Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors – Mgr. Martin Ondryáš
Mgr. Martin Ondryáš
Diplomová práce
Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors
Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors
Anotace:
Tato práce se zabývá tématem rezidenčních škol pro původní obyvatele Kanady se speciálním zaměřením na témata etnocentrismu, etnocidy a narušení struktury moci v komunitách původních obyvatel v důsledku vlivu povinného vzdělávání dětí původních obyvatel v rezidenčních školách. Práce analyzuje zmíněné koncepty ve čtyřech memoárech publikovaných autory, kteří tyto rezidenční školy navštěvovali, těmito …víceAbstract:
This thesis deals with the topic of Indian residential schools in Canada and the concepts of ethnocentrism, ethnocide, and the disruption power balance in the Indigenous communities as a result of the influence of the Indian residential school policy. The thesis analyses these concepts in four contemporary memoirs of the residential school survivors: Theodore Fontaine’s Broken Circle: The Dark Legacy …více
Jazyk práce: angličtina
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 21. 4. 2022
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/mpmbu/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 20. 6. 2022
- Vedoucí: Mgr. Pavla Buchtová
- Oponent: M.A. Michael George
Citační záznam
Citace dle ISO 690:
ONDRYÁŠ, Martin. \textit{Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors}. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2022. Dostupné z: https://theses.cz/id/cv8btg/.
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasarykova univerzita
Pedagogická fakultaMagisterský studijní program / obor:
Učitelství pro základní školy / Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Práce na příbuzné téma
-
"What has been broken can be healed": Canadian Residential Schools – History, Trauma, and Literature
Marie Chmelinová -
Immigration to Canada vs Immigration to the USA
Pavla Sassmannová -
Representation of Indian Residential School System in Canada in Indigenous Film and Literature
Markéta Barochová -
THE DEVELOPMENT OF WOMEN´S VOTING RIGHTS IN CANADA
Anita Culíková -
Czechs in Canada 1948 - 1988: Selected Aspects of Immigration
Veronika Beranová -
Roles of Women in Indigenous Societies in Australia and Canada
Petra Tövišová -
Multiculturalism in Canada and Britain: The Comparison of two English-speaking countries
Viktoriia FURS -
The Cases of Rosa Parks and Viola Desmond: The Influence on the Civil Rights Movement in the USA and Canada
Anna KOPECKÁ