
Univerzita Palackého v Olomouci 

Filosofická fakulta 

Katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

 

Mediální obraz rwandské genocidy v denících 

Mladá fronta Dnes a The New York Times 

(The media image of the Rwandan genocide in daily newspapers 

Mladá fronta Dnes and The New York Times 

 

 

 

Robert Rampa 

 

 

Bakalářská diplomová práce 

Vedoucí práce: Mgr. Zdenka Burešová    Olomouc 2017 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem tuto práci vypracoval samostatně za použití všech uvedených zdrojů a 

literatury. 

Počet znaků: 81 069 

V Bystrém: 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

Tímto bych rád poděkoval vedoucí mé bakalářské práce Mgr. Zdence Burešové za připomínky 

a podnětné rady. Děkuji také rodině a přátelům za podporu.  



Abstrakt: 

Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak český deník Mladá fronta Dnes a americký deník The 

New York Times nahlížely na genocidou ve Rwandě v období od 7. dubna do 12. července 

roku 1994, tedy v průběhu genocidy. V analýze se práce zaměřuje na data nasbíraná pomocí 

metody kvantitativní obsahové analýzy a na komparaci nasbíraných dat souvisejících 

s jednotlivým deníkem. Práce zkoumá počet a rozměr článků a fotografií zabývajících se 

genocidou ve Rwandě, jejich umístění ve vydání. Dále sleduje naplnění zpravodajských hodnot 

v článcích, hlavní témata článků, drastičnost fotografií, původnost článků, klíčová slova titulků 

článků a počet citací osob zainteresovaných do událostí souvisejících s genocidou.  

Klíčová slova: Genocida, Rwanda, Mladá fronta Dnes, The New York Times 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Abstract: 

This Bachelor’s thesis focuses on the way how czech daily newspaper Mladá fronta Dnes and 

american daily newspaper The New York Times had treated with Rwandan genocide in period 

from 7th April to 12th July 1994. In the practical part the work focuses on data collected using 

quantitative content analysis and on the comparison collected data related with each daily 

newspaper. The work researches the number of articles and photographs related with Rwandan 

genocide, their location in the issue of newspapers. The work studys fulfilment of news values 

in articles, main topics of arcitles, drastic nature of photographs, autorship of articles, key words 

used in headlines and the number of guotations of persons involved in the events related with 

Rwandan genocide 

Key words: Genocide, Rwanda, Mladá fronta Dnes, The New York Times 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Obsah 
1. Úvod ................................................................................................................................................ 7 

2. Teoretická část ................................................................................................................................. 9 

2.1 Historie Rwandy ...................................................................................................................... 9 

2.1.1 Obecná charakteristika Rwandy ...................................................................................... 9 

2.1.2 Průběh genocidy ............................................................................................................ 12 

2.1.3 Karel Kovanda, Česká republika a Rwanda .................................................................. 13 

2.2 Zpravodajství ......................................................................................................................... 13 

2.2.1 Funkce zpravodajství ..................................................................................................... 13 

2.2.2 Zpravodajské příběhy jako komodita ............................................................................ 14 

2.2.3 Zpravodajství v době války ........................................................................................... 14 

2.2.4 Cenzura, veřejné mínění a propaganda.......................................................................... 14 

2.3 Objektivita ............................................................................................................................. 15 

2.4 Gatekeeping ........................................................................................................................... 16 

2.5 Zpravodajské hodnoty ........................................................................................................... 17 

2.6 Agenda-setting ....................................................................................................................... 21 

3. Metodologie ................................................................................................................................... 22 

3.2 Kvantitativní obsahová analýza ................................................................................................... 22 

3.3 Cíle a výzkumné otázky .............................................................................................................. 22 

3.4 Vzorek analýzy ............................................................................................................................ 24 

3.5 Jednotky analýzy ......................................................................................................................... 24 

3.6 Sledované parametry ................................................................................................................... 25 

3.7 Průběh analýzy ............................................................................................................................ 30 

4. Praktická část ................................................................................................................................. 31 

4.1 Prostor věnovaný genocidě.................................................................................................... 31 

4.2 Přítomnost fotografie a její drastičnost .................................................................................. 34 

4.3 Původnost článků .................................................................................................................. 37 

4.4 Dodržení objektivity .............................................................................................................. 38 

4.5 Titulky článků ........................................................................................................................ 39 

4.6 Témata článků ....................................................................................................................... 40 

4.7 Zpravodajské hodnoty ........................................................................................................... 42 

4.8 Zajímavosti .................................................................................................................................. 46 

5. Závěr .............................................................................................................................................. 49 

6. Seznam fotografií, grafů, obrázků a tabulek.................................................................................. 51 

7. Seznam zdrojů ............................................................................................................................... 53 



7 
 

 

1. Úvod 
Rwanda. Malá země kdesi v Africe, o níž málokdo ví více, než že tam „byla genocida“. Kdo 

bojoval s kým, v jakém roce se odehrála jedna z nejstrašlivějších událostí nebo čím je Rwanda 

zajímavá, to už dokáže říct málokdo. Jednou z motivací pro napsání této práce bylo rozšířit 

nejen sobě, ale i mému okolí, povědomí a znalosti související s pojmem Rwanda. Dennodenně 

se v médiích setkáváme s tragédiemi, úmrtími neznámých i slavných lidí. Mnoho takových 

událostí se do médií ani nedostane. Média jednoduše nemohou informovat o všem dění na světě. 

I proto nás zprávy o smrti kohosi ve vzdálené zemi často nijak nevzruší, nedojmou, maximálně 

se nad nimi na chvilku pozastavíme, než pokračujeme dále v konzumaci nepřeberného 

množství informací. Platí to dnes pod náporem internetu, platilo to i v roce 1994, i když 

v menším měřítku. Přesto se ten rok událo něco, co zasáhlo celosvětovou veřejnost a nebylo 

možné od toho odvrátit oči. Genocida ve Rwandě připravila o život na milion lidí, dalších 

několik milionů muselo ze strachu opustit domovy a příští roky žít v okolních zemích 

v uprchlických táborech za těch nejhorších podmínek. Po létu roku 1994 nejenom že zabíjení 

ve střední Africe okolo Rwandy nepřestalo, naopak se ještě migrací milionů lidí navýšilo. 

Radikalismus vzniklý z naprosté ztráty nadějí Rwanďanů je mi odstrašujícím případem  

a velkým důvodem, proč tato práce vzniká. Respekt k životu a starost o osudy lidí je něco,  

čemu by se měla přikládat důležitost. 

Tištěná média měla v roce 1994 velký vliv, ať už se jednalo o Spojené státy nebo naší Českou 

republiku. Pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy budu zkoumat zpravodajské články 

vydané v denících Mladá fronta Dnes a The New York Times v období průběhu genocidy,  

tedy od 7. dubna do 12. července 1994. Nasbírám data a ta budu následně analyzovat  

a komparovat mezi sebou, abych mohl odpovědět na výzkumné otázky a dosáhl cíle práce,  

tedy zjistit, jak Mladá fronta Dnes a The New York Times nahlížely na genocidu ve Rwandě. 

Publicistické články, ve kterých redaktoři jakkoli vyjadřují svůj názor, nebudou předmětem 

zkoumání. Počet článků a jejich rozměry, užití fotografií, témata článků, naplnění 

zpravodajských hodnot a další aspekty, to vše mi pomůže odpovědět na předpokládanou 

rozdílnost prezentování genocidy v americkém a českém deníku. 

Práce se bude skládat z teoretické části, metodologie a praktické části. Přičemž v teoretické 

části se zaměřím na popsání historie Rwandy pro lepší pochopení, proč se genocida vůbec 

udála. Obsahem teoretické části budou také zpravodajské teorie, zmíním se o teorii 



8 
 

gatekeepingu, teorii zpravodajských hodnot a nastíním teorii agenda-setting. Metodologická 

část vysvětlí proces výzkumu, stanoví výzkumné otázky a předpokládané hypotézy,  

na které budu odpovídat právě v praktické části. 

Velmi přínosnou mi byla publikace pana Jana Záhoříka Dějiny Rwandy a Burundi, v níž jsem 

našel nejen dopodrobna vysvětlenou historii Rwandy, ale především důvody, proč ke genocidě 

vůbec došlo. Významně mi do práce přispěl článek Johana Galtunga a Mari Rugeové  

The Structure of Foreign News. Tato práce jako prvotní uznávané dílo o zpravodajských 

hodnotách byla důležitým faktorem pro pochopení zpravodajských hodnot. 

  



9 
 

2. Teoretická část 
„Vím, že Bůh existuje, protože ve Rwandě jsem podal ruku ďáblovi. Viděl jsem ho, cítil jsem 

ho, dotkl jsem se ho. Vím, že existuje ďábel, a proto také vím, že je Bůh.“  

Generálporučík Roméo Dallaire, červenec 2003 (Dallaire, 2014: 15) 

2.1 Historie Rwandy 
2.1.1 Obecná charakteristika Rwandy 

Rwanda je malá vnitrozemská země ve střední Africe ležící pod rovníkem. Na severu hraničí 

s Ugandou, na východě s Tanzanií, na jihu s Burundi a na západě s Demokratickou republikou 

Kongo. Se svou rozlohou 26 338 km2 se podobá rozloze Belgie a patří tak k nejmenším státům 

na africkém kontinentu (Záhořík, 2012: 12). 

Se svými skoro 13 miliony obyvateli se řadí k nejhustěji obydleným státům. Podle údajů CIA 

připadá na jednu ženu průměrně 4,5 dítěte.1 

Hlavním městem je Kigali, jediné velkoměsto Rwandy. Mezi dalšími významnými městy 

nalezneme Butare, Gitaramu, Ruhengeri a Gisenyi (Záhořík, 2012: 12-14). Kigali je do dalších 

částí této práce významným jménem. V Kigali započalo vraždění, většina důležitých 

rozhodnutí pocházelo z vládních opozičních sídel v Kigali. Ve velké míře bylo město Kigali 

důležitým prvkem novinových titulků.  

O době předkoloniální Rwandy se toho ví málo. Prvními obyvateli byli lovecko-sběračští 

Pygmejové Twa. Poté přišli zemědělští Hutuové a okolo 14. století pastevečtí Tutsiové. 

Nomádští a fyzicky silnější Tutsiové využili svého širšího vědění, postupně převzali vládu  

nad zemí a ustavili roli krále nazývaného „Mwami“. Hutuové nabídli své osobní i vojenské 

služby výměnou za dodávky dobytka (Maddox, 2008: 372). Od té doby se na území Rwandy 

ustanovil fungující sociální systém, než jej vážným způsobem narušil kolonialismus. Ten  

do Rwandy přivezl evropskou a křesťanskou kulturu (v tomto případě nejdříve německou, 

později belgickou). Belgická správa s pomocí katolické církve zavedla etnickou kategorizaci 

(Hutu, Tutsi, Twa). Tutsijská aristokracie byla povýšena do role skutečných vládců země, 

zatímco hutuští zemědělci a pygmejští Twa byli odsouzeni do role poddaných druhé kategorie. 

Byla to právě tato polarizace společnosti na vládnoucí a ovládané, která vtiskla Rwandě 

pozdější genocidní charakter. Tutsiové se v průběhu následujících desetiletí až do konce druhé 

                                                           
1 Zdroj: Ústřední zpravodajská služba USA. Fakta o Rwandě [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html 

https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html


10 
 

světové války těšili ze značných výhod, které zahrnovaly distribuci bohatství, vzdělání, moc  

a vliv. Zjednodušující generalizace vedla k tomu, že Tutsiové získali status privilegované 

společnosti a Hutuové byli postaveni do role pracovní síly. Ve skutečnosti přitom 

předkoloniální Rwanda nebyla založena na opozičním vztahu Hutuové versus Tutsiové,  

ale na vztahu mezi centrem a periférií. Pravdou sice je, že většinu náčelníků tvořili Tutsiové, 

ale šlo jen o úzkou elitu, zbytek tutsijské společnosti, stejně jako většina Hutuů, žil 

v podřízeném postavení vůči aristokracii. V případě získání většího množství dobytka hutuský 

zemědělec mohl získat status Tutsie, ovšem stále šlo pouze o sociální kategorie. Jedinou 

možností, jak mohli Hutuové dosáhnout vyššího vzdělání, bylo stát se studentem teologie 

v semináři v Kagbayi a Nyakibandě. Po absolvování však naráželi na nemožnost získat 

kvalifikované zaměstnání, čímž se jen prohlubovala frustrace vedoucí až k sociální revoluci 

v roce 1959 (Záhořík, 2012: 76-83). 

Rozdělení obyvatelstva je od prvního sčítání lidu víceméně stejné. Hutuové tvoří 84-85 %, 

Tutsiové 14-15 % a pygmejští Twa 1 %.2 

Mnoho věcí se otočilo po druhé světové válce s „hutuským manifestem“, jenž byl spouštěčem 

pro sociální revoluci na konci roku 1959. Vznikly základní politické strany, Tutsie na vedoucích 

a náčelnických pozicích nahradili Hutuové (ať poklidně či z donucení). To postupně vedlo 

k násilnostem po celé zemi, pronásledovaní byli především Tutsiové, do konce dubna roku 

1960 ze Rwandy uteklo na 22 tisíc Tutsiů, kteří se obávali radikální hutuské strany 

PARMEHUTU (Záhořík, 2012: 95-99). Strana PARMEHUTU se během genocidy ve velké 

míře podílela na organizovaných vraždách nevinných lidí.  

Velký vliv na Rwandu měl konec studené války. Belgii vystřídala jako nejdůležitějšího 

zahraničního partnera Francie. Ta pak až do konce genocidy podporovala vládu. Prezidenti 

Rwandy (Juvénal Habyarimana) i Francie (Francoise Mitteranda) byli totiž přátelé. Od roku 

1962 získala Rwanda oficiálně nezávislost s hutuskou vládou (Záhořík, 2012: 109). Od té doby 

začala pomalá válka proti Tutsiům a s tím problém uprchlíků, kteří se formovali ve vedlejších 

státech (Uganda, Burundi) do vojenských jednotek. Do čela státu se v roce 1973 dostal Juvenál 

Habyarimana, do té doby velitel armády. Za jeho vlády vznikla strana MRND (Národní 

revoluční hnutí pro rozvoj). Členství v této straně bylo povinné pro všechny občany země. 

