Vývoj sonátovej formy v klavírnej tvorbe romantikov prvej polovice 19. storočia (Analýza vplyvov a príčin zmien hudobného myslenia a z toho rezultujúce nároky na interpretáciu) – MgA. Ján Molčan, Ph.D.
MgA. Ján Molčan, Ph.D.
Disertační práce
Vývoj sonátovej formy v klavírnej tvorbe romantikov prvej polovice 19. storočia (Analýza vplyvov a príčin zmien hudobného myslenia a z toho rezultujúce nároky na interpretáciu)
The Progress of Sonata Form in Piano Works by Romantic Composers in the First Half of the 19th Century (Analysis of Influences and Causes of Musical Thought Changes and Following Demands to the Interpretation)
Abstract:
1. Beginning and indications of sonata form in the D. Scarlatti's work. 2. Following development of sonata form by C. Ph. E. Bach, J. Ch. Bach, the contribution of Mannheim school, J. A. Benda's piano (cembalo) sonatas. 3. Creation of mature classical sonata form by J. Haydn and W. A. Mozart. 4. The influence of Mozart's contemporaries on the form of his piano sonata. 5. Artistic profoundness of Mozart …víceAbstract:
1. Počiatky a náznaky sonátovej formy v tvorbe D. Scarlattiho. 2. Ďalší vývoj sonátovej formy u C. Ph. E. Bacha, J. Ch. Bacha, prínos mannheimskej školy do oblasti sonátovej formy, klavírne (cembalové) sonáty J. A. Bendu. 3. Kryštalizácia klasicistickej sonátovej formy u J. Haydna a W. A. Mozarta. 4. Vplyv Mozartových súčasníkov na formovú stránku jeho klavírnej sonáty. 5. Hĺbka umeleckého vyjadrenia …víceKlíčová slova
sonátová forma klasicistická sonátová forma Scarlatti C. Ph. E. Bach J. Ch. Bach Mannheimská škola J. A. Benda J. L. Dusík Haydn Mozart Beethoven sebazobrazovanie v hudbe psychická pripravenosť interpreta F. Schubert sonátové fragmenty S. Richter A. Schiff R. Schumann romantické klavírne sonáty Sonáta fis mol op. 11 Concert sans orchestre f mol op. 14 Fantázia C dur op. 17 C. M. von Weber F. Mendelssohn-Bartholdy F. Chopin Balady Fantázia f mol op. 49 F. Liszt Sonáta h mol J. Brahms Rapsódie op. 79 subjektívne poňatie sonátovej formy pedagogika G. G. Nejgauza
Jazyk práce: slovenština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 24. 11. 2008
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/wag06/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 12. 12. 2008
- Vedoucí: prof. Michal Košut, Ph.D.
- Oponent: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D., doc. MgA. Daniela Velebová
Citační záznam
Citace dle ISO 690:
MOLČAN, Ján. \textit{Vývoj sonátovej formy v klavírnej tvorbe romantikov prvej polovice 19. storočia (Analýza vplyvov a príčin zmien hudobného myslenia a z toho rezultujúce nároky na interpretáciu)}. Online. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2008. Dostupné z: https://theses.cz/id/yj9zbz/.
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasarykova univerzita
Pedagogická fakultaDoktorský studijní program / obor:
Specializace v pedagogice / Hudební teorie a pedagogika
Práce na příbuzné téma
-
Hra instruktivní literatury - vystoupení ze dne 24. 1. 2020
Lenka Grešová -
Barokní sonáta a taneční suita v hudbě pro zobcovou flétnu a jejich přínos pro výuku na ZUŠ
Petr GRAMAN -
Sonata a quadro mano per il clavicembalo o pianoforte Františka Xavera Duška
Jana Štrbáková -
Cembalo - generálbasový a obligátní nástroj v komorní hudbě J. S. Bacha (se zaměřením na sonáty pro housle a cembalo)
Denisa Nováková -
Klavírní dílo Jana Václava Hugo Voříška (1791 - 1825) v kontextu dobové tvorby a jeho interpretace dnes
Petra Matějová