Mgr. Petra Kopáčková

Master's thesis

Výchova uměním bez "vciťování"? Brechtovo epické divadlo s přesahem do brněnského prostředí.

Art Education without "Empathizing"? Brecht's epic theatre impact on Brno.
Abstract:
První část diplomové práce se snaží zodpovědět v názvu položenou otázku, zda lze skrze umělecké dílo vychovávat i bez vciťování, čili bez emoční zainteresovanosti diváka do díla. Zatímco klasické přístupy k výchově uměním nepřipouštějí při recepci uměleckého díla absenci emocionálního prožívání a dominanci jiné umělecké funkce než estetické, Bertolt Brecht emoce v divácích cíleně potlačuje a do popředí …more
Abstract:
In the first part of the thesis we are trying to answer question asked in the title – whether it is possible to educate without the “empathizing“ in the art work, i.e. without emotional involvement of the viewer in the art work. While classical approaches to the Art Education do not recognize art work reception without emotional experience and accent aesthetical function as the main artistic function …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 29. 4. 2015

Thesis defence

  • Date of defence: 9. 6. 2015
  • Supervisor: prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.
  • Reader: PhDr. Petr Macek, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta