Estetika staroindického divadelního umění. Teorie rasy. – Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Diplomová práce
Estetika staroindického divadelního umění. Teorie rasy.
The Aesthetics of Ancient Indian Theatre Art. Tha Rasa Theory.
Anotace:
Tato diplomová práce se zaměřuje na staroindickou divadelní teorii a její estetické principy. Nejdříve v ní pojednáváme o kulturně-historickém kontextu, v němž divadlo v Indii vzniklo a v němž se dále vyvíjelo. První část práce také uvádí stručný výklad o prvních dramatických dílech, která se nám dochovala nebo o nichž víme, a jejich autorech. Dále se zaměřujeme na Nátjašástru, první učebnici divadelního …víceAbstract:
The thesis discusses specific elements of Indian theatre theory. First, the thesis focuses on political and historical background and especially on cultural settings of origin and beginning of Indian theatre. First part of the thesis also includes general description of ancient dramatic production, its authors, works etc. Secondly, It deals with origin of Natyasasta, the first textbook of Indian theatre …víceKlíčová slova
NÁTJAŠÁSTRA Nazýváme ji rovněž Bharatovou (či Bharatovskou) Učebnicí divadelního umění. Jde o první divadelně-teoretický spis v indickém prostředí. Její autorství je tradičně připisováno legendárnímu světci Bharatovi. Doba jejího vzniku se datuje jen velmi nepřesně kolem počátku našeho letopočtu. Nátjašástra ovlivňuje i dnešní indickou divadelní praxi. RASA citová nálada šířeji estetický účinek poezie nebo dramatu. V této práci je pojednáno o estetickém účinku který je v diváku schopná vyvolat souhra jednotlivých složek divadelního představení. Rozlišujeme osm případně devět typů rasy (milostná hněvivá smutná atd.) tj. citové nálady. BHÁVA emoce citový stav to co předává smysl zamýšlený básníkem či dramatikem VIBHÁVA podněcující okolnost (např. postava hry jaro soumrak). Dále se dělí na přímé (postavy hry dějové elementy atd.) nebo nepřímá (jaro včely atd.). SÁTTVIKA BHÁVA vnější záměrný projev emoce jedna ze tří složek herecké práce na jevišti (např. chvění těla pláč). ANUBHÁVA bhva či emoce doprovázena fyzickým projevem tj. slovy gesty mimikou (např. spontánní výkřik ustupování vzad chvění těla). VYABHIČÁRÍ BHÁVA předávaná bhva či přímo emoce vyjadřovaná anubhvami (např. strach sklíčenost). STHÁYÍ BHÁVA elementární duševní stav spící v člověku vrozená emoce. Sthy bhva má nejblíže k rase. Osm sthy bhv odpovídá osmi rasám (např. láska veselí strach). ZTRACENÝ PRSTEN hra o sedmi dějstvích od Kalidásy staroindického básníka a dramatika. Jde o milostný příběh krále a ctnostné Šakuntaly. Podle překladů ze sanskrtu ji přebásnil František Hrubín.
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 30. 6. 2006
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/r6qja/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 18. 9. 2006
- Vedoucí: Mgr. Pavel Klein, Ph.D.
Citační záznam
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaMagisterský studijní program / obor:
Humanitní studia / Divadelní věda
Práce na příbuzné téma
-
Kapitoly o Františku Götzovi
Pavlína Janečková -
Možnosti převodu autorského stylu v audiovizuálním překladu: Seriál Příběh služebnice podle literární předlohy Margaret Atwoodové a jeho české titulky
Veronika ZYCHOVÁ -
Složky divadelního výrazu v českém myšlení o divadle
Martin ZAVADIL -
Marketingová strategie ochotnického divadelního spolku Filosofické divadlo
Radka Zídková