Velice závažným prohřeškem Habyarimanovy vlády se stala diskriminace Tutsiů ve školství. 

                                                           
2 Zdroj: Ústřední zpravodajská služba USA. Fakta o Rwandě [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html 

https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html


11 
 

Tutsiům bylo de facto zakázáno studovat střední školy, nemluvě o univerzitách. Všichni byli 

ze škol vyloučeni. Z dlouhodobého hlediska se však vyloučení studentů ukázalo jako časovaná 

bomba a další faktor genocidy roku 1994. Protože například v roce 1990 bylo ke studiu na 

středních školách připuštěno pouze 10 % žáků základních škol. Sociální rozvoj a vzestup tím 

byl naprosto zastaven (Záhořík, 2012: 119-121). 

Jedním z faktorů etnického násilí ve Rwandě bylo vlastnictví půdy a přelidnění. Stát hrál 

dominantní úlohu při spravování půdy. Možnost libovolného nakládání s ní byla takřka 

vyloučena. „Při rostoucích cenách základních potravin a celkových životních nákladů,  

jakož i rostoucí populaci, se postupně zvyšoval tlak na užívání půdy, což v zemi tradičně 

založené na vztahu k půdě vyvolalo sociální napětí“ (Záhořík, 2012: 123) „Přelidnění bylo 

jedním z největších zdrojů klesající životní úrovně. V roce 1994 měla dle odhadů Rwanda  

7,7 milionu obyvatel s 290 obyvateli na km2, a byla tak druhou zemí na světě,  

hned po Bangladéši, co do hustoty zalidnění, ale první v porodnosti, neboť na jednu ženu 

připadalo 8,4 dítěte, což znamenalo, že rwandská populace byla velmi mladá s prudce rostoucí 

demografickou křivkou. Drtivá většina obyvatel stále žila na venkově, o čemž svědčí  

i 91 % obyvatel pracujících v zemědělství“ (Longman in Záhořík, 2012: 118).  

Důležitým milníkem je rok 1922, kdy prezident Habyarimana rwandské veřejnosti představil 

milice „interahamwe“. Milice vznikly jako mládežnická organizace přidružená k vládnoucí 

MRND. Termín „interahamwe“ znamená „ti, kdo pracují spolu“, „ti kdo útočí spolu“. „Jejich 

cílem bylo terorizovat všechny ty, kdož odporovali ideologii strany, zejména Tutsie. Výcviku se 

jim dostávalo od jednotek rwandské armády, jakož i francouzských instruktorů“ (Záhořík, 2012: 

130) Zapojení francouzských instruktorů mělo velký vliv na budoucí vývoj situace. Protivládní 

jednotky často Francii vyčítaly její podporu vládě, podporu genocidy a neschopnost zasáhnout. 

Vznik milice souvisel s plánem prezidenta Habyarimany militarizovat stát rekrutováním 

velkého množství mladých mužů do armády nebo prezidentské gardy. Snaha militarizovat stát 

vycházela z hrozby, kterou pro režim představovala invaze tutsijských jednotek ze sousední 

Ugandy v roce 1990. V říjnu tak začala občanská válka ve Rwandě. Vláda stála proti takzvané 

Rwandské vlastenecké frontě (dále jen RPF – Rwandan Patriotic Army). Ta ze začátku čítala 

čtyři tisíce mužů a ve vedení měla pozdějšího prezidenta Paula Kagameho. RPF ze začátku 

trpěla velké ztráty především proto, že vládu podporovala Belgie a již zmíněná Francie. Invaze 

ugandských Tutsiů, respektive inyenzi (švábů), jak je líčila oficiální propaganda, vyvolala 

ostrou reakci prezidentova režimu. Začaly se objevovat případy masakrů, vraždění stovek 

Tutsijů a umírněných Hutuů se stalo jakýmsi „zvykovým“ právem (Záhořík, 2012: 124-125). 



12 
 

2.1.2 Průběh genocidy 

Genocida ve Rwandě začala 6. dubna 1994. Prezident Habyarimana letěl do tanzanského města 

Dar es-Salámu na závěrečné kolo mírových rozhovorů. Představitelům zemí, které finančně 

Rwandu podporovaly, totiž došla trpělivost a oznámili vládě, že finanční podpora režimu bude 

zastavena v případě, pokud prezident nepodepíše mírovou dohodu. Dohody se účastnily kromě 

Tanzanie ještě Francie, Belgie, USA, Německo, Burundi, Senegal, Uganda, Zaire a zástupci 

OSN. Při zpáteční cestě do Kigali s prezidentem Habyarimanou letěl také burundský prezident 

Ntaryamira. Těsně před přistáním v hlavním městě Rwandy zasáhly letadlo dvě střely. Útok 

byl fatální. Ihned po sestřelení se začaly objevovat „zaručené zprávy o původcích atentátu“. 

K pomstě hned večer vyzývalo hutuské Rádio Milles Collines. Vše koordinoval plukovník 

Bagosora (Záhořík, 2012: 135-137). 

Jednotky interahamwe chodily dům od domu a zabíjely inyenzi nebo nutily hutuské občany 

páchat zločiny za ně. První obětí genocidy se stala ministerská předsedkyně Agathe 

Uwilingiyimana, s kterou bylo zabito deset belgických vojáků mise OSN UNAMIR (Záhořík, 

2012: 135). Úmrtí belgických vojáků vyvolalo v médiích velký ohlas, a i to se mohlo projevit 

na zájmu médií a veřejnosti, což se budu v praktické části pokoušet zjistit. Plánovaná a řízená 

genocida se rozhořela hned další dny po sestřelení letadla. Lidí, podílejících se na genocidě, 

bylo v řádech desetitisíců. Ušetřena nebyla ani náboženská místa, kde se často uchylovaly 

v naději stovky Tutsiů. Genocida trvala celkem sto dní, ne všude měla stejnou intenzitu a 

rozsah. „Například kolem města Ruhengeri došlo ještě v dubnu k zastavení násilností, neboť 

místní milice už bez nadsázky neměly koho vraždit“ (Záhořík, 2012: 142). Ještě na konci června 

nebylo jisté, zda OSN zasáhne, protože jednání blokovala politika neintervence USA, Velké 

Británie a Belgie. Váhavost OSN k zásahu vadila především generálnímu tajemníkovi OSN 

Butrusovi Butrus-Ghálímu, který se nebál své myšlenky vyjadřovat veřejnosti. Až Francie 

dostala mandát na humanitární misi s cílem vytvořit bezpečnou zónu na jihozápadě Rwandy. 

S misí však nesouhlasila RPF, neboť, jak již bylo řečeno výše, považovala Francii  

za nedůvěryhodného aktéra, který podporuje Habyarimanův režim. Francie přijela do Rwandy 

v době, kdy genocida spěla takřka ke konci a vzhledem k počtu zabitých a milionů uprchlých 

civilistů nebylo koho ochraňovat. Francii navíc vřele přivítaly milice interahamwe  

a prezidentská garda. Ta se nebála nosit francouzské vlajky, čímž zmátla přeživší tutsijské 

civilisty, kteří v domnění bezpečí vylezli ze svých úkrytů, aby byli následně povražděni 

(Záhořík, 2012: 142-143). Na začátku července dobyla RPF hlavní město Kigali a donutila 

vládní jednotky uprchnout do vedlejšího Zairu. 19. července pak v Kigali byla jmenována nová 



13 
 

přechodná vláda. Spolu s tím však došlo k velkému exodu Hutuů, kteří se obávali pomsty. 

Masový exodus lidí z Rwandy představoval asi největší problém v celém regionu Velkých 

jezer, neboť dva miliony ze sedmi milionů lidí byly v pohybu mimo Rwandu. Další dva miliony 

lidí uvnitř Rwandy (Záhořík, 2012: 143-144). Genocida přinesla na milion obětí, včetně 

vyvraždění až tří čtvrtin Tutsiů.3 

2.1.3 Karel Kovanda, Česká republika a Rwanda 

Česká republika sehrála velkou roli při řešení konfliktu ve Rwandě, jako jedna z mála zemí 

totiž kritizovala nerozhodnost a neochotu Rady bezpečnosti pokusit se ukončit vraždění. Česká 

republika byla v letech 1994-1995 nestálým členem Rady bezpečnosti OSN, zastupoval ji Karel 

Kovanda. Kovanda byl prvním diplomatem, který vraždění ve Rwandě veřejně nazval 

genocidou.4 Zmiňuju toto informaci proto, že mě zajímá, kdy média poprvé užila pro označení 

konfliktu pojem genocida. 

2.2 Zpravodajství 

Potřeba zpravovat o významných událostech je v lidské společnosti zakořeněna od pradávna. 

Ať se jedná o lidovou slovesnost, tesání do kamene, první letáky či díky Gutenbergově vynálezu 

knihtisku o knihy, lidé chtěli sdělovat informace a potřebovali se dozvídat dění ze světa. 

Postupem času se z této potřeby vytvořilo zaměstnání a vzniklo povolání žurnalistů. 

2.2.1 Funkce zpravodajství 

Zpravodajství je těsně svázáno s komunikací. Podle Lasswella (in McQuail, 2009) jsou 

hlavními funkcemi komunikace ve společnosti stálé pozorování prostředí, vytváření 

vzájemných vztahů a přenos kulturního dědictví. Wright (in McQuail, 2009) přidal čtvrtou 

funkci „zábavu“. „Ta poskytuje osobní uspokojení, oddech a uvolnění napětí,“ (McQuail, 2009: 

109). I mediální zpravodajství plní své funkce. Nejvíce viditelnou funkcí je podle Trampoty 

(2006: 10) informování. Dále pak udržování kontinuity existence společnosti, vytváření 

společenského konsenzu a plnění funkce korelace (dává zpravodajství do souvislostí) a utváření 

společné identity (definování kdo jsme my a kdo jsou oni). 

„Zpravodajství si obvykle neklade za cíl učit diváka – nabízí jenom službu, v jejímž rámci 

zpřístupňuje členům publika různé informace pro výběr podle jejich vlastního zájmu. Celkový 

                                                           
3 Zdroj: Ústřední zpravodajská služba USA. Fakta o Rwandě [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html 
4http://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/archiv_zprav/rok_2010/x2010_07_07_karel_kovanda_vyzname
nan_ve_rwande.html 

https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html


14 
 

cíl zpravodajství je informativní a jeho obsah je posuzován podle určitých kritérií informační 

hodnoty“ (McQuail, 2009: 519). 

2.2.2 Zpravodajské příběhy jako komodita 

Zprávy, které informovaly, se postupem času staly zbožím. S čím dál zaplněnějším mediálním 

trhem jsou na zprávy kladeny vysoké nároky a mediální podniky jsou nuceny informovat 

zábavnou formou, tzv. „infotainmentem“ (Trampota, 2006: 160). Pokud se divák u čtení zpráv 

nudí, často jim nevěnuje pozornost. „Takový tisk se pak vyhýbal vážným záležitostem a dával 

přednost bulváru, tedy informovacím o zločinech, sexu, skandálech a rozmarech,“ (McNair, 

2004: 114). 

2.2.3 Zpravodajství v době války 

Během války plní zpravodajství velmi podstatnou funkci, nejenom že jsou zprávy horkým 

zbožím, zároveň ovlivňují veřejné mínění a jsou podstupovány cenzuře. Veřejné mínění  

i cenzura jsou ve válkou zmítané zemi kritickými faktory a je třeba s nimi nakládat obratně. 

Když se konfliktu dostane celosvětové pozornosti, platí to o to více. Válčící strany se snaží 

podávat světu právě takové informace, které lidi kolem světa přesvědčí o správnosti jejich činů 

a o tom, že právě ony jsou v právu. Myslím, že bude zajímavé podívat se na oba zkoumané 

deníky a zjistit, proč tak dlouho trvalo mezinárodní společnosti, než pochopila, co se ve Rwandě 

děje. Podívat se, kdy svět přijal myšlenku, že masakry ve Rwandě nejsou občanskou válkou, 

avšak genocidou. Kdy svět pochopil, že vláda Rwandy podporovaná desítky let Francií stojí  

za osnováním a realizací genocidy. 

2.2.4 Cenzura, veřejné mínění a propaganda 

„Cenzura je cílený (záměrný a vědomý) zásah státní moc do práce mediálních podniků, do 

práce autorů. Z širokého pojetí to je jakákoli kontrola informací. Z užšího pak státní dohled  

nad šířením mediálních obsahů“ (Reifová, 2004: 26). Zatajování informací má velký vliv  

na morálku vojáků, ale i obyvatelstva a na světové veřejné mínění. „Každý stát, jenž vede válku, 

musí přijít s příběhy, které ji ospravedlní“ (Kunczik, 1995: 286). 

Velkou moc měla vláda díky propagandě, především v časopisu a rádiu. V prosinci 1990 

publikoval časopis Kangura (Probuďte je) protitutsijský text nazvaný „Desatero přikázání 

Hutuů“. Časopis Kangura vznikl jako opoziční periodikum vůči časopisu Kanguka 

(Probuzení). Kanguka se stal prvním časopisem na rwandské mediální scéně, který byl velice 

kritický vůči prezidentu Habyarimanovi. Časopis Kangura tak vznikl pro protitutsijskou 

propagandu a měl zároveň zmást svým názvem čtenáře (Záhořík, 2012: 126-127). Je nutné 



15 
 

zmínit taktéž rádia, která se ve Rwandě jako propagandistický nástroj osvědčila úplně nejlépe. 

Vládní Rádio Rwanda navazovalo na časopis Kangura a šířilo zvěsti o chystaném tutsijském 

spiknutí. Po těchto vysíláních následovaly další vlny masakrů na Tutsijích. Vládní strana 

MRND měla také své vlastní rádio Radio Milles Collines (Rádio tisíce kopců), které přinášelo 

„nejpravdivější informace“ podložené prezidentem. I RPF mělo své rádio – Rádio Muhabura – 

které však nepokrývalo dostatečně velké území jako vládní rádia (Záhořík, 2012: 131). 

