
UNIVERZITA JANA AMOSE KOMENSKÉHO PRAHA 

BAKALÁŘSKÉ PREZENČNÍ STUDIUM 

2013–2016 

 

 

 

 

 

BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 

 

Kristýna Kočařová 

 

Vysílání British Broadcasting Corporation v Československu 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha 2016  

Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Klára Thomasová. 

  



 

JAN AMOS KOMENSKY UNIVERSITY PRAGUE 

BACHELOR FULL-TIME  STUDIES 

2013–2016 

 

 

 

 

 

 

BACHELOR THESIS 

 

Kristýna Kočařová 

 

The British Broadcasting Corporation broadcasting in 

Czechoslovakia 

 

 

 

 

 

 

 

Prague 2016 

The Bachelor Thesis Work Supervisor: Mgr. Klára Thomasová 

 



 

Prohlášení 

Prohlašuji, že předložená bakalářská práce je mým původním autorským dílem, 

které jsem vypracovala samostatně. Veškerou literaturu a další zdroje, z nichž jsem 

při zpracování čerpala, v práci řádně cituji a jsou uvedeny v seznamu použitých zdrojů. 

Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v univerzitní knihovně. 

 

V Praze dne      Kristýna Kočařová 



 

Anotace 

Bakalářská práce „Vysílání BBC v Československu“ je zaměřena na popsání vzniku 

prvního veřejnoprávního média – britské BBC, jejich počátků až po současný stav. 

Hlavní pozornost je věnovaná československé sekci BBC a přiblížení vybraných 

významných osobností a událostí. Hlavním cílem práce bylo podrobněji představit 

fungování československé sekce BBC, která byla vytvořena pro potřeby vysílání  

v českém a slovenském jazyce.        

 

 

 

 

 

Klíčová slova 

BBC, rozhlasové vysílání, rádio, druhá světová válka, československé vysílání BBC, 

československá exilová vláda 

 

  



 

Abstract 

The bachelor thesis titled "The BBC broadcasting in Czechoslovakia" focuses on the 

history of the first public media – the British BBC – from its establishment and 

beginnings up to the present state. A special attention is devoted to the Czechoslovak 

section of the British Broadcasting Corporation, as well as to selected significant 

personalities and events. The main objective of the thesis was to introduce in detail the 

operation of the BBC's Czechoslovak section, which was created to provide radio 

broadcasting in the Czech and Slovak languages.        

 

 

 

 

 

Keywords 

BBC, radio broadcasting, radio, second world war, Czechoslovak broadcasting of 

the BBC, Czechoslovak government in exile 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

OBSAH 

 

ÚVOD ..........................................................................................................................7 

1 Vznik a počátky prvního veřejnoprávního média – britské BBC ..................... 10 

1.1 Významné datum – 14. listopadu 1922 ............................................................. 12 

2 Nástin vývoje BBC ve válečném období ............................................................ 22 

3 Československá sekce BBC a její hlavní představitelé ...................................... 28 

3.1 Počátky vládního vysílání z Londýna ............................................................... 33 

3.2 Vybrané osobnosti rozhlasové historie ............................................................. 36 

3.3 Zákaz poslechu zahraničního rozhlasu – smutná kapitola v dějinách rozhlasu .. 38 

3.4 Osobnosti svázané s londýnským rozhlasem a dění s nimi spojené ................... 42 

4 Novodobá historie BBC po druhé světové válce až do dnešních dní................. 47 

4.1 Obnova mladého televizního média po válce .................................................... 47 

4.2 Úloha a význam BBC ve třetím tisíciletí .......................................................... 50 

ZÁVĚR ...................................................................................................................... 52 

SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ .......................................................................... 54 

SEZNAM ZKRATEK ............................................................................................... 63 

SEZNAM OBRÁZKŮ ............................................................................................... 64 

 



 

7 

ÚVOD 

 

„Dne 1. dubna 1957, zpravodajský pořad BBC končil tříminutovou pasáží  

o špagetové farmě ve Švýcarsku. V této pasáži bylo oznámeno, že špagety (v Anglii v té 

době velmi neoblíbený pokrm) rostou na stromech. Mnoho lidí této zprávě uvěřilo  

a volalo do BBC, aby se zeptalo, jak si vypěstovat vlastní špagetový strom. Odpověď 

zněla: Položte špagetový výhonek do plechovky s rajčatovou omáčkou a doufejte v to 

nejlepší.“   

BBC (In Goodreads, online, 2015, vlastní překlad) 

 

Britská rozhlasová a televizní veřejnoprávní společnost BBC (angl. British 

Broadcasting Corporation; zkráceně BBC), jež byla založena dne 18. října 1922 

v Londýně, se stala v podstatě jistým způsobem modelovým uspořádáním rozhlasového 

(posléze také televizního) vysílání v Evropě (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011). 

Značnému respektu a obdivu se však těšila nejen ve druhé polovině dvacátého století. 

Až do dnešních dní se může pochlubit hned několika evropskými i světovými „nej“. 

BBC platí nejen za nejstarší, ale i za nejobdivovanější, nejrespektovanější  

a nejdůvěryhodnější veřejnoprávní vysílací subjekt na světě. Dodnes je považována za 

všeobecně uznávanou a nejslavnější rozhlasovou a televizní stanici na světě, především 

díky kvalitě a objektivitě svého zpravodajství. Tuto do jisté míry elitní pozici se BBC 

podařilo vybudovat zejména v době trvání druhé světové války. Byť má za sebou již 

více než osmdesátiletou historii, stále zůstává živoucím symbolem média veřejné 

služby, které stanovuje profesní standardy žurnalistům napříč celým světem.  

BBC si rovněž připisuje prim v podobě pravidelného televizního vysílání, jež bylo 

určeno pro příjem v domácnostech. Se vznikem BBC byla nově ustanovena také celá 

řada specializovaných televizních profesí.      

 V čase, kdy se mezinárodní situace výrazně přiostřila a na Zemi plnou silou zuřila 

druhá světová válka, bylo rádio tím vůbec nejdůležitějším zdrojem aktuálních informací 

pro všechny, kteří čelili válečnému nepohodlí, byli nuceni opustit své bydliště kvůli 

ohrožení aj. Cíleně a velmi podrobně připravované kampaně umožňovaly rychlé  

a účinné zveřejňování bezpečnostních pokynů formovaných vládou a pomáhaly také do 

jisté míry ovlivňovat chování a postoje obyvatelstva. Vysílání rádia současně pomáhalo 



8 

mezi obyvatelstvem udržovat, podporovat a posilovat morálku a nabízelo možnost tolik 

potřebného odreagování pro obyvatelstvo zmítané válkou. Jako taková pomáhala BBC 

svým posluchačům uniknout od nelehké reality každodenního života za války 

(Radovanovič, 2009).  

Posilování morálky na vlnách BBC bylo naplňováno rovněž prostřednictvím hudby, 

která byla považována za klíčový prvek vysílání. Panovala ovšem zcela zásadní 

neshoda v tom, jaká že hudba by měla v éteru vlastně zaznívat, což bylo ještě posíleno 

nemožností jejího výběru vzhledem k jediné vlnové délce. Magazín Radio Times v té 

době přesto BBC pokáral a vytknul jí jistou jednostrannost v hudebním výběru i její 

naprosté nepřizpůsobení se válečným podmínkám (Baade, 2012, vlastní překlad).  

Jelikož rozhlasový přijímač našel postupem času své pevně dané místo napříč všemi 

sociálními skupinami britského obyvatelstva, začali Angličané BBC láskyplně přezdívat 

„tetička“. Názory na to, jak tato přezdívka vznikla, se však poměrně různí. Jedním 

z možných vysvětlení je i to, že v době, kdy BBC vznikala, pocházeli její tvůrci hlavně 

ze střední třídy a bezpečně tak věděli, jak udělat na své odběratele co možná největší 

dojem. Kritici se tomuto přístupu povětšinou vysmívali a vysvětlovali ho spíše slovy – 

„Tetička to ví nejlépe.“. Odtud tedy jen zkrácená verze „tetička“ (angl. auntie) (Jack 

Hill, St Albans England, In Guardian, 2011, online, vlastní překlad).      

Z původně poměrně primitivního vysílání, jež zpočátku sponzorovali výrobci 

rozhlasových zařízení, se postupem času nezřídka v důsledku finančních, redakčních či 

novinářských krizí rozvinula jedinečná, byť pro mnohé taky trochu rozporuplná 

veřejnoprávní instituce. Vzhledem k tomu, že BBC představuje instituci nezávislou jak 

finančně, tak také politicky, stala se přitažlivou pro mnoho velmi talentovaných 

novinářů i tvůrců.  

Ve Velké Británii se stanice BBC těší dlouhodobě velké popularitě a důvěře na 

straně veřejnosti a je považována za vzor přesnosti, slušnosti a rychlosti a pro mnoho 

lidí představuje jeden z klíčových symbolů Spojeného království. Skutečně platí, že 

chtějí-li britští občané dodat nějaké zprávě na vážnosti, často její přednesení doplňují 

tvrzením – „Slyšel(a) jsem to na BBC.“ Vzhledem k tomu, že posluchači a diváci BBC 

tak hluboce důvěřují, byť v minulých letech zažila řadu nelehkých a v některých 

případech i poměrně skandálních období, a jsou k ní zcela loajální, je nezbytné, aby 



9 

předseda BBC dokázal přijmout osobní zodpovědnost a vhodná opatření k zajištění 

toho, že zpravodajství BBC bude dodržovat ty nejvyšší normy přesnosti a nestrannosti.  

Určité výjimky ale i přesto existují, což mimo jiné dokládá citát vložený na samý 

začátek úvodu předkládané práce. První dubnový den se také zprávy na BBC již 

tradičně nesou v duchu aprílu, který je již od šestnáctého století spojen ve světě 

s nejrůznějšími žertíky a drobnými zlomyslnostmi. Nadmíru důvěřivé příznivce BBC 

tak ani na chvíli nenapadlo si právě tuto zprávu jakkoliv spojovat právě s aprílem a její 

věrohodnosti plně uvěřili. Je proto skutečně otázkou, kolik lidí špagetový výhonek 

zasadilo a kolik z nich se dnes může pochlubit vzrostlým špagetovým stromem na 

zahradě…  

Předkládaná bakalářská práce však nepopisuje jen události veselé, nýbrž se snaží 

podat stručný přehled významných historických mezníků v historii vysílání BBC, mezi 

nimiž nemohou pochopitelně chybět ani události, které se do dějin vysílání zapsaly 

černým písmem. Největší pozornost pak je věnovaná československé sekci BBC a jejím 

představitelům, čemuž také odpovídá i délka samotné kapitoly, jež se tomuto tématu 

věnuje.    

 

  



10 

1 VZNIK A POČÁTKY PRVNÍHO VEŘEJNOPRÁVNÍHO 

MÉDIA – BRITSKÉ BBC  

 

Ve svých úplných začátcích experimentovala Britská rozhlasová a televizní 

veřejnoprávní společnost (dále již jen BBC) pouze s rozhlasovým vysíláním, což bylo 

nepochybně dáno úsilím jejích zakladatelů, předních britských a amerických výrobců 

rozhlasových zařízení, tj. firem jako General Electric či AT&T, kteří usilovali o oživení 

a zvýšení objemu prodeje rozhlasových přijímačů (Cohen, 2015, vlastní překlad). První 

veřejnou ukázku televize prezentoval Skot John Logie Baird, s nímž jsou spjata první 

léta pozitivních výsledků v pokusném televizním vysílání ve Velké Británii, z prvního 

patra prodejny Selfridges v roce 1925 (Hladký, 1986).  

Dnešní název – British Broadcasting Corporation získala tato korporace v roce 

1927, kdy se do té doby soukromá společnost změnila na popud Johna Reitha na 

nekomerční médium veřejné služby (veřejnoprávní organizaci), která není závislá ani na 

soukromé ani na vládní sféře a zodpovídá se výlučně plátcům licenčního poplatku,  

tj. jak svým posluchačům, tak také divákům. V téže době také přestala být akciovou 

společností výrobců rádií a stala se národní institucí (Šebeš, Šimůnek, 2004).  

Jedním z jasných důvodů vzniku BBC byla i snaha neopakovat tutéž situaci, která 

byla zaznamenána ve Spojených státech amerických. Spojené státy totiž částečně 

doplatily na velmi rychlý rozvoj nových technologií a vznik velkého počtu 

provozovatelů. Jen velmi nízký dohled nad těmito provozovateli a jejich činností ze 

strany státu vedl k tomu, že některé stanice vysílaly na naprosto stejné vlnové délce, 

přičemž je jasné, že rozhodně ne všechny tehdy vysílaly zcela legálně. Zatímco některé 

stanice se navzájem rušily spíše vinou špatné domluvy, jiné vysílání konkurenčního 

kanálu narušovaly zcela záměrně.  

Jelikož britská vláda nehodlala tuto situaci za žádnou cenu opakovat, přivedlo ji to 

na myšlenku přimět menší britské provozovatele k tomu, aby se spojili a vytvořili jednu 

velkou společnost, čímž se de facto začala psát bohatá historie BBC. Posléze 

následovalo udělení licence, která BBC zajišťovala faktický monopol pro vysílání na 

Britských ostrovech. Udělení této licence však vyvolalo divokou vlnu kontroverzí, 

neboť žádnému jinému subjektu se licenci získat nepodařilo.    

 



11 

BBC se řídila takzvanou Královskou chartou BBC (angl. The BBC Royal Charter 

BBC), která představuje základní dokument, z něhož vysílání veřejné služby vychází. 

Změnil se tak nejen její status, ale současně i její financování (Šebeš, Šimůnek, 2004). 

Charta je v podstatě „zákon odsouhlasený parlamentem a podepsaný královnou, který 

určuje činnost BBC coby organizace poskytující veřejnou službu, tedy stanoví, k čemu 

BBC je, co dělá a jak to má dělat“ (In Prohlášení Michaela Grada, 2004, s. 19). Charta 

se periodicky obnovuje. Zatímco dříve se obnovovala každých dvanáct let, současná 

Charta, vyhlášená od ledna roku 2007 a platná až do prosince 2016, má platnost kratší,  

a sice desetiletou.  

Nejvyšším odpovědným orgánem BBC se stala dvanáctičlenná tradiční Rada 

guvernérů (angl. Board of Governors). Tu po sedmdesáti sedmi letech, přesněji v roce 

2007 nahradil takzvaný sbor dvanácti moudrých (angl. BBC Trust), který byl doplněn 

novým statutárním orgánem, a sice Správní radou. Tato nová nezávislá rada správců má 

zajišťovat, aby BBC dokázala přísněji definovat veřejnoprávní roli. Její členové, kteří 

jsou označování jako „Trustees“, jsou jmenováni rozhodnutím, příznačným pro britský 

právní systém zvaný „Order in Council“. Jedná se o specifickou formu vládního 

výnosu, formálně vyhlášeného „ve jménu a s doporučením tajné rady Jejího 

Veličenstva“ (angl. „by and with the advice of Her Majesty´s Privy Council“) (Šmíd, 

2014, online). 

Předsevzetí, jež si v roce 1927 (po generální stávce v roce 1926)
1
 BBC dala a jež se 

také stalo nosnou myšlenkou, se daří jistým způsobem naplňovat dodnes. Tehdy se 

jednalo o předsevzetí (jakési motto) v podobě fráze – „Nation shall speak peace unto 

Nation“ – neboli přeloženo do češtiny – „Národ národu bude hlásat mír“ (Bathgate, 

2012, vlastní překlad). Toto motto BBC bylo s největší pravděpodobností inspirováno 

veršem z biblické knihy Micheáš a knihy Izajáš – „Národ nepozvedne meč proti národu 

ani se již nebude učit válce“ (Bathgate, 2012, s. 51, vlastní překlad). 

Takřka od svého zrodu se nejlépe fungující provozovatel médií veřejné služby – 

BBC řídí mottem, jež je platné dodnes a jež se stalo následováníhodným příkladem pro 

celou řadu dalších veřejných rozhlasových stanic. Autorem tohoto motta je první 

                                                
1 Po uplynutí čtyř let od založení byla BBC nucena čelit do té doby největší výzvě v podobě generální 

stávky. Perspektivou dnešních médií však bylo toto informování zcela jednostranné, neboť stanice 

vysílala výhradně nesouhlasná vládní stanoviska. Stávkujícím tak byla téměř odepřena možnost, jak 

v tomto nově se rodícím médiu prosadit svůj vlastní názor (Žák, 2006, online).  



12 

generální ředitel a současně duchovní otec BBC, v té době třiatřicetiletý skotský inženýr 

John Reith, jenž ve své funkci setrval až roku 1938 a za tu dobu učinil z BBC moderní  

a nezávislou veřejnou vysílací společnost. Reith veřejnou službu definoval 3 slovy: 

„vzdělávat – informovat – bavit celý národ nezávisle na politických a komerčních 

tlacích“ (Reith, In Gordon, 2003, online, vlastní překlad), což je zároveň také ta vůbec 

nejlepší a nejvýstižnější definice veřejné služby v mediálním prostředí vůbec. Zmíněné 

motto čerpá krom jiného ze zásady, že ten, kdo je vzdělaný, je zároveň povinován 

pomáhat ostatním orientovat se ve zmatku tohoto světa. Reith usiloval o to, aby co 

největší počet domácnosti mohl být pravidelně seznamován se vším důležitým, co se 

aktuálně děje v nejrůznějších oblastech lidského (vě)dění.  

Poslání rádiového vysílání Reith spatřoval zejména v tom, že by rádio mělo 

vzdělávat a klást důraz na morální hodnoty společnosti spolu s nezávislým charakterem 

vysílání. Dokladem jeho pečlivě promyšlené strategie bylo i zavedení pořadu s názvem 

BBC English do vysílání. Záměrem tohoto pořadu bylo standardizovat jazykový akcent 

v zemi. Inspiraci pořad nacházel v jižní oblasti Velké Británie. Již v té době si totiž 

Reith plně uvědomoval, že informace šířené prostřednictvím rozhlasového vysílání 

mohou plnit a dozajista také plní roli významného tmelícího prvku demokratické 

společnosti a jako takové utvářejí a upevňují národní cítění.  

Pro vysílání BBC proto John Reith vymezil tato následující pravidla:   

 při svých aktivitách se BBC nezaměřuje výhradně na dosažení zisku; 

 BBC musí za všech okolností jednat nestranně a vždy s ohledem na menšinovou 

populaci; 

 náplň vysílání BBC se zaměřuje především na oblast zpravodajství a kultury 

(Amos, Harrison, Woods, eds., 2012, vlastní překlad). 

 

 

1.1 Významné datum – 14. listopadu 1922 

 

Jakmile první světová válka skončila, rozhlasové vysílání zaznamenalo okamžitý 

rozkvět. První oficiální vysílání se uskutečnilo dne 15. června 1920. Při té příležitosti se 

éterem na starém kontinentě i v Americe rozezněl působivý hlas australské operní divy, 

Nellie Melby (Wireless World, s.a., online, vlastní překlad). Při této výjimečné 



13 

příležitosti Melby zazpívala nejen anglicky, ale také francouzsky a italsky (viz obrázek 

2.1).  

 

Obr. 1: Australská operní pěvkyně Nellie Melby v roce 1920 

 

Zdroj: ([fotografie]. Wireless World: Marconi & the making of radio. Broadcasting. 

[online]. s.a. [cit. 2016-05-01]. Dostupné z: 

https://www.mhs.ox.ac.uk/marconi/exhibition/broadcasting.htm.  

 

Z londýnského studia Marconiho společnosti, jednoho z předních výrobců 

rozhlasových přijímačů, ale zahájila BBC pravidelné rozhlasové vysílání až  

14. listopadu 1922. Den nato bylo zahájeno vysílání rovněž v Manchasteru  

a Birminghamu. V roce 1925 pak byl do provozu uveden první vysoce výkonný 

dlouhovlnný vysílač v Daventry, což umožnilo poslech BBC téměř na celém území 

Velké Británie (Šebeš, Šimůnek, 2004). Ještě se ale rozhodně nejednalo o financování 

vysílání v dnešním slova smyslu. BBC totiž neprodávala vysílací čas neboli prostor 

v éteru. Provozovala jistý počet sponzorovaných programů, které byly hrazeny britským 

tiskem.  

Licenci k poskytování vysílání mohla provozujícímu subjektu udělit pouze státní 

Britská pošta. V roce 1923 založila Britská pošta také výbor vysílání, jehož posláním 

bylo řešit veškeré aspekty povahy vysílání, dále formulovat účel vysílání a opodstatnit 

jeho existenci v budoucích letech. Výbor, jenž včetně samotného předsedy Fredericka 

Sykese zahrnoval deset členů, se v pravidelném intervalu zodpovídal parlamentu, to 

https://www.mhs.ox.ac.uk/marconi/exhibition/broadcasting.htm


14 

když připravoval hodnotící zprávy, které poskytovaly informace o tom, jak si počínají 

provozovatelé vysílání (Briggs, 1995, vlastní překlad). Ve zprávě z roku 1923 vymezil 

Sykes vlnové pásmo (frekvenci) jako „cennou formu veřejného vlastnictví a práva na 

její užívání pro jakýkoliv účel by měla být přidělena po úplném a důkladném zvážení“ 

(Sykes 1923, In Miller, 2003, s. 213, vlastní překlad).     

Příjem signálu však nebyl nikterak jednoduchou záležitostí. Televizi si v té době 

mohl pořídit jedině movitý občan a signál měl dosah pouze v Londýně a jeho nejbližším 

okolí. Cena televizního přijímače se pohybovala v rozmezí od sto dvaceti do sto 

čtyřiceti liber a obraz byl o rozměrech sedmnáct na dvacet dva a půl centimetrů.
2
 

Televizní vysílání představovalo pro BBC opravdový experiment a samozřejmě s sebou 

neslo i nemalá rizika. Velmi obezřetně se k tomuto kroku stavěl i sám ředitel John 

Reith, což dokládá také strohá poznámka v jeho diáři: „Do Ally Pallly (Alexandra 

Palace) na zahájení televize. Odmítl jsem být snímán a také se zúčastnit vysílání…“ 

(Marketing&Media, 2006, online).  

Je zřejmé, že první léta pozitivních výsledků v pokusném televizním vysílání ve 

Velké Británii tak jsou úzce spjata především se jménem Johna Logie Bairda, vynálezce 

televize – skotského inženýra, „který se zpočátku pokoušel získat jmění bláznivými 

vynálezy typu věčné čepelky, nebo ponožek, které v létě chladí a v zimě hřejí“ (Houdek, 

Tůma, 2002, s. 288). Obdobně experimentoval třeba i Francouz Edouard Berin, 

Američan Charles F. Jenkins a další (Hladký, 1986). Baird byl neúnavný propagátor 

mechanicko-optického systému vysílání a již v roce 1924 sestrojil v Hastingsu 

„skutečnou“ televizi. V roce 1925 pak založil televizní společnost Television Ltd. 

Následně v roce 1926 ze studia u Covent Garden v Londýně předvedl opravdu první 

přenos televizního obrazu. V té době však ještě používal mechanický systém, nikoliv 

systém elektrický.  

První experimentální vysílání mechanické televize na vlnách BBC začalo 30. září 

1929. Roku 1936 se ve Velké Británii (z Alexandra Palace v severním Londýně v 15:00 

hod) objevilo komerční vysílání s „vysokým rozlišením“ čtyři sta pět řádků při 

frekvenci dvacet pět obrázků za sekundu a v 15:30 hod tak bylo zároveň spuštěno 

pravidelné televizní vysílání pro cca tři sta tisíc televizních osobních televizorů a dvacet 

přijímačů umístěných na veřejných místech (například na nádraží, v obchodních 

                                                
2 Jen pro srovnání – pivo tehdy stálo 3,5 pence (Česká televize, 2011, online). 



15 

domech atp.). I na tomto nepochybně nesl nemalou zásluhu Baird, jemuž se podařilo 

úspěšně přesvědčit veřejnost a oficiální místa o reálnosti a významu televizního 

vysílání. Jednalo se o první televizní stanici na světě vůbec (Taylor, 2007).  

Pod značkou BBC Television Service se vysílalo každý den v časovém rozpětí od 

15:00–16:00 hod a večer od 21:30–23:00 hod. Na televizních obrazovkách se tehdy 

objevily žánry, které ji v podstatě opanují dodnes, a sice muzikál, televizní film, zprávy, 

televizní hry, kulturní události, kreslené pohádky aj. Zpočátku byl přenos ze studia 

poměrně nekvalitní, postupem času se pak televizní kamery vydaly i za hranice 

nahrávacího studia. Z prostředí mimo televizní studio, konkrétně z Westminsterského 

paláce byla vůbec poprvé odvysílána v roce 1937 korunovace krále Jiřího VI. Zdaleka 

se však ještě nejednalo o ucelené vysílání, nýbrž spíš o jakousi mozaiku vyskládanou  

z jednotlivých střípků (Potter, 2012, vlastní překlad).  

V roce 1936 také televizní výbor BBC doporučil, aby byly vybírány koncesionářské 

poplatky, které by pokryly náklady spojené s vysíláním. V roce 1946 proto byla 

zavedena kombinovaná koncese jak pro rádio, tak také pro televizi. Vybírány byly od 

koncesionářů dvě libry, což byla v tehdejší době částka odpovídající dvěma průměrným 

týdenním mzdám (Marketing&Media, 2011, online).  

S postupující dobou se také navyšoval počet vysílacích hodin. Zatímco v roce 1938 

se vysílalo zhruba šestnáct hodin týdně, jen o pouhý rok později se počet vysílacích 

hodin zvedl až k třiceti hodinám týdně. Tento nadějný start však 1. září roku 1939 

přerušila druhá světová válka. Se svými diváky se BBC rozloučila posledním vysílaným 

pořadem, jímž byl kreslený příběh myšáka Mickeyho. Vysílání bylo znovu obnoveno až 

v roce 1946 – jak jinak než opět všemi dětmi milovaným myšákem (Taylor, Johnson, 

Crawford, 2007).  

  



16 

Obr. 2: Hlasatelka Jasmine Bligh během obnoveného vysílání 

 

Zdroj: ([fotografie]. MARCUS, Laurence. History of the BBC: The day the BBC closed 

down. [online]. 2004 [cit. 2015-12-15]. Dostupné z: 

http://www.teletronic.co.uk/bbcclosedown.htm.).   

 

7. června 1946 v 15:00 hod diváky přivítala hlasatelka Jasmine Bligh (viz obrázek  

č. 2.2) dnes již kultovní větou: „Good afternoon everybody. How are you? Do you 

remember me, Jas.mine Bligh?“ (v českém překladu „Dobré odpoledne všem. Jak se 

máte? Vzpomínáte si na mě, Jasmine Bligh?“) (Rohrer, 2006, online, vlastní překlad). 

Jednalo se o tutéž hlasatelku, která se s diváky loučila v době, kdy vzplanula druhá 

světová válka. Značných změn v té době doznalo i programová skladba. Do vysílání 

byly zařazeny i různé specializované pořady, například pořady pro ženy a děti. Vlastní 

televizní zpravodajství, mapující významné události uplynulého týdne, začala BBC 

vysílat v roce 1948 (Marketing&Media, 2006, online).  

Na začátku padesátých let v Británii stále ještě dominovalo rádio nad televizí. 

Zatímco rozhlas si platilo dvanáct milionů posluchačů, televizi pouze tři sta padesát tisíc 

diváků. Zcela zanedbatelný byl také rozpočet určený pro televizní divizi (Hill, Jones, 

2015, vlastní překlad). Skutečný rozmach televize a novou éru televizního věku 

odstartovala až korunovace královny Alžběty II. v červenci roku 1953. Ta proběhla 

nejen před zraky význačných hostů, ale vůbec poprvé také v živém televizním vysílání. 

Odhaduje se, že tento největší britský veřejný ceremoniál dvacátého století v televizi 

sledovalo na dvacet milionů diváků.  

Přímý přenos současně zvedl vlnu zvýšeného zájmu o televizi, stejně jako i o koupi 

televizního přijímače. Zatímco ještě v roce 1953 dosahoval počet plátců „kombinované“ 

http://www.teletronic.co.uk/bbcclosedown.htm


17 

licence (tj. za rozhlas a televizi) přibližně dva miliony, již v roce 1954 se zvýšil na tři 

miliony a v roce 1955 již BBC registrovala čtyři a půl milionů plátců „kombinované“ 

licence.  

Rok 1955 byl v historii BBC naprosto přelomový, neboť právě v tomto roce BBC 

pozbyla svůj osmnáct let trvající televizní a rozhlasový monopol. Dne 22. září 1955 

totiž začala ve Spojeném království vysílat první komerční televize v Evropě – televizní 

kanál ITV (z angl. Independent Television), jež byla financovaná z reklamy. BBC se na 

spuštění konkurenční stanice ITV dlouho a pečlivě připravovala. Několik týdnů před 22. 

zářím 1955 nechala v časopise Radio Times otisknout sérii článků, jejichž jediným 

záměrem bylo zaútočit na regionální programovací strategii komerční televize. 

V jednom z článků tehdy zaznělo: „BBC pokrývá zemi. Není to vychloubání, je to 

pravda. Devadesát dva domácností ze sta sleduje BBC“ (Marcus, 2005, online, vlastní 

překlad).  

Také BBC Radio přišlo s velmi efektivním způsobem, jak zcela zastínit zahájení 

vysílání ITV. V ten den totiž odvysílalo poměrně kontroverzní epizodu seriálu The 

Archers, v níž zahynula hlavní seriálová hrdinka – Grace Archer. Epizodu, o níž 

v novinách vyšla obratem celá řada článků, si poslechlo dvacet milionů posluchačů. 

Tento seriál je navíc vůbec prvním zástupcem rádiového formátu, který se vysílá na 

BBC Radio 4 déle než půl století. BBC ale dodnes tvrdí, že se jednalo pouze  

o nepříjemnou shodu náhod, nikoliv o úmysl či snad snahu odvrátit pozornost od 

prvního vysílání komerční televize (Bathgate, 2012, vlastní překlad). K 15. prosinci 

2015 bylo odvysíláno již celkem sedmnáct tisíc osm set padesát epizod. V pořadu se 

objevila mimo jiné i Camilla, Vévodkyně z Cornwallu, druhá manželka korunního 

prince Charlese (Middleton, 2011, online, vlastní překlad). 

Již první den vysílání ITV bylo dohromady odvysíláno dvacet čtyři reklam, ty 

propagovaly vše od čokolády Cadbury, jednoho z nejvýznamnějších výrobců čokolády 

a cukrovinek s pobočkami po celém světě, až po benzinu Esso (Bathgate, 2012, vlastní 

překlad).  

Vůbec první reklama, která kdy byla na této stanici a ve Velké Británii vůbec 

odvysílána, propagovala zubní pastu Gibbs S.R. (viz obrázek č. 2.3) a odvysílaná byla 

v 20:12 hod. Tato tehdy ještě černobílá reklama o minutové stopáži vykazovala 

poměrně nízkou obrazovou kvalitu. Zachycovala tubu zubní pasty zamraženou v kostce 



18 

ledu s doplňujícím komentářem znějícím z úst britského televizního moderátora  

a hlasatele – Alexe Macintoshe: It´s tingling fresh. It´s fresh as ice. It´s Gibbs S.R. 

toothpaste., což v českém překladu znamená: Je brnivě svěží. Je svěží jako led. Je to 

zubní pasta Gibbs S.R. (Beckett, Russell, 2015, vlastní překlad).  

 

Obr. 3: Reklama na zubní pastu Gibbs S.R. z roku 1955 

 

Zdroj: ([fotografie]. FLANAGAN, Jack. The world´s first ever advertisement. [online]. 

16. 10. 2014 [cit. 2015-12-12]. Dostupné z: http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-

worlds-first-ever-advertisement.) 

 

V reklamě mimo jiné nechyběl graf, jenž měl poukázat na prospěšnost zubní pasty 

ve vztahu k prevenci infekce dásní a kazivosti zubů. Den nato byla reklama zmiňována 

rovněž i v britském levicově orientovaném deníku The Manchester Guardian. Bernard 

Levin (1955, Ferrebe, 2012, s. 8, vlastní překlad) při té příležitosti napsal: „Okouzlující 

mladá dáma si kartáčkem čistila zuby, zatímco okouzlující mladý gentleman nám sdělil 

výhody zubní pasty, s níž si zuby čistila.“     

Vysílání soukromé televize ale v tehdejší britské společnosti zvedlo i velkou vlnu 

nevole a rozhořčení. Někteří přirovnávali začátek vysílání k vypuknutí Velkého moru 

(Bathgate, 2012, vlastní překlad). Rodiče malých Britů například zakazovali svým 

dětem, které si bezmezně oblíbily například Příběh kačera Donalda z autorské dílny 

Walta Disneyho, aby se na ITV dívaly. Dospělí Britové ve většině případů sdíleli 

obavy, že soukromá televize může zapříčinit totální rozvrat celé společnosti, a to i přes 

fakt, že ITV bylo s to přijímat pouhých sto tisíc domácností v hlavním městě a jeho 

http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-worlds-first-ever-advertisement
http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-worlds-first-ever-advertisement


19 

blízkém okolí. O ujišťování a uklidňování veřejnosti se tak museli postarat nejen 

samotní zakladatelé ITV, ale dokonce i tehdejší vládní činitelé.  

V současnosti se zástupci odborné veřejnosti sice shodují na tom, že ITV skutečně 

Británii v šedesátých letech poznamenala, ale že se rozhodně nikdy nejednalo  

o rozvracení společnosti, jak v té době předpovídaly všechny pesimistické hlasy, 

představované dobovými kritiky. Naopak se ukázalo, jak významný podíl měla ITV na 

takzvaném „zlidovění“ televize. Ve srovnání s tradiční BBC totiž představovala televizi 

o poznání „mladší a živější“.  

I když ITV nasazovala v konkurenčním boji s BBC opravdu silné zbraně, jako bylo 

například uvedení jednoho z divácky nejoblíbenějších a nejsledovanějších televizních 

seriálů – Coronation Street (tj. nejdéle vysílaná britská „soup opera“ zaměřená na 

životy lidí ve fiktivním městě Weatherfield) dne 9. prosince 1960 (Jones, s.a., online, 

vlastní překlad) – porážka BBC se přesto nikdy nekonala. Naopak, i v době, kdy začala 

vysílat ITV, se BBC podařilo zachovat si vysokou sledovanost, oblibu a důvěru. Vždy, 

když světem otřásla nějaká zásadní událost, diváci zcela automaticky sledovali vysílání 

právě BBC. Vlivem konkurence byla BBC také nucena ještě více zkvalitnit své 

programy. 

V roce 1955 začaly být zakládány takzvané regionální frančízy. Jejich postupné 

vznikání pokračovalo až do roku 1962. Celkový počet frančíz se časem vyšplhal až 

k třinácti (Gasson, 1996, vlastní překlad). 

Šedesátá léta v historii BBC se nesla ve znamení rozšiřování služeb, jež bylo dáno 

mimo jiné i nástupem velkých technických novinek. V roce 1964 BBC spustila svůj 

v pořadí již druhý celostátní program nazvaný jednoduše – BBC2, jenž reprezentoval 

alternativní styl televizního vysílání a postupem času připravil půdu pro vznik dnešních 

televizních dokumentů a specializovaných stanic, BBC History nevyjímaje. 30. září 

bylo spuštěno BBC Radio 1. Rok 1967, konkrétně pak 8. listopad přinesl uvedení 

lokální rozhlasové stanice v Leicesteru – BBC Radio Leicester, určené pro 

stejnojmenné hrabství Leicestershire a dále hrabství Rutland. Na tu v dalších letech 

navázala řada dalších (Street, 2015, vlastní překlad).  

Od roku 1967 se také mohli diváci těšit z barevného vysílání BBC2. BBC1 (až do 

roku 1964 BBC Television Service) se k barevnému vysílání přidala o dva roky později 

(Hill et al, 2015, vlastní překlad). V roce 1968 mohli být diváci u televizních obrazovek 



20 

dokonce svědky přistání prvního člověka na Měsíci (rok 1969) nebo se alespoň 

virtuálně zúčastnit Olympijských her v Londýně (rok 1968).  

