Bc. Pavla Suchomelová

Master's thesis

Rozdíly mezi vztahy fonologického povědomí a psaným projevem u dětí s typickým vývojem psaní a s dysgrafií

Differences between phonological awareness and written expression relationships in children with typical writing development and dysgraphia
Abstract:
Úvod: Pojetí vývojové dysgrafie se napříč odbornou literaturou liší. Někdy je vnímána jako porucha jemné motoriky (české pojetí), jindy jako porucha hláskování, gramatiky a organizace myšlenek v textu anebo se nerozlišuje od dyslexie (zahraniční pojetí). Od rozdílného vnímání se odvíjí i nesoulad, zda se vývojová dysgrafie pojí s narušením fonologického povědomí či nikoliv. V zahraničí je dysgrafie …more
Abstract:
Introduction: The definition of developmental dysgraphia differs throughout the literature. Sometimes it is defined as a disorder of fine motor skills (Czech definition), other times it is characterized by problems with spelling, grammar, and organization of ideas in text, or it is included in the definition of dyslexia (foreign definition). This inconsistency in definitions results in controversy …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 6. 12. 2022

Thesis defence

  • Date of defence: 19. 1. 2023
  • Supervisor: PhDr. Katarína Šafárová, Ph.D.
  • Reader: Mgr. Monika Nacházelová

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta