Bc. Jan Žemla

Master's thesis

Jaromír Podešva - Teorie kadence ve dvanáctitónovém poli a její praktická aplikace v Symfonii č. 3

Jaromír Podešva - His Theory of the Cadence in the Twelve-note Field and its Application in his Symphony No. 3
Anotácia:
ak sám název práce napovídá, zabývali jsme se Teorií kadence ve dvanáctitónovém poli skladatele Jaromíra Podešvy (1927–2000) a jejím praktickém uplatnění přímo v autorově díle. Jinými slovy šlo o to postihnout pro Podešvu charakteristický styl tonální dodekafonie na Symfonii č. 3. Ve skladbě autora 20. století však vždy musíme přístup k analýze přizpůsobit konkrétnímu stylu, způsobu zápisu, dílu či …viac
Anotácia:
h částech, která vycházejí z postupů malé aleatoriky. Zde se již dotýkáme také složky zvukové, která vyniká právě v těchto aleatorních místech. Podešvův způsob instrumentace vůbec je nesmírně bohatý a ukazuje na autorovu naprosto jasnou a konkrétní představu o zvuku, kterého chce dosáhnout. Jedná se tedy opravdu o skladatele – symfonika. Ve své třetí symfonii jasně vyjádřil svůj postoj k umění, životu …viac
Abstract:
I defined my task in this thesis very clearly: to show Podešva’s theory of cadence in a twelve-note field right in the author’s work or – in other words – to capture Podešva’s characteristic style of tonal dodecaphony in the Symphony No. 3. I analyzed this symphony using a classic method of analysis of form, melody, harmony, rhythm, and instrumentation – simply put an analysis of its structure in general …viac
Abstract:
according to the methods mentioned here, only to a limited extent, though, mainly with a vertical synthesis of cadence. In contrast, the author now and then applies a purely tonal melody. The same goes for the harmonic aspects of the piece. Besides the procedures in an expanded tonality that mainly the first movement stands on, Podešva uses almost pure (again, in his own specific way) dodecaphonic …viac
 
 
Jazyk práce: Czech
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 30. 6. 2009

Obhajoba závěrečné práce

  • Obhajoba proběhla 2. 9. 2009
  • Vedúci: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Citační záznam

Plný text práce

Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:
  • světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta

Masaryk University

Faculty of Arts

Master programme / odbor:
General Theory and History of Arts and Culture / Musicology

Práce na příbuzné téma