Chrám Kristova vzkříšení Spasitele na krvi a ruská imperiální myšlenka – Mgr. Ekaterina Titova
Mgr. Ekaterina Titova
Master's thesis
Chrám Kristova vzkříšení Spasitele na krvi a ruská imperiální myšlenka
The Church of the Resurrection of Christ the Saviour on the Blood and the Russian Imperial Idea
Abstract:
Ruská imperiální myšlenka se vyvíjela po staletí a promítla se do architektury 19. století, včetně architektury „ruského stylu“. Výjimkou nebyly ani církevní stavby. Chrám Vzkříšení Krista na krvi byl postaven na památku atentátu na císaře Alexandra II., ztělesňuje umělecké ideály své doby a imperiální myšlení a odraz mnohostranné aspekty kultury a ideologie 19. století, včetně problému národní identity …moreAbstract:
The Russian imperial idea developed over centuries and was reflected in 19th century architecture, including "Russian style" architecture. Church buildings were no exception. The Church of the Resurrection of Christ on Blood was built to commemorate the assassination of Emperor Alexander II, it embodies the artistic ideals of its time and imperial thinking, and a reflection of the multifaceted aspect …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 18. 12. 2023
Identifier:
https://is.muni.cz/th/rrq9j/
Thesis defence
- Date of defence: 29. 1. 2024
- Supervisor: prof. Ivan Foletti, MA
- Reader: doc. PhDr. Pavel Boček, CSc.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsMaster programme / field:
Art History / Art History
Theses on a related topic
-
Současný ruský publicistický styl a svoboda slova v ruských médiích
Gordana MIKEŠOVÁ -
Problematika stravování spojeného se zdravým životním stylem v rusky psaných internetových magazínech pro ženy
Kateřina Zajíčková -
Zdravý životní styl mladé populace: Srovnání české a ruské instituce
Alena Myzina -
Kompoziční styl Nikolaje Metnera v kontextu Stříbrného věku se zaměřením na klavírní sonáty op. 22, op. 27, op. 38.
Amaliya ABDURASHIDOVA