Bc. Jan Průša

Master's thesis

Jak „slyšet“ Novou artificiální duchovní hudbu. Praxe naslouchání po Druhém vatikánském koncilu.

How to "hear" New artificial spiritual music. The practice of listening after the Second Vatican Council
Abstract:
Práce se věnuje tématu praxe naslouchání v římskokatolické církvi po Druhém vatikánském koncilu. Poukazuje na to, jak církevní diskurz obecně definuje a formuje hudbu a její roli v církevní rituální praxi po Druhém vatikánském koncilu, jakou charakteristiku by taková hudbě měla vykazovat a jakou formu věřícího-laika by měla podporovat a formovat. Na základě analýzy pokoncilních církevních textů a teologické …more
Abstract:
This thesis focuses on the topic of listening practice in the Roman Catholic Church after the Second Vatican Council. It specifies how ecclesiastical discourse generally defines and shapes music and its role in ritual practice after the Second Vatican Council, what characteristics such music should display and likewise in what form should further support and shape a laity believer. Based on the analysis …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 20. 12. 2021

Thesis defence

  • Date of defence: 3. 2. 2022
  • Supervisor: Dr. phil. Anna Michalík Kvíčalová, MA
  • Reader: Mgr. Jakub Cigán, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta