Korpuslinguistik im Deutschunterricht. Ein Didaktisierungsvorschlag für Lernende ab dem Niveau A1 – Mgr. Bc. Sarah Dobiášová
Mgr. Bc. Sarah Dobiášová
Master's thesis
Korpuslinguistik im Deutschunterricht. Ein Didaktisierungsvorschlag für Lernende ab dem Niveau A1
Corpus Linguistics in Teaching German as a Foreign Language. A Didactic Project Aimed at Students form A1 on
Abstract:
The master's thesis deals with the use of language corpora in the teaching of German as a foreign language at the University of Defence in Brno. In linguistics, the role of corpus linguistics lies primarily in finding patterns of language behavior that would not be possible to discover on the basis of a smaller dataset. This aspect of discovery is also important for language teaching. A further advantage …moreAbstract:
Magisterská práce se zabývá využitím jazykových korpusů ve výuce němčiny jako cizího jazyka na Univerzitě obrany v Brně. V jazykovědě spočívá role korpusové lingvistiky především v nacházení vzorců jazykového chování, které by na materiálu menšího rozsahu nebylo možné objevit. Tento aspekt objevování je důležitý i pro výuku cizího jazyka. Výhodou korpusů je, že nabízí nejen autentický jazykový materiál …more
Language used: German
Date on which the thesis was submitted / produced: 22. 4. 2024
Identifier:
https://is.muni.cz/th/uchww/
Thesis defence
- Date of defence: 19. 6. 2024
- Supervisor: doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
- Reader: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
DOBIÁŠOVÁ, Sarah. \textit{Korpuslinguistik im Deutschunterricht. Ein Didaktisierungsvorschlag für Lernende ab dem Niveau A1}. Online. Master's thesis. Brno: Masaryk University, Faculty of Education. 2024. Available from: https://theses.cz/id/8vxgxe/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationMaster programme / field:
Lower Secondary School Teacher Training in German Language / Lower Secondary School Teacher Training in German Language
Theses on a related topic
-
Jak žáci odhadují význam slov ve výuce němčiny? Strategie učení se slovní zásobě v kooperaci
Barbora Al Ajeilat -
Přejatá slova z němčiny v aktuální slovní zásobě obyvatel Brna
Klára Vančurová -
Proměny ve specifických oblastech slovní zásoby
Jana Gregorová -
Porovnání učebnic angličtiny a němčiny pro 2. stupeň ZŠ z pohledu slovní zásoby
Karolína PAREISOVÁ -
Nácvik slovní zásoby němčiny pomocí interaktivní tabule
Jana Šebestová -
Využití pohybu při práci se slovní zásobou ve výuce němčiny na 1. stupni ZŠ.
Pavla Havlíková -
Zprostředkování kreativity ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka s ohledem na slovní zásobu
Klára TOPINKOVÁ -
Čeština jako cizí jazyk pro anglicky mluvící: komparace učebnic češtiny jako cizího jazyka
Barbora VEJLUPKOVÁ