Bc. Markéta Ševitová

Bachelor's thesis

Shrek: A Modern Fairy Tale Based on Classical Motifs

Shrek: A Modern Fairy Tale Based on Classical Motifs
Abstract:
This bachelor's thesis focuses on the identification of classical fairy tale motifs in the film Shrek. It begins with the definition of the fairy tale and its recurring features. Some aspects of classification of fairy tales are presented, especially its division into folk tales and modern tales. Then the story of Shrek is analysed according to Propp's theory of functions, just as a particular folk …more
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá hledáním klasických pohádkových motivů v moderním pohádkovém filmu Shrek. Nejprve je definována kouzelná pohádka jakožto literární žánr a jsou vymezeny její znaky. Dále jsou uvedeny některé možnosti klasifikace pohádek, především dělení na lidové a moderní pohádky. Poté je Shrek analyzován podle Proppovy teorie pohádkových funkcí, stejně jako lidová pohádka, kterou lze pokládat …more
 
 
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 22. 7. 2014
Accessible from:: 22. 7. 2014

Thesis defence

  • Date of defence: 27. 8. 2014
  • Supervisor: Mgr. Zénó Vernyik, Ph.D.

Citation record

The right form of listing the thesis as a source quoted

Ševitová, Markéta. Shrek: A Modern Fairy Tale Based on Classical Motifs. Liberec, 2014. bakalářská práce (Bc.). TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI. Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

Full text of thesis

Accessibility: Autor si přeje zpřístupnit práci veřejnosti od 22.7.2014

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • Soubory jsou od 22. 7. 2014 dostupné: autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Vázaný výtisk práce je dostupný v knihovne: UKN

Technical University of Liberec

Faculty of Sciences, Humanities and Education

Bachelor programme / field:
Specialization in Pedagogy / AJ-CJ

Theses on a related topic