Ve vedení BBC tenkrát stanul Hugh Green. Směr tehdejšímu vysílání udávala 

zejména poválečná mládež. Toužila ze sebe shodit veškeré poválečné zábrany  

a omezení vyplývající z viktoriánského světa. Nově příchozí generace tou měrou 

udávala tón vysílání, který se nesl v duchu experimentování, nástupu nových tváří atp. 

Následující desetiletí byla pro BBC závažnou výzvou, což bylo dáno neustále 

rostoucí konkurencí na poli rozhlasového a televizního vysílání. Vše odstartovalo rokem 

1973, který přivítal v éteru první dvě nově vzniklé komerční rozhlasové stanice, na něž 

v zápětí navázaly některé další. V prvé řadě se jednalo o londýnskou rozhlasovou 

stanici LBC (z angl. The London Broadcasting Company) a další londýnskou 

rozhlasovou stanici známou jako Capital. Postupně sílící konkurence se však 

nedotýkala jen oblasti rozhlasu, nýbrž i oblasti televize (Šebeš, Šimůnek, 2004).  

Až do roku 1982 působily na britském televizním trhu jen dvě veřejnoprávní 

televizní sítě, a sice BBC a ITV. V roce 1982 například začal vysílat čtvrtý program 

Channel 4, jenž představoval alternativní komerční kanál provozovaný zpočátku 

stanicemi ITV. Dnes je jejím provozovatelem nezisková organizace. Později v roce 

1982 tak existovaly již čtyři britské televizní stanice, a sice BBC1, BBC2 a dále ITV 

spolu s Channel 4, které k příjmu využívaly pozemní televizní signál. V roce 1990 však 

došlo ke zcela zásadní změně v podobě reformy tehdejšího systému. Jinými slovy, nová 

legislativa poskytla prostor pro vznik zbrusu nové konkurence (Kol. autorů, 2005). Již 

v roce 1992 však počet komerčních televizních stanic dramaticky vzrostl a dosáhl na 

číslo padesát osm. Jen o pět let později jich bylo už neuvěřitelných dvě stě padesát 

(Collins, 1998, vlastní překlad).  

Na začátku osmdesátých let se však v Británii rozšířilo rovněž i satelitní vysílání. 

26. dubna 1982 byla spuštěna i Satellite Television (dnes známá pod názvem Sky1 jako 

zábavní kanál společnosti BSkyB, kontrolovaný News Corp), první svého druhu a dnes 

současně čtvrtá nejstarší britská televizní stanice. Zprvu byla vysílána ze satelitu Orbital 

Test Satellite a byla dostupná kabelovým operátorům v celé Evropě. Poté, co upadla do 

nemalých finančních problémů, byla odkoupena Rupertem Murdochem, mediálním 

magnátem a miliardářem a současně i jedním z hlavních aktérů globální komunikační 

revoluce na konci dvacátého století. Murdoch ve spolupráci s nově sestaveným 



21 

managementem úspěšně zbavil kanál veškerých finančních problémů. Při té příležitosti 

došlo i k přejmenování kanálu na Sky Channel. „Lidé říkají, že potlačujeme soutěž, 

když děláme něco, co ale může dělat kdokoli na světě,“ uťal Murdoch všechny odpůrci, 

kteří ho obviňovali z toho, že ve Velké Británii dusí konkurenci (Murdoch, In Matějka, 

2015, online). 

Přelom osmdesátých a devadesátých let přinesl celou řadu otázek, na které byla 

BBC nucena nalézt patřičné odpovědi. V prostředí protkaném konkurencí bylo klíčové 

nalézt odpověď na to, jakým směrem se bude ubírat další vývoj BBC a jak bude 

reagovat na svou konkurenci. Fakt, že britská mediální společnost BBC čelila vlně 

reorganizací, jež krom jiného zahrnovala i personální změny, snižování provozních 

nákladů, odlišný výběr pořadů aj., byl dán především úsilím ze strany dvou po sobě 

nastoupivších generálních ředitelů, kteří provedli BBC přes rychlou a nesnadnou 

transformaci (Šebeš, Šimůnek, 2004). 

Tím prvním byl Michael Checkland (působil na daném postu od roku 1987 do roku 

1993) a za ním následoval John Birt (působil na daném postu od roku 1993 do roku 

2000). Veškeré finanční prostředky, které se BBC podařilo ušetřit, obratem investovala 

zpět to tvorby nových programů a služeb. Po odchodu Birta z funkce však byla BBC ve 

výroční zprávě kritizována Radou BBC za to, že až příliš mnoho kvalitních  

a intelektuálních televizních pořadů odsunula do pozdních večerních hodin. Současně jí 

bylo Radou BBC vytýkáno, že ve svém vývoji stagnuje na místo toho, aby přinášela 

jakékoliv inovace, změny a pokrok (Šebeš, Šimůnek, 2004).  

 

  



22 

2 NÁSTIN VÝVOJE BBC VE VÁLEČNÉM OBDOBÍ 

 

Během prvních dnů zapsaných v historii BBC zajišťovali veškeré dění spojené  

s vysíláním se pouze čtyři zaměstnanci. Tento počet se však již brzy začal razantně 

měnit a řady zaměstnanců se velmi rychle rozšiřovaly. V dnešní době se počet 

zaměstnanců pohybuje okolo dvaceti tisíc (Higgins, 2015, vlastní překlad). 

Tou nejdůležitější postavou BBC, na niž se upírala pozornost odborné i laické 

veřejnosti, a současně jedním ze čtyř zaměstnanců byl i výše zmiňovaný třiatřicetiletý 

generální ředitel, celý jménem John Charles Walshman Reith. Jak sám Reith později 

přiznal, v samých začátcích své činnosti neměl ani sebemenší ponětí o tom, co vlastně 

je a jak funguje rozhlasové vysílání. Do výběrového řízení se přihlásil ze zcela 

prozaických důvodů – jednoduše potřeboval najít práci. Uváděl, že v samých počátcích 

se s každým snažil hovor směřovat k rozhlasovému vysílání, aby se o něm dozvěděl vše 

cenné a podstatné. Celý svůj profesní život jako by se řídil svým proslulým výrokem: 

„Nemám rád krize, ale mám rád příležitosti, které s sebou přinášejí“ (Reith, In Gillon, 

1991, s. 89, vlastní překlad). Kromě jeho nezdolné vůle a se u něj projevovaly také 

naprosto jasné představy o tom, jakým směrem by rád nově ustanovenou společnost 

vedl.  

Reith měl rovněž naprosto jasnou představu o podobě a přístupu k rozhlasovému 

vysílání. To pokládal za veřejnou službu a své stanovisko v pozici generální ředitele 

nikdy nezměnil. Úspěšně čelil tlaku, který byl na něj vyvíjen jak z vládních míst, tak 

také z komerční oblasti. Nikdy se nenechal přesvědčit k tomu, aby BBC zařazovala do 

svého vysílání takzvanou lehčí zábavu, přístupnější širokým vrstvám britského 

obyvatelstva. Správnost tohoto rozhodnutí ze strany Reitha jen potvrzuje nárůst licencí, 

které uděloval poštovní úřad. V roce 1923 bylo uděleno sice jen osmdesát tisíc licencí, 

ale již o rok později vzrostl tento počet k jednomu milionu (Briggs, 1995, vlastní 

překlad). V té době mělo rádio dvacet rozhlasových vysílacích stanic a čtyři sta šedesát 

pět zaměstnanců (Bathgate, 2012, vlastní překlad). Tři roky nato, tj. v roce 1927 počet 

licencí atakoval neuvěřitelné dva miliony. 

První kroky v historii BBC byly výrazně poznamenány nelehkou ekonomickou 

situací, jíž bylo Spojené království nuceno čelit. Celá řada Britů navíc nepřipisovala 

existenci nového média téměř žádný, nebo jen velmi omezený význam. Brzký konec 



23 

BBC tak predikovala značná část společnosti. Je nadmíru jasné, že právě tento 

negativní, či zcela apatický přístup ze strany veřejnosti se promítl do mnoha 

ekonomických problémů, kterým musela BBC v té době čelit.  

Odpovědí na tuto neutěšenou situaci nejen v samotné BBC, ale i v celé společnosti 

bylo sestavení takzvané Crawfordovy komise, k němuž bylo přistoupeno v roce 1925. 

Crawfordova komise měla za úkol posoudit kvalitu a obsah celého programu  

a zhodnotit dosavadní zkušenost s rozhlasovým vysíláním a ověřit, jak reaguje veřejnost 

na přítomnost tohoto nového média. Mimo jiné se Crawfordova komise zabývala  

i budoucím směřováním rozhlasu, stejně jako případným prodloužením vládní licence. 

Současně se zamýšlela nad tím, jakou roli sehrává BBC v britském národním životě. 

Komise například zjistila, že mezi organizátory hudebních akcí panují obavy, že rádio 

časem zcela nahradí živé koncerty a lidé postupně přestanou jevit zájem o kulturní akce. 

K rukám komise se například dostávaly naprosto absurdní zprávy, které vyjadřovaly 

obavy, že hudební program, jenž zní z éteru, je natolik pestrý a bohatý, že v něm 

posluchač snadno najde zalíbení, což může případné zájemce o hraní na klavír zcela 

odradit od cvičení (Franklin, ed., 2001, vlastní překlad).     

Před komisi předstoupil také sám Reith. Při této příležitosti znovu potvrdil, že na 

vysílání pohlíží jako na veřejnou službu, která by měla být centrálně řízená a zbavená 

veškerých ekonomických a politických tlaků. Tuto myšlenku s Reithem absolutně 

nesdílel Winston Churchill, jenž usiloval o to, aby se BBC podřídila vládě. V důsledku 

obav o to, aby BBC nepodlehla ekonomickému nátlaku, který na ni byl dlouhodobě 

vyvíjen, zcela zavrhovala jednu z možných variant, a sice že by se ústředním zdrojem 

financování BBC měl stát příjem plynoucí výhradně z reklam. 

Současně i nadále ve společnosti přetrvávaly pochybnosti o tom, zdali lze BBC 

považovat za veskrze důvěryhodné a seriózní médium vzhledem k tomu, že zcela 

zásadním způsobem formuje a ovlivňuje veřejné mínění. Za to, že si BBC vydobyla 

vysoký kredit a u svých posluchačů se těšila skutečné autoritě, vděčí BBC především 

Reithovi. Reith byl totiž po celou dobu svého působení vnímán doslova jako vzor 

poctivosti, čestnosti a bezúhonnosti. Byl neochvějně přesvědčen, že úkolem média je 

nejen morálně zdokonalovat, ale i stmelovat národní komunitu (Kotrba, 2010, online).  

Velkou zkouškou poctivosti a bezúhonnosti pro celou BBC byly události spojené 

s generální stávkou, která byla svolána na 4. května 1926. Přesněji řečeno, jednalo se  



24 

o největší vystoupení dělnictva od dob chartismu, jež mělo podpořit horníky v jejich 

sporech s vlastníky dolů, kteří usilovali o snížení jejich mzdy o třináct procent a zároveň 

i o navýšení pracovní doby ze sedmi na osm hodin. Do mohutné stávky se zapojilo na 

pět milionů britských zaměstnanců z oblasti dopravy, stavebnictví atp. Násilná snaha  

o potlačení této stávky ze strany policie zapříčinila boje mezi oběma stranami. Stávka 

byla odvolána až 19. května. Veškeré úsilí horníků zvrátit svou neutěšenou pracovní 

situaci bylo nakonec zmařeno (BBC, s.a., online,a, vlastní překlad). BBC při příležitosti 

této rozsáhlé stávky obstála a prokázala své profesní kvality a těm, kteří v ní po celou 

dobu věřili, jen potvrdila, že dovede umně balancovat mezi snahou poskytnout 

veřejnosti objektivní informace na straně jedné a loajalitou vůči vládě na straně druhé.  

S vydáním stanoviska tak již Crawfordova komise příliš neotálela a v úplnosti 

posvětila Reithovu představu. Řešení, s nímž před komisi Reith předstoupil, bylo 

následně doporučeno ke schválení také vládě. V roce 1927 pak Královna Reithův 

koncept stvrdila první Královskou chartou (Šebeš, Šimůnek, 2004).  

Poté, co byli do konce roku 1926 vyplaceni jednotliví akcionáři, již dál nic nebránilo 

v tom, aby hned k 1. lednu 1927 mohla BBC transformovat ve veřejné a do značné míry 

nezávislé médium. BBC se tak zároveň stala průkopníkem konceptu nezávislého média 

na komerčních i státních zájmech (Fridrich, 2011, online). Byla a dodnes je vzorem pro 

všechna média, která usilují o objektivní zpravodajství a chtějí svému vysílání vtisknout 

vzdělávací a kulturní rozměr. Do jejího čela se dostal již mnohokrát skloňovaný John 

Reith, odpovědný radě guvernérů, nejvyššímu odpovědnému orgánu, který sestával 

z dvanácti guvernérů z řad významných osobností veřejného života. Jednotliví členové 

byli na doporučení vlády jmenováni monarchou.  

Zdroj financování ve prospěch BBC zůstal i nadále nezměněn a plynul  

z koncesionářského poplatku. Také jeho výše zůstala tatáž, tj. deset šilinků, což je 

částka, která odpovídala padesáti pencím. Vybírán byl za účelem zvýšení příjmů pro 

produkci. Záměrem nebylo zvyšovat zisk akcionářů, což je idea, která v mnoha 

případech mylně přetrvává do dnešních dní (Chapman and Kinsey, eds., 2009, vlastní 

překlad). Zdaleka ale nebylo možné hovořit o nezávislosti BBC. Činnost BBC se totiž 

odvíjela od časově omezené platnosti licence, kterou udělovala vláda.  

V úplných začátcích vysílal rozhlas během dne jen několik málo hodin. Nejčastěji 

pak z éteru zaznívala klasická hudba. BBC proto měla od počátku svého vzniku zásadní 



25 

vliv na britský hudební život. Jejím úkolem bylo seznamovat posluchače rozhlasového 

vysílání s dílem významných a uznávaných skladatelů dvacátého století, mezi jinými 

Bartóka, Stravinského, Schoenberga, Berga, Webera a dalších. Symfonický orchestr 

BBC, který vznikl v roce 1930, zase seznamoval posluchače s řadou nových hudebních 

děl, mezi jinými s dílem úspěšných hudebních skladatelek, jako je Elisabeth Maconchy, 

Elisabeth Lutyens či They Musgrave (Roma, 2006, vlastní překlad). Symfonický 

orchestr BBC objevil celou řadu vycházejících hvězd a u jeho dirigentského pultu se 

vystřídal nespočet uznávaných dirigentů. Jedním z nejzvučnějších jmen je jméno 

dirigenta Artura Toscaniniho. V této souvislosti BBC platila za vůbec největšího 

zadavatele orchestrální hudby. BBC jsou proto připisovány nemalé zásluhy za zvýšení 

obliby klasické hudby. Cenného poděkování za tuto do jisté míry osvětovou činnost na 

poli klasické hudby se BBC dočkala například ze strany anglického hudebního 

skladatele Edwarda Elgara. V posledních letech své hudební kariéry již sice příliš 

neskládal, přesto ještě stihnul načrtnout Třetí symfonii, určenou přímo pro BBC (Elgar, 

s.a., online, vlastní překlad). Snahy o nový závan inspirace v podobě zařazení americké 

hudby (hlavně původního černošského jazzu) do playlistu BBC se však ukázaly jako 

zcela liché. Tehdejšímu vedení BBC připadal černošský jazz jako nemístně vulgární  

a tudíž naprosto nevhodný pro zařazení do vysílání. 

Své pevně dané a jistě nezastupitelné místo si ve vysílání BBC postupně získaly 

rozhlasové dramatizace divadelních her, které postupně obohatily také hry určené přímo 

pro rozhlas. Celá řada autorů považovala za výzvu a současně nelehký úkol používat při 

ztvárnění dramatického díla pouze zvuk a akustickou obraznost. 15. ledna roku 1924 

odvysílala londýnská stanice Britského rozhlasu BBC první hru vůbec, která byla 

napsána speciálně pro rozhlas. Jednalo se o dramatickou hru s názvem Nebezpečí (angl. 

Danger) z autorské dílny Richarda Hughese, britského spisovatele, autora básní, 

povídek, románů a samozřejmě divadelních her (Štěrbová, 1995). Hra Nebezpečí 

v podobě fiktivní reportáže pojednává o třech hornících, kteří uvízli v zavalené šachtě 

uhelného dolu. Mezi sebou pak vedou debatu na věčné téma života a smrti. Hra 

Nebezpečí je považována za velmi výjimečné dílo, které zcela naplnilo rozhlasové 

možnosti a specifika. V reálu by se děj, který by měl být ztvárněn na jevišti divadla, 

musel odehrávat v úplné tmě, tu však v představivosti posluchače zajistí fakt, že děj 

pouze slyší a vizualizovat si jej může pouze ve svých představách. Pro ještě působivější 



26 

výsledný dojem byla již tak značně dramatická situace celé hry podpořena skutečně 

zajímavými zvukovými efekty. Zatímco například komediální show se přílišné 

popularitě netěšily, varieté si posluchači doslova zamilovali.  

Při pohledu do jakéhokoliv bodu vysílání BBC se ukazuje, že v centru veškerého 

zájmu rozhlasového vysílání bylo hlavně vzdělávání. V roce 1924 začalo naučné 

vysílání. Již v roce 1939 nabízela BBC třicet devět vzdělávacích programů. Od 

tehdejšího vysílání, jež bylo koncipováno jako jakési přímé vyučování prostřednictvím 

rozhlasu, se však v průběhu času upustilo, neboť se ukázalo, že dětský posluchač není 

s to udržet nezbytnou pozornost po celou dobu vysílání vybraného programu (Koutek, 

2004).  

K celonárodnímu vysílání z Londýna postupně přibývaly i velmi populární 

regionální mutace, které se zaobíraly specifickou problematikou, a sice mapováním 

aktuálního regionální dění. Tuto změnu posluchači velmi vítali, ale již se jen neradi 

smiřovali s tím, že ne v každém bodě kraje je možné vysílání přijímat. Zvyšující se 

popularita vybraných pořadů se pochopitelně odrazila také v růstu divácké obliby i ve 

sledování aktivit, spojených právě s vysíláním BBC. Řeč je například o rozhlasovém 

magazínu Radio Times, jež se dokonce stal nejlépe prodávaným týdeníkem ve Velké 

Británii (Ponsford, 2013, online, vlastní překlad).  

V neposlední řadě došlo také k nutné změně sídla BBC. Ta původní v oblasti Savoy 

Hill na pobřeží řeky Temže musela být v důsledku rychlého rozvoje BBC a již naprosto 

nevyhovujícím prostorám nahrazena (Briggs, 1995, vlastní překlad). Do té doby BBC 

hostil Institut elektrických inženýrů. Budova připomínala zatemnělou atmosféru 

pánských klubů, kde nemůže nikdy chybět whisky a soda. V zařízení tehdejší budovy 

nemohly chybět ani dlouhé závěsy. V roce 1924 z tohoto studia také vstoupil do 

vysílání hlas londýnského Big Benu, stejně tak jako i greenwichské pípnutí. Prvním 

britským panovníkem, jehož hlas mohli posluchači zaznamenat, byl Jiří V., král 

Spojeného království a britských dominií a až do roku 1910 také indický císař. Jeho hlas 

mohli diváci slyšet při příležitosti otevření Výstavy Britského impéria ve Wembley, jež 

velmi umně dokázala propojit zábavu, vzdělávání a podporu zahraničního obchodu. 

Oficiální průvodce představil hned tři důvody, proč se tato imperiální výstava vůbec 

konala. Jedním z nich byla snaha nalézt nové zdroje imperiální síly, dalším starat se  

o imperiální trh a tím posledním důvodem bylo, aby se navzájem mezi sebou lépe 



27 

poznaly jednotlivé rasy v impériu zastoupené. Wembley v průběhu let 1924–1925 se tak 

stalo největší imperiální výstavou ve Velké Británii (Mackenzie In Brown et al, 1999, 

vlastní překlad). Není divu, že projev Jiřího V. přilákal k amplionům na ulicích velké 

zástupy lidí. V roce 1932 se sídlem BBC stala speciálně pro tento účel vystavěná 

budova Broadcasting House na Portland Palace. V témže roce, konkrétně 19. prosince 

1932, bylo také spuštěno pravidelné vysílání do zahraničí. Tato nová služba byla 

zahájena speciálním programem určeným pro Austrálii. Počínaje 25. prosincem 1932 

začal být připravován program pro celé Britské impérium. „V následujících letech 

vysílala do zahraničí pouze anglicky, zaměřovala se totiž jen na britské občany 

rozptýlené v koloniích po celém světě. Mezinárodní vývoj však nakonec přiměl Velkou 

Británii zahájit vysílání i v dalších jazycích“ (Koutek, 2014, s. 30).   

Do kritického období před druhou světovou válkou tak BBC vstoupila jako 

dynamicky se rozvíjející a prosperující společnost. 

 

  



28 

3 ČESKOSLOVENSKÁ SEKCE BBC A JEJÍ HLAVNÍ 

PŘEDSTAVITELÉ 

 

Vysílání BBC do nacisty okupované Evropy podléhalo dohledu tří britských 

vládních resortů, a sice Ministerstva informací, Ministerstva zahraničních věcí 

a Ministerstva pro vedení hospodářské války (Koutek, 2014). Za účelem zefektivnění 

britské válečné rozhlasové propagandy, zmírnění konfliktů a zavedení dohledu nad 

evropským vysíláním BBC byl na podzim roku 1941 zřízen zvláštní meziresortní orgán 

známý pod označením – Political Warfare Executive (dále již jen PWE), jemuž se 

slangově říkalo také „Peewees“ (Lockhart, 2004, vlastní překlad). Vznik tohoto orgánu 

rovněž významně přispěl ke zlepšení panující situace v evropském vysílání.  

Nejvyšším orgánem PWE se stal výkonný výbor tří úředníků. Ředitelem tohoto 

výboru byl jmenován vzdělaný, distingovaný a velmi schopný britský novinář, 

spisovatel, diplomat, zpravodajec, velký přítel svobodného Československa  

a v neposlední řadě také tajný agent – Robert Bruce Hamilton Lockhart (Peroutka, 

1995). V průběhu působení v pozici tajemníka britského velvyslanectví v Praze v letech 

1919-1922 se Lockhart seznámil také s prezidentem Tomášem Garrigue Masarykem  

a ministrem zahraničních věcí Edvardem Benešem (Lockhart, 1932, online, vlastní 

překlad).  

Rovněž i v poválečné době Lockhart pokračoval v aktivní spolupráci 

s československým vysíláním BBC, podporoval československý protikomunistický exil 

a svůj vliv využíval k tomu, aby pomáhal efektivně prosazovat zájmy Československé 

republiky. Je známo, že o funkci v rámci PWE Lockhart původně vůbec nestál, byť ji 

nakonec přece jen přijal. Provázely ho totiž obavy, že jejím přijetím se okamžitě stane 

pomyslným hromosvodem ministerských sporů. Pod taktovkou Lockharta PWE 

spravovalo veškeré záležitosti, které se nějaký způsobem vztahovaly k politické 

propagandě. Z této pozici mohlo PWE krom jiného kontrolovat a usměrňovat zahraniční 

vysílání BBC (Koutek, 2014).  

Pro potřeby vysílání v českém a slovenském jazyce byla v rámci Evropských služeb 

BBC vytvořena takzvaná československá sekce BBC. Trochu paradoxně však byla 

vedena britským editorem. V roce 1940 bylo řízení československé sekce svěřeno 

Elizabeth Barkerová. Posléze se její funkci ujala historička Phyllis Autyová, která se 



29 

specializovala především na oblast střední Evropy a Balkánu (Koutek, 2014). Autyovou 

pak ve vedení československého oddělení nahradila známá novinářka a pražská 

dopisovatelka listu The Observer v době mnichovské krize – Shiela Grant-Duffová, jež 

v něm působila v letech 1941-1943 (Kocourek, ed., 2013). Po jejím odchodu se ve 

vedoucí funkci vystřídali ještě historik se specializací na české středověké dějiny – 

profesor Reginald Robert Betts a nakonec i Joan Froadicková (Hrdlička, In Kolektiv 

autorů pod vedením Evy Ješutové, 2003).  

Koutek (2014) dodává, že Bettse ve funkci vystřídal ještě spisovatel Michael 

Roberts, který se již předtím editorsky podílel na polském vysílání. V srpnu roku 1944 

se do pozice vedoucího editora dostal překladatel Vernon Duckworth-Barker, který v ní 

setrval až do roku 1948. Bylo dobrým zvykem, že BBC tuto pozici obsazovala 

především specialisty, kteří měli velmi dobré povědomí nejen o reáliích  střední Evropy, 

ale specificky i o reáliích československých.  

V rozhlasovém vysílání se částečně projevoval taktéž nepřímý vliv 

československého zahraničního odboje. Odtud získávala zprávy rovněž sama BBC. 

Zprávy povětšinou přibližovaly situaci v protektorátu Čechy a Morava za druhé světové 

války. V pozicích hlasatelů tehdy působili Čechoslováci, kteří byli v BBC  

v zaměstnaneckém poměru. „Jako pracovníci rozhlasu podléhali svým britským 

nadřízeným, od nikoho jiného nemohli přebírat závazné instrukce. V prvním období 

bohužel pracovali jako hlasatelé i lidé, kteří neměli pro tuto práci potřebné vlohy ani 

zkušenosti. Postupně však mezi redaktory a hlasateli přibývali zkušení novináři 

a úroveň vysílání se tak začala zlepšovat“ (Koutek, 2014, s. 33). I přes prohlubování 

dovedností a zvyšování profesionality vysílání však nebylo možné přehlédnout 

přetrvávající špatnou češtinu, gramatické a stylistické chyby, nepřesně používanou 

vojenskou terminologii aj. Tyto jazykové nešvary a chyby však přetrvávaly dlouhodobě 

a nepodařilo se je eliminovat ani na konci války.  

BBC v různých obdobích zaměstnávala celou řadu zkušených publicistů  

a komentátorů, kteří vedle BBC působili také v orgánech Prozatímního státního zřízení 

v Londýně. Jedním z nich byl i Josef Kosina, hlasatel BBC v Londýně, nepřetržitě od 

začátku druhé světové války (Žáček, 2004). V roce 1959, tj. dvacet let poté, co proběhlo 

vůbec první vysílání BBC v českém jazyce, na něj Kosina (In Mastník, 2001, online) 

vzpomínal těmito slovy:  



30 

„Právě v den, kdy vypukla válka, hovořil jsem s posledním náměstkem předsedy 

vlády Rudolfem Bechyněm, který žil v exilu v Londýně a který vyslovil názor, že by bylo 

vhodné, aby britská Labouristická strana vydala co nejdříve poselství československého 

lidu. Navštívil jsem poslance Greenwooda a společně jsme vypracovali krátké 

prohlášení, které jsem měl přečíst ve vysílání britského rozhlasu pro Evropu 6. září. 

S pochopitelným vzrušením jsem vstupoval do budovy rozhlasu na Langham Place. 

Rozhodl jsem se začít slovy 'volá Londýn'. Tato slova slyšely později miliony našich lidí 

denně a dosud uvádějí všechna vysílání Britského rozhlasu pro Československo.“   

K dalším výrazným tvářím patřil také novinář, spisovatel a rozhlasový komentátor 

Jiří Hronek (vlastním jménem Jiří Langstein). V roce 1946 byl Hronek současně 

zástupcem šéfa rozhlasového odboru československé zahraniční vlády. V redakci 

pracovaly i mnohé další uznávané osobnosti, mezi jinými i bývalý šéfredaktor 

nezávislého deníku Tribuna a divadelní kritik v jednom – Josef Kodíček, Gustav Stern 

ze stejného listu, hudební kritička, historička a publicistka Anna Patzaková, Míša 

Papírník (vlastním jménem Přemysl Papírník), který se v roce 1939 stal prvním 

hlasatelem československé sekce BBC a dlouhá léta působil také jako vedoucí této 

redakce a vychoval několik generací prvotřídních žurnalistů (Nekola, 2014), a někteří 

další. Velmi osobitým představitelem byl i novinář Gustav Winter, jenž působil 

v pařížském Ústředním výboru (Šimsová, 2011), či ekonom, novinář a publicista Karel 

Kříž.  

Neméně podstatnou roli sehrála rovněž mladá generace zastoupená kupříkladu 

českým exilovým básníkem Ivanem Jelínkem, který až do doby odchodu do penze 

v roce 1969 působil v pozici externího spolupracovníka české sekce BBC. Básník 

v něm byl ale živ neustále, což dokumentují také Kocourkova slova (In Matějka, 2010, 

online): „Když člověk přišel do jeho kanceláře v BBC a Ivan Jelínek tam byl sám, 

většinou byl skloněn nad psacím strojem nebo nad knihou.“ Během druhé světové války 

v roce 1943 začal jako hlasatel a redaktor českého vysílání pracovat také básník Josef 

Lederer. Československý tým v BBC obohatil a rozšířil rovněž Ota Ornest (vlastním 

jménem Otto Ohrenstein), jenž v československé sekci zahraničního servisu BBC 

působil zprvu jako překladatel a hlasatel a později dokonce jako spoluautor a autor 

relací. Ve vysílání působil spolu s Pavlem Tigridem a Josefem Schwarzem – Červinkou, 

již pracovali jako rozhlasoví redaktoři a hlasatelé. 



31 

Československý program tehdy stavěl zejména na zpravodajství, které se ani příliš 

nesnažilo polemizovat s protektorátní propagandou. „Nejosobitější a nejpopulárnější 

relací byly v té době středeční promluvy Jana Masaryka, které získaly své pravidelné 

místo v programu BBC v březnu 1940“ (Koutek, 2014, s. 33). Promluvy Jana Masaryka, 

včetně té úplně poslední promluvy ze dne 12. dubna 1944, byly v Londýně v roce 1944 

souhrnně publikovány pod názvem Speaking to my country. Vydání pak předmluvou 

doplnil ministr zahraničí Velké Británie Anthony Eden. Dílo se v roce 1946 dočkalo 

také českého vydání s názvem Volá Londýn, které končí prvním Masarykovým 

projevem poté, co se Masaryk v létě 1945 vrátil zpátky do Československa.  

Zatímco pořady Masarykových kolegů stavěly především na překladech anglických 

textů, sám Masaryk usiloval spíše o rozvíjení autorského projevu, který tam, kde to bylo 

vhodné, doplňoval vtipnými i emotivními pasážemi.  

Bohatým zdrojem rozhlasových projevů Jana Masaryka v rámci BBC je Archiv 

Českého rozhlasu, jenž obsahuje šest různých záznamů. Zvláštní kapitolu pak 

představují Masarykovy vánoční projevy (viz obrázek 4.1), v nichž Masaryk 

vyzdvihoval zejména křesťanský rozměr svátků. První z nich BBC odvysílala dne  

22. prosince 1939. 

 

Obr. 4: Jan Masaryk během vánočního projevu (r. 1941) odvysílaného z Londýna 

 

Zdroj: ([fotografie]. Archivní a programové fondy Českého rozhlasu, In SVOBODOVÁ, 

Lenka. Ať jste kdekoli aneb o rozhlasových Vánocích podle Lenky Svobodové. [online]. 26. 12. 

2015 [2015-12-29]. Dostupné z: http://www.rozhlas.cz/dvojka/dobravule/_zprava/1290677.). 

 

http://www.rozhlas.cz/dvojka/dobravule/_zprava/1290677


32 

Po odchodu Masaryka do Spojených států amerických v červnu roku 1940 přebral 

jeho středeční program Prokop Drtina, jenž v éteru vystupoval pod přezdívkou „Pavel 

Svatý“ a vedle Masaryka se stal druhým představitelem exilu, který se prostřednictvím 

pravidelných projevů dostával k posluchačům po celou dobu trvání války. Byť se Pavel 

Svatý těšil mezi českými a slovenskými posluchači značné popularitě, v porovnání 

s nekonformním Masarykem jeho hovory ani zdaleka nedosahovaly stejné kvality  

a úspěchu.   

A je-li již řeč o Janu Masarykovi, nelze rozhodně opomenout zmínit, že to byl právě 

on, kdo dne 8. září 1939 zahájil československé vysílání BBC. Tehdy pronesl tato 

působivá slova: „Hodina odplaty nadešla. Meze trpělivosti západních demokracií byly 

dovršeny a boj o vyhlazení nacismu započal. Naším programem je svobodné 

Československo ve svobodné Evropě a pro tento cíl jsme ochotni obětovat vše… Při 

jménu, které nosím, vám zde prohlašuji, že tento boj vyhrajeme a pravda zvítězí. Jsem 

vás nesmírně vděčný, že jste se tak pečlivě postarali o hrob mého otce na lánském 

hřbitůvku. Naslouchejte každého dne londýnskému vysílání, které vám podá pravdivé  

a objektivní zprávy… Nazdar a na shledanou v Praze“ (Masaryk, In Archiv ČRo).    

Další zástupci z řad exilových politiků se u mikrofonu objevovali jen velmi zřídka. 

Jejich rozhlasovému vystoupení pokaždé předcházelo jmenovité pozvání BBC. 

Obvyklým důvodem k tomu, aby exiloví politici, jmenovitě třeba Edvard Beneš či 

Hubert Ripka, vůbec v londýnském vysílání vystoupili, bylo motivováno snahou 

přednést důležitá prohlášení. Prezidentu Benešovi poskytl britský rozhlas prostor 

k tomu, aby se spojil s okupovanou vlastí. V ohledu na to, že Beneš nebyl příliš dobrým 

řečníkem, předstupoval před mikrofon jen ve zcela výjimečných případech a pro 

tlumočení oficiálních stanovisek a rozsáhlých vzkazů vždy přizval svého politického 

tajemníka Prokopa Drtinu.  

„Náplň rozhlasových relací diktovaná vedením BBC mnohdy vůbec neodpovídala 

představám a vkusu českých a slovenských posluchačů. Československé vysílání BBC 

zpočátku vyvolávalo jistou nespokojenost domácího obyvatelstva. V depeších domácího 

odboje opakovaně zaznívala kritika na jeho adresu“ (Koutek, 2014, s. 33). Ke kritice 

vysílání se přidávali taktéž Čechoslováci žijící v Londýně. Vysílání se jim totiž jevilo 

být až příliš „anglické“. Trochu méně kriticky bylo nahlíženo jedině na autorské projevy 

Jana Masaryka.  



33 

Českým a slovenským posluchačům vadil především obsah a nepříliš vysoká kvalita 

některých hlasatelů, kteří měli jen pramalé zkušenosti s prací v rozhlase, a nezřídka jim 

chyběl také elementární talent. S lehkostí a nadsázkou sobě vlastní to vystihl například 

Prokop Drtina, když prohlásil, že „za normálních poměrů by se nikdo z nich asi nestal 

rozhlasovým hlasatelem a již tím je řečeno, že pro svůj úkol nebyli profesionálně 

predestinováni“ (Drtina, 1991, s. 538).  

 

 

3.1 Počátky vládního vysílání z Londýna  

 

Významným milníkem se v tomto ohledu stal 21. červenec roku 1940, kdy byla 

Velkou Británii uznána provizorní československá exilová vláda, a vytvořeno bylo 

prozatímní státní zřízení Československé republiky. Z korespondence, již vedl britský 

ministr zahraničních věcí, lord Edward Halifax s Benešem, přímo vyplynulo, že i když 

byla provizorní vláda Velkou Británii uznána, zdaleka to neznamená, že by tímto 

krokem uznala též právní kontinuitu první republiky a jejích hranic či nulitu 

mnichovské dohody. Beneš se však rozhodl tuto skutečnost raději zamlčet a ve své 

rozhlasové řeči k domovu stál na stanovisku právní kontinuity první republiky a jejích 

předmnichovských hranic. Mimo jiné tehdy prohlásil, že Čechoslováci „neuznali 

Mnichov, že Masarykova republika žije právně a politicky dále, že on sám právně 

nepřestal být prezidentem republiky, že právně a politicky neexistuje nic, co provedl 

nacismus po 15. březnu 1939, a že je neexistující a bezprávné všechno, k čemu byli 

Čechoslováci od září 1938 nezákonně a neústavně přinuceni“ (Krystlík, 2013, online). 

