Power and Authority in Classroom Discourse – Mgr. Dita Trčková, Ph.D.
Mgr. Dita Trčková, Ph.D.
Master's thesis
Power and Authority in Classroom Discourse
Power and Authority in Classroom Discourse
Abstract:
Diplomová práce se zabývá rozložením moci v mluveném projevu učitele a žáků ve školní třídě. Analyzuje audio nahrávky ze tří britských základních škol a jako metodu analýzy používá ‘critical discourse analysis’. Práce se zaměřuje se na jazykové prostředky, kterými je řízena interakce učitele a žáků, např. určování a regulování témat rozhovoru a cílů hodiny, dále analyzuje zdvořilostní strategie a intertextualitu …moreAbstract:
The thesis deals with power distribution in classroom discourse. It analyses audio-recordings of classroom interaction from three British primary schools and as a method of analysis adopts critical discourse analysis. The study focuses on interactional control features, i.e. turn-taking, exchange structure, topic control, setting and policing agendas and formulation, politeness strategies and intertextuality …more
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 4. 6. 2007
Identifier:
https://is.muni.cz/th/cgbtb/
Thesis defence
- Date of defence: 11. 6. 2007
- Supervisor: doc. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakultaMasaryk University
Faculty of ScienceMaster programme / field:
Mathematics / English Language and Literature