Především účinné bylo Rádio Milles Collines, kterému naslouchala valná většina radikálních 

Hutuů. Výzvy k zabíjení pocházely právě z tohoto rádia. 

Ovládání rádií bylo pro cenzuru a veřejné mínění přímo kritické (noviny nebyly dostupné pro 

všechny). Zpětně už my jako veřejnost máme mnoho informací o událostech během tří měsíců 

v roce 1994. Tehdy však rwandští obyvatelé (především Tutsiové) a ani elitní národy nevěděli, 

co vše se skrývá v plánech rwandské vlády. Ať už jde o mnoho Tutsiů, kteří slepě věřili vládě 

a jejím radám, ať zůstanou ve svých domovech (stejně tak rádia podporovala hutuské obyvatele 

ve vraždění), nebo o ostatní státy, které věřily, že jde o občanskou válku, a ne plánovanou 

genocidu. Tím si rwandská vláda dlouho udržovala podporu klíčových států. A vzhledem 

k tomu, že vedoucí mise UNAMIR Roméo Dallaire nebyl nikým brán vážně, protože šlo o jeho 

první misi, které velel, měla rwandská vláda téměř volnou ruku v nakládání informací.5  

Závěr, který nám Kunczik (1995: 302) předkládá, je ten, že „aktuální a objektivní očitá 

svědectví o událostech ve válečných dobách nejsou žádoucí, protože životním zájmem 

zúčastněných stran je kontrolovat tok informací. Práce s veřejností v mírových dobách 

znamená dělat správné věci a mluvit o nich. V době války je to lhaní a podvádění podle toho, 

jak to armáda potřebuje“. 

2.3 Objektivita 

Stejně jako mě bude zajímat, který deník přišel dříve s pojmem genocida, mě zajímá, zda deníky 

dodržely objektivní informování o událostech ve Rwandě. Objektivita představuje formu 

mediální činnosti a postoj k tomu, jak shromažďovat, zpracovávat a rozšiřovat informace. Mezi 

hlavní rysy objektivity patří osvojení si odstupu a neutrality k předmětu zpravodajství (zdržení 

se subjektivního pohledu), absence stranění (nestavit se ve sporu na ničí stranu), oddanost 

                                                           
5Poznámka: Dalším velmi důležitým faktem je, že Rwanda byla v roce 1994 nestálým členem Rady bezpečnosti 
OSN a její zástupce na půdě OSN byl podporovatel genocidy. Tudíž veškerá jednání, která v Radě bezpečnosti 
probíhala, se k strůjcům genocidy dostala dříve než například k Roméu Dallairemu (viz Podat ruku ďáblovi, 
2014) 



16 
 

přesnosti (s tím souvisí relevance a úplnost) a absence skrytých motivů (McQuail, 2009: 210). 

Podle McNaira (2004: 71) „zahrnuje objektivní žurnalistika oddělení faktů od názorů, vyvážený 

záznam a popis diskuse a potvrzení žurnalistických výroků odvoláním se na příslušné autority“. 

Objektivita je spojena s principem svobody, protože novinařina vyžaduje nezávislost pro 

vyhnutí se předpojatosti (McQuail, 2009: 211). 

Určování hranic objektivity obsahuje několik problémů. Jde především o problematické 

určování toho, co to znamená poskytnout adekvátní a relevantní informace a co je samotnou 

podstatou objektivity. Objektivitu také ne všichni považují za nezbytnou, oprávněnou,  

nebo dokonce dosažitelnou (McQuail, 2009: 213). I tak se ale najdou tací, kteří objektivitu 

obhajují. „Dokud se budeme snažit porozumět světu, nemůžeme se obejít bez předpokladu,  

že objektivita je možná a má svou cenu“ (Lichtenberg in McQuail, 2009: 213). Jedním z kritérií 

objektivity je nestrannost. Mnoho událostí během rwandské genocidy bylo velice konfliktních. 

Konfliktní události obsahují podle McQuaila (2009) více možných intepretací a hodnocení. 

Běžně je třeba udržet rovnováhu ve výběru a užití zdrojů tak, aby zpráva ukazovala více názorů. 

Vidět to lze například v textech článků, jaké strany konfliktu (v této práci konkrétně ve Rwandě) 

dostaly prostor. Bude zajímavé sledovat, zda jedny nebo druhé noviny dávaly přednost některé 

z bojujících stran, umožnily jí více prostoru pro vyjádření. 

2.4 Gatekeeping 

Jestliže jsou novináři bráni za hlídací psy dodržení objektivity, za další hlídače jsou považování 

také v teorii tzv. gatekeepingu (hlídání brány). Gatekeeping je označení procesů,  

podle kterých se v práci v médiích provádí výběr a rozhoduje se, které zprávy projdou branou 

daného média (McQuail, 2009: 318). Podle Reifové (2004: 70) je „gatekeeper držitel pozic 

v rámci mediální organizace, který rozhoduje o výběru témat a událostí, které budou 

zpracovány na mediální obsahy.“ 

Výborně gatekeeping popsal Lippmann: „I kdyby všichni zpravodajové na celém světě 

pracovali po celý den, nestačili by být svědky všeho, co se ve světě děje. Zpravodajů není 

nadbytek a žádný z nich nemůže být na více než jednom místě ve stejný čas. Reportéři nejsou 

jasnovidci. Nehledí do křišťálové koule, aby spatřili svět podle své vůle, a nepomáhá jim  

ani přenos myšlenek. Přesto by množství témat, které poměrně malý počet lidí dokáže zpracovat, 

bylo skutečným zázrakem, kdyby nešlo o standardizovanou rutinu“ (Lippmann: 2015, 270). 



17 
 

Americký sociolog David White zkoumal, jestli výběr událostí do zpráv je spíše promyšlenou, 

nebo intuitivní činností. Novináři se totiž ve své práci setkávají s velkým množstvím 

potenciálních zpráv. A jen minimum mohou použít. Z jeho výzkumu vyšlo, že nejsnadnější 

průchod informační branou měly lidsky jímavé příběhy a politické zprávy (Trampota, 2006: 

38-39). Své přidává také McNelly (in Reifová, 70), který říká, že závěrečným gatekeeprem jsou 

sami příjemci, kteří rozhodují o tom, čemu budou věnovat pozornost. Shoemakerová (in 

Trampota, 43) dodává, že na rozhodování redaktora mají vliv také profesní vztahy v práci, 

vztahy ke kolegům a nadřízeným. Zároveň pracuje pod tlakem komunikačních rutin v rámci 

organizace, která má své priority a současně je ovlivňována nátlakem zvenčí. 

2.5 Zpravodajské hodnoty 

Další důležitou teorií o zpravodajství je teorie zpravodajských hodnot. „Zpravodajství má velmi 

stabilní a předvídatelný charakter. Výběr, zařazení a zpracování zpráv se děje podle zažitých  

a opakujících se kritérií. Ty se označují jako zpravodajské hodnoty. Zpravodajskými hodnotami 

se rozumějí všechny faktory, jež v daném období a sociálním a kulturním prostředí rozhodují  

o zařazení zprávy do zpravodajství“ (Jirák, Köpplová, 2015: 172). Výraz „news value“ 

(zpravodajská hodnota) použil zřejmě poprvé Walter Lippmann ve své knize „Public Opinion“ 

(Lippmann: 224) v roce 1921. Spojil jej s jednoznačností události, překvapením, prostorovou 

blízkostí, osobním zaujetím a konfliktem. Poukázal na to, že mnoho představ v našich hlavách 

vytvořila masová média. To Lippmann vysvětluje ve svém přepracovaném vydání z roku 2015. 

„Budeme předpokládat, že vše, co každý člověk činí, není založeno na přímé a zaručené znalosti, 

ale na obrazech, jež si sám vytváří nebo které jsou mu předávány. Pokud mu jeho zeměpisný 

atlas tvrdí, že země je plochá, nebude se plavit do míst, o nichž je přesvědčen, že jsou na okraji 

naší planety, prostě ze strachu, že by mohl spadnout,“ (Lippmann, 2015: 29). Hodnota zprávy 

tak neznamená v podstatě nic jiného než intuitivní domněnky žurnalistů o tom, co dané 

publikum zajímá. (Lippmann in Kunczik: 119).  

V rámci bakalářské práce jsem prostudoval čtyři publikace o zpravodajských hodnotách. 

Nejznámější a nejstarší je článek norských badatelů Johana Galtunga a Mari Rugeové –  

„The Structure of Foreign News“. Z této publikace vycházel další Nor Øystein Sande se svou 

prací „The Perception of Foreign News“. Američan Herbert Gans vydal knihu „Deciding 

what’s news“ aniž by vycházel z předešlé teorie Galtunga a Rugeové. Stejně tak Brit Alastair 

Hetherington vytvořil knihu „News, newspapers and television“ na základě vlastních 

zkušeností z práce editora deníku The Guardian. 



18 
 

Galtung s Rugeovou věděli, že „my, jako lidé, nemůžeme registrovat vše, a proto si musíme 

vybírat. Otázkou tak zůstává, co upoutá naši pozornost“ (Galtung, Ruge, 1965: 65). Gans 

(2004: 39) ve své knize říká, že „novináři se těžce snaží být objektivní. Avšak ani oni, ani nikdo 

jiný nedokáže v konečném důsledku postupovat bez hodnot. Mimoto souzení reality není 

odloučeno od hodnot“ Hetherington (1985: 9). Z více praktického hlediska zdůrazňuje jednu 

důležitou otázku. „Při vybírání událostí se řídím svým instinktem, a proto dle rady, kterou jsem 

kdysi dostal, píšu o událostech tak, jako bych o nich vyprávěl v hospodě. Ta důležitá otázka zní: 

Zajímá mě to?“ 

Gans ve své knize rozdělil hodnoty, které jsou obsažené ve zpravodajství, a hodnoty vycházející 

ze zpravodajství. Rozdíl je v tom, že hodnoty ve zpravodajství vytváří sami novináři, hodnoty 

vycházející ze zpravodajství se vytváří až při čtení. Dále rozděluje hodnoty na aktuální  

a trvalé. A zabývá se pouze trvalými, protože aktuální jsou vytvářené v daný moment a týkají 

se specifických osob (například jmenování nového prezidenta). Hodnoty trvalé nacházíme 

s dlouhotrvající platností. Vytvořil seznam osmi trvalých hodnot a vycházel subjektivně  

podle dojmu z dvacetiletého studování zpráv. 

Galtung s Rugeovou vytvořili seznam dvanácti faktorů, které rozhodují o tom, zda se událost 

stane zprávou. Hetherington pro změnu sestavil sedm kategorií. V dolní tabulce je dám 

přehledně dohromady a pokusím se podobné/srovnatelné hodnoty seřadit na stejný řádek. 

Hodnoty podobné leží na stejném řádku, některé hodnoty Hetheringtona a Ganse se více pojily 

s jednou hodnotou Galtunga a Rugeové, např. „Drama“, „Počty“ a „Sex“ Hetheringtona 

s „Prahem pozoronosti“ Galtuna a Rugeové: 

  



19 
 

Tabulka č. 1, zpravodajské hodnoty Galtunga a Rugeové, Ganseho a Hetheringtona 

 Galtung, Ruge Gans Hetherington 

1 Elitní osoby Národní vůdcovství Osobnosti 

2 Význam Etnocentrismus Blízkost 

3 Neočekávanost  Překvapení 

4 Personifikace Individualismus  

5 Jednoznačnost   

6 Elitní národy  Význam 

7 Práh pozornosti  

Drama 

Počty 

Sex 

8 Souznění 

Umírněnost  

Altruistická 

demokracie 
 

9 Frekvence   

10 Negativita Společenský řád  

11 
Variace 

Zodpovědný 

kapitalismus 
 

12 Kontinuita Idyličnost maloměsta  

(Galtung, Ruge, 1965: 70; Gans, 1979: 42-52; Hetherington, 1985: 8) 

Pro můj výzkum budou nejdůležitější poslední čtyři zpravodajské hodnoty Galtunga a Rugeové. 

Hodnota číslo devět, odkaz k elitním národům, říká, že čím více se událost týká elitních 

národů, tím spíše se ta událost stane zprávou. Pro naši západní společnost se takové události 

týkají zejména USA, Francie, Německa, Velké Británie nebo Ruska s Čínou. Sande  

nad pojmem „elitní národ“ přemýšlel a ptal se, co to vlastně elitní národ je. Došel k závěru,  

že do zpráv se dostanou i události odehrávající se ve státě národa nám vzdáleného, pokud je 

s událostí spojený národ s velkou mocí. I díky zapojení Francie do řešení situace ve Rwandě 

nebo úmrtí belgických vojáků se události ve Rwandě dostaly do novin západního světa ve větší 

míře, než v jaké by to bylo bez těchto států. 

Hodnota číslo deset, odkaz k elitním osobám, říká, že čím více se událost týká osoby světově 

známé, tím spíše se událost stane zprávou. Sande přemýšlí, kdo jsou to elitní lidé. Dochází 

k závěru, že to musí být hlavní představitel národa nebo světově známé mezinárodní 

organizace. Pro tuto práci bude zajímavý například tehdejší generální tajemník OSN, Butrus 

Butrus-Ghálí. K této hodnotě se pojí Ganseho osmá hodnota, vůdcovství. Podle Ganseho  

se „zpravodajství zaměřuje na vůdce, kteří zastupují organizace a jdou příkladem, zachovávají 

řád.“ (Gans, 2004: 45) 



20 
 

Hodnota číslo jedenáct, personifikace, říká, aby se událost stala zprávou, musí se na ni nahlížet 

z osobního hlediska, jako na individuální akt, čin svobodné vůle. Sande k této hodnotě dodává, 

že personifikace odkazuje k událostem narušující „normálnost“, z lidí se stávají lidské bytosti. 