Na kontinuitě první republiky a na předmnichovských hranicích trval ve svých 

veřejných projevech také Hubert Ripka, v té době mluvčí vlády v exilu. Jinými slovy, 

československá exilová vláda se tehdy zcela vědomě rozhodla, že toto nepříjemné 

stanovisko Čechoslovákům zatají.  

Ustanovení prozatímní československé vlády mělo také přímý dopad na organizaci 

rozhlasové propagandy. Při příležitosti vytvoření ministerstva zahraničních věcí byla 

současně reorganizována i informační služba. „Pod vedením Jaroslava Krause vznikl 

v tomto resortu zvláštní odbor, který se měl starat o veškerou vládní propagandu. Jeho 

součástí se stalo rozhlasové oddělení, které vedl Josef Korbel. V rámci ministerstva 



34 

spadala organizace propagandy do kompetence státního tajemníka Huberta Ripky“ 

(Koutek, 2014, s. 34). Podle Jiřího Hronka byl vznik tohoto oddělení bezprostředně 

vyvolán skutečností, že Britové po podmínečném uznání československé vlády poskytli 

jen patnáct minut vysílacího času, který československá vládní místa využívala ke 

komentářům (Hrdlička, In Kolektiv autorů pod vedením Evy Ješutové, 2003). Obecně 

ale ani po oficiálním uznání československé vlády v Londýně, k němuž došlo dne  

18. července 1941, k dalšímu rozšíření vládního vysílání nedošlo. Změnou k lepšímu ale 

jistě bylo uvolnění kontroly vysílání (Koutek, 2004). 

Josefu Korbelovi, který v Londýně organizoval rozhlasové vysílání BBC do 

okupovaného Československa (Pacner, 2013), v prvním období, tj. až do listopadu 1941 

pomáhala s vedením oddělení jedna jediná úřednice, a sice Eva Outratová. Dalším 

pracovníkem se až v roce 1941 stal Jiří Hronek. Postupně se přidávali další a další stálí 

pracovníci, například Josef Kodíček, který do rozhlasového oddělení exilového 

ministerstva přešel z československé sekce BBC spolu s Otou Ornestem. Výraznou 

proměnou však rozhlasová redakce prošla až v pozdějších letech války, kdy řady 

spolupracovníků rozšířili také komunisté Bohuslav Laštovička, Vavro Hajdů a Fridrich 

Biheller. Pro účely slovenského vysílání byl přijat slovenský pracovník Haasz-Kysucký. 

Prostor v rozhlasovém vysílání byl poskytnut rovněž vojákům první československé 

brigády ve Velké Británii, kteří založili dokonce svou vlastní redakci. Patřil k nim třeba 

Jiří Mucha, Ivan Jelínek, Lubor Zink, Jaroslav Brož, Josef Josten a někteří další. 

Společně vytvořili také významné souborné dílo britského exilu v podobě sborníku 

nazvaného Z lyriky války, který obsahoval básně vyjadřující smutek po domově, 

svobodě atp. (Jareš, 2007). 

Struktura rozhlasového oddělení se ustálila až s příchodem roku 1942 a s počtem 

šesti redaktorů, kteří spolupracovali na správcování projevů pro československé vládní 

vysílání. Současně bylo využíváno externí spolupráci s osmi až deseti dalšími 

externisty. V srpnu 1942 nastoupila do rozhlasového oddělení bez jakékoliv předchozí 

profesionální praxe hlasatelka Růžena Hájková, jež ale nakonec prokázala vysoké 

hlasatelské kvality, odbornou připravenost, improvizační dovednosti atd. Ve vztahu 

k redakci byla rovněž externistkou a současně jedinou hlasatelkou, která hovořila 

slovensky. „Brzy se nepochybně osvědčila, protože po roce působení (od dubna 1943 až 



35 

do května 1945) byla angažována jako slovenská hlasatelka českého vládního vysílání 

BBC v Londýně“ (Hubička, 2015, s. 59).  

V čele druhého oddělení rozhlasového vysílání Ministerstva zahraničních věcí 

setrvala po celé období války tatáž osobnost v podobě Josefa Korbela. Jeho zástupcem 

se stal Jiří Hronek. Samý začátek roku 1944 se však nesel ve znamení zvažování 

personální změny, k jejíž realizaci ale nakonec nikdy nedošlo. Josef Korbel měl být 

totiž ve funkci nahrazen Josefem Hejretem, československým diplomatem  

a velvyslancem, jenž v roce 1942 působil na pozici šéfredaktora Čechoslováka. Jednalo 

se o hlavní periodikum československého odboje za druhé světové války, jež vycházelo 

v Londýně. Zatímco ještě na samém počátku to byl výhradně emigrantský časopis, 

později se z něj stal také oficiální orgán exilové vlády.  

„Posílené postavení československého zahraničního odboje ve Velké Británii se 

projevilo přímo v rozhlasovém vysílání. Dne 28. července 1940 použila BBC poprvé při 

zahájení vysílání mezi hymnami Spojenců i československou státní hymnu. Prozatímní 

československá vláda získala od 11. srpna 1940 možnost produkovat každý den patnáct 

minut svého vlastního rozhlasového vysílání“ (Koutek, 2014, s. 34). Tímto krokem 

získalo nově vzniklé oddělení rozhlasové propagandy možnost zajišťovat pravidelný 

patnáctiminutový vysílací blok v rámci českého vysílání BBC, jemuž byl přisouzen 

přiléhavý název – Hovory s domovem a vysílaný byl na krátkých vlnách. Čas vysílání 

byl určen v rozmezí od 18:15 hod do 18:30 hod. Připočte-li se k tomuto času 

protektorátní hodina navíc, v tom případě se vysílalo vždy v 19:15 hod.  

16. února 1941, kdy došlo ze strany BBC k dalšímu rozšíření vládního vysílení, se 

kromě toho, že bylo nově zavedeno noční komentované zpravodajství vysílané  

v 0.15 hod, posunul i samotný pořad Hovory s domovem. Aby se stal přístupný širšímu 

okruhu posluchačů, byl na jejich urgentní žádost posunut o jednu hodinu a začínal tak 

až v 18.45 hod. Těžiště tohoto pořadu spočívalo vždy v přednášce na nějaké konkrétní 

téma. Poslední den v týdnu se pak přednáška dotýkala vždy nějaké specifické sociální 

otázky atp. (Koutek, 2014). Vzhledem k přetrvávající velmi krátké době vysílání ve 

slovenštině bylo v červnu 1914 také rozhodnuto o zařazení slovenských přednášek 

v délce okolo pěti minut.   

Není bez zajímavosti, že blok musel být před vysíláním přeložen do anglického 

jazyka a následně podroben schvalování ze strany britské vojenské cenzury. Úkol 



36 

zpracovávat anglické překlady pro cenzurní potřeby setrval v platnosti až do konce 

války.  

„V roce 1940 vysílala BBC česky a slovensky každý den v 6:00 hod a v 16:30 hod 

zprávy, od 16:45 hod komentáře a přednášky a od 21:30 hod opět zprávy. Od února 

1941 byla přidána ještě další relace ve 23:15 hod“ (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011,  

s. 212).
3
  

Pravidelně v pátek navíc běžela čtvrthodinka vojenského vysílání, která měla 

posluchačům zajistit lepší přehled o tom, co se aktuálně odehrává na bojištích. Podklady 

a odborné komentáře o vojenském vývoji do tohoto programu připravoval plukovník 

František Moravec, jenž stál v čele II. (zpravodajského) odboru Ministerstva národní 

obrany. Svůj prostor v nedělním vysílání získal i dělnický program, který zajišťovali 

sociální demokraté Josef Bělina, Josef Kosina, Jiří Stolz a státní tajemník ministerstva 

sociální péče Ján Bečko (Koutek, 2014). Působnost československých vojáků však 

londýnským vysíláním zdaleka nekončila. Méně významná a v některých případech jen 

dočasně fungující střediska působila také na Blízkém východě, tj. v Káhiře, Bejrútu  

a Jeruzalému.  

 

 

3.2 Vybrané osobnosti rozhlasové historie 

 

Při příležitosti každodenního vládního pořadu – takzvaných Hovorů s domovem se 

před mikrofonem vystřídali prakticky všichni političtí představitelé československého 

exilu. Řadě exilových zástupců právě tento pořad umožnil, aby si na vlastní kůži 

vyzkoušeli roli rozhlasového řečníka. Jan Masaryk spolu s Prokopem Drtinou, 

Hubertem Ripkou či Jaroslavem Stránský – ti všichni dodávali českému lidu naději, 

kterou udupávaly každodenně v protektorátním rozhlase zveřejňované seznamy těch, 

jejichž život byl předčasně ukončen popravou.  

„Mezi komentátory se tak po Masarykovi, Benešovi, Drtinovi a Ripkovi zařadili 

například národní socialisté Jaroslav Stránský a Vladimír Klecanda (pod pseudonymem 

                                                
3 V některých publikacích není přesně určeno, zdali se jednalo o britský, či o protektorátní čas. Zpravidla 

ale byl využíván čas britský pro účely čtenářů a možných posluchačů, kteří tehdy pobývali ve Velké 

Británii. V opačném případě byla ke konkrétnímu vysílacímu času ještě připočtena takzvaná 

„protektorátní“ hodina navíc.  



37 

Vladimír Kalvoda), lidovec Jan Šrámek, sociální demokraté Jaromír Nečas a František 

Němec či agrárník Ladislav Feierabend“ (Koutek, 2014, s. 35). V pozici komentátora 

pro Slovensko se vystřídaly osobnosti, jakými byli Pavol Macháček, Juraj Slávik, Ján 

Lichner, Ján Čaplovič a další. Prostor v éteru získali také generálové Sergěj Ingr 

a Rudolf Viest. Další významnou osobností byl i František Langer, který 

v meziválečném období patřil vedle Karla Čapka k nejvýznamnějším českým 

dramatikům.  

Představitelé exilové politické reprezentace měli o vystupování v londýnském 

rozhlase dlouhodobě enormní zájem, což bylo dáno především jejich snahou získat 

uznání v domácím prostředí a současně si tak zajistit jistý příjem. V roce 1940 totiž 

BBC vyplácela honorář ve výši jedné libry za každou započatou odvysílanou minutu 

(Koutek, 2014), což se již rok nato stalo předmětem otevřené kritiky zveřejněné 

dokonce i v deníku československé armády – Naše noviny (1940-1945), který vydávalo 

londýnské Ministerstvo obrany. Dlouhodobé spory a dohady o to, zdali je vyplácení 

honorářů (a)morální, nakonec vyústily v jejich úplné zrušení, k němuž došlo v srpnu 

roku 1942. Kromě výše honorářů se také opakovaně přetřásalo, zdali mají všichni 

exiloví politici stejnou možnost dostatečně využívat vysílací prostor atd.  

I přes nepopiratelné překážky, s nimiž si musel londýnský rozhlas v průběhu let 

poradit, lze zkonstatovat, že se v průběhu své činnosti zdárně rozvíjel, zvyšoval odborné 

kvality a úspěšně plnil své povinnosti. Jednou z velkých zkoušek bylo například 

bombardování Londýna.  Z centrály BBC, kterou byl takzvaný Broadcasting House 

neboli Vysílací dům na Portland Palace, se totiž musela československá sekce přemístit 

do vysílací stanice Maida Vale v západním Londýně. Stalo se tak poté, co byla  

8. prosince 1940 po náletu Luftwafe poškozena hlavní budova rozhlasu, nad kterou 

vybuchla zápalná bomba a zapříčinila následný požár budovy. Také rok 1941 se nesl ve 

znamení změn vysílacího stanoviště a československá redakce BBC se přestěhovala do 

ikonického rozhlasového sídla zvaného Bush House, které ve 20. letech navrhl americký 

architekt Harvey Wiley Corbett a věnoval jej „přátelství anglicky mluvících národů“ 

(BBC, s.a., online,b, vlastní překlad).  

 



38 

3.3 Zákaz poslechu zahraničního rozhlasu – smutná kapitola 

v dějinách rozhlasu  

 

Vzhledem k tomu, že byl poslech zahraničního rozhlasu v celé Německé říši přísně 

zakázán, vystavovali se domácí posluchači při poslechu vysílání nepovolených 

zahraničních rozhlasových stanic obrovskému riziku. Ani s tímto vědomím se však 

posluchači od ladění stanic odradit stejně nenechali. Nacisté se proto všemi dostupnými 

prostředky snažili českému obyvatelstvu příjem zahraničního vysílání znemožnit  

a absolutně jim zakázat jak poslech neutrálních, tak také spojeneckých zemí. Zvažovali 

tak například možnost rušení zahraničního vysílání formou blokování radiopřijímačů na 

určitou vlnu nebo třeba prostřednictvím rušiček.  

Na podzim roku 1939 proto nacisté například zvažovali, že přistoupí k plošnému 

zabavování veškerých rozhlasových přijímačů s krátkými vlnami. Oficiálně zmocněno 

bylo k tomuto počinu gestapo od 30. září 1941 a v některých obcích skutečně začalo 

přijímače zabavovat. Již v říjnu se v protektorátním tisku objevila zpráva, že „kvůli 

nezodpovědným jedincům, kteří zákaz porušovali, byly pro výstrahu odebrány 

rozhlasové přístroje veškerému obyvatelstvu v Lysé nad Labem, Čelákovicích, 

Heřmanově Městci, Litomyšli a Úvalech“ (Koutek, 2014, s. 37). Ony zabavené 

přijímače se však po jistém čase opět vrátily svým majitelům. Důvod, proč tomu tak 

bylo, je přitom zcela prozaický. Bez rozhlasového přijímače totiž byla naprosto 

vyloučena možnost poslechu protektorátního a říšského rozhlasu. 

Říšský ministr pro osvětu a propagandu a současně jeden z nejvyšších nacistických 

představitelů, Joseph Goebbels (In Fronta, 2010, online), jenž usiloval o rychlé 

ovládnutí nejvlivnějšího média a tím získání možnosti podle potřeby ovlivňovat  

a indoktrinovat miliony posluchačů, si v této souvislosti v listopadu roku 1939 

poznamenal do svého deníku následující slova: „Hlavní důvod nepokojů Čechů můžeme 

vidět v zahraničním rozhlasovém vysílání. Pokud to bude nutné, budeme muset zabavit 

rozhlasové přijímače.“    

  



39 

Obr. 5: Nařízení o mimořádných opatřeních v oblasti rozhlasového vysílání (Večerní České 

Slovo 2. 9. 1939) 

 

 Zdroj: ([fotografie]. Fronta.cz. Trest smrti za poslech zahraničního rozhlasu. 

[online]. 25. 7. 2010. [cit. 2016-02-01]. Dostupné z: http://www.fronta.cz/dotaz/trest-smrti-

za-poslech-ciziho-rozhlasu. 

 

V den zahájení války, tj. 1. září 1939 Ministerská rada pro obranu Říše v Berlíně 

vydala nařízení o mimořádných opatřeních v oblasti rozhlasového vysílání (něm. 

Verordnung über außerordentliche Rundfunkmaßnahmen) (Hořák, Jelínek, eds., 2006), 

která s okamžitou platností zakazovala „úmyslný poslech zahraničních vysílačů“ 

(Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, s. 213) na straně jedné a rozšiřování zpráv vysílaných 

na nepřátelských stanicích na straně druhé (viz obrázek 4.2). Takto „zneužitý“ 

radiopřijímač byl jeho majiteli bezodkladně zabaven. 

 „Pro poslech zahraničních vysílačů byl vymezen trest ve formě vězení či káznice  

a odnětí přijímacího zařízení, za šíření zpráv však mohl být občan potrestán až trestem 

smrti. Na každém rozhlasovém přijímači musela viset cedulka se slovy připomínajícími 

zákaz a trestnost poslechu zahraničních stanic (pozn. autorky: viz obrázek 4.3)“ 

(Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, s. 213).  

 

  



40 

Obr. 6: Oranžová protektorátní visačka na rozhlasový přijímač 

 

Zdroj: ([fotografie]. Fronta.cz. Trest smrti za poslech zahraničního rozhlasu. [online]. 

25. 7. 2010. [cit. 2016-02-01]. Dostupné z: http://www.fronta.cz/dotaz/trest-smrti-za-

poslech-ciziho-rozhlasu. 

   

V březnu 1943 byla dokonce příslušnými okresními nebo policejními úřady vydána 

úřední vyhláška, která měla s konečnou platností poslech zahraničního rozhlasu 

znemožnit úplně. Obyvatelé protektorátu byli povinováni si ze svého rozhlasového 

přijímače nechat odbornou firmou odstranit zařízení pro příjem krátkých vln
4
 

umožňujících poslech zahraničních stanic, případně si nechat odpovídající zařízení 

zcela vypnout. Potvrzení o této technické úpravě, které jim bylo pověřenou firmou 

vystaveno, pak museli být s to kdykoliv na požádání předložit. Příjem středních 

a dlouhých rozhlasových vln byl i nadále povolen. V opačném případě totiž za 

nesplnění této povinnosti hrozily velmi přísné tresty. Za předpokladu, že se člověk  

i přes přísný zákaz rozhodl si krátkovlnné přijímací zařízení ponechat v původní, 

neupravené podobě, odsoudil se téměř s jistotou minimálně k pěti letům káznice. 

Opakované nainstalování takového aparátu pak bylo trestáno přinejmenším deseti lety 

káznice. 

Neříká se ale nadarmo, že český člověk je doslova mistrem improvizace, je šikovný 

a umí si poradit i v případech, kdy jsou západní civilizace s rozumem v koncích. Čeští 

radioamatéři totiž toto zmiňované nařízení dokázali jistým způsobem obejít. Podařilo se 

                                                
4 Přijímače, které umožňovaly pouze příjem krátkých vln, byly jejich majitelům automaticky odebírány. 

Jejich majitelům ale byla poskytnuta přiměřená náhrada (Koutek, 2014).  



41 

jim vytvořit malý domácí vynález zvaný „čerčilka“ (popřípadě „churchillka“), tj. cívku 

pojmenovanou podle za války velmi oblíbeného britského premiéra Winstona 

Churchilla. Název tohoto vskutku geniálního vynálezu současně poukazoval na důvod 

vzniku, kdy jediným sledovaným záměrem bylo zajistit si možnost poslouchat 

londýnské vysílání (Koutek, 2014). „Čerčilka“ se vždy umně vsunula vzadu do rádia  

a s její pomocí pak bylo možné v přijímači nahradit odstraněné krátké vlny.  

Cívka se zapojovala pouze na příslušné vysílání a po skončení poslechu ji bylo 

nutné vyjmout a uchovat na bezpečném místě (Ješ, 1997). Koneckonců 

vzpomínky pamětníků mluví za vše: „Nemít na přijímači kartičku bylo taky trestné,  

a tak ji tam otec pro jistotu měl pořád, i když obrátil přijímač vzhůru nohama, aby do 

něj vložil nebo z něj vyndal čerčilku“ (Čapek, Levy, 2001, s. 30). Z doby protektorátu se 

tak dochovala i populární slovní hříčka v podobě slovního spojení – „Poslouchám 

kroměříš.“, což tehdy pochopitelně znamenalo zahraniční rozhlas: neboli „Poslouchám 

něco jiného kromě říše.“ (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, s. 214).  

V osudových letech druhé světové války bylo neméně nebezpečnou, leč vcelku 

běžnou součástí života protektorátu také oblíbené noční vysedávání u přijímačů a ladění 

známých znělek BBC, které vyplňovaly přestávky mezi rozhlasovými relacemi. Mezi ty 

nejznámější patřila například znělka zachycující charakteristické údery londýnského 

Big Benu, případně čtyř mocných tónů (tří krátkých a jednoho dlouhého) Beethovenovy 

Symfonie č. 5 c moll op. Neboli „Osudové“, které v Morseově abecedě tvořily podobu 

písmene „V“ jako Vítězství
5
 atp. Druhá jmenovaná znělka v podobě čtyř úderů na 

buben měla posluchačům v Evropě neustále připomínat, že vítězství nad Německem  

i přes všechny útrapy nakonec stejně přijde (Koutek, 2014). 

Projednávání „rozhlasových deliktů“ zaměřených proti Říši měly v kompetenci 

zvláštní soudy, tj. mimořádné trestní soudy. Ty byly zpravidla velmi přísné a aktivity 

spojené s poslechem zahraničního rozhlasu nezřídka posuzovaly rovněž jako velezradu 

či sabotáž, za niž hrozil trest smrti (Koutek, 2014). V roce 1940 bylo na území 

Protektorátu Čechy a Morava zřízeno 5 zvláštních soudů. Ty vznikaly při německém 

zemském soudu v Brně a v Praze. Samotné řízení před zvláštním soudem by však 

nemohlo nikdy proběhnout bez součinnosti bezpečnostní a pořádkové policie. Tyto 

složky totiž vedly takzvané vyhledávací řízení a zatýkaly podezřelé (Moravčík, 1993). 

                                                
5 Slogan „V for Victory“ si vzala za svůj také celá řada partyzánských hnutí  rozšířených po celé Evropě, 

pro které vysílání BBC představovalo nemalou oporu (Bathgate, 2012, vlastní překlad).  



42 

„Jen mezi popravenými ve věznici na Pankráci je od dubna 1943 do konce války 

zdokumentováno 23 osob odsouzených k smrti za 'rozhlasové zločiny'. Celkově lze počet 

obyvatel Protektorátu popravených kvůli poslechu cizího rozhlasu a šíření jeho zpráv 

odhadovat na několik desítek. Řada dalších byla odsouzena k mnohaletým trestům 

káznice“ (Koutek, 2014, s. 36).  

 

3.4 Osobnosti svázané s londýnským rozhlasem a dění s nimi spojené 

 

Hubert Ripka (1895–1958) 

– politik, novinář, ministr několika vlád a významná osobnost českého poúnorového 

exilu 

 

Poté, co byl Hubert Ripka v červenci 1921 promován doktorem filosofie, již 

zastával post na ministerstvu národní obrany v tiskovém odboru. Postupem času se stal 

vedoucím ministerského archivu a knihovny. Kariéra úředníka se však Ripkovi jako 

mimořádně lákavá nejevila nikdy a proto dal mnohem raději přednost dráze aktivního 

novináře a od roku 1917 tak byl plně žurnalisticky činný (Jindra, 2009).  

Od roku 1925 působil jako parlamentní zpravodaj v legionářském deníku Národní 

osvobození. V letech 1930-1938 působil jako zahraničněpolitický redaktor a komentátor 

Lidových novin, kde také dosáhl vrcholu své žurnalistické kariéry. Ripka průběhem své 

kariéry rovněž dokazoval, že právě noviny platí zpravidla za velmi dobrý odrazový 

můstek k politické kariéře. Od poloviny 30. let působil v Československé straně 

národně socialistické a v letech 1941-1945 byl státním ministrem na československém 

exilovém Ministerstvu zahraničních věcí v Londýně (Kuklík, Němeček, 2010). Spolu 

s Jaroslavem Stránským patřil Ripka k nejvýznamnějším exilovým představitelům 

národních socialistů působících v Londýně. Oba byli současně členy československé 

zahraniční vlády ustavené Edvardem Benešem (Kocian, In Harna, 1995). V letech 

1945–1948 byl členem předsednictva Československé strany národně sociální 

a poslancem. Ve vládě působil ve funkci ministra zahraničního obchodu. Roku 1948 

uprchl do exilu, v letech 1949–1955 přednášel ve Spojených státech amerických 

mezinárodní politiku a soudobé dějiny. Od roku 1955 žil ve Velké Británii (Koutek, 



43 

2014). V exilu v Paříži zastával post zástupce Rady svobodného Československa. Byl 

autorem celé řady knih a studií.  

V reakci na rozšíření československého rozhlasu od 10. listopadu 1940 to byl právě 

Hubert Ripka, kdo se rozhodl zřídit takzvaný Poradní rozhlasový sbor, „aby v oboru 

rozhlasu posudkem, radou a podnětem podporoval práci informačního odboru 

ministerstva zahraničních věcí“ (Československý poradní rozhlasový sbor, 1940,  

In Koutek, 2014, s. 38). Zahajovací schůze poradního sboru byla svolána na druhý 

prosincový den v roce 1940. Jeho prvním předsedou byl ustanoven Jaroslav Stránský.  

O rok později na jeho místo nastoupil Prokop Drtina, neboť Stránský byl v exilové 

vládě jmenován ministrem spravedlnosti. Místopředsedou byl jmenován Pavol 

Macháček. V době, kdy se chod činnosti sboru takříkajíc ustálil, sestával ze zhruba tří 

desítek členů.  

Ve sboru se angažovali politici různé politické příslušnosti po boku novinářů, 

rozhlasových redaktorů, představitelů armády atp. Ve funkci zůstávali vždy po dobu 

jednoho roku a pravidelně každý měsíc docházeli na schůze, kterých se kromě Huberta 

Ripky účastnil také sám Jan Masaryk (Kocourek, 2013). Již po prvním roce působnosti 

se ukázalo, že poskytnuté podněty ze strany tohoto sboru napomohly k celé řadě dílčích 

zlepšení v rámci vysílání. „Poradní rozhlasový sbor podroboval vysílání často velmi 

ostré kritice, v debatách se tak průběžně vyjasňovala linie exilové propagandy. V těchto 

polemikách byl výrazně slyšet oponentní hlas komunistů“ (Koutek, 2014, s. 38)   

 

Josef Korbel, vlastním jménem Körbel (1909–1977) 

– učitel, politik, diplomat londýnské exilové vlády Edvarda Beneše, politolog, 

pedagog a otec Madeleine Albrightové, ministryně zahraničních věcí Spojených států 

amerických ve vládě Billa Clintona  

 

V roce 1934 vykonával Korbel funkci pracovníka tiskového odboru na Ministerstvu 

zahraničních věcí. V letech 1936–1939 byl tiskovým atašé v Bělehradě. Poté, co 

republiku obsadilo Německo, zamířil po boku své rodiny směr Anglie, kde pracoval pro 

české vysílání BBC a aktivně tak mohl ovlivňovat vysílání do Československa.  

Po válce si opět našel cestu do diplomatických služeb a v roce 1948 se usadil ve 

Spojených státech amerických, kde také získal azyl. Časem začal dokonce vyučovat 



44 

politické vědy na vlivné Denverské univerzitě, kde setrval až do konce svého života 

(Dejmek, 2013). Korbel se stal rovněž zakladatelem a děkanem školy mezinárodních 

studií, která i dnes nese jeho jméno. V roce 2000 byla navíc ustavena cena Josefa 

Korbela za zásluhy v humanitární oblasti. I když Korbel v důsledku světových 

dějinných událostí dvakrát přišel o svou vlast, nikdy nepřišel o svou víru. Stále 

zachovával věrnost a oddanost demokracii a nikdy nepřestával aktivně pracovat na 

lepším a spravedlivějším uspořádání světa. Stejně jako Hubert Ripka i Josef Korbel po 

sobě zanechal značné množství oceňovaných knih a studií.  

 

Prokop Drtina (1900–1980) 

– politik, právník, syn českého filozofa, univerzitního profesora a politika Františka 

Drtiny 

 

Po okupaci byl Prokop Drtina jedním ze zakladatelů poslední nekomunistické 

odbojové organizace nazvané Politické ústředí, jež byla považována za pokračování 

předmnichovské Pětky a jež měla být jednotícím vedoucím orgánem nekomunistických 

odbojových organizací (Malá et al, 1975). V prosinci 1939 Drtina uprchl do exilu. 

V rozmezí let 1940–1945 byl politickým referentem prezidentské kanceláře v Londýně. 

Do této funkce byl jmenován Benešem a stal se tak referentem prezidenta ve všech 

věcech týkajících se Státní rady. „V rámci této funkce se Drtina pravidelně účastnil 

zasedání zmíněného exilového orgánu, aby zajistil informovanost prezidenta o jeho 

jednáních a vzájemný politický styk mezi Benešem a Státní radou“ (Koutek, 2007,  

s. 198). V letech 1942–1945 byl místopředsedou Právní rady a v roce 1941 stanul v čele 

Poradního rozhlasového sboru.  

V letech 1948–1953 byl držen ve vazbě, následně měl být za přípravu 

protikomunistického puče odsouzen v utajeném procesu k patnácti letům vězení. 

Přípravu procesu však všemi možnými způsoby komplikoval a bojkotoval. Nejenže 

průběžně pozměňoval své výpovědi, ale choval se jako duševně chorý, případně držel 

drastickou protestní hladovku. Prezidentská amnestie mu však nakonec opět otevřela 

cestu na svobodu (Koutek, 2014). Relativního klidu si však příliš dlouho neužil a již 

v roce 1975 byl znovu odsouzen za zločin úkladů o republiku (Koutek, 2014). 

V sedmdesátých letech se zapojil též do ilegální výroby knih – samizdatů 



45 

rozmnožovaných na psacích strojích. Poté, co mu Václav Havel předložil k nastudování 

text Charty 77, Drtina toto prohlášení hrstky intelektuálů vydané 1. ledna 1977 

podepsal, čímž se pochopitelně vystavil opakovaným výslechům ze strany Státní 

bezpečnosti (Pacner, 2014). Patrně nejvýraznějším dílem v zástupu jeho publikací jsou 

paměti s názvem Československo můj osud, které jsou takřka povinnou četbou každého, 

kdo projevuje zájem o nejnovější dějiny své vlastní země. Kniha mapuje zlomové 

okamžiky československých dějin a popisuje události, jichž se Drtina sám aktivně 

zúčastnil (Cebe, 2015).  

 

Josef Kosina, vl. jm. Kalina (1905–1977) 

– novinář a odborový pracovník 

 

Josef Kosina byl mezinárodním zástupcem československé sociální demokracie. Byl 

to právě on, kdo 3. září roku 1939, kdy Británie vyhlásila válku Německu, přečetl na 

BBC prohlášení opozičních labouristů v češtině. „Neklesejte na mysli, vydržte novou 

vlnu násilí a zůstaňte věrni odkazu velkého Tomáše Masaryka. Neopouštějte prapor, 

který v naší svobodné zemi vztyčil prezident Eduard Beneš se svými spolupracovníky. 

Hodina vašeho osvobození se blíží. Vaše tragédie otevřela světu oči a svět je povinen 

napravit křivdu, která se vám stana. Anglická Labouristická strana přijala zásadu 

obnovení Československa a svobody československého státu“ (BBC, s.a., online,c). 

Současně Kosina působil také jako redaktor několika odborářských časopisů. V roce 

1939 odešel do exilu a stal se hlasatelem a posléze redaktorem československé sekce 

BBC v Londýně, kde pak nepřetržitě působil až do počátku 70. let. Byl však 

zaměstnancem BBC, nikoliv zástupcem exilové vlády. V pozici redaktora se podílel 

například na tvorbě týdenního dělnického a průmyslového programu.  

 

Josef Kodíček (1892–1954)  

– novinář, umělecký kritik, dramatik, scenárista a divadelní, filmový a rozhlasový 

režisér 

 

Od roku 1919 se tento pražský rodák a příslušník čapkovské generace věnoval 

kulturní publicistice. Ve 30. letech své články zveřejňoval v řadě novin a časopisů. 



46 

Mezi jinými přispíval do Přítomnosti, Lidových novin, Českého slova atd. (Koutek, 

2014). Do londýnského exilu odešel v roce 1938 a již v následujícím roce pracoval jako 

redaktor československé sekce BBC. V letech 1943–1945 působil v rozhlasovém 

oddělení exilového Ministerstva zahraničních věcí. Zpět do vlasti se Kodíček nevrátil 

ani po skončení války. Jako své profesní působiště pak zvolil Rádio Svobodná Evropa 

v Mnichově (Koutek, 2014). 

  



47 

4 NOVODOBÁ HISTORIE BBC PO DRUHÉ SVĚTOVÉ 

VÁLCE AŽ DO DNEŠNÍCH DNÍ 

 

4.1 Obnova mladého televizního média po válce 

 

Za druhé světové války, kdy měl svět docela jiné starosti, přerušila televize zcela 

své vysílání. Rozhlasová stanice BBC však i přes částečnou cenzuru nadále vysílala do 

všech států. Během tohoto období si také BBC vydobyla ve společnosti poměrně 

značnou prestiž a uznání. Komentáře odvysílané v němčině se zcela shodovaly s těmi, 

které byly vysílány v angličtině. Velmi vysokou laťku si v tomto ohledu zachovala BBC 

koneckonců až do dnešních dní. Doposud v tomto ohledu klade velký důraz na přesnost, 

korektnost a komplexitu jednotlivých komentářů atp.  

Obnova mladého televizního média po válce, k níž došlo v průběhu roku 1946, byla 

velmi kvapná a setkala se s řadou velmi pozitivních ohlasů též ze strany veřejnosti. 

Vlnu nadšení a množství zbrusu nových příznivců přineslo BBC zejména odvysílání 

svatby princezny Alžběty s vévodou z Edinburghu, která proběhla dne 20. listopadu 

roku 1947, a následně také přímý přenos její korunovace v roce 1953, jež byla velmi 

pompézním obřadem, který oslavovali lidé napříč celým světem (Newton, 2011, vlastní 

překlad). Televizní signál v té době pokrýval přibližně tři čtvrtiny populace a téměř 

každá domácnost v Británii vlastnila černobíle vysílající televizor, na němž bylo možné 

sledovat oba tehdy vysílající kanály BBC.  

V roce 1946 přibyl další, třetí kanál (v angličtině shodně pojmenovaný jako Third 

Programme). Divákům zprostředkovával především koncerty vážné hudby a vysílání 

dalších kulturních pořadů. Pro lepší možnost představy o rozdílnosti vysílacích časů 

v televizi a rádiu je nutno uvést, že zatímco se v roce 1950 týdně odvysílalo dvě stě 

šedesát rozhlasových hodin, televizních hodin se odvysílalo jen třicet.  

V září roku 1955 BBC získala konkurenta v podobě nového televizního kanálu ITV 

(angl. Independent Television), čímž BBC definitivně ztratila svůj vysílací monopol. 

ITV v čase svého vzniku představovala vůbec první komerční televizní stanici v Evropě 

(Šebeš, Šimůnek, 2004). V té době mělo k televizi přístup již více než devadesát procent 

populace a BBC musela vytvářet a volit ty správné strategie a taktiky, aby nepřišla o své 



48 

diváky a posluchače. Již v roce 1957 například podíl posluchačů rádia výrazně poklesl  

a dosahoval výše jen necelých třiceti procent. K nástupu komerční televize tak mohla 

BBC přistupovat buď jako k totální prohře a ztrátě, nebo jako k žádoucímu 

konkurenčnímu povzbuzení. BBC samozřejmě zvolila tu druhou variantu.  

Snahu zvrátit tento pro jednu z nejprestižnějších stanic na světě neutěšený vývoj 

projevoval především tehdejší generální ředitel Sir Ian Jacob (v letech 1952-1960), na 

jehož práci posléze navázal i Sir Hugh Carleton Green, bratr slavného spisovatele 

Grahama Greena (Potter, 2012, vlastní překlad). Oba museli usilovně pracovat na tom, 

aby v maximální možné míře zmobilizovali skrytý potenciál svých zaměstnanců a aby 

dokázali oživit a tak i proměnit skomírající korporaci. Veřejná televize proto musela 

sestavit natolik kvalitní program, aby se stal pro svou mladou komerční sestru, jež 

vykazovala tendenci se svým divákům lacině podbízet a uchylovat se k jisté plytkosti, 

jednoznačnou profesní výzvou. I přes nadále se prohlubující propast mezi oběma 

stanicemi, se alespoň rádiu dařilo také v padesátých letech držet na pomyslném výsluní. 

V sedmdesátých a osmdesátých letech dosahoval počet televizních diváků dvou desítek 

milionů a počet posluchačů pět milionů. BBC se však byla nucena potýkat se stále 

většími finančními obtížemi. V roce 1964 proto přišla se svým druhým programem. Už 

v listopadu 1982 zahájila vysílání svého čtvrtého programu – Channel 4, což byla 

v podstatě alternativa ke komerčnímu kanálu, který původně provozovaly stanice ITV 

(Šmíd, 2011, online). 

V osmdesátých a devadesátých letech se změnil přístup k vysílání a objevovala se 

také celá řada různých technických inovací. BBC se stala první společností na světě, 

která začala přímé družicové vysílání DBS (z angl. Direct Broadcast by Satellite) bez 

podpory ze strany vlády (Goodwin, 1997, vlastní překlad). 

V roce 1987 se musela BBC dokázat vypořádat s velmi nepříjemnou událostí, která 

ji postihla. V ústředí v Glasgow byla provedena brutální policejní razie a předčasně byl 

donucen k rezignaci dosavadní ředitel BBC Alasdair David Gordon Milne (ředitelem 

byl v letech 1982-1987), jehož odchod si vynutila premiérka Margaret Thatcherová, 

která jej obviňovala z toho, že BBC se pod jeho vedením stává organizací 

nedisciplinovanou, až příliš extravagantní, nezodpovědnou atp. Milne tehdy raději 

upřednostnil rezignaci, chtěl tak zabránil tomu, že by byl nemilosrdně vyhozen. 

Odborná veřejnost však Milneho považovala za jednoho z nejoriginálnějších  



49 

a nejtalentovanějších programových tvůrců, kteří měli formativní vliv na fungování 

vysílání (Hendy, 2008, vlastní překlad). Novým ředitelem se stal Micheal Checkland  

a od roku 1992 do roku 2000 tuto funkci zastával John Birt. O Birtovi se tehdy říkalo, 

že „mezi lidmi v BBC nebyl příliš oblíbený, ale měl pověst člověka otevřeného novým 

myšlenkám a navíc jsem se doslechl, že se – ve snaze vymanit se ze smrtícího sevření 

staré gardy – neváhal obklopit mladými lidmi,“ vzpomínal Jamie Reeve, který  

v pouhých dvaceti třech letech nastoupil do BBC na pozici manažera (In Koch, 2013,  

s. 53). Oba výše jmenovaní ředitelé poměrně značně snížili stavy zaměstnanců  

a provedli reorganizaci společnosti.  

Novému managementu se například podařilo prosadit zvýšení veřejnoprávních 

poplatků, což nakonec usnadnilo rozšíření služeb o nabídku digitální vysílání. Po 

reorganizaci v rámci BBC bylo možné rozlišovat mezi jednotlivými ředitelstvími, a sice 

mezi BBC Broadcast, BBC News, BBC Resources, BBC Production a BBC Worldwide. 

Současně již nebyl nadále činěn rozdíl mezi rozhlasovým a televizním vysíláním. 

V roce 1996 pak BBC podstoupila nezbytný krok k tomu, aby mohla šířit digitální 

vysílání. Uzavřela smlouvu se společností Flextech. Ta spolu s BBC Worldwide, 

komerční dceřinou společností, vlastnila satelitní síť UKTV.  

V listopadu roku 1997 zahájil vysílání britský zpravodajský kanál BBC News 24  

a od té doby vysílal zprávy nepřetržitě dvacet čtyři hodin denně. Od června roku 1999 

do března roku 2002 vysílal televizní kanál – BBC Knowledge, jenž přinášel pestrý mix 

interaktivních vzdělávacích pořadů o historii, nauce, technologiích atd. pro děti  

a mládež. Zaměření pořadu se však s příliš velkým úspěchem nikdy nesetkalo (Gray, 

Bell, 2013, vlastní překlad).  

K dalším podstatným změnám v programové skladbě došlo v letech 2001-2003. 

Spuštěna byla například regionální mutace BBC pro Wales. Po ukončení vysílání 

televizního kanálu BBC Knowledge došlo v roce 2002 k jeho nahrazení kanálem BBC 

Four, který poskytl prostor pro nejrůznější dokumenty, kulturu a současně také světovou 

kinematografii. Z  programu kanálem BBC Four vzešel i kultovní komediální seriál 

Jistě, pan ministře z osmdesátých let. V neposlední řadě přibyly další dva nové kanály 

pro děti, které nabízely to nejlepší z digitálních předškolních programů pro děti do šesti 

let: CBeebies a CBBC. Jistě by bylo možné ve výčtu zajímavých počinů a nových 

pořadů pokračovat i dále, vzhledem k omezenému rozsahu předkládané bakalářské 



50 

práce ale mohla tato kapitola přinést pouze stručný přehled vybraných událostí  

a programů.  

 

 

4.2 Úloha a význam BBC ve třetím tisíciletí 

 

V roce 2000 Grek Dyke (online, vlastní překlad), generální ředitel BBC v letech 

2000-2004, vystoupil a prohlásil následující:   „Role BBC v naší společnosti bude vždy 

složitá. Jsme strážcem nestrannosti a politické nezávislosti, jsme pravděpodobně 

nejdůležitější kulturní organizací v celé zemi, jsme významným hráčem ve světě 

vzdělávání a i nadále zůstáváme hlavním britským hráčem na globálním audiovizuálním 

poli.“  

BBC se dlouhodobě těší vynikající mezinárodní pověsti. Platí za přesnou, 

nestrannou a současně také velmi spolehlivou vysílací korporaci. „Hlavním důvodem 

pro silnou a stabilní přítomnost média veřejné služby byla, je a nejspíš stále i bude pro 

Brity jeho kulturní, sociální a demokratický význam“ (Šebeš, Šimůnek, 2004, s. 34). Už 

sám zakladatel BBC – John Reith formoval její etiku v tomto duchu: BBC měla vždy 

tím nejrozmanitějším způsobem, obsahem a formou informovat, vzdělávat a bavit, ať už 

je posluchač anebo divák odkudkoliv a jakéhokoliv věku. Současně tak musí činit 

způsobem, který bude BBC zásadním způsobem odlišovat od komerčních médií. 

„Podle stávající diskuse demokratický systém potřebuje určité druhý programů – a to 

takové, které informují, podporují racionální diskusi, kriticky dohlížejí na stát  

a podporují zplnomocňující kolektivní dialog. Vysílání veřejné služby je s to v tomto 

smyslu 'kvalitní' programy zajišťovat lépe než vysílání komerční“ (Curran, 2004, s. 27). 

To ale ani zdaleka neznamená, že by tak BBC nemusela v podstatě dennodenně 

obhajovat důležitost své vlastní existence. Aby si BBC mohla zachovávat konstantní 

charakter a kvalitu svých (veřejných) služeb a zároveň tak zůstat konkurenceschopná 

v dnešním ryze soutěživém prostředí volného trhu, je naprosto vyloučené, aby si 

například mohla dovolit rezignovat na poplatky od veřejnosti a spoléhat se výlučně na 

příjmy z reklamy. Zástupci komerční mediální sféry jsou však dlouhodobě zcela 

opačného názoru (Šebeš, Šimůnek, 2004).  



51 

Vážnou výzvu pro BBC představovala a stále představuje také digitální revoluce. Je 

nevyhnutelné nutné, aby BBC ve svém úsilí nikterak nepolevovala a své hlasité kritiky  

i nadále přesvědčovala o tom, že veřejná korporace má nepochybně smysl i v době 

digitálních technologií a záplavy bohaté nabídky komerčních digitálních programů. Je 

však (naštěstí) nadmíru jisté, že Britové, kteří milují tradice a jsou nepokrytě nostalgičtí, 

se vysílání BBC nikdy dobrovolně nevzdají. Budou tak ochotni opakovaně přivírat oči, 

když BBC čas od času někde zavrávorá a jinde klopýtne. Ani opakované útoky a ostrá 

kritika mířená na hlavu BBC nezabrání v tom, aby ve Velké Británii přestala existovat 

„silná a důvěryhodná mediální instituce hájící veřejný zájem“ – neboli BBC (Šebeš, 

Šimůnek, 2004, s. 34). 

  



52 

ZÁVĚR 

 

Na samém konci letošního roku, tj. 11. listopadu roku 2016 uběhne již dlouhých 

osmdesát let od zahájení televizního vysílání. Byla to právě Britská rozhlasová  

a televizní veřejnoprávní společnost BBC (angl. British Broadcasting Corporation; 

zkráceně BBC), jež jako vůbec první na světě začala v roce 1936 vysílat. Pro srovnání 

lze uvést, že v Československu se začalo vysílat až o celých osmnáct let později,  

tj. v roce 1953. Navíc se tehdy vysílalo jen třikrát týdně. Každodenní vysílání je spojeno 

až s rokem 1958. Od zahájení rozhlasového vysílání v BBC pak letos 14. listopadu 

uběhne již dokonce neuvěřitelných devadesát čtyři let.  

Trvalo pět let, než se BBC stala veřejnoprávní institucí a současně také 

nejuznávanějším vysílačem na světě. Tím BBC definitivně zamezila „povinnosti“ 

jakkoliv podléhat cenzuře, nežádoucí selekci při volbě jednotlivých pořadů, informací 

atp., případně nutnosti se lacině podbízet platícím inzerentům. Jako veřejnoprávní 

společnost totiž přestala být na rozdíl os soukromých společností závislá na zisku. 

Mohla svým posluchačům a divákům zprostředkovávat i takové informace, které by 

byly pro cílovou skupinu soukromé společnosti až příliš náročné a nezáživné. Mohla 

jim současně nabízet pořady, které mají diváka nejen bavit, ale především vzdělávat. 

BBC tak svou existenci financuje zcela odlišný způsobem, tj. z příspěvků a státních 

dotací. Současně je zcela zbavena nežádoucího vlivu politiků či lobbistů, na což dohlíží 

Rada. 

V předkládané bakalářské práci je stručně představen vývoj BBC od počátku svého 

vzniku až do současnosti, což tedy předpokládalo návrat zhruba do období 18. října 

1922, kdy byla BBC v Londýně založena. V očích národa si BBC získala značnou 

prestiž zejména v období druhé světové války. Byť se televize v té době zcela odmlčela, 

hlas rozhlasových stanic BBC se i přes jistou cenzuru a omezení i nadále rozléhal do 

celého světa. I s vědomím trestu smrti, který hrozil za poslech například v nacistickém 

Německu, byli posluchači po nových informacích hladoví a poslechu rádia se odmítali 

vzdát. Po válce pak BBC naplno obnovila svou popularitu zejména přímým přenosem 

svatby princezny Alžběty s vévodou z Edinburghu a její následnou korunovací. 

S hlavou vztyčenou překonala BBC také nárůst konkurence, k němuž docházelo 

v průběhu padesátých let atp.  



53 

Velká pozornost v rámci předkládané práce je pak věnována vysílání BBC v češtině, 

jež vzniklo z rozhodnutí britské vlády krátce po vypuknutí druhé světové války.    

  



54 

SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ 

 

Seznam použitých českých zdrojů 

BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Od 

počátku do současnosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 448 s. ISBN 978-80-

247-3028-8. 

BREITFELDER, Miroslav. Rozhlas ve službách nacistické propagandy. In Dějepis: 

sborník katedry historie. Sborník je věnován památce docentky Jany Janusové. 1. vyd. 

Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. s. 103-117. ISBN 80-7082-645-2. 

CEBE, Jan. Spolkový život českých novinářů v letech 1945-1948. 1. vyd. Praha: 

Karolinum, 2015. 268 s. ISBN 978-80-246-2863-9.  

COLLINS, Richard. From Satellite to Single Market: New Communication Technology 

and European Public Service television. 1. vyd. New York: Routledge, 1998. 320 s. 

ISBN 978-1853395321. 

CURRAN, James. Přehodnocení krize veřejné komunikace. Revue pro média: Média a 

veřejná služba. Brno: HOST, 2004, roč. 4, č. 7, s. 20-31. ISSN 1214-7494. 

ČAPEK, Karel, LEVY, Alan. Já jsem jiný Karel Čapek: odyssea profesionálního vězně. 

Překlad: Alena Maxová. Praha: Primus, 2001. 339 s. ISBN 80-86207-10-2. 

DEJMEK, Jindřich. Diplomacie Československa. Díl II., Biografický slovník 

československých diplomatů (1918–1992). 1. vyd. Praha: Academia, 2013. 802 s. ISBN 

978-80-200-2285-1. 

DRTINA, Prokop. Československo můj osud: kniha života českého demokrata 20. 

století. Svazek první. Kniha 2, Emigrace k vítězství. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1991. 

487 s. ISBN 80-7023-102-5. 

HLADKÝ, Miroslav. Žurnalistika v televizi. 1. vyd. Praha: Novinář, 1986. 349 s. ISBN 

chybí.   

HOŘÁK, Martin, JELÍNEK, Tomáš. Nacistická perzekuce obyvatel českých zemí: 

informační materiál pro učitele dějepisu. 1. vyd. Praha: Živá paměť v nakl. Galén, 

2006. 80 s. ISBN 80-7262-393-1 (Galén).  



55 

HOUDEK, František, TŮMA, Jan. Objevy a vynálezy tisíciletí. 111 milníků 

přírodovědy, techniky a medicíny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 

456 s. ISBN 80-7106-475-0. 

HRDLIČKA, František. Rozhlas v okupaci 1939–1945. In Kolektiv autorů pod vedením 

Evy Ješutové. Od mikrofonu k posluchačům: Z osmi desetiletí českého rozhlasu. 1. vyd. 

Praha: Český rozhlas, 2003. s. 147-182. ISBN 80-86762-00-9.  

HUBIČKA, Jiří. Růžena Hájková. Svět rozhlasu: Bulletin o rozhlasové práci. 2015, č. 

34, s. 59-61. ISSN 1213-3817.   

JAREŠ, Michal. Poezie ve sbornících britského válečného exilu. Soudobé dějiny. 2007, 

roč. 14, č. 1, s. 44-77. ISSN 1210-7050.  

JEŠ, Jiří. Co přines' čas: vzpomínky současníka. 1. vyd. Praha: Academia, 1997. 159 s. 

ISBN 8020006370.   

JINDRA, Martin. Nikdy jsem se nechtěl postavit proti státu a národu. Paměť a dějiny: 

revue pro studium totalitních režimů. 2009, roč. 3, č. 1, s. 30-39. ISSN 1802-8241.  

KOCIAN, Jiří. „Benešova“ strana a „její“ prezident za druhé světové války. In 

HARNA, Josef. Moderní dějiny: sborník k dějinám 19. a 20. století. 1. vyd. Praha: 

Historický ústav AV ČR, 1995. 252 s. ISBN 80-85268-43-4. 

KOCOUREK, Milan (ed.). Volá Londýn. Historie českého a slovenského vysílání BBC 

(1939-2006). 1. vyd. Praha: Ottovo nakladatelství, 2013. 328 s. ISBN 978-80-7451-318-

3.  

KOCH, Richard. Manažer 80/20. Dosáhněte co nejlepších výsledků s co nejmenším 

úsilím. Překlad Aleš Lisa. 1. vyd. Praha: Management Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-

7261-263-5.  

KOUTEK, Ondřej. Říkali mu Pavel Svatý. Osudy úředníka, politika a politického vězně 

Prokopa Drtiny. In Sborník Archivu bezpečnostních složek Ministerstva vnitra. 1. vyd. 

Praha: Odbor Archiv bezpečnostních složek Ministerstva vnitra ČR 5, 2007. s. 185-231. 

ISBN 978-80-254-1126-1.   



56 

KOUTEK, Ondřej. Zahraniční odboj na vlnách BBC: československé vysílání 

z Londýna 1939-1945. Paměť a dějiny: revue pro studium totalitních režimů. 2014, roč. 

8, č. 1, s. 30-44. ISSN 1802-8241.  

KUKLÍK, Jan, NĚMEČEK, Jan. Osvobozené Československo očima britské diplomacie. 

Zprávy z britské armády z Prahy v roce 1945. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 552 s. 

ISBN 978-80-246-1849-4. 

LOCKHART, Robert Hamilton Bruce. Přichází zúčtování. Překlad Petr Honzík. Krnov: 

Vladimír Kořínek, 2004. 497 s. ISBN 80-903184-3-6.  

MALÁ, Irena. Český lid v boji proti fašismu. 1. vyd. Praha: Orbis, 1975. 546 s. ISBN 

chybí.  

MASARYK, Jan. In Archiv ČRo, Zahájení českého vysílání v Londýně, číslo AF: 

AF03350/5 – 2:12. 

MORAVČÍK, Ctibor. Organizace soudnictví v Protektorátu Čechy a Morava. 1. vyd. 

Brno: Masarykova univerzita, 1993. 42 s. ISBN 80-210-0714-1.  

NEKOLA, Martin. Perem proti železné oponě. Činnost Mezinárodní federace 

svobodných novinářů v exilu. Paměť a dějiny: revue pro studium totalitních režimů. 

2014, roč. 8, č. 4, s. 90-100. ISSN 1802-8241.  

PACNER, Karel. Další doteky dějin. 1. vyd. Praha: Albatros Media – Plus, 2013. 237 s. 

ISBN 978-80-259-0231-8.   

PACNER, Karel. Nevšední doteky dějin. Historické příběhy ve spirále 20. století. 1. 

vyd. Praha: Albatros Media – Plus, 2014. 240 s. ISBN 978-80-259-0300-1.   

PEROUTKA, Ferdinand. Deníky – dopisy – vzpomínky. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 

1995. 320 s. ISBN 80-7106-063-1.   

Prohlášení Michaela Grada, nově jmenovaného předsedy Televizní a rozhlasové rady 

BBC (BBC Board of Governors), přednesené na tiskové konferenci 2. 4. 2004. 

Synchron: zpravodaj Českého filmového a televizního svazu FITES. 2004, roč. 3, č. 3, s. 

19. ISSN 1213-9181.  



57 

RADOVANOVIČ, Dušan. Intelektuální invaze na kontinent: evropské vysílání BBC za 

druhé světové války. Dvacáté století – The Twentieth Century. 2009, roč. 1, č. 1, s. 133-

147. ISSN 1803-750X.  

ŠEBEŠ, Marek, ŠIMŮNEK, Michal. BBC – Reklama na médium veřejné služby. Revue 

pro média: Média a veřejná služba.. Brno: HOST, 2004, roč. 4, č. 7, s. 32-35. ISSN 

1214-7494. 

ŠIMSOVÁ, Sylva. Dokumenty o exilovém sociálně demokratickém politikovi Josefu 

Bělinovi v britských archivech. In Sborník Archivu bezpečnostních složek 8/2010. 1. 

vyd. Praha: ABS, 2011. s. 265-284. ISBN 978-80-254-9125-6. 

ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace: teoreticky komentované dějiny české 

rozhlasové produkce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 149 

s. ISBN 80-7067-531-4.      

TAYLOR, Jim, JOHNSON, Mark R., CRAWFORD, Charles G. Velký průvodce DVD: 

jedinečný zdroj všech dostupných informací o DVD na profesionální úrovni. Překlad 

Tomáš Znamenáček. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 551 s. ISBN 978-80-247-

1721-0. 

ŽÁČEK, Pavel. Menší sestra. [Díl] 1. Vznik a vývoj První správy ministerstva vnitra 

1953-1959 (Edice dokumentů). Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2004. 450 s. 

ISBN 80-7285-038-5. 

 

Seznam použitých zahraničních zdrojů 

AMOS, Merris, HARRISON, Jackie, WOODS, Lorna. Freedom od Expression and the 

Media. Boston: Nijhoff Law Specials, 2012. 272 s. ISBN 978-90-04-20774-5. Vlastní 

překlad.   

BAADE, Christina L. Victory through Harmony. The BBC and Popular Music in the 

World War II. 1. vyd. New York: Oxford University Press, 2012. 288 s. ISBN 978-0-

19-537201-4. Vlastní překlad.   

BATHGATE, Gordon. Voices from The Ether. The History of Radio. 1. vyd. Torry: 

Girdleness Publishing, 2012. 166 s. ISBN 978-1-4716-2861-0. Vlastní překlad.   



58 

BECKETT, Francis, RUSSELL, Tony. 1956: The Year That Changed Britain. 2015. 

Londýn: Biteback Publishing, 2015. 320 s. ISBN 978-1849549127. Vlastní překlad. 

Vlastní překlad.  

BRIGGS, Asa. The History of Broadcasting in the United Kingdom: Volume I: The 

Birth of Broadcasting. London: Oxford University Press, 1995. 434 s. ISBN 

0192129260. Vlastní překlad.      

COHEN, Ivan K. Economics for Business: A Guide to Decision Making in a Complex 

Global Macroeconomy. 3. vyd. Philadelphia: Kogan Page Publishers, 2015. 360 s. 

ISBN 978-0749470197. Vlastní překlad.  

CHAPMAN, Jane, KINSEY, Marie (eds.). Broadcast Journalism: A Critical 

Introduction. 1. vyd. Londýn; New York: Routledge, 2008. 288 s. ISBN 0-415-44154-4. 

Vlastní překlad.      

FERREBE, Alice. Literature of the 1950s: Good, Brave Causes (Svazek č. 6: The 

Edinburgh History of Twentieth). 1. vyd. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2012. 

256 s. ISBN 978-0748627714. Vlastní překlad.    

FRANKLIN, Bob (ed.). British television policy: a reader. Londýn; New York: 

Routledge, 2001. 234 s. ISBN 0-415-19871-2. Vlastní překlad. 

GASSON, Christopher. Media Equities: Evaluation and Trading. Cambridge: 

Woodhead Publishing, 1996. 235 s. ISBN 1-85573-194-0. Vlastní překlad.   

GILLON, Campbell. Words to Trust. Rowman & Littlefield, 1991. 228 s. ISBN 0-289-

20945-1. Vlastní překlad.  

GOODWIN, Peter. Public service broadcasting and new technology: What the BBC has 

done and what it should have done. Javnost/The Public. 1997, roč. 4, č. 4, s. 59-74. 

ISSN 1318-3222. Vlastní překlad.  

GRAY, Ann, BELL, Erin. History on Television. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. 

257 s. ISBN 978-0-203-07480-0. Vlastní překlad.   

HENDY, David. Life on Air. A History of Radio Four. 1. vyd. Oxford: Oxford 

University Press, 2007. 532 s. ISBN 978-0-19-924881-0. Vlastní překlad.  



59 

HIGGINS, Charlotte. This New Noise: The Extraordinary Birth and Troubled Life of 

BBC. 1. vyd. Faber & Faber, 2015. 288 s. ISBN 1783350725. Vlastní překlad.  

HILL, Charles W. L., JONES, Gareth R., SCHILLING, Melissa A. Strategic 

Management: An Integrated Approach. 11. vyd. Boston, Mass: Houghton Mifflin 

Company, 2015. 528 s. ISBN 9781285184494. Vlastní překlad.  

MACKENZIE, John M. The Popular Culture of Empire in Britain. In BROWN, Judith, 

LOUIS, Roger, LOUIS, Roger (eds.). The Oxford History of the British Empire: Volume 

IV: The Twentieth Century. 4. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1999. s. 212-231. 

ISBN 9780198205647. Vlastní překlad. 

MILLER, Toby (ed.).  Television: Critical Concepts in Media and Cultural Studies. 4. 

vyd. New York a Londýn: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25506-6. 387 s. Vlastní 

překlad.   

NEWTON, Darrell M. Paving the Empire Road: BBC Television and Black Britons. 1. 

vyd. Manchester: Manchester University Press, 2011. 224 s. ISBN 978-0-7190-8167-5. 

Vlastní překlad. 

POTTER, Simon J. Broadcasting Empire. The BBC and the British World, 1922-1970. 

1. vyd. Oxford: Oxford University Press, 2012. 272 s. ISBN 978-0-19-956896-3. 

Vlastní překlad.   

ROMA, Catherine. The Choral Music of Twentieth-Century Women Composers. 1. vyd. 

Scarecrow Press, 2006. 207 s. ISBN 0-8108-5029-X. Vlastní překlad.   

STREET, Seán. Historical Dictionary of British Radio. 2. vyd. Rowman & Littlefield. 

420 s. ISBN 978-1-4422-4922-6. Vlastní překlad.  

 

Seznam použitých internetových zdrojů 

BBC. History. The General Strike 1926. [online,a]. s.a. [cit. 2015-12-18]. Dostupné z: 

http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/mwh/britain/generalstrikerev1.shtml. 

Vlastní překlad.  

BBC. History of the BBC. Bush House. [online,b]. s.a. [cit. 2016-01-14]. Dostupné z: 

http://www.bbc.co.uk/historyofthebbc/buildings/bush-house. Vlastní překlad.  

http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/mwh/britain/generalstrikerev1.shtml
http://www.bbc.co.uk/historyofthebbc/buildings/bush-house


60 

BBC. Historie BBC v češtině. [online,c]. s.a. [cit. 2016-01-24]. Dostupné z: 

http://www.bbc.co.uk/czech/specials/934_bbc_history/page2.shtml.   

Česká televize. BBC se stala průkopníkem v televizním vysílání. [online,c]. 2. 11. 2011 

[cit. 2016-01-24]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1235147-bbc-se-

stala-prukopnikem-v-televiznim-vysilani.    

DYKE, Grek. Greg Dyke´s speech in full. [online]. 25. 8. 2000 [cit. 2016-01-24]. 

Dostupné z: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/896084.stm. Vlastní překlad.  

ELGAR. Edward Elgar: The sketches for Symphony No 3 elaborated by Anthony 

Payne. [online]. s.a. [cit. 2015-12-22]. Dostupné z: 

http://www.elgar.org/3symph3k.htm. Vlastní překlad.   

FLANAGAN, Jack. The world´s first ever advertisement. [online]. 16. 10. 2014 [cit. 

2015-12-12]. Dostupné z: http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-worlds-first-ever-

advertisement. 

FRIDRICH, Milan. Proč je BBC v Česku tak skloňovaným měřítkem? Důvodů je hodně. 

[online]. 23. 05. 2011 [cit. 2015-11-12]. Dostupné z: http://www.mediar.cz/bbc-vzor-

digitalni-ceske-televize/.    

Fronta.cz. Trest smrti za poslech zahraničního rozhlasu. [online]. 25. 7. 2010. [cit. 

2016-02-01]. Dostupné z: http://www.fronta.cz/dotaz/trest-smrti-za-poslech-ciziho-

rozhlasu.   

Goodreads. Quotes about BBC. [online] 2015. [cit. 2015-11-30]. Dostupné z: 

http://www.goodreads.com/quotes/tag/bbc. Vlastní překlad.   

GORDON, Jake. Should The BBC continue to Recife large amounts of public money 

through the licence fee? [online] 2003. [cit. 2015-12-28]. Dostupné z: 

http://jakeg.co.uk/essays/bbc/. Vlastní překlad.    

Guardian. Why is the BBC also know as 'Auntie'? [online] 2011. [cit. 2015-11-28]. 

Dostupné z: http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-

23572,00.html. Vlastní překlad.   

JONES, Judith. Coronation Street. British Soap Opera. [online]. s.a. [cit. 2015-12-1]. 

Dostupné z: http://www.museum.tv/eotv/coronationst.htm.   

http://www.bbc.co.uk/czech/specials/934_bbc_history/page2.shtml
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1235147-bbc-se-stala-prukopnikem-v-televiznim-vysilani
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1235147-bbc-se-stala-prukopnikem-v-televiznim-vysilani
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/896084.stm
http://www.elgar.org/3symph3k.htm
http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-worlds-first-ever-advertisement
http://realbusiness.co.uk/article/28004-the-worlds-first-ever-advertisement
http://www.mediar.cz/bbc-vzor-digitalni-ceske-televize/
http://www.mediar.cz/bbc-vzor-digitalni-ceske-televize/
http://www.goodreads.com/quotes/tag/bbc
http://jakeg.co.uk/essays/bbc/
http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-23572,00.html
http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-23572,00.html
http://www.museum.tv/eotv/coronationst.htm


61 

Kol. autorů. Televize v Evropě: regulace, politika a nezávislost. Budapešť, New York: 

Open Society Institue, 2005. 264 s. [online] 2005 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: 

https://www.opensocietyfoundations.org/.       

KOTRBA, Štěpán. Moc a autorita médií veřejné služby. [online] 22. 11. 2010 [cit. 

2015-12-11]. Dostupné z: http://blisty.cz/art/55589.html.    

KRYSTLÍK, Tomáš. Potíže s uznáním čs. exilové vlády a s prohlášením o neplatnosti 

Mnichovské dohody. [online]. 23. 7. 2013 [cit. 2016-01-15]. Dostupné z: 

http://nassmer.blogspot.cz/2013/06/potize-s-uznanim-cs-exilove-vlady-s.html.    

LOCKHART, Robert Bruce Hamilton. Memoirs of a British Agent. London: Putman, 

1932. 355 s. [online] s.a. [cit. 2016-01-25]. Dostupné z: http://www.gwpda.org/wwi-

www/BritAgent/BATC.htm. Vlastní překlad.   

Marketing&Media. BBC zahájila před 70 lety první pravidelné televizní vysílání. 

[online]. 31. 10. 2006 [cit. 2016-01-25]. Dostupné z: http://mam.ihned.cz/c1-19651500-

bbc-zahajila-pred-70-lety-prvni-pravidelne-televizni-vysilani.    

Marketing&Media. BBC před 75 lety zahájila věk televize. [online]. 31. 10. 2011 [cit. 

2016-01-25]. Dostupné z: http://mam.ihned.cz/c1-53451970-bbc-pred-75-lety-zahajila-

vek-televize.  

MARCUS, Laurence. British TV History: The ITV Story Part 3. [online] říjen 2005 [cit. 

2015-12-05]. Dostupné z: http://www.teletronic.co.uk/itvstory3.htm. Vlastní překlad.  

MARCUS, Laurence. History of the BBC: The day the BBC closed down. [online]. 2004 

[cit. 2015-12-15]. Dostupné z: http://www.teletronic.co.uk/bbcclosedown.htm.   

MASTNÍK, Zdeněk. Přepis rozhovoru. [online]. 7. 9. 2001 [cit. 2016-01-15]. Dostupné 

z: http://www.bbc.co.uk/czech/interview/mastnik.htm.    

MATĚJKA, Ivan. Ivan Jelínek: Na závěr do prázdna. [online]. 11. 2. 2010 [cit. 2016-

01-15]. Dostupné z: http://www.literarky.cz/kultura/cteni/1990-ivan-jelinek-na-zavr-do-

prazdna.    

MATĚJKA, Jaroslav. Profil: Král kontroverzí Rupert Murdoch. [online]. 5. 2. 2011 [cit. 

2015-12-05]. Dostupné z: http://nazory.euro.e15.cz/profily/profil-kral-kontroverzi-

rupert-murdoch-1200443.       

https://www.opensocietyfoundations.org/
http://blisty.cz/art/55589.html
http://nassmer.blogspot.cz/2013/06/potize-s-uznanim-cs-exilove-vlady-s.html
http://www.gwpda.org/wwi-www/BritAgent/BATC.htm
http://www.gwpda.org/wwi-www/BritAgent/BATC.htm
http://mam.ihned.cz/c1-19651500-bbc-zahajila-pred-70-lety-prvni-pravidelne-televizni-vysilani
http://mam.ihned.cz/c1-19651500-bbc-zahajila-pred-70-lety-prvni-pravidelne-televizni-vysilani
http://mam.ihned.cz/c1-53451970-bbc-pred-75-lety-zahajila-vek-televize
http://mam.ihned.cz/c1-53451970-bbc-pred-75-lety-zahajila-vek-televize
http://www.teletronic.co.uk/itvstory3.htm
http://www.teletronic.co.uk/bbcclosedown.htm
http://www.bbc.co.uk/czech/interview/mastnik.htm
http://www.literarky.cz/kultura/cteni/1990-ivan-jelinek-na-zavr-do-prazdna
http://www.literarky.cz/kultura/cteni/1990-ivan-jelinek-na-zavr-do-prazdna
http://nazory.euro.e15.cz/profily/profil-kral-kontroverzi-rupert-murdoch-1200443
http://nazory.euro.e15.cz/profily/profil-kral-kontroverzi-rupert-murdoch-1200443


62 

MIDDLETON, Christopher. Camila hits the Archers. [online]. 17. 6. 2015 [cit.2015-10-

05]. Dostupné z: http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/8303252/Camilla-hits-

the-Archers.html. Vlastní překlad.      

PONSFORD, Dominic. Happy birthday Radio Times: Ten of the best avers from the 

last 90 years. [online] 25. 9. 2013 [cit. 2015-11-28]. Dostupné z: 

http://www.pressgazette.co.uk/happy-birthday-radio-times-ten-best-covers-last-90-

years.   

ROHRER, Finlo. Back after the break. [online] 7. 6. 2006. [cit. 2015-11-28]. Dostupné 

z: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/5054802.stm. Vlastní překlad.   

SVOBODOVÁ, Lenka. Ať jste kdekoli aneb o rozhlasových Vánocích podle Lenky 

Svobodové. [online]. 26. 12. 2015 [2015-12-29]. Dostupné z: 

http://www.rozhlas.cz/dvojka/dobravule/_zprava/1290677.      

ŠMÍD, Milan. Veřejnoprávní média v zemích Evropské unie, jejich řízení a kontrola, 

vymezení činnosti. Praha: Parlamentní institut. [online]. 2014 [2015-12-29]. Dostupné z: 

www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=101331.     

ŠMÍD, Milan. Vysílání veřejné služby v zemích Evropské unie, jeho organizace a 

fungování. Praha: Parlamentní institut. [online]. 31. 3. 2011 [2015-12-29]. Dostupné z: 

www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=70698.    

Wireless World: Marconi & the making of radio. Broadcasting. [online]. s.a. [cit. 2016-

05-01]. Dostupné z:https://www.mhs.ox.ac.uk/marconi/exhibition/broadcasting.htm. 

Vlastní překlad.  

ŽÁK, Michal. Televizní vysílání BBC slaví sedmdesátku. [online]. 2. 11. 2006 [2015-11-

25]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/televizni-vysilani-bbc-slavi-sedmdesatku-fgd-

/zahranicni.aspx?c=A061101_123507_zahranicni_miz.    

 

 

 

 

 

 

http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/8303252/Camilla-hits-the-Archers.html
http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/8303252/Camilla-hits-the-Archers.html
http://www.pressgazette.co.uk/happy-birthday-radio-times-ten-best-covers-last-90-years
http://www.pressgazette.co.uk/happy-birthday-radio-times-ten-best-covers-last-90-years
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/5054802.stm
http://www.rozhlas.cz/dvojka/dobravule/_zprava/1290677
http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=101331
http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=70698
https://www.mhs.ox.ac.uk/marconi/exhibition/broadcasting.htm
http://zpravy.idnes.cz/televizni-vysilani-bbc-slavi-sedmdesatku-fgd-/zahranicni.aspx?c=A061101_123507_zahranicni_miz
http://zpravy.idnes.cz/televizni-vysilani-bbc-slavi-sedmdesatku-fgd-/zahranicni.aspx?c=A061101_123507_zahranicni_miz


63 

SEZNAM ZKRATEK 

 

BBC – British Broadcasting Corporation 

ITV – Independent Television 

 

  



64 

SEZNAM OBRÁZKŮ 

 

Seznam obrázků 

  

Obr. 1: Australská operní pěvkyně Nellie Melby v roce 1920.................................. 13 

Obr. 2: Hlasatelka Jasmine Bligh během obnoveného vysílání ................................ 16 

Obr. 3: Reklama na zubní pastu Gibbs S.R. z roku 1955 ......................................... 18 

Obr. 4: Jan Masaryk během vánočního projevu (r. 1941) odvysílaného z Londýna .. 31 

Obr. 5: Nařízení o mimořádných opatřeních v oblasti rozhlasového vysílání (Večerní 

České Slovo 2. 9. 1939) .......................................................................................... 39 

Obr. 6: Oranžová protektorátní visačka na rozhlasový přijímač ............................... 40 

 



 

 

Bibliografické údaje 

Jméno autora: Kristýna Kočařová 

Obor: Sociální a mediální komunikace 

Forma studia: prezenční studium 

Název práce: Vysílání British Broadcasting Corporation v Československu 

Rok: 2016 

Počet stran textu: 53 

Celkový počet stran příloh: 0 

Počet titulů použitých českých zdrojů: 38 

Počet titulů zahraničních použitých zdrojů: 22 

Počet internetových zdrojů: 32 

Vedoucí práce: Mgr. Klára Thomasová 


