The Portrayal of Reality on films after Italian Neorealism – Bruno Grandino
Bruno Grandino
Master's thesis
The Portrayal of Reality on films after Italian Neorealism
Zobrazení reality ve filmech po italském neorealismu
Abstract:
Beginning in Italy in 1942 with the release of ‘Obsession’ (1942) by Luchino Visconti, Italian Neorealism was a movement that aimed to move away from the look of glamourized film productions of the time in favor of a more realistic depiction of human lives. The neorealist films that were born as a reaction to the Fascist ideology, featured workers and poor people as a way to oppose the regime’s ideals …moreAbstract:
Italský neorealismus, který začal v Itálii v roce 1942 uvedením filmu „Obsession (Posedlost)“ (1942) režiséra Luchina Viscontiho, byl hnutím, jehož cílem bylo odklonit se od tehdejší glamour filmové produkce ve prospěch realističtějšího zobrazení lidských životů. Neorealistické filmy, které se zrodily jako reakce na fašistickou ideologii, zobrazovaly dělníky a chudé lidi jako způsob, jak se postavit …moreKeywords
italská kinematografieKeywords
neorealismus (film)Keywords
realismus (umění)Keywords
analýzy filmových dělKeywords
práce kameramanaKeywords
světlo ve filmu
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 29. 8. 2022
Identifier:
http://hdl.handle.net/10318/18064
Thesis defence
- Date of defence: 26. 9. 2022
- Supervisor: Marek JÍCHA
- Reader: Petra DOMINKOVÁ
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
GRANDINO, Bruno. \textit{The Portrayal of Reality on films after Italian Neorealism}. Online. Master's thesis. Praha: Academy of Performing Arts in Prague, Filmová a televizní fakulta. 2022. Available from: https://theses.cz/id/iwi7i9/.
Full text of thesis
Accessibility: Autor udělil v licenci souhlas s: In the license agreement the author has granted the following:
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- Soubory jsou od 19. 1. 2023 dostupné: světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. KnihovnaAkademie múzických umění v Praze
Filmová a televizní fakultaMaster programme / field:
Film, Television and Photography / Cinematography
Theses on a related topic
-
Hudební výrazové prostředky v sérii Dekalog
Jindřich Andrš -
Výrazové prostředky v tvorbě Dariuse Khondjiho
Klára Fantová -
Obrazové výrazové prostředky v díle Sergeje Paradžanova
Jan Hrubý -
Výrazové prostředky a barevné řešení filmů Vittoria Storara
Marcel Beneš -
Výrazové prostředky filmu noir a jejich využití v dalším vývoji světové kinematografie
Petr Pospíšil -
Výrazové prostředky kamery ve filmu Friedricha W. Murnaua Východ slunce se zvláštním ohledem na unikátní zpracování scén s atmosférou na pomezí ateliéru a reálu.
Filip Rejč -
Prostředky pro vyprávění příběhu v digitální malbě
Jitka Nemikinsová -
Technické prostředky stylizace obrazu
Simon Todorov