Hra o svatováclavský velkofilm. Producentské přístupy a funkční proměny audiovizuálních představ ve vývoji Svatého Václava (1926–1929) – Mgr. Martin Kos, Ph.D.
Mgr. Martin Kos, Ph.D.
Doctoral thesis
Hra o svatováclavský velkofilm. Producentské přístupy a funkční proměny audiovizuálních představ ve vývoji Svatého Václava (1926–1929)
A Game of St. Wenceslas Epic Film. Producer Approaches and Screen Idea Transformations during the Development of St. Wenceslas (1926–1929)
Abstract:
Tato disertační práce analyzuje proces vývoje českého němého velkofilmu Svatý Václav (1930), jenž se stal tehdejším nejnákladnějším domácím filmem a jehož výroba byla významně spojena s celostátními oslavami svatováclavského milénia v roce 1929. Na základě konceptů scenáristické poetiky Iana W. Macdonalda a výzkumu nově objeveného archivního svědectví práce na jedné straně reviduje několik ustavených …moreAbstract:
This thesis aims to analyse the process of developing the Czech silent epic drama St. Wenceslas (1930), the most expensive domestic film production at that time, closely connected to the nation-wide celebrations of the 1000th anniversary of St. Wenceslas’ death in 1929. Drawing on Ian W. Macdonald’s concepts and examining the recently discovered archival evidence, it, on the one hand, revisits several …moreKeywords
Svatý Václav český němý film scenáristická poetika audiovizuální představa pracovní skupina audiovizuální představy poetika filmu Millenium-film Josef Hronek Jan S. Kolár Josef F. Munclinger Miloš Havel AB Jan Reiter Elektafilm Elekta-Journal národní kinematografie regionální kinematografie projektově založené kolektivy scenáristická praxe process psaní vývoj filmu producentská praxe dvacátá léta kreativita velkofilm scenáristická soutěž umělecká spolupráce filmové podnikání tvůrčí vzorce umělecké traduce svatováclavské oslavy výročí milénium kulturní politika státně-reprezentativní funkce filmu St. Wenceslas Czech silent cinema screenwriting poetics screen idea screen idea work group poetics of cinema national cinema regional cinema project-based collectives screenwriting practice film development film producers’ practice 1920s creativity epic drama screenwriting competition artistic collaboration film business creative patterns artistic tradition nation-wide celebrations of St. Wenceslas’ death anniversary cultural policy state promotion functions of the cinema
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 1. 3. 2024
Identifier:
https://is.muni.cz/th/mny21/
Thesis defence
- Date of defence: 20. 6. 2024
- Supervisor: Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
- Reader: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D., Mgr. Miroslav Michela, Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
KOS, Martin. \textit{Hra o svatováclavský velkofilm. Producentské přístupy a funkční proměny audiovizuálních představ ve vývoji Svatého Václava (1926–1929)}. Online. Doctoral theses, Dissertations. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. 2024. Available from: https://theses.cz/id/fg1brm/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsDoctoral programme / field:
Theatre and Film Studies / Theatre and Film Studies