To často souvisí s válkou, tragédiemi, skandály. S touto hodnotou se pojí také Ganseho pátá 

hodnota, individualismus. Zpravodajství podle Ganseho „hledá hrdiny, kteří se chovají 

heroicky během pohromy, kteří se poměřují s přírodou bez toho, aby ji poškodili: objevitelé, 

horolezci, astronauti nebo vědci“ (Gans, 2004: 43). 

Hodnota číslo dvanáct, negativita, zahrnuje negativní události. Na našem příkladu to může být 

vyvraždění celých rwandských vesnic. Negativní události se do zpráv dostanou snáz, protože 

s sebou nesou prvek neočekávanosti, vzácnosti. Zároveň lidé chtějí vidět progres od horšího 

k lepšímu. Sande upozorňuje, že je těžké určit, co je dobré a co je špatné. Záleží totiž jak  

pro koho. Sande tak rozšířil hodnotu negativity na čtyři úrovně: positivní, neutrální, slabě 

negativní (demonstrace, zatčení) a silně negativní (válka). S negativitou Galtunga a Rugeové 

souvisí Ganseho sedmá hodnota, neřád (disorder). Zprávy společenského neřádu se zabývají 

událostmi, které narušují společenský pořádek a obsahují násilí.  

Končelík (in Trampota, 2006: 29) dodává, že „aplikace některých zpravodajských hodnot 

Galtunga a Rugeové jako kritérií pro výběr zpráv na zpravodajské obsahy totalitních režimů 

může být problematická. Ze současného pohledu je zařazení negativity mezi zpravodajské 

hodnoty opodstatněná, avšak v komunistickém tisku můžeme nacházet jasnou akcentaci 

pozitivně zpracovaných událostí.“ Ve Rwandě, ač de iure byla demokracie, vládl prezident 

víceméně absolutisticky. 

Chtěl bych ještě zmínit, že Galtung a Rugeová definovali „hypotézu aditivity“. Čím více faktorů 

událost obsáhne, tím spíše se stane zprávou, a dokonce hlavní zprávou. Je také zajímavé spojit 

některé faktory dohromady: 

1. Faktor č. 9 a 10: zpráva o elitních osobách v elitních státech 

2. Faktor č. 9 a 12: zpráva negativního rázu spojená s elitním národem 

3. Faktor č. 10 a 12: zprávy negativního rázu spojené s elitními osobami 

4. Faktor č. 11 a 12: zprávy negativního rázu spojené s osobami (skandály) 

(Galtung, Ruge, 1965: 71) 



21 
 

2.6 Agenda-setting 

V poslední kapitole teoretické části rozeberu pojem „agenda-setting“. Pro pochopení, proč a 

jaké události se dostanou do zpravodajství, je zapotřebí znát fungování médií z dlouhodobého 

hlediska. Teorie agenda-setting „znamená nastolování témat. Obecně model procesu 

prosazování určitých témat a zároveň vylučování určitých témat“ (Reifová, 2004: 16). Zprávy 

nemusejí mít jen krátkodobý a okamžitý účinek, ale mohou ovlivňovat příjemce i 

z dlouhodobého časového hlediska. Média totiž zpracovávají a vybírají události konzistentním 

způsobem. Tím je nastolování témat ve společnosti. Média vybírají a zařazují do svých obsahů 

některá témata na úkor druhých. Určují, co budou čtenáři vnímat jako důležité (Trampota, 2006: 

112-113). Cohen (in Trampota, 2006: 112-113) formuloval nastolování agendy takto tak, že 

„média nemusejí být schopna určovat, co si lidé mají myslet, ale jsou úspěšná v určování, o 

čem mají přemýšlet.“ Trampota (2006) pokračuje vysvětlením. „Podle této představy média 

tím, že opakovaně informují například o ptačí chřipce, ani tak neovlivňují, jak na ni budou lidé 

nahlížet, ale ovlivňují to, že ji lidé začnou považovat za podstatný společenský problém.“  

Bude zajímavé sledovat, jestli se na zkoumaných článcích promítne nastolování témat 

podpořené teorií gatekeepingu. Zda noviny opakovaně informovaly a přinášely více článků 

například o masakrech a méně o jiných tématech. 

  



22 
 

3. Metodologie 

3.2 Kvantitativní obsahová analýza 

Pro zvolené téma a zvolený cíl (jak reflektovala média genocidu ve Rwandě) je vhodné použít 

principy kvantitativní obsahové analýzy. Tradiční obsahová analýza je podle McQuaila (2009: 

375) „nejstarší, ústřední a stále nejpoužívanější metodou výzkumu. Tato metoda vytváří 

statistický souhrn velmi rozsáhlé mediální reality. Bývá užívána pro srovnání mediálního 

obsahu se známou distribucí výskytu v sociální realitě.“ Výhody kvantitativní obsahové 

analýzy popisuje J. C. Kronicková (1997: 57): „Obsahová analýza je v prvé řadě měřicím 

nástrojem, který umožňuje převod verbální komunikace do měřitelných proměnných.“ 

Základní postup pro užití této techniky sepsal McQuail (2009: 375): „1) zvolit vzorek obsahu; 

2) vytvořit relevantní rámec kategorií vnějších referentů (jako je soubor politických stran  

nebo zemí, o kterých se může v obsahu hovořit); 3) zvolit „jednotku analýzy“ obsahu (může to 

být slovo, věta, oddíl, celý článek, obraz, sekvence atd.); 4) pomocí počítán frekvence zvolených 

jednotek obsahu zmiňujících se o relevantních tématech umístit obsah do připraveného rámce; 

5) Vyjádřit výsledky jako celkovou skladbu vybraného vzorku obsahu podle frekvence výskytu 

hledaných referencí.“ 

Tato metoda v sobě skrývá riziko, že se během procesu zkoumání utvoří nový významový 

systém. „Samotný výstup obsahové analýzy je novým textem, jehož význam se může,  

nebo dokonce musí lišit od původního zdrojového materiálu. Tento výsledek je navíc založen 

na způsobu „čtení“ obsahu, který by žádný skutečný „čtenář“ za normálních okolností 

nepoužil. Nový „význam“ nenáleží ani původnímu odesílateli, ani samotnému textu,  

ani publiku, ale čtvrté konstrukci, jedné konkrétní interpretaci“ (McQuail, 2009: 376). 

3.3 Cíle a výzkumné otázky 

Cílem této práce je zjistit, jak vybraná média (český deník Mladá fronta Dnes a americký deník 

The New York Times) reflektovala genocidu ve Rwandě a porovnat výsledky analýzy obou 

deníků. K cíli mi pomohou výše představené teorie zpravodajských hodnot, konkrétně 

zpravodajské hodnoty Galtunga a Rugeové. Tématem práce je tedy obraz Rwandy reflektovaný 

v jednom českém a jednom americkém deníku.  



23 
 

Z vymezeného tématu a cíle vyplývají tyto výzkumné otázky (VO) a z nich odvozené hypotézy 

(H): 

VO1: Jaký prostor poskytla média událostem ve Rwandě? 

• H1: Americký The New York Times poskytl větší prostor než česká Mladá fronta Dnes. 

• H2: Více článků se v obou denících objevilo na vnitřní straně v rubrice „Ze zahraničí“ 

či „International“ než ta titulní straně. 

VO2: Jaký byl poměr grafických prvků (fotografie, mapka) mezi deníky MF Dnes a NY Times? 

VO3: Publikovaly oba deníky více drastických fotografií nebo nedrastických? 

• H3: Drastické fotografie byly zastoupeny více než nedrastické  

VO4: Kolik autorů bylo uvedeno u zpravodajských článků týkajících se Rwandy? 

• H4: V americkém deníku bylo uvedeno více autorů než v Mladé frontě Dnes 

VO5: Kolikrát byli citování představitelé rwandské vlády a opoziční RPF v obou denících? 

• H5: Vláda (podporována Francií) byla citována častěji než RPF 

VO6: Jaká klíčová slova se nejčastěji objevovala v titulkách článků obou deníků a jaký byl 

počet těchto klíčových slov? 

• H6: Nejčastěji se z klíčových slov objevovalo slovo „Rwanda“ 

VO7: Jaké bylo tematické složení článků obou deníků? 

VO8: Jak byly naplněny měřené zpravodajské hodnoty v obou denících? 

• H7: Nejčastěji byla naplněna hodnota negativity 

Rád bych vysvětlil, na jakém předpokladu stojí mé hypotézy. H1 předpokládám proto, že vím, 

že USA musely ze Rwandy evakuovat stovky svých občanů, NY Times je světový deník 

s větším počtem stran pro zpravodajství a v souvislosti s hlavním sídlem OSN v New Yorku mi 

dává smysl, že NY Times poskytl větší prostor než česká Mladá fronta. H2 předpokládám  

na čisté logice toho, že titulní strana je pouze jedna stránka z novin a vnitřních stran je více, 

zároveň je vysoce pravděpodobné, že ne všechny události mohly dostat prostor na titulní straně. 

H3 předpokládám na potřebě novin zaujmout diváka a drastické fotky takovým prvkem,  

který zaujme, rozhodně jsou. H4 předpokládám na rozdílu světovosti obou deníků, kdy MF 

Dnes nepotřebuje tolik speciálních zahraničních redaktorů, protože mnoho zpráv přebírá  



24 
 

od zpravodajských agentur, naopak u NY Times předpokládám, že do zpravodajství zapojí 

mnoho odborníků. H5 předpokládám proto, že vláda Rwandy byla součástí již zavedeného 

systému, zatímco RPF byl prvek, který měl narušit nastavený systém. H6 předpokládám proto, 

že neexistuje mnoho jiných slov, které by si lidé v té době mohli se Rwandou spojit. Rwanda 

je slovo s jasným odkazem. H7 předpokládám proto, že genocida a zabíjení s sebou nese 

negativní události a vedle dalších zpravodajských hodnot se hodnota negativity již dopředu jeví 

jako nevyhnutelně naplněná. 

3.4 Vzorek analýzy 

V této práci budu zkoumat český deník Mladá fronta Dnes a americký deník The New York 

Times. Důvod, proč jsem vybral Mladou frontu Dnes, je ten, že tento český deník má dlouhou 

tradici na území našeho státu. Předpokládal jsem, že ze zavedených deníků (Lidové noviny, 

Hospodářské noviny či Právo) obsáhne Mladá fronta ve své rubrice „Ze zahraničí“ genocidu 

nejlépe a nejpodrobněji. Navíc podle Kanceláře ověřování nákladu tisku6 měla v roce 1994 

Mladá fronta Dnes ze všech deníků největší průměrný náklad (340 275 tisíc). Deník The New 

York Times jsem vybral proto, že jde o jeden z nejúspěšnějších amerických zahraničních 

deníků. Za dobu svého působení (od roku 1851) vyhrál 122 Pulitzerových cen. Budu  

tedy schopný porovnat pokrytí genocidy ve Rwandě na domácím a zahraničním tisku,  

který je nám kulturně blízký. Vybral jsem jej také proto, že v New Yorku v USA má sídlo OSN 

a ve Rwandě během genocidy působila mírová mise UNAMIR. Posledním důvodem bylo to, 

že The New York Times je pro naše české prostředí jeden z nejznámějších amerických deníků.  

Analýza bude prováděna v období od 7. dubna roku 1994 (tehdy se objevily první zprávy  

o konfliktu, protože 6. dubna bylo sestřeleno letadlo s prezidenty Rwandy a Burundi) do 12. 

července, kdy se považuje genocida již za ukončenou. 

3.5 Jednotky analýzy 

Výzkumnými jednotkami jsou jednotlivé články obou deníků, popřípadě zpravodajská 

fotografie s popiskem, která také plnila funkci článku. Za součástí článku budou považovány  

i přidělené fotografie, mapy či grafy. Analyzován bude hlavní zpravodajský sešit každého 

vydání deníků.  

                                                           
6 Kancelář ověřování nákladu tisku, [online]. [cit. 2017-05-01]. Dostupné z: http://www.abccr.cz/overovana-
data/periodicky-tisk/ 



25 
 

Podmínkou pro zařazení článku do analýzy bylo, aby se týkal genocidy ve Rwandě. Do analýzy 

nebyly zahrnuty články publicistické, tedy zaměřené jinak než zpravodajsky (reportáž, názory 

redaktorů, komentáře a jiné). Vyňaty byly také tzv. „Summary“ v deníku The New York Times, 

které pouze ve zkratkách shrnovaly, co již bylo napsáno. „Summary“ se nacházelo vždy  

na straně dvě. 

3.6 Sledované parametry 

Sledován bude počet článků v obou denících a den jejich vydání. Jejich umístění na titulní 

straně či vnitřních stránkách rubrik „Ze zahraničí“ a „International“.  

Sledován bude prostor věnovaný genocidě ve Rwandě, tedy rozměr článků. Deník Mladá fronta 

Dnes jsem měl k dispozici v tištěné podobě, deník The New York Times v podobě elektronické. 

Proto bylo nemožné měřit oba deníky jedním způsobem (v cm2, nebo podle počtu znaků). 

Pomohl jsem si tedy rozdělením každé stránky na pět řad a šest sloupců (dohromady tedy 30 

částí) a zjišťoval jsem, kolik částí daný článek (plus přiřazená fotografie či mapka) zabíral.  

Obrázek č.1, rozdělení stránek 

 

Na dalším obrázku je pomocí vybarvených polí příklad toho, jak vypadá článek, který zaobíral 

pět třicetin. 

  



26 
 

Obrázek č.1, ukázka rozměru článku 

 

Sledováno bude i umístění článku. Zjišťoval jsem, zda konfliktu byla věnována část na titulní 

straně nebo na vnitřních stránkách rubrik „Ze zahraničí“ a „International“. 

