Bc. Tomáš Ulip
Bachelor's thesis
Atom ve školním vzdělávání
Atom in School Education
Abstract:
Práce popisuje rozhodující etapu vývoje molekulárně-atomárního pojetí stavby látek. Sleduje postupné zrání této koncepce od hypotetických představ zakladatelů chemického atomismu (na počátku devatenáctého století) a jejich následnou avogadrovskou modifikaci (v jeho průběhu) přes úspěchy i problémy kinetické teorie plynů až k nepochybnému experimentálnímu důkazu částicové struktury látek (na počátku …moreAbstract:
Thesis describes crucial period of development in molecular-atomic conception of structure of matter. It goes through gradual ripening of this view starting with hypothetical ideas of founders of chemical atomism (at the beginning of the nineteenth century) and modification of the ideas by Avogadro followed by successes and problems of kinetic theory of gases and finished by irrefutable proof of particular …moreKeywords
atomy molekuly atomistická koncepce chemický atomismus kinetická teorie plynů Brownův pohyb středoškolská výuka fyziky středoškolská výuka chemie Dalton Higgins Gay-Lussac Avogadro Clausius Maxwell Loschmidt Perrin atoms molecules atomistic conception atomism in chemistry kinetic theory of gases Brownian motion teaching physics at high school teaching chemistry at high school
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 17. 5. 2017
Identifier:
https://is.muni.cz/th/iioem/
Thesis defence
- Date of defence: 20. 6. 2017
- Supervisor: doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakultaMasaryk University
Faculty of ScienceBachelor programme / field:
Physics / Physics with a view to Education
Theses on a related topic
-
Teaching English to High School Students through Structured Drama
Renáta Ježová -
Teaching Structures to High School Learners in the Czech Republic
Hynek Král -
Upper-Secondary School Grammar Instruction in the Czech Republic and Italy; a comparative study
Tereza Janáková -
Badatelská metoda ve výuce středoškolské fyziky
Petr Desenský -
Modelování pohybu částice v elektrickém a magnetickém poli pro výuku středoškolské fyziky
Samuel Mudrík -
Využití fyziky běžného života ve výuce na středních školách
Nikol BAČÁKOVÁ -
Elektron jako téma gymnaziální fyziky
Jiří Haut -
Moderní výuka fyziky se smartphony
Kateřina Rennerová