Moravskoslezský kraj byl vždy významným dopravním uzlem. Původní obchodní stezky byly nahrazeny vlakovou dopravou, která se zaměřovala na transport průmyslových suroviny a výrobků. Dopravní propojení se zbytkem státu ale dlouho dobu zaostávalo. Změna se dostavila až s vybudováním dálnice.
Přes Moravskoslezský kraj vedly významné obchodní cesty již v dávné minulosti. Již Římané přes Moravskou bránu dopravovali z Pobaltí zkamenělou pryskyřici Tato jantarová obchodní cesta vedla z Uher, přes Těšínsko až k Baltu. Další tzv. solná obchodní cesta se oddělovala od té jantarové a směřovala do Krakova. Tyto zavedené cesty a celkově výhodná pozice kraje, ve středu Evropy, vedla k brzké výstavbě železnice.
Železniční dráha zde byla vystavěna v 30. letech 19. století, a to na rozkaz císař Františka Josefa I. Prvním hlavním uzlem v kraji se stal Bohumín. Postupně se ale vlakové spojení rozšiřovalo a napojena byla další významná centra, ve kterých se těžily suroviny nebo zpracovávala železná ruda.
Další rozvoj dopravy, nejen železniční, souvisel se zintenzivněním průmyslové výroby. Nicméně celkové spojení se zbytkem republiky zaostávalo. To se zlepšilo až po vstupu ČR do EU. To usnadnilo jednoduší investice ze zahraničí do rozvoje infrastruktury. Dopravní cesty se postupně modernizují, rozšiřují, mimo jiné se i rozvíjí místní letiště. Dlouho dobu zde chybělo dálniční spojení se zbytkem republik. Dálnice D1 dnes stále ještě není ve všech úsecích dokončena. V Bohumíně navazuje na polskou dálnicí A1. Krajem jsou vedeny silniční i železniční dopravní koridory transevropské dopravní sítě (TEN-T). Jejich cesty vedou na sever k Baltskému moři do přístavu Gdaňsk. Silniční koridor se větví a dále pokračuje severněji přes pobaltské státy až do hlavního města Estonska.
Pro vodáky jsou splavné části velkých toků – Opavy, Ostravice. Vodní doprava malými loděmi je pak možná na řece Odře k ústí Opavy. V plánu je ale umožnění splavnění řeky i pro velké nákladní lodě. V 17. století se také zrodila myšlenka výstavby kanálu, který by měl propojit Odru s Moravicí a tím i s Dunajem. Dnes je často diskutovaná i výstavba kanálu Labe-Dunaj-Odra.
Na území kraje, poblíž Ostravy se nachází mezinárodní Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Původně známo jako Letiště Ostrava-Mošnov. Pravidelné linky létají do Prahy, Londýna, ale taky do Dubaje a přes letní sezónu i do turistických oblastí. Dostupnost letiště se v roce 2015 zlepšila, kdy k němu byla zavedena vlaková trať.
Jaké další mezinárodní letiště jsou v ČR v provozu?
Kraj má výhodnou pozici, díky ní už v minulosti přes něj vedly obchodní stezky. Nález černého uhlí a rozvoj průmyslu urychlil napojení na železnici. Dnes krajem vede dálnice D1, která se napojuje na polskou A1. Je součástí transevropské dopravní sítě, která směřuje na sever, do Polska. Do budoucna se plánuje rozšíření lodní dopravy na Odře. Nalezneme tady také mezinárodní letiště.