Bc. Helena Vykydalová, DiS.

absolventská práce studenta CŽV

Specifika přístupu k nadaným a mimořádně nadaným žákům na středních školách

The specifics of the approach to gifted and exceptionally gifted pupils in secondary schools
Abstract:
Pohled na nadání a stejně tak přístup k nadaným a mimořádně nadaným žákům se v průběhu historie měnil. První snahy o nalezení jednoduchého testu, kterým by bylo možné nadané jedince identifikovat se objevují již na konci 19. století. Následuje pak dlouhé období, kdy se přeceňuje význam IQ, a výsledky inteligenčních testů se považují za hlavní ukazatel nadání. Nadání je však komplexním problémem, a …more
Abstract:
The view of giftedness, as well as the approach to gifted and exceptionally gifted pupils, has changed through history. The first efforts to find a simple test that could be used to identify gifted individuals appeared at the end of the 19th century. Then, a long period when the importance of IQ is overestimated followed, and the results of intelligence tests are considered the main indicator of talent …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 4. 1. 2023

Thesis defence

  • Date of defence: 1. 2. 2023
  • Supervisor: Mgr. Martin Pírko

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání