Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878–1912. Život a práce českých učitelů – PhDr. Pavel Zeman, Ph.D.
PhDr. Pavel Zeman, Ph.D.
Doctoral thesis
Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878–1912. Život a práce českých učitelů
Czech intelligentsia in Bulgaria in the years 1878–1912. Life and work of Czech teachers
Abstract:
Po roce 1878 probíhala významná česká migrace do Bulharska. Cílem této práce je popsat situaci českých učitelů jako reprezentantů inteligence této doby. Shromážděny jsou údaje o jejich zastoupení na gymnáziích, pedagogických školách, zemědělských a odborných školách, malířské a hudební škole. Na základě publikovaných vzpomínek a dochované korespondence je popsán život v Bulharsku očima českých pedagogy …moreAbstract:
In the last twenty years of the 19th century there was significant Czech migration to Bulgaria. The aim of this work is to describe in detail the situation of Czech teachers in Bulgaria as representatives of intelligentsia of this era. Information about Czech teachers at Bulgarian grammar schools, agricultural and vocational schools, painting and music schools is collected. The daily life in Bulgaria …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 21. 8. 2019
Identifier:
https://is.muni.cz/th/od0nc/
Thesis defence
- Date of defence: 16. 1. 2020
- Supervisor: doc. PhDr. Václav Štěpánek, Ph.D.
- Reader: Prof. Vladimír Penčev, Ph.D., doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D. et Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
ZEMAN, Pavel. \textit{Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878–1912. Život a práce českých učitelů}. Online. Doctoral theses, Dissertations. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. 2019. Available from: https://theses.cz/id/4xebtc/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsDoctoral programme / field:
Historical Sciences (4-years) / General History
Theses on a related topic
-
Role uvádějícího učitele v profesním rozvoji začínajícího učitele ve vybrané mateřské škole
Kateřina Dobčáková -
NEDESTRUKTIVNÍ ZKOUŠENÍ MATERIÁLU:
Tomáš Kadeřábek -
Dotazník hodnocení učitele žákem jako nástroj k sebereflexi učitele
Tomáš HLADÍK -
První rok učitele v MŠ - analýza profesních kompetencí po vstupu do profese učitele MŠ, sonda do praxe na vybraných MŠ v Plzni, Chebu a Rakovníku
Anna-Kateřina KLAISNEROVÁ -
Autorita učitele z pohledu studenta a učitele
David Bellizzi -
Profese učitele 1. stupně ZŠ z pohledu učitelů a veřejnosti
Kateřina Kynická -
Srovnání profesního jednání učitele dospělých a učitele střední školy
Simona Roučková