týdnů zakázáno vydávání časopisů Politika a 

Reportér. Tlak ještě zesílil, když úsek tisku převzal Josef Kempný.37 Ten 6. 

ledna 1969 podal Návrh opatření ke zvýšení účinnosti stranického a státního 

                                               
33 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967 – 1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 17.
34 SYNEK, Miroslav. Naděje a zklamání: Pražské jaro 1968. Československé středisko 
nezávislé literatury: Scheinfeld, 1988, s. 116.
35 MENCL, Vojtěch; BÁRTA, Miloš; FELCMAN, Ondřej; BELDA, Josef. Československo 
roku 1968: 2. díl: počátky normalizace. Praha: Parta, 1993, s. 10.
36 Tamtéž.
37 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 17.
38 VONDROVÁ, Jitka; NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa: Ediční 
řada Prameny k dějinám československé krize 196 –1970. 4. díl, sv. 3: Září 1968 – květen 
1970. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 1997, s. 122–124.



- 15 -

řízení tisku, rozhlasu a televize. V něm mimo jiné požadoval, aby se 

stranický i nestranický tisk, rozhlas a televize orientovaly na publikování 

názorů, které budou soustředěně podporovat stanoviska PÚV KSČ a 

současně účinně zajistí, aby byla tato stanoviska přijata ve veřejném 

mínění.38

Mimo to se také chystala další vlna personálních opatření, ti 

šéfredaktoři i řadoví zaměstnanci, kteří se odmítali podřídit stranickým 

usnesením, měli být bezpodmínečně propuštěni a nahrazeni takovými, kteří 

nebudou straně svou aktivitou činit potíže. 39

V roce 1969 se však již tisk konsolidoval podle sovětského diktátu. 

V hromadných sdělovacích prostředcích došlo k další vlně personálních 

změn. Svá místa museli opustit např. Milan Jelínek, šéfredaktor Mladé 

fronty a Ladislav Velenský, jenž do této doby vedl deník Práce.40 Tento rok 

tak znamenal katastrofu pro jakoukoliv možnost existence tiskové 

svobody.41

                                               
38 VONDROVÁ, Jitka; NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa: Ediční 
řada Prameny k dějinám československé krize 196 –1970. 4. díl, sv. 3: Září 1968 – květen 
1970. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 1997, s. 122–124.
39 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 18.
40 VONDROVÁ, Jitka; NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa: Ediční 
řada Prameny k dějinám československé krize 1967–1970. 9. díl, sv. 4: Normalizace
(listopad 1968 – září 1969. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 2003. Dokumenty, s. 367–368. 
citováno dle: HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční 
řada Prameny k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno:
ÚSD; Doplněk, 2004, s. 18
41 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 196 –1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 18



- 16 -

2 Emigrace 1968

Vpád vojsk Varšavské smlouvy znamenal razantní změny ve všech 

společenských vrstvách. Jedním z projevů sovětské agrese bylo i rozhodnutí 

poměrně velkého počtu lidí Československo opustit. Pavel Tigrid je ve své 

knize Politická emigrace v atomovém věku dělí do tří kategorií. Tou první je 

skupina obyvatel, kteří odešli za hranice velmi brzy po 21. srpnu i s celou 

svou rodinou, a to především z obavy před pronásledováním a následným 

vězněním. Druhá se sestává z lidí, kteří emigrovali kvůli tomu, že je režim 

se svou kádrovou politikou utiskoval. Z hlediska veřejného života je 

nejrelevantnější skupinou třetí okruh emigrantů, jež „se skládá z aktivních 

účastníků reformního hnutí, většinou funkcionářů a členů KSČ […] Tato 

skupina, početně nejmenší, ale politicky nejvýznamnější se skládá 

z bývalých státních a stranických funkcionářů, novinářů, publicistů a 

spisovatelů, univerzitních profesorů – krátce, je to skupina téměř výhradně 

vzdělanecká.“42 Tato „intelektuální“ emigrační kategorie krystalizovala 

v rozmezí 21. srpna a 17. dubna, kdy byl Alexandr Dubček odvolán z pozice 

prvního tajemníka Komunistické strany Československa.43

Patrně nejpočetnější zastoupení ale mají ti lidé, jejichž hnacím 

motorem odchodu do zahraničí byla velmi špatná ekonomická situace. 

Nezanedbatelnou motivací byly i značně nepovzbudivé vyhlídky na další 

život v socialistickém Československu.

Fakt, že v prvních měsících po sovětské „výpomoci“ odešlo za hranice 

127 000 lidí44, představoval natolik nepřehlédnutelnou skutečnost, že lze 

předpokládat, že se takto vysoké číslo nějakým způsobem odrazilo i 

v obsazích tehdejší celostátních deníků.

                                               
42 TIGRID, Pavel. Politická emigrace v atomovém věku. Praha: Prostor, 1990, s. 92.
43 Tamtéž.
44 Tamtéž.



- 17 -

2. 1 Posrpnoví emigranti

Následující kapitola slouží pro představení osob, které se na podzim 

1968 před komunistickým režimem ukryly do zahraničí. Čtenáři tak získá 

lepší orientaci v kapitole věnující se popisu zkoumaného materiálu. 

Smyslem následujícího oddílu však není podat úplný seznam všech 

emigrantů, nýbrž jen těch, kteří se na stránkách soudobých deníků 

vyskytovali nejčastěji, tzn., že byli reflektováni minimálně ve dvou 

periodikách.

2. 1. 1 Ivan Sviták 

(* 10. 10. 1925 Hranice na Moravě, † 20. 10. 1994 Praha)

Působil jako novinář a filozof. Narodil se v Hranicích na Moravě, 

avšak gymnázium vystudoval již v československé metropoli. Po maturitě 

byl v totálním nasazení. Po válce se začal věnovat studiu, nejprve 

absolvoval PF na Karlově univerzitě a poté Vysokou školu politických a 

hospodářských věd, kde se věnoval filozofii. Na akademické půdě působil i 

jako přednášející a od roku 1954 začal pracovat ve Filozofickém ústavu 

Československé akademie věd. Tam také získal titul kandidáta věd.  Již po 

deseti letech musel své místo opustit. Časopis Tvář totiž publikoval některé 

části z jeho prací, což bylo příčinou toho, že byl Sviták označen za 

kontrarevolucionáře a pro režim se tak stal nepohodlným.45 „Uklizen“ byl 

do Filmového ústavu, kde se kromě jiných setkal na příklad s Vratislavem 

Effenbergerem nebo historikem Karlem Bartoškou. Jeho články 

uveřejňovaly mimo jiných také Lidové noviny, Plamen, Film a doba nebo 

časopis Student.

Aktivně se účastnil obrodného procesu během Pražského jara, ale 

v jeho eventuální výsledky příliš nevěřil. Sovětská invaze ho zastihla 

                                               
45 BRABEC, Jiří, et al. Slovník českých spisovatelů: Pokus o rekonstrukci dějin české literatury 
1948 –1979. Toronto: Sixty-Eight Publishers, Corp., 1982, s. 433–434. 



- 18 -

v Rakousku, kde přednášel na filozofické konferenci, odtud se rozhodl 

emigrovat dále na západ – do USA. V akademickém roce 1968–1969 však stále 

oficiálně přednášel na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. V roce 1970 

mu již bylo odebráno československé občanství a o rok později byl 

v nepřítomnosti odsouzen k osmi letům ve vězení.  Od roku 1971 trvale 

působí jako profesor na univerzitě v Chiku. Předmětem jeho bádání byl 

rozbor poznatků z výstavby socialistické společnosti v ČSSR, ale i 

v ostatních státech východního bloku.

Čtyři měsíce po pádu železné opony se vrátil zpět do Československa 

a stal se politicky činným. O čtyři roky později umírá. 46

2. 1. 2 Eduard Goldstücker 

(* 30. 5. 1913 Podbiel u Dolného Kubína, † 23. 10. 2000 Praha)

Tento literární teoretik a novinář se ve svých pracích zajímal 

především o pražskou německou školu. Jeho dětství je spjato se 

Slovenskem, vysokou školu však již absolvoval na Filozofické fakultě 

Univerzity Karlovy, kde studoval germanistiku a romanistiku. V roce 1939 

před nacisty emigroval do Velké Británie. Zde se také politicky angažoval, 

když působil na československém ministerstvu zahraničních věcí 

v Londýně. Po válce se vrátil zpět do vlasti.  Pro poúnorový režim ale nebyl 

vyhovující, roku 1951 byl dokonce v politickém procesu odsouzen na 

doživotí. O čtyři roky později se dočkal plné rehabilitace a byl propuštěn na 

svobodu. Od roku 1958 působil po deset let na půdě Filozofické fakulty UK. 

V roce 1968 se stal předsedou Svazu československých spisovatelů, jeho 

zdejší činnost ale zpřetrhal 21. srpen, po němž Eduard Goldstücker odchází 

opět do Velké Británie. Zde přednášel na univerzitě v Sussexu. Po Sametové 

revoluci se vrátil do Československa. Z jeho činnosti jsou pro 

československé prostředí nejzásadnější dvě konference, které v průběhu 

                                               
46 Masarykova univerzita [online]. 2009 [cit. 2010-04-24]. Ivan Sviták. Dostupné z WWW: 
<http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/svitak.html>.



- 19 -

šedesátých let uspořádal. Ta o Franzovi Kafkovi je považována za počátek 

uvolňování socialistického režimu, které vyvrcholilo Pražským jarem.47 Na 

základě velkého ohlasu byla o několik let později uspořádána konference 

další, tentokrát o pražské německé literatuře, nazvaná Weltfreunde.48

Přispívat do různých periodik začal již ve dvacátých letech. Jeho myšlenky 

uveřejňovaly mimo jiných např. Haló noviny, Tvorba, Rudé právo nebo 

Literární noviny. Své práce publikoval i v mnoha zahraničních 

periodikách.49

2. 1. 3 Antonín Jaroslav Liehm 

(* 2. 3. 1924 Praha)

Narodil se v advokátské rodině. Již během studií na střední škole se 

zapojoval do činnosti Kruhu přátel Divadla E. F. Buriana. Po válce se stal 

spoluzakladatelem týdeníku Kulturní politika, který vedl až do jeho zrušení 

v roce 1949.50 V tuto dobu již zastával funkci zástupce vedoucího tiskového 

odboru na ministerstvu zahraničních věcí. Odtud byl za rozšiřování Velkého 

orloje od Vítězslava Nezvala vyhozen. Na tuto pozici se sice v roce 1956 

znovu vrátil, avšak ani napodruhé je působení neskončilo šťastně. Za pět let 

musel místo vedoucího opustit. Od roku 1961 se stal šéfem zahraniční a 

filmové rubriky v Literárních novinách. Po srpnové invazi byl „odsunut“ na 

pozici zástupce Československého státního filmu v Paříži, kde setrval až do 

léta 1969, avšak na podzim téhož roku definitivně zavrhl myšlenku na 

                                               
47 HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční řada Prameny 
k dějinám československé krize v letech 1967–1970. 11. díl. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 
2004, s. 10.
48 Název konference byl odvozen od stejnojmenného díla Franze Werfela. Viz 
MENCLOVÁ, Věra; VANĚK, Václav. Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2005, s. 
189.
49 Slovník české literatury po roce 1945 [online]. 2006 [cit. 2010-04-30]. Eduard 
Goldstücker. Dostupné z WWW: 
<http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=370>.
50 BRABEC, Jiří, et al. Slovník českých spisovatelů: Pokus o rekonstrukci dějin české 
literatury 1948–1979. Toronto: Sixty-Eight Publishers, Corp., 1982. Liehm Antonín 
Jaroslav, s. 292–293.



- 20 -

návrat do Československa. Hostoval na několika univerzitách ve Francii i 

v USA.51

Z kulturní tvorby A. J. Liehma je významná také překladatelská 

činnost. Mezi nejčastěji překládané jazyky patřila francouzština, méně se již 

věnoval dílům německý, ruským a anglickým.52

2. 1. 4 Ludvík Veselý 

(* 25. 12. 1920 Česká Lípa, † 11. 3. 1998 Pfaffenhofen)

Patřil do generace, jíž zavření vysokých škol v roce 1939 zabránilo ve 

studiu. Během válečných let byl frekventantem dramatického oddělení 

konzervatoře v Brně. Po válce se rok hereckému povolání věnoval. V roce 

1949 začal pracovat v Lidových novinách. S nástupem Pražského jara se stal 

zástupcem šéfredaktora Literárních listů. Vpád vojsk Varšavské smlouvy 

znamenal pro Ludvíka Veselého emigraci. Od této doby působil

v Německu, v němčině také mimo jiné vydal v roce 1970 Dubček

Biographie a o devět let později Tschechoslowakische Märchem.53 Do 

Československa se již nevrátil, zemřel v březnu 1998 v bavorském městě 

Pfaffenhofen. 54

                                               
51 Slovník české literatury po roce 1945 [online]. 2008 [cit. 2010-04-30]. Antonín Jaroslav 
Liehm. Dostupné z WWW: 
<http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=48>.
52 Obec překladatelů [online]. 2006 [cit. 2010-04-30]. Liehm Antonín Jaroslav. Dostupné z 
WWW: <http://www.obecprekladatelu.cz/L/LiehmAntoninJaroslav.htm>.
53 BRABEC, Jiří, et al. Slovník českých spisovatelů: Pokus o rekonstrukci dějin české 
literatury 1948 - 1979. Toronto: Sixty-Eight Publishers, Corp., 1982. Veselý Ludvík, s. 
488.
54 Český rozhlas [online]. 1998 [cit. 2010-04-30]. Zprávy středa, 11. března 1998. Dostupné 
z WWW: <http://www.radio.cz/cz/zpravy/21451>.



