Mgr. Martina Vohralíková, Ph.D.

Doctoral thesis

Instruktivní texty z hlediska pragmalingvistického

The instructive texts from the point of view of pragmatics
Abstract:
Předkládaná disertační práce si klade za cíl popsat obecné principy instruování a vysvětlit, jak je forma instruktivních textů (českých návodů k použití elektrických přístrojů) podmíněna jejich instruktivní ilokuční funkcí. Instruktivní projevy nahlíží ze čtyř úhlů pohledu: a) jako řečové jednání, b) jako výpovědi, c) jako slohové útvary, d) jako texty. Instruktivní výpovědi chápe jako příklad výpovědí …more
Abstract:
The aim of the present doctoral thesis is to describe general instructing principles and explain how the instructive texts (the Czech instruction manuals to electrical appliances) are formed by their instructive illocutionary function. Instructions are discussed from four points of view: a) as a speech action, b) as an utterance, c) as a stylistic genre, d) as a text. The instructive utterances are …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 22. 9. 2014

Thesis defence

  • Date of defence: 8. 1. 2015
  • Supervisor: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
  • Reader: Mgr. Petr Kaderka, Ph.D., doc. PhDr. Eva Jandová, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta