Spolu, a přece odděleně: podoba diferencované výuky na druhém stupni základních škol – Mgr. Jana Navrátilová, DiS.
Mgr. Jana Navrátilová, DiS.
Disertační práce
Spolu, a přece odděleně: podoba diferencované výuky na druhém stupni základních škol
Together, yet Separately: Differentiated Instruction in Secondary Schools
Anotace:
Dizertační práce se věnuje fenoménu diferenciace žáků uvnitř základních škol. Rozdělování žáků do výkonových skupin patří k trendu, který se v českém vzdělávacím sytému v poslední době rozvíjí (Straková, 2021). Proto je ambicí práce prozkoumat a popsat vybraný model diferenciace a současně zmapovat podobu výuky v heterogenním kolektivu. Navazujícím cílem je zjistit, jak diferencovaná výuka přispívá …víceAnotace:
dních kódovacích procedur, rovněž metodou konstantní komparace a cross-case analýzou. Výsledky ukázaly, že způsoby práce s diverzitou žáků konvergují s postoji a přesvědčeními učitelů. Ti učitelé, kteří se rozhodli pro kombinaci heterogenních a homogenních praktik z důvodu udržení potenciálních gymnazistů na škole, podporují především stimulující výukové aktivity ve vyšších skupinách. Vedle toho učitelé …víceAbstract:
The dissertation thesis deals with the phenomenon of attainment grouping within elementary schools. The attainment grouping is one of the trends that has been developing in the Czech education system recently (Straková, 2021). Therefore, the ambition of the thesis is to explore and describe the chosen model of attainment grouping and map the form of teaching in a heterogeneous classroom. The follow …víceAbstract:
with teachers' attitudes and beliefs. Those teachers who have decided to combine heterogeneous and homogeneous practices to keep potential grammar school students at school, primarily support stimulating teaching activities in higher groups. The curriculum experiences of students in lower sets are narrower and shallower than those in higher sets. Teachers who trust that attainment grouping is beneficial …víceKlíčová slova
rovné vzdělávací příležitosti český vzdělávací systém inkluzivní vzdělávání seskupování žáků diferencovaná výuka vícepřípadová replikační studie equal educational opportunity education system in the Czech Republic inclusive education attainment grouping differentiated instruction multiple-case replication design
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 20. 7. 2023
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/yc70e/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 20. 11. 2023
- Vedoucí: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
- Oponent: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Citační záznam
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaDoktorský studijní program / obor:
Pedagogické vědy / Pedagogické vědy
Práce na příbuzné téma
-
The System of Education in Kenya and Its Comparison to the Education System in England
Laura PŘEČKOVÁ -
Inclusive Education the way for future for Fiji schools: A comparative case study of Inclusive Education in the Czech Republic Schools in Brno and Fiji Primary Schools
Sunil Kumar -
The role of trainees during the Czech Presidency of the Council of the EU and the involvement of the staff of the Permanent Representation of the Czech Republic to the EU in public administration after the Presidency.
Daniel Houdek -
Assessment of the financial position and performance of the company O2 operating in the telecommunications industry in the Czech Republic
Weiheng Rao -
The Comparison of Educational System and English Language Teaching in the Czech Republic and the Federal Republic of Germany
Dominika Navrátilová Šromová -
Possibilities of Solving Unemployment - The Comparison between the Czech Republic and China. The Impact on HR in the Corporate Practice.
Xinxin Liu -
The democratization process in the Czech Republic in the 90s
Tereza Rebecca Hoblik -
The development of the Women Rights local group, the proFem case, during the Czech Republic process of ascension to the EU
Alexia Klie Tojal De Almeida