Magnetofon jako kompoziční a interpretační nástroj – Bc. Jakub Adámek
Bc. Jakub Adámek
Bachelor's thesis
Magnetofon jako kompoziční a interpretační nástroj
Tape recorder as a compositional and interpretative instrument
Abstract:
Práce se zabývá manipulací s magnetofonovým pásem v oblasti elektroakustické hudby s přesahem do hudby populární. První část nastiňuje technologicko-historické kontexty magnetického záznamu zvuku. V druhé části se zabývá jednotlivými styly. Jmenovitě konkrétní hudba, elektronická hudba v Německu, USA a Československu. Závěr textu popisuje princip vícestopého nahrávání populární hudby. Časově zasahuje …moreAbstract:
The work describes manipulation with recording tape on the field of electro-acousting music overlapping to the popular music. The first part foreshadows technological and historical connections of magnetic record of sound. The second part mentions particular styles. Nominally: musique concrete, electronic music in Germany, the U.S.A. and Czechoslovakia. The principles of multi-track recording are introduced …moreKeywords
Magnetofon magnetofonový pás médium manipulace konkrétní hudba Schaeffer elektroakustická hudba Cage Ussachevski Luening střih montáž Stockhausen Columbia Tape Music Center Oliveros Lucier Minimalismus Reich Experimentální studio Československého rozhlasu v Bratislavě Kolman Parsch Piňos multitrack recording Beatles Abbey Road
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 20. 5. 2010
Identifier:
https://is.muni.cz/th/t5ggc/
Thesis defence
- Date of defence: 14. 6. 2010
- Supervisor: Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsBachelor programme / field:
General Theory and History of Arts and Culture / Combined Art Studies