Kontextuální přístupy k interpretaci ve výuce literatury na SŠ – Mgr. Terezie Dvořáčková
Mgr. Terezie Dvořáčková
Diplomová práce
Kontextuální přístupy k interpretaci ve výuce literatury na SŠ
Contextual Approaches to Literary Interpretation in Teaching at High School
Anotace:
Tato diplomová práce využívá román O. Wildea Obraz Doriana Graye jako konkrétní materiál, na něhož aplikuje vybrané literární teorie, roztříděné do tří hlavních interpretačních přístupů. Tímto způsobem práce ilustruje rozmanitost snah literárních teorií dobrat se adekvátní interpretace díla a místo, které v tomto (neúplném) výčtu mají současné, angažované směry. V rámci přístupů orientovaného na autora …víceAbstract:
This thesis uses O. Wilde's novel The Picture of Dorian Gray to apply selected literary theories categorized into three main interpretive approaches. In this way, the thesis illustrates the diverse efforts of literary theories to obtain an adequate interpretation of the work, and the place within (a limited selection of) modern activist movements. Literary positivism and psychoanalytic criticism are …víceKlíčová slova
interpretační přístupy literární pozitivismus biografismus psychoanalytická kritika ruský formalismus strukturalismus poststrukturalismus a dekonstrukce nová kritika současné kontextuální přístupy nový historismus marxismus ekokritika postkolonialismus feminismus didaktická transformace výuka literatury na SŠ interpretative approaches literary positivism biographism psychoanalytic criticism Russian formalism structuralism poststructuralism and deconstruction new criticism contemporary contextual theories new historicism Marxism ecocriticism postcolonialism feminism didactic transformation teaching
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 10. 7. 2023
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/ir6nb/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 4. 9. 2023
- Vedoucí: Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D.
- Oponent: Mgr. Jan Tlustý, Ph.D.
Citační záznam
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaMagisterský studijní program / obor:
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy / Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Práce na příbuzné téma
-
Vybrané kapitoly z teorie literárního díla - kognitivismus a psycholanaitická kritika
Anna Kovaříková -
Didaktická transformace tématu Minerály, horniny a půda na 1. stupni ZŠ
Martin Havlín -
Didaktická transformace tématu Bylinky neboli zelené koření
Katrin Svobodová -
Didaktická transformace tématu Ochrana přírody v regionu školy
Klára Konečná -
Didaktická transformace tématu Dimenze vesmíru
Jakub KOPÁČEK -
Keltská mytologie v díle J. R. R. Tolkiena - didaktická transformace v hodinách ČJL na střední škole.
Pavlína BALÁŠOVÁ -
Srovnání Nesnesitelné lehkosti bytí Milana Kundery s Možnostmi milostného románu Jana Němce a jeho didaktická transformace
Barbora ŠUBROVÁ -
Práce s krajkou v kontextu současného umění a její didaktická transfomace ve výtvarné výchově
Aneta CICHOWSKÁ