Kateřina MÜLLEROVÁ

Bachelor's thesis

Odmítaní a vzdor. Životní strategie urozených žen v zrcadle česky psané rytířské epiky pozdního středověku

Denial and defiance. Life Strategies of Noble Women in the Mirror of Czech Knigthly Epics of the Late Middle Ages
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá staročeskou rytířskou epikou v pozdním středověku. Práce se snaží čtenářům přiblížit dvorskou středověkou kulturu v latinské Evropě, stejně tak jako roli ženské postavy v eposech. Hlavním cílem práce je analýza vybraných pramenných textů k vytvoření obrazu hrdinky příběhu, jejího odmítavého či vzdorovitého chování a také potenciálním ohniskem konfliktu.
Abstract:
The bachelor's thesis deals with the old Czech knightly epic in the late Middle Ages. The work tries to introduce readers to court medieval culture in Latin Europe, as well as the role of the female character in epics. The main goal of the work is the analysis of selected texts to create an image of the heroine of the story, her denial or defiant behaviour and a potential focus of conflict.
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 1. 7. 2022
Accessible from:: 31. 12. 2999

Thesis defence

  • Date of defence: 29. 8. 2022
  • Supervisor: Mgr. David Tomíček, Ph.D.

Citation record

The right form of listing the thesis as a source quoted

MÜLLEROVÁ, Kateřina. Odmítaní a vzdor. Životní strategie urozených žen v zrcadle česky psané rytířské epiky pozdního středověku. Ústí nad Labem, 2022. bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM. Filozofická fakulta

Full text of thesis

Accessibility: Autor si nepřeje zpřístupnění práce veřejnosti

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • Soubory jsou nedostupné.
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM, Filozofická fakulta

JAN EVANGELISTA PURKYNĚ UNIVERSITY IN ÚSTÍ NAD LABEM

Faculty of Education

Bachelor programme / field:
Specialization in Education / AJ HI 14

Theses on a related topic