Frazém, klišé, aktualizace v tištěných médiích – Bc. Petr Hrázský
Bc. Petr Hrázský
Bachelor's thesis
Frazém, klišé, aktualizace v tištěných médiích
Phraseme, cliché, actualisation in printed media
Abstract:
Příspěvek se věnuje stylistické funkci frazeologizmů ve zpravodajských a publicistických textech tištěných médií. V teoretické části se pozornost zaměřuje na obecné pojetí a rozdělení frazeologizmů, je pojednána jejich stylistická funkce a mechanismy vzniku. Obecně a na konkrétních příkladech je popsán cyklus automatizace a následné aktualizace frazémů. V analytické části jsou pak zvláště zmíněny takové …moreAbstract:
The diploma thesis deals with stylistical function of phraseological units in printed media news texts. The theoretical part concentrates on the general conception and discerption of phraseological units. It also enters on their stylistical function and their formation mechanism. The automation and updating cycle of phraseme is described from the general point of view as well as with specific examples …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 30. 5. 2008
Identifier:
https://is.muni.cz/th/y6con/
Thesis defence
- Date of defence: 20. 6. 2008
- Supervisor: PhDr. Jiřina Salaquardová
- Reader: PhDr. Mgr. Zdeněk Havlíček
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studiíMasaryk University
Faculty of Social StudiesBachelor programme / field:
Media and Communication Studies / Media Studies and Journalism
Theses on a related topic
-
Korpus jako zdroj dat pro optimalizaci automatické morfologické analýzy
Daniela Ryšavá -
Významové shody a rozdíly adjektiv na -ní a -ný (korpus a slovníky)
Kateřina Najbrtová -
Korpus a jmenný rod ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Barbora Kočařová -
Významové shody a rozdíly adjektiv na -ní a -ný (korpus a slovníky)
Kateřina Najbrtová -
The Language of Social Media
Klára Schweinerová -
The Usage of Paronomasia in the Language of the Media
Jaroslav Bureš -
Stilistische Funktionen von Phraseologismen im Werk von Juli Zeh
Denisa Vaculíková -
Phraseologismen und die Fachsprache des Reiseführers. Vergleich der deutschen Ausgabe in Deutschland und Tschechien
Radka Štěpničková