Jaromír Podešva - Teorie kadence ve dvanáctitónovém poli a její praktická aplikace v Symfonii č. 3 – Bc. Jan Žemla
Bc. Jan Žemla
Master's thesis
Jaromír Podešva - Teorie kadence ve dvanáctitónovém poli a její praktická aplikace v Symfonii č. 3
Jaromír Podešva - His Theory of the Cadence in the Twelve-note Field and its Application in his Symphony No. 3
Abstract:
ak sám název práce napovídá, zabývali jsme se Teorií kadence ve dvanáctitónovém poli skladatele Jaromíra Podešvy (1927–2000) a jejím praktickém uplatnění přímo v autorově díle. Jinými slovy šlo o to postihnout pro Podešvu charakteristický styl tonální dodekafonie na Symfonii č. 3. Ve skladbě autora 20. století však vždy musíme přístup k analýze přizpůsobit konkrétnímu stylu, způsobu zápisu, dílu či …moreAbstract:
h částech, která vycházejí z postupů malé aleatoriky. Zde se již dotýkáme také složky zvukové, která vyniká právě v těchto aleatorních místech. Podešvův způsob instrumentace vůbec je nesmírně bohatý a ukazuje na autorovu naprosto jasnou a konkrétní představu o zvuku, kterého chce dosáhnout. Jedná se tedy opravdu o skladatele – symfonika. Ve své třetí symfonii jasně vyjádřil svůj postoj k umění, životu …moreAbstract:
I defined my task in this thesis very clearly: to show Podešva’s theory of cadence in a twelve-note field right in the author’s work or – in other words – to capture Podešva’s characteristic style of tonal dodecaphony in the Symphony No. 3. I analyzed this symphony using a classic method of analysis of form, melody, harmony, rhythm, and instrumentation – simply put an analysis of its structure in general …moreAbstract:
according to the methods mentioned here, only to a limited extent, though, mainly with a vertical synthesis of cadence. In contrast, the author now and then applies a purely tonal melody. The same goes for the harmonic aspects of the piece. Besides the procedures in an expanded tonality that mainly the first movement stands on, Podešva uses almost pure (again, in his own specific way) dodecaphonic …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 30. 6. 2009
Identifier:
https://is.muni.cz/th/t0a7k/
Thesis defence
- Date of defence: 2. 9. 2009
- Supervisor: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
ŽEMLA, Jan. \textit{Jaromír Podešva - Teorie kadence ve dvanáctitónovém poli a její praktická aplikace v Symfonii č. 3}. Online. Master's thesis. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. 2009. Available from: https://theses.cz/id/gaiu51/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsMaster programme / field:
General Theory and History of Arts and Culture / Musicology