Bc. Marie Chmelinová

Master's thesis

"What has been broken can be healed": Canadian Residential Schools – History, Trauma, and Literature

"What has been broken can be healed": Canadian Residential Schools – History, Trauma, and Literature
Abstract:
Cílem diplomové práce je představení systému internátních škol, objasnění důvodů jejich účinnosti jakožto nástroje asimilační politiky, která se v Kanadě naplno rozvinula v 19. století, a jejich odrazu v literatuře. Práce poukazuje na trauma, které tento vzdělávací systém vyvolal, a vysvětluje, proč jsou psychické následky mezi původními obyvateli pociťovány dodnes, ačkoliv byla poslední škola uzavřena …more
Abstract:
The aim of this thesis is to explore the residential school system, to clarify the reasons for its effectiveness as an instrument of the policy of assimilation, which developed in Canada in the 19th century, and to show how the theme of residential schools is depicted in literature. The thesis uncovers the trauma that this educational system evoked, and explains why current generation of Indigenous …more
 
 
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 3. 1. 2017

Thesis defence

  • Date of defence: 2. 2. 2017
  • Supervisor: Mgr. Martina Horáková, Ph.D.
  • Reader: B.A. Jeffrey Alan Vanderziel

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta