František Milec
Master's thesis
Pohyby mysle
Mind in Motion
Abstract:
Vo svojej absolventskej práci Pohyby mysle rozoberám telesnosť v kontexte histórie a teórie filmu, avšak s presahom do iných umeleckých disciplín. Robím krátky prehľad výskumu kognitívnej lingvistiky Georga Lakoffa a Marka Johnsona, aby som čitateľa uviedol do problematiky tzv. telesných kognitívnych metafor. Taktiež sa obraciam na zbierku textov Embodied Cognition and Cinema (ed. Peter Kravanja, 2015 …moreAbstract:
In my thesis, I analyze embodiment in the context of the history and theory of cinema, with short digressions into other artistic disciplines. I give a brief overview of George Lakoff and Mark Johnson’s research of cognitive linguistics in order to introduce the reader to the issue of so-called cognitive metaphors. I also address the collection of writings Embodied Cognition and Cinema (ed. Peter Kravanja …moreKeywords
italská kinematografieKeywords
filmová teorieKeywords
analýzy filmových dělKeywords
tělesnostKeywords
kognitivní věda
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 5. 9. 2019
Identifier:
http://hdl.handle.net/10318/13663
Thesis defence
- Date of defence: 26. 9. 2019
- Supervisor: David KOŘÍNEK
- Reader: Lea PETŘÍKOVÁ
Full text of thesis
Accessibility: Autor udělil v licenci souhlas s: In the license agreement the author has granted the following:
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- Soubory jsou od 30. 5. 2020 dostupné: světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. KnihovnaAkademie múzických umění v Praze
Filmová a televizní fakultaMaster programme / field:
Filmové, televizní a fotografické umění a nová média / Audiovizuální studia
Theses on a related topic
-
Hudební výrazové prostředky v sérii Dekalog
Jindřich Andrš -
Výrazové prostředky v tvorbě Dariuse Khondjiho
Klára Fantová -
Obrazové výrazové prostředky v díle Sergeje Paradžanova
Jan Hrubý -
Výrazové prostředky a barevné řešení filmů Vittoria Storara
Marcel Beneš -
Výrazové prostředky filmu noir a jejich využití v dalším vývoji světové kinematografie
Petr Pospíšil -
Výrazové prostředky kamery ve filmu Friedricha W. Murnaua Východ slunce se zvláštním ohledem na unikátní zpracování scén s atmosférou na pomezí ateliéru a reálu.
Filip Rejč -
Prostředky pro vyprávění příběhu v digitální malbě
Jitka Nemikinsová -
Výrazové prostriedky vo filme Mind Game(2004)
Šimon Mészáros