Sledovat budu taktéž, jaký prostor pro vyjádření dostaly jednotlivé strany zúčastněné 

v konfliktu. Počítat budu citace (texty mezi znaménky „“) v obou denících. Parafráze jsem 

nepočítal z toho důvodu, že se často ztrácejí v textu. Naopak citace jsou pro čtenáře dobře 

viditelné, oživují text a předpokládám, že pokud deníky někoho přímo odcitovaly, přikládaly 

sdělení větší váhu. Sledovat budu počet fotografií a jejich drastičnost, tzn. zda použité fotografie 

byly drastické, či nikoliv. Drastičnost fotografií rozdělím do kategorií „drastické“, „neutrální“ 

a „nelze určit“. „Drastická“ fotka pro mě bude taková, která ukazuje odhalené tělo mrtvého 

člověka, člověka zmrzačeného (bez končetin), obsahuje krev či záběr na raněné děti.  

Zda fotografie zabírá focený „předmět“ zblízka a záměrně kvůli zdůraznění utrpení. 

  



27 
 

 

Fotografie č.1, příklad drastické fotografie7 

 

Do kategorie „neutrální“ zařadím fotografie, které obsahují záběry na politiky v oblecích, 

představitele OSN, civilní obyvatelstvo, které ve tvářích nemělo negativní emoce. Do kategorie 

„nelze určit“ zase ty, u který si řeknu, že na někoho mohou působit negativně, na někoho 

neutrálně. Patří mezi ně záběry na vojáky držící zbraně, záběry zdálky na prchající 

obyvatelstvo, ale i mrtvá těla zabalená do dek nebo pokrytá pláštěm.  

Pro názornou ukázku přidávám i příklad fotky pro mě velice těžko zařaditelné. Na jednu stranu 

pohled na vystrašené dítě ležící na zemi může být pro někoho velmi stresující, možná 

nesnesitelný. V kontextu opravdu drastických fotek a záběrů na zmrzačená těla však například 

tato fotografie patří do kategorie „nelze určit“. 

  

                                                           
7 Mladá fronta Dnes, Rwandská vláda chce zatáhnout francouzské jednotky do bojů. 30.6. 1994 



28 
 

Fotografie č. 4, ukázka fotky zařazené do kategorie „nelze určit“8 

 

Protože jsou titulky často nejdůležitějším faktorem, proč si čtenář článek přečte, zajímalo mě, 

jaká klíčová slova se objevovala v titulkách souvisejících s genocidou ve Rwandě. Všímal jsem 

si slov „Rwanda“, „uprchlík“, „Kigali“9, „Francie“ a „povstalci“. Při počítání jsem vzal  

na vědomí, že existuje mnoho synonymních slov a zároveň jsem zkoumal deníky ve dvou 

jazycích. Se „Rwandou“ jsem počítal také anglické slovo „Rwandans“ (Rwanďané), jako jedno 

jsem počítal „uprchlík“ a jemu synonymní slova „utečenec“, „běženec“ a anglické „refugee“, 

„emigres“ a „fleeing Rwandans“. V Mladé frontě se objevovalo v titulkách pouze „Kigali“, 

avšak NY Times často používal výraz „capital“ (hlavní město) s odkazem na Kigali, proto bylo 

anglické „capital“ počítáno dohromady s „Kigali“. Ke stěžejnímu slovu „Francie“ jsem 

připočítával slova „Paříž“, „Francouzi“ a samozřejmě anglické ekvivalenty „France“, „Paris“  

a „French“. Tato slova jsem vybral po předběžném přečtení článků a titulků, abych měl jasno, 

na která slova se zaměřit. Před pročtením novin jsem myslel, že mezi důležitá slova budu počítat 

také „RPF“, které odkazuje na opozici vůči vládě. Zjistil jsem však, že ani jeden deník  

                                                           
8 Mladá fronta Dnes, Počet mrtvých ve Rwandě může být až půl milionu. 16.5. 1994 
9 Hlavní město Rwandy 



29 
 

v ani jednom titulku tento výraz nepoužil. Používány naopak byly výrazy jako „povstalci“  

a anglicky „rebels“. 

Sledovat budu témata zpravodajských článků. Témata si rozdělím do deseti hlavních: 1) Boje 

mezi vládou a RPF (články týkající se probíhajících bitev, postupů armády) ; 2) Dohody  

mezi vládou a RPF (dohodnutá příměří, porušená příměří, jednání); 3) Uprchlíci (články 

týkající se rwandských obyvatel, kteří opustili své domovy); 4) Cizinci (šlo zejména o evakuaci 

cizinců ze Rwandy z počátku zkoumaného období); 5) Zabíjení, utrpení obyvatel Rwandy 

(články týkající se úmrtí rwandských obyvatel, jejich hladovění, dojemné příběhy apod.); 6) 

Zapojení Francie (články týkající se plánů a akcí francouzské vlády a armády na řešení 

konfliktu); 7) Zapojení USA (viz téma 6, místo Francie USA); 8) Zapojení cizích zemí (viz 

téma 6, místo Francie se články týkaly České republiky, Ugandy, Burundi, Belgie atd.); 9) OSN 

+ Červený kříž (články týkající se vyjádření představitelů OSN, činů členů Červeného kříže, 

události spojené s mírovou misí UNAMIR); 10) jiné (články týkající se událostí týkající se 

například církve). Pokud byl článek kratší, vybral jsem pouze jedno (hlavní) téma, často se však 

(a to zejména u NY Times) stávalo, že článek byl tak dlouhý, až zabíral několik témat. V tom 

případě jsem vybral dvě hlavní témata. Hlavní témata jsem vybral na základě pročtení článku a 

určení, čím se primárně článek zabývá a popřípadě jaké je druhé nezanedbatelné téma. 

Například 11. dubna vyšel článek téměř přes půl stránky NY Times, v něm autor článku 

William Schmidt psal o bojích mezi vládou a RPF, kde se bojuje, v jakém počtu. A zároveň 

v druhé části článku řešil, kolik Rwanďanů již zemřelo a kde leží jejich mrtvá těla.10 

Sledováno bude také naplnění čtyř zpravodajských hodnot (elitní národ, elitní osoby, negativita, 

personifikace) Galtunga a Rugeové a jejich spojení s tématem článku. Hodnota elitního národa 

bude naplněna, pokud se článek bude týkat (v západní společnosti) elitních národů,  

zde konkrétně USA, Francie, Belgie, naší České republiky. Pokud se článek bude týkat Rwandě 

přilehlému státu Burundi, hodnota naplněna nebude. Hodnota elitních osob bude naplněna, 

pakliže se v článku objeví představitelé rwandské vlády, opoziční RPF, představitelé OSN  

či jiných světově známých organizací a zástupci států (např. USA, Francie…). Hodnota 

negativity bude naplněna, pokud se v článku objeví vykreslení masakrů, průběh bojů, líčení 

utrpení. Hodnota personifikace bude naplněna, pakliže se v článku objeví příběhy konkrétních 

lidí, jejich činů a důsledky jejich aktů. V jednom článku může být zpravodajských hodnot 

splněno více. 

                                                           
10 The New York Times, Deaths in Rwanda Fighting Said to Be 20,000 or More. 11.4. 1994 



30 
 

3.7 Průběh analýzy 

Ke startu analýzy bylo zapotřebí sehnat výtisky Mladé fronty Dnes a The New York Times. 

MF Dnes jsem měl k dispozici v tištěné verzi v Národní knihovně v Praze, přístup k archivu 

The New York Times jsem dostal taktéž v Národní knihovně, avšak pouze elektronicky a na tři 

dny. Jak jsem psal výše, problém byl, že jsem oboje noviny měl k dispozici v jiné verzi,  

proto nebylo možné počítat vymezený prostor genocidě ve Rwandě počítáním znaků  

či měřením (v cm2). Následně jsem prováděl analýzu vzorků. 

  



31 
 

4. Praktická část 

4.1 Prostor věnovaný genocidě 

Od 7. dubna do 12. července bylo v 97 vydáních Mladé fronty Dnes v roce 1994 publikováno 

74 zpravodajských článků týkajících se genocidy ve Rwandě. V 97 vydáních The New York 

Times bylo publikováno 137 zpravodajských článků. Ty se nacházely na titulní straně  

a na vnitřních stranách v rubrice „International“, která se nacházela na stranách dva  

až do rubriky „National“. Počet stránek rubriky „International“ se lišil téměř každé vydání 

v závislosti na počtu zpráv. Považuji za důležité zde také zmínit počet článků na titulních  

a vnitřních stranách novin. Články o Rwandě se v Mladé frontě nacházely na titulní straně  

a na vnitřních stranách 8 až 14 v rubrice „Ze zahraničí“ Z celkového počtu 74 článků MF Dnes 

bylo 18 článků umístěných na titulní straně, což je 24 %. Zbylých 56 článků (tedy 76 %) na 

vnitřní. Často se stávalo, že článek na titulní straně pokračoval na vnitřní stránce. Takto 

rozdělených článků bylo z 18 hned půlka, tedy 9. Z celkového počtu 137 článku NY Times bylo 

30 článků umístěných na titulní straně, což je 22 % (méně než u Mladé fronty). Z těchto 30 

článků bylo rozdělených na titulní i vnitřní straně 26. 

Od textu bych teď přešel ke grafům, které jsou přehlednější. V prvních dvou grafech je 

zakresleno, kolik článků deníky vydaly podle měsíců. 

graf č. 1 počet článků za měsíc 

 

42 43

37

15

19

23 24

8

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Duben Květen Červen Červenec

NY Times MF Dnes



32 
 

Duben a květen jsou u obou deníků plné článků především proto, že genocida byla něčím 

novým, nečekaným a masakry byly během těchto měsíců nejintenzivnější. V červnu se plnily 

noviny články týkající se řešení situace. OSN a Francie začaly plánovat mírovou misi, která 

měla za cíl vytvořit klidovou zónu na jihozápadě Rwandy, území ovládaném vládou, pro 

ochranu obyvatel a uprchlíků. Pro podrobnější náhled na počet článků jsem vytvořil graf 

ukazující počet článků v jednotlivých týdnech.11 

Graf č.2, Počet článku v jednotlivých týdnech 

 

Podle grafu zejména na modrých sloupcích (patřící NY Times) vidíme velký počet napsaných 

článků hned první týden. Souvisí to s vypuknutím masakrů, navíc ve Rwandě bylo několik set 

amerických občanů a americká vláda podnikala kroky pro jejich evakuaci. Vysoká čísla se nám 

objevují také v 6. a 7. týdnu u NY Times. Svět si začal všímat především utrpení lidských 

bytostí ve Rwandě. V té době již bylo mnoho mrtvých, a ještě více na útěku ze svých domovů. 

MF Dnes si do té doby udržovala konzistentní počty článků nejčastěji v rozmezí od pěti do osmi 

článků týdně. Za zmínku stojí taktéž 12. a 13. týden, noviny plnily články o již zmíněné mírové 

misi Francie. 

Jak jsem již říkal, vydání Mladé fronty Dnes i The New York Times jsem si rozdělil na pět  

řad a šest sloupců, tím mi vzniklo 30 stejných částí.  

Protože je „třicetina“ složitá na představu, zjednodušil jsem čísla a zjistil, kolik článků zabírá 

pět třicetin a méně, tedy ani ne jednu pětinu stránky novin, kolik článků se pohybovalo 

                                                           
11 Poslední týden byly analyzovány články od 7.7. do 12.7., v grafu jsem nechal datum 13.7. pro zachování 
celých týdnů. 

21

10
8 9

4

14

11

8
6

11

7

12
10

67
5 5 5 5

3
5

8

1

5

8 8

5 4

0

5

10

15

20

25

NY Times MFDnes



33 
 

v rozmezí jedné až dvou pětin stránky (tedy 6 třicetin až 12 třicetin) a kolik článků zabíralo 

více než dvě pětiny (tedy 13 třicetin a výš). 

Graf č.3, rozměr článků 

 

Graf ukazuje, že Mladá fronta Dnes 80 % všech svých článků měla menších než jedna pětina 

stránky novin, články týkající se Rwandy nezabíraly moc prostoru. Zatímco deník  

The New York Times menších článků vydal pouze 34 %, naopak přes 54 % svých článků 

pokrývalo jednu až dvě pětiny stránky. Zajímavý údaj se nachází v grafu u článků s většími 

rozměry. Vidíme zde, že Mladá fronta takový článek neměla ani jeden. Zato The New York 

Times 15.12  

Touto kapitolou jsem si odpověděl na první výzkumnou otázku „Jaký prostor poskytla média 

událostem ve Rwandě?“. Zároveň se mi potvrdila první hypotéza, že americký deník poskytl 

genocidě ve Rwandě větší prostor než česká Mladá fronta. Pokud bych spojil všechny články 

Mladé fronty Dnes a k nim přiřazené fotografie, články by zaplnily 8,5 stránky vydání MF 

Dnes. Průměrně zabíral článek tři a půl tzv. třicetin. Pokud bych spojil články deníku The New 

York Times a k nim přiřazené fotografie, články by zaplnily 34 stránek vydání. Průměrně 

zabíral článek sedm a půl tzv. třicetin. 

                                                           
12 Největší článek v The New York Times měl přes půl stránky, šestnáct třicetin 

47

74

15

59

15

0
0

10

20

30

40

50

60

70

80

Méně než jedna pětina Jedna až dvě pětiny Více než dvě pětiny

Rozměr článků v řádcích

NY Times MF Dnes



34 
 

4.2 Přítomnost fotografie a její drastičnost 

Mladá fronta Dnes použila k článkům dohromady 24 fotografií, z toho 11 (46 % fotografií) 

použila na titulní straně. Tento údaj nám také říká, že 61 % článků z 18 na titulní stránce  

MF Dnes měla k sobě přiřazenou fotografii. Na vnitřních stránkách MF Dnes bylo použito  

13 fotografií (54 %). Tento údaj nám říká, že 23 % článků z 56 na vnitřních stránkách MF Dnes 

mělo k sobě přiřazenou fotografii. Deník The New York Times použil ke svým článkům 

dohromady 56 fotografií, z toho 12 (21 % fotografií) na titulní stránce. Tento údaj nám říká,  

že 40 % článků ze 30 na titulní stránce k sobě mělo přiřazenou fotografii. Na vnitřních 

stránkách NY Times bylo použito 44 fotografií (79 % fotografií). Tento údaj nám říká,  

že 41 % článků ze 107 na vnitřních stránkách k sobě mělo přiřazenou fotografii. Nesmím 

opomenout zmínit, že NY Times ke svým článkům použil 70 mapek znázorňujících buď 

umístění Rwandy mezi dalšími africkými státy, nebo hrubý nákres rwandského území a 

postavení válčících stran. Mladá fronta Dnes od těchto mapek úplně upustila.  

