Lidský hlas v tvorbě Arnolda Schönberga ve vybraných příkladech – Terezie Švarcová
Terezie Švarcová
Diplomová práce
Lidský hlas v tvorbě Arnolda Schönberga ve vybraných příkladech
The Human Voice in Selected Examples of Works by Arnold Schönberg
Anotace:
Lidský hlas zaujímá v tvorbě Arnolda Schönberga významné postavení. V této práci se zaměřuji na použití hlasové techniky Sprechstimme v kompozici Pierrot lunaire, op. 21 (1912). V úvodu konfrontuji termíny Sprechstimme a Sprechgesang a stručně zmiňuji použití hlasu v tvorbě, která Pierrotovi předcházela. V závěru práce se pak okrajově zabývám dalšími dvěma melodramy Ode to Napoleon Buonaparte, op. …víceAbstract:
The human voice holds a significant position in works of Arnold Schönberg.My dissertation focuses on the use of a voice technique, the so-called Sprechstimme (Spoken-voice) in the musical piece Pierrot Lunaire, op. 21 (1912). I confront the term Sprechstimme with the term Sprechgesang (Spoken-singing) in the very opening of my study. In addition, Schönberg's use of human voice in the pieces written …víceKlíčová slova
lidský hlasKlíčová slova
hudbaKlíčová slova
hudební analýzyKlíčová slova
hudební kompoziceKlíčová slova
druhá vídeňská školaKlíčová slova
Nová hudbaKlíčová slova
novodobé kompoziční směryKlíčová slova
melodika
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 28. 4. 2014
Identifikátor:
http://hdl.handle.net/10318/8206
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 12. 6. 2014
- Vedoucí: Michal RATAJ
- Oponent: Jan DUŠEK
Citační záznam
Plný text práce
Právo: Autor udělil v licenci souhlas s: a) rozmnožováním díla jakýmikoliv prostředky a v jakékoliv formě, včetně formy elektronické In the license agreement the author has granted the following: a) by copying the University Work in any media and any form, including electronic form
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- Soubory jsou od 25. 11. 2014 dostupné: autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty, autentizovaným studentům ze stejné školy/fakulty
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. KnihovnaAkademie múzických umění v Praze
Hudební a taneční fakultaMagisterský studijní program / obor:
Hudební umění / Skladba
Práce na příbuzné téma
-
Ligetiho kompoziční techniky jako inspirační zdroj pro vlastní kompoziční práci se zřetelem ke klavírní tvorbě
Soňa Vetchá -
Deterministický kompoziční přístup a jeho vliv na skladatelovo myšlení
Petr Hora -
Integrace jazzových prvků ve vlastní kompoziční práci - jako doplňková písemná práce
Kateřina Horká -
Radioaktivní prostředí jako možný zdroj inspirace kompoziční tvorby
Eliška Cílková -
Nové směry hudby 20. stol. ve vztahu k d obovému výtvarnému umění
Štěpán Drtina -
Otevřená kompoziční tvorba neomezené možnosti inspirace za pomoci p očítače
Jiří Kadeřábek -
Specifika kompozičního myšlení v současn é estonské hudbě
Jan Dřízal -
Druhy modulace v klavírním díle skladatelů 1. vídeňské školy
Radka Binderová