Teaching grammar points / structures non-existent in Czech – Mgr. Šárka Kostelníčková
Mgr. Šárka Kostelníčková
Bachelor's thesis
Teaching grammar points / structures non-existent in Czech
Teaching Grammar Points / Structures Non-existent in Czech
Abstract:
Tato Bakalářská práce se zabývá výukou gramatických jevů, které neexistují českém jazyce. Snaží se nastínit pozadí vzniku těchto rozdílných gramatických jevů v češtině a angličtině z historického pohledu. Práce se pokouší odpovědět na otázky, jaké jevy to jsou, zdali by se gramatika obecně měla či neměla vyučovat a zaměřuje se na vhodné učební metody, které by mohly žákům na základní škole pomoci překonat …moreAbstract:
This Bachelor thesis deals with teaching grammar points and structures non-existent in Czech. The objective of the thesis is to foreshadow the background of the rise of different grammar points and structures in Czech and English from the historical point of view. It tries to answer questions what these structures are, whether grammar generally should or should not be taught and it focuses on appropriate …moreKeywords
Původ a historie češtiny a angličtiny předpokládaný společný předchůdce syntetický jazyk analytický jazyk gramatické jevy neexistující v češtině minulý čas prostý předpřítomný čas gramatika učení osvojování jazyka výuková sekvence prvky „zaujmout studovat a aktivovat“ aktivity „Povědomí Kontrolovaná cvičení Smysluplná cvičení Řízené smysluplné procvičování Tvoření vlastních vět (zaměřeno na formu) Tvoření delších textů a projevů Samostatné používání jazykových dovedností“. The origins and history of Czech and English languages a hypothetical common ancestor a synthetic language an analytic language structures non-existent in Czech the past simple the present perfect grammar learning acquisition method approach teaching sequence elements of a successful teaching sequence Engage element Study element Activate element the presentation Awareness Controlled Drills Meaningful Drills Guided Meaningful Practice Structure-based Free Sentence Composition Structure-based Discourse Composition Free Discourse.
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 28. 4. 2009
Identifier:
https://is.muni.cz/th/sgzfl/
Thesis defence
- Date of defence: 11. 6. 2009
- Supervisor: Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationBachelor programme / field:
Specialization in Education / Teacher Training in Foreign Languages - English Language