Graf č.4, počet fotografií podle týdnů 

 

Pokud tento graf srovnáme s grafem č. 3 (Počet článků v jednotlivých týdnech), zjistíme,  

že počet fotografií zejména u NY Times poměrně korespondoval s počtem článků. Nejvíce 

fotografií v americkém deníku vyšlo během prvního, sedmého a dvanáctého týdne. Podobně 

tomu bylo s počtem vydaných článků. První týden vyšlo v NY Times 21 článků, k nim sedm 

fotografií, sedmý týden vyšlo 11 článků a k nim šest fotografií, dvanáctý týden vyšlo 12 článků 

7

5

4

2

3

5

6

2

3

4

2

7

2

4

3

1

0

1

2

1

2

1

0

1

4

5

2

1

0

1

2

3

4

5

6

7

8

Počet fotografií podle týdnů

NY Times MF Dnes



35 
 

a k nim sedm fotografií. U Mladé fronty stojí za zmínku také dvanáctý týden. Tehdy totiž vyšlo 

8 článků a k nim pět fotografií. Jinak se čísla pohybovala od jednoho do tří fotografií za týden. 

Během genocidy působilo ve Rwandě mnoho zahraničních novinářů a pro agentury a média 

nebyl problém sehnat zajímavou fotografii. Proč Mladá fronta publikovala tak málo fotek, může 

být ovlivněno nedostatkem prostoru, který genocidě mohla věnovat.  

Můžu si tak odpovědět na druhou výzkumnou otázku „Jaký byl poměr grafických prvků 

(fotografie, mapka) mezi deníky MF Dnes a NY Times“. NY Times použil 126 grafických 

prvků (fotografií včetně mapek), zatímco Mladá fronta pouze 24 grafických prvků. 

Při analýze jsem se díval také na jejich drastičnost. V metodice jsem uvedl rozdělení fotografií 

do kategorií i příklad drastické fotografie. Vytvořil jsem jednoduchou tabulku: 

Tabulka č. 2, drastičnost fotek 

 NY Times MF Dnes 

Drastické záběry 12 4 

Neutrální 36 14 

Nelze určit 8 5 

 

Z tabulky nám vyplívá, že obě noviny publikovaly fotografie především neutrální. Přesto jich 

vyšlo nezanedbatelný počet drastických. Díky této tabulce můžu odpovědět na třetí výzkumnou 

otázku „Publikovaly oba deníky více drastických fotografií nebo nedrastických?“ a vyšlo mi, 

že oba deníky, ačkoliv publikovaly nezanedbatelný počet drastických fotografií, vydaly více 

nedrastických (podle tabulky kolonka „neutrální“). Tím si mohu odpovědět také na třetí 

hypotézu „Drastické fotografie byly zastoupeny více než nedrastické“. Tato hypotéza  

se nepotvrdila. 

  



36 
 

Drastické fotografie dostaly také prostor na titulní stránkách viz: 

Fotografie č. 2, ukázka drastické fotky na titulní stránce NY Times13 

 

Fotografie č. 3, ukázka drastické fotky na titulní stránce MF Dnes14 

 

                                                           
13 Na této fotografii jsou těla zabalená pod pláštěm, v metodice jsem psal, že takové fotografie jsem zařadil do 
kategorie „nelze určit“, ovšem v tomto konkrétním příkladu vedle zabalených těl leží také těla odhalená, to byl 
rozhodující faktor pro zařazení do kategorie „drastické“, zdroj: The New York Times,Havoc in Rwanda. 12.4. 
1994 
14 Mladá fronta Dnes, Situace ve Rwandě začíná být zcela nezvladatelná. 5.5. 1994 



37 
 

4.3 Původnost článků 

Při analýze článků mě zajímalo, zda má článek autora, či nikoliv. MF Dnes však u svých článků 

autora neuváděla (ani to, zda byl článek převzat od agentury). Pouze u tří článků byl uveden 

Jaroslav Kmenta15. The New York Times mělo 87 autorských článků. To znamená,  

že u 64 % článků NY Times byl uveden autor. Kromě jmen zmíněných v tabulce dole si dalších 

15 autorů rozdělilo 19 článků. Tyto autory jsem do tabulky neuváděl, protože napsali buď jeden 

nebo dva články a tabulka by pak byla nadbytečně velká. V závorce za jmény je uveden počet 

článků, u kterých byli uvedeni. 

Tabulka č.3, autoři článků 

The New York Times Mladá fronta Dnes 

Donatella Lorch (22) Jaroslav Kmenta (3) 

Paul Lewis (19)  

Raymond Bonner (13)  

William Schmidt (8)  

Marlies Simons (6)  

 

Na tomto místě mohu odpovědět na čtvrtou výzkumnou otázku „Kolik autorů bylo uvedeno u 

zpravodajských článků týkajících se Rwandy?“. V NY Times bylo uvedeno u článku 

dohromady 20 autorů, zatímco u Mladé fronty pouze jeden. Tímto se také potvrzuje má čtvrtá 

hypotéza „V americkém deníku bylo uvedeno více autorů než v Mladé frontě Dnes“  

a mohu ji označit za platnou. Je třeba brát zřetel na to, že na každém článku musel pracovat 

alespoň jeden člověk, tyto údaje nám tak neříkají, kolik lidí se na článku podílelo, pouze to, 

kolik autorů bylo pod články uvedeno.  

Jaroslav Kmenta se v Mladé frontě podepsal pod články týkající se zapojení českých vojáků  

do misí OSN. V americkém deníku to kvůli počtu autorů bylo trochu složitější. Přece jen jsem 

ale našel určitá témata, kterými se autoři zabývali přednostně. Donatella Lorch nejčastěji 

popisovala příběhy rwandských uprchlíků, jejich utrpení a smrt (takových článků bylo dvacet). 

Paul Lewis se věnoval především zapojením OSN a USA do konfliktu ve Rwandě (šestnáct 

článků). Raymond Bonner se začal objevovat až ke konci června v souvislosti s Francií,  

která přišla s plánem na řešení krize. Jedenáct článků Bonnera se tak zabývalo právě zapojením 

Francie. Tímto tématem se zabýval také Marlies Simons (sedm článků). William Schmidt 

                                                           
15 Mladá fronta Dnes: Do mírové mise ve Rwandě Praha své vojáky nepošle. 30.5. 1994, s.1, Vojáci a 
pozorovatelé působí v šesti operacích OSN. 30.5. 1994, s. 2 a Česká armáda do Rwandy nepůjde. 20.6. 1994, s. 1 



38 
 

publikoval své články zejména na začátku sledovaného období, zabýval se hlavně boji mezi 

vládou a RPF a úmrtími Rwanďanů. Tématy se následně podrobněji věnuji v kapitole „Témata 

článků“. 

4.4 Dodržení objektivity 

V návaznosti na kapitolu v teoretické části o objektivitě a vzhledem k složitosti jejího 

zkoumání, jsem spočítal, kolik citací v článcích dostaly jednotlivé strany. Abych výpověď 

započítal, musela být uvedena v citačních znaménkách („“). Věty typu „Představitel RPF uvedl, 

že…“ jsem nepočítal. Pokud se v jednom článku vyjadřoval konkrétní člověk vícekrát, počítal 

jsem to jako jednu citaci. Zajímalo mě, zda noviny některým ze znepřátelených účastníků 

stranily a chtěl jsem porovnat, kolik tito účastníci dostali prostoru vzhledem k představitelům 

OSN a Francie. Do kategorie jiné jsem zařadil výpovědi prezidentů jiných států, které nejsou 

v tabulce uvedeny, výpovědi českých politiků a další. Také mě zajímalo, jaký prostor dostalo 

obyvatelstvo Rwandy. Zjistil jsem, že zejména v článcích NY Times dostávali obyvatelé 

Rwandy mnoho prostoru a líčili hrůzy, které prožili (viz tabulka): 

Tabulka č. 4, počet jednotlivých citací v článcích 

 Vláda Rwandy RPF obyvatelstvo OSN Francie jiné 

MF Dnes 2 4 2 8 1 1 

NY Times 13 12 49 47 28 47 

 

Dohromady měla Mladá fronta Dnes 18 citací, deník The New York Times 196. Pro srovnání 

deníků nám to dává 0,2 citace na článek v českém a 1,4 citace v americkém deníku. Tabulka 

nám ukazuje jednoznačný rozdíl mezi NY Times a MF Dnes. Americký deník dával velký 

prostor přímým citacím. Překvapivé zjištění pro mě bylo, jak málo prostoru dostaly obě válčící 

rwandské strany v obou denících. Prostor zejména v NY Times dostávala OSN, i u Mladé 

fronty byla OSN nejčastěji citovaná. Tento nepoměr mezi citacemi válčících stran, OSN  

a obyvatelstvem naznačuje, že obě noviny se zabývaly spíše dopadem na civilní obyvatelstvo  

a řešením masakrů než politikou znepřátelených stran. Může to být způsobené také zmatečným 

způsobem války a pro západní společnost nepochopitelnou příčinou masakrů. Bylo by složité 

pro novináře vysvětlovat v článcích důvody tohoto konfliktu. Velké číslo vyšlo u NY Times 

v kategorii „jiné“. Do této kategorie se řadí vyjádření různých státních představitelů jiných zemí 

než Francie, např. USA, Ugandy, Belgie či Německa. Např. vyjádření americké vlády 



39 
 

z desátého června: „Genocida je slovo, které s sebou nese enormní množství zodpovědnosti.“16 

Nebo odcitovaného poslance britského parlamentu, když Britové řešili, zda do Rwandy poslat 

mírové jednotky, nebo ne: „Je zde jedno právo pro Evropany a druhé pro černé Afričany?“17 

Do této kategorie jsem zařadil také výpovědi ugandských obyvatel při odklízení vyplavených 

těl Rwanďanů z jezera Viktoria, např.: „Jednou jsem našel ženu, měla k sobě přivázaných pět 

dětí, jedno ke každé ruce, k noze a jedno na zádech, ona sama nebyla raněná.“18 

Zde si mohu odpovědět na pátou výzkumnou otázku „Kolikrát byli citováni představitelé 

rwandské vlády a opoziční RPF v obou denících?“. V Mladé frontě byla vláda citována dvakrát, 

RPF čtyřikrát. V NY Times vláda třináctkrát a RPF dvanáctkrát. Mou pátou hypotézu „Vláda 

(podporována Francií) byla citována častěji než RPF“ tak nemohu uznat za platnou. Citací 

dostaly obě strany dost podobně (jen s malými rozdíly), tudíž byl zachován prvek nestrannosti. 

4.5 Titulky článků 

Tabulka č. 5, počítaná slova v titulkách 

 Mladá fronta Dnes The New York Times 

Rwanda 62 (84 %) 114 (83 %) 

Kigali 13 (18 %) 14 (10 %) 

Povstalci 13 (18 %) 16 (12 %) 

Uprchlíci 5 (7 %) 14 (10 %) 

Francie 12 (16 %) 26 (19 %) 

 

V tabulce je zapsáno, kolikrát bylo jednotlivé slovo v titulku použito. V závorce je vyjádřeno, 

kolik procent článků z celkového počtu dané slovo obsahovalo. Pokud je tedy u NY Times 

napsáno, že „Rwanda“ byla použita 114×, tak to znamená, že byla použita v 83 % článků 

publikovaných v deníku NY Times. Tabulka nám dává odpověď na šestou výzkumnou otázku 

„Jaká klíčová slova se nejčastěji objevovala v titulkách článků obou deníků a jaký byl počet 

těchto klíčových slov“. Mezi nejčastější slova v titulkách u Mladé fronty patřila slova 

„Rwanda“, „Kigali“ a „povstalci“, u NY Times mezi taková slova patřila „Rwanda“  

a „povstalci“. Také se nám potvrzuje šestá hypotéza, protože nejčastějším klíčovým slovem 

opravdu bylo slovo „Rwanda“. Velký prostor dostala i Francie, při srovnání především v deníku 

The New York Times byla Francie druhým nejčastějším klíčovým slovem v titulkách. To 

                                                           
16 The New York Times, Officials Told to Avoid Calling Rwanda Killings ‚Genocide‘, 10.6. 1994 
17 The New York Times, European Leaders Reluctant to Send Troops to Rwanda, 25.5. 1994 
18 The New York Times, Bodies From Rwanda Část a Pall On Lakeside Villages in Uganda, 28.5. 1994 



40 
 

platilo zejména ke konci června a zkoumaného období v červenci, kdy Francie dorazila se svou 

armádou do Rwandy v rámci mírové mise „Tyrkys“. V Mladé frontě byla Francie až na čtvrtém 

místě. 

4.6 Témata článků 

Graf č. 5, Témata článků - NY Times 

 

Podle tohoto grafu vidíme, že nejčastějším tématem v americkém deníku bylo téma „Zabíjení, 

utrpení obyvatel Rwandy“. Druhým nejčastějším tématem bylo „Zapojení Francie“. Takové 

články se objevovaly především ke konci června a po celý červenec. Jak již bylo řečeno, Francie 

v té době prováděla mírovou misi „Tyrkys“.  

  

Zabíjení, utrpení 
obyvatel Rwandy; 

37

Zapojení Francie; 
28

Boje mezi vládou a 
RPF; 22

OSN + Červený 
kříž; 22

Uprchlíci; 12

Zapojení USA; 12

Zapojení 
cizích zemí; 8

jiné; 6

Dohody mezi 
vládou a RPF; 5 Cizinci; 4 NY TIMES



41 
 

Graf č. 6, Témata článků – MF Dnes 

 

Témata v Mladé frontě se dost lišila. Český deník se nejčastěji zaměřil na „Boje mezi vládou  

a RPF“ a na „OSN“. Články Mladé fronty byly kratší, redakce nedávala tolik prostoru líčení 

utrpení rwandských obyvatel. Spíše se Mladá fronta zaměřila na kratší sepsání toho,  

jak pokračují boje mezi vládou a RPF, a jaký názor na to mají představitelé OSN. Zde tedy 

vidíme rozdílný přístup obou deníků i vzhledem k předešlé tabulce citací. NY Times se zabýval 

utrpením obyvatel nejvíce. Touto kapitolou jsem tedy odpověděl na výzkumnou otázku „Jaké 

bylo tematické složení článků obou deníků“. 