- 21 -

2. 1. 5 Ota Šik 

(* 11. 9. 1919 Plzeň, † 21. 8. 2004 Sankt Gallen)

Byl to přední československý ekonom, zároveň se aktivně zapojoval 

do politického dění. Členství ve straně, tehdy ještě nelegálním politickém 

uskupení, přijal již v roce 1940. Ve druhé světové válce byl poslán do 

koncentračního tábora Mauthausenu, odkud ho vysvobodila až Hitlerova 

porážka. Po válce absolvoval Vysokou školu politickou a sociální a Ústřední 

politickou školu KSČ. V roce 1961 byl jmenován ředitelem Ekonomického 

ústavu Československé akademie věd a o rok později se stal členem 

Ústředního výboru Komunistické strany Československa. V průběhu 

šedesátých let spolu s týmem odborníků zpracoval novou hospodářskou 

koncepci, „usilující o spojení socialistického plánovitého hospodářství a 

tržní ekonomiky.“55 Zařadil se do tzv. „Dubčekova křídla“ a v průběhu 

Pražského jara se začal aktivně podílet na politickém dění. Od 8. dubna do 

3. září zastával funkci místopředsedy vlády, do srpna 1968 byl dokonce 

vážným kandidátem na post československého premiéra. Slibně načatou 

kariéru překazila sovětská okupace, jejíž počátek zastihl Šika na dovolené 

v Jugoslávii. Po této události byl donucen odejít z vlády a zůstával dále 

v zahraničí. V květnu roku 1969 byl zbaven československého občanství, 

svých funkcí byl zprošťován postupně, a tak až do listopadu 1969 byl stále 

poslancem České národní rady. Od roku 1970 žil natrvalo ve Švýcarsku, kde 

přednášel ekonomii na universitě v Basileji a na Vysoké škole 

hospodářských a sociálních věd v St. Gallen. Švýcarské státní občanství mu 

však bylo přiděleno až v roce 1983. V zemi helvétského kříže se rozhodl 

zůstat i po pádu komunismu.56

                                               
55 Totalita.cz [online]. 1999 - 2010 [cit. 2010-04-29]. Ota Šik. Dostupné z WWW: 
<http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_siko.php>.
56 Tamtéž.



- 22 -

2. 1. 6 Ladislav Mňačko

(* 29. 1. 1919 Valašské Klobouky, † 24. 2. 1994 Bratislava)

Patří k nejvýznamnějším slovenským spisovatelům druhé poloviny 20. 

století. Během druhé světové války byl vězněn v několika koncentračních 

táborech. V roce 1944 se úspěšně pokusil o útěk a přidal se k partyzánům. 

Po válce začal působit jako redaktor Rudého práva a bratislavské Pravdy. 

Poté psal pro Kultúrný život, týdeník Zväzu slovenských spisovatel’ov. 

V roce 1967 kvůli nesouhlasu s československou podporou Arabů vůči 

Izraelcům emigroval do Izrale. Za trest mu bylo odebráno československé 

občanství. Po rehabilitaci se Mňačko vrátil zpět do vlasti, odkud ale po 

příchodu varšavských vojsk znovu emigroval. Tentokrát do Rakouska. 

S příchodem demokracie se vrátil zpět a začal se znovu zapojovat do 

kulturního života. Umírá roku 1994 v Bratislavě.57

2. 2 Kdo je emigrant?

V několika případech je otázka emigrantství od září do listopadu 1968 

komplikovaná. Jedná se o ekonoma Otu Šika, publicistu Ivana Svitáka a 

spisovatele A. J. Liehma. V analyzovaném období všichni pobývali za 

hranicemi oficiálně a tudíž se souhlasem režimu. Do tohoto výzkumu by 

tedy neměli být vůbec zařazeni, přesto je rozhodnutí opačné. Důvody jsou 

následující.

Otu Šika zastihla sovětská intervence na rodinné dovolené 

v Jugoslávii. Odtud se ale zpočátku plánoval i se svými blízkými vrátit zpět 

do Československa, kvůli čemuž se neustále snažil udržovat alespoň 

telefonické spojení s Prahou. Místo návratu mu však bylo nařízeno, aby 

požádal prezidenta Ludvíka Svobodu o zproštění funkce místopředsedy 

vlády. Zároveň mu byl výrazně nedoporučen vstup do Československa, 
                                               
57 LEIKERT, Jozef. Tak´ý bol Ladislav Mňačko: V historickom kontexte do roku 1968. 
Brno: Onufrius, 2007, s. 8–10.



- 23 -

které však v průběhu první poloviny roku 1969 ještě dvakrát navštívil. 

Poprvé se tak stalo v lednu a podruhé v dubnu, když se zúčastnil zasedání 

ústředního výboru.58 Do Prahy mohl patrně přijet proto, že podmínky pro 

cestování mezi státy byly ještě poměrně volné, avšak již v lednu 

z bezpečnostních důvodů nepřespával doma, ale v bytech svých přátel. 

Proto ho lze v jistém smyslu za emigranta, respektive exulanta59 považovat. 

Je pravda, že mu v říjnu byla přidělena nová funkce, tedy pozice zvláštního 

poradce v Bělehradu, ale Šik o ní sám tvrdil: „Moje činnost byla zcela 

nejasná a moje vlastní představa o tomto postavení byla také skličující.“60

Oficiálně je Ota Šik v emigraci až od roku 1970, kdy byl zbaven 

československého státního občanství.61

Podobná je situace i v případě Ivana Svitáka. I on byl v době vpádu 

spojeneckých vojsk v zahraničí. Na rozdíl od Šika však nečerpal dovolenou, 

ale byl na vědeckém pobytu na univerzitě v New Yorku.62 Přesto i v jeho 

případě lze mluvit o emigraci již na podzim roku 1968, ačkoliv občanství 

mu bylo odebráno jako Šikovi až v roce 1970. Považovat ho za emigranta 

lze na základě toho, že byl prvním, kdo v zahraničí zorganizoval značně 

kritickou konferenci, a to ještě v první den okupace. „[…] u něho taky 

nebylo pochyb: od toho dne se pokládal za emigranta.“63

K posouzení emigrantství v případě A. J. Liehma lze dojít analogicky. 

Po invazi byl „uklizen“ do Paříže, kde sice vykonával funkci zástupce 

Československého filmu, do vlasti se však podobně jako Sviták již během 

komunistické éry nevrátil.64 V této práci je tedy považován stejně jako Ivan 

Sviták a Ota Šik za emigranta již od podzimu 1968. 

                                               
58 zasedání se konalo 17. dubna a ze své funkce na něm odstoupil dosavadní první tajemník 
ÚV KSČ Alexandr Dubček, na jeho místo byl zvolen Gustav Husák
59  Rozdíl mezi emigrantem a exulantem je ten, že emigrant opustil svou zemi dobrovolně, 
z vlastního přesvědčení. Avšak exulant byl k takovému kroku přinucen okolnostmi, které 
mu znemožňovaly setrvat ve své vlasti. 
60 ŠIK, Ota. Jarní probuzení - iluze a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1990, s. 200–235.
61 Totalita.cz [online]. 1999–2010 [cit. 2010-04-29]. Ota Šik. Dostupné z WWW: 
<http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_siko.php>.
62 Faculty of Arts [online]. 2009 [cit. 2010-04-30]. Ivan Sviták. Dostupné z WWW: 
<http://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/svitak.html>.
63 TIGRID, Pavel. Politická emigrace v atomovém věku. Praha: Prostor, 1990, s. 94.
64 Slovník české literatury po roce 1945 [online]. 2006–2008 [cit. 2010-04-30]. Antonín 
Jaroslav Liehm. Dostupné z WWW: 
<http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=48>.



- 24 -

3. Pohled na emigraci v tištěných denících

3. 1. Profily rubrik

3. 1. 1 Komentáře ze zahraničí

V analyzovaném období, tedy v rozmezí září a listopadu 1968, 

všechny zkoumané deníky přetiskovaly zprávy zahraničních periodik 

komentující soudobou politickou a kulturní situaci v Československu. 

Všechny čtyři listy čerpaly informace z podobných zdrojů, nejhojnější 

zastoupení měla především oběživa pocházející ze států Varšavské smlouvy, 

na jejichž vydávání dohlížely ústřední výbory komunistických stran těchto 

států, a patřily tak k nejdůležitějším listům ve svých zemích. V popředí 

zájmu stály samozřejmě deníky, popřípadě týdeníky Sovětského svazu, 

protože tato země dění v Československu ovlivňovala nejvíce. Tuzemské 

publikum bylo velmi často informováno také o zprávách ze sousední 

Německé demokratické republiky a Polské lidové republiky. Nechyběly 

však příspěvky ani z Maďarské lidové republiky, Jugoslávie, Rumunské 

lidové republiky nebo z Bulharska.

Všechny analyzované deníky se v přinášení zpráv ze zahraničí 

nesoustředily jen na „bratrské“ země. V komentářích ze zahraničí byla 

reflektována i periodika kapitalistických států. Avšak prostor nebyl dáván 

demokratickým tiskovinám, ale periodikům produkovaným opětovně 

komunistickými stranami daných států. V Komentářích se tak otiskovala 

stanoviska převzatá z Morning Star (Velká Británie), Unitá (Itálie), 

L’Humanité (Francie) nebo Volksstimme (Rakousko).



- 25 -

3. 1. 2 Ostatní texty

Kromě komentářů ze zahraničí se emigrantská tematika vyskytovala i 

v textech produkovaných redaktory jednotlivých periodik. Do této rubriky 

potom spadají také texty autorů, které mezi žurnalisty řadit nelze. Jedná se 

především o osoby, jejichž dopisům analyzovaná periodika poskytovala na 

svých stránkách prostor. Autory byli většinou odborníci, kteří se tímto 

způsobem vyjadřovali k různým událostem, jež spadaly do jejich odborné 

kompetence. Typickým příkladem můžou být série příspěvků na téma Šik a 

jeho ekonomická reforma publikovaná v Mladé frontě.

3. 1. 3 Oficiální texty

Tato rubrika v sobě zahrnuje texty, které pocházejí z oficiálních 

zdrojů a jejich autory jsou straničtí funkcionáři. Jedná o oficiální projevy, 

prohlášení, provolání nebo příspěvky pronášené ku příležitosti různých 

setkání. Tyto texty nebyly většinou primárně určeny pro tisk, ale pro média 

audiovizuální, tedy pro rozhlas nebo televizi. Jejich šíření pomocí tištěných 

periodik bylo sekundární, nicméně minimálně v případě Rudého práva

povinné. 

Příspěvky takové povahy byly pouze přepisovány, popřípadě 

zkracovány, jejich znění je proto ve všech zkoumaných periodikách stejné 

nebo velmi podobné. Míra interpretace je zde snížená na nulu. 



- 26 -

3. 2. Mladá fronta 

3. 2. 1 Komentáře ze zahraniční

Mladá fronta věnovala prostor ohlasům zahraničních reportérů 

reagujících na československé srpnové události a děje následné poměrně

pravidelně. Články se pokoušely svým čtenářům osvětlit příčinu sovětské 

intervence, což sebou ovšem neslo kritiku československých aktivit 

spojených s Pražským jarem. 

V této rubrice se také útočí na ty postavy pražského jara, které se 

rozhodly po srpnu emigrovat. Vůbec první zmínka o takových osobách se 

objevuje v článku z 20. září „Komentáře a zpravodajství o ČSSR“.   

„Moskevská Pravda přinesla včera rozsáhlý podčárník teoretického 

charakteru nazvaný O vedoucí úloze komunistické strany ve výstavbě 

socialismu. Hovoří se v něm na několika místech o Komunistické straně 

Československa a útocích na její vedoucí úlohu ve společnosti ze strany 

antisocialistických sil. V této souvislosti jsou ve stati uváděna jména A. J. 

Liehma a I. Svitáka. Všechny sovětské listy uveřejňují zprávu TASS65 …“66

Z posrpnových emigrantů je zde zmíněn Ivan Sviták a A. J. Liehm. 

Oba jsou označováni za osoby, které svým „protisocialistickým smýšlením“

ohrožují vůdčí roli KSČ. Výrazně negativní konotace se objevuje i o několik 

odstavců dál, tentokrát se však jedná o československého ekonoma Otu 

Šika. Ten je listem Neues Deutschland67 ostře kritizován za interview 

publikované v Brehmen Nachrichten a také za to že, apeluje na jednotu lidu 

bez ohledu na to, kdo a na jaké platformě tuto jednotu vytvoří.68

                                               
65 Tisková agentura Sovětského svazu
66 Komentáře a zpravodajství o ČSSR. Mladá fronta. 20. 9. 1968, 24, 253, s. 4.
67 Tiskový orgán Ústředního výboru Sjednocené socialistické strany NDR.
68 Komentáře a zpravodajství o ČSSR. Mladá fronta. 20. 9. 1968, 24, 253, s. 4.



- 27 -

Právě na Otu Šika se zahraniční komentátoři soustředili nejvíce. 

V novinách bylo stále připomínáno jeho působení v místopředsednickém 

křesle československé vlády, ale důrazně zde bylo uvedeno, že se jedná o 

funkci bývalou. Kritizován byl i jeho ekonomický program, který periodika 

„spřátelených zemí“ hodnotila jako revizionistickou koncepci, kvůli níž se 

měla československá ekonomika vymanit ze socialistického modelu 

společnosti a dostat se do područí západních velmocí. 

