Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878-1885 na příkladu českých učitelů ve Východní Rumelii – Mgr. Pavel Zeman
Mgr. Pavel Zeman
Advanced ('rigorózní') thesis
Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878-1885 na příkladu českých učitelů ve Východní Rumelii
The Czech Intelligentsia in Bulgaria in the years 1878-1885 demonstrated on the Example of the Czech Teachers in Eastern Rumelia
Abstract:
Po osvobození Bulharska roku 1878 se projevil poměrně velký zájem české inteligence o práci v této zemi. Čeští učitelé představují jednu z hlavních pracovně-sociálních skupin této migrační vlny. V práci je představen tehdejší systém školství i jednotlivá gymnázia ve Východní Rumelii. Na základě dostupných materiálů je sestaveno početní i procentuální zastoupení českých pedagogů oproti Bulharům a dalším …moreAbstract:
There was a great interest of Czech intelligentsia in working in Bulgaria after the liberation of this country in 1878. The Czech teachers represented the most important members of this Czech migration to Bulgaria. In this thesis is demonstrated the former education system and presented grammar schools in Eastern Rumelia, where Czech teachers were working. Based on available materials, there is shown …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 7. 3. 2014
Identifier:
https://is.muni.cz/th/m9pgn/
Thesis defence
- Date of defence: 25. 6. 2014
- Reader: doc. PhDr. Ladislav Hladký, CSc., PhDr. Miroslav Kouba, Ph.D.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsAdvanced ('rigorózní řízení') programme / field:
Philology / Bulgarian Language and Literature
Theses on a related topic
-
Působení českých učitelů ve Východní Rumelii v letech 1878–1885
Pavel Zeman -
Působení českých učitelů ve Východní Rumelii v letech 1878–1885
Pavel Zeman -
An Ethical Evaluation of Artificial Intelligence in Higher Education: A User-Experience Approach
Kamila Steinbartová -
Česká inteligence v Bulharsku v letech 1878–1912. Život a práce českých učitelů
Pavel Zeman -
Comparing the Use of AI by Teachers and Students
Matěj Johánek -
Differences between Cultures Viewed by Czechs Living in Britain
Markéta HOŽDOROVÁ -
Barriers to participation in classical music events by young Czechs
Laura Tamášiová -
Exploring Love Brands Among Young Czechs
Sebastian Ďurka