Nejčastější témata, která se vyskytovala na titulních stranách byla u NY Times téma „Zabíjení, 

utrpení obyvatel Rwandy“ (= osmkrát) a „Zapojení Francie“ (= sedmkrát). U MF Dnes to byla 

témata „OSN + Červený kříž“ (= osmkrát) a „Zapojení Francie“ (= pětkrát). Jak jsem napsal  

již dříve, deník NY Times vydal na titulní straně 30 článků, 26 % z těchto článků se zabývalo 

zabíjením a utrpením obyvatel Rwandy, 23 % se zabývalo zapojením Francie. Mláda fronta 

vydala na titulní straně 18 článků, 44 % z nich se zabývalo tématem „OSN + Červený kříž“  

a 28 % se zabývalo zapojením Francie. Tato statistika neříká, že zmíněné titulní články  

se zabývaly pouze a jen utrpením obyvatel, nebo pouze a jen zapojením Francie, ale že tato 

témata byla jedním z hlavních témat článku a stejně dobře mohly články obsahovat i jiné téma.  

Takové propojení témat jde nejlépe vidět na článcích (titulních i z vnitřního listu) zabývajících 

se zapojením Francie i činy OSN. Takových článků, které obsahovaly obě témata, bylo v Mladé 

Boje mezi vládou a 
RPF; 22

OSN + Červený 
kříž; 18

Zabíjení, utrpení 
obyvatel Rwandy; 

16

Zapojení Francie; 
16

Zapojení cizích 
zemí; 6

Uprchlíci; 5

Dohody mezi 
vládou a RPF; 4

Cizinci; 3

jiné; 3
Zapojení USA; 0 MF DNES



42 
 

frontě pět. Šest článků se v NY Times zabývalo účastí Francie ve Rwandě a utrpením tamních 

obyvatel. Takové články popisovali, jak francouzští vojáci odhalují masové hroby, vyvražděné 

vesnice a nachází mrtvá těla. Viz článek z 1.7.19 na straně dvě. 

Za zdůraznění stojí zjištění, že v deníku NY Times jako amerického média se objevilo  

12 článků zabývajících se zapojením USA, Mladá fronta publikovala články o České republice 

tři. Taková statistika jde krásně ilustrovat na splnění zpravodajské hodnoty „významu“ 

Galtunga a Rugeové, „etnocentrismu“ Ganseho a „blízkosti“ Hetheringtona. Tedy splnilo se to, 

že událost blízká naší zemi, kultuře se spíše dostane do zpráv. Je tedy pochopitelné, že v české 

Mladé frontě se objevily články o českém postoji ke genocidě, ale o americkém postoji ne.  

A naopak, že v americkém deníku The New York Times se neobjevily zprávy o postoji České 

republiky ke genocidě. 

Velké množství článků u MF Dnes i NY Times o masakrech Rwanďanů a bojích ukazuje,  

že oba deníky nastolovaly témata tímto směrem, v rámci teorie gatekeepingu pouštěly 

především články obsahující informace o mrtvých a o bojích vlády a RPF. 

4.7 Zpravodajské hodnoty 

Už jsem vysvětlil, že v analýze jsem se zabýval čtyřmi zpravodajskými hodnotami, které mi 

vzhledem ke zkoumané událost přišly jako nejvhodnější. Jde o hodnoty negativity, 

personifikace a odkazu k elitním osobám a elitním národům. Dohromady jsem napočítal,  

že v článcích Mladé fronty se objevilo 79 splněných zpravodajských hodnot a v článcích NY 

Times 178 zpravodajských hodnot (v některých článcích se objevilo několik splněných 

zpravodajských hodnot, některé články nesplnily žádnou z analyzovaných hodnot (U MF Dnes 

bylo takových článků sedm, u NY Times deset – viz tabulka č. 6 a 7). Tabulka níže nám ukazuje, 

kolikrát byly splněny konkrétní zpravodajské hodnoty u obou deníků. V závorce za číslem je 

uveden údaj, který nám říká, kolik procent článků obsahovali danou zpravodajskou hodnotu. 

Tabulka č. 6, Zpravodajské hodnoty a jejich celkový výskyt 

Zpravodajské hodnoty Elitní národ Elitní osoby Personifikace Negativita 

NY Times 43 (31 %) 36 (26 %) 25 (18 %) 74 (54 %) 

MF Dnes 22 (30 %) 12 (16 %) 1 (1 %) 44 (60 %) 

 

                                                           
19 The New York Times: Grisly Discovery in Rwanda Leads French to Widen Role. 1.7. 1994 



43 
 

Z tabulky vychází, že nejčastěji se objevovala negativita. Ze 137 článků vydaných v NY Times 

splňovalo 74 článků, tedy 54 % všech, negativitu. Z těchto 74 článků splňovalo 39 článků ještě 

další zpravodajskou hodnotu, 35 článků splňovalo pouze hodnotu negativity. Nejčastěji  

se negativita pojila s personifikací, a to ve 25 případech, ve 12 případech se pojila s elitním 

národem a v 6 s elitními osobami. Ze 74 článků Mladé fronty splňovalo negativitu 44 článků, 

tedy 60 %. Z těchto 44 článků splňovaly další hodnoty 4 články. Celých 40 článků splňovalo 

pouze hodnotu negativity. Tabulka níže ukazuje všechny hodnoty, kolikrát se objevily 

samostatně a kolikrát společně s další. U některých článků nebyla ani jedna zpravodajská 

hodnota naplněna, viz článek z 13. května v NY Times20 Z procentuálního vyjádření nám 

vychází, že se na negativitu zaměřil více český deník, avšak rozdíl mezi českým a americkým 

není nijak výrazný. 

Tabulka č. 7, Zpravodajské hodnoty a jejich plnění vzhledem k plnění jiných hodnot, NY 

Times 

NY Times, zpravodajské hodnoty 

Negativita samostatně 35 

Personifikace samostatně 0 

Elitní osoby samostatně 20 

Elitní národy samostatně 22 

Negativita + personifikace 25 

Negativita + elitní osoby 6 

Negativita + elitní národ 12 

Elitní národ + elitní osoby 10 

Elitní národ + personifikace 1 

Elitní osoby + personifikace 2 

Nesplnilo 10 

 

  

                                                           
20 The New York Times, Lull in Rwanda Fighting Allows Aid Deliveries. 13.5. 1994. 



44 
 

Tabulka č. 8, Zpravodajské hodnoty a jejich plnění vzhledem k plnění jiných hodnot, MF 

Dnes 

NY Times, zpravodajské hodnoty 

Negativita samostatně 40 

Personifikace samostatně 0 

Elitní osoby samostatně 2 

Elitní národy samostatně 13 

Negativita + personifikace 1 

Negativita + elitní osoby 1 

Negativita + elitní národ 2 

Elitní národ + elitní osoby 9 

Elitní národ + personifikace 0 

Elitní osoby + personifikace 0 

Nesplnilo 7 

 

Zajímavé je zjištění, kolikrát článek splňoval pouze jednu zpravodajskou hodnotu. Zjistil jsem, 

že zpravodajská hodnota „personifikace“ se ani jednou neobjevila samostatně. V NY Times  

se 25× objevila společně s negativitou, jednou s odkazem na elitní osoby a dvakrát na elitní 

národ, v Mladé frontě se objevila pouze jednou, a to ve spojení s negativitou. Personifikace 

měla takto vysoké zastoupení u NY Times právě proto, že se v článcích amerického deníku 

dostávalo prostoru i Rwanďanům a obyvatelům okolních států, kteří mohli líčit prožité hrůzy. 

Také jsem zjišťoval, s jakými tématy se zpravodajské hodnoty nejčastěji spojovaly.  

Pro přehlednost ve dvou tabulkách níže, jsem jednotlivým tématům přiřadil čísla. 1 – Boje mezi 

vládou a RPF, 2 – Dohody mezi vládou a RPF, 3 – Uprchlíci, 4 – Cizinci, 5 – Zabíjení, utrpení 

obyvatel Rwandy, 6 – Zapojení Francie, 7 – Zapojení USA, 8 – Zapojení cizích zemí, 9 – OSN 

+ Červený kříž, 10 – jiné. Tabulky ukazují, v kolika procentech článků s daným tématem  

se objevila konkrétní zpravodajská hodnota. Například vidíme, že negativita se objevila  

v 91 procentech článků NY Times s tématem 1 (Boje mezi vládou a RPF). 

  



45 
 

Tabulka č. 9, V jakých tématech se zpravodajské hodnoty objevovaly, NY Times 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak je vidět podle této tabulky, negativita je jediná hodnota, která byla naplněna alespoň jednou 

ve všech tématech. Nejméně se vyskytovala negativita v článcích o Spojených státech (17 %). 

Naplnění hodnoty elitních osob se projevilo především v článcích o dohodách představitelů 

válčících stran (80 %), OSN (55 %) a zapojení dalších států (zejména USA a Francie). Hodnota 

elitních národů byla splněna pokaždé, když článek řešil evakuaci cizinců žijících ve Rwandě. 

Viz poznámka.21 Dolní tabulka ukazuje výsledek u Mladé fronty. 

  

                                                           
21 The New York Times, American Evacuees Describe Horrors Faced by Rwandans, 11.4. 1994 

 
Negativita El. osoby El. národy Personifikace 

Boje mezi vládou a RPF 91 % 14 % 18 % 5 % 

Dohody mezi vládou a 

RPF 
20 % 80 % 0 % 0 % 

Uprchlíci 92 % 8 % 0 % 50 % 

Cizinci 50 % 0 % 100 % 50 % 

Zabíjení, utrpení 

obyvatel Rwandy 
100 % 5 % 5 % 54 % 

Zapojení Francie 25 % 11 % 100 % 0 % 

Zapojení USA 17 % 42 % 12 % 17 % 

Zapojení cizích zemí 25 % 50 % 50 % 0 % 

OSN + Červený kříž 23 % 55 % 5 % 0 % 

jiné 67 % 100 % 0 % 0 % 



46 
 

 

Tabulka č. 10, V jakých tématech se zpravodajské hodnoty objevovaly, MF Dnes 

 
Negativita El. osoby El. národy Personifikace 

Boje mezi vládou a RPF 96 % 0 % 9 % 0 % 

Dohody mezi vládou a 

RPF 
50 % 0 % 25 % 0 % 

Uprchlíci 80 % 0 % 20 % 0 % 

Cizinci 0 % 0 % 100 % 0 % 

Zabíjení, utrpení 

obyvatel Rwandy 
100 % 0 % 0 % 6 % 

Zapojení Francie 6 % 50 % 100 % 0 % 

Zapojení USA 0 % 0 % 0 % 0 % 

Zapojení cizích zemí 50 % 0 % 67 % 0 % 

OSN + Červený kříž 17 % 50 % 44 % 0 % 

jiné 50 % 0 % 0 % 0 % 

 

Nejzajímavější je naplnění hodnot elitních osob a personifikace. Podle tabulky můžeme vidět, 

že Mladá fronta se často zaměřovala na jednoduché informování o průběhu události a na rozdíl 

od NY Times do článků ve zpravodajství nezařazovala příběhy lidí. Udělala to pouze jednou  

u tématu 5 „Zabíjení, utrpení obyvatel Rwandy“. Osmá výzkumná otázka „Jak byly naplněny 

měřené zpravodajské hodnoty v obou denících“ je díky posledním pěti tabulkám zodpovězena. 

Zároveň mohu říct, že sedmá hypotéza „Nejčastěji byla naplněna hodnota negativity“ je platná. 

4.8 Zajímavosti 
Co nebylo mým zkoumaným předmětem, avšak přijde mi důležité a významné zmínit, je 

používání slova „povstalci“. Titulky mají velkou moc, vojáci pod vedením současného 

prezidenta Paula Kagameho ani v jednom titulku nebyli nazvání svým oficiálním názvem 

„RPF“, tedy Rwandská patriotská fronta, ale byli nazývání rebely nebo povstalci. To mohlo 

pomoct k negativnímu obrázku o povstalecké RPF, ovlivnit průběh jednání Rady bezpečnosti 

OSN o vyslání francouzské mise „Tyrkys“, která byla dosti zaměřena proti RPF a celkový 

náhled na situaci ve Rwandě v očích veřejnosti. Toto tvrzení může podpořit vyjádření  

z 2. července, tedy už v době končící genocidy, v deníku The New York Times od majora 



47 
 

francouzské armády Thieryho Prungnauda. Ten řekl „Byli jsme manipulováni. Mysleli jsme,  

že Hutuové byli ti dobří a oběti.“22 

Dalším takovým zjištěním je nazývání dění, které ve Rwandě probíhalo. Oba deníky genocidu 

dlouhou dobu nazývaly masakrem, zabíjením, bojem. Velice neurčitými pojmy, aniž by ji 

pojmenovali genocidou. Desátého června dokonce vláda amerického prezidenta Billa Clintona 

instruovala své mluvčí, aby se vyvarovali používání slova genocida. S odůvodněním, že lidé by 

pak požadovali po americké vládě akci, kterou není ochotna podstoupit. Místo přímého slova 

genocida měli mluvčí používat „činy genocidy se mohli objevit“ a do novin se vyjádřili takto: 

„Genocida je slovo, které s sebou nese nezměrnou dávku zodpovědnosti.“23 Zajímalo mě tak, 

kdy deníky poprvé použily pro označení konfliktu ve Rwandě slovo genocida. V NY Times se 

tak stalo 4. května v článku U.N. Chief Asks Rights Aide To Take On a Role in Rwanda.24 

V Mladé frontě se dočteme o genocidě až 25. května v článku Rwandská vláda násilí chystala.25 

Do té doby genocidu nazývala občanskou válkou, masovým krveprolitím, hrůzným masakrem 

atd. Důvod, proč americký deník publikoval takový článek dříve, můžeme podle mě najít ve 

způsobu informování o konfliktu. NY Times přinášel očitá svědectví Rwanďanů. Podporu 

tohoto tvrzení hledám v Kunczikovi, kterého jsem citoval v kapitole Cenzura, veřejné mínění a 

propaganda, kde Kunczik vysvětluje, že očitá svědectví jsou pro válčící strany nežádoucí. 

