Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí – Mgr. Tereza Netíková
Mgr. Tereza Netíková
Master's thesis
Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí
Native vs. non-native speaker as teacher of Czech as second language: the issue of accent in teaching children
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na problematiku akcentu u učitelů češtiny jako druhého jazyka. Zabývá se rozdílem mezi rodilým a nerodilým mluvčím v roli učitele češtiny také z hlediska přízvuku, nahlíží akcent coby sociokulturní fenomén a zkoumá postoje studentů k učiteli – nerodilému mluvčímu. Provedený výzkum zaměřený na rozpoznání nečeského akcentu v projevu učitele zohledňuje mimo perspektivy rodilých …moreAbstract:
This thesis focuses on the issue of accent in teachers of Czech as second language. It deals with the difference between native and non-native speaker as Czech teacher also in terms of their accent, looks at accent as a socio-cultural phenomenon and examines students' attitudes towards the teacher – non-native speaker. In addition, the research conducted on the recognition of non-native accent in teacher …moreKeywords
učitel L2 – nerodilý mluvčí učitel L2 – rodilý mluvčí cizí akcent cizí přízvuk čeština jako druhý jazyk výuka češtiny jako druhého jazyka u dětí teacher of L2 – non-native speaker teacher of L2 – native speaker foreign accent Czech as second language teaching children Czech as second language
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 3. 5. 2024
Identifier:
https://is.muni.cz/th/y0zut/
Thesis defence
- Date of defence: 11. 6. 2024
- Supervisor: Mgr. et Mgr. Radim Ošmera
- Reader: Mgr. Gabriela Složilová
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
NETÍKOVÁ, Tereza. \textit{Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí}. Online. Master's thesis. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. 2024. Available from: https://theses.cz/id/4xht9j/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsMaster programme / field:
Czech Language and Literature / Czech As Foreign Language
Theses on a related topic
-
ENGLISH LANGUAGE TEACHING TO MENTALLY IMPAIRED STUDENTS IN CZECH PRACTICAL SCHOOLS FOR CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS
Tomáš WALOSZEK -
Teaching English to Children with Dyslexia in the Czech Republic and the USA
Ivana Maděřičová -
The Features of English as a Second Language and English as a Foreign language in English Language Teaching in the Czech Republic
Adéla Othová -
Mobile Language Applications as Tools in Second Language Learning.
Filip Staněk -
Teaching English as a Second Language to Young Learners with Dyslexia
Eva Stavjaníková -
Intercultural Communication Challenges in Learning Chinese as a Second Language
Gabriela Gábrišová -
Teaching English as a second language at a Montessori school
Marie Šimková -
Role ruského jazyka jako zprostředkovatele výuky češtiny jako cizího jazyka pro žáka s OMJ
Natálie JENÍČKOVÁ