Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.

Doctoral thesis

Vizualizace metafory pokroku v reklamě meziválečného Československa

Visualization of the mataphor of progress in Czechoslovak advertising between the wars
Abstract:
Dizertace se zaměřuje na meziválečnou reklamu z hlediska její účasti na přetváření dobové ideje pokroku. Rozšiřuje dosavadní stav bádání o diskursivní kontext československé reklamy 20. a 30. let. Nejprve představuje diskurs o reklamě a diskursy o metafoře pokroku v hospodářství a umění. Rozbor gramatiky reklamního vizuálního materiálu a sémantiky vizualizované metafory pokroku pak odhaluje specifickou …more
Abstract:
The dissertation deals with interwar advertising and its influence on the contemporary idea of progress. The work enriches the present state of knowledge about the context of Czechoslovak advertising in the 1920s and 30s. First it presents a discourse about advertising and the metaphor of progress used by economists, artists and aestheticians. The dissertation analyses the visual material of advertising …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 9. 6. 2010

Thesis defence

  • Date of defence: 15. 12. 2010
  • Supervisor: prof. PhDr. Jaroslav Střítecký, CSc.
  • Reader: RNDr. PhDr. Milan Kreuzzieger, Ph.D., Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta

Masaryk University

Faculty of Arts

Doctoral programme / field:
General Theory and History of Arts and Culture (4-years) / Aesthetics

Theses on a related topic

  • No theses on a related topic available.