Mgr. Zuzana Králová

Bachelor's thesis

Richard Novák - život a dílo

Richard Novák - the life and works
Anotácia:
Richard Novák je pěvec, kterého brněnskému publiku není třeba představovat. Za léta svého působení v Janáčkově divadle, kterým je členem od 1.2. 1962, se zapsal do podvědomí několika generací milovníků vážné hudby a po celý život zůstal tomuto divadlu věrný. Jeho všestranný repertoár obsáhnul významná díla operní literatury přes opery Händela, Mozarta, Verdiho, Wagnera, Smetany, Dvořáka, Janáčka ad …viac
Abstract:
Richard Novák is an artist of many talents. His high standart of musicianship and his acting ability combine to make him an outstanding personality. It is within his scope to perform anything from Händel and Mozart to Verdi and Wagner, and he is a pergect perfomer of contemporary opera, too. In every role he plays he stands out above the norm and attracts the attention of the critics. He is one of …viac
 

Kľúčové slová

Rudolf Asmus- *1921- 2000 český operní pěvec v roce 1941 získal angažmá v Ostravě v roce 1944 angažmá v Brně od roku 1956 působil v angažmá v Berlíně kde zůstal až do konce své kariéry. K nejvýznamnějším rolím patří Boris Godunov Rychtář Revírník ad. Prodaná nevěsta- Nejnárodnější česká opera Prodaná nevěsta je dílem z nejznámějších. Je plodem doby jejíž politický vývoj přinesl mnohým naději. Její dnešní podoba je v pořadí čtvrtou verzí díla. Původní Prodaná nevěsta měla pouze dvě dějství a jednotlivá zpěvní čísla byla spojena mluvenou prózou. Stylizovanými tanci skladatel obohatil charakter prostředí české vesnice která se tak jeho zásluhou dostala na světová operní jeviště. V díle spojil dvě dějová pásma. A to anekdotu o napáleném dohazovači a vážný příběh věrné lásky která je nucena překonávat závažné překážky. Dvojice Smetana-Sabina modeluje venkov spíše takový jakým by měl být to znamená že ukazuje způsob jak by se měly řešit mezilidské a sociální konflikty. Z tohoto přesvědčení se rodí Smetanova hudba a spolu s ní i síla radost a optimismus. Premiéra se odehrála v Prozatimním divadle 30. května 1866. Dirigentem byl sám Bedřich Smetana. Rusalka- Dvořákova Rusalka je lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto Jaroslava Kvapila. Je to především Andersenova pohádka o mořské víle která je dějově nejpodobnější Kvapilovu libretu. To je psané ve velmi pohádkovém stylu o což Kvapil usiloval. Podařilo se mu vytvořit básnické drama jevištně nesmírně účinné. Díky Antonínu Dvořákovi který cítil v libretu jeho básnickou cenu kouzlo živého vztahu k přírodě a záchvěvy lásky se podařilo převést tento děj i do hudby a zapůsobit tak na diváka. Práce s hudebními motivy důkladná charakteristika postav situací a dějů a také smysl pro hudební politiku přispívá k dokonalosti celého díla. Dvořákova hudba obsahuje impresionistické prvky a laitmotivy lze tak sledovat návaznost na Richarda Wagnera. Hudba je také ovlivněna francouzským skladatelem Meyerbeerem. Dvořákova Rusalka patří k oněm vzácným a výjimečným uměleckým dílům která nás provázejí celým životem a v každém jeho období nám ukazují novou tvář nové půvaby a nové významy Příhody lišky Bystroušky- Žádné operní dílo není tak úzce spjato s Brnem jako tato opera. Nejen proto že zde skladatel žil a že v Brně zazněla původní premiéra díla. Skladatel totiž situoval děj do lesů v okolí Brna a využil brněnského nářečí a tím dílo získalo obrovský šarm a půvab. V opeře se slučuje svět lidský a zvířecí- vedle sebe tu vystupuje revírník a jeho rodina hostinský farář liška lišák pes Lapák slepice s kohoutem a řada lesního zvířectva. Vše se mísí s půvabným až pohádkovým způsobem poetika slova i hudby zde hraje velmi důležitou roli. Zajímavé je že se původně liška jmenovala Bystronožka. Těsnohlídek ji tak pojmenoval pro její umění rychle utíkat. Ale v redakci kde se obrázky tiskly sazeči špatně přečetli Těsnohlídkův nečitelný rukopis a vytiskli místo Bystronožky Bystroušku. Poetické kouzlo díla zdůraznila Janáčkova podmanivá hudební řeč v níž skladatel určil významnou roli orchestru. Janáčkova hudba v této opeře je více než kdy jindy impresionistická lyrická a něžná. Navíc tu najdeme humor který je ve skladatelově díle spíše výjimkou. Janáček byl vášnivý pozorovatel života a také ve své tvorbě se uměl citlivě pohybovat na křehké a mnohdy i absurdní hranici mezi tragičnem a komičnem dobrem a zlem snem a skutečností.
 
Jazyk práce: Czech
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 26. 4. 2006

Obhajoba závěrečné práce

  • Obhajoba proběhla 31. 5. 2006
  • Vedúci: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Citační záznam

Plný text práce

Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:
  • světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta

Masaryk University

Faculty of Arts

Bachelor programme / odbor:
General Theory and History of Arts and Culture / Musicology

Práce na příbuzné téma