Faktem je, že se ve většině případů socialistická média vyhýbala 

tomu, aby nevyhovující osoby označila za emigranty. Stalo se tak pouze 

v příspěvku z 10. října, kde se mluví o periodiku Sovětského svazu 

Kosmonolskaja pravda69, jenž útočí na slovenského spisovatele Ladislava 

Mňačka. Toho obviňuje ze zrady a tvrdí, že Mňačko po vstupu vojsk 

Varšavské smlouvy do ČSSR emigroval.70

Mladá fronta většinou otisknuté příspěvky ponechává bez komentáře. 

Zřídkakdy k uveřejněným informacím připojuje vlastní hodnocení. Mylné a 

zavádějící zprávy však dementuje a uvádí na pravou míru jako v článku 

uveřejněném 17. října v Neues Deutschland, kde se oznamuje, že „bývalý 

místopředseda vlády Ota Šik přijel do Švýcarska a požádal tamější úřady o 

politický azyl“71, zároveň je zde opět napadán ze spolčování s 

kontrarevolučními silami. Deník pod tento článek připsal informaci, že 

politické oddělení ministerstva spravedlnosti v Bernu dosud od Šika 

neobdrželo oficiální žádost o udělení práva azylu ve Švýcarsku a odvolává 

se přitom na zpravodajskou agenturu AFP.72

Mladá fronta se v této rubrice věnuje československým občanům 

pobývajícím v zahraniční jen v nerozsáhlých větách nebo v malých úsecích, 

jakým je například rozmezí jednoho odstavce. Z textů je však patrné, že 

                                               
69 List sovětských komsomolců – obdoba československé Mladé fronty
70 Zájem o ČSSR trvá. Mladá fronta. 10. 10. 1968, 24, 272, s. 5.
71 Napsali o nás. Mladá fronta. 18. 10. 1968, 24, 279, s. 5.
72 Tamtéž. Mystifikační zpráva o Šikově žádosti o azyl má pravděpodobně zcela reálný 
základ. Šik se svou rodinou skutečně v tuto dobu odjel do Basileje, kde se chtěl věnovat 
ekonomické vědě. Avšak ještě před odjezdem raději zjišťoval u švýcarského velvyslance v 
Bělehradu podmínky, za kterých by mu mohl být azyl poskytnut. Odtud patrně tato mylný 
domněnka pramení, viz ŠIK, Ota. Jarní probuzení - iluze a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 
1990, s. 216.



- 28 -

zahraniční média uveřejňovala ve svých listech v některých případech i celé 

články. Mladá fronta tak pouze shrnovala a parafrázovala obsah, který 

místy doplňovala citacemi. 

Jména emigrantů měla vždy negativní konotaci, téměř pokaždé byli 

uváděni ve spojitosti s „kontrarevolučními silami“ nebo s „antisocialistickými 

živly“.

3. 2. 2 Ostatní texty

Ani v původních článcích Mladé fronty se tematika emigrantství příliš 

nerozebírá, prvním textem, kde se o emigrantech hovoří, je článek ze 13. 

září. Jedná se o příspěvek, v němž se list snaží přiblížit situaci občanů, které 

sovětská intervence zastihla v zahraničí. Příspěvek obsahuje i mikropříběh 

mladých manželů z Prahy, kteří kvůli politické angažovanosti v období 

Pražského jara utekli do Rakouska. To je však z celého článku vše, text se 

zaměřuje spíše na osoby, které se do Československa vrátit chtějí, a snaží se 

zobrazit jejich těžkou situaci.73

Ani další zmínka o emigrantech není rozsáhlá. Byla uveřejněna 22. září 

v článku „Pravda o zpěvácích“. Autor jeho vznik vysvětluje zvýšenou 

poptávkou mladých lidí po plánech nejznámějších zpěváků. Mladá fronta

jedinou větou „Yvonne Přenosilová tráví zbytek své dovolené ve Vídni,“74

informuje o nepřítomnosti populární umělkyně. Toto tvrzení se však 

nezakládá na pravdě. Přenosilová totiž již v této době pobývala v emigraci. 

Sama uvádí, že odjížděla z Československa již 27. srpna, a to s úmyslem 

svou vlast natrvalo opustit.75

Největší prostor věnoval deník opět osobě Oty Šika. Na ostré výpady 

proti němu, jež vedl především tisk zemí Varšavské smlouvy, reagovala 

Mladá fronta uveřejňováním opozitních názorů, tedy takových názorů, které 

                                               
73 Noc u Červeného kříže. Mladá fronta. 13. 9. 1968, 24, 246, s. 2.
74 Pravda o zpěvácích. Mladá fronta. 22. 9. 1968, 24, 255, s. 5.
75 OKTÁBCOVÁ, Simona. Idnes.cz [online]. 09. 07. 2007 [cit. 2010-03-29]. Yvonne 
Přenosilová: Vždycky jsem byla hubatá. Dostupné z WWW: <http://ona.idnes.cz/yvonne-
prenosilova-vzdycky-jsem-byla-hubata-f3t-
/ona_ony.asp?c=A070702_094544_ona_ony_ves>.



- 29 -

tohoto ekonoma i jeho program obhajovaly. Tyto příspěvky nepocházely od 

redaktorů Mladé fronty, jejich původci byli osoby mimo žurnalistické kruhy.

Jako první vystoupil na Šikovu obranu František Zikeš, jehož dopis 

otiskl deník 3. října. 

„Při sledování současného tisku pěti zemí Varšavského paktu, jejichž 

vojska jsou v naší zemi, musí čtenář nutně nabývat dojem, že Ota Šik je 

kontrarevoluční živel, protože jeho ekonomická koncepce prý nutně 

znamená návrat ke kapitalismu. Je ovšem zároveň třeba se pozastavit nad 

skutečností, že O. Šikovi se dostalo nejvyšších poct a uznání ještě v době, 

kdy o osudech naší republiky neomezeně rozhodoval A. Novotný a další, 

které zřejmě ani dnes nikdo nepodezřívá ze sympatií ke kapitalistům.“76

Jedná se o vůbec první pozitivní náhled na Šikovu osobu a jeho 

aktivity spojené s obdobím pražského jara na stránkách Mladé fronty. Šik je 

zobrazován jako socialistický odborník usilující o nápravu ekonomiky. Ale i 

zde se objevují kritické poznámky směřující na jeho koncepci, avšak 

nejedná se o kritiku ideologické povahy, nýbrž čistě odborného charakteru. 

Závěr dopisu lze označit za provokativní, výrazně totiž útočí na ty články 

socialistických novin, kde Šika nepřestávají chápat jako 

kontrarevolucionáře. Autor dopisu považuje takové tvrzení o Šikovi 

„nejenom za tvrzení, které je v rozporu se skutečností, ale zároveň a 

především za hluboké ponížení a degradaci svobodného myšlení.“77  

Tento dopis nebyl ve své snaze bránit Šikovu koncepci osamocený. O 

týden později, tedy 10. října, vyšla v Mladé frontě zpráva o prohlášení 

pracovníků katedry politické ekonomie Vysoké školy technické v Košicích, 

kde tito ekonomové zaujímají stanovisko k „protišikovským“ útokům 

zahraničních médií. I zde dochází k obhajování československého ekonoma, 

prohlášení obsahuje plný souhlas s reformní koncepcí a zdůrazňuje, že 

jedině její plnění povede k rozvoji československé ekonomiky. Současně 

                                               
76 V rozporu se skutečností. Mladá fronta. 3. 10. 1968, 24, 266, s. 2.
77  Tamtéž.



- 30 -

s tím je také odmítáno obvinění „bratrského“ tisku z toho, že Šik zamýšlel 

tuzemské hospodářství zpět přivést ke kapitalismu. 78

Jako přímý ohlas na Zikešův příspěvek publikuje Mladá fronta názor 

Františka Švejkra. Ten se Zikešem souhlasí, dále poukazuje na nevědecký 

přístup novinářů spřátelených zemí při hodnocení Šikova programu a 

apeluje na ně, aby otiskovali pouze pravdivé informace.79

Od listopadu se frekvence již tak nemnohých poznámek o 

emigrantech ještě více snižuje. Posledním dnem, kde se takové informace 

vyskytují, je první listopad. Ve zprávě pojednávající o plenární schůzi 

českých spisovatelů je také zmíněn předseda tehdejšího Svazu 

československých spisovatelů Eduard Goldstücker. Ani v jeho případě se 

noviny explicitně nezmiňují o emigraci, avšak publikují informaci o tom, že 

mu „byla poskytnuta několikaměsíční tvůrčí dovolená (…).“80, což je 

způsob, jak se poměrně elegantně s faktem spisovatelova pobytu za 

hranicemi vypořádat. Podobný postup je uplatněn i v následujícím článku, 

kde se v souvislosti redakcí nově založených Listů zmiňuje o autorech, kteří 

„dobrovolně odešli na různé dovolené“. Jako příklad je zde uveden 

publicista Ludvík Veselý a Antonín J. Liehm.81 Tito dva novináři 

samozřejmě nebyli jedinými perzekuovanými autory. V nové redakci již 

nefigurovali také například Karel Michal82, Juraj Špitzer, Ivan Mojík a 

Vratislav Blažek, který se v srpnu účastnil ilegálního televizního vysílání a 

ještě téhož měsíce emigroval do Rakouska.83

Mladá fronta vlastní články o emigrantech v rozsáhlé míře 

nepublikovala. Pokud o lidech, kteří utekli do zahraničí, psala, dělo se tak 

stejně jako v případě zahraničních rubrik v celcích o rozsahu nanejvýš 

jednoho odstavce, nejčastěji se však jednalo o rozmezí jedné věty. Ani zde 

                                               
78 Hlas ekonomů: Obrana Šikovy hospodářské koncepce. Mladá fronta. 10. 10. 1968, 24, 
272, s. 2.
79 V rozporu se skutečností: Ohlas na článek MF. Mladá fronta. 12. 10. 1968, 24, 274, s. 2.
80 Spisovatelé sněmovali. Mladá fronta. 1. 11. 1968, 24, 291, s. 2.
81 Měřítkem je hodnota. Mladá fronta. 1. 11. 1968, 24, 291, s. 2.
82 Emigroval v roce 1968 do Švýcarska, viz Slovník české literatury po roce 1945 [online]. 
2006 [cit. 2010-05-08]. Karel Michal. Dostupné z WWW: 
<http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=810>.
83 Slovník české literatury po roce 1945 [online]. 2006 [cit. 2010-05-08]. Vratislav Blažek. 
Dostupné z WWW: <http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=8>.



- 31 -

se v souvislosti s obecně známými osobami neuvádí slovo emigrant nebo 

emigrace. Když je tohoto slova explicitně užito, nejsou v textu uvedena 

jména aktérů. Na rozdíl od zahraničních komentářů se však o populárních 

osobnostech nevyjadřuje jako o nepřátelích a narušitelích socialistického 

systému a otiskováním opozitních myšlenek dokonce staví Otu Šika do 

pozitivního světla.84

3. 2. 3 Oficiální texty

I texty, jejichž původcem je československá politická reprezentace, 

pokračují v trendu zamlčování problému emigrantství. Výjimku představuje 

dopis, jehož znění zaslali redakci prezident Ludvík Svoboda, první tajemník 

ÚV KSČ Alexandr Dubček, předseda Národního shromáždění Josef 

Smrkovský a předseda vlády Oldřich Černík. Dopis byl určen především 

mladým lidem. Vedoucí činitelé státu v úvodu rekapitulují padesátiletou 

existenci samostatného československého státu, následně apelují na mládež, 

aby se chovala umírněně, a varuje ji před prováděním extrémních činů. 

Emigrantské otázky se dopis dotýká v závěru sdělení, kde autoři 

opatrně přiznávají tuto stinnou stránku „soudružské“ výpomoci. 

„Vy dobře víte o tom, že někteří z mladých odborníků se v tyto dny 

rozhodli pro sebe osobně řešit svůj postoj tím, že se nevrátili ze zahraničí 

zpět ke své práci. Můžeme jen znovu opakovat naše známá stanoviska v této 

záležitosti, že rozhodující činy očekává republika, zde, u nás doma, 

v českých zemích a na Slovensku, s lidem této naší společné vlasti.“85

Ani zde se nemluví o konkrétních případech, nýbrž je tento jev 

zobrazován globálně. Avšak i takto poměrně krátká zmínka v sobě skrývá 

kritiku. Ačkoliv to v textu není explicitně řečeno, z celkového vyznění 

                                               
84 To se však neobešlo bez odezvy tisku socialistických zemí, např. moskevská Pravda ve 
svých článcích útočí na šéfredaktora Mladé fronty Jelínka, o němž se vyjadřuje jako o 
„nechvalně známém“ viz Napsali o nás. Mladá fronta. 5. 11. 1968, 24, 294, s. 5.
85 Otevřený dopis mládeži. Mladá fronta. 26. 10. 1968, 24, 286, s. 6.



- 32 -

vyplývá, že se ti lidé, kteří se raději rozhodli zůstat v zahraničí, zachovali 

zbaběle a od problémů plynoucích z politické situace v Československu 

raději utekli, než aby republice svými skutky pomohli tuto krizi překonat.

Uvedený dopis byl jediným oficiálním textem, který emigrační 

tendence připouštěl a byl na stránkách Mladé fronty otištěn. Ostatní sdělení 

politické reprezentace, kterým periodikum poskytlo prostor, se zmiňují 

pouze o tzv. antisocialistických a kontrarevolučních silách, které je nutno 

důsledně potírat, avšak v textu není explicitně stanoveno, zda tyto síly 

působí v Československu nebo v zahraničí a zda se tedy jedná o emigranty.

3. 2. 4 Analýza

V období září až listopadu 1968 vydala Mladá fronta 75 čísel, 

v analýze tak bylo zkoumáno 3 300 článků. Z toho 68 bylo Komentářů ze 

zahraničí, 38 se týkalo Oficiálních textů a 3194 potom Ostaních textů. 

Emigrace v jakékoliv podobě se vyskytla pouze v nepatrném zlomku 

zkoumaného materiálu. Z Komentářů ze zahraničí byly relevantní pouze 3 

příspěvky, což představuje 4,41 %. Ostatní texty se emigrantstvím zabývaly 

v poměru k ostatním rubrikám nejméně, tato tematika byla zastoupena jen 

v 7 případech, což představuje 0,21 % všech otisknutých textů 

začlenitelných do tohoto oddílu. Ani v projevech a prohlášeních politické 

reprezentace se soudobé emigrační tendence nedostaly do středu zájmu. Ze 

všech oficiálních textů se jako relevantní ukázal pouze 1 příspěvek, což tedy 

znamená, že z celkového množství bylo využitelných jen 2,63 %.  Jak je 

z uvedených výsledků patrné, fenomén emigrace příliš v kurzu nebyl. To 

dokládá i fakt, že ze všech článků se zkoumaného jevu dotýkalo pouze 11 

textů, což je 0,33 %.



- 33 -

3. 3. Rudé právo

3. 3. 1 Komentáře ze zahraniční

I Rudé právo v analyzovaném období přinášelo informace o dění v 

Československu reflektované na stránkách zahraničních listů téměř každý 

den. Ani v těchto periodikách nebyla otázka emigrace veřejně známých i 

neznámých občanů ústředním tématem, ale spíše okrajovým.

První zmínka v komentářích ze zahraničí pochází z 6. září, kde je 

shrnut obsah zprávy maďarského deníku Népszava. Ten své čtenáře 

informuje hned o dvou posrpnových emigrantech. Jsou jimi Ivan Sviták, 

kterého list označuje za ideologického vůdce Klubu angažovaných 

nestraníků, a Ludvík Veselý, jehož představuje jako nejmenovaného 

vedoucího zpravodajské redakce pražské televize. Deník přináší sdělení, že 

oběma osobám byl v západních zemích udělen azyl a poskytnut prostor pro 

veřejné vystupování.86 Dále se však nerozvádí, jak konkrétně se takové 

vystupování vzhledem k československé situaci projevuje.

Deník také samozřejmě přetiskuje zprávy týkající se Oty Šika. Jeho 

prezentace na stránkách Rudého práva je z důvodu zdrojů stejné nebo 

podobné povahy pochopitelně srovnatelná s obrazem podávaným v Mladé 

frontě, se kterou ve stejný den popírá informaci o Šikově žádosti o azyl ve 

Švýcarsku. Tuto zprávu však podkládá jiným zdrojem. Zatímco Mladá 

fronta nejprve informuje o původci tohoto lživého sdělení a teprve poté 

zprávu s odvoláním na agenturu AFP dementuje, Rudé právo pouze 

parafrázuje deník Komunistické strany Rakouska. Ten se zase odvolává na 

prohlášení vydané československým velvyslanectvím v Bernu.87 Stejná je 

situace i u příspěvku z 5. listopadu, kde Rudé právo, stejným způsobem jako 

Mladá fronta, parafrázuje obsah článku otištěný v moskevské Pravdě, jež 

                                               
86 Události v Československu a řešení problémů světa. Rudé právo. 6. 9. 1968, 48, 246, s. 5.
87 Značný zájem o čs.-sovětskou dohodu. Rudé právo. 18. 10. 1968, 49, 286, s. 6.



- 34 -

shledává ekonomickou koncepci Oty Šika jako revizionistickou.88 I Ladislav 

Mňačko se v článku tuzemského nejdůležitějšího periodika objevuje ve 

stejném kontextu jako v Mladé frontě. Také zde je označován za zrádce, 

který raději utekl do zahraničí.89

Mimo textů kryjících se se sděleními publikovanými v Mladé frontě

přináší Rudé právo i informace zcela nové. Jednou z nich je zpráva 

obsažená v článku „O ČSSR na stránkách zahraničního tisku“, ve které je 

poukazováno na fakt, že v Německé spolkové republice zůstávají stále 

někteří spisovatelé a novináři, kteří „přijeli z Československa jakoby na 

dovolenou“90, ale stále se do vlasti nevracejí, přičemž „demonstrativně 

prohlašují, že zůstávají občany socialistického Československa“91. V této 

parafrázi se však žádná konkrétní jména „provinilců“ nevyskytují.92

Dalším a zároveň posledním příspěvkem, ve kterém se objevují osoby 

spjaté s emigrantstvím, je text útočící na zahraniční činnost Jaroslava 

Brodského, významného organizátora skupiny K 23193. Rudé právo cituje 

německý list Neues Deutschland, který Brodského označuje za zakladatele 

britského Výboru hnutí za svobodné Československo, jenž působí 

v Londýně. Dále je zde uváděna informace od londýnského zpravodaje 

TASS, který k předchozímu sdělení připojuje informaci o tom, kdo všechno 

se ještě na činnosti výboru podílí.94  V závěru článku je zmíněn ještě jeden 

                                               
88 Viz kapitola 3. 2. 1 Komentáře ze zahraniční, s. 27. 
89 Tamtéž.
90 O ČSSR na stránkách zahraničního tisku. Rudé právo. 12. 10. 1968, 49, 281, s. 7.
91 Tamtéž.
92 V této době pobýval v zahraničí např. Kamil Winter, šéfredaktor Televizních novin. Do 
Velké Británie odjel již 28. srpna, na jeho místo nakonec 1. 10. 1968 nastoupil Zdeněk 
Michalec. Viz Česká televize [online]. 1996 [cit. 2010-05-08]. Kalendárium 1968. 
Dostupné z WWW: <http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/1968-
1969.php?leta1968_1969kapitola=1>. 
Vilém Fuchs, zahraniční rozhlasový reportér se také těsně po okupaci rozhodl nevrátit do 
Československa. Viz Český rozhlas [online]. 21. 8. 2008 [cit. 2010-05-08]. Rozhlasáci 
srpnových dnů. Dostupné z WWW: 
<http://www.rozhlas.cz/1968/aktualne/_zprava/486914>.
93 K 231 bylo apolitická organizace pro bývalé vězně 50. let, která usilovala o jejich brzkou 
rehabilitaci. Jméno klubu je odvozeno od zákona č. 231/1948 Sb., podle jehož znění byla 
většina postižených souzena a odsouzena. Viz BRODSKÝ, Jaroslav. Řešení Gama. Ústí 
nad Labem: Město Ústí nad Labem, 2007, s. 143.
94 Značný zájem o plénum KSČ: Brodský z K 231 opět na scéně. Rudé právo. 15. 11. 1968, 
49, 310, s. 7. Vzhledem k tomu, že se nejedná o emigranty, nejsou v textu jména uvedena.



- 35 -

emigrant, Emil Štefan, o němž se však pouze uvádí, že napsal pro 

Franfurter Rundschau článek zabývající se Alexandrem Dubčekem.95

Rudé právo shrnovalo, podobně jako Mladá fronta, obsahy 

nejdůležitějších zahraničních periodik, přičemž místo vyhrazené pro 

fenomén emigrantství bylo i v tomto periodiku minimální. Na rozdíl od 

Mladé fronty se však Rudé právo informace ze zahraničních zdrojů nijak 

výrazně nekomentovalo.

3. 3. 2 Ostatní texty

V analyzovaném období, tedy v rozmezí září až listopadu 1968, se 

Rudé právo soustředilo na tato témata: zasedání a rezoluci ÚV KSČ a jejich 

ohlasy ve společnosti, federalizaci republiky a válku ve Vietnamu. 

Problémem emigrace nejen umělecké fronty se list zabýval pouze okrajově. 

V měsících září a říjnu se spíše snaží tuto tendenci odmítat. Prvního září je 

uveřejněn článek Prohlášení umělců, novinářů a vědců, kde je popírán fakt, 

že za hranicemi zůstává mnoho kulturních pracovníků.96 Již o týden později 

se v novinách objevila další zpráva, která trend emigrace vyvracela. 

Tentokrát se list zaměřil na konkrétní osobu, a to na literárního historika a 

kritika Milana Jungmanna. Rudé právo informace o jeho útěku do Itálie 

publikované v zahraničních novinách dementovalo a uvádělo na pravou 

míru.97 Z textu však nevyplývá, která periodika, zda kapitalistická nebo 

socialistická, tuto zprávu přinesla.98

Proti emigrantským tendencím se postavil i básník Jaroslav Seifert, 

jehož myšlenky Rudé právo ocitovalo: „Nechtěl bych mluvit pateticky, 

události samy jsou patetické dost a není třeba patetických slov. Ale přece 

jenom chtěl bych říci jednu věc, a to také za své druhy a spisovatele, že 

                                               
95 Tamtéž.
96 Prohlášení umělců, novinářů a vědců. Rudé právo. 1. 9. 1968, neuvedeno, s. 3.
97 Milan Jungmann skutečně neemigroval, stále působil jako šéfredaktor Listů, odkud musel 
v roce 1969 odejít. Poté vykonával jako mnoho jiných intelektuálů podřadnou profesi –
čistil okna, viz BRABEC, Jiří, et al. Slovník zakázaných autorů. Praha: Státní pedagogické 
nakladatelství, 1991, s. 180. 
98 Spisovatelé v jedné frontě. Rudé právo. 7. 9. 1968, 48, 247, s. 2.



- 36 -

slibujeme a že chceme zůstat s naším lidem, neopustit nikdy tuto zemi, a 

bude-li nám přisouzeno, abychom trpěli, trpět s ním. Je to jediná možnost, 

která českému básníku a českému spisovateli zbývá.“ 99

K emigraci jako faktu se vyjádřil i spisovatel Milan Kundera. Ten 

v rozhovoru pro Les Lettres, jehož částečné znění přetisklo i Rudé právo, 

sice emigraci nepopírá, ale nepovažuje ji za masový jev. „Neznám 

s výjimkou Mňačka žádného československého spisovatele, který by se 

rozhodl emigrovat. Je jich několik, co žijí na určitou dobu v cizině. Avšak to 

není jev emigrace.“ 100

Za společensky relevantní záležitost nebylo emigrantství považováno 

ani v dalším rozhovoru, ve kterém se vedoucí tajemník vysokoškolského 

výboru KSS v Bratislavě Ivan Hutyra přibližoval stávající podmínky na 

univerzitě ve slovenské metropoli. V závěru se zmiňuje také o problému 

emigrace, když podobně jako Kundera připouští, že se tento jev týká i jejich 

ústavu. Vzápětí však dodává, že takováto reakce na stávající politickou 

situaci není ani na akademické půdě příliš rozšířeným fenoménem. Na 

tomto místě se také poprvé uvádí konkrétní počet osob, které zůstali za 

hranicemi. Ze tří tisíc pracovníků bratislavské univerzity emigrovalo podle 

Hutyry nanejvýš patnáct zaměstnanců. I v tomto článku je na emigranty 

nahlíženo negativně, když Hutyra uvádí, že „nejde většinou o lidi, které 

bychom museli zvlášť oplakávat.“101

Toto periodikum se však také, podobně jako Mladá fronta, zastalo Oty 

Šika, když otisklo prohlášení ekonomů reagující na článek v sovětském listu 

Izvestia. Ten ku příležitosti Šikova odvolání z úřadu ostře  kritizoval jeho 

ekonomický program, kvůli němuž mělo československé hospodářství 

skončit v rukou kapitalistických velmocí,  a vniknutí zahraničních 

monopolů do národní ekonomiky Československa. Ekonomové Šika i jeho 

koncepci brání a prohlašují, že Šik nikdy neměl v plánu se od 

socialistického režimu odvrátit: „Nová soustava řízení národního 

                                               
99 Jaroslav Seifert - Zůstat s naším lidem. Rudé právo. 11. 9. 1968, 48, 251, s. 5
100 Máte víru v budoucnost? Rudé právo. 27. 11. 1968, 49, 320, s. 5.
101 Studenti prokáží svou uvědomělost. Rudé právo. 30. 9. 1968, 49, 270, s. 3.



- 37 -

hospodářství je vytvářena a zůstává pevně na socialistických zásadách a má 

vést k podstatnému zvýšení životní úrovně u nás.“102

Pokud Rudé právo nepublikovalo myšlenky známých i méně známých 

osobností, vyjadřovalo se k emigrantství a tím zaviněnému mizení 

populárních osob z veřejného života velmi opatrně. Takto je možno hodnotit 

zprávu o zvolení Jaroslava Seiferta do čela Svazu československých 

spisovatelů, kde se mluví o změnách ve složení Ústředního výboru SČSS a 

to kvůli údajné „tvůrčí dovolené“ některých autorů.103

3. 3. 3 Oficiální texty

Z vedoucích představitelů Československé socialistické republiky 

nejtvrději proti novinářům a spisovatelům začal vystupovat Gustav 

Husák104, a to nejen proti těm, kteří se rozhodli opustit republiku. Již 

v jednom ze svých prvních projevů se k emigraci jako nepopiratelnému jevu 

krátce vyjádřil. Odchod některých lidí za hranice hodnotí poměrně mírně. 

