Mgr. Martin Ondryáš

Master's thesis

Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors

Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors
Abstract:
Tato práce se zabývá tématem rezidenčních škol pro původní obyvatele Kanady se speciálním zaměřením na témata etnocentrismu, etnocidy a narušení struktury moci v komunitách původních obyvatel v důsledku vlivu povinného vzdělávání dětí původních obyvatel v rezidenčních školách. Práce analyzuje zmíněné koncepty ve čtyřech memoárech publikovaných autory, kteří tyto rezidenční školy navštěvovali, těmito …more
Abstract:
This thesis deals with the topic of Indian residential schools in Canada and the concepts of ethnocentrism, ethnocide, and the disruption power balance in the Indigenous communities as a result of the influence of the Indian residential school policy. The thesis analyses these concepts in four contemporary memoirs of the residential school survivors: Theodore Fontaine’s Broken Circle: The Dark Legacy …more
 
 
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 21. 4. 2022

Thesis defence

  • Date of defence: 20. 6. 2022
  • Supervisor: Mgr. Pavla Buchtová
  • Reader: M.A. Michael George

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta