Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ – Mgr. Martina Čeřovská, Ph.D.
Mgr. Martina Čeřovská, Ph.D.
Doctoral thesis
Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ
Pronunciation in Learning German at Secondary Schools
Abstract:
Předmětem práce jsou výslovnostní chyby českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyku na základní škole. Cílem výzkumu bylo empiricky ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobem se v těchto chybách projevuje transfer z dříve osvojených jazyků žáka, tj. mateřského jazyka (češtiny …moreAbstract:
The thesis deals with pronunciation mistakes of Czech pupils learning German as a second foreign language at elementary school. The aim of the research was to empirically verify the extent to which pupils have difficulties with pronunciation phenomena in German, in which Czech native speakers usually make mistakes. The investigation followed the way these errors manifest themselves in the transfer …moreKeywords
výslovnostní chyby českých mluvčích němčina jako druhý cizí jazyk auditivní analýza transfer z L1/L2 kontrastivní foneticko-fonologická analýza pronunciation mistakes of Czech speakers German as a second foreign language auditory analysis transfer from L1 / L2 contrastive phonetic-phonological analysis
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 27. 3. 2020
Identifier:
https://is.muni.cz/th/nu20n/
Thesis defence
- Date of defence: 24. 6. 2020
- Supervisor: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
- Reader: doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D., doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationDoctoral programme / field:
Specialization in Pedagogy (4-years) / Didactics of Foreign Language
Theses on a related topic
-
Detection of Pronunciation Mistakes
Kristýna Tichá -
Typical pronunciation mistakes of Czech learners of English.
Michaela KOHOUTKOVÁ -
The Pronunciation of English in Czech and German Speakers
Kristýna Pavlásková -
The Features of English as a Second Language and English as a Foreign language in English Language Teaching in the Czech Republic
Adéla Othová -
Teaching English as a second language at a Montessori school
Marie Šimková -
The utility of gesticulation – the case of learning the temporal orientation in Chinese as a second/third language
Tereza Halúzková -
Teaching English as a Second Language to Young Learners with Dyslexia
Eva Stavjaníková -
Intercultural Communication Challenges in Learning Chinese as a Second Language
Gabriela Gábrišová