Podle něj je jedním z důvodů útěků pouhá zmatenost, dokonce vyjadřuje 

lítost nad emigrací mladých lidí a slibuje, že vláda učiní konkrétní opatření, 

aby se všichni, kdo o to stojí, mohli vrátit zpět do vlasti. Ve své řeči však již 

nikde nerozvádí, jakým způsobem chce těchto návratů docílit.105

Gustav Husák se ale nezabýval čistě jen emigrantstvím. O několik dní 

později prohlásil na zasedání ÚV SNF „[…] z masových komunikačních 

prostředků se nám stala samostatná velmoc, což není v žádném státě na 

světě […] Svobodu tisku, zrušení cenzury, považuji za velmi progresivní čin 

a za nevyhnutelnost rozvoje moderní společnosti, avšak takový výklad 

svobody slova, tisku, komunikace, jaký se praktikoval u nás, nepřipouští 

                                               
102 Ekonomové k nové soustavě. Rudé právo. 16. 9. 1968, 48, 256, s. 2.
103 „Tvůrčí dovolenou“ je s největší pravděpodobnosti myšlena Goldstückerova emigrace, 
ale také onemocnění Jana Procházky, za něhož nastoupil nově příchozí F. Vrba, viz 
JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud. Brno: Atlantis, 1999, s. 297 - 298.
104 V této době zastával Gustav Husák funkci prvního tajemníka Ústředního výboru 
Komunistické strany Slovenska, na tento post byl zvolen na sjezdu Komunistické strany 
Slovenska, který se konal po návratu ze srpnových moskevských jednání. 
105 Vystoupení s. G. Husáka na plénu ÚV KSS 5. 9. 1968. Rudé právo. 7. 9. 1968, 48, 247, 
s. 3.



- 38 -

žádná společnost.“106 To však nebyl proti svobodě tisku poslední útok. Ve 

stejném duchu pokračoval na shromáždění Lidových milicí v Bratislavě, 

kde tvrdí, že ani po srpnu nebude docházet k omezování svobody tisku a 

slova „poctivých pracovníků“. Nevysvětluje ovšem, koho za poctivého 

pracovníka považuje, a tento pojem je tedy značně vágní. Na tom samém 

shromáždění se dotýká také problematiky emigrace. K československým 

občanům zůstávajícím za hranicemi se staví negativně, ale emigraci jako 

masový jev odmítá. Ve svém projevu neútočí na žádné konkrétní osoby. Za 

jednu z příčin emigrace považuje i na tehdejší dobu poměrně volný režim na 

hranicích s kapitalistickým světem.107

Vládní činitelé se ve svých prohlášeních zmiňovali i o konkrétních 

emigrantech, masivní kampaň byla odstartována především proti Ivanu 

Svitákovi. Jedním z takových projevů byla také řeč Zdeňka Mlynáře 

otištěná v Rudém právu 15. září, ve které mimo jiné hodnotil také polednové 

reformační období s jeho klady i nedostatky. O Svitákovi zde mluví jako o 

neodpovědném demagogovi, který bez odpovědnosti za důsledky jen šířil 

svá hesla a tím se stal iniciátorem jakési neodpovědné psychózy. 

Ačkoliv je v textu naznačeno, že Ivan Sviták nebyl v takto hodnocených 

aktivitách osamocen, není v projevu explicitně uvedena žádná jiná osoba. Sviták 

je tu tedy zobrazován jako jedna z vůdčích osobností „antisocialistických“

tendencí. Na jeho osobě je demonstrováno vše, co posrpnová politická 

reprezentace považovala v období Pražského jara za nesprávné a škodící 

socialistické společnosti. Jeho činnost se označovala za politický 

exhibicionismus, dále byl Sviták také kritizován za to, že se od ledna do července 

soustavně pokoušel hanět veškerou komunistickou politiku.108

K tomuto básníkovi a kritikovi se vyjadřuje prostřednictvím Rudého práva 

také člen předsednictva a tajemník ÚV KSČ Josef Špaček:

                                               
106 Vycházet z analýzy včerejška i dneška a vidět dopředu: Z projevu prvního tajemníka ÚV 
KSS dr. Gustava Husáka na zasedání ÚV SNF 17. září. Rudé právo. 19. 9. 1968, 48, 259, s. 
3.
107Socialismus naší přirozenou základnou. Rudé právo. 14. 11. 1968, 49, 309, s. 2. Snadné 
vycestování do západních zemí omezila vláda 19. 11. 1968 vládní vyhláškou č. 147/1968 
Sb.
108 Všichni spoluodpovídáme za další vývoj naší politiky. Rudé právo. 15. 9. 1968, 48, 255, 
s. 5.



- 39 -

„Pokusy nihilisticky znevážit celé období výstavby socialismu 

v Československu, pokusy, které místo oprávněné kritiky jednotlivců a jejich viny 

za chyby v minulé politice strany se snažili zdiskreditovat celou stranu, naráželi 

na rostoucí odpor nejen většiny komunistů, ale i zdrcující většiny veřejnosti, 

dělnické třídy i ostatních pracujících […] Vývoj od ledna do dneška, rostoucí 

důvěra ve stranu a její politiku, daly nejlepší a nejpádnější odpověď Ivanu 

Svitákovi, různým „mluvčím“ K 231, těm, kteří se vydávali za sociální 

demokraty, i dalším, kteří „dokazovali“, že Komunistická strana Československa 

„ztratila morální právo“ na vedení našich národů.“109

Ani v této promluvě, jak je ostatně patrné z ukázky, se postava Ivana 

Svitáka a jeho role v obrodném procesu nehodnotí kladně. Je mu vytýkáno 

domnělé útočení během tohoto období na socialismus jako základní systém 

poválečného vývoje Československa. Údajná nesprávnost jeho názorů je 

podložena faktem, že do doby, kdy byl tento projev uveřejněn, stoupala důvěra 

jak v samotnou stranu, tak v její politiku. Tento jev se sice zakládá na pravdivých 

informacích, nicméně argument je to spekulativní. V inkriminované době, tedy 

v době mezi zářím a listopadem 1968, se jako reakce na sovětskou agresi 

vzedmula velká vlna sympatií občanů ke straně, proto není možné tento jev 

považovat za relevantní. 

Proti Ivanu Svitákovi se o několik dní později postavil ve svém projevu i 

první tajemník Ústředního výboru Komunistické strany Československa 

Alexander Dubček. Ten však ve svém prohlášení nepřináší o tomto básníkovi a 

filozofovi nic nového, opakuje pouze slova Josefa Špačka. Z ostatních emigrantů 

je zde zmíněn Otakar Rambousek, jeden z hlavních organizátorů K 231. Tento 

spolek je v textu zobrazován jako nátlakové seskupení, jehož členové jsou podle 

jednoho z ústředních představitelů nazýváni poměrně hanlivě „Rambouskové“. 

                                               
109 Vedoucí úloha strany – základní záruka dalšího rozvoje socialismu. Rudé právo. 5. 10. 
1968, 49, 275, s. 3.



- 40 -

V listu jsou obviňováni z protisocialistických aktivit, kterými se podle Dubčeka 

vetřeli do veřejného života.110

Oficiální texty, které Rudé právo publikovalo, se z velké míry soustřeďují 

na konkrétní osoby, ať už se jedná o postavy z politické či umělecké sféry, 

přičemž z emigrace je v největší míře cíleno na Ivana Svitáka. Nejen jeho, ale i 

ostatní emigranty uvádějí noviny vždy v negativní konotaci, když je všechny viní 

z činností odporující socialistickému smýšlení.

3. 3. 4 Analýza

Ve zkoumaném období vyšlo Rudému právu 80 čísel, což je ze zde 

uváděných periodik nejvíce. V samotné analýze bylo přihlédnuto k 3 100 textů, 

jejichž složení bylo následující: 79 článků patřilo Komentářům ze zahraničí, 

2 901 zpráv bylo zařazeno do Ostatních textů a 120 příspěvků spadalo pod 

Oficiální texty, což představovalo největší množství takových článků ze všech 

deníků. 

Největší procento výskytu byť i sebenepatrnějších zmínek o emigraci 

zaznamenaly Komentáře ze zahraničí, kde se zkoumaná problematika vyskytla 

v 5,06 % případů, tzn. ve 4 textech. Prakticky identické procento výskytu 

vykazuje také rubrika oficiálních textů, v níž se emigrantství objevilo v jakékoliv 

formě celkem šestkrát a tento počet představuje rovných 5 %. Podobně jako 

v Mladé frontě je i v Rudém právu nejnižší frekvence výskytu v textech, jejichž 

původci jsou většinou samotní redaktoři. Relevantních bylo stejně jako v rubrice 

Oficiální texty 6 článků, avšak při poměrně velkém množství textů, které tento 

oddíl shrnuje, se emigrantské tendence týkalo pouze 0,21 %. Nicméně 

v konečném souhrnu všech příspěvků lze konstatovat, že se emigrantská 

problematika na stránkách Rudého práva objevovala nepatrně častěji, o emigraci 

se totiž zmiňovalo 0,51 % případů.

                                               
110 O hlavních politických úkolech strany v současné době. Rudé právo. 12. 10. 1968, 49, 
281, s. 3.



- 41 -

3. 4. Svobodné slovo

3. 4. 1 Komentáře ze zahraničí

Reflexe československých posrpnových událostí očima zahraničních 

reportérů byla natolik důležitá, že měla i v tomto periodiku své pevné místo. 

Svobodné slovo většinou parafrázovalo obsahy stejných periodik jako 

ostatní analyzované deníky, proto u některých příspěvků docházelo ke krytí 

textů uveřejňovaných v ostatních listech. Jedním z nich je článek „Co o 

ČSSR píše zahraničí“, kde se uvádí, že Neues Deutschland kritizuje Otu 

Šika a tvrdí, že i ve své nové funkci odporuje linii Komunistické strany 

Československa. I zde je připomínán jeho rozhovor poskytnutý Brehmen 

Nachrichten a odsuzováno jeho „volání po jednotě lidu s tím, že nikdo 

neříká, s kým a na které platformě má být taková jednota vytvořena.“111

Text týkající se tohoto ekonoma je tedy prakticky identický s textem 

publikovaným v Mladé frontě s tím rozdílem, že Mladá fronta „lid“ 

konkretizuje na „československý lid“. Kromě tohoto nepatrného zásahu je 

však použito stejných výrazových prostředků.

Další zmínka o Otovi Šikovi ve Svobodném slově se objevila v článku 

„Uspokojení i pomluvy“. Informaci v něm přinesenou publikovaly také 

Mladá fronta i Rudé právo. Jedná se o zprávu podávající informaci o 

ekonomově žádosti o azyl ve Švýcarsku. Způsoby, jakými je toto sdělení 

v periodikách publikováno, se různí. Mladá fronta i Rudé právo toto 

obvinění odmítají, i když každý zvolil rozdílný postup. Mladá fronta 

vychází z listu Neues Deutschland a zprávu poté s odvoláním na jiný zdroj 

dementuje, Rudé právo parafrázuje periodikum Rakouské komunistické 

strany, jež se samo k Šikově žádosti o azyl vyjádřilo odmítavě. Svobodné 

slovo přináší tuto zprávu otištěnou v deníku Neues Deutschland, ale 

ponechává ji bez komentáře.112 Lze sice spekulovat o jakémsi odmítavém 

stanovisku, a to na základě obsahu titulku naznačujícího, že se sdělení 

                                               
111 Co o ČSSR píše zahraničí. Svobodné slovo. 20. 9. 1968, 24, 259, s. 2.
112 Uspokojení i pomluvy. Svobodné slovo. 18. 10. 1968, 24, 285, s. 2.



- 42 -

přinesená v článku nezakládají na pravdě. Protože však není nikde v těle 

zprávy explicitně uvedeno, jaké informace konkrétně jsou pomlouvačné, 

stává se stanovisko Svobodného slova k Šikově žádosti nejasným.

Kromě zpráv kryjících se s informacemi otiskovanými také ostatními 

deníky přinášelo Svobodné slovo také komentáře zahraničních médií, které 

se v předchozích dvou analyzovaných listech nevyskytovaly. Velmi ostrý 

příspěvek reflektovaný právě tímto periodikem přinesl bulharský list 

Rabotničesko delo. Autor prudce útočí na řadu československých kulturních 

i politických pracovníků. 

„Vnitřní nepřátelé socialismu, kteří se za poslední měsíce a týdny 

spojili s imperialistickými hyenami a spojili ruce proti životním zájmům 

ČSSR jsou pak ti, kteří po lednu děsivě nafukovali deformace, ale nechtěli 

je ovšem napravovat pod vedením strany a tak upevňovat socialistické 

zřízení. Jména těchto lidí jsou již dávno známa – jsou to Ivan Sviták a Jan 

Procházka, Ludvík Vaculík a Antonín Liehm, Ludvík Veselý a Milan 

Jungmann… K nim třeba přiřadit Goldstückera, Hanzelku, Pelikána a řadu 

dalších. Všichni měli svá místa a pole působnosti v redakcích novin, 

časopisů, rozhlase a televizi. Využívali svobodu, kterou jim krátkozrací 

vedoucí činitelé ponechali k psaní a mluvení…“113

V jednom článku vedle sebe stojí jak jména srpnových emigrantů, tak 

osob, které sice utužujícímu režimu nevyhovovaly, nicméně mezi 

emigrantskou skupinu je v této době zařadit nelze. Procházka, Vaculík, 

Hanzelka ani Jungmann republiku neopustili nikdy a Jiří Pelikán stál i 

nadále v čele ČST.114 a Dále se v tomto textu opětovně objevuje narážka na 

Otu Šika, který podle Rabotničeska dela podporoval protisocialistické 

aktivity a stál u přípravy kontrarevolučních spiknutí proti ČSSR. Svobodné 

slovo nepřipojuje přímo k příspěvku žádný komentář, pouze před celým 

                                               
113 Zřetelný akcent. Svobodné slovo. 11. 9. 1968, 24, 250, s. 2.
114 Z této pozice byl v říjnu 1968 odvolán a „odstraněn“ jmenováním do funkce rady 
československého velvyslanectví v Římě. V září příštího roku však požádal o azyl a 
natrvalo v zahraničí zůstal, viz Totalita.cz [online]. 2010 [cit. 2010-05-08]. Jiří Pelikán. 
Dostupné z WWW: <http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_pelikanj.php>.



- 43 -

článkem je umístěno krátké zhodnocení všech informací otisknutých 

v příspěvku, kde opatrně naznačuje, že útok vedený na československou 

inteligenci není oprávněný a tudíž jej neschvaluje.115 Velmi krátkou narážku

na Otu Šika, respektive na jeho ekonomický program, otiskuje Svobodné 

slovo i o jedenáct dní později. Zde ale periodikum své čtenáře seznamuje 

pouze s tím, že se o Šikovi opět pojednává na stránkách Neues Deutschland, 

přičemž obsah uveřejněných informací považuje za ostře útočný.116

Ve značně útržkovitých poznámkách pokračuje Svobodné slovo i 

v dalších komentářích, v jednom oznamuje, že německé noviny Neues 

Deutschland otiskly zprávu o Eduardu Goldstückerovi, kde se píše, že je „na 

cestě ke svým příkazcům“117 Dále však není v textu vysvětleno, co je tímto 

sdělením míněno, vzhledem ke zprávám parafrázovaným těsně před touto, 

lze ale předpokládat, že Goldstücker je zde považován za nepřítele 

socialistického systému. Podobně lze vyhodnotit i článek sovětského listu 

Literaturnaja gazeta, který uveřejnil stať o Eduardu Goldstückerovi 

nazvanou „Eduard Goldstücker – ‚liberál‛ mnoha tváří“. Obsah této stati 

však již není v textu dále rozváděn a ani analyzované periodikum 

nepřipojuje žádný vysvětlující komentář. Z titulku lze sice usuzovat na fakt, 

že tento spisovatel nebyl zobrazován v pozitivním světle, nicméně protože

se v textu samotném již nic dalšího nevyskytuje, není ani zde konotace zcela 

vyjasněna.118

V rubrice Komentáře ze zahraničí se vyskytly informace o 

„obyčejných“ emigrantech pouze v jednom případě. V článku „Názory na 

ČSSR v zahraničí“ se v jednom odstavci hovoří o takových osobách, které 

v Rakousku požádaly o azyl. Mluvčí ministerstva vnitra ve Vídni oznámil, 

že v rozmezí 19–25. listopadu evidovali 179 československých žádostí.

V této rubrice se jedná o ojedinělý jev nejen z důvodu inkognity 

emigrujících občanů, ale také kvůli konkrétnímu údaji o počtu osob, kteří se 

do Československa nechtějí vrátit.119

                                               
115 Zřetelný akcent. Svobodné slovo. 11. 9. 1968, 24, 250, s. 2.
116 Zápalava komentářů neopadá. Svobodné slovo. 22. 9. 1968, 24, 261, s. 2.
117 Na téma - jednota. Svobodné slovo. 27. 9. 1968, 24, 266, s. 2.
118 Názory na zahraničí. Svobodné slovo. 3. 10. 1968, 24, 272, s. 2.
119 Názory na ČSSR v zahraničí. Svobodné slovo. 27. 11. 1968, 24, 319, s. 2.



- 44 -

Komentáře ze zahraničí publikované ve Svobodném slově nevybočují 

z linie nastolené ostatními deníky. Ani zde se emigrantům nedostávalo 

mnoho prostoru. Zahraničním příspěvkům, a to nejen těm s emigrantskou 

problematikou, většinou interpretace Svobodného slova chyběla. Pokud se 

však zahraniční texty nějakým způsobem v tomto periodiku odrážely, 

jednalo se většinou o velmi opatrné dementování uváděných zpráv.

3. 4. 2 Ostatní texty

Zachycování a zobrazování jak politické, tak kulturní emigrace 

nestálo ani ve Svobodném slově ve středu pozornosti. V tomto periodiku se 

objevuje zcela ojedinělý jev – celý článek je věnován dvěma konkrétním 

osobám, které se rozhodly natrvalo opustit Československo. Navíc se jedná 

o příslušníky sportovní sféry a zpráva je tak zařazena do sportovní rubriky. 

Text pojednává o manželech Hejmových, kteří se na plánovaném zájezdu do 

Německé spolkové republiky nedostavili k autobusu, který je měl odvézt 

zpět do vlasti. Informace však není nijak komentována. Čtenář tak nezíská 

představu, jak je tento fakt hodnocen.120

Svobodné slovo v ojedinělých případech také reagovalo na články 

zahraničních periodik, jak to dokládá příspěvek Jaroslava Černého. Ten 

reflektoval stať „Otazníky“ publikovanou v polských novinách Kurier 

polski, která se pokoušela o výklad nejen československého politického, ale 

rovněž veřejného dění. Polský list schvaloval odvolání politiků, jejichž 

dosavadní působení vzbuzovalo prý velké výhrady. Kromě Františka 

Kriegela121 a Jiřího Hájka122 je opět zmíněn Ota Šik. Kurier polski se však 

                                               
120 Manželé Hejmovi zůstali v NSR. Svobodné slovo. 17. 9. 1968, 24, 256, s. 6.
121 František Kriegel byl jedním z předních reformních politiků. Jako jediný z celé vládní 
delegace odmítl podepsat Moskevský protokol a byl také jedním ze skupiny, která 
hlasovala 18. 10. 1968 proti podpisu smlouvy o dočasném pobytu sovětských vojsk. 
Ztrestán byl zbavením všech funkcí a neustálým pronásledováním, přesto se angažoval 
v opozičním hnutí. Viz Totalita.cz [online]. 2010 [cit. 2010-05-08]. MUDr. František 
Kriegel, CSc. Dostupné z WWW: <http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_kriegelf.php>.
122 V roce 1868 byl Jiří Hájek ministrem zahraničních věcí. Invaze ho zastihla, když 
pobýval mimo Československo, proto se rozhodl ještě před návratem do vlasti vystoupit 
v OSN proti sovětské agresi. Téměř okamžitě byl z ministerského křesla sesazen, nicméně 



- 45 -

pozastavuje nad tím, že spolu politiky reformní frakce byli odvoláni i 

stoupenci levého křídla, tedy Kolder, Švestka a Hofman. 

Svobodné slovo prakticky rozhodnutí vlády brání, když tvrdí, že 

zahraniční reportér polského periodika nemůže znát natolik dobře 

československou situaci a že taková rozhodnutí spadají výlučně do 

pravomocí československé vlády. Nepřímo tak vlastně schvalují odvolání 

Oty Šika a jemu podobně smýšlejících osob z vládních kruhů.123 Šikovi 

věnovalo Svobodné slovo ještě krátký článek posledního dne v listopadu,

kdy přineslo informace o ekonomových dalších plánech. Podle tohoto listu 

požádal Ota Šik Československou akademii věd o neplacenou dovolenou, 

aby se mohl dále pobývat v Basileji a plně se tam věnovat své práci.124

Podobně jako Rudé právo, i Svobodné slovo poskytlo ve svém obsahu 

prostor pro názor neschvalující emigrační tendence. Je jím projev Františka 

Šorma, předsedy Československé akademie věd, který ve své řeči 

zdůrazňuje, že na půdě akademie věd lze bez potíží pracovat a že vlast 

inteligenci potřebuje doma a ne za hranicemi. Zároveň uvádí, že je potřeba 

další vědecké a intelektuální emigraci zamezit. Tato problematika však 

nepřesahuje rozsah jednoho odstavce.125

Informace otiskované ve Svobodném slově se do určité míry 

překrývaly se sděleními v jiných denících. Taková je i zpráva přinášející 

obsah plenárního zasedání české části Československého svazu spisovatelů. 

Na tomto místě se mimo jiné uvádí také výsledky tohoto zasedání, kde byla 

na příklad přečtena reakce spisovatelů na výše zmíněnou stať „Otazníky“. 

Literáti odmítali jakákoliv tvrzení o kontrarevoluci a žádají po Lit. gazetě

omluvu. Shodně s Rudým právem pak Svobodné slovo uvádí, že Eduard 

Goldstücker má nyní několikaměsíční tvůrčí dovolenou, čímž se stejně jako 

Rudé právo opatrně vypořádává s faktem, že Goldstücker emigroval.126

                                                                                                                       
neemigroval. Viz Totalita.cz [online]. 2010 [cit. 2010-05-08]. Jiří Hájek. Dostupné z 
WWW: <http://www.totalita.cz/vysvetlivky/o_hajekj.php>.
123 Odpověď na otazníky. Svobodné slovo. 28. 9. 1968, 24, 267, s. 2.
124 Prof. Šik o svých plánech. Svobodné slovo. 30. 11. 1968, 24, 322, s. 2.
125 Shromáždění ČSAV. Svobodné slovo. 23. 10. 1968, 24, 289, s. 3.
126 Ani pro spisovatele není cesty zpátky. Svobodné slovo. 1. 11. 1968, 24, 297, s. 1.



- 46 -

Kromě narážek na konkrétní kulturní či politické postavy tehdejšího 

československého života se toto periodikum zabývalo emigrantskou 

tendencí i v obecnější rovině. Jedním z takových textů je i článek „Exulant 

kdysi a dnes“, ve kterém dr. Gustav Kozák zmiňuje možné důvody velkého 

množství emigrujících občanů. Vedle neutrálních příčin, jako je např. touha 

po poznání, vyjmenovává pak ty, kvůli nimž je možno emigranty prakticky 

přirovnat ke zbabělcům. Na jiném místě dává Kozák najevo, co si o této 

situaci v zemi myslí a jak by ji řešil.

„Musíme jim rozhodnutí k návratu umožnit a všestranně usnadnit. 

Ničeho zde není tolik zapotřebí, jako otevřeně mluvit a citlivě jednat. A to 

nejen v oblasti pravdivých informací o stavu státu – i když v ní je těžisko. 

Jsou zejména nutná taková zákonná opatření, která zaručí volnou cestu sem 

i zpět: aby každý měl možnost zjistit sám pravý stav věcí, a aby se nikdo 

neobával, že zůstane vězněm ve své zemi.“127

Uveřejňování konkrétního počtu československých obyvatel 

usilujících v zemích západního světa o získání azylu, nebylo ve Svobodném 

slově zvykem. Jediný číselný údaj se vyskytuje v článku z 28. září. Zde 

nejprve deník přiznává fakt, že za hranice odešlo mnoho předních vědců, 

spisovatelů, odborníků a publicistů a poté se zde uvádí, že i přes tuto 

nepříjemnou situaci plných 95 % z nich nepožádalo o azyl a plánuje se 

opětovně vrátit do Československa. Zároveň však list varuje před 

nebezpečím možného prodloužení jejich pobytu, čímž se zvyšuje riziko 

toho, že se již do vlasti nevrátí. Tuto variantu však Svobodné slovo hodnotí 

z hlediska budoucnosti Československa i budoucnosti socialismu jako 

neodčinitelnou škodu.128

Texty publikované ve Svobodném slově neměly vzhledem 

k emigrantům výrazně negativní konotace. V některých případech se 

dokonce zprávy soustředily čistě na informativní funkci. Pokud se však 

stanovisko k emigrantům jako konkrétním osobám v periodiku objevilo, 
                                               
127 Shromáždění ČSAV. Svobodné slovo. 23. 10. 1968, 24, 289, s. 3.
128 Plných 95% odmítá azyl. Svobodné slovo. 28. 9. 1968, 24, 267, s. 6.



- 47 -

bylo téměř vždy negativní. V ojedinělých případech byla vyjadřována nad 

touto situací také lítost. 

3. 4. 3 Oficiální texty

Jediným oficiálním textem publikovaným Svobodným slovem a 

dotýkající se emigrantské otázky byl projev Gustava Husáka pronesený na 

plénu Lidových milicí. Tuto řeč otisklo o již den dříve i Rudé právo,129

obsah celé zprávy tedy vyznívá ve stejném smyslu. V obou případech byly 

otisknuty pouze výtahy Husákova projevu, avšak protože si každý deník 

vybral jiné části, lze v obou textech vysledovat rozdíly. Zatímco v Rudém 

právu je uveřejněna ta část, kde Husák popírá emigraci jako masový jev, ve 

Svobodném slově je otisknuto Husákovo dělení emigrantů na skupiny, 

přičemž jedna z nich zahrnuje ty osoby, jež se daly „do služeb zahraničních 

rozhlasů a novin, které to s naším lidem nemyslí dobře.“130 Společné oběma 

příspěvkům však zůstává zobecňující rovina kvůli chybějícím konkrétním 

jménům československých emigrantů a celkový negativní postoj k těmto 

tendencím.131

Svobodné slovo publikovalo ovšem také jiná sdělení pocházející od 

oficiálních původců, vybíralo si však takové proslovy, které se jevem 

emigrace buďto nezabývaly vůbec, nebo ho zahrnuly pod zastřešující pojmy 

antisocialismus a nepřátelské síly.

                                               
129 Viz kapitola 3. 3. 3 Oficiální texty, s. 37.
130 G. Husák k situaci, Svobodné slovo. 15. 11. 1968, 24, 309, s. 2.  Husák měl patrně na 
mysli Josefa Jedličku, který v roce 1968 emigroval do Mnichova, kde pracoval v Svobodné 
Evropě. Viz BRABEC, Jiří, et al. Slovník zakázaných autorů. Praha: Státní pedagogické 
nakladatelství, 1991, s. 175. V Německé spolkové republice pracoval v rozhlasových 
službách také Milan Nápravník. Viz Tamtéž, s. 313.
131 G. Husák k situaci, Svobodné slovo. 15. 11. 1968, 24, 309, s. 2.



- 48 -

3. 4. 4 Analýza

V rozmezí mezi zářím a listopadem 1968 vyšlo ve Svobodném slově

74 čísel, ve kterých deník publikoval 2 168 článků, což je ze zkoumaných 

periodik nejméně. Do Komentářů lze počítat 50 příspěvků a do Oficiálních 

textů 36 zpráv. Zbylé články, tzn. 2 082 zpráv, bylo zkoumáno v rámci textů 

ostatních. 

