Šachová hra v historii inteligentních strojů - android Turek vs. počítač Deep Blue – Bc. Martina Uhlířová
Bc. Martina Uhlířová
Bachelor's thesis
Šachová hra v historii inteligentních strojů - android Turek vs. počítač Deep Blue
Chess in the history of intelligent machines – The Turk (automaton chess player) vs. Deep Blue (chess-playing computer)
Abstract:
V bakalářské diplomové práci budeme prostřednictvím komparace Kempelenova hráče šachu, Turka, a šachového počítače Deep Blue poukazovat k tendenci k odtělesnění, přesněji k upouštění od antropomorfních tvarů ve prospěch abstraktních inteligentních systémů, jak se projevila ve vývoji konstrukce inteligentních automatů. Společnými jmenovateli, díky kterým můžeme komparaci provádět, budou: postupy při …moreAbstract:
The focus of this Bachelor’s thesis is to compare Kempelen’s chess player, Turk, and a chess computer Deep Blue and thus refer to the tendency to disembody, or rather abandon the antropomorphic shapes in favour of abstract intelligent system, as reflected in the development of intellligent machine design. The common denominators which aid the comparison, are: procedures used when generating intellligent …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 30. 5. 2012
Identifier:
https://is.muni.cz/th/cip6o/
Thesis defence
- Date of defence: 20. 6. 2012
- Supervisor: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
- Reader: Mgr. Martina Ivičič
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
UHLÍŘOVÁ, Martina. \textit{Šachová hra v historii inteligentních strojů - android Turek vs. počítač Deep Blue}. Online. Bachelor's thesis. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. 2012. Available from: https://theses.cz/id/ji3fiy/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsBachelor programme / field:
General Theory and History of Arts and Culture / Theory of Interactive Media