  

                                                           
22 The New York Times: As French Aid the Tutsi, Backlash Grows. 2.7. 1994 
23 The New York Times: Officials Told to Avoid Calling Rwanda Killings 'Genocide'. 10.6. 1994 
24 The New York Times, U.N. Chief Asks Rights Aide To Take On a Role in Rwanda. 4.5. 1994 
25 Mladá fronta Dnes, Rwandská vláda násilí chystala. 25.5. 1994 



48 
 

Zajímavým momentem bylo zjištění, že MF Dnes i NY Times použily jedinou stejnou 

fotografii.  

Fotografie č.5, Vojáci v posteli, MF Dnes26 

 

Fotografie č.6, Vojáci v posteli, NY Times27 

 

                                                           
26 Mladá fronta Dnes, Rwandská vláda násilí chystala. 25.5. 1994 
27 The New York Times, Rwanda Foes Block U.N. Envoy as Truce Fails. 24.5.1994 



49 
 

5. Závěr 
V metodologii jsem si vytyčil osm výzkumných otázek a sedm hypotéz. Na všechny výzkumné 

otázky se mi podařilo odpovědět, stejně tak jsem dokázal ověřit platnost všech sedmi hypotéz. 

Před začátkem výzkumu jsem předpokládal, že americký deník The New York Times poskytl 

větší prostor zpravodajským článkům týkajících se genocidy ve Rwandě. The New York Times 

jsou opravdu celosvětové noviny, zabývají se zahraničním děním velice podrobně.  

Také zapojení OSN do konfliktu mělo výrazný vliv na věnovaný prostor. Přesto si myslím,  

že Mladá fronta Dnes pokryla dostatečně dění ve Rwandě s přihlédnutím na fakt,  

že do konfliktu na rozdíl od USA nebyla nijak zainteresovaná. Za zajímavý údaj pokládám, 

kolik stránek deníku dohromady pokryly všechny články vydané během sledovaného období. 

Všechny zpravodajské články věnované genocidě v Mladé frontě by pokryly 8,5 stránek 

vydání. Naopak u NY Times je to mnohem vyšší číslo, všechny články by dohromady pokryly 

34 stránek vydání. Běžně se stávalo, že ne každý den podala Mladá fronta zpravodajský článek 

o genocidě. Když už podala, z velké většiny se jednalo o jeden článek, popřípadě o jeden 

rozdělený na titulní a vnitřní stranu novin. The New York Times vydávaly celkem pravidelně 

několik článků za den a pouze výjimečně se stávalo, že by v nějaký den nevyšel žádný článek.  

Velkým rozdílem v přístupu českého a amerického deníku bylo použití grafických prvků. 

Mladá fronta vytiskla 24 grafických prvků, všechno fotografie. The New York Times 

publikoval 126 grafických prvků (z toho 70 mapek a menších grafů). Zde je vidět rozdíl,  

kdy se americký deník snažil svým čtenářům přiblížit situaci i pomocí mapek pro lepší 

orientaci. Takový přístup Mladá fronta ani jednou nezkusila. Co se týče drastičnosti fotek,  

před výzkumem jsem předpokládal, že se deníky ve velkém zaměří na zajímavé fotografie, 

které upoutají pozornost svou drastickou povahou. Taková hypotéza se nakonec ukázala  

jako neplatná. Deníky sice publikovaly drastické fotografie, rozhodně ale ne většinově. 

V novinách vycházely především fotografie patřící do kategorie „neutrální“, tedy nebyly nijak 

drastické.  

Zajímavé bylo zjištění, že Mladá fronta neuváděla autory svých článků až na tři výjimky  

u Jaroslava Kmenty. The New York Times uvedlo u článků dohromady 20 autorů,  

kteří se podepsali pod 87 článků z celkových 137. Nejčastějšími autory byli Paul Lewis a 

Donatella Lorch. 

Kladným zjištěním bylo dodržení objektivity ze stran obou deníků, co se týče poskytnutí citací 

jednotlivým stranám (vláda a RPF) konfliktu. Dodržení objektivity jsem se rozhodl zkoumat 



50 
 

z tohoto pohledu, přijde mi, že citace v článku mají velkou váhu. I přes pozitivní zjištění mě 

zarazilo, jak málo citací obě strany dostaly. Většinou se pak jednalo o parafrázování  

a v přímých citacích se vyjadřovali především pracovníci OSN a Červeného kříže  

a představitelé francouzské vlády. 

Při podrobnějším zkoumání článků se ukázalo, jak velkou moc mají jednotlivé titulky. Zjistil 

jsem, že pokud se v titulku obou deníků objevilo označení opozice, většinou to bylo  

pod pojmem „rebelové“, a ne RPF, jejich oficiálním názvem. To mohlo veřejnost mást, 

vzhledem k tomu, že pojem „rebel“ je užíván v úzu se špatnou konotací.  

Tematické složení článků bylo u obou deníků velmi různorodé. Mezi čtyři nejčastější témata 

článků u obou deníků patřily „Boje mezi vládou a RPF“, „Zabíjení, utrpení obyvatel Rwandy“, 

„OSN + Červený kříž“ a „Zapojení Francie. Pořadí se však mezi deníky lišilo. NY Times 

pochopitelně řešil i roli USA především ve spojitosti s OSN, Mladá fronta roli USA neřešila. 

Stejně tak neřešil NY Times roli České republiky, je třeba ale říct, že Mladá fronta řešila roli 

České republiky pouze třikrát. A to i přes to, že v roce 1994 měla místo v Radě bezpečnosti 

OSN jako nestálý člen. 

V kapitole zpravodajských hodnot jsem sledoval čtyři hodnoty, které mi přišly nejlepší  

ke zkoumání. Jednalo se o hodnotu negativity, personifikace, odkazu k elitnímu národu  

a odkazu k elitním osobám. Podle očekávání byla nejčastěji naplněna hodnota negativity,  

což je pochopitelné vzhledem předmětu zkoumání, tedy genocidě. Pokud se událost dostala  

do novin jako zpráva, většinou přinášela informace o obětech, bojích a utrpení rwandských 

obyvatel. To platí u obou deníků. Velký význam má naplnění hodnoty personifikace v deníku 

NY Times. Ten v mnoha článcích přinášel příběhy Rwanďanů, kteří se buď sami vyjadřovali 

k situacím, které prožili, nebo byly jejich příběhy převyprávěny. Mladá fronta takové články 

nepřinášela. Spíše se soustředila na prosté informování o obětech, o jednání OSN atd., příběhům 

prostor nedávala. 

Ze získaných dat a výsledků můžu říct, že americký deník The New York Times se událostmi 

ve Rwandě zabýval mnohem komplexněji, podrobněji a šířeji než česká Mladá fronta Dnes. 

Jedním z faktů, které podporují toto tvrzení, je ten, že NY Times publikoval příběhy obyvatel 

Rwandy, kteří si události opravdu prožili. Čtenář tak měl možnost nahlédnout, jak to ve 

skutečnosti prožívají lidé, kterých se genocida reálně týká.  

Tato práce by mohla mít mnoho rozšíření. Jistě by stálo za to zkoumat publikované články 

nejen během genocidy, ale také po genocidě. Problémy ve Rwandě s koncem genocidy 



51 
 

nezmizely, paradoxně spíše narostly. Rozšířit by práce šla také v počtu zkoumaných deníků. 

Jistě by vyšla zajímavá data, pokud bych zkoumal články francouzského deníku Le Parisien 

nebo belgického deníku Het Nieuwsblad. 

V souvislosti se světovým děním by neměly být opomíjeny osudy nevinných lidí zasažených 

válkou tak, jak tomu bylo mnohokrát v historii lidstva nebo v roce 1994 ve Rwandě.  

6. Seznam fotografií, grafů, obrázků 

a tabulek 

Fotografie č. 1 – Příklad drastické fotografie 

Fotografie č. 2 – Ukázka drastické fotografie na titulní stránce NY Times 

Fotografie č. 3 – Ukázka drastické fotografie na titulní stránce MF Dnes 

Fotografie č. 4 – Ukázka fotografie zařazené do kategorie „nelze určit“ v rámci drastičnosti 

Fotografie č.5, Vojáci v posteli, MF Dnes 

Fotografie č.6, Vojáci v posteli, NY Times 

Graf č. 1 – Sloupcový graf znázorňující počet článků vydaných za měsíc  

Graf č. 2 – Sloupcový graf znázorňující počet článků vydaných v týdnech 

Graf č. 3 – Sloupcový graf ukazující rozměry článků 

Graf č. 4 – Sloupcový graf ukazující počet fotografií v týdnech 

Graf č. 5 – Koláčový graf ukazující témata článků u NY Times 

Graf č. 6 – Koláčový graf ukazující témata článků u MF Dnes 

Obrázek č. 1 – Obrázek ukazující rozdělení stránky novin na třicet částí 

Obrázek č. 2 – Obrázek ukazující příklad článku menšího než jedna pětina stránky 

Tabulka č. 1 – Tabulka srovnávající zpravodajské hodnoty Galtunga a Rugeové, Ganseho a 

Hetheringtona 

Tabulka č. 2 – Tabulka srovnávající drastické a nedrastické fotografie 



52 
 

Tabulka č. 3 – Tabulka ukazující uvedené autory u článků 

Tabulka č. 4 – Tabulka ukazující počet jednotlivých citací v článcích 

Tabulka č. 5 – Tabulka srovnávající klíčová slova v titulkách článků 

Tabulka č. 6 – Tabulka srovnávající naplnění zpravodajských hodnot 

Tabulka č. 7 – Tabulka ukazující, které hodnoty se objevily společně s dalšími u NY Times 

Tabulka č. 8 – Tabulka ukazující, které hodnoty se objevily společně s dalšími u MF Dnes 

Tabulka č. 9 – Tabulka ukazující propojení témat a zpravodajských hodnot u NY Times 

Tabulka č. 10 – Tabulka ukazující propojení témat a zpravodajských hodnot u MF Dnes 

  



53 
 

7. Seznam zdrojů 

Literatura: 

DALLAIRE, Roméo. Podat ruku ďáblovi. Příběh poslední genocidy 20. století. Přeložili Jiří 

Nedvěd a Jan Šindelka. Vydání první. Olomouc: Malvern, 2014. ISBN 978-80-87580-81-3. 

GALTUNG, J., RUGE, M.: The Structure of Foreign News: The Presentation of Congo, Cuba 

and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspaper. In Journal of Peace Research, vol. 2, no. 1, 

1965. Pp. 64-91 

GANS, H.: Deciding What’s News. Evanston: Northwestern University Press, 2004. ISBN 0-

8101-2237-5 

HETHERINGTON, A.: News, newspapers and television. Vydání první. London: The 

MacMillan Press, 1985. ISBN 978-0-333-38606-4 

JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. 

ISBN 978-80-262-0743-6 

KRONICK, J. C.: Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. Sociologický 

časopis, XXXIII, 1/1997. S. 57-67. 

KUNCZIK, M.: Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X 

LIPPMANN, W.: Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3 

LIPPMANN, W.: Veřejné mínění. New York: Harcourt, 1922. 

MADDOX, Robert L. Constitutions of the World. Third edition. Washington, D.C.: CQ Press, 

2008. ISBN 978-0-87289-556-0. 

 

MCNAIR, B.: Sociologie žurnalistiky. Vydání první. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-

6 

MCQUAIL, D.: Úvod to teorie masové komunikace. Vydání čtvrté, rozšířené a přepracované, 

Praha: Portál, 2009. ISBN978-80-7367-574-5 

REIFOVÁ, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004 ISBN 80-7178-926-7 

SANDE, Øystein: The Perception of Foreign News. In Journal of Peace Research, vol. 8., no. 

3/4, 1971. Pp. 221-237. 

SEDLÁKOVÁ, R.: Výzkum médií. Vydání první. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-

9 

TRAMPOTA, T.: Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8 

ZÁHOŘÍK, Jan. Dějiny Rwandy a Burundi. Vydání první. Praha: Nakladatelství Lidové 

noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-175-0. 

 

 



54 
 

Internetové zdroje: 

 

Fakta a čísla OSN. Základní údaje o Organizaci spojených národů [online]. [cit. 2017-03-13]. 

Praha: Informační centrum OSN v Praze, 2005, s. 76. Dostupné z http://www.osn.cz/wp-

content/uploads/2014/12/fakta-osn-2005-web.pdf 

Kancelář ověřování nákladu tisku, [online]. [cit. 2017-05-01]. Dostupné z: 

http://www.abccr.cz/overovana-data/periodicky-tisk/ 

MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ ČESKÉ REPUBLIKY (MZV ČR). 2010. Karel 

Kovanda vyznamenán ve Rwandě [online]. [cit. 2017-03-14]. Dostupné: 

http://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/archiv_zprav/rok_2010/x2010_07_07_karel_kov

anda_vyznamenan_ve_rwande.html 

Ústřední zpravodajská služba USA. Fakta o Rwandě [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html 

http://www.osn.cz/wp-content/uploads/2014/12/fakta-osn-2005-web.pdf
http://www.osn.cz/wp-content/uploads/2014/12/fakta-osn-2005-web.pdf
http://www.abccr.cz/overovana-data/periodicky-tisk/
http://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/archiv_zprav/rok_2010/x2010_07_07_karel_kovanda_vyznamenan_ve_rwande.html
http://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/archiv_zprav/rok_2010/x2010_07_07_karel_kovanda_vyznamenan_ve_rwande.html
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/rw.html