Ani Svobodné slovo nevybočovalo z tendence tisku emigraci spíše 

zamlčovat. Ze sdělení zahraničních listů vyhovovalo pro potřeby této práce 

7 článků, jejichž zastoupení v porovnání s ostatními rozebíranými tématy 

tak činí 14 %. Emigrantská tématika měla v oficiálních textech 2,77% 

zastoupení, když se v nich zmínka o tomto problému poinvazního 

Československa objevila v jednom případě. Tradičně nejmenší množství 

zabývající se emigrací vykazovaly články spadající do kategorie Ostatní 

texty, jejichž počet je stejný jako v případě Komentářů ze zahraničí, tzn. 7 

exemplářů. Protože však kvantita těchto příspěvků výrazně převyšuje 

množství zahraničních komentářů, je frekvence výskytu nesrovnatelně nižší. 

Z celkového množství ostatních textů se emigrace reflektuje jen v 0,33 %. 

V součtu všech analyzovaných textů se jako relevantní ukázalo pouze 

0,69 %, což je však ve srovnání s Rudým právem a Mladou frontou více.

3. 5. Práce

3. 5. 1 Komentáře ze zahraničí

Ani deník Práce nevybočil z obecného trendu uveřejňování 

zahraničních názorů na československou politickou situaci po vpádu vojsk 

Varšavské smlouvy. Protože periodikum parafrázovalo nebo přímo citovalo 

téměř stejné zdroje jako ostatní analyzované listy, lze se i zde setkat se 

stejnými nebo velmi podobnými komentáři jak ve zprávách o 

normalizačním a konsolidačním postupu, tak v částech pojednávajících o 



- 49 -

nepohodlných osobách bojujících proti socialistické tradici 

v Československu. Takový je příspěvek „Jak se o nás píše ve světě“, kde 

jsou naprosto stejnými slovy jako v Mladé frontě uvedeny výroky 

moskevské Pravdy o Ivanu Svitákovi a Antonínu Jaroslavu Liehmovi 

obviňující oba kulturní pracovníky z antisocialistických aktivit.132

Nejvíc prostoru je patrně věnováno spisovateli Eduardu 

Goldstückerovi, jemuž byl adresován dopis polského autora Jerzyho 

Andrzejewskiho133. V části, kterou Práce přetiskla, solidarizuje Polák

s československými spisovateli a projevuje jim podporu nejen za sebe, ale i 

za polskou spisovatelskou obec. Závěr dopisu vyznívá pateticky, když 

Andrzejewski apeluje „chraňme si naději. Upevňujme naději. Pracujme pro 

naději.“134 Reakce zahraničních periodik na sebe nenechala dlouho čekat, již 

za tři dny se na stránkách Práce objevila kritika obsahu dopisu otištěná 

v listu Zicie Warszawy, kde je naznačováno, že Andrzejewskovo psaní 

podporuje imperialisty a podrývá socialismus „hned za našimi humny“.135 O 

osobě Eduarda Goldstückera se v těchto dvou textech nic relevantního 

kromě toho, že je adresátem původního dopisu, nepublikuje. Další zmínka o 

něm se objevuje v souvislosti s reakcí týdeníku Italské komunistické strany 

Rinascita na článek otisknutý v Literaturnoj gazetě. Deník Práce na rozdíl 

od Svobodného slova, kde byl text Literaturnoj gazety také reflektován, 

explicitně hodnotí tento příspěvek jako útočný vůči Goldstückerovi. 136

Názor italského listu vyznívá ve prospěch československého umělce, když 

Rinascita upozorňuje na nekorektní vedení sporu. Toto periodikum totiž 

zdůrazňuje možnost nesouhlasu s Goldstückerovými myšlenkami, zároveň 

však považuje za nepřijatelné, aby polemizování nahradily pomluvy.137

                                               
132 Jak o nás píší ve světě. Práce. 20. 9. 1968, 24, 257, s. 2., více informací viz kapitola  3. 
2. 1 Komentáře ze zahraničí, s. 26.
133 Spisovatel Jerzy Andrzejewski byl „rebelem“ již za okupace, kdy působil v ilegální 
kulturní činnosti. Od roku 1952 přispíval do několika literárních týdeníků, byl také 
poslancem Sejmu. Od roku 1976 publikuje v ilegálním časopisu Zapis a je režimem vnímán 
jako nebezpečná opozitní síla.Viz ŠTĚPÁN, Ludvík, et al. Slovník polských spisovatelů. 
Praha: Libri, 2000, s. 66.  
134 Jednota československého lidu na stránkách zahraničního tisku. Práce. 27. 9. 1968, 24, 
264, s. 2.
135 ČSSR očima zahraničí. Práce. 30. 9. 1968, 24, 267, s. 2.
136 Viz kapitola 3. 4. 1 Komentáře ze zahraničí, s. 43.
137 Jak o nás píší. Práce. 12. 10. 1968, 24, 278, s. 2.



- 50 -

Naopak pochvalu nejen za článek o Goldstückerovi si vysloužila 

Literaturnaja gazeta od sovětského listu Pravda, kde se tvrdí, že tyto 

noviny včas detekovaly atak protisocialistických sil v Československu na 

komunistickou stranu a samotné základy socialistického systému.138

Práce ovšem přetiskovala také zahraniční komentáře týkající se 

ostatních emigrantů, avšak ani na stránkách tohoto deníku z velké míry 

nebyla zveřejňována jiná jména než v ostatních analyzovaných periodikách. 

Jsou jimi Ota Šik, Ivan Sviták a Ludvík Veselý. 

O československém předním ekonomovi pojednávala část zprávy „Ve 

věci Československa kritika z různých pozic“, v níž je Šik napadán 

německým listem Neues Deutschland. Ten ho obviňuje z úmyslu dovést 

Československo do hospodářské krize, ze které by muselo být zachraňováno 

úvěry z Ameriky a Německé spolkové republiky.139 Osoba Ivana Svitáka je 

velmi krátce zmíněna v textu „Československo na křižovatce?“, kde Práce

informuje čtenáře, že tohoto publicistu bulharský deník Otčestven front

nazývá „obhájcem buržoazních svobod“. Analyzovaný list se pozastavuje 

nad výběrem dalších osob, které byly pod toto označení zahrnuty. Vedle 

Svitáka zde figurují mimo jiných také i zahraniční funkcionáři.140

Stať o Ludvíku Veselém uveřejněnou v moskevských novinách 

Literaturnaja gazeta považuje deník Práce za velmi ostrý útok vůči tomuto 

novináři. Zejména jsou kritizována jeho slova komentující smlouvu o 

dočasném pobytu sovětských vojsk v ČSSR, jež podle sovětského periodika 

nazval katastrofou. V kritice pokračuje: „Zdrceně vzdychá tento politikář, 

který se ještě nedávno ze všech sil snažil, aby mohly v Československu 

beztrestně působit ohniska antikomunismu typu Literárních listů.“141

Rubrika Komentáře ze zahraničí v Práci se v podstatě od této rubriky 

publikované v ostatních periodikách nelišila. Práce i zde věnovala 

emigrantství jen okrajové místo. V mnoha případech se tedy posrpnoví 

emigranti objevují jen v narážkách a většinou rozsah podávaných informací 

                                               
138 V zahraničním tisku nejen o ČSSR. Práce. 26. 11. 1968, 24, 318, s. 2.
139 Ve věci Československa kritika z různých pozic. Práce. 26. 9. 1968, 24, 263, s. 2.
140 Československo na křižovatce? Práce. 21. 11. 1968, 24, 312, s. 2.
141 Jak nás vidí. Práce. 7. 11. 1968, 24, 300, s. 2.



- 51 -

o těchto osobách nepřesáhne rozsah jednoho odstavce. Tento deník také 

publikovaná sdělení pouze parafrázuje či přímo cituje, avšak téměř nikdy 

nedoplňuje vlastní stanovisko.

3. 5. 2 Ostatní texty

To, že emigrace nejen kulturní fronty skutečně znamenalo pro 

československou společnost problém, se projevilo také v tom, že hromadné 

sdělovací prostředky přinášely informace o tom, jak se vyvíjí situace 

občanů, kteří se rozhodli natrvalo opustit Československou socialistickou 

republiku. V analyzovaném období, tedy v rozmezí září až listopad 1968, je 

takovým případem i reportáž „Rozčarování“ mapující osudy lidí, kteří se 

rozhodli nevrátit se okamžitě do Československa a využít tříměsíční pobyt 

zdarma ve Švýcarsku. Práce tímto způsobem varuje čtenáře před podobným 

rozhodnutím. V článku je poukazováno na překážky, které se v souvislosti 

s případnou emigrací mohou vyskytovat, problémy počínaje jazykovou 

bariérou a finančnímu nesnázemi konče. Na případu lidí ze sběrného tábora 

v Buchsu dokazuje Práce výhodnost rozhodnutí vrátit se do 

Československa, v tomto duchu vyznívá i závěr příspěvku. „V každém 

případě to vypadalo, že většina obyvatel […] by už první den přijala 

jakoukoli možnost vrátit se domů a na všechny touhy po výletech do 

velkého světa co nejrychleji zapomenout.“142 Dále se autorka článku, Zdena 

Bendlová, zmiňuje o tom, že v zahraničí zůstali i lidé, jež podle ní nutně 

Československo potřebuje a volá po jejich návratu.143

Také ve svých původních zprávách věnovala Práce svůj prostor 

informacím o konkrétních emigrantech, přičemž největší měrou zde byl 

zastoupen opětovně Ota Šik. Ten se poprvé objevuje ve velmi krátké zprávě, 

která přinášela informaci o jeho odvolání z funkce.144 Text nevystihuje 

situaci přesně, protože obsahuje pouze částečnou pravdu. V článku se 

                                               
142 Rozčarování. Práce. 9. 10. 1968, 24, 275, s. 4.
143 Tamtéž.
144 O. Šik odvolán z funkce. Práce. 5. 9. 1968, s. 1.



- 52 -

konstatuje, že prezident republiky Ludvík Svoboda obdržel žádost o 

odvolání z funkce od samotného Šika. Nikde se však neuvádí, že byl 

k tomuto kroku ekonom víceméně přinucen.145 Ze zprávy také není zřejmé, 

v jakém postavení se nyní Šik vůči československé vládě nachází a jak ho 

tedy mají čtenáři vnímat. Naopak konotace je zcela jasná u zprávy 

„Ekonomové k nové soustavě“, kde se na Šikovu stranu postavili jeho 

spolupracovníci, kteří v něm odmítli vidět kontrarevolucionáře. Tato zpráva 

byla převzata z Rudého práva a výrazně zkrácena, přesto je stanovisko 

ekonomických expertů a deníku Práce (jinak by prohlášení neotiskl) více 

než zřejmé.146

Ani Práce není v přinášení informací o emigrantské problematice 

příliš sdílná. Z analyzovaných deníků se na jejích stránkách tento jev 

vyskytuje nejméně a z celkového počtu tří exemplářů se navíc v jednom 

případě jedná o pouhý přetisk.  

3. 5. 3 Oficiální texty

Prvním projevem publikovaným v periodiku Práce, jenž se mimo 

jiného zabýval také emigrací, byla řeč Zdeňka Mlynáře nazvaná „Dívejme 

se pravdě do očí“. Tento tajemník Ústředního výboru Komunistické strany 

Československa si z mnoha nepohodlných osob vybral Ivana Svitáka, 

kterého označil za jednu z vůdčích osobností protisocialistických sil. Tento 

projev byl ve stejný den také otištěn v Rudém právu, pouze s jiným 

titulkem, není tedy nutné se jím na tomto místě znovu zabývat.147 To samé 

platí i v případě dopisu „Všem mladým“ určeným zejména mladé generaci, 

kde v jeho závěru Alexander Dubček naráží na ty, kteří se nevrátili do 

Československa.148

                                               
145 Více o zákulisí Šikovy demise pojednává kniha ŠIK, Ota. Janí probuzení - iluze a 
skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1990. Oupace a emigrace, s. 199–245.
146 Více informací viz kapitola 3. 3. 2 Ostatní texty, s. 36. 
147 Dívejme se pravdě do očí. Práce. 15. 9. 1968, 24, 252, s. 2–3.  Pro podrobnější 
informace viz kapitola 3. 3. 3 Oficiální texty, s. 38.
148 Všem mladým. Práce. 26. 10. 1968, 24, 290, s. 3. Více informací viz kapitola 3. 2. 3 
Oficiální texty, s. 31–32.



- 53 -

Ačkoliv, jak je patrné na příklad z projevů uveřejňovaných v Rudém 

právu, nebyly tyto dva texty jedinými příspěvky podobné povahy, Práce jim 

ve svém obsahu nevěnuje pozornost. Na svých stránkách sice projevy 

vládních činitelů uveřejňuje poměrně pravidelně, vybírá ty, v jejichž sdělení 

se naráží na tzv. antisocialistické síly. Zřídkakdy jsou tyto informace 

upřesňovány, avšak pokud ano, konkretizaci působiště těchto sil – doma 

nebo v zahraničí. Nikde již však není vysvětleno, zda se silami v zahraničí 

myslí imperialisté nebo zda se jedná o emigraci působící na příklad v rádiu 

Svobodná Evropa. 

3. 5. 4 Analýza

Deník Práce v inkriminované době vydal 78 výtisků, v nichž bylo 

otisknuto celkem 2 708 příspěvků. Počet zpráv pocházejících původně 

uveřejněných v zahraničních listech se ustálil na 63 exemplářích, 37 článků 

potom zahrnují texty oficiální a 2608 příspěvků zbývá na kategorii ostatních 

textů.

Emigrantství na stránkách tohoto periodika nebylo tématem 

populárním. Dokazuje to počet článků v jednotlivých rubrikách, které se 

této problematiky dotýkají. V Komentářích ze zahraničí se emigrace 

promítla do osmi článků a s 12,7 % tak představuje největší míru zastoupení 

emigrace v tomto deníku. Druhou nejvyšší frekvenci vykazuje oddíl 

Oficiální texty, kde se o emigraci mluvilo v 5,41 %, tzn., že se nakonec 

zkoumaný jev z celkového úhrnu textů v této rubrice vyskytl dvakrát. Tři 

zastoupení měl fenomén emigrace též v Oficiálních textech a vyplnil tak 

0,11 % veškerých příspěvků publikovaných v rámci této rubriky.

Jak vyplývá z uvedených údajů, nepatřil deník Práce mezi periodika 

s nejvyšší mírou zastoupení emigrantské tematiky. Ze všech článků zde 

publikovaných se jako relevantní ukázalo 13 textů, což představuje 0,48 % 

všech příspěvků.



- 54 -

4. Závěr

Vpád vojsk Varšavské smlouvy citelně zasáhl všechny sféry veřejného 

i soukromého života v Československu. Již těsně po invazi se začala utvářet 

skupina čítající nakonec 127 000 lidí, kteří se rozhodli nebo byli 

nepříznivými okolnostmi donuceni opustit vlast a natrvalo se usadit 

v zahraničí. 

Na poměrně výraznou emigrační tendenci nejen „obyčejných“ lidí, ale 

i kulturních, ekonomických a stranických činitelů reagovala kromě ostatních 

médií také tištěná periodika. Všechny analyzované listy prakticky okamžitě 

vyčlenily ve svých obsazích prostor pro publikování informací o 

Československu, které produkovala zahraniční oběživa. Ta v drtivě většině 

pranýřovala nejznámější protagonisty Pražského jara, ve svých kritikách se 

zaměřovala především na ekonoma Otu Šika a publicistu Ivana Svitáka. Oba 

dva jsou prezentováni v negativním světle, nejčastěji jsou spojováni 

s antisocialistickými a revizionistickými silami, přičemž nejagresivněji si 

počínala moskevská Pravda a východoněmecké periodikum Neues

Deutschland. Typické pro všechny deníky je absence explicitní interpretace 

uváděných zpráv. Pokud k ní však dochází, děje se tak většinou v rámci 

úvodních pasáží této rubriky, hodnotící také někdy bývají nadpisy.

V tzv. vlastních textech je situace odlišná. Zatímco tón zpráv byl 

v Komentářích ze zahraničí vždy útočný, původní články vykazují určitou 

rozmanitost a lze je rozdělit na tři pomyslné skupiny. Do první patří články, 

které emigrantství popírají, druhá v sobě skrývá texty, které pojednávají o 

tomto fenoménu globálně (jsou tedy nekonkrétní) a svým vyzněním varují 

občany před rozhodnutím opustit republiku.  Do poslední skupiny spadají 

zprávy, ve kterých vystupují konkrétní osoby, ať už se jedná o umělce nebo 

vědecké či politické pracovníky. Mladá fronta, Rudé právo i deník Práce 

otiskovaly opozitní  názory, které se stavěly proti prezentování Oty Šika 

jako revizionáře a „kapitalistického odpadlíka“. Texty, v nichž se objevují 

konkrétní osoby, mají opět neinterpretativní charakter. Zde jsou však 

v některých případech publikovány polopravdy. Tak lze hodnotit např. 



- 55 -

informace přinášené v souvislosti s Šikovou demisí nebo rekci na emigraci 

populární zpěvačky Yvonne Přenosilové, kdy Mladá fronta nesprávně 

uvedla, že čerpá dovolenou ve Vídni. Pojem dovolená či přímo tvůrčí 

dovolená byl vůbec velmi oblíbeným prostředkem, jak naznačit, že dotyčná 

osoba odešla do zahraničí, to je případ např. Eduarda Goldstückera a 

některých novinářů působících před invazí v Literárních listech. 

Poslední analyzovanou kategorií byly oficiální texty, kam spadají 

všechny projevy a prohlášení pocházející od stranických původců. V nich se 

emigrantství jako takové odsuzovalo. Emigrace byla nejčastěji spojována 

s demagogií, kontrarevolucionářstvím a snahou o narušení socialistického 

režimu. Osoby, které nebyly spjaty s veřejným životem, byly líčeny jako 

zbabělci a prospěcháři, avšak byly vyzývány k návratu do republiky.  Na 

prominenty se poukazovalo jako na „podvratné živly“, které svou činností 

v zahraničí nadále Československu škodí. 

Za zmínku také stojí, že ve všech novinách se důsledně používalo

pojmu emigrant a emigrace. Nikde se neoperovalo s termínem exulant. 

Důvod je více než jasný. Prvního označení pro „zrádce“, kteří utekli za 

hranice, se používalo proto, aby se zdůraznilo, že je jejich odchod zcela 

dobrovolný a nikdo z nich nebyl k takovému činu jakýmkoliv způsobem 

nucen.149

Ačkoliv byl úbytek československých obyvatel již v prvních měsících 

po okupaci markantní a představoval poměrně palčivý problém, byla jeho 

reflexe na stránkách soudobých deníků v poměru k ostatním tématům 

mizivá. Ze všech 11 276 zkoumaných článků se emigrantství vyskytlo 

pouze v 0,48 %, tzn. v 55 exemplářích. Navíc se zahrnuté texty ve své 

většině nevěnovaly této problematice celým svým obsahem, nýbrž pouze 

určitou částí, která většinou nepřesahovala rozmezí jednoho odstavce. O 

příčinách mlčení se lze pouze dohadovat. I když byla na podzim 1968 

znovuzavedena cenzura a zřízena nová cenzurní instituce, médiím se 

poměrně dařilo vymaňovat z cenzurních vlivů. Nicméně o emigraci se až na 

výjimky mlčelo. Příčinu lze vidět ve strachu tisku před různými restrikcemi, 

                                               
149 To však není případ např. Oty Šika. Viz kapitola 2. 2 Kdo je emigrant?, s. 22–23. 



- 56 -

ať již v podobě ztráty zaměstnání nebo dokonce pronásledování. Na 

československé prostředky hromadné komunikace navíc ostře útočila 

sovětská vláda spolu s ostatními spojenci a přiznat v plné míře závažnost 

celého problému, natož emigraci dokonce schvalovat, bylo nemyslitelné a 

pro noviny to tedy mohlo znamenat také otázku existenční.



- 57 -

ANOTACE

Jméno a 
příjmení:

Jana Kopečková

Katedra: Katedra bohemistiky

Vedoucí 
práce:

Mgr. Vladimír Polách

Rok 
obhajoby:

2010

Název práce:
Československá emigrace v roce 1968 v soudobém 
domácím tisku

Název 
v angličtině: Czechoslovakian Emigration in the Year 1968 in the 

Selected Sample of Czech Press

Anotace 
práce:

Cílem práce je zmapovat, jak se promítla posrpnová 
emigrace v rozmezí září až listopadu 1968 do obsahu 
soudobých deníků. Pro výzkum byla vybrána následující 
periodika: Rudé právo, Mladá fronta, Svobodné slovo a 
Práce. Před vlastní analýzou jsou zařazeny dvě další 
kapitoly. Tou první je oddíl týkající se cenzurních 
opatření. Kapitola druhá představuje emigranty, jejichž 
jména se vyskytovala v tisku nejčastěji. Samotná analýza 
deníků je rozčleněna na tři části, jimiž jsou Komentáře ze 
zahraničí, Ostatní texty a Oficiální texty. V tomto 
výzkumu bylo zahrnuto celkem 11 276 textů. 

Klíčová slova:
Emigrace, Rudé právo, Svobodné slovo, Mladá fronta, 
Práce, 

Anotace 
v angličtině:

The main aim of this thesis is to describe how the 
emigration in the period from September to November 
1968 is reflected in the content of the contemporary public 
press: Rudé právo, Mladá fronta, Svobodné slovo and
Práce. Before the actual analysis two more chapters will be 
included. The first one deals with the devices of the 
censorship. The second chapter presents the emigrants 
whose names appeared in the press most commonly. The 
actual analysis of the dailies is divided into free parts. 
These are the Editorials, the Other texts and the Official 
texts. For this research, the total number of 11 276 texts 
was examined. 



- 58 -

Klíčová slova 
v angličtině:

Emigration, Rudé právo, Svobodné slovo, Mladá fronta, 
Práce

Přílohy 
vázané 
v práci:

---

Rozsah 
práce:

105 109 znaků

Jazyk práce: Čeština



- 59 -

Použitá literatura:

Primární zdroje:

Mladá fronta, 1968, č. 241 – 316.

Rudé právo, 1968, č. 242 – 323.

Svobodné slovo, 1968, č. 247 – 322.

Práce 1968, 243 – 320.

Sekundární zdroje:

Tištěné zdroje:

BRABEC, Jiří, et al. Slovník českých spisovatelů: Pokus o rekonstrukci dějin 
české literatury 1948 –1979. Toronto: Sixty-Eight Publishers, Corp., 1982.

BRABEC, Jiří, et al. Slovník zakázaných autorů. Praha: Státní pedagogické 
nakladatelství, 1991.

BRODSKÝ, Jaroslav. Řešení Gama. Ústí nad Labem: Město Ústí nad 
Labem, 2007.

Československo. O periodickém tisku a ostatních hromadných informačních 
prostředcích. In Sbírka zákonů, Československá socialistická republika. 
1966, 36, 81

Československo. Zákon o některých přechodných opatřeních v oblasti tisku 
a ostatních hromadných informačních prostředků. In Sbírka zákonů, 
Československá socialistická republika. 1968, 36, 127.

Československo. Zákon, kterým se mění zákon č. 81/1966 Sb. o 
periodickém tisku a ostatních hromadných informačních prostředcích. In 
Sbírka zákonů, Československá socialistická republika. 1968, 26, 84.

HAVLÍČEK, Dušan. Jaro na krku: Zážitky ze zákulisí sekretariátu ÚV KSČ 
od června do prosince 1968. Praha: ÚSD, 1998.



- 60 -

HOPPE, Jiří. Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky: Ediční 
řada Prameny k dějinám československé krize v letech 1967 – 1970. 11. díl. 
Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 2004.

JUNGMANN, Milan. Literárky - můj osud. Brno: Atlantis, 1999.

KAPLAN, Karel. Cenzura v Československu 1945 – 1970. Studie. 1983, 90, 
s. 475.

KAPLAN, Karel; TOMÁŠEK, Dušan. O cenzuře v Československu v letech 
1945 – 1956. Praha: ÚSD, 1994.

KONČELÍK, J. – TRAMPOTA T.: Rudé právo v kontextu reforem konce 
60. let: Metodické poznámky ke kvantitativní analýze. Praha, UK FSV 
2006. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada, MED-008.

KONČELÍK, Jakub. Média pražského jara: Zrod reforem a demokratizace 
novinářské práce. Sborník Národního muzea v Praze: Řada C – Literární 
historie. 2008, 1 – 4.

KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968: zřízení Úřadu pro tisk a 
informace jako služba Moskevskému protokolu. In MAGÁL, Slavomír; 
MILOŠ, Mistrík; SOLÍK, Martin. Masmediálna komunikácia a realita II: 
Fakulta masmediálnej komunikácie. Trnava: UCM, 2009.

KRYŠPÍNOVÁ, Jitka; ŠÁDOVÁ, Eva. Kalendárium českých médií od roku 
1900 do současnosti. Sborník národního muzea v Praze: Řada C - Literární
historie. 2008, 1 – 4.

LEIKERT, Jozef. Tak´ý bol Ladislav Mňačko: V historickom kontexte do 
roku 1968. Brno: Onufrius, 2007.

MENCL, Vojtěch; BÁRTA, Miloš; FELCMAN, Ondřej; BELDA, Josef. 
Československo roku 1968: 2. díl: počátky normalizace. Praha: Parta, 1993.

MENCLOVÁ, Věra; VANĚK, Václav. Slovník českých spisovatelů. Praha: 
Libri, 2005, s. 189.

PAUER, Jan. Praha 1968. Vpád Varšavské smlouvy: Pozadí - plánování -
provedení. Praha: Argo, 2004.

SYNEK, Miroslav. Naděje a zklamání: Pražské jaro 1968. Československé 
středisko nezávislé literatury: Scheinfeld, 1988.

ŠIK, Ota. Jarní probuzení - iluze a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1990.

ŠTĚPÁN, Ludvík, et al. Slovník polských spisovatelů. Praha: Libri, 2000.

TIGRID, Pavel. Politická emigrace v atomovém věku. Praha: Prostor, 1990. 



- 61 -

VONDROVÁ, Jitka; NAVRÁTIL, Jaromír. Komunistická strana Československa: 
Ediční řada Prameny k dějinám československé krize 1967–1970. 4. díl, sv. 
3: Září 1968 – květen 1970. Praha; Brno: ÚSD; Doplněk, 1997.

Elektronické zdroje:

Česká televize: http://www.ceskatelevize.cz

Český rozhlas: http://www.radio.cz

Faculty of Arts: www.phil.muni.cz

Idnes.cz: http://ona.idnes.cz

Masarykova univerzita: http://www.phil.muni.cz

Obec překladatelů: http://www.obecprekladatelu.cz

Slovník české literatury po roce 1945: 
http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=370

Syndikát novinářů České republiky: http://syndikat-novinaru.cz

Totalita.cz: http://www.totalita.cz




